Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Lenovo heeft nieuwe Thinkpad Edge-laptops aangekondigd waaronder de Edge S430, die over een Thunderbolt-interface gaat beschikken. Daarnaast heeft het bedrijf nieuwe Thinkpad E- en B-notebooks voor de zakelijke markt aangekondigd.

De Sony Vaio Z was de eerste Windows-laptop met snelle Thunderbolt-poort, maar dat betrof een usb-variant. De Lenovo Edge S430 is waarschijnlijk de eerste Windows-notebook met een Thunderbolt-displayport, waar Apple MacBooks al langer mee uitgerust zijn. De behuizing van de ThinkPad Edge S430 is deels van metaal en Lenovo heeft het model naar eigen zeggen dun en licht weten te houden, waarbij alleen de dikte van 2cm wordt gespecificeerd.

De schermdiagonaal is 14 inch en de laptop gaat Intels Ivy Bridge-processors bevatten bij de marktintroductie, die in juni 2012 moet plaatsvinden. Lenovo voorziet bepaalde modellen van Nvidia-videokaarten, terwijl er ook usb 3.0-poorten, een dvd-brander of een tweede harde schijf voor maximaal 1TB aan opslagruimte aanwezig zijn. De startprijs van de laptop is nog onbekend.

Lenovo Thinkpad Edge S430 Lenovo Thinkpad Edge S430 Lenovo Thinkpad Edge S430 Lenovo Thinkpad Edge S430

Daarnaast komt Lenovo met de ThinkPad Edge E430, E435, E530 en E535. De E430 en E530 worden met Ivy Bridge-processors uitgerust en de E435 en E535 krijgen AMD-apu's. Deze laptops hebben tot aan 1TB aan opslagruimte. Ook krijgen ze usb 3.0-poorten. Ook deze laptops zouden volgens Lenovo's Amerikaanse website in juni moeten verschijnen.

Lenovo E530 Lenovo E530 Lenovo E530 Lenovo E530 Lenovo E530 Lenovo E530

Tenslotte komt Lenovo met de Thinkpad B480 en B580, met Ivy Bridge-processors, en de B485 en B585, die AMD-apu's bevatten. Deze 14"- en 15"-notebooks krijgen hdd-opslagruimte van 1TB, usb 3.0-poorten, hdmi en 4-in-1-geheugenkaartlezers. De verschijningsdata en prijzen zijn onbekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Maakte Sony Vaio Z niet gebruik van een lightpeak aansluiting ipv thunderbolt? Dus een optische vibre in plaats van koper verbinding die een veel grotere capaciteit heeft en dus in staat is om theoretisch externe gpu's te kunnen aansluiten? En een lightpeak aansluiten was oorspronkelijk ook in de vorm van een USB aansluiting. Ik had er ooit nog zo een leuk artikel over gelezen over hoe dit allemaal zo tot stand is gekomen tussen Sony, Apple en Intel.

Ff opzoeken :p, dan val ik jullie er later wel mee lastig,

Edit: http://www.theverge.com/2...ght-thing-with-light-peak

Leuk verhaaltje, toch interessant want potentioneel kun je gewoon meer met de "oorspronkelijke" lightpeak. Dus eigenlijk alleen omdat lightpeak de markt van usb 3.0 zou kannibaliseren word de nieuwste techniekjes achter gehouden voor ons. En krijgen we nu een ruk versie oftewel: Thunderbolt als tussenstap zodat we lekker meer geld kunnen laten stromen in de kas van Intel.

It's all about the benjamins...

@ Lenovo laptop

Thinkpad is gewoon echt het top wat je kan krijgen op het gebied van bouwkwaliteit en service. Dit lijkt me echt een top machine, enigste wat ik me afvraag is voornamelijk de resolutie en de kwaliteit van het display. Dat is voor mij veel belangrijker dan bouwkwaliteit aangezien dat erg veel uitmaakt voor de werk efficiency en productiviteit.

[Reactie gewijzigd door Vinand op 5 januari 2012 09:35]

Maakte Sony Vaio Z niet gebruik van een lightpeak aansluiting ipv thunderbolt?
Lightpeak was de codenaam, thunderbolt is de uiteindelijke naam van het product. Thunderbolt gaat - uiteindelijk - ook de fiber variant doen, maar die was vooralsnog niet volwassen genoeg.

van de intel website:
Developed by Intel (under the code name Light Peak), and brought to market with technical collaboration from Apple. Thunderbolt™ technology is a new, high-speed I/O technology designed for performance, simplicity, and flexibility.
Het stomme wat Sony doet is een USB-type connector gebruiken. (iets wat volgens het USB forum niet mag). Dat verhinderd compatibiliteit met de standaard ( mini-display connector ) en zorgt voor verwarring.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 5 januari 2012 09:09]

aaah bedankt voor de aanvulling, ik was daar nog niet heel erg zeker over.
Toch raar want de eerste werkende introductie van Lightpeak (2007 dacht ik ofzo) was ook een usb variant met een optical vibre aansluiting. Dus ik snap niet waar volgens Intel de onvolwassenheid vandaan kwam...
Toch raar want de eerste werkende introductie van Lightpeak (2007 dacht ik ofzo) was ook een usb variant met een optical vibre aansluiting. Dus ik snap niet waar volgens Intel de onvolwassenheid vandaan kwam...
Er zijn wat problemen met de productie van goedkope fiberkabels, optische connectors en de chips/tranceivers. Intel verwacht dat vooral dat laatste pas in 2014 op een niveau komt dat het bruikbaar wordt voor massaproductie en gebruik.

Daarnaast wilden ze toch wel heel graag stroom leveren over de kabel. Dat kan niet met een zuiver optische kabel, maar ze schijnen daar ook nog wat (in 2e instantie) mee te willen gaan doen.

Roadmap wise zou het er dus als volgt uitzien
  • introductie thunderbolt op electrische links, met stroom distributie via de kabel
  • introductie thunderbolt met optische links, geen stroom distributie via de kabel
  • introductie thunderbolt met optische links, met stroom distributie via de kabel
Oh, en de USB connector mocht niet van het USB forum.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 5 januari 2012 09:32]

Er zijn wat problemen met de productie van goedkope fiberkabels, optische connectors en de chips/tranceivers.
Ik werk hier met optische kabels voor 4Gbps fibre channel die me per 15 meter slechts 15 euro hebben gekost. 8Gbps kan ook wel over dezelfde kabels neem ik aan. De prijs van de kabels lijkt me dus het probleem niet. Een optische sfp-transceiver voor 10Gbps ethernet heb je vanaf zo'n 150 dollar per stuk dus die onderdelen zijn nog wel aardig aan de prijs.
De 'gewone' thunderbolt is ook nog redelijk high-end vanwege de kosten voor de chipsets en de electronica in de kabels zelf.
Het schijnt dat als een HD via thunderbolt wilt aanbieden je net zoveel voor de HD zelf kwijt bent als de chipset voor thunderbolt. Dat is dan redelijk moeilijk concurreren met USB3.
Het schijnt dat als een HD via thunderbolt wilt aanbieden je net zoveel voor de HD zelf kwijt bent als de chipset voor thunderbolt.
Dat valt mee, een thunderbolt chip kost 25 euro. Een high-end hardeschijf een stuk meer.
Dat is dan redelijk moeilijk concurreren met USB3.
Thunderbolt is dan ook geen concurerent van USB3. Het is een productlijn naast USB3. USB is prima voor legio toepassingen, waar je niet de enorme performance van thunderbolt nodig hebt. (toestenborden, muizen, scanners, printers, etc).

Pas als je echt performance en garanties nodig hebt, dan komt Thunderbolt om de hoek. Voor video editors zal het best intressant zijn, bijvoorbeeld.
Thunderbolt is juist niet zo duur, het is gewoon PCI-e aan een externe stekker, in feite net als eSATA. Anders dan voor Firewire of USB3 heb je er geen speciale controller voor nodig.
Thunderbolt is juist niet zo duur, het is gewoon PCI-e aan een externe stekker, in feite net als eSATA. Anders dan voor Firewire of USB3 heb je er geen speciale controller voor nodig.
Dat is niet waar, niet alleen heb je er controller voor nodig, en er zit ook nog logica in de kabels. Ik geloof dat een thunderbolt controller 25 dollar kost. Die twee bij elkaar opgeteld maakt 't best duur.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 5 januari 2012 15:14]

De Thunderbolt 'controller' doet niets meer dan het domweg samenvoegen van een PCIe datastroom en een DisplayPort datastroom in 1 seriele verbinding. Bij de apparaten wordt deze stream weer gesplitst en krijg je complexe logica (een TB harde schijf heeft bv een PCIe-naar-SATA vertalingsslag nodig). Het is niet zoals USB en Firewire waar de controller een complexe eigen host controller is met DMA, command queues, protocol vertalingsslagen, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 januari 2012 18:16]

Dus eigenlijk zou je zo theoretisch kunnen stellen dat thunderbolt in de zuiver koperen vorm al snel uitgefaseerd zou kunnen worden. Althans thunderbolt word pas interessant wanneer we spreken over externe gpu's of crossfire via externe gpu. En daar word nu dus al een tijd over gesproken. (De Vaio Z heeft het al).

Nou ik ben benieuwd wat rondom deze ontwikkeling via optische vibre gaat gebeuren. Bedankt voor de info trouwens, heb ik weer wat geleerd vandaag. 8-)

En toch raar dat intel het woord "goedkoop" neemt als argument om het niet te nemen. Want een koperen thunderbolt kabel is ook niet bepaald goedkoop. (ongeveer 50 euro voor zo een kutkabel?)

[Reactie gewijzigd door Vinand op 5 januari 2012 09:37]

En toch raar dat intel het woord "goedkoop" neemt als argument om het niet te nemen. Want een koperen thunderbolt kabel is ook niet bepaald goedkoop.
Daaruit kun je de conclusie trekken dat het nog duurder zou zijn als ze wel voor optisch waren gegaan.

Het dure aan een thunderbolt kabel wordt veroorzaakt doordat er logic in de kabel zit, m.a.w. wat chips en een circuitboard.
Dus een optische vibre in plaats van koper verbinding die een veel grotere capaciteit heeft en dus in staat is om theoretisch externe gpu's te kunnen aansluiten?
Externe gpu's kun je ook prima met koper aansturen. Thunderbolt is ook niks anders dan PCIe over een externe verbinding.

Er zijn al behuizingen te koop voor een videokaart die je dan via TB aan kunt sluiten op een computer.
Is 10gb/s dan wel genoeg om high end videokaarten aan te sturen? Dat lijkt mij een beetje weinig...
In de praktijk blijkt dat reuze mee te vallen. Als ik me niet vergis is 1 Thunderbolt poort gelijk aan 4 PCI express lanes, wat weinig lijkt voor een GPU (die tegenwoordig vaak al PCIe x16 zijn), maar als je daadwerkelijk gaat benchmarken niet eens zo veel scheelt in prestaties . Er is al vaak genoeg getest hoe veel invloed het aantal PCIe lanes dat beschikbaar is voor een GPU heeft, en dat valt dus mee (denk aan 10% tot 20% verschil).

De reden is vrij simpel, als je GPU voldoende RAM on-board heeft dan is de bandbreedte die nodig is om tijdens het renderen geometrie, textures en render instructies naar de GPU te uploaden lang zo interessant niet. Zo lang het grootste gedeelte van de data netjes in het geheugen van GPU past hoef je helemaal niet zo'n grote bandbreedte te hebben.
Ik ben erg benieuwd naar de prijs, maar helemaal naar de schermdiagonaal. Ik hoop dat er een 16:10 diagonaal bijzit en dan het liefst een schermresolutie van 1440x900. Ik vind het gewoon frusterend dat elke notebook tegenwoordig een 16:9 diagonaal heeft. Leuk voor fims kijken, maar niet voor productiviteit.
Dan moet ik je teleurstellen, het is widescreen met een resolutie van 1366 x 768 pixels:
Lenovo's listing a "antiglare display" option, though we expect its got a 1366 x 768 resolution panel. The S430 won't be available until June and will start at $749.
Hieronder staan de (vanaf) prijzen van de andere modellen:
The E520 and E430 will be available slightly before the S430 in April, and will start at $549.
The Lenovo B Series laptops are the budget options of the bunch. As you may expect, Lenovo doesn't have detailed specs on these, especially on the $399 starting configuration.
Bron: http://www.theverge.com/2...indows-laptop-with-intels

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 5 januari 2012 09:27]

Ik heb een persoonlijke haat ontwikkeld tegen dit soort laptops. Ze worden aangeboden als zakelijke laptops en met hun lage prijs zal iedere ICT manager denken dat dit prima laptops zijn. Het is immers van Lenovo dus dat moet wel goed zitten qua kwaliteit.
Alleen als je uren achter een laptop zit met 1366*768 wordt je er gewoon gek van. Hier op kantoor gaan ze van de oude 15" laptops met 1400*1050 naar 1366*768, dat is een behoorlijke terugval in resolutie en daar wordt je niet vrolijk van.
Ik snap niet waarom ze niet even een beter paneel in zulke laptops zetten, zoveel kost dat nu ook weer niet. Zeker niet op de zakelijke markt, dat betere paneel verdien je met gemak terug doordat medewerkers drie jaar lang veel fijner werken.
Je hebt gelijk, de resoluties zijn vaak slecht van portable modellen (tot 14 inch) maar ook daarboven voor (DTR) laptops zijn vaak slechte resoluties te vinden, nb bij alle merken.

De verwachting is dat dit jaar (2012) het jaar word van de flink hogere resoluties voor bijna alle formaten.

Overigens zijn naar mijn bescheiden mening portable notebooks (tot max. 14 inch) nooit geschikt om dagelijks de hele dag op te werken. Daarvoor heb je 17/18 inch DTR modellen.

Ik heb sterk het vermoeden dat de Rory Read het op een akkoordje heeft gegooid met zijn oude collega's (bij Lenovo) om de type nummering sterker overeen te laten komen met die van Intel. Zodoende kan AMD (R. Read) beter op prijs/kwaliteit concurreren. _/-\o_
(dat zou zijn eerste briljante move zijn bij AMD !)

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 5 januari 2012 11:07]

Mijn lenovo e 325 heeft ook 16:9, de andere laptops van lenovo uit die generatie ook. Zullen ongetwijfeld 16:9 schermen zijn.
Netjes !.

Interessante specs....jammer genoeg geen brushed steel "look a like" en iets dunner zou nog mooier zijn, ik zie dat scherm kap iig van aluminium is en dat kan ik op prijs stellen. Oldscool IBM sticker zou wel mooi staan :) . Uiteindelijk gaat het mij om performance. Ben benieuwd hoe de kwaliteit van lenovo producten zijn in verhouding tot toenmalige HQ IBM machines.


1.60 kg lijkt mij wat veel of ik heb een verkeerde te pakken.

[Reactie gewijzigd door josipbroz op 5 januari 2012 08:59]

Het is echt topspul, voor mij de Nokia onder de laptops :)
Dan maar hopen dat ze ooit nog een comeback maken. :+
Dat beloofd niet veel goeds. Al mijn Nokia telefoons waren altijd binnen een mum van tijd kapot! :)
Maar even on-topic: Kan iemand iets vertellen over de kwaliteit van deze Lenovo laptops?
Een vriend van mij heeft nog het laatste IBM model en die dingen zijn echt niet stuk te krijgen! Was benieuwd hoeveel er van die degelijkheid er sinds de overname van Lenovo nog van over is..
Dit is de edge serie. En gericht op het kleinbedrijf. Hoewel best aardig spul is dit niet te vergelijken met de "echte" thinkpad serie.
Heb een lenovo, geen miskoop. Piepklein ding maar het is de eerste laptop waar ik zonder performance ergernis op kan werken en gamen. Denk dat je lenovo wel kan beschouwen als highend manu.

Als ze er een oldschool ibm logo op zouden gooien zou ik het zeker wel een dikke pre vinden. Lekker retro (mijn eerste pc was een ibm).
beetje standaardaard specs, usb 2.0 en 3.0 intel CPU , 1TB opslag. Niks mis mee! zeker niet voor de zakelijke markt die er niet op hoeft te gamen ofzo :)
thunderbolt zou een leuke toevoeging zijn, maar vraag me afhoevaak dat in de praktijk gebruikt gaat worden ( bij zakelijkgebruik)
wel een beetje jammer dat lenovo roept dat dit eraan komt en vervoglens geen prijs inschatting geeft :+
Prijs staat in een van de genoemde links hierboven:
The S430 won't be available until June and will start at $749.
Ik zeg: Bring it on! :*)
hele strakke design :) love it

nu nog de prijs
Niets over de T430u? Dat vind ik tot nu toe toch een van de mooiste thin en light laptops die lenovo heeft aangekondigd.
Lenovo Thinkpad Edge? Destijds 8 stuks gekocht vanwege het heeeeerlijke toetsenbord.

MAAR datzelfde toetsenbord is dezelfde reden waarom deze laptops iedere 5-6 maanden moeten worden opgestuurd naar Lenovo... Oh ja, ook GEEN coulance-regeling ofzo!

SLECHT, slecht, slecht...
Over het algemeen krijg ik geen thinkpads binnen maar de rest van de troep van laptops zoals Toshiba, Acer, HP etc. Allemaal van die l*llige dingen als moederbord of videokaart oververhit, geheugen, etc. Ik krijg alleen Lenovo binnen voor de hdds die niet goed zijn.

Qua prijs moet ik eerlijk zeggen zeker niet te mogen klagen.

Ik wacht weer op een nieuwe batch Ideapadje voor een hele leuke prijs met een I3 onder 360 en draaien tot heden aan toe zonder enig gezeur. Dat is nou echt een leuke deal voor laptop van metaal en gelukkig geen plastic.