Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 141 reacties

Klanten die ontevreden zijn over het feit dat de nieuwe 4g-iPad niet met Australische 4g-netwerken werkt, kunnen hun geld terugkrijgen van Apple. De fabrikant zegt daarbij echter nooit beweerd te hebben dat de nieuwe iPad in AustraliŽ op 4g werkt.

Apple logoDat deelde Paul Anastassiou, advocaat van Apple, mee aan de Federale Rechtbank in Melbourne, schrijft Cnet. Eerder deze week zei een Australische consumentenautoriteit dat de aanduiding 'wifi + 4g' voor de nieuwe iPad in Australië misleidend is. De tablet werkt namelijk alleen in de Verenigde Staten en Canada op 4g-netwerken, de frequenties die in Australië voor 4g gebruikt worden, worden door de nieuwe iPad niet ondersteund.

Consumentenwaakhond AACC spande daarop een rechtszaak aan. De organisatie eist dat Apple duidelijker aangeeft dat de nieuwe iPad in Australië geen 4g-ondersteuning heeft. Apple zegt dat ook nooit beweerd te hebben en stelt nu voor om zowel op zijn website als in winkels duidelijk aan te geven dat de 'wifi +4g'-iPad in Australië alleen maar op 3g-netwerken werkt. Daarnaast kunnen ontevreden klanten hun geld terugkrijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (141)

Het gaat er niet om of er mensen zijn die het al dan niet erg vinden.
Dat jij een iPad koopt met 3G functionaliteit maar geen abbo neemt is jou keuze.
Het is evenwel misleidend om de 4G functionaliteit te afficheren wetende dat hij op het Australische netwerk niet werkt!
En dat ze nu toch overstag gaan is gewoon omdat ze een eventuele boete willen ontlopen.
Ik vind het daarom helemaal niet "netjes" van Apple.
Nou heb ik de Australische site niet bekeken voordat deze zaak begon, maar op de engelse site van Apple Hong Kong staat dit regeltje er als sinds de launch:

"4G LTE is supported only on AT&T and Verizon networks in the US; and on Bell, Rogers and Telus networks in Canada. Data plans sold separately. See your carrier for details.
Some video sequences have been shortened."

Verder ondersteunen zowel de iPad 4G als enkele telco's in Australia DC-HSDPA met snelheiden tot 42Mbps. Een leuke is dus wel degelijk mogelijk, ondanks het gebrek aan een compatible LTE netwerk.

Last but not least, officieel is LTE ook geen 4G. Het verkopen van LTE als 4G is al een grijs gebied. Als je dat toelaat kan je best ook toestaan dat DC-HSDPA als 4G verkocht wordt. Beide worden namelijk in precies dezelfde 3GPP release 9 gedefinieerd.
4G is geen techniek. Er is geen technische definitie van 4G, alleen specificaties die heel ruim te interpreteren zijn. Daarom bestaat 4G niet als zodanig.

4G staat voor: vierde generatie mobiele communicatie standaard. Op dit moment is er nog steeds 'strijd' tussen WiMax en LTE, en is er nog geen 'standaard'. Hoewel er voor beide technologiŽn al apparaten te krijgen zijn, kun je ze in de praktijk nog maar weinig gebruiken. 'LTE capable' is nog geen 4G.
The pre-4G technology 3GPP Long Term Evolution (LTE) is often branded "4G-LTE", but the first LTE release does not fully comply with the IMT-Advanced requirements.
Dit haalt de 4G specificaties dus niet.
The Mobile WiMAX (IEEE 802.16e-2005) mobile wireless broadband access (MWBA) standard is sometimes branded 4G, and offers peak data rates of 128 Mbit/s downlink and 56 Mbit/s uplink over 20 MHz wide channels
En haalt dus ook de 4G specificaties niet.

4G is ook gewoon marketingtaal. Voor de iPad 4G hadden we natuurlijk ook de HTC EVO 4G, Motorolla Atrix 4G, Samsung Epic 4G, etc. Apparaten die nu verkocht worden met de aanduiding "4G" zullen in de praktijd de 4G specificaties bij lange na niet halen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Het is gewoon een verkoop truc: mensen denken dat nieuw beter is dan oud en daarom trappen ze ook in.
zouden er nou echt wel mensen daarover klagen? ik bedoel je koopt hem meestal om meer dan alleen 4g ondersteuning. ik snap dat de reclame misleidend is maar of de mensen het echt enorm erg vinden.
Geen idee of het veel mensen zijn, maar als je een iPad + 4G koopt in de veronderstelling dat hij dan wel niet in de toekomst wel gebruik kan gaan maken van het 4G netwerk... dan kan ik mij heel goed voorstellen dat dit een flinke tegenvaller is.

Zelf was ik ook in de veronderstelling dat als wij 4G hier in Nederland zouden krijgen, dat de iPad +4G hier dan gebruik van kan maken. Pas na enkele nieuwsberichten lezen kwam ik er achter dat zelfs als we in NL een 4G uitrol krijgen dat de iPad dan nog niet zal werken op die frequenties. Iets wat natuurlijk niet logisch klinkt als je hier een product verkoopt die 4G ondersteuning biedt! Misschien is het een aanname van de consument, maar dat kan je de niks vermoedende consument toch niet kwalijk nemen?

Lang verhaal kort, netjes hoe Apple het oplost... maar ik vind wel wel dat ze de aanname van een werkende 4G mogelijkheid bij de consument losmaken in de huidige manier van adverteren

[Reactie gewijzigd door The Otherside op 28 maart 2012 08:38]

Als je naar de gerelateerde producten kijkt zie je dat de Wifi+4G zo'n 100euro duurder is. Waarom zou je 100 euro extra betalen als je het niet eens kan gebruiken? Dus ja ik zou het enorm erg vinden.
Je betaald niet 120 Euro alleen voor 4G, je betaald 120 voor:

Wi-Fi + 4G for AT&T model: 4G LTE (700, 2100 MHz)3; UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

Wi-Fi + 4G for Verizon model: 4G LTE (700 MHz)3; CDMA EV-DO Rev. A (800, 1900 MHz); UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

Waarvan er sommige dus wel / niet mogelijk zijn in je lokale regio. Het is niet zo dat je helemaal geen verbindings mogelijkheden hebt maar alleen niet de 4G.

Je kan nogsteeds zonder WiFi het netwerk op alleen dan via 3G.
Ze hadden de nieuwe iPad gewoon "iPad Wi-Fi + 4G for AT&T model: 4G LTE (700, 2100 MHz)3; UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)" moeten noemen, dan was het meteen voor iedereen duidelijk geweest.
Alleen HSPA+ = 4G aldus de ITU.

Dat vervelende feit vergeet men elke keer maar gemakshalve ...
Wat dacht je van AGPS? Ik wil google maps kunnen gebruiken, Appie moet de dichtstbijzijnde supermarkt voor me kunnen vinden, etc. Dat is voor mij i.i.g. de reden een 4G te kopen, want mobiel internetten doe ik er niet mee.
Vanwege gps module , die zit ook in de meerprijs
120 euro duurder zelfs.
Nou, de 4G zou ik toch echt kopen om de 4G functionaliteit. Anders kocht ik wel de wifi versie. En als de 4G connectiviteit dan niet blijkt te werken in mijn land/continent, dan zou ik me toch ook wel genept voelen. Zeker als het er niet bij vermeld wordt dat die 4G het niet doet.
Je krijgt wel meer dan die 4G, je krijgt ook 3G functionaliteit (backwards compatible) en een GPS chip die het WiFi model niet heeft.

Overigens is het naar mijn mening ook niet helemaal redelijk om te verwachten dat je met een 4G apparaat kan werken in landen die nog helemaal geen 4G netwerk hebben.

Wat mij zelf meer stoort is het feit dat het waarschijnlijk ook helemaal nooit gaat werken omdat hij alleen de in de VS gebruikelijke frequentiebanden ondersteunt, en die zijn anders dan wat er nu gepland wordt voor Europa. Dus wat dat betreft zou ik het ook wel beter vinden als Apple hem adverteert als '3G' model zoals bij de vorige iPad.
LTE is niet backwards compatible... tis een hele andere frequentie 8)7 hij ondersteunt ook HSDP+ wat iets anders is dan backwards compatible... zet er dan bij 3g en 3g+ ofzo, maar ja sinds de ITU-T de term 4g heeft verruimd zijn er wel vaker van die soort "misstanden".
In de VS/CA gebruiken ze 700Mhz voor LTE, in de rest van de wereld niet }:O
Je krijgt wel meer dan die 4G, je krijgt ook 3G functionaliteit (backwards compatible) en een GPS chip die het WiFi model niet heeft.
Leuk maar als je zoals hij aangeeft het apparaat ENKL koopt voor de 4G mogelijkheid ben je dus als dat niet mogelijk is beter af met de wifi versie... Dat er van alles op zit waarvan hij aangeeft geen waarde aan te hechten wil die daar dus ook niet extra voor betalen :)
Leuk maar als je zoals hij aangeeft het apparaat ENKL koopt voor de 4G dan weet je ook wel dat er in Nederland NOG geen 4G word aangeboden lijkt me....

Het apparaat ondersteund 4G => dat wij in Nederland nog niet zover zijn en afwijkende freqs/standaarden gaan gebruiken is aan de providers die dat NOG moeten gaan uitrollen. Daar heeft apple niets in te brengen.

En 4G snelheden kan je wel halen als HDSPA+ er eenmaal is en daar gaat het toch om....

uitleg : HSPA+, or Evolved High-Speed Packet Access, is a technical standard for wireless, broadband telecommunication. HSPA+ enhances the widely used WCDMA based 3G networks with higher speeds for the end user that are comparable to the newer LTE networks

En als men zo anti apple is zijn er nog zat andere tablets....

Ik ga hem in ieder geval wel halen !
De frequenties die gebruikt worden en gaan worden in de toekomst liggen al lang van te voren vast. Dat Apple ervoor gekozen heeft om alleen de frequenties die Amerika gebruikt te ondersteunen is wel degelijk hun probleem en hebben ze dus genoeg in te brengen. Het gaat er niet om of mensen anti Apple zijn of niet, het gaat gewoon om dit feit. Kun je vinden van Apple wat je wilt, maar dat verandert er niks aan.

Voor 3G ondersteuning hadden ze het wel goed gedaan bij de vorige Ipads, gewoon zowel de EU als de USA etc frequenties ondersteunen vanaf het begin.

[Reactie gewijzigd door SanderHG op 28 maart 2012 15:37]

Ik kan me best voorstellen dat als je de 4g versie koopt en dan thuis erachter komt dat die maar op 3g gaat dat wel teleurstellend kan zijn. Kijk als er in je land helemaal geen g4 beschikbaar is dan had je het kunnen weten. In australie is dat echter anders daar is gewoon een 4g netwerk beschikbaar. Dat die dan toch niet werkt is inderdaad redelijk misleidend.
Daarom dat ze hem ook terug nemen. Apple weet goed genoeg dat er in tegenstelling tot de meesten hier op tweakers de mensen die een iPad kopen wel weten wat ze kopen en er dus weinig mensen zijn die hun toestel gaan terug brengen.

Als je de reacties op tweakers soms leest vraag je je echt af hoe het komt dat ze wel de specs kennen van elk Android toestel maar als het over Apple gaat ze plots totaal niks meer van technologie kennen en roepen dat ze misleid worden.

Het is net hetzelfde als met antennagate, de tegenstanders van Apple roepen moord en brand en bellen zou onmogelijk zijn met zo'n iPhone 4. Achteraf blijkt dat er totaal niets van aan is en dat de meeste telefoons gewoon een blindspot hebben. Net het zelfde zien we met het warm worden van de iPad. "Je moet ovenhandschoenen dragen om de iPad3 te gebruiken" maar ze vergeten er dan bij te vertellen dat Android tabletten net zo warm worden.
In mijn ervaring willen de mensen die een Apple kopen (iPhone, iPad, iMac, whatever) over het algemeen gewoon dat het werkt met elkaar en dat je het intuÔtief kunt bedienen. Die integratie is bij Apple bijzonder goed geslaagd. Als je een Apple koopt, weet je gewoon dat het goed en soepel werkt. Specs zijn secundair bij Apple en daarom weten de mensen die in mijn omgeving een Apple hebben juist niet wat ze in handen hebben.

Ik denk niet dat deze situatie (waarin Apple in Australie zit) te vergelijken is met of hardware het goed doet of niet. Met die hardware zal het wel goed zitten. Het gaat er om dat Apple willens en wetens een "product dat werkt met 4G" verkoopt, maar slechts letterlijk in de kleine lettertjes staat dat het in jouw land niet werkt met 4G. In AustraliŽ (of beter: buiten de VS en Canada) moeten ze het ding gewoon niet iPad + 4G noemen, maar iets anders, want het apparaat werkt in AustraliŽ (en de rest van de wereld, behalve de VS en Canada) niet met 4G.

Overigens ben ik het met je eens dat "men" wel erg zijn best doet om fouten in Apple producten te vinden, zoals die AntennaGate die je aanhaalt, die vervolgens helemaal niet zo fout lijken te zijn.
Toch ben ik niet akkoord met je stelling dat Apple gebruikers op basis van jouw ervaring niet zouden weten wat er in hun toestellen zit want als ik moet afgaan op mijn ervaring kan hetzelfde gezegd worden over windows en android gebruikers. Zo ken ik er veel die een android kopen op basis van specs maar totaal niet beseffen dat dat goedkoop toestel misschien dezelfde specs heeft als de Galaxy II maar daarom nog niet te vergelijken is met de Galaxy II. Die telefoons zijn niet voor niets §200 goedkoper.

Als ik uit mijn ervaring moet spreken dan geven Apple gebruikers minder om specs omdat specs totaal niets zeggen over de gebruikservaring van je toestel. Apple gebruikers weten heus wel wat hun toestel kan maar als je tegen mij begint over wat er in een Android toestel zit dan ga ik ook gebaren dat het me niet interesseert gewoon weg omdat die specs totaal niets zeggen over het toestel. Dat wil niet zeggen dat ik niet weet wat er in een Apple toestel zit maar ik wil gewoon geen discussie aangaan die uitmondt in "dus jij gaat me zeggen dat jouw dual proc beter presteert dan mijn quad proc die ook nog eens meer mhz heeft dan de jouwe?". Er valt gewoon weinig te doen tegenover spec blindness. Het valt niet te genezen dus kan je er beter niet over beginnen ;)
Mensen hou aub op over 3G , 4G daar zijn genoeg meningen ( vaak exact dezelfde ) over gespuwd

Ik deel idd de zorgen van tweaker2010 , wat gebeurd er met de modellen die worden teruggenomen door Apple, als nieuw hier in NL verkopen of een ander land waar een Ipad tekort is?( indien ik daar achter kom goodbye Apple 4ever )

Wat veel mensen niet weten is dat de Mediamarkt ( ik ben dus echt wel gek als je daar apparaten koopt ) apparaten die door andere consumenten zijn teruggebracht omdat er bv in een tv een dode pixel zat gewoon weer als nieuw ( zonder enige korting ) in de winkel word gezet. Dit was tijd terug in het nieuws.

Als mensen dingen terugbrengen of dingen worden ingenomen is het wat mij betreft een doodzonde om dit weer als nieuw te verkopen aan iemand anders.
Dus mijn tip aan iedereen als er verzegelingen zijn verbroken bij een product ( al is het van de remote ) teruggeven, dit wordt overigens ook geadviseerd door fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door YPACCuitVenlo op 28 maart 2012 08:57]

Doe is niet zo naÔef. Jou idee hoe de verkoop in het retail kanaal werkt is dan totaal onredelijk.

Wat moet er gebeuren als een klant een product terug komt brengen niet om een defect (dan zou deze niet weer aangeboden moeten worden maar terug gestuurd naar de fabrikant. Maar bij de mediamarkt werken veel :+ ) maar omdat iemand bijvoorbeeld 'de kleur' niet mooi vind.

Dan zou dat product dus volgens jou niet meer verkocht mogen worden. Waar moet dat dat naar toe? Naar de leverancier? Helaas maar dit product moet gewoon weer verkocht worden. Als Apple het terug neemt kan ik je verzekeren dat die gewoon weer het verkoop kanaal ingaat alleen zal je der zelf niks van merken aangezien deze gewoon kompleet opnieuw gepackaged wordt. Dat doen trouwens veel elektronica merken die dit soort omruil procedures opzetten. Het product zelf is immers niet defect. Alleen niet naar de wens van de chronisch zeikende klant.

Wat denk je dat Dell doet met een PC die niet naar 'wens' is?

|:(
Goed punt, maar ik denk dat Apple wel raad weet met die iPads die ze terug nemen. In de VS mogen mensen immers altijd hun iPad kosteloos terug brengen binnen twee weken. Die modellen zullen waarschijnlijk als gerefurbished model verkocht worden (of gebruikt worden als vervangend model bij defect).

[Reactie gewijzigd door Robertoo op 28 maart 2012 09:25]

Ik kan dat onderschrijven.
Ik heb ooit eens een laptop gekocht bij de Mediamarkt waar MSN automatisch inlogde onder het account van de vorige eigenaar.
Ik heb de betreffende persoon hiervan op de hoogte gebracht en bij de MediaMarkt wat geld teruggekregen.
Ik deel idd de zorgen van tweaker2010 , wat gebeurd er met de modellen die worden teruggenomen door Apple, als nieuw hier in NL verkopen of een ander land waar een Ipad tekort is?( indien ik daar achter kom goodbye Apple 4ever )
Apple verkoopt dat spul gewoon als refurbished. Je kunt je al plaatsvervangend boos gaan maken met de dozenschuiver van de MM als voorbeeld maar Aple heeft een iets beter imago te verliezen...
Het is verboden om producten die al een keer zijn opengemaakt te verkopen als "nieuwe" producten.. Deze zullen dan ook als refurbished verkocht worden.
Netjes van apple, maar ze hebben gelijk. Ik heb ook een ipad 2 met 3g. Maar geen abbo, moet ik dan ook zeuren dat me 3g niet werkt. Zelfde met een laptop die wireless n ondersteund, als je router alleen b/g heeft.... enz. Enz.

Desalwelteplus, netjes van apple :Y)
Wat een kromme en niet relevante vergelijking.. Dit is totaal iets anders..

Nou vraag ik me wel af of die 4g het in nederland doet?
Dat is maar net hoe je het bekijkt.

Amerikaanse providers interpreteren 4G dan anders dan wij dat doen. In dat licht is het dan ook interessant dat de ITU-T de officiŽle definitie van 4G heeft verruimd, zodat HSPDA+ daar ook onder valt. De Australische consumentenbond is echter de mening toegedaan dat de term 4G misleidend is en daar valt wel wat voor te zeggen.

edit: typo's en zinsbouw -tis nog vroeg :O

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 28 maart 2012 08:41]

Misleidend of verkeerd uitgelegd, tante Anie begrijpt dat niet, die koopt een iPad met 4G.

Zoals Apple zelf aangeeft in nederland:
http://www.apple.com/nl/ipad/4g/

onderaan de pagina staat in heel kleine lettertjes het volgende:
* 4G LTE wordt in de Verenigde Staten alleen ondersteund door AT&T en Verizon en in Canada door Bell, Rogers en Telus. Data-abonnementen afzonderlijk verkrijgbaar. Neem voor meer informatie contact op met je provider.

Wat betreft AustraliŽ: Begrijpelijk dat dit in het verkeerde keelgat is geschoten bij de Ausies.
Volkomen terecht ook dat Apple hier duidelijker over had moeten informeren.
En volkomen arrogant van Apple dat ze geen breder 4G ondersteuning bieden zodat dit ook in Australie werkt, of wellicht een apart Australisch model, maar dat is mijn persoonlijke mening...

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 28 maart 2012 10:15]

Het simpele feit dat je een claim als "wereldwijd" moet verduidelijken met kleine lettertjes waaruit blijkt dat het maar een fractie van de wereld is is natuurlijk al misleiding. Maar zelfs die kleine lettertjes zijn niet duidelijk. De zin zegt namelijk niks over 4G in andere landen dan Amerika en Canada, alleen dat het in die landen niet op alle netwerken werkt.

Zo zou het wel kloppen: * 4G LTE wordt in [b]alleen[/q] de Verenigde Staten ondersteund door AT&T en Verizon en in Canada door Bell, Rogers en Telus. Data-abonnementen afzonderlijk verkrijgbaar. Neem voor meer informatie contact op met je provider.

Maar dan nog is het onnodig ingewikkeld en onduidelijk voor de consument. Let op, Apple wordt dan wel veel door Tweakers gebruikt, maar de meeste consumenten zijn verre van dat. Waarom niet gewoon "iPad Wifi + 3G" noemen? Juist, om de consument het idee te geven dat het iets nieuws is, dat het beter is dan de concurrentie die wel duidelijk is. Ook al weet Apple dat dit voor hun klanten nooit gaat gelden.

Dan kan je altijd nog in de kleine lettertjes of specificaties zetten dat het in de VS en Canada zelfs 4G ondersteunt.

NIETS houdt Apple tegen om wel duidelijk te zijn, het is een bewuste keuze om het vaag te houden. Dat moet je als consument nooit goedpraten. Zelfs tot dit moment gokt Apple erop dat het voor de meeste consumenten vaag blijft, door alleen de wat beter ingelichte consument, die waarschijnlijk de fout al niet maakte, geld terug te bieden.

Sowieso doet haast niemand dat als ze iets gekocht hebben. Win win voor Apple, bewust afgewogen wat het zou opleveren door onduidelijk te zijn en erop gegokt dat ze er niet voor gestraft zouden worden. Dat moeten consumentenautoriteiten dus wel gaan doen, dat is de enige manier om dit in de toekomst te voorkomen en Apple te dwingen om hun marketing te veranderen.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 28 maart 2012 10:43]

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor 3g versies. Er zijn nog altijd landen waar je geen 3g dekking hebt.
Tante Anie weet niet eens wat 3G is, laat staan 4G.
Mee eens,

Degene die hem kopen om de 4G kunnen (ga ik vanuit) wel gebruik maken van de 3G die vaak wel in dat land werkt.

Zo niet moeten ze het wel terug nemen (in Nederland een ondeugdelijk product) zolang je echter "overal" op internet kan is het wel misleidend maar zal degene die het koopt toch deze versie willen anders had hij/zij initieel al wel de wifi versie gekocht.
Het zijn niet de Amerikaanse providers die de term 4G anders interpreteren, maar ALLE. Hun eigen overkoepelende organisatie (de ITU die je al noemt) vertegenwoordigt alle providers.

De Australische consumentenbond moet dus niet bij Apple klagen, maar bij de ITU-T. Dat is de partij die de begripsverwarring veroorzaakt heeft.
Apple gebruikt het wel degelijk om LTE-support aan te geven, dus je opmerking zal voor velen hier verwarrend overkomen.

Overigens is het ook zo dat het vooral de providers zelf zijn en niet de fabrikanten die aangeven dat het om een 4G-netwerk gaat...
Apple gebruikt het dan wel weer enkel in de naam van het toestel. Op het toestel zelf word het 4G symbool dan weer enkel met HDSPA+ gebruikt terwijl dat bij ons als 3G techniek word aanzien. LTE word op het toestel met een LTE icoon aangeduid.

Niet dat het verschil in definitie uiteindelijk iets zal uitmaken want zelfs al hadden ze het wifi+lte genoemd dan had het nog altijd niet op europese of australische lte netwerken gewerkt.
De 4G werkt niet als zodanig in Nederland, alleen als 3G (net zoals in Australie).

Er zijn in Nederland nog geen LTE netwerken, en zelfs als die er komen, dan komen ze naar verwachting op andere frequenties dan die ondersteund worden door de nieuwe iPad. Dus waarschijnlijk gaat het met dit model nooit werken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 maart 2012 08:37]

De 4G-banden in de VS zitten (o.a.) op 700 MHz en in Europa mag die frequentie niet voor LTE worden gebruikt zover ik weet. Dus gaat nooit gebeuren...

Het is straks wachten op multiband devices die op alle verwachte frequenties werken, da's dan zoiets: 700, 800, 850, 900, 1700, 1800, 1900, 2100, 2600 + ik had begrepen dat er nog wat Aziatische banden zijn die er tussenin zetten. Ik wens de chipmakers veel plezier hiermee :')

NB: het is pas sinds kort mogelijk om multiband UMTS-apparaten te kopen. De iPad 2, de iPhone 4(S), en de Galaxy S 2 zijn daar goeie voorbeelden van; veel andere in Europa verkochte UMTS-telefoons hebben alleen 2G-dekking in de VS en midden- en zuid-Amerika. Hebben we dat eindelijk, krijgen we nu weer hetzelfde probleem met LTE :P
Nokia verkoopt al multiband toestellen met UMTS sinds bijv de 6021 of recentere toestellen zoals de N8.
Veel hebben daarnaast al ondersteuning voor HD audio waar de rest nog aan moet beginnen. ( KPN ondersteunt dit reeds nu!)

Als je een apparaat in de markt zet als 4G dan mag je verwachten dat het ook werkt als zodanig.

[Reactie gewijzigd door SED op 28 maart 2012 10:10]

Waarom zou een bedrijf als KPN iets ondersteunen als een destijds falend bedrijf het alleen ondersteund? Technologische vooruitgang <--> CommerciŽle belangen..
Verdeel, heers, en verdien een ontzettende smak geld aan dingen die eigenlijk niet nodig hoeven te zijn.
Er zijn in Nederland nog geen LTE netwerken, en zelfs als die er komen, dan komen ze naar verwachting op andere frequenties dan die ondersteund worden door de nieuwe iPad.
Dat vraag ik me af. De iPad ondersteunt LTE op 700 en 2100 MHz. Die 700 band, daar doen we in de EU idd niks mee, maar 2100 MHz is de band waar nu 3G/UMTS in zit. Het lijkt me niet ondenkbaar dat dat spectrum op een later moment (al dan niet deels) LTE geschikt wordt. Of willen we per sť op 2600 MHz gaan zitten voor LTE? Of zelfs nog ergens anders? Volgens mij ga je als telco dan last krijgen met reeds bestaande hardware bij eindgebruikers. Of denk je dat users puur vanwege LTE hun iOS device zullen omruilen voor iets anders?
Tegen dat 4G op de 2100MHz band zit (ŗls dat ooit al komt), dan is de iPad al een heel oud beestje. Ik zie dat de eerste 10 jaar toch niet gebeuren. Veel 3G-masten zijn nog nieuw, ze gaan die niet binnen de 2 jaar opnieuw vervangen.
Ze zijn er gelukkig wel mee aan het testen. Op de Uithof (Utrecht) staat een 4G/LTE mast. Ik weet alleen niet in hoeverre je er gebruik van kan maken.
Waarschijnlijk niet. Die ipad gebruikt frequentiebanden die in de meeste landen buiten de VS niet gebruikt worden voor 4G.
Nou vraag ik me wel af of die 4g het in nederland doet?
Nee, LTE van de iPad is niet te gebruiken in Nederland, dat werkt op andere frequenties dan dat ding mee om kan gaan.

Echter, het is nog wel 4G aangezien in Europa HSDPA ook als 4G verkocht/gemarket mag worden.
Echter, het is nog wel 4G aangezien in Europa HSDPA ook als 4G verkocht/gemarket mag worden.
Dat is maar de vraag.
Aangezien HSDPA hier momenteel als 3G wordt verkocht kan dat het claimen dat dat HSPDA wel 4G is in Europa gewoon misleidend zijn.
Het gaat erom dat consumenten begrijpen wat er bedoeld wordt en of die misleid worden door de gebruikte terminologie.
In Nederland gebruiken de telecomproviders 3G voor de huidige technolgieen inclusief HSPDA en wordt alleen bij toekomstige LTE netwerken aan 4G gerefereerd.
Dat is dus de realiteit in Nederland vanauit consumenten gezien en als je daarvan af gaat wijken om je product positiever te positioneren dan kan dat heel goed als misleiding van consumenten worden opgevat.
Gaat dan ook om HDSPA+ wat als 4G doorgaat dan :

HSPA+, or Evolved High-Speed Packet Access, is a technical standard for wireless, broadband telecommunication. HSPA+ enhances the widely used WCDMA based 3G networks with higher speeds for the end user that are comparable to the newer LTE networks
Punt is echter dat LTE ook geen echte 4G is.. (LTE Advanced wel, maar dat is niet wat we in NL krijgen.)
En dat vind ik weer een rare vraag. In detekst staat duidelijk alleen vs en canada. Goed, laten we hier geen langlopende welles nietes discussie van maken.
Vind het een prima vergelijking.

Overigens zou ik liever zien dat zowel Apple als de telco's worden aangeklaagd om het verkopen van 4G die geen 4G is. LTE is vastgelegd in de 3G standaard (versie 8 en 9), niet in de 4G standaard. Je zou het wellicht 3.9G kunnen noemen maar dat verkoopt natuurlijk niet lekker. Een domme keuze van de ITU wellicht, maar dat verandert niks aan de werkelijkheid. LTE Advanced is wel als 4G standaard vastgelegd maar dat is nog nergens te krijgen.
Hier zit echter wel een wereld van verschil. Een abonnement kun je zelf afsluiten en je router (of accespoint) kan je vervangen. Dit zijn zaken die je zelf in hand hebt.

Je kunt in het Apple AustraliŽ scenario, die zaken niet beinvloeden, want zelfs al heb je een data-abonnement, door het verschil in frequenties kan je er geen gebruik van maken, terwijl het wel zo wordt gepositioneed. Het apparaat is technisch zo gelimiteerd dat dit ook niet te doen is via een firmware update want in dit geval zal het nog te tolereren zijn. (denk aan draft-n).

En wat Apple niet doet, is eigenlijk de weg varen van de minste weerstand, en niet zo bijster netjes. Door deze actie voorkomen ze grotere boetes, processen van gebruikers enzovoorts. En iemand die toch komt klagen (en dat zullen er niet veel zijn), want iedereen is zogezegd blij met zijn nieuwe gadget op die paar 'zeurpieten die klagen voor de sport' na.

Echt netjes zou zijn, dat men een nieuwe Ipad produceert met correcte 4g ondersteuning voor de Australische markt en dat men hem kosteloos kan upgraden in een Applestore met geautomatiseerde transfer van alle gegevens, apps van de niet zo erg 4g versie naar de local 4g compliant versie.

Maar ze doen in ieder geval wat, en iedereen kan zich wel een aantal producten herinneren waarbij er niets gedaan werd aan problemen met een vergelijkbare impact, dus doet Apple het sowieso beter dan deze bedrijven. Voor de 'oplossing' die Apple biedt, vind ik dit op een schaal van 1 tot 10 een 5.5 dus afgerond voldoende, echter moet men zich wel realiseren, dat dit een probleem betreft dat het functioneren van het apparaat op zichzelf niet hindert en dat de impact eigenlijk vrij laag is.
Echt netjes zou zijn, dat men een nieuwe Ipad produceert met correcte 4g ondersteuning voor de Australische markt en dat men hem kosteloos kan upgraden in een Applestore met geautomatiseerde transfer van alle gegevens, apps van de niet zo erg 4g versie naar de local 4g compliant versie.
Sorry hoor, maar dit is niet netjes, dit is waanzin. De kosten hiervan zijn gigantisch en wegen absoluut niet op tegen het ongemak dat een beperkt aantal klanten hiervan ondervindt. M.a.w. je maakt enorme investeringen die je never terug zal verdienen, en uiteindelijk is de consument in zijn algemeenheid de dupe van omdat het de prijs zal opschroeven, de ontwikkeltijd zal verlengen (hoeveel specials moet je in vredesnaam gaan maken voor een worldwide launch?) en dus de innovatie zal hinderen. Niet alleen Apple maar de hele industrie zal zich dan aan dit soort regels moeten gaan houden; dus een miniem aantal klanten (dat face it, prima alternatieven heeft) beperkt de opties van de massa.

Ik vind het een typische T.net reactie om eerlijk te zijn, alleen vanuit de techniek en de persoonlijke wens geredeneerd. Je kan niet verwachten van een bedrijf dat het producten maakt die voor iedereen 100% maatwerk zijn, zo zit de wereld niet in elkaar. Bedrijven die dat wel doen zijn geen lang leven beschoren en daar worden we als consumenten allemaal minder van.

Hiermee wil ik overigens niet goedpraten wat Apple doet; het is op zijn minst crappy marketing, maar de aangedragen oplossing lijkt me afdoende.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 28 maart 2012 10:41]

En waarom kunnen ze geen aparte versie voor verschillende wereld gebieden maken.

Sony/Nintendo doen dat ook met hun speeltoestelen.
TV fabrikanten doen dat ook.
Autofabrikanten maken verschillende versies van modellen ivm veiligheidsregels of emmissie eisen of wensen van klanten.
Sorry hoor, maar dit is niet netjes, dit is waanzin.
....
Ik vind het een typische T.net reactie om eerlijk te zijn, alleen vanuit de techniek en de persoonlijke wens geredeneerd.
Typisch, wel klagen over iemand anders maar geen oplossing aandragen.

Wat Apple wel zou moeten doen, is het apparaat anders aanduiden. Het apparaat doet geen wifi+4G, punt. Fijn dat het in de VS werkt, daar kan het apparaat prima wifi+4G heten.

In de rest van de wereld zouden ze het apparaat aan moeten duiden met iets als wifi+3G. De term '4G' in de naam van dit product is niets anders dan misleiding voor klanten buiten de VS.

Wat Apple nu doet is producten verkopen, en er op hopen dat de bedrogen klanten het niet erg genoeg vinden om hun product terug te bregen. Dat mensen de keuze maken dat ze het niet erg genoeg vinden om hun nieuwe iPad terug te brengen is prima. Dat die consumenten bedrogen worden is dat niet. Belofte maakt schuld, en Apple komt haar belofte van 4G ondersteuning niet na.
Wat een onzin antwoord.Als jij een iPad hebt met 3G kan je die gewoon gebruiken dat jij iets koopt waar je teveel voor betaald en niet gebruikt is iets anders als kopen om te gebruiken en dan blijkt dat 3G toch niet helemaal 3G betekend en onbruikbaar is.

Als zelf Apple dit doet blijkt dat ze dit toch zeker gaan verliezen. Als ik naar de NL advertenties kijk staat daar ook gewoon bot in dat het een 4G product is.
Als ik naar de NL advertenties kijk staat daar ook gewoon bot in dat het een 4G product is.
in de EU mag HDSPA(+) verkocht / aangeprezen worden als 4G. Het mag niet aangeprezen worden als LTE, maar dat doen ze dan ook niet. Ze melden er netjes bij dat LTE alleen in Noord-Amerika werkt. (Dus USA en Canada)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 28 maart 2012 09:07]

in de EU mag HDSPA(+) verkocht / aangeprezen worden als 4G
Waar staat dat.
Het is al redelijk dubieus dat 3GPP LTE als 4G wordt aangeprezen.
WIKI : HSPA+, or Evolved High-Speed Packet Access, is a technical standard for wireless, broadband telecommunication. HSPA+ enhances the widely used WCDMA based 3G networks with higher speeds for the end user that are comparable to the newer LTE networks
Daar heb je inderdaad gelijk in. Als je op hun website kijkt. http://www.apple.com/nl/ipad/ Dan zie je onderaan op de website staan.
Super snel mobiel internet. De nieuwe iPad met Wi-Fi + 4G is uitgerust met de nieuwste draadloze technologie en kan in de hele wereld verbinding maken met snelle datanetwerken.
Hier staat niets dat onwaar is. Maar je moet als consument wel verdomd goed weten dat je niet overal in de wereld met de 'nieuwste draadloze technologie' kan werken.

Als je op 'meer informatie' klikt kun je aan de kleine getalletjes bij 4G≤ lezen.

4G LTE wordt in de Verenigde Staten alleen ondersteund door AT&T en Verizon en in Canada door Bell, Rogers en Telus. Data-abonnementen afzonderlijk verkrijgbaar. Neem voor meer informatie contact op met je provider.
Dit houd dus opnieuw in dat ze geen onwaarheden spreken maar het wel dicht in de buurt komt van de consument misleiden. Ze zetten het zo neer dat de consument snel geneigd is van 4G gebruik te kunnen maken in eigen land.
Hier staat niets dat onwaar is.
Tja, omdat 'snelle datanetwerken' een erg vage term is. Maar er wordt op z'n minst de suggestie gewekt dat je dankzij '4G' een snellere verbinding hebt dan met 3G.
Wat een rare vergelijking. Als jij een 3g iPad koopt, dan wil je niet op GSM snelheid internetten. Als jij wil, dan heb je de optie. Daar betaalde je ook § 100 meer voor.
Die vergelijking slaat nergens op. In dit geval zou je een 4g abonnement hebben., maar werkt het niet op je 4g iPad.
Is niet helemaal hetzelfde. Je hebt hier in Nederland de mogelijkheid om een 3G abbonement af te sluiten. In AustraliŽ heb je dus niet de mogelijkheid om een 4G abbo af te sluiten die werkt op de iPad. Daar zit wel een groot verschil in.
sorry netjes van apple ?
en de vergelijking b/g slaat ook nergens op aangezien dat backwards compatible is,
juist de frequesties zijn totaal verschillend in australie ivm de VS waardoor je daar dus juist geen gebruik van kan maken.
waarom zou je extra geld betalen voor juist dat extra onderdeel terwijl het niet werkt en het product wel als zodanig word verkocht.

ook niet elke 4g is backwards compatible met 3g.
Maar ALS jij een abbo hebt met 3G dan KUN je wel gebruik maken van 3G omdat je iPad 2 wel 3G ondersteund.
Bij de nieuwe iPad KUN je in Nederland geen gebruik maken van 4G (als je een 4G abbonnement kunt krijgen).
Dat terwijl Apple de iPad wel verkoopt als iPad 4G.

Dat is dus het verschil, en jou vergelijking slaat dus igg nergens op.
Quote: "Eerder deze week zei een Australische consumentenautoriteit dat de aanduiding 'wifi + 4g' voor de nieuwe iPad in AustraliŽ misleidend is."

Misleiding is niet "netjes". De aparatuur terug te nemen nadat de consumentenautoriteit een uitspraak heeft gedaan ook niet. Eerder: "conform verwachting".
Jou vergelijking slaat nergens op. In AustraliŽ hebben ze dus wel 4G netwerken maar gewoon simpelweg op een andere frequentie als de "New iPad" ondersteund. Maar er staan overal reclame dat 4G wordt ondersteund door de iPad dus is dat misleidend. Zelfs in Nederland zou dat misleidend zijn want zelf zonder LTE netwerken zouden veel mensen denken dat 4G simpel weg een snellere en betere versie van 3G is en het puur daarom al kopen er vanuit gaande dat het werkt in NL...

De "New iPad" is gewoon een flop en laat zien wat voor trukjes Apple gebruikt om hun producten te verkopen.

Dat ze klanten hun geld terug geven is niet netjes van Apple, maar netjes van de Consumentenwaakhond die een rechtzaak heeft aangespand tegen ze. Apple had gewoon nooit Wi-Fi + 4G op hun producten moeten neer zetten.
Maar je 3G werkt wel.... je besluit zelf er geen gebruik van te maken...

dus totaal verkeerde argument die je hier als voorbeeld geeft over je ipad 2 met 3G
Ja hoor 99,99% zal wel weer niet weten wat het is, sorry hoor maar zelfs mijn pa van 80 weet wat HSPA en LTE is dus dat non-argument kennen we nou wel.

Enorm slim van Apple hoor, maar ze hadden beter geen misleidende marketing kunnen plegen of zoals het hoort gewoon localized versies maken. Dan had je er tenminste nog wat aan gehad als LTE hier wel van de grond komt.
Ik wordt (momenteel) wel weggemod, maar als we nu eerlijk zijn zal het merendeel van de klanten het wel deglijk totaal geen zier intereseren, als ze het al weten. Als jouw pa van 80 weet wat LTE is, is het waarschijnlijk een van de zeer weinigen.

Hier op Tweakers weet al een heleboel het verschil tussen HSPA+ en HSPA niet. Dat LTE is iets anders is weet dan net weer wel, maar als men vraagt wat is dat het voordeel van LTE, wordt het toch echt stil ...

Mocht ik ongelijk hebben zal het aantal verkopen tegenvallen en zal een aantal kopers nu boos de iPad3 terugbrengen. Maar we wteen allemaal dat de iPad3 gewoon wederom super zal verkopen en dat zo goed als niemand die iPad3 zal terugbrengen..

Overigens het maken van een localised versie kan niet, want er is niet bekend weljke frequenties men gaat gebruiken, laat staan de verdere technische eisen die operators gaan stellen.

De iPad3 is localised door het aanbrengen van de specifieke HSPA+ frequenties (die anders in de VS zijn dan Europa en Australie).
Plak er een stikker op met " only 4G in canada and the US", dat kost wat, 2 cent? en je bent van het hele gedoe af. Wat zijn eigenlijk de verdere pluspunten van dat ding, een scherm die ervoor zorgt dat de accu zelfs leefloopt met simultaan gebruik en laden ?

Waar ik trouwens niemand over hoor is het motief achter het verruimen van de 4G standaard.
Dat lijkt me ook niet echt helemaal jofel.
Er was laatst toch ook een discussie over de marketing in Australie.
Inderdaad, ze hadden er beter een sticker op kunnen plakken want onder de advertenties stond niet *4G only in US and Canada, in Australia iPad 4G wil work on 3G network.
Niet beweerd, wel gesuggereerd. Anders hadden ze wel op de verpaking gezet " werkt niet met de 4G frequenties in dit land" . Het feit dat Apple dat niet gedaan heeft bewijst dus dat Apple boter op zijn hoofd heeft.
Het staat anders heel duidelijk op de website:
http://store.apple.com/nl...d/family/ipad/select_ipad
Het Wi-Fi + 4G iPad-model kan wereldwijd roamen op snelle GSM/UMTS-netwerken, waaronder HSPA, HSPA+ en DC-HSDPA. Als je in het buitenland bent, kun je ook een microsimkaart aanschaffen bij een lokale provider. In de Verenigde Staten kun je bovendien gebruikmaken van de 4G LTE-netwerken van AT&T, en in Canada van die van Bell, Rogers en Telus.
Dus als je met een Nederlandse 4G iPad naar de VS gaat kan je daar op het netwerk van AT&T.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 28 maart 2012 09:20]

Mensen gaan niet eerst een website uitpluizen . Als op de verpakking "4G" staat dan mogen ze er van uit gaan dat het werkt in hun regio. Apple weet dat het niet werkt in australie en zet het bewust niet op de verpakking ( ze nemen zonder morren het product terug) . En je koopt geen 4G Ipad in australie on in de VS te kunnen 4G-en.

( rommelige zinnen, nog geen koffie gehad)
Dus niet op 4G van Verizon? Hebben ze het toch als 2 losse 700 MHz-banden (lagere+hogere gedeelte gescheiden) geÔmplementeerd.

Aangezien Verizon een dochter van Vodafone is zou het nog best interessant kunnen zijn om op Verizon te kunnen roamen (wat nu niet kan omdat het cdma is). Kan me voorstellen dat Vodafone daar straks haar Passport-tarieven kan aanbieden waardoor bellen en internetten in de VS geen vermogen meer kost. Scheelt SIM-kaartjes kopen.
Heb ook niet idee dat mensen teleurgesteld zijn. immers is er geen vergelijkbaar product en de telco's kunnen het niet bieden. Vindt je het niks dan geld terug. Ik denk dat er maar weinig zijn die dat zullen doen.
Hoeveel mensen zouden er in NL zijn die een 4G iPad kopen terwijl ze niet weten dat het netwerk niet eens is uitgerold en op frequenties zal werken die niet ondersteund worden? Denk je dat als je dat aan een winkel medewerker zou voorleggen dat die dan zou liegen?

Dus hoeveel mensen die onwetend zijn en ook niet navraag doen bij het winkelpersoneel zouden ten onrechte een 4G model kopen? Het 4G aandeel van alle verkochte iPad's is sowieso maar 10% .. 20% en diegene die dan toch koopt omdat de kennis ontbreekt en dat ook niet heeft gevraagd kan koop ongedaan maken en krijgt het geld terug. Kortom de reacties op de berichtgeving is pure haarkloverij.
is er dan niemand die het wat krom vindt dat wanneer Apple in de zaak tegen Samsung roept dat het voor de consument VEEL te verwarrend is dat de Galaxy Tab in een rechthoekige witte doos verkocht wordt en dat de iPad ook in zo'n zelfde doos verkocht wordt, maar de klant moet het maar wel even zelf uitzoeken dat de aanduiding van een standaardisering van een netwerk toch niet zo standaard blijkt te zijn?!

Ja, het is zeer netjes van Apple dat ze de klanten het geld terug geven, maar dan nog wel even zo'n arrogante uitspraak erbij van: "Wij hebben nooit gezegd dat 4g hetzelfde is als 4g"

edit: blijkbaar zeg ik iets verkeerd ofzo? een kritische reactie geven op Apple is blijkbaar al niet meer gewenst, waar gaat het heen met T.net?

[Reactie gewijzigd door Carino op 28 maart 2012 09:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True