Nederlandse 4g-telefoons kunnen wereldwijd roamen

Nederlandse 4g-telefoons zullen in de toekomst waarschijnlijk bijna wereldwijd kunnen roamen. Providers wereldwijd willen 4g-netwerken uitrollen op een oude gsm-frequentie. Alleen in Noord-Amerika wordt gewerkt met andere frequenties.

De betreffende band, de 1800MHz-band, komt in veel landen vrij, omdat hij niet langer wordt gebruikt voor gsm. Van oudsher worden 2g-signalen uitgezonden over deze frequentie, ook in Nederland. Doordat wereldwijd veel providers 4g-netwerken op de 1800MHz-band gaan bouwen, kunnen 4g-telefoons uit Nederland bijna overal op die netwerken. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd rapport van GSA, de koepelorganisatie van toeleveranciers uit de telecomsector. Het rapport is niet openbaar beschikbaar. Eerder leek het er nog op dat roaming door 4g juist moeilijker zou worden.

De enige uitzondering lijkt Noord-Amerika te worden, waar 4g-technologie lte vooral werkt op 700MHz en 2100MHz. Onder andere de nieuwe iPad werkt met 4g op deze frequenties. In Europa zullen naast 1800MHz ook 800MHz, de oude frequenties voor analoge tv, en 2,6GHz worden gebruikt.

Het aantal apparaten met ondersteuning voor 4g op de 1800MHz-band neemt snel toe. Inmiddels kan ongeveer eenvijfde van de lte-apparaten overweg met deze frequentie. De meeste lte-apparaten zijn echter nog altijd compatibel met de Noord-Amerikaanse frequenties. Providers hebben daar de 4g-netwerken al uitgerold en eisen van fabrikanten dat smartphones en tablets op hun frequenties werken.

Het zal nog wel even duren voordat 4g-telefoons op de 1800MHz-band in Nederland zullen werken: verantwoordelijk minister Verhagen heeft bepaald dat gsm op de 1800MHz-band nog minimaal 2,5 jaar in bedrijf moet blijven om te werken: pas in oktober 2015 mag de 1800MHz-band worden ingezet voor 4g. Andere banden, zoals de 800MHz- en 2,6GHz-banden, mogen al wel eerder worden gebruikt voor 4g. De 2,6GHz-frequenties worden dit voorjaar door providers in gebruik genomen. Alle overige frequenties worden dit najaar geveild.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

05-04-2012 • 11:39

73

Reacties (73)

73
71
31
6
0
25
Wijzig sortering
Anoniem: 274613 5 april 2012 11:42
ofwel, puur en alleen de nieuwe ipad van apple zal nooit gaan werken binnen de hele wereld behalve noord-amerika.

leuk voor de mensen die hem gekocht hebben. denk je voorbereid te zijn op de toekomst kiezen ze iets uit wat maar op een kleine plaats van de wereld werkt.
Fout. 4G LTE van de nieuwe iPad zal niet werken buiten de VS. De nieuwe iPad ondersteund echter ook DC-HSDPA (42mbps) wat ook 4G genoemd mag worden en wat in veel meer landen beschikbaar is.

Voor de muggenzifters: zowel DC-HSDPA als LTE waren niet als 4G standaard bedoeld. LTE Advanced was dat wel maar wordt door geen enkel toestel of netwerk ondersteund. Inmiddels zijn zowel DC-HSDPA als LTE tot 4G standaard verheven door de ITU.
Dat is meer de fout van de providers en de overheden. De providers in Noord-Amerika willen juist dat 4G over 700MHz en 2100MHz gaat en dus niet over 1800MHz. Verder werkt er behalve in Noord-Amerika nog geen 4G-netwerk van formaat, dus dat lijkt mij logisch dat Apple twee keuzes heeft. Of geen 4G-ondersteuning inbouwen of de banden ondersteunen die de providers met 4G hebben. Dat laatste is dan ook de meest logische keuze. Verder is de iPad gewoon backwards compatible met de 3G-netwerken wereldwijd, dus over dat punt kun je niet klagen. Het gebruik van 4G staat in de rest van de wereld nog gewoon in de kinderschoenen. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zal Apple een andere/uitgebreidere chip gebruiken die dat ook ondersteund.
Anoniem: 96284 @me_mrtn5 april 2012 13:14
Het 4G wat ze in de VS hebben komt qua snelheden in de buurt van HSPA+ en is enkel dekkend in grote steden, en dan nog enkel bij Verizon. De 4G dekking van AT&T is dramatisch. Dit komt mijns inziens doordat AT&T reeds een 3G GSM netwerk heeft liggen en Verizon van cdma2000 komt, de upgrade van CDMA naar LTE is meer bang voor de buck dan van HSPA naar LTE.

Daarbij zijn ze inderdaad in Scandinavia al een heel eind met LTE. De rest van de EU zal wel wachten totdat LTE fatsoenlijke snelheden haalt tov HSPA+ en DC-HSDPA wat momenteel nog niet het geval is.

Het hele probleem rond 4G is dat het niet fatsoenlijk is vastgelegd wát het is. Er gaan verhalen in de rondte dat 4G minimaal 100mpbs moet ondersteunen maar in de technische papers van de ITU is dat niet te vinden. T-Mobile heeft in de VS hun HSPA+ netwerk 4G genoemd en AT&T is gevolgd. Vervolgens komt Verizon met hun LTE dat "real 4G" zou moeten zijn, maar ook dáár is men het niet over eens. LTE Advanced is de échte "4G".

Kortom, als men gewoon stopt met de 3G/4G en gewoon zegt waar het beestje op slaat (HSPA+, DC-HSDPA, LTE, LTE-A, etc) dan hebben we duidelijkheid. Dan heb je enkel nog eigenwijze providers die andere frequenties hanteren.

@me_mrtn:

Zoals ik dus al schrijf is het probleem dat de definitie van 4G niet goed is vastgelegd. Dat HSPA+ op een Wikipedia pagina voor 4G voor komt vind ik geen vastleggen, daar heb je instanties voor (ITU). Volgens mij zijn enkel LTE-A en WiMax momenteel vastgelegd als 4G.

De theoretische snelheden van LTE in de VS zijn 326mbps, de theoretische snelheid van MC-HSPA is 672mpbs. Theoretisch zegt dus helemaal niks. Feit is dat Verizon met hun LTE netwerk ongeveer dezelfde snelheden haalt als AT&T met hun HSPA+.
Edit @Pliskin:
Nee hoor, de ITU heeft dit ook vastgelegd als standaarden.
Bron? Ik ben hier zelf ook op zoek naar geweest maar vond de specificaties dermate vaag dat ik wel kan begrijpen dat de providers zelf hun invulling hebben gegeven aan 4G.

/Edit (leuke reactie wordt dit zo...)
The North American carriers pushed the issue and managed to get the ITU to revise its specification for 4G to include any significantly evolved wireless technology, which allowed HSPA+, WiMAX, and LTE to be marked as 4G technologies. Prior to this, none of those were considered 4G.
Je hebt dus gelijk. Dat betekent echter dat wij in Nederland dus gewoon 4G netwerken hebben in de Randstad.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 96284 op 26 juli 2024 20:56]

Zowel HSPA+ als LTE zijn gedefinieerd als 4G-standaarden (zie ook hier). Het netwerk van Verizon is beter dan dat van AT&T inderdaad, maar qua kwaliteit neemt het de laatste paar maanden grote stappen in de VS. Daarnaast zijn de snelheden die theoretisch worden aangeboden in de VS nog altijd stukken hoger dan hier in Nederland (28,8 Mbps).

Edit @Pliskin:
Nee hoor, de ITU heeft dit ook vastgelegd als standaarden. Als theoretische snelheden bedoel ik de snelheden die worden weergegeven als maximaal bij een bepaald abonnement. Niet die van de techniek.

[Reactie gewijzigd door me_mrtn op 26 juli 2024 20:56]

In Scandinavië is men anders goed op weg met LTE hoor! TeliaSonera is in Noorwegen, Zweden en Finland bezig zover ik weet, ook met name in grote steden net als AT&T en Verizon.

TeliaSonera Zweden LTE 800/2600:
http://maps.mobileworldli...=23064&org_id=222&cid=258
Hopelijk wordt er gewoon een frequentie afgesproken in de 5G standaard. Dan moeten sommige landen zich maar aanpassen. Maar dit soort rommel is ook niks waard.
Nee klopt, maar 4G LTE is er zowiezo dus niet in Europa, dus had ik er op dit moment al niks aangehad en wanneer het wel uitgebreidt aanwezig is zijn we weer 2 iPads verder.
Je vergeet dat het nog minimaal tot Oktober 2015 (meer dan 3 jaar) duurt voordat 4g in Nederland beschikbaar zal zijn. En dan misschien nog niet eens landelijk dekkend?

Het ondersteunen van 4g in bijv. Nederland voor de iPad3, zou uiteindelijk ook extra kosten met zich mee brengen, dus een duurdere iPad3, terwijl dit dus momenteel helemaal niets oplevert.

Het is een item dat door de media snel wordt opgepikt en opgeblazen, maar mijns inziens niet terecht.
Dan moet je het niet verkopen en marketen als 4g als je het niet kan waarmaken. Dat is een bewuste keuze die Apple maakt terwijl ze goed wisten dat het een loze belofte was die ze nooit zouden kunnen nakomen. Het is niet de schuld van de rest van de wereld dat Apple deze keuzes maakt.
Da's onzin. Op 2.6 GHz kan het nu al worden aangeboden. Die frequenties zijn vergeven. Het is even wachten op de 800 MHz-veiling voor de echt grote uitrol...
Je kan gewoon 3G gebruiken op je iPad 3 ... 4G is inderdaad alleen voor de US markt geschikt.

On topic: goede ontwikkeling. Toont aan dat providers wel degelijk nadenken ...
Je kan gewoon 3G gebruiken op je iPad 3 ... 4G is inderdaad alleen voor de US markt geschikt.
Ja, en dat is precies waar Denskie kritiek op heeft.
nou ja, kritiek...

het is vreemd dat terwijl er bekend was dat bijna nergens die frequenties gebruikt gingen worden apple dit toch heeft verwerkt in hun product.

De discussie over het misleiden met 4G is hier niet van toepassing.
dit was toch ook al langer bekend?

daarbij bestaat de ipad 3 niet eens...
Hoe stom ik Apple af en toe ook vind kan ik me hier niet in vinden, deze artikelen komen nu naar boven omdat de rest van de wereld nu pas begint aan 4G plannen, wat volgens vele nog 2 of meer jaar gaat duren, terwijl de iPad een nu bestaand product is. Tijdens de ontwikkeling was deze informatie er nog niet en zelfs als deze er was zijn er hier nog geen 4G netwerken, 3G werkt prima.

Wel vind ik de naam 4G dan misleidend in de EU maar dat is een andere zaak.
HSPA+ mag worden aangeduid als 4G dus misleiding is het officieel niet te noemen, onduidelijk wel.
IMT-Advanced is considered as “4G”, although it is recognized that this term, while undefined, may also be applied to the forerunners of these technologies, LTE and WiMax, and to other evolved 3G technologies providing a substantial level of improvement in performance and capabilities with respect to the initial third generation systems now deployed.
http://www.itu.int/net/pr...ess_releases/2010/48.aspx

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 26 juli 2024 20:56]

Ik vind dat de ITU hier gezwicht is voor het commerciële belang. HSDPA+ komt bij lange na niet aan de snelheden van LTE. Omdat de ITU vond dat de uitrol van het echter 4G niet snel genoeg ging, hebben ze ervoor gekozen om HSDPA+ als 4G aan te duiden.
Anoniem: 360198 @roy-t5 april 2012 16:33
Het is niet dat ze gisteren hier in Europa pas hebben besloten om die frequenties te gaan gebruiken, hoor, daar zijn ze al jaren mee bezig... Heb je enig idee hoe lang het duurt voor er zo'n standaard afgesproken kan worden???

In 2008 is de definitieve 4G standaard bevestigd, hier gaan jaren aan onderzoek en onderhandelingen aan vooraf... De plannen, frequenties en licenties staan dus al een stukje langer vast dan dat apple überhaupt plannen had voor de ipad 3...
Als Noord Amerika de enige is met een LTE netwerk, en jij wil in ieder geval een 4G netwerk in je iPad stoppen, wat moet je dan kiezen .. De overige landen weten nog niet wat ze willen gebruiken voor 4G, en de enige 4G die er al is, is die in Noord Amerika.

Dus wat voor keuze maak je dan, tsja, de 4G die er al is, en niet een 4G die niet eens bestaat .. 8)7

Dan hadden ze 'm nog beter volgens jouw zonder 4G kunnen houden schijnbaar.
Terwijl het wel een extra feature is, al is die dan niet overal te gebruiken.

Of het zit er niet op, of het zit erop, alleen kan je em in je regio niet gebruiken, is toch geen probleem? Of hadden ze nog 2 jaar moeten wachten met de nieuwe iPad, om te wachten waar de 4G dekking dan het grootst is .. ?
Tegen de tijd dat 4G hier goed en wel up-and-running is... is er allang een nieuwe generatie iPad die wel ondersteuning biedt.
Hmm ja, maar je hebt wel meteen een goede reden om een de nieuwe (in de toekomst dus) iPad te kopen

slim* van Apple

*gemeen


edit: het lijkt me dat Apple hier over na heeft gedacht.

[Reactie gewijzigd door sjongenelen op 26 juli 2024 20:56]

Anoniem: 274613 @sjongenelen5 april 2012 12:42
ik koop sowieso geen apple meuk, maar dat ter zijde.

maar zo worden consumenten gedwongen om dadelijk een nieuw apparaat te kopen zodat ze de geadverteerde technieken kunnen gebruiken.

erg oneerlijk, had het er dan gewoon nog niet in gezet....
dat is zoals opties voor een auto die in een pack zitten maar je nooit zal gebruiken.
Je betaalt er te veel voor!

Gelukkig is het zo, dat tegen dat er echt noemenswaardige dekking is er weer een paar nieuwe ipads zullen uitgekomen zijn waar het probleem zal opgelost zijn.
Dit was al vrijwel bekend voordat de nieuwe Ipad uit kwam.
Helemaal gelijk, ik voel me ook wel enigzins gedupeerd aangezien de nieuwe iPad dus buiten Noord-Amerika gewoon geen 4G toestel is!
Ja nu kun je iPad niet gebruiken op al die 4G netwerken in Nederland! Oh wacht die zijn er niet....
Anoniem: 445817 @Deido5 april 2012 16:32
Onzin. Ga met je iPad naar Duitsland, stop er een Vodafone of T-Mobile SIM in en je verbind opeens met 42mbps DC-HSDPA - dat is 4G!
De enige uitzondering lijkt Noord-Amerika te worden...
Ze moeten ook altijd anders doen daar he! Eindelijk hadden ze de kans om mee te doen met een wereldwijde standaard, maar nee hoor!
Als ze dat doen, moeten weer andere toepassingen wijken. Het is geen onwil, maar historische bagage: de VS hebben al decennia geleden (eerder dan wij hier) bepaalde frequenties gereserveerd voor TV, telefoon, nooddiensten, vrije banden, militaire banden, etc. Als het even kan gaan ze mee met de rest, maar de VS heeft weinig zin om voor honderden miljarden aan apparatuur waardeloos te maken. In een ontwikkelingsland waar nauwelijks zendapparatuur is, is het niet zo'n probleem om de 'wereldstandaard' over te nemen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juli 2024 20:56]

Is het dan echt over 2015 voor de sennheiser draadloze microfoons[type g2 300] die op het 800mhz zitten of kunnen we er nog mee door dan?
Voor de 500e keer: deze microfoons werken op 868 MHz, en dat ligt buiten de nieuwe 800 MHz-band (die houdt net daaronder op). Dus je apparatuur blijft het gewoon doen!
Weet je dat heel zeker lees dit ff:


BELANGRIJKE INFORMATIE OMTRENT FREQUENTIES VOOR DRAADLOZE MICROFOONS
Geachte relatie,

Hoogstwaarschijnlijk bent u al op de hoogte van het feit dat er, op het gebied van frequenties voor draadloze microfoons, een aantal veranderingen gaan plaatsvinden.

Op 15 december 2010 heeft de minister van economische zaken de tweede kamer ingelicht om de frequenties van 790-862MHz te willen gaan veilen en beschikbaar te stellen voor Mobiel Breedband Internet. Als dit actief wordt is het gebruik van draadloze microfoons in deze band onmogelijk.

Momenteel mogen draadloze microfoons in Nederland gebruikt worden tussen 470-550MHz en van 630-862MHz. 806-814MHz ook bekend als TV kanaal 63 is het enige vrije TV kanaal wat landelijk beschikbaar is. Wij nemen aan dat meer dan 80% van de draadloze microfoons in Nederland werken in de band 790-862MHz.

Iemke Roos is lid van en werkt actief mee binnen de belangenvereniging PMSE Nederland en mede door het overleg tussen PMSE en het Ministerie en Agentschap Telecom zijn de volgende zaken geregeld voor draadloze microfoons:
1. De gehele band 470-790MHz zal beschikbaar zijn voor draadloze microfoons op secundair gebruik wat inhoud dat men niet mag zenden daar waar DVB-T (Digital Video Broadcast- Terrestrial = Digitenne) actief is. Echter TV kanaal 38 (606-614MHz) valt hier buiten. 606-614MHz (TV kanaal 38) komt beschikbaar voor grote evenementen (vergunningverlening of registratie), dit om de huidige gebruiker (Radio Astronomie in Dwingeloo) te beschermen.

2. De band 821-832MHz wordt gereserveerd voor eventueel toekomstig gebruik van draadloze microfoons. Omdat deze band midden in het Mobiel Breedband vak ligt en om de storing van up- en downlink te voorkomen, moet de bruikbaarheid van deze band nog bestudeerd worden.

3. Als alternatief voor o.a. TV kanaal 63 komt een aaneengesloten blok beschikbaar van de TV kanalen 39,40 en 41 (614-638MHz). Dit blok is vergunningvrij. (de landelijke beschikbaarheid van deze frequenties vindt u op de bijgesloten landkaarten)

Onderstaand een gedeelte uit de tekst zoals gepubliceerd op de website van het ministerie van economische zaken.
“De voorgestelde oplossing voor PMSE heeft tot gevolg dat in ieder geval een deel van de sector andere apparatuur zal moeten aanschaffen. Om de sector voldoende tijd te geven om zich aan de nieuwe situatie aan te passen wordt, rekening houdend met de afschrijvingstermijn van apparatuur, de PMSE sector nog tot eind 2015 de gelegenheid gegeven om gebruik te blijven maken van de frequentieruimte die thans wordt gebruikt voor draadloze audioverbindingen in de 790-862MHz band. Alhoewel de vergunningen voor elektronische communicatiedoeleinden, zo mogelijk, al per februari 2013 ingaan, zal deze ruimte niet vanaf het begin van de vergunningstermijn al grootschalig worden gebruikt. De verwachting is dat pas na verloop van tijd de draadloze audioverbindingen hinder zullen gaan ondervinden van gebruik van de band voor elektronische communicatiediensten. Anderzijds zullen de draadloze audioverbindingen niet of nauwelijks storing veroorzaken op de elektronische communicatiediensten. Dit maakt een dergelijke uitfasering van draadloze audioverbindingen in deze band mogelijk.”


4. Er wordt dus een overgangsregime geboden, waarbij het huidige gebruik in 790-862MHz tussen 2013 en 2015 regionaal/lokaal mogelijk blijft. Derhalve, vindt de minister, is financiële compensatie niet van toepassing. Het PMSE gebruik mag alleen plaatsvinden als dit gebruik geen storing veroorzaakt op het gebruik van Mobiel Breedband Internet.
Om op bovenstaande, aangekondigde veranderingen, te anticiperen zullen wij zéér binnenkort voor de Audio-Technica 2000 en 3000 serie draadloze microfoon-systemen overstappen op de U-band (608MHz-631MHz)

De 700 serie zullen we voorlopig blijven leveren in de huidige F band (856.100MHz-864.900MHz). Dit omdat deze systemen in de z.g. ISM band vallen en derhalve te gebruiken blijven met weliswaar een beperkter aantal kanalen dat gelijktijdig gebruikt kan worden.

[Reactie gewijzigd door d1zzje op 26 juli 2024 20:56]

500e keer ik hoor dit van jou voor het eerst ,maar bedankt voor de info ;)
Ja, niet om jou, maar in elk topic over LTE op 800 MHz wordt het wel een keer gevraagd :+
4G maakt nu een dusdanige opmars in de wereld dat Nederland niet achter mag blijven. Het trieste is echter dat 3G dekking nog niet eens gegarandeerd is. In de USA wordt de GSM frequentie zeer spoedig opgeheven. Nederland is hier allemaal nog lang niet aan toe. We betalen relatief gezien het meeste in de wereld, maar hebben een slecht/traag netwerk. En dat in een klein landje..
Beetje zeurderige message imo.
Ja 3G is niet gegarandeerd, dus? Waarom zouden telco's zich bezighouden met een 100% dekking (indien dit niet zo zou zijn, ik betwijfel dit behalve in gebouwen/ondergrondse). Dit is toch verder niet relevant.
Verder betalen we relatief gezien helemaal niet het meeste. Praktijk voorbeeld van mezelf, ik zit in China en betaal evenveel als in Nederland echter heb ik maximaal EDGE en geen mobieltje. In NL kreeg ik voor hetzelfde geld een mobieltje 'cadeau' en 3G tenminste. Ook in het buitenland, neem de VS waar ik regelmatig ben idem problemen. Regelmatig gebieden zelfs in grote steden waar geen bereik is. We zeuren graag maar zonder enige referentie betekent dit dan ook erg weinig.
Verder is een klein landje als Nederland nog steeds 41.000 km2 groot. Je kunt je dan misschien wel voorstellen met diverse operators hoeveel paaltjes moet slaan wil je een dekking realiseren. Wederom bekijk het eens in perspectief alvorens je over wat dan ook uit te laten.
Ik bekijk het graag positief, we zijn niet de goedkoopste maar hebben een zeer sterk netwerk en ik heb vergeleken met 10 jaar geleden nog nooit zo goedkoop gebeld.
Anoniem: 445817 @Dannydekr5 april 2012 16:40
De dekking in NL is percentueel in elk geval veel hoger dan in de VS. Bovendien vind ik het onzinnig om altijd maar overal 100% dekking te verwachten. Of het nou om 3G/4G gaat, glasvezel Internet, pizza-bezorging of gezelschapsdames.

In de meeste gevallen ben je voor dit soort diensten in de grote stad beter af. Dat is altijd zo geweest en zal, ondanks het gezeur, ook altijd zo blijven. Als deze diensten belangrijk voor je zijn kun je daar dus rekening mee houden wanneer je een huis huurt/koopt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 445817 op 26 juli 2024 20:56]

Kerel ik heb in mijn dorp geen eens verbinding, en nee ik woon niet in een gat. Ze willen hier een nieuwe paal neerzetten maar dat wil de gemeente weer niet waardoor ik met een T-Mobile abbo blijf zitten waar ik niks aan heb.

Vraag me af of het niet beter had geweest al had de overheid voor 1 goed werkend netwerk had gezorgd en dat 'verhuurd' aan de providers. Lijkt me efficiënter dan hoe het nu gaat, al is de overheid ook niet altijd efficiënt bezig -_-.
Goed nieuws wat mij betreft!
verantwoordelijk minister Verhagen heeft bepaald dat gsm op de 1800MHz-band nog minimaal 2,5 jaar in bedrijf moet blijven om te werken: pas in oktober 2015 mag de 1800MHz-band worden ingezet voor 4g
Waarom is het niet gewoon met een jaar verlengd o.i.d. maar gelijk naar 2015 ? Komt in mijn ogen over als een grote beperking voor de grote uitrol van 4G, of heb ik het verkeerd?
Ach, GSM in Noord-Amerika was ook al 850Mhz en 1900Mhz, terwijl de rest van de wereld 900 en 1800 gebruikte.

Mijn eerste telefoon was een Nokia 2110, die kon alleen 900 aan. Mijn eerste dualband was de Nokia 6150, de dualbandversie van de Nokia 6110.

Pas veel later kwam Motorola met de World Phone (ik ben het typenummer kwijt, maar er zat een 7 in :) ) en kon ik eindelijk met mijn mobiel in de VS bellen.

Ik zie datzelfde nu weer gebeuren: eerst heeft ieder werelddeel z'n eigen telefoontje, daarna komen de telefoons die alle netwerken aan kunnen. Groot verschil met toen: tegenwoordig kun je gewoon op 3G/EDGE/GPRS door blijven bellen en internetten, toen had je helemaal geen verbinding.

Overigens was het in Midden- en Zuid-Amerika helemaal een ramp: sommige landen volgden de VS, andere de rest van de wereld. Ik hoop dat dit deze keer voorkomen kan worden.

[Reactie gewijzigd door don_jorg op 26 juli 2024 20:56]

Vreemde manier van berichtgeving!

De kop:

Nederlandse 4g-telefoons kunnen wereldwijd roamen

De eerstvolgende regel:

Nederlandse 4g-telefoons zullen in de toekomst waarschijnlijk bijna wereldwijd kunnen roamen.

Dus zelfs dat "bijna" is niet zeker?

[Reactie gewijzigd door Carbon op 26 juli 2024 20:56]

HAHaha bijna over 3 jaar :P
Anoniem: 318560 5 april 2012 11:43
Misschien kunnen ze bij een nieuwe veiling ook eisen stellen aan de redundancy van deze netwerken. Ondertussen is de elektronische communicatie een eerste levensbehoefte geworden en van groot maatschappelijk belang.
Dus Minister Verhagen, graag in de komende aanbesteding/veiling meenemen?
Alles kan, maar overal hangt een prijskaartje aan.
Anoniem: 318560 @Dreamvoid5 april 2012 11:49
Een dag (en langer) er uit liggen schaad de business en kost ook geld. ;)

Overigens, wat denk je van één super redundant netwerk met hoge capaciteit, welke worden bekostigd door de telco's die de veiling winnen? Op dit enkele netwerk gaan ze dan zelf hun diensten en abonnementen aanbieden, waarmee ze zich kunnen onderscheiden. Dat gaat heel veel geld schelen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 318560 op 26 juli 2024 20:56]

In Frankrijk zijn er de zones blanches; dit zijn zones waarbij uitrol van 3 netwerken (Orange, SFR, Bouygues) niet rendabel is. De overheid heeft de operators gedwongen samen te werken waardoor er nu 1 groot (roaming) netwerk is waar je toch kunt bellen en tegenwoordig zelfs (via EDGE?) data kunt verstoken...

Op dit ene netwerk kunnen klanten van alle providers nationaal roamen zonder extra kosten. Dit is met name in landelijke gebieden die dunbevolkt zijn. Op je telefoon merk je dan dat je alleen een nummertje als netwerk hebt. Wellicht herkennen sommigen dit :)
Dat is idd een handige oplossing voor grote dunbevolkte landen, al moet je dan wel weer afspreken wie die 'zones blanches' gaat beheren, en hoeveel ze daaraan mogen verdienen.

Probleem is dat het kleine Nederland niet veel van dit soort zones heeft.
En wie gaat dat beheren? Het klinkt leuk in theorie maar je hoeft maar naar prorail te kijken om te zien dat het niet zo simpel is. Je krijgt ook weer problemen dat partij A techniek zo wil gebruiken maar dat conflicteert met techniek zus van partij B, wie krijgt er nou zijn zin? Moet de overheid dat gaan beslissen? Dat wordt helemaal een puinhoop...
Anoniem: 318560 @Finraziel5 april 2012 12:59
Appels met peren. Het is een netwerk, ja. Maar er zijn geen blaadjes op het spoor, gebroken bovenleiding, bevroren wissels, verkeersleiding versus spoorboekje enz.
Dit kan prima werken, als we maar willen.

Een goed voorbeeld hiervan is de huidige situatie met het vaste net. Beheerd door KPN, waaroverheen andere partijen hun diensten leveren. Zie de diverse TV reclames. Werkt prima en heb nooit iets van een puinhoop gehoord in dit kader.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 318560 op 26 juli 2024 20:56]

Nee ipv blaadjes heb je regenbuien en hijskranen die je straalverbinding verbreken, ipv gebroken bovenleiding heb je een prutser in een graafmachine die je fiberlijn over trekt, zo anders is het echt niet hoor...
Verder is KPN helemaal geen goed voorbeeld want zij zijn niet de enige met een vast netwerk. Ja ze hebben hun netwerk open moeten stellen maar daarnaast hebben ze zat concurrentie van kabelboeren, bbned enz. Voor zowel vast internet als vaste telefonie hóef je geen gebruik te maken van het netwerk van kpn en er is ook geen enorm prijsverschil met de concurrentie (voordat je thuraya aan gaat halen)
Dat is alleen de laatste meters van het telefoonnetwerk. De backbones zijn van allerlei andere providers.
In België zit 2G blijkbaar op 850, 900, 1800, en 1900Mhz. Dus ok \o/.
Mooi ontwikkeling. Hoewel je nu dus nog niets kan met 4G, weerhoud me dat er niet van alvast een 4G toestel te halen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik over 3 jaar als de eerste 4g netwerken komen nog hetzelfde toestel gebruik als die ik nu eventueel nieuw zou gaan halen.
Huidige Europese 4G toestellen (al worden ze hier zo niet verkocht muv van de iPad3) zijn HSPA+. Dat werkt vandaag al, maar heeft niets met de LTE versie van 4G te maken waar dit artikel over gaat.

LTE toestellen voor de 1800MHz band bestaan nog niet en kun je dus niet kopen.

Je HSPA+ 4G toestel van vandaag zal echter over 3 jaar het nog steeds net zo goed doen als vandaag. HSPA+ zal immers niet verdwijnen is de verwachting.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.