Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties

Google staat nu echt op het punt om zijn opslagdienst Drive te introduceren, claimt de doorgaans goed ingelichte Wall Street Journal. Hiermee zou het de concurrentie met Dropbox aangaan. De eerste berichten over Drive dateren al van 2006.

De opslagdienst wordt in de komende weken of maanden uitgerold en zal voor consumenten en bedrijven voor het grootste deel gratis worden, claimt de Wall Street Journal. Alleen voor de opslag van grote hoeveelheden bestanden moet betaald worden. Met behulp van Drive kunnen gebruikers naar verluidt documenten, foto's en video opslaan en met elkaar delen.

Het delen zou via meerdere op internet aangesloten apparaattypes kunnen. De WSJ beschrijft een scenario waarbij een smartphonebezitter video opneemt, dit via de Drive-app upload en zijn vrienden mailt met een link naar het bestand. Niet bekend is hoeveel gigabyte gebruikers gratis krijgen en hoe groot bestanden mogen zijn.

Er gaan al jarenlang geruchten over de introductie van een opslagdienst door Google. Al sinds 2006 duikt de naam GDrive regelmatig op. Begin 2010 begon Google al een opslagdienst, maar dit betrof vooral het stallen van documenten voor Google Docs. Ook is Google in de VS inmiddels de Music-dienst voor het opslaan van muziek gestart.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

Wat mij vooral verbaasd is dat er best veel mensen zijn die klagen over privacy en het (mogelijk) gaan scannen van al je opgeslagen documenten e.d.

Maar ik hoor niemand die er voor wil betalen en daar echte privacy voor terug krijgt!
Dát wil ik namelijk wel, google en zijn tools/android gebruiken, maar dan betaald en geheel met rust gelaten worden!

Ik heb geen flauw idee of dat kan...
Ja kan, en dan heet het Google for Business. Kost 40 Euro per jaar per user. Google scanned deze mails en docs niet. Mocht jij daar prijs opstellen, dan kan je aangeven dat zij de mail wel mogen scannen en je van persoonlijke ads mogen voorzien.
Als dit maar niet zoals google+ wordt. Dat was/is eigenlijk een faal.
Naar mijn idee is dropbox op dit moment de top.

Maar natuurlijk:

- Gratis GB
- Van google.

Zou nog wel is kunnen werken.

[Reactie gewijzigd door kevinr1 op 9 februari 2012 08:41]

Google+ != Facebook, dan is het op eens niet een faal maar een product dat in een korte tijd een erg groot aantal leden heeft weten te verkrijgen. Of je het een prettig iets vind en of je er veel gebruik van maakt etc dat is een geheel ander verhaal. Er zijn wel steeds meer mensen (juist de niet technische) die een account aanmaken op Google+ en het lijkt er dan ook op dat dit heus nog wel eens zou kunnen groeien tot een leuk iets voor Google. Zeker ook omdat ze alles steeds meer aan elkaar knopen waardoor je steeds meer functionaliteit en opties krijgt als je nu maar een Google+ account hebt. Ik denk dat de strategie van langzaam groeien en steeds een beetje meer functies een veel betere is dan het Wave idee dat meteen de wereld had moeten overnemen...
Hoe dan ook het is niet gefaald tot dat Google de stekker er uittrekt en ik heb zo'n vermoeden dat dat nog wel eens erg ver weg kon zijn.

Een Google Drive zal niet veel anders zijn dan een combinatie van bestaande services, docs, picassa, music, gmail... allemaal bieden ze een bepaalde hoeveelheid opslag op dit moment gecombineerd ongeveer 10GB per persoon zonder extra kosten. Ik neem aan dat Google dit op de 20GB zal zetten als je ook Google Drive gebruikt en dat delen extra makkelijk zal zijn via Google+ (circle Friends en circle Family, etc).
Ik neem aan dat Google simpel weg een lichte client zal bieden die veel zal lijken op de Google Talk client, klein simpel licht en auto updates zonder de gebruiker er mee lastig te vallen.

Natuurlijk zal Google ook een leuk aanbod hebben voor extra opslag tegen betaling en zullen ze vast en zeker een leuk iets bedenken om bestanden te scannen om op die manier het delen van beschermd materiaal tegen te gaan. Maar uiteindelijk zullen de content boeren hoe dan ook Google proberen te verbieden mensen informatie te laten delen want inkomsten verlies als mensen zo maar informatie kunnen delen.

Hoe dan ook ik heb een sterk vermoeden dat nu WSJ (Google lekt wel vaker in die richting) roept dat het gaat gebeuren het dan ook eindelijk zo ver is en we een Google drive gaan krijgen.
Wat ik heel erg graag zou zien is een gratis infinity+1 opslag zo als ze met gmail doen maar dat lijkt me simpel weg niet te betalen voor Google omdat ze te weinig reclame er bij kunnen leveren om zo iets kosten dekkend te maken dus ik gok op 20GB gratis al is het maar om Dropbox eens lekker flink dwars te zitten.
20 GB is minder dan de al jaren bestaande Skydrive.
Dat zou een domme actie zijn.

25 GB lijkt me het minimum wat Google moet aankondigen en eingelijk meer om voorbij de volledig gratis Skydrive te gaan
Skydrive is inferieur, het werkt niet goed met Linux en Android waardoor ik nu 2 GB dropbox gebruik. Als google > 2 GB gebruikt en goede integratie heeft met Picasa en Docs ben ik om.
Rare redenatie om Skydrive inferieur te noemen omdat het niet integreert met Linux en Android.... Voor Android is een app beschikbaar (ik heb geen Android telefoon, dus heb het niet gebruikt, maar de recensies zijn goed). Skydrive is volledig gebouwd met HTML5, dus vanaf Linux met een beetje een browser ook te gebruiken. Er is een open source sync tool beschikbaar, maar dan heb je wel Mono nodig. De Live API is gewoon gepubliceerd (bijvoorbeeld REST). Volgens mij is het Live platform open genoeg om op alle platformen en devices te gebruiken.
De hoeveelheid GB is niet heel echt boeiend, zeker als het orde van grootte 10Gb is. Zowel box.net (geen grote bestanden, dacht ik) als Skydrive (niet alle types bestanden) is wat mij betreft niet ideaal. Dropbox ook niet ivm security flaws en ook het feit dat 2Gb dan weer wel klein is.
Volledig mee eens.
Het is met skydrive zelfs mogelijk om bestanden in bulk te uploaden als je een kleine gratis app installeert op je PC. Ideaal dus om een hele zwik bestanden te backuppen.

Ofwel moet gdrive met een automatisch set-up-and-forget backup systeem genre edrive aanbieden, dat zou ook mooi zijn als aanvulling.
Dropbox is op zich de top, maar heeft toch wat beperkingen. Wat ik heel erg mis is bijvoorbeeld automatisch volledige mappen met bijvoorbeeld foto's of documenten synchroniseren vanaf een Blackberry. Je kunt wel foto voor foto naar Dropbox sturen, maar dat is vrij omslachtig. Sugarsync kan het wel, dus zou een kleine stap moeten zijn voor Dropbox.

Mijn wens is dus een iCloud wat volledig cross-platform werkt aangezien ik met windowslaptops, iOs-tablet, Iphone en Blackberry werk. Dropbox is daar heel dicht in de buurt, en hoop eigenlijk dat zij het beter gaan doen dan deze google-dienst.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 9 februari 2012 08:56]

De beta van dropbox heeft die feature al voor computers (alle aangesloten camera's en telefoons door middel van autoplay) en voor android devices. Dus het zou er best wel eens aan kunnen komen.
ik prefereer box.net toch beduidend boven dropbox,
vooral juist om de samenwerking met google docs.
En een plugin voor Microsoft Office (Save to box.net)
Verder nog 50GB bij een gratis account. Jammer dat ze zelf geen gratis synchronisatie ondersteunen, maar er zijn genoeg programma's voor zowel mobiel als voor Windows.
Google+ is zoals gezegd helemaal geen flop. En Dropbox is nou wel populair maar dat is Whatsapp ook. Beide hebben een verleden van bugs en security flaws. Voor mij is dat rede genoeg geweest om ze te mijden. Ik heb meer vertrouwen in Google dat ze dit goed aanpakken.
Google+ is op geen manier een faal.
Het is het snelst groeiend sociale netwerk sinds.. OOIT.

En met 90 milljoen leden ben je ook al niet verkeerd bezig.
Het zal facebook niet van de troon stoten, maar falen doet het niet.

[Reactie gewijzigd door DarrellKingma op 9 februari 2012 08:43]

En met 90 milljoen leden ben je ook al niet verkeerd bezig.
90 miljoen actieve gebruikers, of zijn het vooral mensen die een account hebben bij Google en (zonder het misschien te weten) ook daardoor een Google+ account hebben?
Larry page:

''I’m also pleased to announce that there are over 90M Google+ users — well over double what I announced just a quarter ago on our earnings call. Engagement on + is also growing tremendously. I have some amazing data to share there for the first time: +users are very engaged with our products — over 60% of them engage daily, and over 80% weekly.''

Hmm... 80% van 90 miljoen...

72 miljoen actieve gebruikers.

[Reactie gewijzigd door DarrellKingma op 9 februari 2012 08:55]

Geloof er niets van. Heb ook een paar maand geleden een Google+ account aangemaakt, maar doe er niets mee. Maar elke keer als ik m'n gmail check 'engage' ik volgens Google waarschijnlijk ook m'n Google+, hoewel ik het al maanden niet meer gebruik.

Kijk eens in je omgeving. Hoeveel mensen ken je die actief op Google+ zitten? Weet het ook niet precies, maar er heeft me nog nooit iemand gezegd dat ik even op z'n Google+ pagina moet kijken, hoewel ik dagelijks verwijzingen naar FB en twitter krijg. Hoewel ook van die laatste 2 de grootste hype IMO wel af is.
Een steekproef van 1 is wel de kleinste die je kan nemen en ook de meest nietszeggende. Ik lees nogal vaak hier dat mensen hun eigen gedrag of ervaring als algemene waarheid willen voorstellen. Voor de persoon kan het heel bepalend zijn, maar je moet realiseren dat niet iedereen is zoals jij. Zelfs als we ons als een gemiddelde persoon beschouwen gaan we gemakkelijk mis. Want wat is gemiddeld, bijna iedereen beschouwt zichzelf als "normaal". Dat wil zeggen, hij voldoet aan de norm. Alleen is het zo dat wij onszelf maar al te graag tot norm voor anderen verheffen.

Maar los daarvan, hoe kunnen we weten of Google de waarheid hier spreekt? Er zijn allerlei indirecte meettechnieken mogelijk maar daar hebben we niet de beschikking over. De vraag die we kunnen stellen is: Heeft het voordeel voor Google om te overdrijven? Ja, dat kan voordelen hebben, succes is voor mensen deels een maat van aantrekkelijkheid. Als veel mensen er op springen dan moet het wel goed zijn. Een bedrijf dat graag van overdrijving gebruik maakt is MS. Die huren dan ook geen extern bureau in om tevredenheidsonderzoeken over hun producten uit te voeren, want dan loop je het risico op negatieve resultaten en die kunnen uitlekken. Nee, ze doen het altijd zelf en wonder boven wonder zijn die altijd fantastisch. Ze zijn gewoon geweldig en iedereen vindt dat ook. Goed dat is een vorm van marketing.

Er zijn ook bedrijven die heel bewust er voor kiezen om de kwaliteit van hun producten voor zichzelf te laten spreken. Dat zijn bedrijven die een langere termijn filosofie hanteren. Want zulk vertrouwen bouw je maar langzaam op en het duurt een hele poos voor het bij een breed publiek is doorgedrongen. Daarom zien wij bijvoorbeeld nu ineens een stijging van het aantal Apple computers. Veel mensen hebben zich nooit gerealiseerd hoe goed de spullen van Apple waren tot ze een iPpod, iPone of iPad in handen kregen.

Het duurt erg lang om dit consumenten vertrouwen op te bouwen, maar het voordeel is dat je er zeer trouwe klanten mee kan creëren. Als je maar geen flaters begaat, kun je de klanten lang vast houden. Klanten zoeken namelijk niet per se het beste product, ze zoeken boven alles iets dat ze kunnen vertrouwen.

Google hanteert daarin de filosofie van Apple. Maar waar Apple pas iets op de markt brengt als het af is begint Google vaak bescheiden. Geen grote dingen beloven, maar waar maken wat je belooft. Ze beginnen hun producten basic en verbeteren die dan constant. Neem Google Docs, dat was in het begin een rudimentaire tekstverwerker, maar is inmiddels heel volwassen geworden. En dat geldt voor al hun producten. Geen overdreven verwachtingen wekken maar wel de kwaliteit steeds beter maken waardoor de klant steeds aangenaam wordt verrast.

In het bestaan van Google heb ik ze dan ook nog niet kunnen betrappen op het verspreiden van overdreven voorstellingen en evenmin op het verspreiden van beschadigende voorstellingen over anderen. Ze verspreiden geen loze beloftes en ook geen FUD. Dat ondermijnt namelijk het vertrouwen dat je probeert op te bouwen. Op korte termijn scoor je misschien, maar op lange termijn krijg je een slechte naam.

Dus stelt Google hier de zaken te rooskleurig voor om mensen te trekken. Ik denk van niet. Je moet namelijk het effect daarvan ook niet overschatten. Als je mensen zo trekt naar iets dat tegenvalt lopen ze alleen maar harder weg en de volgende keer komen ze niet meer kijken. Dus om te beginnen moet je product al heel erg goed zijn, wil het enig blijvend effect hebben.

Maar als Google+ zo goed is, dan heeft Google dit instrument helemaal niet nodig. Want Google kan zoveel diensten integreren met Google+ dat de aanloop er vanzelf wel komt. En als het product goed is, dan blijven die ook hangen. Als ik kijk naar de reviews van Google+ dan zijn die erg positief, heel anders dan bijv. hun vorige pogingen, Buzz en Orkut.

En dat brengt ons op een ander punt, meestal laat zich gedrag goed voorspellen uit gedrag in het verleden. Heeft Google Buzz of Orkut ooit voor proberen te stellen als grote successen? In het geheel niet. Ze waren er erg stil over. uit die stilte kon je opmaken dat het niet erg goed ging en dat bleek ook zo te zijn.

Ofwel, Google heeft dit niet nodig en op lange termijn is het alleen maar schadelijk. Bedrijven als Apple en Google appelleren juist aan hogere waarden om een band te scheppen met hun klanten. Apple appelleert aan zin voor schoonheid, harmonie, levensvreugde, ontspanning, betrouwbaarheid. Google appelleert aan openheid, vrijheid, sociaal delen, betrouwbaarheid. Hogere waarden is iets dat mensen zoeken en trouw teweeg brengen. Neem nu MS, velen schrijven het als M$. Dat zegt iets over waar mensen dit bedrijf mee associëren: hebzucht. Ook dat wordt herkend door mensen. Maar sommige bedrijven menen dan weer dat je de kudde alles wijs kan maken, dat doen kerken toch ook al eeuwen? Maar tijden zijn veranderd. Je kan nog steeds alles beweren, een monopolie op de media is er niet meer. Als je in deze tijd loze beweringen doet dan worden die snel onderuitgehaald. Reken maar dat de concurrenten van Google van alles doen om te kijken of de beweringen van Google wel kloppen. Die informatie is immers voor hen van vitaal belang. En als ze denken dat het niet klopt dan gaan ze frontaal in de aanval. Tot nu toe zie ik dat niet gebeuren.

Ik denk dat ze maar al te goed beseffen dat Android + Google search +Gmail + Docs + Youtube een gigantische sterke basis zijn voor Google+ en kan zorgen voor een grote aanloop.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 9 februari 2012 15:53]

Het niveau van de mensen hier moet wel erg laag zijn als ze nog steeds denken dat ze zelf een goede maatstaaf zijn voor de gemiddelde internetgebruiker op de planeet Aarde. Hou daar allemaal eens mee op en denk eens wat verder.

Je bent geen maatstaaf voor de wereld, Europa, of de stad waarin je woont.
Je vriendengroep is ook geen maatstaat voor de wereld.
Nederland is geen maatstaaf voor de wereld.
Europa is geen maatstaaf voor de wereld.

"Ik geloof er niks van" draagt vanzelfsprekend niks bij. Je mag het best roepen, maar kom dan niet met eigen ervaringen, tenzij je een gedegen onderzoek hebt gehouden onder een significante populatie.
"Engaged with our products"

Daar staat niet met G+, maar met google producten in het algemeen. Ik heb ook een G+ waar ik niets mee doe, maar ik gebruik wel GMail en andere Google producten. Dan val ik dus ook onder die 60%.
je laat gemakshalve de helft van de zin weg:

+users are very engaged with our products

Dus wel degelijk de G+ gebruikers.
Er staat dus dat van de 90 miljoen mensen die zich ingeschreven hebben voor Google+ er 80% wekelijks een Google-product gebruikt (let op: daar staat niet dat dat + is).

M.a.w. het zegt niets over de activiteit van die 90 miljoen op Google+.
Wat is actief? Bij het inloggen bij Gmail is Google+ gelijk ook actief, dus als ze dat rekenen klopt het wel... Persoonlijk gebruik ik het (nog) niet, in mijn omgeving hoor ik er ook niemand over.
Je moet wel je Google+ account activeren, dus "zomaar" staat ie niet aan.
Daarnaast gaat alles geïntrigeerd worden in Google+ zoals ook deze opslag.

Daar willen ze namelijk naar toe. Allemaal services die rond Google+ zijn opgezet.
Nieuwe Gmail gebruikers hebben automatisch een actief Google+ account hoor. Dus de huidige groei zal voor een groot gedeelte daar vandaan komen.
Niet waar.. moet die persoon het wel aanklikken. Maar dit weet je wel. Er was namelijk een heel nieuwsartikel over. Je moest gewoon ff trollen :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 9 februari 2012 13:40]

Ik (en velen met mij) heb(ben) een Google+ account (naast Facebook), maar ik gebruik het nooit. Sterker nog, ik overweeg het op te heffen.

Ik vind het ook ronduit irritant dat totale onbekende egotrippers opeens mijn feed vol zitten te spammen met berichten die me totaal niet interesseren. Iedereen heeft wat op te merken over de privacy van Facebook, maar volgens mij is Google+ vele malen erger. De enige feature die leuk is zijn de circles (en dan met name de usability daarvan), maar daar gaat Google+ het niet mee redden. Ik vind Facebook er nog steeds met kop en schouders bovenuit steken.

Google is goed in zoeken, Gmail en Google Docs zijn erg fijn en handig, maar Wave, Ping en Plus zijn m.i. toch echt een flop. Ik denk dan ook dat Google+ de Wave dood zal sterven...

[Reactie gewijzigd door 4np op 9 februari 2012 11:44]

Wave was volgens mij meer een experiment om kennis en ervaring op te doen. Het zou me niks verbazen als de achterliggende techniek ook toegepast wordt op bijv. Google Docs, voor het vloeiend tegelijkertijd aanpassen van berichten.

Wave kwam ook iets te kinderlijk over voor zakelijk gebruik, maar het leende zich ook niet voor vermaak a la social networks. Door deze spagaat heeft het nooit echt voeten aan de grond gekregen. Daar waar Google+ juist laat zien dat je deze dingen wel kunt combineren. In laatstgenoemde heb ik dan ook nog wel vertrouwen - vaak blijven zulke sites een beetje 'underground' voordat de massa het ook gaat gebruiken. Heeft natuurlijk ook te maken met verlatingsangst m.b.t. Facebook.

Denk overigens dat je zelf de feeds niet goed hebt afgesteld. Mijn 'timeline' op Google+ is behoorlijk leeg, maar wat er in staat is toch enkel van de mensen die ik zelf besloten heb te volgen..
euh je kan je feeds toch zelf kiezen? En hoe is dat anders al bij facebook?
Misschien dan toch meer even beter uitzoeken hoe het allemaal werkt, want total strangers worden niet zomaar weergegeven,
verder is die frontpage, jouw homepage, niet de frontpage die andere mensen zien. Het is de stream die jij persoonlijk volgt.

Posts is het gene dat anderen zien.

[Reactie gewijzigd door BillyBee op 9 februari 2012 12:00]

tussen activeren kijken en gebruiken zit nogal wat verschil. Denk dat veel mensen het geactiveerd hebben, gekeken maar of ze het allemaal gebruiken is de vraag.

Google, gmail en ook google+ worden massaal misbruikt voor linkbuilding.
Voor nieuwe gebruikers staat die nu standaard aan. Sterker nog, je hebt geen opt-out mogelijkheid meer. Dus ook niet zo verwonderlijk dat het snel groeit.
90 miljoen actieve gebruikers?
hetzelfde geldt uiteraard voor facebook en alle andere concurrenten.
Niemand gelooft toch echt dat er op facebook elke dag 800 miljoen mensen inloggen.
Ik heb 2 facebookaccounts: 1 prive dat ik enkel heb aangemaakt om eens te kijken "what all the fuss is about" en dan nooit meer heb bekeken. 1 voor een website, ook om eens te kijken wat ik ermee kon doen.
Zelfde met google+ overigens.
Ik denk - volgens wat ik in mijn vriendenkring (irl) hoor - dat het merendeel van de mensen de sociale netwerken maar sporadisch gebruiken.
Het is natuurlijk niet met elkaar te vergelijken dat snap je zelf ook wel..
Uit interesse, wat maakt dropbox zo goed?

Zelf heb ik ooit een keuze gemaakt voor Spideroak omdat dit toen de zaken veel beter voor elkaar had dan Dropbox. Bredere ondersteuning van platforms (Linux), betere beveiliging van mijn data en je kon het gebruiken binnen je bestaande mappenstructuur. Geen specifieke dropbox map of zo.

Ik weet niet of dropbox al deze problemen inmiddels heeft verholpen, maar een en ander was zeker voor verbetering vatbaar. De grootste restrictie blijft nog de ruimte van 2 GB. Daar kan Google scoren zoals ze ooit met gmail deden.
zolang ze maar het goed weten te integreren en dat het werkbaar is. zelf ben ik niet echt een fan van skydrive of dropbox. dropbox moet teveel geintegreerd worden in je eigen terminal. wat niet des clouds is. ze moet het altijd en overal kunnen hebben
Nooit verkeerd om hier meer keuze in te hebben.
Met Windows Phone 7 is Skydrive heel mooi geïntegreerd. Denk aan foto's direct naar en van Skydrive. Makkelijker kan het niet. Zo zou het met Android en Google Drive ook moeten worden.
Skydrive integratie zal ook in Windows 8 gaan plaatsvinden als je straks op je PC met je Live account kunt inloggen.
wordt het ook. aangezien google+ automatisch foto's kan uploaden naar je profiel. mits je dat wilt. lijkt me sterk dat ze het niet met dit initiatief gaan toepassen
zolang ze maar het goed weten te integreren en dat het werkbaar is. zelf ben ik niet echt een fan van skydrive of dropbox. dropbox moet teveel geintegreerd worden in je eigen terminal. wat niet des clouds is. ze moet het altijd en overal kunnen hebben
Nooit verkeerd om hier meer keuze in te hebben.
heb je de webinterface van dropbox weleens gezien? Het heeft juist een grote toegevoegde waarde dat je naast de webinterface client software kan installeren, om het allemaal nog makkelijker te maken.

En wat wil je nou eigenlijk, integreren of niet?
Eh ik snap niet wat er zo minder is aan dropbox of skydrive. Dropbox heb je clients en een website voor. Wat wil je nog meer?

Skydrive wordt straks overal in geintegreerd.
Meer dan dropbox?
Met name meer Gb, maar ook minder security flaws?
Tuurlijk lekker al je privé documenten bij google stallen..
nadat iedereen er aan gewend is zegt Google:

Wij gaan de documenten scannen om zo meer gericht reclames te kunnen sturen aan onze gebruikers..
Dat doen ze al bij e-mails.

http://www.google.com/intl/en/privacy/ads/

Als ik een auto gehuurd heb, krijg ik bij de bevestigingsmail altijd e-mails van autoverhuurbedrijven. Vind ik dat erg? Nee dat vind ik niet erg.
Vind ik dat dom? Ja dat vind ik dom: ze moeten die reclame maken vóór je de auto huurt.

Wél slim: als je een vlucht boekt reclame voor accomodaties & auto verhuur in de buurt van de luchthaven (waar je heen vliegt).

Ook slim: als je een hotel boekt reclames voor restaurants in de buurt.
Hoe moeten ze dat doen? Een soort brainwave scanner in je schedel implanteren en zodra jij aan een huurauto denkt, krijg je daar advertenties over. Zodra jij aan pizza denkt, zie je een reclame van Domino's 8)7
En jij hebt de illusie dat het bij welke andere dienst er niet precies zo aan toegaat?

De enige manier om jouw bestanden private te houden, is ze gewoon lekker zelf offline op te slaan. :)
Wij gaan de documenten scannen om zo meer gericht reclames te kunnen sturen aan onze gebruikers..
En je reactie wordt ook gescand door Google, T.net zelf (mogelijk) en de andere adverteerders, gekoppeld aan je persoonlijk profiel, en gebruik om targeted ads aan te bieden. Leuk he, internet :+
Dan ga je toch weg?
Want weggaan is heel makkelijk.

www.dataliberation.org
Ik mag hopen dat Google mijn documenten scant om er reclame op te baseren. Dat zou de dienst betaalbaar en uitgebreider kunnen maken. Precies waar ik behoeft aan heb.

Het zou een volledig gemiste kans zijn om dit niet te doen en ik werk er graag aan mee.
Alles opslaan bij Google, samen met hun op persoonlijke data verzamelen-gerichte vernieuwde voorwaarden... ik weet het nog niet.
Lol... Je hebt zeker wat berichten gemist over DropBox? ;)

Ik zou zeggen, tiep in op Google (of een andere zoekmachine) de termen "DropBox" en "Privacy" enne... lees en huiver ;)

En dit is maar één voorbeeld buiten Google. Ik denk dat mensen de verkeerde verwachtingen hebben van bedrijven.

Mensen, word eens wakker, niks in dit leven is gratis.

Alles wat bedrijven je zogenaamd gratis aanbieden word toch op de een of andere manier terugverdiend. En privacy en internet gaan nou eenmaal niet samen. Snap werkelijk niet dat mensen nog steeds die illusies hebben.

[Reactie gewijzigd door mvds op 9 februari 2012 11:23]

Klopt, dropbox is zeker niet zonder fouten. Maar alles bij één partij onderbrengen blijf ik nog steeds niet slim vinden. En zeker bij Google - waar jij het product bent en de afverteerders de klant - blijft het spannend hoe ze door je data struinen.

Momenteel spreid ik juist graag mijn clouddiensten. Dit levert initieel wat gedoe met accounts, maar daarna werkt het prima. Ik heb de volgende diensten telkens bij een andere aanbieder onder gebracht:
- email
- bestandsuitwisseling
- notities
- to-do
- agenda/contacten

Maar goed, ieder zijn ding :Y)
Voor diegenen onder de Tweakers met een Synology NAS (en dat zullen er niet weinig zijn, vermoed ik) is het interessant om te weten dat in de nieuwe firmware (DSM 4.0) een "persoonlijke cloud" service is ingebouwd. Ik heb de beta thuis niet draaien, en heb het nog niet getest, maar ik kijk er erg naar uit: zelfde functionaliteit als Dropbox, geen opslaglimiet, geen privacyproblemen.
en niet off-site
Ooh hun nieuwe voorwaarden! Kijk eens, de klok horen luiden!

Jij weet het inderdaad niet

Ik kan het niet beter uitleggen:
http://www.datamation.com...cy-ignore-the-hype-1.html


http://www.contentgirls.n...-het-niet-goedschiks-kan/

[Reactie gewijzigd door RielN op 9 februari 2012 16:50]

Ik ben heel erg benieuwd of dit nu uiteindelijk toch gaat komen en of je hier flink wat GB's bij gaat krijgen. En wat natuurlijk de betaalde opties gaan kosten. Om een beetje te concurreren met dropbox moet Google Drive toch al snel richting de 10 GB(via uitnodigingen zijn bij dropbox aardig wat GB's extra te krijgen)
en de 25GB gratis via skydrive dan?
Denk eerder dat ze met 25GB of 50GB gratis moeten komen om een beetje nut te hebben.
Precies, en de Skydrive heeft ook al heel lang geintegreerde foto ondersteuning en je kunt er met Live mesh mappen mee in de cloud syncen dus met een mindere aanbod kunnen ze niet aankomen.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 9 februari 2012 10:08]

Is het wenselijk om ook je documenten en bestanden bij Google te zetten? Via welke diensten weet Google wat van mij:
  • Gmail - Google weet vanalles over mij en mijn contacten
  • Music - Google weet welke muziek ik leuk vindt
  • Youtube - Google weet wat voor filmpjes ik graag kijk, dus waar mijn interesses liggen
  • Zoekmachine - En Google weet dankzij dit goede product heel veel van mij. Er zijn zoveel dingen af te leiden uit mijn zoekopdrachten.
  • Android
Ik ga er vanuit dat Google de inhoud van je bestanden scanned om op deze manier meer over je te weten te komen. Dit gebruiken ze om de Google diensten nog 'persoonlijker' te maken (lees: nog meer geld te verdienen).

Misschien ben ik wat paranoïde, maar ik sta een beetje huiverig tegenover Google. (wat niet wegneemt dat ik veel van hun diensten gebruik maak, dus ik ben ook wat hypocriet)
Als je privacy als een betaal middel ziet is het niet gratis. Google geeft jou diensten, jij betaald ze met informatie over jezelf, en google geeft reclame, waarmee zei de diensten voor jou mogelijk maken.

Google staat of valt met jouw 'privacy', en het is in hun eigen belang dat ze deze data zo veilig mogelijk opstellen. Als hier iet mee gebeurd is het over met Google, en dat weten ze.

Ergens heb ik het ook wel een beetje, het blijft natuurlijk tricky om al je informatie bij 1 bedrijf te hebben, maar als ik kijk naar alle andere bedrijven die gelijkwaardige features bieden, vertrouw ik Google nog wel het meeste.

Ik zou me liever meer zorgen maken over het feit dat Google "vestigingen" heeft in Amerika, en dus gebonden is aan de Patriot Act, net als de meeste grote IT bedrijven.

[Reactie gewijzigd door marking op 9 februari 2012 11:47]

Ik wens de USA veel plezier met het lezen van mijn rijmelarij en aanverwante onzin.
Als ik iets te verbergen heb ga ik het zeker niet in een clouddienst opslaan.
En wanneer ik dat dan toch doe zit er wel een encryptie op.
Betaal je gewoon 40 euro per jaar. Ben je der vanaf toch? Of stap je naar de concurrent die ook vast wel snuffelt in jou data hoor...
Huiverig? TIjd dus om je erin te verdiepen, en te zien dat het bij Google allemaal prima in orde is ;) En dat meen ik serieus.

Google weet niks. Hun algorytmen kunnen alles. En die werken in jouw voordeel!
Ik gebruik al een tijdje skydrive van Microsoft in combinatie met Windows live Mesh. Je kan dan automatisch mappen laten syncen met meerder computers, zodra je een bestand opslaat in de bewaakte map .... works flawless
Skydrive is straks ook geintegreerd in Win8 wat de dienst flink populairder moet maken.
En nog een cloud opslag.....
Ach, zolang t maar veel GB's voor weinig is en vooral het goed geintegreerd wordt is het nooit mis.

Maar of dit niet het zelfde gaat worden als eerdere keren (03-'06, 10-'06, 1-'09 en 1-'10) is natuurlijk de vraag.
http://tools.google.com/dlpage/cloudconnect?hl=nl

ik vind dit aardig goed geintegreerd moet ik zeggen,
hetzelfde van google docs maar dan te verkrijgen voor office ;)
Mooi, ik vind de prijzen voor het upgraden van Picase/Docs zeer mooi. Als ze hier nu een fatsoenlijke client omheen maken, top :)
Ik heb al jaren een pakket van 20 GB dat ik koop voor de extra online backup van mn foto's. 5 dollar per jaar is inderdaad niet veel :)