Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties

De aanduiding 'wifi + 4g' voor de 3g-versie van de nieuwe iPad is illegaal in AustraliŽ. Dat zegt de Australische consumentenautoriteit, die van Apple actie eist om duidelijker te maken dat 4g buiten de Verenigde Staten niet werkt op de iPad.

De Australische consumentenwaakhond AACC heeft Apple daarom aangeklaagd bij de rechtbank in Melbourne, zo stelt de consumentenorganisatie in een statement over de kwestie. De organisatie stelt dat Apple misleidend adverteert door de iPad met ondersteuning voor 3g-netwerken in Australië aan te duiden als 'wifi + 4g'. De iPad werkt immers niet op lte-netwerken in Australië, zo zegt de AACC.

De organisatie heeft een voorlopige voorziening aangevraagd, een tijdelijke beslissing om Apple ertoe te dwingen snel duidelijk te maken dat lte op de Australische netwerken niet werkt. Er zijn providers met lte-netwerken in Australië, maar die maken gebruik van andere frequentiebanden. In Nederland gaat hetzelfde gelden; er komen lte-netwerken van alle providers, maar de iPad zal daarmee niet overweg kunnen.

Eerder klaagden providers al over de verwarring die Apple zaait met de 4g-versie van de iPad. Het is niet ondenkbaar dat Apple de zaak wint. De koepelorganisatie van providers, ITU, heeft namelijk de definitie van 4g aangepast, zodat ook hspa+-netwerken met '4g' mogen worden aangeduid. De iPad ondersteunt ook hspa+, dat eveneens in Australië wordt gebruikt. Daardoor ondersteunt de iPad op papier ook in Australië en Nederland '4g', hoewel de providers dat niet zo noemen. In de Verenigde Staten duiden providers AT&T en T-Mobile hun opgevoerde 3g-netwerken wel aan als '4g'.

Tweakers.net publiceerde vorige week een review van de nieuwe iPad, die naast ondersteuning voor 4g een scherm heeft met vier keer zo veel pixels als zijn voorganger. De nieuwe iPad kwam vrijdag uit in Nederland.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

4G is een afkorting van 4th generation en is de vierde generatie van mobiele-telecommunicatiestandaarden. Het is de opvolger van de 3G-standaard die in 2010 zijn hoogtepunt bereikte met 3.9G, ook wel Pre-4G genoemd. 3G was het eerste communicatieprotocol waar men van "generaties" begon te spreken, een benaming die ondertussen conventie is geworden.[1]

De snelheid van 4G is 100 Mbit/s of zo'n 10 Megabyte per seconde als je in de trein of de auto zit en 1000 Mbit/s per seconde of zo'n 100 Megabyte per seconde als je stilstaat of aan het wandelen bent. Er is — onder andere vanwege deze hoge eisen aan de snelheid — momenteel nog maar ťťn standaard die volgens de ITU aan de voorwaarden voldoet om 4G te mogen heten: LTE Advanced. Er zijn op dit moment (maart 2012) nog geen landen die over commerciŽle 4G-netwerken beschikken; de verwachting is dat 4G medio 2013 beschikbaar komt voor eindgebruikers.

Desondanks hebben veel fabrikanten hun 3.9G-producten op de markt gebracht met namen die suggereren dat het 4G-producten zijn. Zo heeft 3GPP Long Term Evolution als marketingnaam "4G-LTE" meegekregen en prijzen Nederlandse telecomaanbieders die een netwerk op basis van deze standaard hebben dat vaak als een '4G-netwerk'.

Er wordt verwacht dat 4G niet enkel voor GSMs zal worden gebruikt maar ook voor laptops.

Dus even geduld nog!!
In de VS is 4G (LTE) puur het netwerk techniek en heeft vaak niets met de snelheid te maken. Ik was recentelijk in de VS waar 4G maximaal 1,5 Mbps up en 0,5 Mbps down is.

En dat is onder goede omstandigheden. In normaal gebruik haal je gemiddeld 0,8Mbps down en 0,4Mbps up. Lang niet zo snel als 3G.

http://www.clear.com/packages/details/id/off0029p

Onze 3G is 3,6Mbps tot 14,4Mbps en in sommige gebieden zelfs 28,8Mbps.

4G is (in de VS) puur een marketing term.

Zelf vraag ik mij af of 4G in de toekomst voor veel mensen een vervanging gaat worden van ADSL.
ClearWire's 4G is WiMax, geen LTE ...

LTE in de VS (AT&T en Verizon) is wel degelijk sneller dan HSPA+.

En de 3G die in Nederland verkocht wordt is ook HSPA+ of de tragere HSPA/WCDMA varianten.

De VS maakt er wel een puinzooi van, maar hier is de lijst:

ClearWire 4G = WiMax
Sprint 4G = ClearWire = WiMax
AT&T 4G = HSPA+
AT&T '4G LTE' = LTE (CSFB variant)
Verizon 4G = LTE (VSLTE variant)
T Mobile USA 4G = HSPA+
momenteel nog maar ťťn standaard die volgens de ITU aan de voorwaarden voldoet om 4G te mogen heten: LTE Advanced

Onjuist.

De ITU heeft haar eigen 'definities' herzien.

Overigens werd Wimax ook al sinds jaar en dag 4G genoemd.
4G is gewoon geen HSPDA+ ondanks dat die Amerikaanse providers leuk zeggen van wel
High-Speed Downlink Packet Access (HSDPA) is an enhanced 3G (third generation) mobile telephony communications protocol in the High-Speed Packet Access (HSPA) family, also dubbed 3.5G, 3G+ or turbo 3G, which allows networks based on Universal Mobile Telecommunications System (UMTS) to have higher data transfer speeds and capacity.
Leuk dat je met een wikipedia quote komt, maar de overkoepelende internationale telecomorganisatie ITU (en dus niet de Amerikaanse providers) heeft de definitie dus aangepast, zoals je hier kunt lezen:
Following a detailed evaluation against stringent technical and operational criteria, ITU has determined that “LTE-Advanced” and “WirelessMAN-Advanced” should be accorded the official designation of IMT-Advanced. As the most advanced technologies currently defined for global wireless mobile broadband communications, IMT-Advanced is considered as “4G”, although it is recognized that this term, while undefined, may also be applied to the forerunners of these technologies, LTE and WiMax, and to other evolved 3G technologies providing a substantial level of improvement in performance and capabilities with respect to the initial third generation systems now deployed.
Ik ben het met je eens hoor, ik vind het ook meer 3,5G dan 4G. Maar hoewel iedereen kan vinden wat ie wil, er zijn blijkbaar wel internationale afspraken over wat 4G nou precies inhoudt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 maart 2012 11:17]

Met echte 4G moet je tot 1 Gbps met je laptop in een park halen en tot 100 Mbps in de trein.

HSPDA+ gaat tot 168Mbps downstream stilstaand. LTE is getest door fabrikanten op 200 Mbps en 50 Mbps tegen 110 km/h (in de trein).
Met echte 4G moet je tot 1 Gbps met je laptop in een park halen en tot 100 Mbps in de trein.
Alleen als de paal dat kan leveren en er maar ťťn gebruiker op de antenne zit , maw dat kun je in de praktijk wel vergeten.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 27 maart 2012 11:23]

dus het is meer een 3GS ;)
Nee klopt en dat heeft Apple ook al vaker aangegeven, men vond dat zelf al misleiding (ik geloof ergens in een keynote een tijd geleden). LTE noemen ze wel 4G.
LTE is geen 4G, wat dat betreft hebben zowel Apple als de telecomproviders ons misleid, want er zijn nergens op de wereld commerciele 4G netwerken. Het mag 4G heten als het 100 Mbit/s voor high mobility en 1 Gbps for low mobility levert,
In de VS is 4G (LTE) puur het netwerk techniek en heeft vaak niets met de snelheid te maken. Ik was recentelijk in de VS waar 4G maximaal 1,5 Mbps up en 0,5 Mbps down is.

En dat is onder goede omstandigheden. In normaal gebruik haal je gemiddeld 0,8Mbps down en 0,4Mbps up.

http://www.clear.com/packages/details/id/off0029p

Onze 3G is 3,6Mbps tot 14,4Mbps en in sommige gebieden zelfs 28,8Mbps.

4G is (in de VS) puur een marketing term.
ClearWire's 4G is WiMax, geen LTE ...

LTE in de VS (AT&T en Verizon) is wel degelijk sneller dan HSPA+.

En de 3G die in Nederland verkocht wordt is ook HSPA+ of de tragere HSPA/WCDMA varianten.

De VS maakt er wel een puinzooi van, maar hier is de lijst:

ClearWire 4G = WiMax
Sprint 4G = ClearWire = WiMax
AT&T 4G = HSPA+
AT&T '4G LTE' = LTE (CSFB variant)
Verizon 4G = LTE (VSLTE variant)
T Mobile USA 4G = HSPA+
Wat is het dan? Lte is de opvolger van hdspa.. Dus de 4e generatie..
Moet er nu ook op de doos komen te staan dat de WIFI alleen werkt op plaats waar WIFI beschikbaar is.
Dat is niet het issue.
In Australie zijn er 4G netwerken en die zijn allemaal LTE op een bepaalde frequentie.

De Apple claimt 4G te ondersteunen maar ondersteunt geen LTE op die frequentie en ondersteunt dus ondanks hun productspecificatie in Australie dus ook geen 4G.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 27 maart 2012 10:58]

De Apple claimt 4G te ondersteunen maar ondersteunt geen LTE
De nieuwe iPad ondersteunt wel degelijk LTE, alleen niet op de frequenties (1800Mhz, 2600Mhz) die in AustraliŽ worden gebruikt.

http://www.apple.com/ipad/specs/

Wi-Fi + 4G for AT&T model:
4G LTE (700, 2100 MHz);
UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz);
GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

Wi-Fi + 4G for Verizon model:
4G LTE (700 MHz);
CDMA EV-DO Rev. A (800, 1900 MHz);
UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 27 maart 2012 11:13]

Tja moet je geen halve zinnen gaan quoten he dan staat er heel wat anders!

Jij laat gewoon het dik gedrukte weg maar hij heeft gewoon gelijk...
De Apple claimt 4G te ondersteunen maar ondersteunt geen LTE op die frequentie
Tja moet je geen halve zinnen gaan quoten he dan staat er heel wat anders!
hAl heeft z'n post gewijzigd, wat er nu staat stond er niet !

[Reactie gewijzigd door Carbon op 27 maart 2012 11:32]

Wel LTE, maar niet in de Australische frekwentiebanden.
Nou ja, de iPad met WiFi werkt met alle soorten WiFi, terwijl de 4G-functie met alle soorten 4G. Dat, en in veel gevallen wordt '4G' gewoon aangeprijsd als 'de iPad met overal sneller internet dan de 3G iPad', terwijl dat dus gewoon niet het geval is.
Er zijn mensen die dat inderdaad nodig hebben...
Ik vind dit geen slimme zet van Apple. Waarom brengen ze geen volledig product uit dat ondersteuning bied voor alle frequenties? De iPhone 4S is toch immers ook een 'worldphone'?
Telefoons worden nu ook nooit met zowel CDMA als UMTS uitgerust.
Dus 3G telefoons zijn ook niet compatible werreldwijd.
Maar niemand is zo gek om in Nederland ene CDMA telefoon te verkopen die hier niet kunnen functioneren op 3G.
Apple is wel zo gek om niet compatible 4G iPad te verkopen omdat die nog kunnen terugvallen op 3G
Telefoons worden nu ook nooit met zowel CDMA als UMTS uitgerust.
Dus 3G telefoons zijn ook niet compatible werreldwijd.
iPhone 4S al eens nader bekeken?
Omdat ze het niet nodig vinden.
Omdat het dan meer kost en het grootste deel van de wereld nog niet op LTE zit en het dus een overbodige kost is. De eerste iPhone was geen 3G omdat 3G nog niet bestond in de VS.
Je kan de iPad gewoon overal gebruiken.. Alleen niet in Nederland op het 4g netwerk. Pure onzin dat wij ons hier druk om maken want voordat dat 4g netwerk uitgerold is is die iPad allang niet meer de nieuwe maar 1 van 2-3 generaties oud.
Ook in Nederland is dergelijke 4G reclame op bijvoorbeeld de doos misleidend als de iPad niet bruikbaar is op 4G in Nederland
Maar omdat er niemand 4G gebruikt zal er door consumenten of consumenten organisaties nog geen actie op ondernomen worden.
Er is nu nog geen schade.

Alleen een student op de campus waar ze met 4G experimenteren kan potentieel wel een klacht indienen (leuk voor een rechtenstudent of zo?)

[Reactie gewijzigd door 80466 op 27 maart 2012 10:47]

neemt niet weg dat mensen de nieuwe iPad mogelijk met het oog op beschikbare 4g-verbindingen in de toekomst kopen...
Ach dan zijn we ook jaren aan een stuk door fabrikanten zoals Nokia beetgenomen door de benaming GSM. Tegenwoordig kan je met een GSM op elk netwerk maar dit is lang niet zo geweest. Overal in de wereld hanteerde men andere frequenties, toch stond dat niet aangegeven op de dozen of advertenties terwijl vandaag er meer mensen op de hoogte zijn van het feit dat LTE niet wereldwijd hetzelfde is.
Dat staat altijd op de doos(GSM 800/900/1900), al jaren, daarbij moet het natuurlijk in het land waar het verkocht wordt werken, dat het in het buitenland niet werkt is een ander verhaal...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 maart 2012 11:03]

En ja, ook daar is Amerika weer een vervelende uitzondering want daar heb je ook nog een CDMA netwerk, waar je met GSM al helemaal niet op kunt, waarbij je ook nog eens niet met een simkaart werkt.

Maar voor die tijd was er gewoon dualband, en later tripple en quad band, maar toestellen die werkelijk alle varianten ondersteunen zijn er haast niet, omdat dat gewoon erg veel stroom zou vragen het moment dat je werkelijk een heel spectrum aan te ontvangen signalen in de lucht hebt zitten.

Feit blijft dat op fouten na, producten altijd aangepast zijn op de banden die in de regio van verkoop gehanteerd worden.

Waar vroeger een telefoon uit AziŽ of Amerika meenemen naar Europa dus een probleem was, geld dat voor LTE nu ook gewoon weer zoals dat gold voor GSM. Behalve dat Apple nu gewoon zonder blinken of blozen NIET aanpast voor deze regio en LTE op Amerikaanse banden aan de rest van de wereld durft te verkopen.
Dat stond niet altijd op de doos. Het is pas op de dozen verschenen toen er GSM's verschenen die meer dan ťťn frequentie aankonden.
Maar dat is nog altijd een andere situatie. Op de dozen stond GSM, maar de telefoons die werden aangeboden in een bepaald land hadden altijd tenminste 1 functionerende GSM band in dat land.

Dit in tegenstelling tot de iPad, waar in AustraliŽ de LTE verbinding dus in geen geval werkt.
Er staat dan ook geen LTE op de doos ... Dat zou misleiding zijn.

Er staat 4G op en HSPA+ (=4G) wordt ondersteund inclusief Europese banden.

Overigens als jij vandaag een Europese 3G telefoon koopt, dikek kans dat bije en vakantiebezoek in de VS die terugschakeld naar 2G omdat de Amerikaanse 3G banden er niet in zitten. Ga je naar Japan of Zuid-Korea heb je dan dus een probleem (omdat daar geen 2G is).
Want de gemiddelde consument is zo goed op de hoogte? 4G klinkt beter dan 3G. Alsof de gemiddelde Nederlander weet dat 4G netwerken nog niet eens beschikbaar zijn in Nederland... Die denken gewoon dat het internet letterlijk uit de lucht komt vallen.
Klopt, de consument denkt gewoon "sneller Internet" en dat krijg je vaak ook met deze iPad (namelijk de connecties die ook al tot 20-30 Mbps gaan). Apple geeft het ook aan op de site, maar het is zeker erg onhandig en wellicht wat misleidend dat ze dit in de kleine lettertjes zetten. Echt begrijpen doe ik de stap ook niet, waarom maken ze niet een LTE iPad welke werkt op 1 van de Europese frequenties?

Zelf overigens maakt het mij erg weinig uit, de keren dat ik Internet nodig heb onderweg is 3G nog steeds voldoende. Voor mij geen reden geweest het links te laten liggen.
Klopt, de consument denkt gewoon "sneller Internet" en dat krijg je vaak ook met deze iPad (namelijk de connecties die ook al tot 20-30 Mbps gaan).
In Nederland dan toch niet sneller dan de vorige of kon die niet eens 20+Mbit? wat telefoons al jaren kunnen (in theorie dan aangezien er maar bar weinig aanbieders zijn die dat ook aanbieden)?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 maart 2012 11:13]

De nieuwe iPad ondersteund ook HSDPA+ en DC-HSDPA, waar de iPad 2 maar tot HSPA ging met een max van 14mbit. Met de nieuwe iPad krijg je dus ook in NL sneller internet.
Want hier in Nederland is veel sneller dan 14mbit te krijgen. Dat zijn maar heel weinig plekken...
Daarnaast is vaak de verbinding op plekken waar HSDPA+ is uitgerold sterven's traag zoals op trein stations. Dit omdat er zoveeel mensen op dat netwerk zitten. Dus echte profijt heb je er niet aan :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 27 maart 2012 17:27]

Ze maken geen Europese 4G tablet, omdat 4G in Europa nog niet operationeel is. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit pas over 2 jaar breed wordt uitgerold in Europa. Tot die tijd is het niet erg interessant om extra kosten in de ontwikkeling van zo'n Europese tablet te steken, zeker omdat Apple elk jaar wel met een nieuwe tablet komt. Over twee jaar is de huidige tablet van Apple niets meer vergeleken met wat ze in die tijd op de markt brengen. Dit is al gebleken met de telefoons van Apple. Als je de eerste telefoon van Apple naast de huidige zet, is het eigenlijk ook al niet meer te vergelijken, behalve het design van het OS.
Dan heb je het over 5 jaar geleden qua telefoons. Maar is LTE helemaal nergens in Europa beschikbaar? Als dat zo is is het hier al helemaal niet relevant nee, dan zou een iPad als deze zelfs een stimulerende werking kunnen hebben.
het zou zomaar een tweaker kunnen zijn die dacht, heej..ik ga binnenkort naar ... waar 4g netwerken zitten, ik ben fan van apple, ik koop een iPad... en als het dan daar toevallig niet werkt?? tsja....

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 27 maart 2012 10:49]

Dan werkt het wel, maar alleen op 3G.
...dus mag Apple best adverteren met 3G ondersteuning, maar is het misleidend als ze in Nederland met 4G adverteren.
Het probleem ligt niet bij Apple, maar bij ITU. De ITU heeft, zoals het artikel al aangeeft, "de definitie van 4g aangepast, zodat ook hspa+-netwerken met '4g' mogen worden aangeduid. ".

Met die aanpassing geven ze Apple dus een vrijbrief om de term '4g' te gebruiken, aangezien Apple hspa+ ondersteunt.

Apple staat dus in zijn recht om te adverteren met '4g'. (zegt deze anti-Apple fanboy)
Dan is bijna elke smartphone 4G -_-
Mijn Galaxy S is dan 4g. lol
Ze ondersteunen toch ook 4G? De providers ondersteunen het niet :z
ze ondersteunen 1 variant van 4G niet elke variant. net zoals de oude gsm banden van vroeger. Of roepen wij spelen dvd, welke regio dvd er uiteindelijk gespeeld wordt maakt nogal een verschil als je in een andere regio woont.
De gemiddelde consument blaat ook alle andere termen na, dus ja, dat ook.
Klopt. en als iemand dan bij Apple aanklopt en zijn iPad wil inruilen voor een nieuwe wel 4G compatibele iPad of een schadevergoeding wil vanwege misleiding dan heeft Apple potentieel een probleem.
Zeker als ze bijvoorbeeld op de doos hebben staan dat de iPad 4G compatibel is en dat dan niet zo blijkt te zijn.
Het is namelijk ook nu al bekend in Nederland wat 4G LTE zal zijn en dat dus de new iPad dat niet ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 27 maart 2012 10:59]

Het is namelijk ook nu al bekend in Nederland dat 4G LTE is en dat dus de new iPad dat niet ondersteunt.
De iPad 4G ondersteunt weldegelijk LTE. Alleen niet op de frequenties waarop ze in NL beschikbaar gaan zijn, en daar wringt precies de schoen.

@LOTG hieronder: je doet nu net alsof ik Apple aan het verdedigen ben. Typisch wel, je ontkracht een argument en dus zul je wel "van de tegenpartij" zijn. Misschien moet je niet proberen dingen te lezen die er niet staan. Het enige dat ik wilde doen is het misverstand uit de wereld helpen dat de iPad geen LTE ondersteunt, want dat doet het wel. Het protocol dus. Alleen zul je het in NL nooit kunnen gebruiken, omdat het niet alle frequenties ondersteunt.

Dat de aanduiding van Apple ontzettend verwarrend is ben ik het helemaal mee eens, en ik vind dat ze die naamgeving dan hier ook niet mogen voeren.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 maart 2012 11:51]

Als dat zo is dan kun je net zo goed op de doos zetten dat hij video out ondersteunt terwijl dat alleen NTSC of SECAM is. Dan ondersteunt je apparaat inderdaad video out, alleen niet op de frequenties die in Nederland beschikbaar zijn (momenteel misschien een beetje achterhaald maar het voorbeeld is wel het zelfde). Of wat als de iPad alleen geschikt was geweest voor het AT&T netwerk? Dan was de claim nog steeds geldig, alleen hebben wij ook geen AT&T netwerk.

Als je ergens reclame voor maakt dan moet het ook beschikbaar zijn op de plek waar je het roept, niet aan de andere kant van de wereld.

Edit:
Nee ik zie wel dat je het probeert te nuanceren en objectief probeer te bekijken, maar ik ben van mening dat zaken gewoon duidelijk moeten zijn vermeld, vooral omdat de doorsnee koper alleen 4G ziet staan en dan denkt het zal wel goed zijn. Straks hebben wij 4G en dan beginnen daar reclames voor en komen de eigenaren er achter dat die iPad helemaal geen 4G in Nederland ondersteunt.

Als iets op de doos staat moet het ook waar zijn, ik ben ook nog steeds van mening dat de aanduiding van schijfgrote ook duidelijk moet zijn voor de consument. Zet er gewoon groot op wat de klant ziet als hij in zijn OS kijkt naar de schijfgrote.

Soms heb ik het idee dat er gewoon moedwillig misverstanden worden gecreŽerd.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 27 maart 2012 11:59]

Zie ook mijn eerdere reactie:
"Het probleem ligt niet bij Apple, maar bij ITU. De ITU heeft, zoals het artikel al aangeeft, "de definitie van 4g aangepast, zodat ook hspa+-netwerken met '4g' mogen worden aangeduid. ".

Met die aanpassing geven ze Apple dus een vrijbrief om de term '4g' te gebruiken, aangezien Apple hspa+ ondersteunt.

Apple staat dus in zijn recht om te adverteren met '4g'."

Overigens denk ik dat je groots gelijk hebt, er wordt moedwillig misverstanden gecreeerd. Dat heet Marketing.
Overigens denk ik dat je groots gelijk hebt, er wordt moedwillig misverstanden gecreeerd. Dat heet Marketing.
Nee, dat is het zeker niet. Dat Apple zoiets gebruikt om meer te verkopen vind ik eerder jammer. Dat een officiele instantie heeft gezegd dat dit ook 4G is maakt het inderdaad in mijn ogen legaal om zo te adverteren. Maar het siert Apple zeker niet.
In het andere artikel is te lezen niet de chip maar de gebruikte antenne bepalend is op welke frequentie 4G werkt.
Hier in Nederland is de betreffende frequentie al in gebruik door KPN met hun Digitenne service.
Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat KPN hun hele infrastructuur op de schop gooit om Apple tegemoet te komen. De kans dat de nieuwe iPad in de toekomst op een "echt" 4G netwerk gaat werken in Nederland is dus niet al te groot.
Zolang Apple de term LTE niet gebruikt is er niet eens sprake van echte misleiding IMHO.

Immers versie 3 ondersteund HSPA+ hetgeen officieel erkent is als 4G. Dat buiten de USA niemand dat 4G noemt is uiteraard wel waar, maar de iPad3 (HSPA+) is sneller dan de iPad2 (HSPA) betreft downloaden. En ook op Europese en Australische netwerken. (*)

Zij die het verschil tussen LTE en HSPA+ weten, worden niet misleid. En zij die het niet weten, boeit het ook niet.

Een iPad3 4G noemen valt wat mij betreft in dezelfde groep als sommige Light producten. De wetgeving stelt dat Light producten enkel X minder callorieen moeten hebbend an de gewone variant. Maar het kan dus nog steeds een calloriebom zijn in absolute zin... Toch zeurt niemand over dat soort misleiding.


*) Echter dan komt als aap ook uit de mouw dat veel Europese netwerken nog niet eens een goed dekkend HSPA netwerk aanbieden, laat staan HSPA+... :)

[Reactie gewijzigd door Armin op 27 maart 2012 18:38]

Die 4g verbinding die je niet kan gebruiken in Nederland niet kan gebruiken zelfs als 4g wordt uitgerold?
Het is sowieso misleidend dat de aanduiding 4G gebruikt mag worden, ook in de VS. Zoals in het artikel ook vermeld worden opgevoerde 3G netwerken in de VS aangeduid als 4G. Ik vind het een heel verwarrende zaak, zeker voor de gemiddelde consument die denkt dat de nieuwe ipad sneller mobiel internet zal hebben dan de oude. Totaal niet waar dus!
Wel waar dus. iPad2 heeft HSPA, iPad3 heeft HSPA+.

Overigens is de snelheidswinst van HSPA naar HSPA+ groter dan de snelheidswinst die je momenteel krijgt bij de overstap van HSPA+ naar LTE.

HSPA+ is verschrikkelijk veel sneller dan WCDMA en nog steeds behoorlijk sneller dan HSPA zonder de plus. Dus de iPad3 koper krijgt wel degelijk wat die verwacht: sneller internet.
Op www.apple.nl staat dit (al sinds de introductie van de iPad 3):

"4G LTE wordt in de Verenigde Staten alleen ondersteund door AT&T en Verizon en in Canada door Bell, Rogers en Telus. Neem voor meer informatie contact op met je provider."

Lijkt me toch behoorlijk eenduidig en duidelijk.

Maar goed, van te voren lezen wat je gaat kopen is kennelijk vreemd tegenwoordig.
Inderdaad, in de kleine lettertjes wordt wel wat meer info gegeven. Het komt toch ook doordat hier de 4G 1) er nog niet is en 2) het op een andere frequentie gaat opereren? (volgens mij werd dit in een eerdere iPad 3 topic aangehaald door iemand)
Dit was ook al in het stenen tijdperk van de gsm het geval nietwaar? Met een dual band telefoon kon je volgens mij niet op het Amerikaanse netwerk telefoneren omdat zij een andere frequentie gebruikten, daarvoor had je een triband nodig, wat later wel standaard werd in telefoons, maar in het begin dus nog niet!

Neemt niet weg natuurlijk dat het misleidend KAN zijn. En je hebt gelijk... goed lezen is behoorlijk moeilijk :)
Het volgende stond op de Duitse Apple site na de iPad introductie:
Das neue iPad unterstŁtzt schnelle Datennetze auf der ganzen Welt – bis zu 4G LTE. (2)
---
(2) Datentarife separat erhšltlich. Die 4G Abdeckung ist nicht in allen Regionen verfŁgbar und abhšngig vom Anbieter. Nšhere Informationen sind beim jeweiligen Mobilfunkanbieter erhšltlich.
Op de Australische site stond een soortgelijke tekst. Apple heeft deze tekst inmiddels aangepast en terecht, want is uit deze tekst niet duidelijk dat de iPad in Duitsland/AustraliŽ nooit kan werken met LTE.
Als je goed leest (dus even om in te gaan op je laatste opmerking) staat er dat in de VS 4G LTE alleen door AT&T+ Verizon en in Canada door Bell, Rogers en Telus wordt ondersteund. Meer staat er niet en is gelet op de 4G ondersteuning buiten die twee landen helemaal niet duidelijk.

Duidelijker was geweest het volgende:

"4G LTE wordt alleen in de Verenigde Staten ondersteund door AT&T en Verizon en alleen in Canada door Bell, Rogers en Telus. Voor onder andere 4G LTE gebruik in andere landen en door andere providers neem (voor meer informatie) contact op met je provider."

Dan is er geheel geen discussie over de disclaimer

[Reactie gewijzigd door Lockedfor op 27 maart 2012 11:00]

Het staat inderdaad in de kleine lettertjes onderaan op de pagina.

In grote letters staat: "De allernieuwste draadloze technologie is in de nieuwe iPad ingebouwd. Daardoor kun je in de hele wereld verbinding maken met snelle datanetwerken."

Het kon net zo goed als volgt worden gedaan: "De allernieuwste draadloze technologie is in de nieuwe iPad ingebouwd. Daardoor kan je in de VS en Canada via het 4G netwerk het internet op. Overige landen zullen via 3G verbinding maken".

Maar dit staat natuurlijk marketing technisch niet goed voor je nieuwe product en word het bewust een misleidende tekst geplaatst met de uitzondering in de kleine letters (wat door de gemiddelde consument minder word gelezen)
Wat ik niet snap is waarom de VS altijd anders wil zijn als de rest van de wereld. ( rechts rijden na dan dat doen ze wel fatsoenlijk )

Geen 220 volt maar 110 volt, geen metrisch systeem maar empirisch ( miles, foot )
Telecom andere standaarden als de rest van de wereld.Waarom?
Omdat ze eigenwijs willen zijn net als die landen die aan de verkeerde kant van de auto het stuur hebben en links rijden?Empirisch systeem is achterhaald, metrisch systeem is wetenschappelijk veel sterker.( foot is echt gebaseerd op de lengte van een voet, kom op zeg )
Ga eens op zoek naar de geschiedenis... wij rijden juist aan de verkeerde kant van de weg.

Een paar eeuwen geleden reed iedereen links, maar omdat we een af andere tegendraadse franse mafkees aan de macht kregen, rijden we nu rechts.
En ook Nederland moest zo nodig van de 110V af, terwijl dat toch echt de internationale standaard was. Rare snuiters onze (voor)ouders :)
Engeland rijd links en gebruikt het metrisch stelsel ook niet. Waarom moeten hun anders zijn?!
Engeland heeft tegenwoordig grotendeels het metrisch stelsel, ze zijn in 1964 begonnen met invoeren en iedereen op school leert sinds begin jaren '70 gewoon het metrisch stelsel.

Er zijn nog steeds een paar uitzonderingen (voornamelijk afstanden en snelheden in het verkeer) maar je kunt hier echt geen pint water, gallon benzine, vloertegels in inches of gordijnen in feet meer kopen.
Lijkt me volkomen terecht dat ze dit moeten aanpassen, het is niet duidelijk genoeg voor mensen die niet mee zijn met de huidige technologie en misleidt worden door de 4G aanduiding.

Nu moet ik wel vermelden dat ik vorige week een nieuwe iPad gekocht heb in een Apple Store en de verkoper me onmiddelijk duidelijk maakte dat 4g enkel in de VS zal werken.


//Off-topic??? Wat een idioot systeem is dit toch telkens weer hier...

[Reactie gewijzigd door drib83 op 27 maart 2012 10:51]

Dat laatste lijkt me de meest logische oplossing. Desnoods een sticker op de doos. Strikt genomen heeft Apple immers gelijk: er zit immers een 4G chipset in dat ding.
De koepelorganisatie van de providers defnieert de tech van de iPad dus net als Apple als 4G (ongetwijfeld hebben de providers dat bedacht om hun "oude" netwerken ook als 4G te mogen verkopen).

Vervolgens gaan de providers miepen dat Apple de definitie van hun koepelorganisatie hanteert omdat ze nu "nieuwe"4G netwerken hebben die ze willen uitmelken en het ze dus beter uitkomt dat wat ze eerder zelf als 4G definieerden verkochten opeens geen 4G meer is.

Stelletje oplichters die providers.
Dan noemen ze die nieuwe netwerken toch 5G ook al is het pas de 4e generatie, dat kan niet zo ingewikkeld zijn :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True