Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Mozilla heeft een demo van de webgame RescueFox uitgebracht waarin de Gladius-engine wordt getoond. De game draait momenteel alleen vloeiend in Firefox, maar op termijn moet Gladius zo veel mogelijk browsers ondersteunen.

In de demogame RescueFox, volgens Mozilla nog een vroeg prototype, worden 3d-graphics getoond terwijl de gebruiker met muis en keyboard door de ruimte kan zweven. Doel is om binnen 90 seconden de vos, een verwijzing naar Firefox, te redden met behulp van een laserstraal.

Mozilla-ontwikkelaar Dan Mosedale geeft in een toelichting op het Gladius-project meer duidelijkheid over de totstandkoming. Naast onderdelen uit de CubicVR.js engine werden ook api's ontwikkeld, zoals de benodigde input-api's. Omdat het verwerken van externe api's tot onnodige complexiteit van de game zou leiden, besloot het ontwikkelteam een zelfontwikkelde en sterk vereenvoudigde grafische engine in Gladius op te nemen.

RescueFox draait momenteel alleen soepel in Firefox, maar zou met een lage framerate ook in Chrome op OS X gespeeld kunnen worden. Mozilla streeft er naar eigen zeggen naar om de Gladius-engine op termijn op zo veel mogelijk browsers te laten draaien. Het is echter nog niet duidelijk wanneer Gladius officieel wordt uitgebracht.

RescueFox

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Als deze lijn zichzelf voortzet kun je met een retesnelle verbinding gewoon games gaan streamen uit de cloud in de toekomst. Dan zou het verdienmodel van een game er ook wel eens anders uit kunnen gaan zien, betalen per seconde dat je speelt bijvoorbeeld, en "downloadable content" zoals speciale levels gewoon dubbel belasten.

Nadeel is natuurlijk dat je altijd online moet zijn om te spelen, maar dat is tegenwoordig ook al niet meer aan de orde...
In de cloud draaien betekend dat de code niet lokaal draait, dat is hier niet het geval, hier draait de code wel op de client.

En games kunnen al vanuit de cloud draaien, er zijn meerdere partijen die dit aanbiesen zoals OnLive.

Verder verwacht ik hier niet veel van. Het is leuk dat het met zo iets simpels kan maar zodra het complexer wordt zal de performance instorten. Javascript is hiervoor niet bedacht en bedoeld.
Ken je three.js? En heb je de voorbeelden daarvan wel eens gezien?
Javascript is hiervoor niet bedacht en niet voor bedoeld maar... inmiddels wel dus, wakker worden!
Niet helemaal correct. Niet bedoeld en niet bedacht en dat verandert nooit, ook niet als iemand het toch voor elkaar krijgt. Het is het zelfde als met een broodrooster naar de maan vliegen, daar is dat ding nooit voor bedoeld en mocht het iemand toch lukken dan is dat leuk maar veranderd dat niets aan dat originele statement.

Javascript is een scripting taal en zo doende simpel weg niet geschikt om echt serieus games in te spelen ook niet als mensen door erg veel gehack en aanpassingen in de manier waarop Javascript uitgevoerd wordt dit toch voor elkaar weet te krijgen. De kwaliteit en mogelijkheden zullen altijd achterblijven bij het geen je met zelfs Java zelf zou kunnen bereiken.
Dat gezegd hebbende sluit ik zeker niet uit dat games een mogelijkheid zijn en dat men op termijn zelfs hele behoorlijke graphics wet te produceren en een redelijke game kan maken. Net zo als bijvoorbeeld Flash zal er vast en zeker een periode aanbreken waar in steeds meer mensen dit zullen gaan doen. Alleen zal net als met Flash dit waarschijnlijk nooit voorbij de casual (veel al 2D) games komen omdat het simpel weg te veel werk is om er echt iets groots in te maken en dit simpler en beter kan met een taal die daar meer voor geschikt is.

Deze engine lijkt me dan ook niet veel meer dan een leuke manier om de mogelijkheden van de huidige Javascript engines te tonen dat dan weer wel.
Ehm, door de introductie van zaken zoals webgl zal het wel degelijk mogelijk zijn om redelijk serieuze games te maken. En daarboven op komt nog dat javascript in de meeste moderne engines *efficienter* is als java (als je wilt kan ik wel een paar artikelen hierover vinden die ik klaatst heb zitten te lezen), dus zelfs dat statement slaat met alle respect geen kant of wal. Wat wel waar is, is dat het relatief minder efficient is in vergelijk met low end talen zoals bijv. C++, maar de overhead van de javascript engine is relatief klein in vergelijk met de kracht die nodig is voor spellen. (Ik bedoel maar, wie had 5 jaar gelden geloofd dat text-to-speech engines in _pure_ javascript bijv. mogelijk zouden zijn)
meeste moderne engines *efficienter* is als java
Bizar dat deze test (V8 vs Java 7) toch iets anders zegt: http://shootout.alioth.de...st=all&lang=v8&lang2=java
Javascript is hier alleen sneller met regular expressions. Javascript is natuurlijk zeer flexibel, maar daardoor ook inefficient en eigenlijk alleen leuk als scriptingtaal. Dat je er games mee kunt schrijven betekend niet dat je dat ook moet doen ... waarschijnlijk kun je op de 1 of andere manier ook in Excel met VBA games schrijven, maar daar is het ook nooit voor bedoeld. Wat dat betreft ben ik wel blij dat Google nu met een initiatief komt om Javascript te vervangen door Dart. (alleen jammer dat ze dat op eigen houtje doen).
Maar is een telefoon (zoals waar hij vroeger voor diende) bedoeld om mee te internetten? Om foto's mee te maken? Waarom dan geen games bouwen in JavaScript als het lekker werkt?

P.S. Misschien is het wel bijzonder efficiŽnt om met een broodrooster naar de maan te vliegen, weet jij veel...
Ik weet niet onder welke steen jij hebt geleefd, maar zoek eens op OnLive :+
Verschil is dat dit niks met het streamen van games te maken heeft, dit is gewoon een game engine die in een browser kan draaien... Die engine moet dus eerst ingeladen worden/gedownload.
Ik zie een grote toekomst. Ik verwacht echter dat deze in te laden games in de browser op den duur vervangen gaan worden door direct video feed, waarbij alle handelingen en berekeningen worden gedaan op de server. On-live heeft momenteel al een volledig op internet gebasseed systeem. waarbij je alleen de beelden door krijgt via een speciaal kastje met een usb uitgang en een hdmi uitgang.

Enige nadeel blijft dat internet altijd vertraging heeft. 200 ms lijkt niet veel... maar wel als je beeld 200 ms later draait dan dat jij je muis beweegt.

Een tussen alternatief zou zijn dat alleen de benodigde files in het geheugen worden geladen van je pc of browser, en dat je vervolgens de benodigde berekeningen zelf doet waarna het naar een server verstuurd wordt...

Ik verwacht dat consoles en mobiele devices als tablets en telefoons straks ook gebruik gaan maken van de cloud diensten waarbij niets meer op het apparaat opgeslagen wordt.

Wel handig zou het zijn dat iedere nederlander dan wel volledig "verglasvezeld" is en de pings niet hoger meer zijn dan 5 tot 10 ms.
Dit heeft natuurlijk niets met streamen van games te maken. En waar jij het over hebt, bestaat al op veel manieren. Ik noem een platform als 'OnLive' en het voor ons ook beschikbare GaiKai. Even snel een game in je browser spelen, het kan zo. Crysis 2 op een netbook? Easypeasy!

OT: Interessant, maar wat heeft dit nu echt voor meerwaarde? Denk dat HTML5-games een grotere vlucht gaan nemen dan dit toch tot een browser gelimiteerd soort spul. Optimalisatie voor alle browsers is leuk, maar het blijft toch vaak het beste werken in de primaire browser. Cloudgaming heeft wat mij betreft meer toekomst. Internetverbindingen worden steeds sneller en wordt het dus makkelijker om dergelijke games te streamen.
OnLive is echt slecht.
Met een dikke 120Mbit downstream wil het niet helemaal lekker lopen.
Okay servers staan niet in Nederland en stel het komt naar Nederland en ik heb een fiks betere ping door de mindere afstand, dan nog is de beeldkwaliteit ronduit naadje, en dan moet ik echt richting de 1Gbit denken anders zie ik het echt niet goedkomen.

Dan GaiKai, nee daar ben je ook niet beter mee af. Duidelijk te zien dat het beeld een stuk minder gecomprimeerd naar je toe word gestuurd maar dat was het ook wel. Net zo laggy als OnLive.
Ik heb hier een 40Mbps-verbinding en GaiKai werkt als een tierelier en ik krijg betere beelden voorgeschoteld dan met m'n eigen setup met nauwelijks lag. Alleen op een macbook is de controle wat minder (zeker zonder buis en alleen trackpad). Je persoonlijke ervaringen moet je niet verwarren met de waarheid (al kan dat je mening natuurlijk wel behoorlijk beÔnvloeden). Blijf erbij dat 't geweldig is. :) Maar goed, dat is dan weer mijn mening.
Dan zou het verdienmodel van een game er ook wel eens anders uit kunnen gaan zien, betalen per seconde dat je speelt bijvoorbeeld, en "downloadable content" zoals speciale levels gewoon dubbel belasten.
Sorry hoor, maar dit is nou juist NIET waar ik op zit te wachten. Het leid tot een model van totale controle en complete uitmelking van de klant. Nee dankje.
zal wel aan mij liggen maar met firefox 7 kom ik niet op die website ook na uitschakelen van noscript?

zal wel druk zijn

maar goed ziet er op het plaatje leuk uit als browser games dan wat betere graphics kunnen krijgen dan is dat een goede zet
Hier hetzelfde onder Firefox 7, hij lijkt iets druk aan het laden, na een tijdje is hij klaar met laden en zit je met een leeg wit scherm. Jammer, ben wel benieuwd.

@Gamebuster, dat lijkt niet uit te maken, heb hem nu al minimaal 15 minuten openstaan, het blijft een wit scherm.

[Reactie gewijzigd door Soluna op 3 oktober 2011 15:12]

Na het witte scherm komt het. Het laden duurt gewoon een tijd. (niet een tijdje, een tijd)

Ik moest zo'n 15 seconden wachten.
In Firefox 8 (beta) doet hij het wel bij mij. Moest natuurlijk eerst toelating geven via NoScript, maar voor de rest doet ie het goed. Op Firefox 7 wou het bij mij ook niet werken.

De framerate zit goed, maar de controls zijn een beetje stug. Vooral ook het probleem dat als je niet fullscreen bezig bent, dat het pannen van het scherm niet altijd wilt stoppen (vanwege het draggen tot buiten het venster).
Geen idee waarom het artikel letterlijk zegt "ook in Chrome op OS X", alsof het het enige alternatief is, want in Safari (Versie 5.1 (7534.48.3)) werkt het gewoon. Niet per se een framerate om over naar huis te schrijven, maar je kan doodleuk je gekke straal naar de rotsblokjes schieten. Geen vosje tegengekomen, wel... :(
Ben ik nu zo kritisch en negatief dat ik hier in eerste instantie heel erg "schoenmaker blijf bij je leest" bij denk?
Als ze dan toch heel veel tijd gaan steken in API's voor iets dat helemaal niets met een browser te maken heeft, kunnen ze wat mij betreft beter hun aandacht focussen op het verbeteren van de API's voor het add-on systeem. Of Firefox geschikter maken voor bedrijfsomgevingen.
Er is genoeg te doen om FF competitiever te maken t.o.v. de andere browsers. En wat gaan ze doen? Spelletjes zitten coden. Ik kan er met de pet niet bij, eigenlijk.
Ben ik nu zo kritisch en negatief dat ik hier in eerste instantie heel erg "schoenmaker blijf bij je leest" bij denk?
Och.. niet bij je leest blijven heeft Google ook geen windeieren gelegd.
klinkt leuk, maar kan hem niet uitproberen. In Chrome op Windows crasht de hele browser bijna gelijk.

Maar is de engine in JS gebouwd?

[Reactie gewijzigd door ThePope90 op 3 oktober 2011 14:29]

Ik zie in de credits een Ammo.Js staan, dus zal zeker het een en ander in JS doen.

edit: Lijkt erop dat het inderdaad een Javascript engine is, hoewel die eigenlijk vertelt wat de renderer van de browser(WebGL) moet doen denk ik. Het maakt deel gebruik van de CubicVR engine zie ik nu, initieel werd CubicVR geheel als tussenlaag gebruikt.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 3 oktober 2011 14:41]

Draait in Chrome onder windows ook, maar met hickups en een lagere framerate.

Je bestuurt het mannetje door op astroiden te klikken en dan wordt je daar naar toe getrokken door de laser straal.

Grappig initiatief trouwens, zulke graphics inbrowser zonder plugins e.d.
Goed om te zien! Jammer dat het alleen in Firefox goed werkt, maar dit biedt hoop voor game developers!
Draait perfect op chrome voor mac (bij mij tenminste)
Stomme dyslexie, ik helemaal blij dat er een nieuwe Gradius kwam, ook al snapte ik de link met Mozilla niet helemaal...
bagger framerate en hickups in Google Chrome (FF niet getest), maar het is een WIP voor Firefox, dus... blijven doorontwikkelen!

Overigens... ik besef me nu pas dat WebGL dus werkt op zowel Firefox als Chrome. ...of is dit geen WebGL?

Tijd om zelf te experimenteren met WebGL.
als je het witte schern krijgt moet je even alles selecteren op het scherm dan krijg je de melding

"Doh! You're out of air.
Better luck next time."



heel weird doet het nog steeds niet :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True