Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Met ingang van dinsdag ondersteunt Microsoft alle edities van Windows 7 zónder Service Pack niet meer. Ook Windows XP, Office 2003 en Exchange Server 2003 zien het einde van de ondersteuning naderen; dinsdag gaat het laatste jaar van hun extended-support-fase in.

Het stoppen van de ondersteuning voor Service Pack-loze versies van Windows 7 komt niet als een verrassing. Microsoft stopt de support voor een product standaard als een nieuw Service Pack 24 maanden uit is. Om iedereen van ondersteuning te blijven voorzien heeft Microsoft de installatie van Service Pack 1 voor Windows 7 in maart al geautomatiseerd. Dat houdt in dat het Service Pack zonder tussenkomst van de gebruiker via de automatische updates wordt geïnstalleerd. Alleen systeembeheerders die van sccm of van een wsus-server gebruikmaken kunnen de automatische installatie tegenhouden.

Op 9 april 2014 zal Microsoft de stekker uit de verlengde ondersteuning van Windows XP, Internet Windows Update XPExplorer 6, Office 2003 en Exchange Server 2003 trekken. Vooral Windows XP kent nog altijd een grote schare gebruikers. In januari bleek uit cijfers van Net Applications, dat bijna 40 procent van de internetters nog Windows XP gebruikt. Net Applications verzamelt gebruikersdata van ongeveer veertigduizend websites. Microsoft liet in de zomer van 2012 al weten dat het de ondersteuning van Windows XP niet opnieuw zal verlengen.

Windows 7-gebruikers die van de laatste updates zijn voorzien, worden door Microsoft tot 13 januari 2015 ondersteund. Daarnaast voorziet de softwarebouwer het besturingssysteem nog van kritieke updates tijdens de fase van verlengde ondersteuning, die tot 14 januari 2020 loopt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Logisch eigenlijk. Service Packs zijn over het algemeen bedoeld om toch bepaalde bugs weg te halen en/of te fixen. Als jij dat dan weigert te installeren (als IT afdeling, of als persoon), dan moet je ook niet klagen dat er geen ondersteuning is.
Vooral, omdat voor zover ik weet, er geen software is die niet meer werkt onder een Servicepack Windows 7, dus dat excuus werkt ook niet.
Dat is relatief best snel vind ik, gezien XP etc.
Hoezo, Windows XP, Windows XP SP1 en Windows XP SP2 worden ook al enige tijd niet meer ondersteund. Het is al sinds XP zo dat 24 maanden na het verschijnen van een SP de vorige vervalt.
Best snel voor XP? Bedenk wel dat XP op 24 augustus 2001 uitkwam en dus inmiddels al bijna 12 jaar oud is. Ook zijn er sinds XP al 3 nieuwe Microsoft besturingssystemen uitgekomen, dus ik vind dat ze eigenlijk nog best lang ondersteuning geven.

Dat ze geen ondersteuning aan Windows 7 zonder SP1 geven, vindt ik ook niet vreemd omdat het upgraden gratis is en veel beveiligingsupdates bevat. Anders is het dweilen met de kraan open.
wat is nou 'ondersteuning'? ik zie nog steeds iedereen met xp sommigen nog met SP2. heel vroeger hadden we problemen met office in ons bedrijf (rare meldingen, functies die niet werken). we hadden een mail naar MS gestuurd dat hun spul niet werken en wat er aan de hand was (jawel met probleem beschrijving). MS gaf geen (inhoudelijk) antwoord.
velen verstaan onder 'ondersteuning' als iets niet werkt/bij problemen .. je kunt dan mailen of bellen en je krijgt oplossing.
'Ondersteuning' in deze is het oplossen van lekken/bugs in het OS, die veelal aangedragen worden door IT afdelingen van grote bedrijven. Als er dus nu een enorm lek gevonden wordt in Windows 7 zonder service pack, dan ben je gewoon vies de lul.

Als het bedrijf waar voor werk een bug tegenkomt in Windows of Exchange of een ander MS product, dan melden wij dat aan bij Microsoft. Vervolgens gaat die melding een heel traject door, om uiteindelijk vaak zelfs in de hotfixes van MS opgenomen te worden. Microsoft neemt bug reports enorm serieus en geeft daar over het algemeen goede ondersteuning bij.

Als jullie geen inhoudelijk antwoord terugkregen bij het aanmelden van jullie probleem, dan denk ik dat jullie eerst maar eens moeten gaan kijken waar dat probleem door veroorzaakt wordt. Negen v/d tien keer zijn het invoegtoepassingen van andere leveranciers die issues veroorzaken bij Office en draait het product zelf gewoon goed en stabiel. En daar moet je inderdaad Microsoft niet voor hebben...
De "ondersteuning" van MS heeft betrekking op het uitbrengen van patches en updates. Als je meer support wilt zul je bij je leverancier moeten zijn dan wel een Technet abonnement afsluiten.
Tenzij je een Retail licentie (de duurste variant: Full Packaged Product) hebt van Windows en/of Office... staat in hun eigen voorwaarden... dan moet(!) je een antwoord van de softwarefabrikant (Microsoft) krijgen als je belt voor een probleem.

Bij OEM-licenties... zie leverancier (Dell, HP, IBM, Acer enz)
Bij Upgrade-licenties... zelf oplossen, of bij bedrijven de IT-afdeling

Veel gebruikers (ook bij bedrijven) zien ondersteuning heel breed!
Als er een probleem is, moet je ondersteuning krijgen, simpel!

my2cts

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 9 april 2013 18:26]

leverancier was Dell en zie je voor je als Dell gaat bellen als je een probleem heb met Excel? Na 12 hebben ze wel genoeg aan gesleuteld aan XP dat bijna alle problemen uit zijn.

[Reactie gewijzigd door llee op 9 april 2013 13:45]

Lees z'n reactie nou nog 'ns....

Wat hij bedoelt is, XP wordt al ruim 10 jaar ondersteund, dus vergeleken daarmee is het best snel om nu al support voor Win7 zonder SP te staken.

Hij vergeet daarbij even dat de huidige support voor XP alleen geldt voor XP met het laatste SP (SP3 als ik me niet vergis), alle andere versies van XP worden al lang niet meer ondersteund.
@Tweakers: misschien handig om de titel aan te passen oid?

XP zonder SP werdt ook 24 maanden na het uitkomen van de SP niet meer ondersteund.

Wat gaat er gebeuren:
Windows XP SP3 zal de ondersteuning van stoppen in het komende jaar.
Windows XP SP0 wordt al heel wat jaren niet meer ondersteund (9 a 10).
Windows 7 SP0 (kale windows installatie zonder updates) zal de ondersteuning ook van stoppen.

Kortom: Installeer SP1 voor Windows7 en de ondersteuning loopt tot 2020.
Is niet eens een probleem als je een niet-legitieme versie van Windows draait voor zover ik weet dus is er letterlijk geen enkele reden om het niet te doen.
Ik heb nog een netbook van een paar jaar oud die werd nog geleverd met XP.
Maar zit nu wel te kijken naar upgraden, het zal waarschijnlijk Lubuntu worden. :)
Ik heb nog een netbook van een paar jaar oud die werd nog geleverd met XP.
Maar zit nu wel te kijken naar upgraden, het zal waarschijnlijk Lubuntu worden. :)
Tip: Windows 7 Starter
Bedoel je dit ironisch?

Van de : MS W7 starter FAQ page
Windows 7 Starter is uitsluitend leverbaar als vooraf geďnstalleerde software (meestal op netbooks) en kan dus niet afzonderlijk worden gekocht en geďnstalleerd. Starter maakt het uitvoeren van een aantal basisfuncties eenvoudiger, zoals het gebruik van internet, het verzenden van e-mail en het maken van documenten.
Afgaande op deze frase is windows starter niet achteraf te krijgen.
Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat niet om windows 7, maar om windows 7 zonder SP. Helemaal terecht dat ze dat niet meer supporten. Je hebt 2 jaar de tijd gehad om SP1 te kunnen testen.
Dat is relatief best snel vind ik, gezien XP etc.
Je kan die redenatie ook omdraaien: bij XP hebben ze "veel te lang" ondersteuning geboden. Het is dat het na XP zo lang geduurd heeft voordat 7 uitkwam (Vista kwam niet echt van de grond) dat ze die ondersteuning zo lang geboden hebben.
Jammer dat windows bij mij telkens bij het opstarten probeert automatisch een Service Pack te installeren, maar dat dit elke keer opnieuw faalt.
Iemand een idee hoe ik de mogelijk corrupte Service Pack installatiebestanden op kan schonen?
Dat doe je zo.

Maar weet je zeker dat dat het probleem is? Je zult het installatie log moeten bekijken om te weten wat het echte probleem is.

Bij mij bleek het een fout geinstalleerde language pack van IE9 te zijn (waarschijnlijk iets fout gegaan bij het vervangen van IE9 beta door IE9 final).
De automatische probleemoplosser van Windows helpt ook meestal. Typ in start 'een probleem oplossen' en kies voor Windows update.
met welke foutcode? google eens.
Waarschijnlijk is er een ms-fixit dingetje voor.
Dit geniale programma detecteert ook fout geinstalleerde packages, en kan die dan vervolgens verwijderen:
http://windows-update-checker.com/
Ik gebruik het nu al meerdere maanden om mijn systemen up-to-date te houden met LDR packages (maar je kunt er ook gewoon voor kiezen GDR te gebruiken natuurlijk). Het is betrouwbaar en functioneert probleemloos. Echt een aanrader.
Hoeveel vrije schijfruimte heb je?

Je moet immers rekenen dat je 700+ MB nodig hebt voor de download, die dan moet uitgepakt worden (1.5GB dacht ik) en dan nog geinstalleerd.
Als je minder dan 2GB vrije ruimte hebt bv. faalt de update bijgevolg...

De foutmelding die je dan krijgt is "error not found" o.i.d., lekker duidelijk dus.
MS heeft met gebrek aan schijfruimte duidelijk geen rekening gehouden gezien die foutmelding.
En je kan bij windows update niet een locatie voor download kiezen, dit komt sowieso op de c: terecht.

Wat je wel kan doen is de SP appart downloaden, maar dan moet je nog steeds genoeg vrije ruimte hebben voor het uitpakken op de c:.

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 9 april 2013 15:01]

windows 7 ultimate met meer dan 3 a 4 language packs geinstalleerd? zoveel mogelijk language packs deinstalleren, sp draaien en dan weer installeren...
Je kan proberen terug te gaan met een vroeg herstel punt..
Ik denk dat er een paar wel geschrokken zijn door de titel verkeerd te lezen, maar het lijkt me een logische stap.
Klopt. Maar het duurt nog veel te lang. Een periode van 3-6 maanden na uitbrengen van een SP zou lang genoeg moeten zijn.

Het is voor iedereen beter wanneer er gewoon eens wat haast wordt gemaakt met service packs en updates, in plaats van het oneindig wachten en wachten.
Voor thuisgebruikers is 3 tot 6 maanden zeker lang genoeg, voor bedrijven duurt het dikwijls veel langer.

Als er veel in house software is die getest moet worden emt het nieuwe SP ben je al snel enkele maanden verder. Aangekochte software moet dikwijls gecertifieerd worden per SP, dat duurt ook al snel een half jaar of langer.

Tel daar dan nog bij dat het uitrollen op enkele duizenden desktops en laptops ook weer enkele weken tot maanden duurt (laptop gebruikers die in het buitenland zitten, hun laptop niet lang genoeg op het bedrijfsnetwerk kunnen laten,...) en je hebt al snel meer dan een jaar nodig om het overal uitgerold te krijgen.
Waarbij je voor bedrijven een SP ook een paar maanden vaak eerder beschikbaar kan maken.

Ik vind het geen excuus. Je gebruikt namelijk het slechtste excuus wat er maar is om langer support voor slecht beveiligde versies te houden.

Juist bedrijven moeten hier niet zo laks in zijn, maar sneller upgraden. Een Servicepack heeft voor 99.9999999% van de software geen enkel probleem. Die paar paketten die waarschijnlijk ook slechts een klein deel van het bedrijf gebruikt kunnen makkelijk getest worden.

Juist deze bedrijven hebben gevoelige spullen op hun netwerk staan waardoor het extra belangrijk is om deze updates en service packs snel uit te rollen.
Je hebt duidelijk geen ervaring met iemand van de business kant die op maandag ochtend binnenkomt na de SP installatie en een error ziet verschijnen als hij zen boekhoudpakket oid opent.

Je mag er gerust van zijn dat heel het bedrijf op zen kop staat als de verkeerde mensen er last van hebben. En je mag dan 2 keer raden wie de schuld krijgt...
ICT zal wel de schuld krijgen, maar de echte schuld ligt bij de boekhouder-en-zijn-pakket die ICT heeft wegbezuinigd en afgeknepen voor een paar euros. Zijn eigen leasebak is tenslotte belangrijker, en thuis is toch ook geen systeembeheer nodig?


Maar wat zeur ik, dat hebben we als ICTers onszelf laten overkomen.
Klopt inderdaad, Dit neem zeker enige tijd in beslag en valt zeker niet te onderschatten. Vooral als men constateert waneer huidige, meestal zelf ontwikkelde software voor speccifieke doeleinden binnen het bedrijf niet meer werkt of problemen vertoont binnen integration. zoiets dingen neemt veel tijd in beslag en men kan nooit voorspellen wat voor impact dit heeft op de totale uitroltijd.
Hangt vooral af van de ernstigheid en de moeilijkheidsgraad van het probleem.
Of hoeveel researchtijd er nodig is om de oorzaak achter het probleem te vinden.
Mwoah, dat is niet zozeer slecht programmeerwerk. Bij sommige updates heb je gewoon dat hele zaken veranderd zijn. Ik zie bij grote systemen als Wordpress, jQuery en ook browsers dat een update er al voor kan zorgen dat bepaalde zaken niet of anders werken of errors geven door veranderde beveiligingsregels. Dan kun je wel de schuld bij de programmeur leggen, maar als de functies die gebruikt worden veranderen, dan is dat niet direct zijn schuld.
Een punt release is wat anders dan een servicepack, updates en patches. Bestaande functionaliteit en mechanisme zouden alleen in een punt release aangepast mogen worden.

Windows 7 SP1 installeren kun je niet vergelijken met een upgrade van Windows XP naar Windows 7. Als een applicatie faalt om iets door een update of service pack is het gewoon slecht programmeer werk. ;)

Je kan een interpertatie taal als jQuery niet vergelijken met een pre-compiled applicatie gebaseerd op Java of gelijksoortige talen. Een interpertatie taal is afhankelijk van de engine waarin het draait. En je mag zelfs de verwachting hebben dat wanneer de engine niet van 1.x naar 2.x gaat, dat in de basis je webapp of website prima blijft functioneren.... maar goed...ben zelf ook een webdeveloper, dus breek met de b*k niet open over dat punt :'(

Als Microsoft opeens bij een servicepack of update een api o.i.d. veranderd dan valt Microsoft wat te verwijten, maar dat is zo ver ik weet nog niet gebeurt.

Maar als je een "hack" gebruikt voor het functioneren van je applicatie en dat wordt uiteindelijk gefixed, dan kun je Microsoft niks verwijten. Dan is het gewoon een onhandige programmeur.

Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk :) .
Laten die bedrijven dan sccm of een wsus-server gebruiken. Dan kunnen ze de automatische installatie tegenhouden en controleerd overstappen.
Voor de 'gemiddelde' consument heb je natuurlijk gelijk.
Voor bedrijfssystemen zou ik een beetje oppassen. Het komt nog te vaak voor dat er software is wat eigenlijk maar op een versie van Windows/service pack goed werkt. Het zou verboden moeten worden ;) , maar ja... het gebeurt.
Ook is het zo dat er bedrijven zijn die in bepaalde situaties vanwege de stabiliteit van Windows liever een service pack achter lopen onder het mom van 'Laat anderen eerst maar de kolen (bugs) uit het vuur (software) halen'. In het verleden bleek het nog wel eens nodig te zijn... de laatste jaren valt het op dat front gelukkig wel mee.
Wordt Windows 7 nog in 'nieuwe' embedded systemen zoals bankautomaten gebruikt? De 'oude' versies waren notoir vanwege het gebruik van extreem oude Windows versies die nooit werden geupdate (maar die waren dan ook dichtgetimmerd, of van allerlei hackmogelijkheden afgeschermd dus je kan je afvragen of een updatemogelijkheid nodig was).

[Reactie gewijzigd door jiriw op 9 april 2013 12:34]

Ik was in de veronderstelling dat als je -bij Vista en later ook Win7- keurig iedere maand de Windows updates binnen haalde, er qua Service packs weinig nieuws meer te installeren viel. Hooguit dat er via de Service pack installatie een aantal zaken werden meegenomen die anders alleen als optionele dwnload zouden worden aangeboden.
Maar dan moet je ze nog altijd installeren voordat Windows zelf weet dat al die updates ook toegepast zijn. Bijkomend kan een SP wel degelijk nieuwe functionaliteit met zich meebrengen. Denk bijv. aan XP SP2 dat het beveiligingscentrum met zich meebracht of XP SP3 dat, net als Vista en opvolgers, te installeren was zonder onmiddelijk een sleutel te moeten opgeven.

Een SP kan dus wel degelijk meer zijn dan een hoop losse downloads. En daarom dient men, zeker in bedrijfsomgevingen, alles goed te testen voordat men begint met het SP uit te rollen.
Klopt, de nieuwe indeling die Microsoft hanteert:
- elke dinsdag hotfixes
- elke x maanden een Hotfix Rollup Pack met voorgaande hotfixes en fixes die nog niet publieke waren vrijgegeven.
- elk jaar een (betaalde) FeaturePack/Windows upgrade (Blue in aankomend geval).


Dit was:
- elke dinsdag hotfixes
- elke 6-12 maanden een Service Pack
- elke 2 jaar een nieuwe versie van Windows


Ze gaan nu dus meer OS X achterna.
Ik las de titel ook verkeerd. Het is natuurlijk ook zo dat MS een nieuwe richting in geslagen is, waarbij men tegenwoordig voor service packs wčl geld vraagt. Ze zeggen wel dat Windows 8 en het komende Windows Blue nieuwe OS' zijn die ze versneld uitbrengen, maar dat is natuurlijk onzin, gekeken naar de veranderingen (ik werk alleen maar in de desktopomgeving, en die is zo goed als hetzelfde als WIndows 7 (zij het met een startknop-progje). Dat was niet het geval met de vorige nieuwe Windows-versies die echt nieuw waren).
Als je zo begint dan zit je nog altijd met een update van Win95 bezig ... 98 bracht IE naar de desktop, Me vooral problemen, XP een teletubbie interface, Vista opnieuw miserie en 7 zag je door het glas.

Onder de motorkap is wel degelijk heel veel veranderd. Zoek op internet al die verschillen maar eens op.
Wat gaat de tijd toch snel. Kan me als de dag van gisteren herinneren dat 98' niet meer werd ondersteund. Dat we over moesten. Mensen wilde toen geen mickey mouse interface ala XP. Iedereen deed lastig over de overgangen... ..
Ik had toen zoiets van ja leuk :-D Iets nieuws een nieuw systeem om mee verder te gaan...

Nu heb ik zoiets van hmmm. Nu al deze berichten met windows 7. Het hoeft toch niet?
Ik snap het wel maar het gaat erg snel...
Begin oud te klinken.
Naarmate ik ouder word en minder spellen speel, heb ik minder vaak een nieuwe computer nodig. Mijn huidige computer is 4,5 jaar oud, en heeft in 2011 een upgrade gehad voor de grafische kaart (9600 GT -> GTX 560 Ti), van een Raptor HDD naar een SSD, en krijgt nu begin 2013 een tweede 1TB HDD. De CPU is een Q8400, en het systeem heeft 8GB RAM. Mijn zwaarste spel, The Witcher 2, draait als een kanon op dit systeem, en alle andere dingen die ik wil doen gaan prima. Soms zit ik achter nieuwere computers, met een i5 of zelfs i7 CPU, die trager aanvoelen vanwege te weinig geheugen (4GB en een 32-bit OS in 2013? Kom op zeg...) of een te trage HDD. Er zijn er zat die The Witcher 2 niet trekken vanwege gebrek aan grafische rekenkracht.

Wat ik probeer te zeggen is: dit systeem is 4,5 jaar oud behalve een paar upgrades, en als ik het vergelijk met sommige nieuwe systemen die *NU* verkocht worden, dan kan het nog wel even mee. Eigenlijk loopt alleen de Q8400 CPU achter. (Maar er zijn tragere CPU's die in 2012 zijn uitgekomen...)

Het gevolg hiervan is dat ik ook minder vaak een nieuw OS nodig heb. Ik ben er dus wel blij mee dat Microsoft besturingssystemen 10 jaar lang ondersteunt. Dan kan ik makkelijk 5 jaar of langer met één systeem doen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat het OS buiten de support valt. Ik zou mijn huidige computer (die geüpgradet is vanaf Vista, in 2010) bij wijze van spreken kunnen houden tot 2020; en als ik hem zou vervangen in 2015, dan kan ik nog 5 jaar met Windows 7 blijven werken als ik dat graag zou willen. De nieuwe computer wordt dan eigenlijk gewoon het evenbeeld van mijn huidige qua setup en software, maar dan sneller.

Misschien ben ik inderdaad oud aan het worden, maar voor mij hoeft niet alles meer elke 2-3 jaar vervangen te worden omdat het "weer eens anders moet". Ik heb daar geen tijd en zin meer in, ondanks dat ik in de IT werk.

Oh... en wat betreft Windows 8: ik vind het systeem niet prettig werken. (En dat heeft niks te maken met wennen: het werkt gewoon niet zoals ik graag werk, en ik ga me niet aanpassen aan de software. Dat is de omgekeerde wereld. Daarom ga ik dat systeem overslaan, en desnoods tot 2020 met Windows 7 werken. Ik zie de ondersteuning van Windows 7 eigenlijk nog wel verlengd worden zoals die van XP: het is vrij duidelijk dat veel mensen de snelle veranderingen zat aan het worden zijn. Vroeger was het nuttig om je computer elke 2-3 jaar te vervangen, want dat merkte je echt. Nu gaan systemen voor veel mensen 4-6 jaar mee, en dan heeft men geen zin om tussentijds het OS op die computer te vervangen.

Velen die ik ken zeggen simpelweg: Ik blijf bij Windows 7 totdat de ondersteuning afloopt; of omdat Windows 8 hen niet bevalt, of omdat ze eenvoudigweg geen zin hebben om iets wat goed werkt te veranderen als er toch geen nieuwe computer in de plaats komt.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 9 april 2013 14:09]

(@Katsunami)
Ik ben het helemaal met je eens. Een computer is voor mij niet in 3 of 4 jaar verouderd. Mijn vorige systeem was van ca 1998/99. Die ging echt kreupel lopen toen we USB moesten gaan gebruiken. Het zat er wel op, maar het "liep" niet. Na wat geklooi met op het internet gevonden hacks raakte ik zover van huis dat er wel wat nieuws moest komen.
In 2008 ben ik dan overgegaan op een nieuwe laptop (3GB RAM) met Vista. Deze heeft een nVidia 8400M GS, die "net genoeg" was. Windowsscore was 3,4 en nu 3,6 met de updates van nVidia website. Ik kan je vertellen dat ik alles met gemak kan draaien.

Google eens x^2+y^2 of sin(arctan(x))+cos(y) je krijgt dan roterende grafieken, en je kan ook andere formules in nieuwe vensters draaien. Doet ie met gemak, en zoveel je maar op je scherm kwijt kan.
Ik gebruik heel veel grafische CAD (Solidworks/SolidEdge) en compilers/simulators voor microcontrollers. En dat loopt allemaal (nog steeds) als een tierelier. Ergo: computers en software/besturingssysteem gaan minimaal 5 jaar mee nu. Mijn harde schijf is er eentje van slechts 150GB en er staat maar 90GB op. Ik verwijder dus wel een heleboel. Zo lang er geen "breaking technology" komt (zoals destijds USB) verwacht ik dat deze computer ook ca 10 jaar moet kunnen halen. Ik draai wel met een vermoeide accu die al 2 jaar nog maar voor spek en bonen meedoet: zit altijd op lichtnet. Ik vervang die dus niet. Accu's zijn het slechtste onderdeel van een computer vandaag de dag. En koop je "een nieuwe" dan blijkt die in het magazijn al op leeftijd te zijn gekomen. Die ga ik dus alleen vervangen als het echt niet anders kan.
Wat Vista betreft: met Windowsupdate is dat inmiddels geworden tot iets wat Windows7 is. Dus zolang er updates komen blijft mijn systeem actueel.
Wat ook telt is dat Browsers en de Cloud een steeds belangrijkere rol spelen. Je computer moet gewoon goed kunnen blijven internetten, dat is voor de nabije toekomst alles. De inwendige techniek van de computer wordt geleidelijk minder cruciaal zou ik denken, zodat de praktische levensduur kan toenemen.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 9 april 2013 13:19]

Idd, ik las de titel, en dacht dat 't over was met de ondersteuning,

+

Het klinkt idd wat ouderlijker over..
Nog een heel jaar ondersteuning voor Internet Explorer 6! :o
Dat ze daar nog zo lang mee doorgaan is eigenlijk van den zotte. En ja, ik weet dat veel bedrijven het nog gebruiken, maar zelfs bij ons (overheid) is het al een jaar of twee uitgefaseerd.
Microsoft is een commercieel bedrijf. Als een grote groep klanten tevreden is over IE6 en het willen blijven gebruiken, en betalen voor support, dan doen ze dat.
"De klant" klinkt wel héél generaliserend - het zal gaan om webapplicaties die niet correct overweg kunnen met meer recente versies van Internet Explorer, niet omdat IE6 zo enorm fijn werkt (Browsen zonder tabs? Ugh).

Daarnaast, met zo'n oude browser werken is vragen om problemen - ICT afdelingen zouden maar al te graag IE 6 de laan uitsturen, maar dan gaat de "business" weer steigeren...
Dat is niet correct. Nog een heel jaar ondersteuning voor IE8. MS heeft oudere versies al in de ban gedaan. IE6 wordt al wat langer niet meer ondersteund.
Niet waar, zowel Internet Explorer 6 als Internet Explorer 7 worden nog gewoon ondersteund. Ondersteuning voor IE versies wordt pas beëinigt als geen enkel OS dat die versie van IE kan draaien nog wordt ondersteund. IE10 gaat dus nog mee tot 2023, IE8 en IE9 gaan dus nog tot 2020 mee, IE7 tot 2017 en IE6 tot 2014.
Dat is wel erg snel om geen support meer te krijgen als je geen servicepack hebt voor Win7.
Maar aan de andere kant waarom zou je geen servicepack installeren ze zijn gratis te downloaden.

En ik vind het zoiezo erg vreemd dat WinXP die in 2000 werd uitgebracht uberhaubt nog ondersteuning krijgt na 13 jaar.

Het zal waarschijnlijk wel voor bedrijven zijn om de kosten te drukken maar als particulier zijnde kun je beter Win7 hebben omdat die beter omgaat met grotere hoeveelheden ram en door alle nieuwe games ondersteund wordt in tegenstelling tot WinXP.
XP is uit 2001. En het word zolang nog ondersteund omdat Vista geflopt is, en men 7 toen nog niet klaar had. De reden dat ze nog doormodderen is vanwege het bedrijfsleven. Heel langzaam beginnen bedrijven nu de uitrol van Windows 7 pas te doen, als ze dat al doen.

Veel bedrijven redeneren: "if it ain't broken don't fix it!". Ergens hebben ze wel gelijk natuurlijk.
En het heeft inderdaad ook met de kosten te maken:

1) Draait softwarepakket X op Windows 7?
2) Moet ik mijn medewerkers omscholen voor Windows 7 (is niet meer zo relevant, maar toch)?
3) Moet ik een nieuwe DC aanschaffen eventueel?
4) Werkt mijn rand apparatuur nog wel met deze versie van Windows?

En ga zo maar door.

Edit:
Grote hoeveelheid RAM ligt aan je Windows 7 versie: Bron: microsoft. Zo kan Windows 7 Home Premium 64 bit maar 16GB aan. Windows XP was nog uit het 32 bit tijdsperk dus je hebt inderdaad al wat gewonnen (al was er ook een x86_64 versie van XP, maar dat was eigelik Server 2003 geloof ik).
Kan iemand mij uitleggen waarom ze eigelijk die "limiet" op het RAM gelegd hebben in 7 Home Premium? Ik keek vreemd op toen ik er 64GB in prikte en niet kon zien dat ik het kon gebruiken, terwijl m'n Ubuntu installatie vorlijk aangaf "64 GB beschikbaar, 0.6 gebruikt"...

[Reactie gewijzigd door sfranken op 9 april 2013 11:18]

Als je als bedrijf nu nog met XP werkt, kan het niet lang meer duren voordat je nieuwe medewerkers eerst op cursus sturen om met XP te leren werken; die zijn vanuit huis en opleiding immers allemaal Win7 / 8 gewend ;)
Dat ligt eraan, mij zou je sowieso op cursus moeten sturen hoe MS Windows werkt, ik gebruik als sinds 2000 niks anders dan Linux (Ubuntu, Suse, Fedora) en BSD.
Omdat Home Premium is gericht op consumenten, waarvan de meeste gewoon vrolijk mailen en internetten. Hebben die 16GB + nodig?
Misschien kun je je beter af gaan vragen waarom een thuisgebruiker (toch wel de doelgroep voor Home Premium) >16 GB nog zou hebben.

En dan vraag ik mij af waarom jij in godsnaam 64 GB in jouw werkstation nodig hebt...
Al 2/3e vh bedrijfsleven is over op 7.
En ik vind het zoiezo erg vreemd dat WinXP die in 2000 werd uitgebracht uberhaubt nog ondersteuning krijgt na 13 jaar.
XP wordt nog steeds door heel veel bedrijven gebruikt. Voor een thuis gebruiker is het vrij makkelijker om te migreren naar Win7/ Win8. Voor een gemiddeld bedrijf heeft dit veel meer voeten in de aarde.

Een migratie brengt hoge kosten met zich mee, personeel zal bijgeschoold moeten worden en legacy apps moeten worden aangepast (mits dit mogelijk is) om te kunnen draaien op de nieuwe windows versie. Ook moet men rekening houden met eventueele downtime van apps die niet goed gemigreerd zijn.
Al met al genoeg redenen om een migratie uit te stellen.
Ik vind dat microsoft het zeer goed doet qua update beleid. Vista is gereleased in 2007 (alweer 6 jaar geleden!) inmiddels hebben we windows 7 gehad, en zijn we bij windows 8. Dat ze pas over een jaar de support van xp stop zetten is gewoon zeer goed. Dat ze windows 7 zonder SP1 niet meer supporten is natuurlijk ook gewoon logisch, (dat ze dat 24 maanden doen is al zeer goed) als jij niet wil updaten, dan ook geen support toch?
Tja waarom zou je de servicepack niet geďnstalleerd hebben? Als je niet wil updaten krijg je ook geen support meer, lijkt me logisch.
Tja waarom zou je de servicepack niet geďnstalleerd hebben? Als je niet wil updaten krijg je ook geen support meer, lijkt me logisch.
Een mogelijkheid is dat er bedrijfskritieke software draait en dat je echt eerst 100% wilt weten dat het ook met SP1 goed blijft lopen.
Ik kan zo geen voorbeeld bedenken, maar je zult in je bedrijf maar een maatwerk pakket hebben dat op een of andere DLL leunt die door het service pack wordt geupdate en dan kuren krijgt.
Voor de mensen die het vreemd vinden dat IE6 nog ondersteund wordt: in China gebruikt nog 24% van de internetgebruikers IE6. Bron: http://www.ie6countdown.com/. Het gaat wel de goede kant op, vorig jaar lag het percentage nog op 34 :)

België en Nederland doen het gelukkig veel beter met slechts 0.2%

De reden dat er nog zoveel IE6 gebruikers zijn in China is omdat er veel gebruik wordt gemaakt van oudere hardware én omdat meer dan 90% van de software illegaal is in China is het niet evident om Windows Update te draaien en zo te updaten naar bijv IE9.

De reden waarom ze dan niet gewoon Chrome of Firefox draaien is dat vele overheidswebsites enkel voor IE6 zijn getest (en meestal ook alleen in IE werken, dankzij bijv ActiveX). Bron
Dat is eigenlijk onbegrijpelijk. Windows 7 draait namelijk op de meeste hardware waar XP SP3 snel op draait ook gewoon normaal. Daarnaast is het illegaal gebruik van Windows 7 veel en veel makkelijker dan Windows XP.
Volgensmij krijgen illigale Windows installaties (hier toch) gewoon updates.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True