Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties
Submitter: Gunirus

Google heeft naar verluidt plannen om zijn komende cloudopslagdienst Drive begin april uit te brengen. Daarbij krijgen gebruikers de beschikking over 1GB gratis opslag. Wie meer opslagruimte wil, zal daarvoor moeten betalen.

Volgens Gigaom, dat verscheidene bronnen bij Google heeft gesproken, wil Google de dienst in de eerste week van april  aankondigen. Drive krijgt een eigen applicatie, maar er is ook een webinterface. Volgens Gigaom lijkt de interface op die van de Docs-dienst, maar er werden geen afbeeldingen gepubliceerd. Gebruikers krijgen 1GB opslag gratis; wie behoefte heeft aan meer opslagruimte, moet betalen. De prijzen en de bijbehorende hoeveelheid opslag zijn nog niet bekend.

Drive komt ook beschikbaar voor bedrijven die een Google Apps-account hebben. Daarnaast is de internetgigant van plan om een api uit te brengen. Applicatie-ontwikkelaars kunnen daardoor ondersteuning voor Drive in hun app inbouwen, waardoor het mogelijk wordt om applicatiecontent in Googles opslagdienst te bewaren.

Googles dienst voor cloudopslag wordt al lange tijd verwacht. Er gaan al jaren geruchten, maar deze zijn in de afgelopen tijd concreter geworden. Daardoor is het aannemelijk dat de release van de opslagdienst in april plaatsvindt. Google zal met Drive moeten concurreren met bestaande diensten zoals Dropbox en Box. Deze bieden beiden meer gratis opslag dan de 1GB die Drive vermoedelijk zal bieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Wat klinkt het hier toch weer lekker tegenstrijdig allemaal. Iedereen wil meer (gratis) opslagruimte hebben als Google Drive introduceert maar roepen tegelijk dat ze geen gebruik meer gaan maken van Google omdat ze de wereld aan het veroveren zijn en het niet zo nauw nemen met de privacy regels.

Als je nu eerst eens in je oren knoopt dat privacy in deze wereld relatief is. De enige plek waar je nog echte privacy hebt is het schijthuis! Tijdens het winkelen wordt je gefilmd, je bankzaken doen we tegenwoordig allemaal (veilig) online en onze vakantie boeken en betalen we allemaal via het internet.

Google is een bedrijf die de ontwikkeling van het internet voorwaarts stuwt. Ze innoveren, gaan daarmee wel eens op hun bek maar blijven pushen. Niet om de wereld over te nemen maar om de wereld toegankelijker te maken voor iedereen op deze aardkloot. (Google Maps, Streetview, Google Search, YouTube, etc etc)

In deze chaos proberen zij orde te scheppen door slimme algoritmen toe te passen in hun zoekmachine en andere diensten waardoor wij dingen snel kunnen vinden. Google+ is (bij monde van Vic Gundrota) een 'social layer' die over alle Google diensten heen ligt en is dus geen Facebook killer maar een totaal andere benadering als het gaat om het delen van informatie. (http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=XdD5cscEDoA)

Vanwege al deze inspanningen om het web toegankelijker, eenvoudiger en leuker te hebben zij een verdien model doormiddel van advertenties. Veel bedrijven (en particulieren) plukken hier al jaren de vruchten van omdat hun producten op een veel doeltreffendere manier bij de juiste doelgroep komen. Ik vraag me werkelijk af wat hier nu mis mee is.

En nu begint iedereen hier ineens vreselijk te steigeren. Google is geen filantropisch bedrijf, nee ze zijn commercieel net als ieder ander bedrijf maar wel met de insteek om de wereld dichter bij elkaar te brengen. Begin jezelf nou eerst eens te verdiepen in wat de mensen van Google beweegt. Luister naar hun visie op de toekomst van het internet en hoe zij hier tegen aan kijken en neem dan een beslissing waar je jezelf goed bij voelt. Je hoeft Google tenslotte te gebruiken. Stap dan lekker over naar Bing, het fantastische hotmail en Skydrive. Problem Solved!

https://plus.google.com/u...0134989/posts/1iTuSddMFit

[Reactie gewijzigd door robmoh op 28 maart 2012 11:15]

Je vergeet een klein puntje.. Wat er wordt gedaan met die informatie.

Die camera in de winkel, niemand die wat doet met de videotape (uitzondering daargelaten), niemand bij de bank die een compleet profiel opmaakt van jouw betailngsgedrag, etc.

En daar zit het grote verschil:
Google heeft als doel iets met die 'informatie' te doen, te exploiteren, geld mee te verdienen.

Een winkel heeft niets aan die videobeelden, ze gaan niet op basis van jouw opgenomen gedrag de winkel anders inrichten of de beelden doorverkopen om daar iets mee te doen. Net zoals een bank jouw gegevens niet doorstuurd om daar speciale reclame mee te maken of te koppelen aan je telefoon om zo ook je uitgavegedrag in sociale omgeving te controleren.

Natuurlijk, soms gebeurd dat, maar nog steeds blijft het verschil dat de winkel/bank dit niet als doel heeft, en google juist wel.

En daar blijft nog altijd het verschil zitten tussen camera's en Google :)

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 28 maart 2012 12:20]

niemand bij de bank die een compleet profiel opmaakt van jouw betailngsgedrag, etc.
De 'bank' zal zoveel mogelijk gegevens van je gebruiken waarmee ze enigszins wettelijk mee weg kunnen komen. Ooit eens een aanvraag formulier voor een lening bekeken? Daar staan legio vragen op die beoordelen of je wel/niet een lening krijgt. Zo heb/had je meer punten als je een vast telefoonnummer of caravan had, omdat je volgens de experts dan een grotere kans had om je lening terug te betalen.

Verder heeft de 'bank' weinig interesse in je behalve in dat je leningen/krediet terug betaald, je zoveel mogelijk geld bij ze parkeert en veel diensten afneemt.

Het is ook niet de eerste keer dat de eisen van een bank de (privacy) wetten overtreden, zo weet ik nog wel een incident met de ABN AMRO en verplichten kopieŽn van IDs...
Dan nůg is het een verschil. De bank heeft niet als doel een profiel van jouw op te stellen als commercieel product, enkel een risico analyse voor hun echte doel 'geldzaken'. Het overtreden van de privacywet inzaken kopieren is precies hetzelfde, ze hebben dit niet als doel gedaan hiermee geld te gaan verdienen met die gegevens.

Ze gaan je geen apart rentepercentage aanbieden als ze zien dat jij veel creditcard aankopen doet op de PC hoofdstraat, of een hogere hypotheekrente omdat jij wel erg veel feestjes geeft via G+ en mogelijk ongezond leeft.
Eťn GB maar? Dat vind ik echt best weinig. Heb met Live Mesh standaard vijf GB opslag en op me skydrive mag ik in totaal 25 GB kwijt en het kost mij geen cent. Dropbox biedt ook al standaard ťťn GB wat ik ook al tikje weinig vind. Maar je zou toch zeggen dat google wel wat meer zou bieden dan de concurrenten om marktaandeel te veroveren (ik heb nog meer opslag in me gmail account).

Ze hebben wel natuurlijk het voordeel dat ze bijna iedereens homepage hebben en net zoals met Chrome het dus erg goed onder de aandacht kunnen brengen. Hoop alleen dat ze de gratis opslag nog even verhogen naar iets van 10 GB of meer, dan wordt het echt boeiend om over te gaan stappen.

[Reactie gewijzigd door SRI op 28 maart 2012 07:45]

Correctie: DropBox bied standaard 2GB, dus niet 1GB. ;)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 28 maart 2012 07:47]

En ondertussen heb ik 16.25gb gratis =)
En met HTC Sense 4.0 26,25 gratis voor 2 jaar.
Vind ik ook erg weinig, er zijn zoveel alternatieven

Ikzelf gebruik skydrive met 25 gb.

Maar ik heb nog wel een leuke: Adrive, hier krijg je 50 gb gratis met 16gb max per file :) , maak ik al een poos gebruik van en ben er erg tevreden mee

Je kunt er zelfs een expiredate op zetten en je hebt recovery van files

Uiteindelijk is betaald het ook waard om te doen, heb belangrijke data en ook foto's die ik bewaar, maar goed als het gratis is kom ik ook heel goed uit de voeten _/-\o_

[Reactie gewijzigd door RonaldDesigns op 28 maart 2012 09:26]

Hoeveel er gratis aangeboden is niet zo interessant. Gratis is vooral bedoeld om zo'n dienst even uit te proberen of voor simpele file sharing. Serieuze gebruikers hebben al doorgaans >5GB nodig om al hun data veilig te stellen. Veel interessanter is wat ze vragen voor substantiŽle opslag, zoals 50GB of 100GB of meer. Wat dat betreft is DropBox een van de duurste.

Ook belangrijk zijn privacy en encryptie. Sommige diensten doen alleen encryptie tijdens transport, maar niet voor opslag op hun servers. Als die servers in de VS staan, vallen ze onder de Patriot act en mag (in theorie) de overheid erin rondneuzen. Denk dus goed na over wat je daar neerzet.

Wuala biedt de hoogste veiligheid wat dat betreft. Encryptie vindt plaats op de eigen PC en als gebruiker ben je de enige die het wachtwoord heeft, de dienstverlener kan je data onmogelijk ontcijferen. Ook staan de servers in 3 landen (Zwitserland, Frankrijk, Duitsland) dus er is altijd wel een veilige kopie bij uitval. Overigens ben ik zelf (nog) geen gebruiker van Wuala en heb er geen commerciŽel belang bij om Wuala te promoten; ik wil alleen maar aangeven dat er meer factoren van belang zijn dan prijs alleen.

Verder is continuÔteit belangrijk. Een bedrijf als Google of Amazon zal niet gauw omvallen, dus je kan er vrij zeker van zijn dat je data er over 5 jaar nog steeds staat. Met al die start-ups in cloud storage zullen er vast wel bedrijven zijn (prijsvechters?) die binnen 5 jaar failliet zijn. Behalve dat je (backup) data dan verloren gaat, kun je je afvragen wat er met die data gebeurd als een of ander partij de failliete boedel opkoopt.

[Reactie gewijzigd door tfeltz op 28 maart 2012 10:11]

Wuala is heel interessant, maar de Business optie is duurder dan Dropbox Business als je meer dan 300GB gebruikt. Ik vraag me af hoe Encryptie werkt voor bedrijfs documenten bij Wuala of zijn alle documenten van individuele gebruikers die deze sharen, wat als er issues zijn en de gebruiker deze documenten niet meer shared. Bij Google kan ik in Docs reassignen als dat nodig is, aangezien er bij Wuala dit clientside gebeurt is dit erg lastig.

Verder erg benieuwd of Wuala ook benaderbaar is vanuit apps. Voordeel van Dropbox is de naamsbekendheid en iedereen integreert ermee, zelfde zal gebeuren met Google storage.
Google Drive zal volgens deze leaked screenshot 2gb gratis bieden!

http://www.talkandroid.co...d+Updates%29#.T3I8lTE9XEU
2GB met opties naar gratis 5GB:
Although the above image clearly states 2GB of free space, our tipster makes claim that there will possibly be up to 5GB’s of free storage with referrals and other similar incentives.
Ik ben zeer benieuwd naar de dienst op zich maar ook hoe ze zich staande denken te houden tegenover diensten als DropBox en dan met name wat betreft opslagruimte.

Ter vergelijk op DropBox heb ik 23,9GB en SpiderOak 53GB, en dat ook gewoon helemaal gratis. Zomaar overstappen naar een dienst als deze zal ik dan, persoonlijk, ook niet zomaar doen.
Als ze een API aanbieden waar elke Android app gebruik van kan maken, dan kan het makkelijk en snel gaan. Waarschijnlijk zullen velen dan die 1 GB niet gebruiken voor hun eigen data, maar alleen voor de "App" data.

Misschien ook windows/mac/linux applicaties die hier gebruik van gaan maken. Kan ook weer in Google's voordeel werken.

Nu ben ik niet bekend met eventuele API's van andere opslagdiensten, dus ik weet niet of zijn ook hetzelfde aanbieden.

Ik heb alleen 1 app gezienen gebruikt die gebruik kan maken van Dropbox en/of Box en dat is titanium backup voor Android.

Ik kan me voorstellen dat Google dit beschikbaar maakt voor iedereen met een google account (net zoals Google+). Dan kan dus elke android ontwikkelaar ervan uit gaan dat deze opslag ruimte voor de meeste gebruikers beschikbaar is en gebruikt kan worden.

Ook al heeft een normale gebruiker dan niet in de gaten dat hij/zij gebruik maakt van Google Drive, Google kan wel "aantonen" dat de dienst "populair" is, wat misschien ook weer mensen ernaartoe zal trekken.

Zomaar even wat gedachten van mij...
Vooral de integratie van Box.net in titanium backup vind ik geweldig

Box.net is te beperkt voor mijn gebruik, dropbox is gewoon "beter" uitgewerkt
(inzake sync, filegrootte en portabiliteit )

Maar de backup van TB naar box.net ->50GB aan history voorhanden
Box.net is juist uitgebreider dan Dropbox, voor zakelijke toepassingen is Box.net toch een rijkere toepassing.
Google heeft al een backup tool om data van Android applicaties te backuppen.
http://developer.android.com/guide/topics/data/backup.html

Dat is gratis en maakt het overstappen naar een nieuw toestel veel makkelijker. Het is niet gemaakt om veel data in op te slaan, maar voor wat instellingen en game-progress in op te slaan is het wel handig.
Ik kan het fout hebben maar bied de gratis dropbox niet 'slechts' 1GB dat nog kan oplopen door mensen uit te nodigen en SpiderOak biedt maar 2 GB gratis. Dus heb jij extra opslag gekregen bij bijvoorbeeld een mobiele telefoon ofzo?

(Wil ook wel even me Dropbox van 2GB naar de 20 krijgen zonder te betalen ;))

[Reactie gewijzigd door SRI op 28 maart 2012 07:48]

Daar heeft Filenox een leuk artikel over geschreven:
FILENOX @ tweakblogs.net: 21GB Extra op Dropbox!
En regelmatig duiken er wat promoties op.

http://androidadvices.com...load-apk-for-extra-space/

Ik heb zo 51GB bij elkaar gesprokkeld
Werkt dit nog? Nu nl even geen tijd voor.
Dit werkt nog!

Heb het net op mijn HTC HD2 geÔsntalleerd!
Nu 40+ GB in m'n dropbox...
Gewoon wat opletten op aanbiedingen. Bij box.net heb je een bepaalde moment 50 gig gekregen, als je een account aanmaakte met een ios apparaat, 50 gig gekregen als je een een account aanmaakte met een android apparaat. En ik vermoed dat ze dat wel nog eens gaan doen met een wp 7 of 8 apparaat. Het is maar een kennis aanspreken, en vragen of je even vanop zijn apparaat een account mag aanmaken ;)
box.com geeft. als je Android hebt, 50 GB gratis opslag. App op Android werkt perfect en het uploaden via de browser is een eitje... :)
Adrive.com geeft 50 gb sowieso gratis :)
Dat wordt toch wel erg duur en tijdrovend om die 50GB volledig te benutten, met data-limieten op mobiele abonnementen. Misschien valt het met wifi nog wel mee.
Zelf betaal ik 5 euro per jaar voor 20GB opslag bij googles picassa. Ik vraag me af of deze opslagruimte ook bij google drive gebruikt kan worden. Dat zou wel fijn zijn :)
Ik denk dat je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat dit niet mogelijk word. Voor google docs, gmail en picasa heeft elke gebruiker namelijk een aparte opslaggrootte.

Maar misschien dat ze bij de introductie van deze dienst het geheel samentrekken (docs en picasa), ik verwacht het niet maar wie weet.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 28 maart 2012 08:09]

Dit is niet correct.. De ruimte die ik betaal voor Picasa is ook zichtbaar in Gmail en Docs.
Dit is account breed..

De kans is dus groot dat de 20 GB ook gewoon voor Gdrive te gebruiken is.

[Reactie gewijzigd door Sahi_NL op 28 maart 2012 09:11]

Ik sluit me hierbij aan, 87,5GB staat mooi in mijn gmail zoawel als mijn docs en picasa.
Voor Gmail en Picasa is het niet apart. Ik heb ook 20GB besteld voor Picasa en onderaan Gmail staat nu 5.5 GB (19%) of 27.5 GB
99% zeker dat die ruimte gewoon bruikbaar is, ik heb dat ook en in ELKE dienst waar je een limiet heb is die 20GB opgetelt!
Opzich een mooie en leuke dienst. Zeker met de API! Ik vraag me echter af wanneer / of Google z'n storage niet gaat delen over de verschillende platformen.
Ik moet nu apart betalen voor 'extra' storage in Docs, Picasa, Email, Storage..

Kan dat niet gecombineerd worden? Een storage bundel voor de complete suite! Kan me voorstellen dat het voor Google prijstechnisch leuker is om het los aan te bieden, maar echt handig voor de afnemers is 't niet...
Geen idee hoe je dat doet, als je storage aankoopt, staat er letterlijk:
"Extra opslagruimte van Google wordt verdeeld tussen Gmail, Picasa Webalbums en Google Documenten"

Bron: https://accounts.google.com/b/0/PurchaseStorage
offtopic:
Staat er inderdaad, erg vreemd! Aangezien ik 20Gb heb op m'n Picasa en 1Gb in docs op 't zelfde account.
Gebruik je wel hetzelfde Google (gmail) account voor beide diensten? Bij mij is de 20 GB wel zichtbaar in Picasa, Docs EN Gmail.
Iedereen zegt hier dat de extra ruimte ook in Gmail te zien is. Bij is dit niet het geval.

Voor mijn Google Apps (free) account is de extra storage bruikbaar in Picasa en Docs, maar niet in Gmail.

Dat geeft Google ook aan:
"Google storage is shared between Picasa Web Albums and Google Docs. Additional storage will NOT apply to Gmail."
Bron: https://accounts.google.com/b/0/PurchaseStorage

Of slaagt dit enkel op de gratis Google Apps, hebben jullie Google Apps Enterprise?
Apps heeft vaste grootte voor mail, Gmail kun je uitbreiden.
Of slaagt dit enkel op de gratis Google Apps, hebben jullie Google Apps Enterprise?
Nee gewoon normale Gmail, maar ik krijg als ik op jouw link klik wel een NL pagina waar het volgende staat (terwijl jij blijkbaar een engelstalige pagina krijgt):
Extra opslagruimte van Google wordt verdeeld tussen Gmail, Picasa Webalbums en Google Documenten. U ontvangt naast uw huidige gratis opslagquotum extra opslagruimte voor deze services
Het lijkt dus te verschillen per land, jouw Google account is blijkbaar geen NLse of niet op NL ingesteld oid...

http://support.google.com...wer.py?hl=nl&answer=39567 helppagina van de NL versie

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 maart 2012 10:20]

Hele quote:
You can't use the extra storage for Gmail. The amount of Gmail storage you have is determined by which edition of Google Apps your organization has. You can use the extra storage for your Google Docs, Picasa Web Albums, and photos from Blogger. The extra storage will be used by any of these products that has exceeded its storage level.
Ik heb bij alle diensten anders 20GB erbij gehad hoor, denk dat jij iets fout doet, Google geeft ook duidelijk aan dat die 20GB niet enkel voor picasa is!
Same here. 27,5 Gb in de gmail nu.
Bij mij staat er dit:
Please note that you are purchasing additional storage on a Google Apps account. Google storage purchases are non-refundable. You can upgrade storage plans for the pro-rated difference at any time. Paid storage for one Google Account cannot be transferred to a different account.

Additional storage will not apply to Gmail.

Vreemd
Wel apart dat ze maar 1 GB apart aanbieden. Zelfs Gmail geeft je al een opslagruimte van meer dan 7.5 GB. Zou het niet mooi zijn als je per Google-account kunt kiezen hoe je je opslagruimte verdeelt?
Zeker een goede suggestie. Ik zou hier dankbaar gebruik van maken. Mijn mailbox is nooit zo groot, dus heb eigenlijk al die ruimte niet nodig. Zelfde geld overigens voor mijn Dropbox account, gebruik denk ik rond de 100MB.

Juist op Picasa kan ik die ruimte wel gebruiken. Voor mij zou het handig zijn de 1GB van Picasa om te ruilen voor de 7 GB van Gmail.
Het is natuurlijk juist omdat niemand 7 GB aan mail heeft dat ze die teller daar zonder zorgen door laten lopen, en bij Picasa, waar je die ene GB zo vol hebt weer niet.

Overigens is de 5$/jaar voor 20GB bij picasa een heel schappelijke deal
Niemand zou ik niet zeggen, ben al mensen tegengekomen die ver over de 90% zitten, maar die krijgen dan ook vaak redelijk grote mails en verwijderen nooit iets.
mja die hebben thuis vast ook honderden dozen met reclame, onzin brieven en andere zooi..

ohnee dat gooien we dan wel weg..
Dat zou ik niet zo makkelijk zeggen, voor mij persoonlijk/zakelijk is 10+ jaar e-mail nog geen 1,5GB. Maar mijn IT mailbox bij een klant is na nog geen 4 jaar al 1GB groot. Bij andere gebruikers is de e-mail voor 5+ jaar rustig 3-4GB, dus 7GB voor 10+ jaar e-mail vind ik niet heel vreemd voor intensief gebruik.

Nu ben ik met je eens dat als je de boel goed opruimt je op heel wat minder uit kan komen, maar de kosten van extra opslag wegen niet op tegen de kosten die opruimen met zich meebrengt (tijd van de gebruikers).
Hier precies 1 Gb per jaar en dat is Šlle mail. Vanaf 2006 in Gmail ruim 6Gb.
Juist op Picasa kan ik die ruimte wel gebruiken. Voor mij zou het handig zijn de 1GB van Picasa om te ruilen voor de 7 GB van Gmail.
Fotos kun je ook prima opslaan op Microsoft skydrive en dan heb je gratis 25GB aan opslagruimte om je foto's op te slaan.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 28 maart 2012 10:12]

Best wel nieuwsgierig naar wat het gaat kosten.
De prijzen kun je vinden, ik neem aan dat dit gewoon algemene Google Storage is.