Wordpress.com gaat betaling in Bitcoins toestaan

Blog-platform WordPress gaat de aanschaf van upgrades via de betaling in Bitcoins accepteren. De online valuta, die de afgelopen tijden kampte met veel slechte publiciteit, onder andere door koersval, heeft hiermee een flinke duw in de rug gekregen.

Wordpress"Iedereen kan een gratis WordPress-weblog beginnen, maar door de beperkingen van traditionele betalingsnetwerken kan niet iedereen upgrades aanschaffen, zoals de mogelijkheid custom ontwerpen te gebruiken of geen advertenties meer te tonen", schrijft Andy Skelton van WordPress.com. Volgens hem is het doel van het platform om publiceren voor iedereen altijd en overal toegankelijk te maken en het betalen via Bitcoins zou hierbij helpen.

WordPress gaat de transacties afhandelen via dienstverlener BitPay en zal zijn 'geld terug'-beleid ook in deze valuta blijven hanteren. Traditionele betalingsdiensten zoals PayPal en creditcard-aanbieders leggen restricties op aan online betalingen om fraude te bestrijden of uit politieke overwegingen. WordPress hoopt gebruikers uit landen die hier last van hebben tegemoet te komen met de Bitcoin-acceptatie.

Bitcoins hebben de laatste tijd veel negatieve publiciteit gehad, onder andere door grote diefstallen, hacks, rechtszaken en sterke waardeverminderingen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-11-2012 • 14:40

44

Submitter: incama

Lees meer

Reacties (44)

44
44
39
11
1
1
Wijzig sortering
Binnen de Bitcoin community wordt er gesproken dat dit best groot is voor de Bitcoin economie. Dit is namelijk de eerste 'grote' speler die Bitcoin accepteert op gronden van meer toegankelijkheid bieden voor mensen die anders niet met PayPal of CC kunnen betalen.
Eerder werd gesproken of niet Reddit de eerste zou zijn om de betalingen (Reddit Gold) te accepteren in Bitcoins, en de CEO gaf aan dat hij al meer dan een jaar erg op de hoogte is geweest op de ontwikkelingen van Bitcoin, maar dat ze wel even over na moesten denken. Blijkbaar was WordPress.com hun voor.

/// edit: links

Ik wil bovendien nieuwkomers attent op maken dat ondanks de gesproken koersval van een jaar geleden, die de Bitcoin economie aantastte niets te maken heeft met de werking van het Bitcoin protocol, die nog steeds tot nu toe onverwoestbaar is gebleken.

[Reactie gewijzigd door archive23 op 24 juli 2024 05:06]

Ik wil bovendien nieuwkomers attent op maken dat ondanks de gesproken koersval van een jaar geleden, die de Bitcoin economie aantastte niets te maken heeft met de werking van het Bitcoin protocol, die nog steeds tot nu toe onverwoestbaar is gebleken.
Maar het totale bitcoin platform is niet zo veilig, getuige de diefstallen van bitcoins. (http://tweakers.net/zoeken?keyword=bitcoins+hack)
Nu is het protocol dan niet gehackt, maar dat is niet zo heel relevant, het gaat juist de Bitcoin economie.
Om met Bitcoins te betalen moet je ze eerst hebben, en dat komt er op neer dat je ze moet kopen. Je krijgt dan te maken met wisselkoersen, en dat is economie...
Tja, digitale valuta is niet inherent veiliger dan fysieke, misschien zelfs eerder het omgekeerde.
Dit soort roven zijn natuurlijk nieuws omdat het om een ongebruikelijke valuta gaat, maar ik kan me niet voorstellen dat er niet af en toe geld gesloten wordt van gehackte bedrijven in traditionele valuta.

Dus ik zou niet willen zeggen dat het bitcoin platform onveilig is, immers hebben de hacks plaatsgevonden op traditionele aanvalsvlakken (wachtwoorden e.d.). Als iemand je pincode + pinpas bemachtigd kan hij geld van je stelen, evenzo als iemand je wachtwoord + ssh sleutel bemachtigd en op je server inlogd waar je bitcoins hebt opgeslagen.
Je hebt gelijk. Wat BitCoin ook niet meehelpt is de transparantie van het systeem en haar spelers.

Er zijn afgelopen jaar miljarden(!) gestolen van creditcard, paypal en andere meer gangbare betaalsystemen. Iemand op het bitcoinforum becijferde dat per deelnemer nog altijd meer gestolen werd van paypal en creditcardaccounts in de eerste helft van 2011, dan in datzelfde jaar van bitcoin-accounts. (Die tijdspanne werd genomen omdat daarvan cijfers (scahttingen!) van CC-maatschappijen bekend waren).

Een CC-maatschappij, maar ook paypal, Maestro en TLS en dergelijke zullen berovingen en diefstallen uiteraard angstvallig stilhouden. Om hun imago niet te beschadigen, maar vooral om te voorkomen dat mensen bang worden en het hele systeem gaan wantrouwen. Om die reden wordt ook vanuit de politiek of IMF, Nederlandse Bank niet verplicht gesteld dat diefstallen op (online) betaalsystemen openbaar gemaakt worden.

BitCoin doet dat wel. En dus wordt in ieder artikel over Bitcoin maar weer benadrukt dat er zoveel gestolen is. Al is het dus maar de vraag of er daadwerkelijk meer geld bij BitCoin deelnemers gestolen werd dan dat er geld bij CC-houders of Pin-gebruikers gejat is (per persoon).
Maar het totale bitcoin platform is niet zo veilig, getuige de diefstallen van bitcoins. (http://tweakers.net/zoeken?keyword=bitcoins+hack)
Nu is het protocol dan niet gehackt, maar dat is niet zo heel relevant, het gaat juist de Bitcoin economie.
Wat er gehackt is, zijn een paar onafhankelijke 3rd party websites. Die toevallig een Bitcoin-gerelateerde dienst aanbieden. Die hadden met het Bitcoin-systeem zelf niets te maken.

Als er een bank overvallen wordt zeg je toch ook niet dat "het euro platform niet zo veilig is"? Om van de talloze hacks in "normale" websites (online shops die dingen verkopen in euro's en dollars) nog maar te zwijgen, die doen ook niks af aan de veiligheid van euro's of dollars.
Enige nadeel is dat je bitcoin valuta niet gedekt wordt door de Nederlandse bank, dus je geld onveilig is. Als het weg is of het hele bitcoin platform wordt opgedoekt heb je geen garantie op je geld.
als jij wordt bestolen in de stad.. dan dekt de nederlandse bank echt je geld niet hoor!
en het bitcoin platform is decentraal, dus er is niet 1 persoon/organisatie die het op kan doeken... true, het kan langzaam afbrokkelen, maar dan zorg je gewoon dat je bitcoin voor die tijd is omgezet in euro's ;)
Wat aerandir121 ook al zegt, als je wordt bestolen ben je je geld net zo goed kwijjt.

En het in bewaring geven van je geld met een garantie is een losstaande dienst, die niet inherent is aan de euro. Dat is gewoon een soort verzekeringspolicy die banken onderling hebben afgesproken (en die uiteraard stilletjes wordt doorberekend aan hun klanten). Geen enkele reden waarom een bedrijf niet dezelfde service voor een "Bitcoin kluis" o.i.d. zou kunnen aanbieden.

En wat valt er op te doeken aan het hele bitcoin platform? Er is niemand die het beheert of aanstuurt. Nergens een centraal punt. Dan moeten ze heel internet afsluiten.
Sterker nog, als jij een USB-stick met je Privésleutel van je Bitcoin-wallet in een kluis in de bank legt, is de waarde daarvan gewoon verzekerd.

Precies zoals de waarde van dat ivoren horloge, of die twee goudstaven die je daarin legt.
Als de economie echt in klapt, kan de overheid niets meer garanderen. Natuurlijk wel de euro, maar wat is het nog waard...
Wat er gehackt is, zijn een paar onafhankelijke 3rd party websites. Die toevallig een Bitcoin-gerelateerde dienst aanbieden. Die hadden met het Bitcoin-systeem zelf niets te maken.
Maar ze maken wel deel uit van de bitcoin economie, en als er genoeg mis gaat stort die economie in, vergelijkbaar met het debacel wat de banken net achter de rug hebben.
Nu zijn er voor banken diverse (al dan niet goed functioneerde) toezichthouders en vangnetten (Central bank, overhead, etc) die er voor Bitcoins niet zijn.
Tja als er genoeg websites in het algemeen worden gehackt stort de reguliere online economie ook in. Dat soort doemscenarios zijn niet relevant.

En als er één ding is wat we geleerd hebben de afgelopen 10 jaar, is het wel dat we de grote spelers en overkoepelende organisaties in de financiële sector voor geen millimeter kunnen vertrouwen.

En vangnetten? Dat gestunt met banken waardoor ze honderden miljarden aan gebakken lucht hebben gecreëerd, betalen we toch echt zelf ;(

Dan liever een systeem waarbij per definitie geen toezichthouder nodig is. Bitcoin dus. Dat is intrinsiek open, eerlijk, onpartijdig, en transparant.
Toezichthouders voor banken? Ik val van mijn stoel van het lachen hier.. Hebben hun werk niet goed gedaan dan, bitcoin heeft wat dat betreft nog een vrij ongeschonden reputatie!
Wat is nou veilig, alles kan gestolen worden.

Het voordeel van Bitcoin is dat je niet meer voor de gek gehouden wordt door Federal Reserve system en Europesche Centrale Bank en inflatie. En dat is als je een beetje de onafhankelijke media als Thrive https://www.youtube.com/watch?v=B4TzPtQUMbs volgt toch wel erg interessant en kan in de toekomst criseses waar we nu inzitten voorkomen.
Bitcoin heeft door deze stap van Worldpress inderdaad weer een stap voorwaards gezet, het project staat nog in de kinderschoenen en vele hier.. ook critici zullen misschien over n paar jaar moeten erkennen de boot gemist te hebben net zoals in het begin de ontwikkeling van andere internet projecten die zijn aangeslagen... wat verder natuurlijk niks uit maakt maar het protocol is hoe langer het gebruikt wordt en hoe meer miners er aan deelnemen hoe sterker en niet uitteschakelen het systeem wordt, een begin van zo,n project zal altijd gepaard gaan met vallen en opstaan, zoek hier maar eens op zoekwoord BITCOIN...een en al tegenslagen en negatieve berichten worden uitgelicht..de voordelen en postitieve ontwikkelingen zijn moeilijker te herkennen maar neem bv de restricties die paypal oplegt en daarmee vrijheden van minderheden tegenhoud, noem ik een voordeel van BTC met andere woorden BITCOIN is niks anders dan het toekomstige ONLINE Cashgeld, en wie zegt dat daar geen behoefte naar is...,

Verder is de koers tov welke muntsoort je wilt de laatste 5 maanden juist stabiel gebleken met een aantal kleine terugvallen juist zeer in waarde gestegen..

bron: http://blockchain.info/charts/market-price


http://stats.grok.se/en/latest30/Bitcoin

[Reactie gewijzigd door COMEX op 24 juli 2024 05:06]

de boot gemist hebben icm bitcoin. Au dat is een pijnlijke herinnering.

Begin 2011 twijfelde ik of ik in bitcoins wou investeren. Had 1000 euro liggen die niets aan het doen was. De koers toen was rond de 25ct per coin. AU. Helaas niet gedaan dus.
De boot gemist? Je bent nu nog op tijd om in te stappen. Wat denk je dat de koers over 4 jaar is, als er dan in totaal anderhalf keer zoveel coins zijn in omloop als nu, en 20 keer zoveel gebruikers?
Bitcoin heeft door deze stap van Worldpress inderdaad weer een stap voorwaards gezet, het project staat nog in de kinderschoenen
Na bijna 4 jaar mogen die kinderschoenen wel eens verdwijnen. In internet-tempo had het allang volwassen moeten zijn.
met andere woorden BITCOIN is niet meer dan het toekomstige ONLINE Cashgeld, en wie zegt dat daar geen behoefte naar is ziet het helaas echt verkeerd
Dat werd vier jaar geleden al geroepen, waarom is het nog steeds niet gebeurd?
Verder is de koers tov welke muntsoort je wilt de laatste 5 maanden juist stabiel gebleken met een aantal kleine terugvallen juist zeer in waarde gestegen..
Een drop van 14 naar ruim onder de 10 USD noem ik geen kleine terugval, dat is een waardevermindering van meer dan 30%
@ZERO

Check de feiten eerst of verdiep je er eens meer dan 5 minuten in want je antwoorden slaan behoorlijk de plank mis..
Heb al 2 maanden lang bitcoin aanstaan maar nog letterlijk geen 1 coin verdiend...
Wat is er zo goed aan bitcoin als je niets kan verdienen?
Heb al 2 maanden lang bitcoin aanstaan maar nog letterlijk geen 1 coin verdiend...
Verdienen aan Bitcoin? :? Je bedoelt minen waarschijnlijk. Vind ik niet interessant, zoals je zelf al ervaren hebt mine je geen drol tenzij je fors investeert in dikke hardware, en dan nog is het met de energiekosten hier in NL niet interessant om tegen de rest van de wereld te concurreren.

Minen is ook totaal niet nodig om Bitcoin te kunnen gebruiken. Je kunt gewoon bitcoins kopen via diverse exchanges (ik vind zelf bitstamp.net, intersango.com en bitcoin.de wel aanraders). Makkelijker, sneller, goedkoper.

Dat je ermee kunt verdienen is niet de hoofdreden om Bitcoin te gebruiken. Of het moet zijn dat je er op gokt dat de koers op den duur enorm gaat stijgen (wat ik persoonlijk wel verwacht trouwens), dus speculatie.
Wat is er zo goed aan bitcoin als je niets kan verdienen?
Heel veel, zie onder andere hier, hier en hier.
En sta ook vooral even stil bij wat er allemaal mis is met het huidige monetaire stelsel, waarbij een kleine machtige elite de samenleving uitknijpt en van zich afhankelijk maakt/houdt. Het is eigenlijk te bizar voor woorden dat vrijwel de hele wereld zich als makke schapen laat meevoeren met dat krankzinnige systeem. Nou, ook daarom dus Bitcoin.
Anoniem: 394438 17 november 2012 14:53
Waarom word er alleen maar zo negatief over Bitcoin gesproken in dit artikel? Laten we eens over de Euro beginnen... kom op zeg.
Tweakers valt onder 'Persgroep Nederland' welke weer in handen is van het verscheindene banken. Tweakers kan dus niet zo maar positieve berichtgeving over Bitcoins lanceren, negatieve natuurlijk wel.
En de overheid + banken is hier maar wat dankbaar voor. Voor hun is een brede acceptatie van Bitcoins een regelrechte ramp. Immers loopt de overheid BTW / belasting mis en zet het banken buiten spel.
btw zal je moeten betalen ongeacht welke valuta je gebruikt.
Vreemde valuta, waaronder bitcoins, zullen moeten worden omgerekend in Euro's. Over dat bedrag moet je BTW betalen.

Vergelijk het met een tegoedbon, ook dit is vreemde valuta, daar moet je ook BTW over betalen zodra hij ingewisseld wordt.
Vreemde valuta, waaronder bitcoins, zullen moeten worden omgerekend in Euro's
Waarom? Als ik voor 1000 BTC aan spul verkoop, en ik hou dat gewoon lekker in BTC, dan ben ik toch klaar?

Ik heb juist liever bitcoins dan euro's. Want ik ben liever niet afhankelijk van het gemanipuleer van allerlei grote machtige partijen die een totaal krankzinnig monetair systeem in stand houden waar ze zelf rijk van worden (en waarvan mijn geld minder waard wordt).
Op het moment dat een verkoper jou iets verkoopt verrekent hij de BTW in de prijs die jij betaalt (met bitcoins). Valuta's worden gewoon omgerekend hoor, dat gebeurt wel vaker.
Precies, en tevens staat onze huidige valuta sinds 1973 niet meer gelijk aan goud en is dus feitelijk helemaal niets waard. Allemaal schijn en als het waar is dat de huidige rente dieven hierdoor 'benadeelt' worden, GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!
Anoniem: 472412 17 november 2012 14:49
Beetje verwarrend artikel wel. "Wordpress.com" gaat betalingen in bitcoins toestaan. "Wordpress" is nog altijd gewoon een gratis cms/blog dat je kan downloaden op wordpress.org, inclusief plug-ins ed.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 472412 op 24 juli 2024 05:06]

Valt wel mee. Ook een blog op het Wordpress.com platform is en blijft gewoon gratis. In het artikel wordt duidelijk vermeld dat het over upgrades gaat. En het Wordpress CMS wordt niet genoemd.
Anoniem: 472412 @Swelson17 november 2012 14:55
Klopt, maar overal in het artikel spreekt men over "Wordpress" terwijl dit gewoon het cms is. Hiervoor zijn ook upgrades etc, maar deze zijn gewoon gratis.
Wordpress is zowel een platform waar je een blog kan aanmaken als een CMS. Upgrades voor het CMS heten plugins. Sommige plugins kun je gratis downloaden, anderen kun je alleen downloaden tegen betaling.

Upgrades: eigen domeinnaam, meer opslag op Wordpress.com
Plugins: voegen extra functionaliteit toe zoals een contactformulier, foto-albums, etc.
Dit is niet correct. Plugins voor wordpress zijn geen upgrades maar extensies ofte uitbreidingen. Ook het cms moet geüpgraded worden (bijvoorbeeld van v3.3.x naar v3.4.x). Deze upgrades zijn en blijven gratis zowel bij wordpress.com als bij wordpress.org. De upgrades waarover sprake hier zijn de accountupgrades op wordpress.com. Hiermee upgrade je niet je cms maar je hosting van je wordpress blog bij wordpress.com om bij drukbezochte blogs bijvoorbeeld geen reclame te krijgen of om meer schijfruimte te kopen. Eigenlijk verandert er niets maar voegen ze gewoon een betaalmethode toe.
't geet hier ook over wordpress(.com) dus niet de .org doe het zelfer :p
Ik zou het wel handig vinden als de schrijver van het artikel, die de bitcoins nogal negatief neerzet, wat links erbij geeft. Dit is internet, ik geloof niet zomaar alles wat geschreven wordt ;).

Tuurlijk geloof ik wel dat bitcoins het zwaar heeft gehad, ik ben er verder niet in thuis. Maar van een website als t.net verwacht ik dan ieder geval wat links erbij naar desbetreffende nieuwsberichten. Nu is het slechte nieuws over bitcoins in dit artikel ook maar een beetje gissen wat het is.

Terwijl wat ik er van weet, bitcoins wel echt een innovatie zijn op het gebied van digitaal betalen. Destijds toen het werd opgestart was er veel om te doen maar daarna weinig van gehoord (ook niet bewust op gezocht zelf).

[Reactie gewijzigd door Postius op 24 juli 2024 05:06]

Inderdaad, want volgens Bitcoin kenners is het protocol zelf nog nooit gehacked geweest. Alleen 3td party software is gehacked.
Check de gerelateerde content, rechts van het artikel.
Dit is mooi nieuws voor Bitcoin, wederom een stapje richting globale acceptatie ^O^
Oftewel wordpress accepteert zelf nog helemaal geen bitcoins, ze hebben een extra payment provider toegevoegd die het accepteert, en vervolgend wordpress gewoon in dollars uitbetaald. Dat is toch wel een significant verschil, dit kon je altijd al zelf doen, alleen nu is er een tussenstap geautomatiseerd.

Nu zal ik de laatste zijn die ontkent dat dat voor de gebruiker het een enorm stuk simpeler maakt, maar het is toch iets anders dan wanneer wordpress zoveel vertrouwen in BTCs had dat ze die zelf zouden accepteren.
Goeie zet van wordpress.com, lekker een beetje meer geld verdienen met alternatieven.
Met Bitpay.com hoef je niet te stressen over je geldzaken, want ze betalen het ook op je bank.

weer 1 voor bitcoins

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.