Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

LG heeft voorafgaand aand de IFA twee monitoren aangekondigd met een beelddiagonaal van 23 inch. Een van de schermen is in een zeer platte behuizing gevat; de andere is voorzien van een ips-paneel en kan 3d-beelden weergeven.

Het ips-model, de D237IPS, heeft een resolutie van 1920 bij 1080 beeldpunten en is in een vrij standaard behuizing ondergebracht. Het ips-paneel wordt door leds verlicht en heeft in 2d-modus een helderheid van 250cd/m². In de 3d-stand bedraagt de helderheid 100cd/m². De kijkhoek in het eerste geval bedraagt horizontaal en verticaal 170 en 160 graden; in 3d-modus is dat 130 en 12 graden. De interfaces bestaan uit een d-sub- en dvi-aansluiting en het scherm wordt geleverd met een 3d-brilletje.

Het strak vormgegeven E91-scherm heeft net als het 3d-scherm een beelddiagonaal van 23 inch en kan eveneens 1920 bij 1080 pixels weergeven. Ook dit scherm is van led-backlights voorzien en de helderheid is opnieuw 250cd/m². De behuizing is echter moderner en is slechts 7,2 millimter diep, terwijl de dunne rand om het scherm 4,35mm meet. De kijkhoeken bedragen 170 en 160 graden en het scherm is op zijn design-voet te kantelen. LG maakte nog geen prijzen of introductiedatum van de twee displays bekend.

LG D237IPSLG E91

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Dit ziet er zeker goed uit, alleen het nut van een 3d functionaliteit op een 23" ontgaat mij even. Maar er zullen vast mensen zijn die het gebruiken voor gaming oid.
Het probleem met deze monitor is dat een ordinaire micropol monitor is. Dat heeft een aantal nadelen:
- zelfs in 2D is er een negatief vizueel effect van de left/right polarizatie filter.
- in 3D mode, heb je slechts een resolutie van 540 ipv 1080. Er zijn niet veel games die daar rekening mee houden. Hierdoor wordt tekst slecht (dikwijls onleesbaar) gerenderd en krijg je verschrikkelijk aliasing bij het renderen van lijnen.
- je moet je hoofd perfect positioneren, anders krijg je slechte cross-talk tussen het linkse en het rechtse beeld. Niet echt erg als je games speelt, maar heel vervelend als je naar films wil kijken.

Al bij al een slechte zaak dus, die monitor.
de resolutie word toch niet gehalveerd? De beelden worden toch om en om getoond? Daarme word je refreshrate toch gehalveerd (die moet dus behoorlijk hoog zijn native, om niet een flikker effect te krijgen), niet je resolutie?
Dat hangt van het systeem af. Kennelijk is dit een passief 3D-systeem, en daar moet wel degelijk de resolutie onder lijden: de helft is voor je ene oog en de andere helft voor je andere. Hoe wil je anders immers onderscheid maken tussen de beelden voor je linker en je rechter oog als je geen bril hebt die open en dicht kan.

Alleen bij een actief 3D-systeem worden de beelden omstebeurten getoond met behulp van een bril waarvan de glazen beurtelings open en dicht gaan.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 augustus 2011 12:47]

"Batteryless, ultralight 3D glasses" inderdaad.

Betekent wel dat je geen 100 euro per bril betaalt als je er meerdere wilt hebben -- een kaartje voor een Real3D film (linksom/rechtsom circulair) of IMAX 3D (horiz/vert pola) is genoeg. :)
Doet hoeft niet perse. Of resolutie, of refreshrate halveert. Zie bijv. iz3D voor een voorbeeld met refreshrate halvering.
Juist, en wat gebruiken die in combinatie met een gehalveerde refreshrate? Shutterbrillen, want hoe wil je immers met een passief systeem het ene frame naar het ene oog en het volgende frame naar het andere sturen? Met een passief systeem kan je niet in het tijdsdomein werken dus moet je in het resolutiedomein werken. Dat is precies wat ik uit probeerde te leggen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 30 augustus 2011 12:49]

LG gebruikt nooit actieve 3D. Ze maken alleen gebruik van passief 3D en zeggen dat ze dat ook altijd zullen blijven doen.

Ik ben zelf wel blij met het scherm. Een IPS paneel heeft veel goede eigenschappen en 3D vind ik (vooral in games) ene grote toegevoegde waarde hebben.
Als de prijs niet te hoog is kan het wel eens een groot succes worden, ook al is de kijkhoek in 3D maar 12 graden... Alles beter dan een loodzware bril op je neus.

(jammer dat er geen HDMI ingang op zit... minpuntje)

[Reactie gewijzigd door cedal op 29 augustus 2011 13:55]

Ik wacht nog steeds op een 120hz IPS scherm, en dat is dit niet :(

Niet om 3D maar omdat alles dan zo lekker soepel aanvoelt in 2D zoal bij m'n 120hz TN scherm. Alleen de kwaliteit van TN is dan weer zo ruk...

De helderheid vind ik persoonlijk ook echt te weinig, voor games wil ik echt liefst 400cdm of meer hebben, helemaal overdag.

Die thinness war snap ik ook niet zo, ik heb liever gewoon kwaliteit beeld.

[Reactie gewijzigd door Digital-DNA op 29 augustus 2011 11:37]

cd/m2 is ook niet alles, met het flutcontrast dat TN heeft natuurlijk. Contrast speelt net zo goed een belangrijke rol in leesbaarheid overdag.
moet zeggen dat ik je reactie beetje onzin vindt. Je merkt echt niks van die verschillen en ik zit nooit met me scherm midden in de zon dus heb die lichtopbrengst ook echt niet nodig.
Inderdaad, een 120HZ IPS Touchscreen is mijn perfecte scherm (en ik denk dat van vele tekenaars/designers/photoshoppers ed) en al is ie zo dik als een crt en spuuglelijk dan nog zal me dat worst wezen, Welk merk dit als eerste uitbrengt krijgt van mij een bossie blommen en een doos chocola :D

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 30 augustus 2011 09:59]

Wellicht handig om er bij te vermelden:
- Brillen zonder batterijen, oftewel geen shutter.
- 5 milliseconden Response tijd (GTG 2ms)
Dat zijn behoorlijke specs echter is het nadeel dat in 3D de licht opbrengst behoorlijk naar beneden gaat net zoals in de bioscoop en moet je je kamer al zowat verduisteren ;)
Ik dacht dat de lichtopbrengst bij passive 3D nog wel redelijk was (ik neem aan dat dit passive is aangezien rob zegt dat t geen shutter brilletjes zijn), maar in de nieuwspost stellen ze idd dat de lichtopbrengst van 250 naar 100 gaat. Dat is idd een behoorlijke vermindering :o
12 graden. Dat is niet echt veel. Dat is 6 naar links of rechts.
Nee dar is 6 graden naar onder of naar boven. De horizontale kijkhoek ik 130 graden.
Nee dat is 6 omhoog of 6 naar beneden... horizontaal is de kijkhoek prima voor 3D...
Jammer van die onderste rand, anders had je er een damn mooie videowall mee kunnen maken! :9~
Edit: oh ja ik zie nou dat alle hardware in de voet zit, dat is jammer.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 29 augustus 2011 11:12]

Ja, en die enorme voet met voeding en aansluitingen aan de onderkant, wat ga je daar mee doen?
Ligt het aan mij of lijkt die linker monitor wel erg op die van Samsung..
Nee, dat valt wel mee. Hij lijkt met name op een Apple Cinema Display. Beide rechthoekig... :+
Belangrijk bij 3D is als ik echt een TV zou kopen voor 3D beeld is dat het gewoon dezelfde beleving moet hebben als in de bioscoop. Want als ik nu naar de MediaMarkt ga en ik test van die 3D schermen.... Dan word ik niet blij van de kwaliteit. Dan maar liever niet.

Wacht wel even totdat het echt goed werkt :)
Het werkt al ECHT goed, alleen voor jouw blijkbaar niet ;) Mijn mond viel open in de MM zo mooi vond ik het. Zeker de Demo met een neus van een straaljager, die kwam zeker een meter uit het scherm. en dan stond ik er niet eens goed voor...
Dat heb ik ook altijd bij de demo's in de winkel (ook bijvoorbeeld bij de 3Ds en de Optimus 3d). Echter toen ik twee weken terug in de Sony Experience in Tokyo was je er echt gewoon op een bank comfortabel voor kon gaan zitten.

De eerste 2 minuten had ik zoiets van het zou wel, maar daarna werd het vergelijkbaar (en zelfs beter) dan in de bios.

Ik denk persoonlijk dat het wennen van je ogen (en hersenen) aan het 3d gewoon even duurt.
Het fijne van deze passieve schermen is dat het veel rustiger kijkt. Met zon knipperbrilletje op je neus gaan veel andere lichtbronnen flikkeren (TL, Spaarlampen, led verlichting) en daar kan je behoorlijk gek van worden. Wat je met zoń scherm wel hebt is dat je er voor computergebruik heel dicht op gaat zitten terwijl je om het 3D effect goed te zien er eigenlijk twee meter vanaf moet zitten.
Of is die kijkafstand anders bij games dan bij films?
Ben benieuwd naar de prijs... Dat vind ik de meest interessante vraag momenteel, houden ze dezelfde prijs aan als de rest van de 3d-schermen of verhogen ze de prijs...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True