Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 143 reacties

In het tweede kwartaal van 2011 heeft Ziggo 56.000 nieuwe klanten voor zijn digitale-tv-dienst verwelkomd. Dat is fors minder dan de 111.000 digitale-tv-kijkers die in het eerste kwartaal van dit jaar door het bedrijf bijgeschreven werden.

Met de 56.000 nieuwe klanten is het aantal Ziggo-kijkers met een digitale-tv-abonnement gestegen tot 1,97 miljoen. Een jaar geleden waren dat er nog 1,68 miljoen. Het aantal klanten dat alleen analoog kijkt, nam ten opzichte van vorig jaar af met 25,4 procent tot 1,08 miljoen. Ziggo wist die daling niet te compenseren: het totale aantal tv-klanten nam in een jaar tijd met 2,3 procent af. Ziggo heeft nu 3,05 miljoen klanten voor zijn tv-diensten.

Het aantal klanten dat additionele digitale-tv-diensten van Ziggo afneemt, steeg wel met meer dan tien procent tot 896.000. Ook het aantal internet- en telefonieklanten nam in het afgelopen jaar toe. Met zijn tripleplay-aanbod boekte Ziggo eveneens een flinke groei: de kabelaar heeft nu 1,18 miljoen abonnees voor dergelijke bundels, en dat is 17,9 procent meer dan een jaar terug.

Ziggo leverde in het tweede kwartaal 70.000 settopboxen en CI+-modules. Dat is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 67.000 van dergelijke apparaten werden uitgeleverd. Inmiddels hebben 723.000 abonees nu een Docsis Eurodocsis 3.0-modem. In het afgelopen halfjaar wisselden 109.000 klanten hun Eurodocsis 2.0-variant om voor een 3.0-versie. Ziggo verwacht dat dit jaar nog eens 250.000 klanten de overstap naar het nieuwe modem maken. In 2013 moeten alle klanten van de provider over een Eurodocsis 3.0-modem beschikken. Al met al bedroeg de kwartaalomzet van Ziggo 363,7 miljoen euro, een stijging van 7,6 procent in vergelijking met vorig jaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (143)

Ik kijk zelf ook nog analoog. Voor die paar zenders die ik er extra bij krijg en dan ook echt kijk, vind ik de overstap op alles-in-1 nog steeds te duur. Ik neem al internet af bij Ziggo, maar mijn B&O huistelefoon ondersteund geen FSK-protocol (KPN gebruikt een ander protocol) en ik ga mijn stoorvrije huistelefoon echt niet weggooien!
Daarnaast moet ik voor de overstap ook nog een CI+ module aanschaffen. Kort samengevat betekent dit dat ik in het gunstigste geval rond de 100,- moet gaan betalen voor de overstap (dat is dus ook zonder bezorgkosten, monteurkosten etc). In mijn ogen echt geldverspilling. Ik hou het nog wel even vol zo..
dat je telefoon het niet ondersteunt is 1 maar het lijkt me sterk dat alles in 1 te duur is.
16,50 voor tv + Z1 19.95 = €36,90
of alles in 1 basic = €42,-
AI1 5 euro duurder
TV + Z2 = €46,90
of AI1 P = 52,-
ook hier 5 euro verschil
TV + Z3 = €64,90
AI1 Extra = 63,-
en hier is AI1 zelf goedkoper.
je kan me niet wijs maken dat je voor minder dan 5 euro bij de KPN zit voor telefonie.

maar ik kan me voorstellen dat je super dure telefoon een tijdje mee moet gaan voordat je die wil afschrijven.
Inderdaad dat moet bijna wel, alleen snap ik niet dat mensen nog steeds analoge tv willen.. Wat is daar nou het voordeel van? Je moet gewoon even wachten tot er weer eens zo'n mooie aanbieding komt van een provider - ziggo in dit geval - en zo'n alles in 1 pakket aanschaffen.
En tevens is het verschil in zenders heel wat, hoewel je er niet eens veel of eigenlijk helemaal niet veel extra voor betaald.

Als je de keuze had om een film op de tv te kijken, of dezelfde film op de tv kijken waarbij de beeldkwaliteit vele malen beter is, dan is de keuze toch snel gemaakt of ben ik nou gek?

Als ze gewoon digitale tv hebben, hebben ze meer dan 1 regiozender.. Ik snap niet waarom die mensen met analoge tv zeuren over het feit dat er zenders weg gaan ?
Inderdaad dat moet bijna wel, alleen snap ik niet dat mensen nog steeds analoge tv willen.. Wat is daar nou het voordeel van?
[...]
Als ze gewoon digitale tv hebben, hebben ze meer dan 1 regiozender.. Ik snap niet waarom die mensen met analoge tv zeuren over het feit dat er zenders weg gaan ?
Om de kijk-situatie te houden zoals-ie was moet ik:
400+ EU uitgeven voor een HD recorder
3 Digitale ontvangers kopen

Dus als iemand mij voor ruim 600 EU wil sponsoren (Ziggo!), graag.
(en voor dat geld, kan ik beter in sateliet ontvangst gaan investeren. Nůg meer zenders waar ik geen behoefte aan heb). Jammer alleen dat de sateliet geen 120Mbit internet pijp heeft liggen.
En zoals blijkt, geef ik dus geen moer om al die extra's, anders had ik (uiteraard) allang digitale meuk staan.

Gťk hť dat er gezeurd wordt!

Maar als *nieuwe* alles in 1 klant krijg je bij Ziggo de recorder voor 99EU (ipv EU459). Maar vanuit principe vindt ik die 99 EU al te veel. (ik heb een goede HDD recorder die perfect samenwerkt met mijn TV {Panasonic's Viera systeem} en dat straks met digitaal niet meer kan). Ik heb die "Alles in 1" puur voor de interntet verbinding want de digi-decoder (Samsung) zuigt. (loopt vast bij te snel zappen, en kan alleen gereset worden door de 220 uit het stopcontact te trekken) en ligt nu dus op zolder stof te vangen.

Nog afgezien van alle extra voorzieningen die ik moet aanfreffen om bij alle TV's digitaal te krijgen. Nu zijn het 2 snoeren (Coax en 220).
Aanleg extra 220 aansluitingen, verdeelblokken etc. 't Wordt er allemaal niet fraaier op.

Ik wil gewoon een goed basispakket. Incl BBC2 zonder extra kosten!

edit: Typos

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 15 juli 2011 13:20]

Als je een analoog toestel hebt staan, is het analoge pakket prima geschikt en biedt dit zelfs meer gebruiksgemak, minder energieverbruik en vaak betere beeldkwaliteit.

Pas bij een TV met ingebouwde DVB-C tuner heb je kans dat het gebruiksgemak en energieverbruik weer op hetzelfde niveau komen. Om de beeldkwaliteit voordelig te laten uitpakken, zit je toch al snel richting HD te kijken.

Al met al dus helemaal niet vreemd dat mensen analoog blijven kijken.

P.S. Let wel: kans dat het gebruiksgemak op hetzelfde niveau komt, maar geen zekerheid. Immers heeft de kabelmaatschappij veel meer over jou te zeggen in geval van digitale ontvangst. Zo is het vaak niet mogelijk de zenders in een eigen voorkeursvolgorde vast te leggen (iets dat al sinds 1970 voor analoog heel gewoon was) en zo is het ook niet helemaal vanzelfsprekend meer om programma's op te kunnen nemen of reclames over te slaan.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 15 juli 2011 15:08]

Het kijk-en-luistergeld is al jaren afgelast en daarmee zijn de kosten verdwenen uit het zicht. Daarom hebben veel mensen het idee dat het gratis is en ze er recht op hebben.

Het huidige analoge aanbod is groter dan er wettelijk is vastgesteld (hoe heet die organisatie ook alweer die dat vaststeld?).

Vanuit Ziggo is het helemaal geen vreemde actie, door het verminderen van het analoge aanbod komt er meer ruimte voor extra HD kanalen iets waar de aanbieders constant tegenaan het hikken zijn.

En voor de mensen die analoog willen blijven kijken tja.... je kan het ook gewoon opzeggen en een digitenne tunertje nemen met alleen ned 1,2,3 kost je ook nix.
Jullie snappen beide niet waar het om gaat.
Nu kunnen er meerdere mensen, zonder extra kosten, gewoon het 'normale' aanbod aan zenders zien. Zo kunnen de kids in hun eigen kamer dus gewoon tv kijken zonder dat pa er voor moet betalen. (en niet alleen ned 1, 2 en 3)
Deze optie vervalt bij digitale tv waar versleuteling op zit.
Natuurlijk is het beeld bij digitaal beter, maar als jij 3 koters hebt, ga je dan voor allemaal een smartcard + ontvanger aanschaffen? Deze mensen zeuren niet, ze willen iets dat ze gewoon hebben behouden, ze vragen niet iets extras.

Kijk en luistergeld heeft er overigens niets mee te maken, mensen betalen gewoon 16 euro per maand. Voor dat bedrag mogen ze verwachten dat een commercieel bedrijf ze geeft waar ze om vragen.....

@pogostokje: Eh, ik gebruik al sinds het begin van digitale tv niets anders meer. Ik heb nu satelliet (FTA), maar had daarvoor DVB-C van Multikabel/Ziggo...dus IK word er niet slechter van. Dat wil niet zeggen dat de 'minderheid' maar aan de kant moet worden geveegd. Het punt is dat het geen verandering is omdat de klant er beter van word, maar vooral de kabel maatschappij zelf.......laat ze dan ook gewoon gratis ontvangers geven voor alle tvs of het basispakket ongecodeerd op de kabel zetten (het slaat namelijk helemaal nergens op dat het gecodeerd is). Als je namelijk geen abo hebt word het hele signaal van de kabel gehaald.....dus basispakket IS al beveiligd. Zonder codering heb je ook geen CI+ module of smartcards nodig.....al een stuk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door buzzin op 15 juli 2011 17:28]

Soms krijg je dingen ook als je er niet direkt zelf om vraagt. Dat is inherent aan technische vooruitgang.
Jij hebt een nadeel hiervan op financieel gebied. Je kunt jouw argument ook omdraaien: misschien ben je al die tijd in het analoge tijdperk wel lekker goedkoop uit geweest. Ik weet vrij zeker dat je in de begintijd van de kabel TV niet meerdere TV's mocht aansluiten op je kabel aansluiting. Deed iedereen natuurlijk wel, maar het mocht niet.
Het is makkelijk in het algemeen te klagen als je ergens zelf slechter van wordt.
Het kijk-en-luistergeld is al jaren afgelast en daarmee zijn de kosten verdwenen uit het zicht. Daarom hebben veel mensen het idee dat het gratis is en ze er recht op hebben.
Correctie: Als ik mij niet vergis is het kijk- en luistergeld in het geheel NIET afgeschaft. Enkel de wijze waarop wij het betalen.
Vroeger werd je apart (per jaar?) gefactureerd voor het kijk- en luistergeld. Tegenwoordig is het verwerkt in je belasting.
Dit houdt dus effectief in dat kijk- en luistergeld altijd wordt geind. In plaats van vroeger, waar men maar moest afwachten of de acceptgiro werd betaald (administratieve rompslomp, wanbetalers , etc)

Ter compensatie van deze "afschaffing" werd de eerste schijf van de inkomstenbelasting verhoogd met 1,1%-punt.
Maak jezelf niets wijs; je betaalt nog steeds voor alle publieke omroepen!
Het grote probleem met digitaal is dat je voor elke tv of een kastje of een CI+ module nodig hebt.

Voor een gezin met drie kinderen en dus vaak meerdere TV's super onhandig en onbetaalbaar (want voor elk kastje of CI+ moet weer iets gekocht of gehuurd worden + heb je een moderne TV nodig met HDMI in of CI+ ondersteuning). Met analoog, paar splittertjes en paar CRT--tjes en klaar is klara.

In studentenhuizen lijkt me dit ook superonhandig.
Als je wel voor iedereen een tv kan kopen, waarom dan nog een kastje van 80 euro? 8)7
Maar goed, mensen willen nou graag veel gratis hebben. Die 80 euro kan er wel vanaf, daarna zenderpakketen op het abonnement zetten en kosten verdelen over 3 man o.i.d. Zo duur ben je dan niet uit.
Als je wel voor iedereen een tv kan kopen, waarom dan nog een kastje van 80 euro?
TV bij de Noppes: 20 EU. Prima voor de kids! ;)
Nou, de CRT TV's zijn juist vaak krijgertjes, of voor een prikkie op de kop te tikken. Daarnaast kan je bij UPC niet eens een kastje of kaartje kopen, die moet je huren, voor 4 euro per maand |:( Dus voor gezin met 5 tv's > 20 euro per maand!
Nou, de CRT TV's zijn juist vaak krijgertjes, of voor een prikkie op de kop te tikken. Daarnaast kan je bij UPC niet eens een kastje of kaartje kopen, die moet je huren, voor 4 euro per maand |:( Dus voor gezin met 5 tv's > 20 euro per maand!
Satellite receiver aanschaffen plus een schoteltje voor 80 euro. ook even kijken voor een splitter, en misschien een versterker, en ze hebben 500+ FTA zenders.. voor Niks alleen de aparatuur kost geld..

Helaas geen nederlandse zenders daar moet je kanaal digitaal voor hebben, en zo een kaart kost geld ja...

[Reactie gewijzigd door demilord op 16 juli 2011 11:13]

Ziggo's aanbiedingen zijn anders niet echt erg interessant het laatste jaar of zo. Je krijgt een gratis monteur thuis, maar als je zelf geen digibeet bent dan heb je daar weinig aan (ik doe het liever zelf). Dan krijg je eventueel nog korting op een kastje, maar ik zou zelf in ieder geval liever niet een kastje moeten gebruiken om tv te kunnen kijken. De ruimte onder mijn tv is dicht en dan moet ik dus of de klep open laten staan, of dat lelijke kastje in het zicht bovenop zetten, of de afstandsbediening niet kunnen gebruiken.
Tegenwoordig heb ik dan wel een TV met DVBC tuner dus ik zal binnenkort wel overstappen, maar het is jammer dat Ziggo nooit korting geeft op de benodigdheden daarvoor.
Als je met Ziggo belt kun je bij een overstap ook een CI+ module voor de helft krijgen.
Als je met Ziggo belt kun je bij een overstap ook een CI+ module voor de helft krijgen.
En voor bestaande klanten?

Die mogen voor alles de volle mep betalen!
tja, je kunt het ook omdraaien, ik snap niet waarom al die mensen met digitale tv zo zeuren dat mensen nog analoge tv gebruiken en dat analoge tv bandbreedte kost. Waarom wil je al die reclame op de tv zenders in hogere kwaliteit zien, wat heeft dat nu voor nut?
Dat vind ik wel een beetje apart, gezien 't feit dat Ziggo het analoge aanbod aan het verminderen is. Misschien wordt de top langzaam bereikt, en is de rest gewoon een groep mensen die gewoon niet aan digitaal willen of kunnen ( ouderen, ziekenhuizen? )
Ik vind het niet zo apart, juist omdat ziggo zenders uit het aanbod scrapt zijn wij thuis overgestapt op tv van xs4all.
Ik zie dat xs4all ook tv bied. heb momenteel ook xs4all, maar alleen internet.
En ze bieden ook telefoon maar dat boeid mij niet.
Maar dit adsl TV deeld de bandbreedte met je internet abbo. standby zetten is daar geen goed idee. Maar helemaaluit dat ding.
Ik zie al een probleem, meerdere TV meer streams met budged abo blijft er met een TV al niet veel over. Extra TV dan krijg je digitenne. Wat ook zo'n afgeknepen zooi is.

Dus ik zou mijn XS4all abbo kunnen uitbreiden met TV abbo voor een TVtje. Want kwa duo bundel valt de meer prijs reuze mee.
Zodat We een 4de digitale ontvangers hebben 3 ziggo uitbreiden met een 1 xs4all.

6 TV hier.
2 HD ontvangers
1 Sd
3 analoog.
Ik denk inderdaad dat 90% van de nederlandse televisie kijker tussen de 20 en 60 jaar al digitaal kijkt. daarvan zal een groot deel ziggo gebruiken. en een enkeling UPC of KPN voor digitenne etc.

Ik verwacht ook dat ziggo het aantal klanten niet ziet stijgen, maar het aantal digitale tv's per abonnement wel. aangezien steeds meer televisies ziggo certified zijn. Mensen die nu de slaapkamer tv vervangen willen deze ook vaak digitaal hebben. (ervaring als expert medewerker)
Ik denk inderdaad dat 90% van ???
t'ja en iemand anders denkt 20% ....

De echte cijfers tenminste die van begin 2011 : Monitor Digitale TV in Nederland, 1e kwartaal 2011
- Ca 78% van het aantal huishoudens in nederland heeft digitale tv.
- Nederland telt zo'n 8 miljoen TV abonnees.
- 41% van alle TV's in Nederland is groter dan 32inch
- In 1 jaar tijd is het aantal TV's bij abonnees wat internet-content ondersteunt, verdubbeld van 14 naar 28%

Markt aandeel:
- Ziggo , 33.6%
- KPN (Digitenne IPTV) , 21.8%
- UPC, 16,2%
- CanaalDigitaal, 14.4%
- Tele2, 8.9%
- Overig, 5,1%

[Reactie gewijzigd door djexplo op 15 juli 2011 12:25]

Een enkeling UPC? :S Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat ik in ziggo gebied woon, maar om UPC nou af te doen als een of andere kleine partij waar een enkeling tv van afneemt...
Ik hoop zelf dat Ziggo eens met wat interessantere acties komt... gratis monteur, wat heb ik daar nou aan, ik heb liever niet dat een of andere nitwit aan mijn apparatuur zit, dat doe ik lekker zelf. Decoder, wat heb je daar aan als je een moderne TV hebt met een CI+ slot en ingebouwde PVR mogelijkheden? Dat kaartje om in je TV te stoppen kost je echter weer de volle bak...

edit @To_tall; ik zeg ook niet dat ze de huidige aanbiedingen weg zouden moeten doen, maar het zou leuk zijn als er ook eens een actie kwam voor mensen die wel zo'n moderne tv hebben. Maar hieronder zei iemand al dat als je belt dat je dan ook korting kan krijgen op de module voor in de tv, dus dat ga ik maar eens proberen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 juli 2011 10:52]

Er zijn nog genoeg huishoudens die naast een moderne tv met CI+ slot nog tv's in slaapkamers hebben staan, of bij de kinderen. Waar nog geen CI+ slot in zit.

met andere worden De decoder is handig voor opnemen zoals een VCR vroeger ook deed veel moderene TV's hebben deze optie niet, en als je meer dan 1 TV heb die geen CI+ module ondersteund.

De TV groep die jij noemt is een stuk Lager dan mensen met een TV van 3/4 jaar oud zijn.
Laten we dat percentage maar op een iets van maximaal 50 a 60% zetten... 90% is veel te optimistisch...
Ik denk juist dat het nu weer zal aantrekken. De afgelopen tijd heeft 'de ontwikkeling' een beetje stil gelegen: Geen grote verhogingen van Internet snelheid, geen extra TV-zenders, etc.

Nu in september er een fiks aantal HD-zenders en gratis interactieve TV bij Ziggo beschikbaar komt, zullen denk ik weer meer mensen de sprong wagen.
Ik heb op dit moment schotel en ik heb meer als 25 HD zenders. Ik betaal afgerond €30,- per maand. Internet en bellen neem ik wel af van Ziggo, en daardoor heb ik analoge televisie van hen. Dit is niet erg, dat is voor de oude beeldbuis op de slaapkamer voldoende. Maar, als Ziggo net zoveel HD kanalen in hun zenderpakket stopt als ik nu heb, en voor een redelijke prijs, dan stap ik wel over. Op dit moment vind ik Ziggo te duur voor wat ze aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Tuintje op 15 juli 2011 14:28]

Slechts 19 HD kanalen, maar die kosten dan ook maar E13 meer dan dat je nu aan Ziggo betaald (verschil tussen standaard, wat je nu ook hebt, en TV Plus, Waarschijnlijk kan het kosten verschil nog kleiner zijn wanneer je een alles in 1 pakket neemt.

Kortom, voor een minimale(zou meer kunnen zijn bij alles in 1) besparing van E17 raak je slechts 6 HD kanalen kwijt.
Uhm... digitale zenders + aardig wat HD zenders zijn gewoon gratis bij Ziggo als je al een annologe verbinding hebt. Als ik jou was zou ik dat toch even uitzoeken, volgens mij betaal je nu gewoon teveel..
Bij HD kanalen gaat het natuurlijk om het gebruik en niet de kwantiteit. Dus als Ziggo 5 minder HD kanalen biedt dan je nu hebt maar naar die kanalen toch nooit kijkt is het toch interessant om 30 euro per maand de besparen. Vereken dat met de digitale HD kabel ontvanger die dan moet kopen (Alles in 1 zou interessant voor je zijn, vaak aanbiedingen) en je gaat snel veel besparen.
Zeker als je bedenkt dat ze niets eens echte HD aanbieden, maar ze het slecht benaderen.
Verklaar je nader?

NL1/2/3 zien er gewoon 1080i uit (wel uitgaande van recente materiaal natuurlijk... Zeg eens A wordt d'r echt niet beter van).

Verder heb ik Film1 en dus Film1 HD en dat ziet er ook wel degelijk beter uit als SD. Om nog maar niet te praten over de veel hogere bitrate (te zien aan het downloaden van de opnames van mijn humax pvr evenals de bitrate/resolutie die verschillende tools aangeven op deze bestanden).
Het dalen van het totale aantal klanten met 2.3% is hier indicatie van wat er aan de hand kan zijn: Het zou wel ieens kunnen dat er mensen bij Ziggo weglopen en alternatieve aanbieders gaan gebruiken zoals het digitale aanbod van KPN. Dan neemt het totale digitale gebruik wel toe, maar bij Ziggo minder...
Dat moet ook wel. Ziggo bediend een vast geografisch gebied en nog helemaal niet zo lang is er aanbod van alternatieve TV-boeren.

Dus nieuwe klanten komen bij Ziggo doordat ze het gebied in verhuizen of doordat ze van een alternatieve TV-aanbieder naar Ziggo gaan. Gezien Ziggo tot voor kort de defacto standaard was voor TV in die gebieden, was het aantal klanten dat ze konden hebben qua TV waarschijnlijk al op z'n maximale. Je zal vooral klanten weg zien gaan naar alternatieve TV-aanbieders.
Dat vind ik wel een beetje apart, gezien 't feit dat Ziggo het analoge aanbod aan het verminderen is
Wat verdwijnt (tot nu toe) zijn zenders waar maar een kleine doelgroep naar kijkt. Er zijn niet veel klanten verwacht ik die zenders als TV5 echt zullen missen. Deze klanten zullen dan ook niet direct over stappen op digitale tv met als reden dat ze de verdwijnende zenders gaan missen. Juist het aantal kijkers heeft volgens mij doen besluiten deze exacte zenders te schrappen van de analoge band.
Juist het aantal kijkers heeft volgens mij doen besluiten deze exacte zenders te schrappen van de analoge band.
ARD en BBC2. Kleine groep?

Maar het kon me inderdaad niet boeien toen de TRT en de RAI verplaatst werden naar Digi-only.
Schrap dan MTV maar. Die "M" is al lang verdwenen van die zender... (VroegŻh, met Ray Cokes... en inderdaad 23u/dag muziek... TMF is ook al weg, daar is nu BravaTV (opera zender) voor terug gekomen.
Ook een "mainstream" zender ;)
TMF is nu het enige waar Ziggo niks aan kan doen: MTV Networks heeft besloten om met die zender te stoppen.
BBC2 is in Utrecht gewoon nog in het analoge pakket gebleven. De Duitse en Franse zenders zijn er uit gegooid, EuroNews, en BBC World is vervangen door CNN. Van die zenders is alleen BBC World te pruimen. Eurosport mogen ze van mij ook plat gooien, en ook trouwens RTL 7 en 8 zijn, op een incidentele goede film na, totale bagger.

Meestal zit ik of achter de PC, of ik kijk films. En verder kijk ik voornamelijk Discovery.
Mijn films kijk ik in HD, maar of ik 'the Pain Game' of zo nou analoog of digitaal zie maakt mij niets uit. Dus ik stap wel over wanneer ik daar zin in heb. Of wanneer ze een goede zender om zeep helpen.
Er zijn ook zat mensen die er voor kiezen gewoon geen digitale tv te nemen. Ik heb nergens in huis digitale tv alles is analoog.

Er is tegenwoordig toch geen bal op tv. Anders dan even het nieuws kijken, of een programma op national geographic of discovery kijk ik niet.

Ik heb mijn huis vol gehangen met mediacenters en een media server. De media server haalt alle Series en Films automatisch in HD en FULLHD +3D binnen.

How you think you can dance, sing, eat, skate, perform en reality crap, kijkt mijn vriendin maar in analoog.
Bij Ziggo heeft iedereen digitale TV, of je er gebruik van maakt is iets anders. Maar je hoeft niets extra te betalen per maand (uiteraard wel een kastje kopen).

Dus het is wel vreemd. Alleen voor boven gebeurd dat vaak niet. Toch is dat ook wel aan te raden, want digitale TV kan veel beter tegen mindere bekabeling.
Voor HD heb je anders wel weer goede kwaliteit kabel nodig want hier is de kabel boven niet helemaal in orde en is het vooral lastig om uberhaupt een signaal te krijgen op HD zenders.
Sinds ik ziggo internet heb, heb ik nog 37% signaal/kwaliteit volgens mijn humax decoder en ik zie geen verschil met daarvoor (gemiddeld 60% voor ze die splitter in de meterkast hingen).

Ook de samsung tv boven (met ci+ module) heeft nergens last van en het signaal is hier echt niet fantastisch (analoog is er niet naar te kijken).

Je zult uiteraard een zeker minimum moeten halen, anders red de error correctie het ook niet meer (ja digitaal heeft error correctie, analoog niet), maar het is wel degelijk zo dat digitaal meer kan hebben dan analoog (inherent aan error correctie..).

Weet de details van de error correctie niet, maar het lijkt me stug dat je SD wel prima ontvangt en HD niet op basis van of het SD of HD is. Misschien heeft dat eerder te maken met de frequentie waarop het specifieke kanaal zich bevindt dan wat anders. Het kan goed zijn dat je kabels op een bepaalde frequentie meer hinder ondervinden dan op een andere, dat lijkt mij een stuk aannemelijker. Dat was met analoog ook altijd al zo, ik mijn vorige huis kon ik een aantal zenders analoog echt niet kijken (ruis/halve beelden/etc) terwijl andere zenders het prima deden. Lag duidelijk aan de frequentie.
Hoe bedoel je tegenspraak? Je bedoelt; ik download toch alles, want ik vind het aanbod niets. Dat heeft niets met analoog of digitaal te maken. Sterker nog, je onderstreept de wederspraak met het verhaal over HD.
Hoezo zou dat tegenspraak zijn?
Het aanbod is ook bedroevend, ik kijk ook amper TV, er is toch bijzonder weinig op. Het spul dat ik wil kijken is niet te vinden op de TV, dus dat moet ik wel downloaden (of gewoon op DVD kopen) wil ik dat kunnen zien. Ik zie niet hoe dat elkaar tegenspreekt.
Ben ik blij dat ik jouw vriendin niet ben. Je eigen meuk wel allemaal mooi in de beste kwaliteit en wat zij graag kijkt boeit blijkbaar niet...
Misschien heeft z'n vriendin daar geen behoefte aan.

Ik download alles en ben qua kwaliteit nogal veel eisend. Ik heb alleen analoge tv op een oude 4:3 tft (kleine tv) en voor de rest gebruik ik mn HD beamer+doek. Geen groot bakbeest van een TV midden in mn woonkamer.
Verder heb ik geen behoefte aan TV in het algemeen, zoals hier boven al vermeld; veel teveel zooi ipv goede programma's.

Mn vriendin vind het daar in tegen vermakelijk om af en toe wat tv aan te zetten, puur voor ontspanning. De rest van de dingen (films) kijkt ze ook via de beam. Ze heeft voor die rommel op tv geen HD nodig, same like me.
Exact, zo deed ik het ook. Maar omdat we wel vaak BBC2 kijken en die nu weg is bij Ziggo toch maar overgestapt naar XS4all digitaal. Het is niet duur als je toch al snel internet hebt en het zapt redelijk snel (maar niet zo snel als analoog) en ik moet zeggen dat het handig in gebruik is. Maar voor rommel heb je inderdaad geen HD nodig en als ze het niet in het pakket geschrapt hadden was ik gewoon analoog blijven kijken.
Inderdaad, doordat ziggo BBC geschrapt heeft ben ik onmiddellijk overgestapt naar KPN met een alles in een pakket. Digitale tv valt me alles mee qua gebruiksgemak, maar als BBC niet was geschrapt was ook ik gewoon analoog blijven kijken
Inderdaad, dit is een dramatische post :)
Je vindt het aanbod niks, DUS je vriendin kijkt maar lekker alles analoog. En als er straks geen analoog is, kijkt ze maar niks meer omdat jij er niet aan wilt? :)
Ik heb zelf wel digitale tv in de woonkamer (HD) en slaapkamer (nu nog SD) maar het kwaliteitsverschil is daartussen al groot, laat staan tussen analoog en digitaal. Als ik nu analoge tv zie op een 37" flatpanel krijg ik hoofdpijn.
Als je het aanbod niks vind, neem dan inderdaad geen TV ;)

Ik ben tevreden 120MBit Ziggo klant, met HDTV. Soms schakel ik wel eens naar de SDTV digitaal, dat gaat dan nog net op het grote scherm, en dan nog een keer naar analoog...

Kwaliteit went snel, kan ik uit ervaring zeggen.
Eens met je redenering... heb zelf een kaartje van Canal Digitaal. Denk erover dat kaartje ook te schrappen.... kijk zelf amper vanwege ontbreken kwaliteitsuitzendingen, en mijn vrouw kijkt voornamelijk de FTA Duitse / Engelse kanalen.
Of overstappen op KPN of XS4all. Die twee bieden niet alleen digitenne maar ook IPTV. Voor 11 euro in de maand heb je al interactieve digitale tv met 54 kanalen en upgrade mogelijkheid naar HD en exta pakketten. De decoder is verder gratis, geen kaartjes etc en 200 uur opname. Verder synct de afstandsbediening met elk model tv zodat je er nog maar 1 nodig hebt. Al met al goede concurrentie al heb je wel een goede internetverbinding nodig.
Ik vind het zonde om aan digitaal te gaan zolang mijn TV daar geen gebruiksvriendelijke ingebouwde tuner voor heeft, en dat zal de komende jaren het geval blijven want zo lang wens ik die TV wel te onderhouden. Bovendien is de kwaliteit van SD-signalen analoog toch beter dan digitaal, bij mij wel in elk geval, dus alleen voor HD-signaal en/of voor ontbrekende zenders zou ik misschien over kunnen stappen. Mocht ik nou toch willen of moeten overstappen, bijvoorbeeld omdat het analoge pakket inkrimpt of afgeschaft wordt, dan komt de schotel nadrukkelijk ook in beeld.

Ik denk dat die schotel bij meer mensen wel in beeld komt; dat kan ook een lichte krimp bij ziggo verklaren.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 15 juli 2011 14:55]

Het heeft er denk ik meer mee te maken dat het nederlandse zender- en programma aanbod te triest voor woorden is. Ik heb al jaren geen tv-abbo meer. Het is het gewoon niet waard.
Nu BBC2 van uit het analoge aanbod verwijderd is, zit ik ook serieus te overwegen om de boel op te zeggen.

Voor die paar keer dat ik TV kijk een beetje gedwongen worden om naar digitale TV te migreren, waarvoor ik weer apparatuur moet aanschaffen + dat er dan weer zo'n kastje aan moet staan om "gewoon" TV te kijken.

Ik wil er niet nog een stroomverbruiker + afstandsbediening bij hebben..
Spot on, meer en meer mensen kiezen voor internet om aan hun dagelijkse portie entertainment te komen.

Ik zelf kijk ook haast geen tv omdat het aanbod zeer summier is en dan helemaal in de zomermaanden. Dan wordt alles van de afgelopen winter herhaald. Films die al 1000x op tv zijn geweest worden weer eens afgedraaid op primetime.

Het is zelfs zo triest dat door zenders als RTL series worden opgekocht die gecanceled zijn waardoor je na trouw weken gekeken te hebben ineens geconfronteerd wordt met een abrupt einde.

Maar ja, das lekker goedkoop he, zo'n onafgemaakte serie en je hebt toch weer een zooi kijkers aan de buis gekluisterd voor een paar maanden.

Het is dat mijn vriendin hier en daar nog graag wat dingen kijkt anders had ik het tv-abonnement allang opgezegd.
Helemaal mee eens. Sinds 2 weken ben ik afgesloten van TV omdat ik er niet voor wilde betalen (ziggo kwam er achter dat ik geen abo had). Het is een hele verademing om niet meer naar al die bagger te kijken. Zelfs al was het gratis, ik had de kabel tussen ziggo en de tv al veel eerder ritueel moeten verbranden :)
Ik weet eigenlijk niet meer wat het Nederlandse aanbod is. Ik keek nog wel eens naar Discovery Channel en National Geographic, maar dat is ook al weer een lange tijd geleden. Sinds mijn media center de geest heeft gegeven is mijn TV niet meer aan geweest.

Het is jammer hoe Ziggo met zijn abonnementsvormen om gaat.

Ik heb nu het Alles-in-1 Extra pakket. Digitale televisie (decoder ligt nu in de schuur), telefonie (ik heb geen telefoon aangesloten) en 120mbit internet. Dit voor een bedrag per maand van 67 euro. Ik zou liever gaan voor Internet Z3 als dat goedkoper zou zijn. Hier zit geen digitale televisie en telefonie bij en het is ietsje langzamer (50mbit). Dit kost echter 47.95 + 16.95 oftewel 64.90 euro. Voor 2.10 per maand heb ik een snellere verbinding. Dat is voor mij wel de reden om op die snelheid te blijven en de decoder in de schuur te laten liggen.

Ik kijk TV wanneer het mij uitkomt en dit wil ik makkelijk kunnen bekijken. Ik wil series kijken wanneer ze uit zijn en niet een jaar wachten tot dat de zenders hier besluiten ze uit te zenden. Downloaden is makkelijker en sneller, gebeurd vol automatisch dus ik hoef ook geen harddisk recorder. Het is mij als IT-er veels te omslachtig om het via een recorder te doen. En ik heb geen last meer van reclames, ideaal.
Whow, een hele hoop geklaag over wat de TV zenders uitzenden en je lijkt het Ziggo kwalijk te nemen (daar gaat het hier toch over...).

Zend RTL-X bij Digitenne betere zooi uit?

Weet niet wat voor recorder jij hebt, afgezien dat ik moet wachten tot het uitgezonden is (en daarmee opgenomen) is een recorder toch echt wel bijzonder simpel in bediening en zeker niet omslachtig.

[Reactie gewijzigd door freaky op 16 juli 2011 17:28]

Niet gek, digitaal is niet zo boeiend zolang het niet HD, on-demand of interactief is.
Niet mee eens: digitale TV (ook al is het SD) is een must op een goede LCD, Plasma of LED TV. Zelfs op een Philips breedbeeld TV is het digitale beeld beduidend beter.
Bovendien heeft digitale DVB-C standaard een EPG en hebben een aantal Engelstalige zenders keuze uit meerdere talen subtitles.

En voor mensen die zeuren dat ze dan 2 afstandbedieningen hebben: dat is een 2008 argument aangezien de hedendaagse STB AB's vaak ook te programmeren zijn voor de belangrijkste functies van de TV.
Als je goed analoog signaal hebt is het verschil tussen analoog en SD-digitaal niet denderend moet ik zeggen. Bij mijn ouders echter zit er standaard ruis in het analoge signaal, maar is het signaal goed genoeg voor ED3.0 internet en digitale televisie. Op zo'n moment zie je een gigantisch verschil tussen digitale en analoge televisie, simpelweg omdat het analoge signaal veel ruis heeft en het digitale signaal gewoon scherp is.
Precies. Maar op het moment dat je nauwelijks ruis hebt in je analoge signaal, gaan de digitale artefacten opvallen in geval van digitale SD-ontvangst. Een stuk minder hinderlijk dan bij digitenne, maar toch duidelijk genoeg. Voor mij ligt het omslagpunt, waar digitaal meer voordelen biedt in beeldkwaliteit, toch eerder bij HD.
Versleuteling van het basispakket halen. Als je die drempel weghaalt zal het aantal digitale kijkers veel sneller toenemen en kan analoog sneller worden uitgefaseerd.
Helemaal mee eens, zou een goede actie zijn. Eventueel ook in DVB-T over de kabel sturen zoals een van de andere providers doet. Dan kunnen bijna alle gebruikers van de wat oudere flatscreens al digitaal kijken zonder extra decoder.

Helaas conflicteerd dit met de business van Ziggo die er bij gebaat is dat zoveel mogelijk mensen een decoder / CI+ met smartcard hebben zodat de drempel voor extra zenderpaketten zo laag mogelijk is.
Als ik de cijfer zie , lijkt het dat de markt vrij verzadigd is.

Wel word je " gedwongen" om digitale tv te kiezen,
het analoge aanbod zakt in, steeds minder zenders.De bbc in ook onlangs van de kabel.

t grote nadeel van digitaal is dat je voor elke tv een aparte decoder/cl+ module nodig hebt.

de upgrade van Eurodocsis 2.0 naar Eurodocsis 3 is een logishe stap.
veel aansluitinningen kunnen Eurodocsis 3. aan , en wie wil nou niet de volledige 120mbit/s?
Ooit werden mensen gedwongen om hun houten wielen te vervangen voor rubber.
En zo nadert analoog ook gewoon het einde. De beeldkwaliteit is gewoon minder dan van digitaal, en analoog is ontzettend onefficiŽnt. Het neemt 5 maal zo veel ruimte in op het netwerk dan digitaal. Weg dus met die analoge troep.
Ik snap niet dat je zo loopt te zeuren over bandbreedte, wat hebben al die digitale ziggo kijkers toch met digitale TV? Reclame kijken in hogere kwaliteit heb je toch niets aan?

Daarbij komt dat digitale TV helemaal niet zo modern is, het is niet eens 3d! hoezo dus moderne techniek, het is verschrikkelijk achterhaald, dus waar praten we over?
als ze nu eens bestaande klanten niet 199 eu laten betalen voor interactieve box en nieuwe 99 was voor mij dan ook rede om interactief te gaan, nu geen 200 eu voor een decoder over. 100 al te veel. lever gewoon de decoders bij je abbo's.
Als ze die smartcard nu eens gratis zouden uitgeven bij een kabelabo, dan wil ik ook wel overstappen. Nu kost ie 29,95
Die kosten zijn, denk ik, kunstmatig omdat je met een NIEUWE kaart ook een periode gratis kunt kijken tot het abonnement geactiveerd is in de systemen van Ziggo. Als die kaarten niks meer zouden kosten, zou iedereen gewoon elke paar weken een nieuwe kaart afhalen en gratis kunnen kijken.
In die preview periode zijn ook de Canal+ film kanalen (of hoe het nu ook heet) en de lijst met sport kanalen ook zichtbaar terwijl dat normaal gesproken dure opties zijn. Ik dat ze daarom er een serieuze prijs aan hangen (die al eens van 15 naar 30 verdubbeld is).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True