Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Volgens Ziggo-ceo Bernard Dijkhuizen leidt toegenomen concurrentie van KPN en, in mindere mate, Vodafone en T-mobile ertoe dat de groei van het aantal nieuwe all-in-one-abonnementen afvlakt. Het aantal klanten voor digitale televisie blijft stijgen.

Het aantal afnemers van Ziggo's all-in-one-bundels steeg ten opzichte van het vorige kwartaal met 20.000 tot 1,37 miljoen en die groei was aanzienlijk minder dan de groei in voorgaande periodes. De reden is volgens Bernard Dijkhuizen, ceo van Ziggo, agressieve concurrentie van met name KPN, in combinatie met een daling van de marketinginspanningen voor de bundels in het derde kwartaal. Bijna de helft van de Ziggo-abonnees heeft nu een alles-in-een-pakket.

Het aantal Ziggo-klanten met alleen een analoog tv-signaal daalde ten opzichte van het vorige kwartaal met 37.000 naar 679.000. Het aantal abonees voor digitale tv bedraagt nu 2,25 miljoen, een stijging van 11.000, maar dat was dus niet genoeg om het verlies aan de analoge kant te compenseren. Het totale klantenbestand voor tv daalde met 27.000 tot 2,93 miljoen. Het aantal klanten voor aanvullende betaal-tv-diensten, een belangrijke groeimarkt, groeide met 6.000 tot 956.000 en Ziggo wijst op een groei van video-on-demand-transacties met 140 procent.

Het totale aantal klanten van Ziggo bleef vrijwel onveranderd op 4,2 miljoen. Het bedrijf heeft een omzet van 380,1 miljoen euro en een nettowinst van 72,4 miljoen euro. Vorig jaar maakte Ziggo nog een verlies van 1,3 miljoen euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Wordt allemaal erg gehyped die snelle internet verbindingen. Als je een beetje wil internetten en je mail wil checken dan heb je geen 50Mbit nodig en heb je aan een 8Mbit al meer dan genoeg. Glasvezel is een modewoord. Ik ken een aantal mensen bij wie een vraagstelling is in het gebied waar ze wonen voor Glasvezel. Als je vraagt wat is er nu zo goed aan glasvezel dan weten ze het niet.
Ikzelf kan Glas krijgen, kan Ziggo krijgen maar heb nog steeds een 8Mbit verbinding bij XS4ALL. Ik download wel eens een filmpje (DVD of DivX) gaat allemaal prima. Ik heb ook Ziggo digitale TV waar ik ook prima over te spreken ben. Ik deel met iemand een smartcard zodat ik ook nog het Pluspakket heb.

Ik wil best overstappen naar Glasvezel voor de snellere verbinding maar ik ga daar niet meer geld voor betalen. Nu ben ik 52 Euro per maand kwijt en als ik hetzelfde wil op Glas (heb ik wel een hogere verbinding) dan ben ik bijna 70 Euro kwijt (met extra TV zenders).
Bovendien wordt er door Glasvezel aanbieders TV aangeboden dat allemaal achter een decoder moet. Er zijn er maar een paar die analoge en DVB-C signalen aanbieden.
Wat je nu betaald is geen eerlijke vergelijking omdat je, zoals je zelf aangeeft, een smartcard met iemand anders deelt en hier waarschijnlijk niet de volle pond voor uitgeeft. Dat overigens ook nog eens niet toegestaan.
@ChieluzzB
Bij Ziggo kost 60/6 52,87 Euro en 120/10 kost 68,13
Maar inderdaad voor hetzelfde geld heb je hogere snelheid maar voor internet zal ik niet zo snel Ziggo nemen. Bij Ziggo heb ik geen goed gevoel mbt intermet.

@Bor de Wollef
Kan best geen eerlijke vergelijking zijn maar ik kijk naar mezelf. Als ik overstap gaat het wat mij betreft 10 Euro per maand extra kosten.
Dat glasvezel 'gehyped' wordt ben ik maar deels mee eens. Natuurlijk voor de groep mensen die af en toe mailen, youtube filmpjes bekijken of gewoon wat nieuwsberichten lezen zijn de meeste internet abo's snel genoeg. Maar dat deze groep mensen het 'nu' niet nodig hebben wil niet zeggen dat het daarom maar niet beschikbaar moet zijn. Genoeg groepen mensen die het wel nodig hebben en als het morgen beschikbaar is, daar ook morgen gebruik van zullen maken.

Een andere 'hype' is de cloud. Voorlopig misschien nog niet interessant voor de eerste de beste particulier, maar steeds vaker wel voor MKB- en zzp-ers. Zonder een degelijke upload verbinding blijven cloud oplossingen kansloos.

btw: voor diezelfde 52 euro heb je bij Ziggo 120Mbit/10Mbit + bellen + tv. ;)
Misschien heb je de snelheid nu niet nodig, maar het kost je niks extra's.
Ik denk dat voornamelijk de verglazing van Nederland hier mee te maken heeft! Ziggo bied voor zover ik weet niet aan op glas, dus ga je naar de concurrent.

Tenmiste, als ik de keuze heb, kabel of glas. En dat wat er aangeboden wordt is in prijs en product vergelijkbaar.. dan kies ik voor de nieuwste techniek.

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 19 oktober 2012 14:02]

Nederland verglaast helemaal niet, was het maar waar. Natuurlijk, er zijn inmiddels wel wat plekken waar het ligt, maar als het 5% van de huishoudens bereikt dan lijkt het me al veel. En niet iedereen die het kan krijgen neemt het natuurlijk, dus dat verlaagt het percentage nog meer.

Kijk naar m'n ouders: daar ligt glas, maar Ziggo alles-in-1 is financieel nog steeds aantrekkelijker, en 60/6mbit verbinding is toch al meer dan voldoende. En het belangrijkste argument voor Ziggo is niet eens een heel voor de hand liggende: ze hebben nu een CI+ module in hun LCD, en dat vinden ze erg handig. Met glas zouden ze weer een of ander IP-TV kastje erbij krijgen waar ze helemaal niet op zitten te wachten.
maar Ziggo alles-in-1 is financieel nog steeds aantrekkelijker, en 60/6mbit verbinding is toch al meer dan voldoende
Wat blijft dit toch een hardnekkig sprookje. Kabelboeren zijn helemaal niet aantrekkelijker dan Glasvezelaanbieders. Ze liggen allemaal rond hetzelfde niveau.

Voorbeelden alles in één pakketten:
- Ziggo: 60/6 52,87 per maand
- KickXL: 60/60 52,50 per maand
- Lijbrandt: 50/50 46 euro per maand

De begin-aanbiedingen zijn buiten beschouwing gelaten. Glasvezel biedt daarbij een betere up snelheid, leveren ook gewoon een analoog signaal en het grootste voordeel: je kunt je aanbieder kiezen. Dat is me op kabel nog nooit gelukt ;)

Maar ja, en daar heb je wel gelijk in, Nederland verglaast te langzaam. Bovendien doet KPN zijn best om glasvezel te monopoliseren.
En jij gelooft ook in sprookjes zo te zien.

Zolang ik blijf vergelijken zie ik toch bij Lijbrandt dat je de HD pakket erbij moet nemen is weer 5 euro per maand erbij. Ook Kickxl moet je voor een HD pakket 5,25 betalen.

Btw bij lijbrandt betaal je 42,50 50/50 + 6 euro voor interactieve TV + HD pakket is bij toch 53,50 euro.

Ook zijn de telefoon tarieven bij Ziggo aantrekkelijk. 8 Cent vast en mobiel p/min

Kortom, voor mij is upload nog niet belangrijk. Ziggo heb een kompleet pakket, waarbij je niet van alles bij hoeft te bestellen.
Bij XMS krijg je gratis analoge tv en gratis digitale SD tv (dvb-c, geen kastje nodig, ned 1,2,3 is wel HD en ook zonder kastje). Dus ook bij een internet+telefonie pakket van 45,95 voor 100/100.
Interactieve tv (iptv) met kastje en commerciele zenders is hd is dan een tientje extra.

Helaas is het wel de enige provider zover ik weet die dit zo aanbiedt. Met name het gratis dvb-c is handig voor de slaapkamers.
DVB-C is inderdaad iets wat de uitrol behoorlijk beperkt. Veel mensen die nu 2 of 3 tv's hebben met DVB-C moeten de coax gaan vervangen door UTP en vervolgens weer een settopbox op de TV aansluiten. Er zijn TV's die UTP slikken maar weinig weten er ook TV uit te krijgen.

Met DVB-C zijn er veel meer TV's gelijk geschikt op om dezelfde manier verder te kijken. Zelfs meer dan nu met de CI+ modules omdat die niet meer vereist zijn, de coaxkabel kan je in je modem steken, instellingen op je TV goed zetten en klaar. Omdat het modem kan kiezen welke kanalen actief zijn heb je die CI+ module niet nodig, die is wel nodig bij de kabelaars omdat op het hele coaxnet iedereen alle zenders kan ontvangen wat ook weer niet de bedoeling is, daarom versleutelen en een CI+ module erin.

Op zich is glas voor internet een heel goed alternatief, de oude koperen KPN-lijn wil je voor telefonie behouden (ivm stabiliteit, ook spraak, alarm en 112/zorg zonder stroom) en eigenlijk wil je de kabel voor TV houden.

Glas biedt op dit moment nog maar heel beperkt een stabiele vervanging voor deze andere netwerken. Geen enkel netwerk is echt goed in iets.

Al zou het voor de consument die geen spraak behoeft voor een alarm/zorgsysteem wel redelijk uit de voeten kunnen mits glasboeren maar DVB-C uit het modem spugen. Anders heeft het eigenlijk alleen nut als IPtv ook op de reguliere TV's beschikbaar is en in nieuwbouwhuizen. Veel mensen willen geen settopbox of vinden het een onding. Zolang de kabel goed werkt is overstappen eigenlijk geen issue, zeker als de CI+ module gebruikt wordt. Hoge kwaliteit, veel zenders voor een redelijke prijs.
DVB-C op de slaapkamer? Maar dat is dus geen analoog.
Weer kastjes nodig dus.
Daar komt bij dat mensen een kabelaar als Ziggo kennen. Een XMS is een nieuwe, kleine partij, waarbij je dus over moet stappen, met alle (potentiele) problemen van dien. Mijn schoonouders (zeker geen digibeten) waren overgestapt naar XMS, maar zijn binnen een paar maanden weer terug naar de kabel, omdat glas maar bleef storen.

Bovendien, de gemiddelde gebruiker heeft helemaal niets aan 60mb upload, maar WEL aan HD kanalen, en tv op de tablet, zoals bijvoorbeeld Ziggo aanbiedt.
Met name ide streaming TV op de tablets is een vinding, daarmee heb je die TV op de slaapkamer helemaal niet meer nodig!
Poeh poeh, is ook veel moeite om tijdelijk je root uit te schakelen in SU/SuperSU :O

* Yucko kijkt gewoon TV op zijn geroote Galaxy Note en HTC Flyer met bovenstaande in acht te nemen
Dat lijkt mij toch inderdaad veel meer moeite dan je wilt doen om eventjes een programmagids te bekijken, ja.
het root/su verhaal gaat puur over het stukje tv-kijken op je android smartphone/tablet en niet over het bekijken van de programmagids welke altijd werkt ongeacht of je apparaat geroot is of niet.
Het punt is dat je denk ik nu ook vooral de goedkopere aanbieders als Lijbrandt vergelijkt met Ziggo. De prijzen van KPN, Vodafone, XS4All etc liggen (of lagen in ieder geval) een stukje hoger dan Ziggo voor vergelijkbare dienstverlening. Het punt is dat men bij Ziggo ook precies weet wat men krijgt; een redelijk volwassen all in one aanbod waarbij het aanbod bij sommige glasaanbieders toch wat minder is of soms zelfs uit verwachte features bestaat.
Ik denk dat er nog te weinig aanbod in glas is. Ik denk dat prijs een rol speelt. Zelf ben ik, na dik 6 jaar klant te zijn geweest bij Ziggo/Multikabel weggegaan, puur vanwege de prijs. Mijn redenen:
- de prijs dus, in combinatie met alsmaar stijgende snelheden waar ik niet op zit te wachten. Wat moet ik met 60mbit downstream? 40 of 60 maakt in de dagelijkse praktijk voor een gemiddeld gebruiker geen moer uit. Voor een heavy-user, oké, dan snap ik het.
- als bestaande klant kreeg ik geen enkele korting op een digitale ontvanger (ja, toenik had opgezegd, toen kwam er ineens het verhaal dat ik ook korting kon krijgen, bla, bla;
- ik moest een digitale ontvanger kopen, kon niks in bruikleen krijgen. Dat is toch best wel weer een bedrag om neer te leggen.
- Ziggo verhoogt steeds de snelheid van hun basispakket. De snelheid van het instappakket gaat niet omhoog. Gevolg: het verschil tussen die twee wordt heel groot, maar van het instapabo is de snelheid te laag en de prijs te hoog. De prijs van het basispakket is ook te hoog. (basis is 52 euri, instap is 42 euri). En dan kan ik van 3/4 van het aanbod geen gebruik maken, omdat ik het vertik om een ontvanger te kopen van minimaal 100 euro. (Overigens werd me bij het opzeggen verteld dat de snelheid van het instapabo omhoog zou gaan.... nu ineens!)

Ben nu bij Telfort. Zij garandeerden een down-snelheid op mijn adres van 20mb. Haal 30! TV is uitstekend, heb een ontvanger in bruikleen! Internet is dus snel zat en alles werkt perfect. Het prijsverschil is 18 euro per maand.... maal 12... iep, 216 euro's per maand over. En... ik kan het hele aanbod gebruiken en hoef geen ontvanger te kopen.

Ziiggo is raar bezig. Te veel aanbod voor te veel geld, te weinig flexibiliteit in de abo's en dát is het probleem. Niet de keiharde concurrentie van KPN. Sterker nog, ik heb - in mijn zoektocht naar een geschikt alternatief - geen harde reclame van KPN gezien, wel van Telfort (ja, ook KPN, dat weet ik).

Ziggo moet vooral eens bij zichzelf te rade gaan in plaats van huilen over het harde beleid van de concurrentie

[Reactie gewijzigd door Ui30 op 19 oktober 2012 23:54]

- Ziggo verhoogt steeds de snelheid van hun basispakket. De snelheid van het instappakket gaat niet omhoog. Gevolg: het verschil tussen die twee wordt heel groot, maar van het instapabo is de snelheid te laag en de prijs te hoog.
Is dat ook niet een beetje te verwachten uit commericeel oogpunt. Het instap / budget pakket is het minst interessant voor een aanbieder. Men wil juist graag dat je omhoog gaan naar het meest gekozen product en verhoogt mede daarom daar de snelheden en niet voor het goedkoopste product.
Ja, valt te verwachten en ik snap de logica ook wel. Wat me bevreemd is dat Ziggo mij vertelde dat de snelheid van het goedkoopste abo binnenkort wel omhoog gaat. "Ze wilden eerst het meest populaire abonnenemt op orde hebben, ze gaan nu werken aan de andere abonnementen," zei de (overigens vriendelijke) mevrouw van de opzegservice.

Op de vraag wanneer, wist ze het antwoord dan weer niet.
Bij UPC ben je 4 of 5 euro per maand kwijt als je zo'n ontvanger huurt. Die heb je er binnen 2 jaar uit bij Ziggo. De meeste TV's hebben een CI+ module en die is weer een stukje goedkoper. Ik ben het met je eens dat het lastig is om te werken met die apparatuur. Je kan als kabelaar niet alleen het signaal bieden.

Met internet en telefonie is het makkelijk, je levert een RJ-45 plug met internet en een RJ11 (?) plugje met telefonie. Met TV is dat sinds alles digitaal is erg moeilijk geworden. Eigenlijk zou je een centrale module moeten hebben met een pas erin die dan alles decodeert en weer uitspuugt maar dat is behoorlijk lastig volgens mij.

Maar volgens mij maakt het niet zo heel veel uit, zeker met meerdere TV's. De een verhuurt, bij de ander koop je de apparatuur.
Bij UPC huur je dus. Telfort (en KPN) geven die dingen in bruikleen.
Wat met ik nou met een Ziggo ontvanger?Als je van aanbieder wisselt, heb je niks meer aan je gekochte apparaat... ik vind het meer een vorm van "klantenbinding". Mensen zullen niet snel weggaan als ze tig euro hebben besteed aan een ontvanger.

Overigens is dat commercieel gezien ook wel weer slim.

En zo zijn er dus overal voors en tegens! :)
Nou, een top-end decoder, dualtuner met HD en HDR, zoals een Cisco 8485 of een Humax 5200c, die kost 300 euro. Met die 48 of 60 euro in het jaar ben je dan wel ff bezig.
Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland zit, maar hier in Rotterdam is de glasdekking nog te mininaal om dit helemaal te verklaren...
De laatste jaren zijn er veel steden al volledig over, dus denk dat dit inderdaad wel redelijk van invloed is.

Steden op glasvezel:
Aalten ˇ Almen ˇ Almere ˇ Almere Buiten ˇ Almere Haven ˇ Almere Stad ˇ Alphen aan de Rijn ˇ Amersfoort ˇ Bakel ˇ Balgoij ˇ Barchem ˇ Barger compascum ˇ Batenburg ˇ Bathmen ˇ Beltrum ˇ Berkel en Rodenrijs ˇ Boekelo ˇ Boskamp ˇ Broekland ˇ Brummen ˇ Bunnik ˇ Castricum ˇ De Hoven ˇ Den Nul ˇ Deventer ˇ Deventer kern ˇ Diepenveen ˇ Diepenveen ˇ Dinxperlo ˇ Dordrecht Centrum ˇ Dronten ˇ Eefde ˇ Eerbeek ˇ Eibergen ˇ Elburg ˇ Emmer Compascum ˇ Enchede Centrum ˇ Enschede Oost ˇ Enschede Zuid ˇ Enter ˇ Epse ˇ Erica ˇ Etten Gld ˇ Exel ˇ Gemert ˇ Gendringen ˇ Glanerbrug ˇ Gorssel ˇ Groenlo ˇ Groningen ˇ Haaksbergen ˇ Harfsen ˇ Hattem ˇ Hattemerbroek ˇ Heerde ˇ Heeten ˇ Heino ˇ Hengelo Gld ˇ Hernen ˇ Hillegom ˇ Hoevelaken ˇ Holten kern ˇ Hoofddorp ˇ Houten kern ˇ IJburg ˇ Indische buurt ˇ Keijenborg ˇ Klazienaveen ˇ Laag Zuthem ˇ Laren (Gld) ˇ Leeuwarden ˇ Lichtenvoorde ˇ Lierderholthuis ˇ Lochem ˇ Lonneker ˇ Luttenberg ˇ Marienheem ˇ Meppel ˇ Neede ˇ Nieuw Amsterdam ˇ Nieuw Dordrecht ˇ Nieuw Heeten ˇ Nieuw Schoonebeek ˇ Nieuw Weerdinge ˇ Niftrik ˇ Nijkerk ˇ Nijkerkerveen ˇ Odijk ˇ OHB ˇ Oldebroek ˇ Olst ˇ Oosterparkbuurt ˇ Oosterwolde ˇ Raalte ˇ Rijssen kern ˇ Ruurlo kern ˇ Schalkhaar ˇ Schoonebeek ˇ sheerenberg ˇ Silvolde ˇ Steenderen ˇ Stramproy ˇ Terborg ˇ Twello ˇ Twello kern ˇ Ulft ˇ Varsseveld ˇ Veenendaal West ˇ Veenoord ˇ Velswijk ˇ Vorden ˇ Wapenveld ˇ Weiteveen ˇ Werkhoven ˇ Wesepe ˇ Wezep ˇ Wijchen kern ˇ Wijhe ˇ Winterswijk ˇ Woudenberg ˇ Zandpol ˇ Zeewolde kern ˇ Zelhem ˇ Zwartemeer

Bron: http://www.kickxl.nl/helpdesk/op-glasvezel

Update: Omdat stedennamen blijkbaar niet genoeg zegt heb ik hier een completer overzicht gevonden: http://www.eindelijkglasvezel.nl/groningen/kaart (uitzoomen voor heel Nederland) :)

[Reactie gewijzigd door MrDutchfighter op 19 oktober 2012 14:29]

Sja, zo kan ik ook een overzicht maken: als er ergens in de gemeente/stad een plukje huizen is dat glas heeft, dan staat hij in het overzicht. Groningen bijvoorbeeld: daar heeft 1 klein nieuwbouwwijkje met misschien 200 huizen glas. De overige 100.000+ huizen van de stad niet. Dit zegt helemaal niets over het percentage van de huishoudens wat het daadwerkelijk heeft.
nouja,, zoetermeer heeft in het nieuwbouw gedeeltje ook glas, bergschenhoek is nu ook glas geďntroduceerd en huizen daar hebben ook al glas..

niet alle steden staan er dus op..

in zoetermeer is het gestagneerd. kpn wilde niet verder meewerken
Zoals je ziet heeft Groningen dus geen glasvezel, op een nieuwbouwwijk na.

Of als er 1 straat glasvezel heeft geldt dat direct als een stad met glasvezel?
In de meest genoemde steden is de glasvezeldekking niet 100% (en vaak hier niet bij in de buurt). In veel plaatsen begint men met een enkele of een paar wijken waarin glasvezel beschikbaar gemaakt kan worden wanneer een bepaald perentage van de inwoners met een abonnement instemt. Dit is dan vaak alleen weer voor de mensen die min of meer in het bewoondere deel van de wijk wonen, uitschieters aan doodlopende wegen of achterafweggetjes vallen vaak buiten te boot.
En dan is die lijst nog niet eens compleet want zo zie ik er nu al een paar die missen en die het al een tijdje hebben.
Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Nijmegen, Arnhem, Tilburg, Den Bosch, Apeldoorn. Die steden mis ik toch echt ;) en aangezien 2/3e van NL in die steden woont.
Ik denk dat de invloed van glasvezel nogal klein is op het moment.
Glasvezel in Den Bosch? Niet voor particulieren hoor...
En de Glasvezel- gebieden van kabel provider Caiway niet te vergeten... ;)
Heh, noem je dat steden... Meerendeel zijn gehuchten...

Waar zijn Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Den Bosch en voor mij belangrijker, Breda? Dat zijn toch de grote bekende steden (in A'dam is overigens glasvezel op sommige plekken).

Pleur Almere en Amersfoort uit het lijstje hierboven en dan komen ze bij elkaar opgeteld misschien aan 1 stad :P
Ja, met dit soort "steden" kan ik het ook :D

Lierderholthuis is een Nederlandse kleine kern in de Overijsselse gemeente Raalte, in Salland. Het telt 416 inwoners (2007).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lierderholthuis

[Reactie gewijzigd door elleP op 19 oktober 2012 14:30]

Nog mooier: Marienheem staat er ook tussen, terwijl het laatste bericht wat mijn ouders hebben gekregen aangeeft dat ze begin 2013 beginnen met de aanleg.
Ik woon in Dordrecht Centrum en hier is nog geen glas. Klopt de rest van de lijst wel?
Voor zo ver ik weet is heel Rotterdam in handen van kabelaar UPC.
Meer dan 95% van het Ziggo netwerk is glas. Ziggo maakt gebruik van een HFC netwerk. Er zit denk ik dus nog genoeg rek in dat netwerk qua snelheden.
Helaas laten ze dat niet niet blijken. de snelheid van het AIE extra pakket staat al tijden op 120/10. Dan ga je toch verwachten dat de rek eruit is. Het grootste deel van het Ziggo netwerk is al glas, alleen vanaf de wijkkasten naar de woningen niet. Waarom gaan ze daar niet in investeren? Nu stappen mensen over omdat Ziggo niet sneller wil/kan.

Hier konden we ons ook aanmelden voor glasvezel en ik heb hier ook voor gekozen. Binnenkort starten ze met de aanleg omdat ze 30% hebben gehaald... bye bye Ziggo

Als je als bedrijf klanten wil behouden zul je moeten investeren. Nu hebben ze concurrentie, waardoor ze veel klanten kwijt zullen raken.

[Reactie gewijzigd door 234046 op 19 oktober 2012 17:34]

Tsja, het aantal klanten van Ziggo wat 120Mbit pakketten afneemt is maar 3%. Blijkbaar is de behoefte er gewoon nog niet.

Volgens Wiki is de maximum snelheid 50Mbit per kanaal en het aantal kanalen van het Ziggo modem (m) is 8. Met het huidige modem is dus al 400Mbit mogelijk. In de toekomst met DOCSIS 4.0 zelfs 1Gbit, maar dan heb je een nieuw modem nodig.

Bovendien wordt er juist heel veel geďnvesteerd. Ziggo is continu wijken aan het splitsen en trunken aan het verglazen zodat de dat snelheden gehaald kunnen blijven, iets wat ADSL niet lukt.

De rek is dus nog lang niet uit de kabel ;-)
De dekking van glas in het noorden mag je rustig nog onder minimaal noemen.. Ziggo hier in (drenthe) is gewoon de snelste en naar mijn mening erg stabiel :)
als je het verschil ziet in prijs / aanbod tussen ziggo en de glasvezelaanbieders is er bijna geen verschil.

Zo konden wij KPN nemen, dan was het internet 10mbps sneller en ¤3,- per maand duurder.
De rest was gelijk.

behalve dan dat je je e-mail-adressen en smartcards moet wegdoen. Geen CI+ module meer hebt en weer met een losse decoder moet gaan aanklooien.

Glasvezel klinkt heel leuk, maa velen beseffen neit dat er overal al glas ligt! Net he stukje van jou huis naar het verdeelpunt niet.
Ziggo zit dus zeker op glas, maar niet tot aan je huis.
Ziggo bied alleen voor de zakelijk markt glas. ( Nog ) niet voor de consument. Ziggo hoeft ook nog niet over naar glas. Ziggo kan de snelheid nog opschroeven.


Ziggo biedt glasvezeloplossingen voor middelgrote tot grote ondernemingen. Het Internet Pro internetpakket van Ziggo biedt u een betrouwbare glasvezelaansluiting met 99,8 procent beschikbaarheid en zelfs een gegarandeerde bandbreedte. U hoeft deze internetaansluiting niet met andere gebruikers van Ziggo Glasvezel te gebruiken. Zo komt ú nooit te zitten met een tekort aan bandbreedte! De snelheden van Internet Pro van Ziggo Zakelijk vallen uit tussen de 2Mb/s en 50Mb/s.

IP Transit is de glasvezeloplossing die door Ziggo voor middelgrote tot grote ondernemingen wordt geboden. Valt internet onder uw kernactiviteiten als onderneming? Dan is IP Transit van Ziggo Zakelijk voor u. Dit is de flexibele oplossing voor ondernemingen met een eigen geregistreerd netwerk. Ziggo Zakelijk kan u een glasvezelverbinding leveren met bandbreedtes die oplopen tot 1Gb/s en minimaal 10Mb/s.

Alles-in-1 BasisMet het Alles-in-1 Basispakket van Ziggo doet u alles zoals u het gewend bent tegen een voordelige prijs. Mocht u in digitale kwaliteit televisie willen kijken, dan kan dat. Maar ook blijft e-mailen, internetten, chatten of uw bankzaken online regelen altijd mogelijk.
Televisie kijken in digitale kwaliteit, uw programma’s in HD-kwaliteit opnemen en op elk gewenst moment een uitzending pauzeren en terugspoelen? Dat kan met de HD-PVR ontvanger, tegen een eenmalige vergoeding. Het internet bereikt downloadsnelheden tot 1.5Mb/s en uploadsnelheden tot 0.25Mb/s. Overstappen naar Ziggo is geen probleem! Zonder vast contract, met gratis telefonieabonnees bellen.

Alles-in-1 PlusAlles-in-1 Plus is een hele verbetering ten opzichte van het basispakket van Ziggo. Hiermee downloadt u al met snelheden tot 20Mb/s en kunt u bestanden online zetten met een uploadsnelheid van 3Mb/s. Ook met Ziggo Alles-in-1 Plus doet u alles zoals gewend, alleen dan een heel stukje sneller! Zonder vast contract, met gratis telefonieabonnees bellen.

Alles-in-1 ExtraAlles-in-1 Extra van Ziggo brengt u veel verder dan de andere internetpakketten. Uw downloadsnelheid kan oplopen tot maarliefst 50Mb/s en uw uploadsnelheid bereikt haar piek bij 5Mb/s. Alles-in-1 Extra staat voor moeiteloos online gamen, video’s streamen zonder haperingen en grote bestanden binnen een mum van tijd downloaden. Ook televisie kijken (in digitale kwaliteit), met gratis telefonieabonnees bellen en zonder vast contract!


http://www.glasvezel-bestellen.nl/ziggo/

[Reactie gewijzigd door rick de groot op 19 oktober 2012 16:43]

Ziggo bied wel glas aan, maar dit wordt meer gedaan aan de B2B kant.
voor consumenten zijn die verbindingen iets te prijzig ;)

Maar daar om eerlijk te zijn vind ik het niet slecht wat Ziggo en UPC doen op de kabel qua snelheden. true upload loopt wat achter maar als ik geruchten mag geloven zijn ze hier mee bezig.

Ik weet niet hoe het zit met UPC maar ik vind Ziggo na een moeizaam begin toch ongelovelijk stabiel op de kabel.
ik heb al in geen tijden meer downtime gehad.
Ook voor het glas verhaal, ik zie dat ziggo ook steeds dichter naar de klant komt met het glas. door de begin stukken van het coax te verglazen.

maar dan nog vraag ik me serieus af wat een gemiddelde gebruiker moet met een glas verbinding. de download zal hij gaan gebruiken, maar de upload zal enkel voor wat foto's zijn die hij op facebook oid zal zetten.

zo ken ik iemand die heeft glas van KPN aangesmeerd gekregen en wat doet ze er mee mail checken en online flash spellen spelen.

Maar ikzelf kan heel goed indenken als je een server draait hetzij voor gamehosting hetzij webhosting, dat je de upload maar wat graag op 100Mbit wil hebben.
in deze gevallen praat je al niet meer over gemiddelde consumenten
-----
TL:DR
Glas is goed voor gevorderde gebruikers
Coax is goed voor gemiddelde gebruikers
Agressieve concurrentie van KPN? Volgens mij bieden ze met glasvezel de consument gewoon een veel snellere verbinding (vooral up), voor 'ongeveer' dezelfde prijs.

Wat hier eerder is gezegd, snelheden van Ziggo zijn al twee jaar niet meer verhoogd (ik heb het alleen over de EXTRA 120/10), dus dan is het niet gek dat deze groep klanten naar een partij als KPN overstappen.

Ondanks de plaatsnamen met glasvezel die MrDutchfighter noemt, zijn er in Nederland nog te veel plaatsen waar glasvezel helaas nog steeds wel ontbreekt. Zeker als je kijkt naar de grote steden als Den haag, Amsterdam en Rotterdam (fijn voor de ondernemers). Reggfiber staat voor bijna 3 jaar vol gepland voor o.a. de landelijke uitrol van glasvezel, dus een klein geluk voor Ziggo dat ze het met Coax nog wel 'even' uithouden. Wel een slechte zaak voor de economie.

Voor de lange termijn zal Ziggo het met Coax altijd gaan verliezen. In plaats van te gaan zitten piepen is Ziggo natuurlijk wel zo vrij om een tussentijdse snelheidsverhoging door te voeren totdat ze zelf glasvezel aanbieden.
Laat de groep gebruikers van 120/10 nu net de meest kleine groep gebruikers zijn voor een provider als ziggo. Dit zijn meer de power users ipv de doorsnede consument waar het volume vele malen groter is. Juist die groep heeft de afgelopen jaren meerdere malen een gratis snelheidsverhoging gekregen. Daarbij is het netwerk van Ziggo, zoals vrijwel elk serieus en groot netwerk al voor een groot deel glas. Het enige deel coax is van de verdeling naar jouw huis toe. Daar zit de beperkende factor maar gezien dit een klein deel van het traject is is het niet ontdenkbaar dat Ziggo in de toekomst ook met fibre to the home zal komen en daarmee een heel groot stuk van deze markt terug zal pakken.
het netwerk is niet voor het grootste gedeelte van glasvezel, pure marketing praat van de kabelmaatschappijen. het grootste gedeelte is gewoon coax. als je het per klant kijkt klopt het, maar in het totaal plaatje niet. Er loopt maar 1 glasvezel naar de wijk, en vanaf daar tientallen coax kabels naar de straatkasten en vanaf daar tientallen coax kabels per straatkast naar de woningen. Dus in aantal kilometers ligt er meer coax dan glasvezel. Het laatste stukje vervangen is erg duur. Kleine kabel maatschappijen zijn hier al wel mee bezig, maar voor de grote jongens is het domweg te duur. 2 glasvezel verbindingen naast elkaar zal toch niet gebeuren, pure geldverspilling. Het is veel goedkoper om eigen apparatuur in de POP van Reggefiber te plaatsen en dan gebruik te maken van de bestaande glasvezels die al naar de woningen liggen. Tot die tijd proberen ze nog het maximale uit de kabel te halen, ik geef ze geen ongelijk, dat levert nog het meeste op. Ik heb zelf ook glasvezel (200/200) en uiteraard gebruik je de capaciteit niet altijd, maar het is heerlijk om geen restricties te hebben.

[Reactie gewijzigd door The Wizard op 20 oktober 2012 16:29]

Bij Docsis 3 (wat we al jaren hebben) is het stuk naar de verdeelkast ook gewoon verglaasd.
Zouden ze er ook aan gedacht hebben dat sommige mensen gewoon geen tv willen en geen vaste telefoon hebben.
Ik weet niet of het er veel zijn maar ik ken er genoeg inclusief mijzelf.
Ziggo bied alles incombinatie met tv aan en die hoef ik nou net niet, mag je raden waar ik geen abonnement meer heb.
Dat ligt niet zozeer aan de concurentie maar aan het beperkte aanbod van ziggo.
Daar hebben ze vast wel aan gedacht maar is zolang er nog analoge TV is lastig te bewerkstelligen. Dat zou beteken dat er bij internet only klanten filters op de aansluiting in de eind versterker geplaatst moeten worden die de analoge frequenties wegfilteren en alleen de Docsis frequenties doorlaten.
Frequentie wijzigingen en uitbreiding van Docsis frequenties wordt dan wel heel lastig en administratief zeer complex en wat uiteindelijk resulteert in nog hogere abonnementskosten.

Technisch is internet only makkelijker te realiseren als analoge zenders weg zijn en alles digitaal doorgegeven wordt. Authorisatie van je TV abonnement vindt dan immers plaats via een smartcard die op afstand te activeren is.

Of de kabelaars na uitschakeling analoge tv internet only gaan aanbieden betwijfel ik. Een grote melkkoe voor hen gaat dan verloren...
Kijk dat is nog eens een goede uitleg dank hiervoor, ik ben weer wat wijzer. Mogen de modjes je een +1 of 2 geven.
Ik kan me ook voorstellen dat sommigen helemaal geen alles in 1 pakket willen.
Als er een storing is ben je gelijk goed de sjaak, geen internet, geen telefoon en geen televisie.
Hier is het vorige week nog gebeurd, kabelbreuk bij Ziggo, en iedereen met een alles in 1 pakket voelde zich helemaal afgesloten van de buitenwereld.

Ik kon gewoon nog bellen en internetten, alleen de televisie deed het niet meer.

Of zouden alleen tweakers zo denken?
Nee, veel mensen die ik ken met boerenverstand hebben geen alles in 1. Dit omdat ze ook denken van als 1 ding er uit ligt dan ligt alles er uit. En zoveel scheelt het uiteindelijk ook weer niet. Denk dat aardig wat mensen 06 gebruiken, en niet een zoveel bellen met huistelefoon. Dus dan heb je alles in 1 en wat doe je dan met de huistelefoon als je alleen 06 gebruikt om te bellen.

De enige reden waarom mijn ouders zijn overgestapt van ADSL naar Ziggo alles in 1 had te maken met dat het tegenwoordig mee valt met het uitval van ziggo. En ook het geval dat het contractduur 1 maand is en niet zoals bij ADSL dat je er een half jaar of 1 jaar aan vast zit.

[Reactie gewijzigd door tintilla op 19 oktober 2012 14:16]

Met Kabel + DSL/POTS betaal je altijd wel wat extra voor de redundancy, maar idd als het verschil klein is dan is t niet onzinnig om 2 providers te houden. Probleem is meer dat je wat services mist: dingen als streaming van TV programma's naar je tablet, of VOD kan alleen als je internet en tv bij dezelfde provider neemt, en flat-fee telefoneren gaat niet met alleen een KPN POTS lijn.

Ben trouwens erg tevreden met mijn 2 providers (DSL, sat tv), maar goed - ik woon dan ook niet in NL, ik heb geen keus.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 oktober 2012 15:04]

Ik denk er serieus over om mijn triple-play abbo om te zetten in een "double-play", die telefoonlijn kost alleen maar geld want ik bel er in de praktijk toch niet mee, en gebeld word ik daarop alleen maar door telemarketeers en vage buitelandse nummers (die ik dan maar niet opneem).
Bij een kabelbreuk is het natuurlijk iets anders maar ik heb met een all in one echt storingen meegemaakt aan alleen telefonie of alleen tv. Het gehele aanbod hoeft niet direct onderuit te gaan. En laten we eerlijk zijn; hoe belangrijk is dat nou echt voor een consument? Wanneer het er om de haverklap uitligt is het misschien wat anders. Ik denk dat de doorsnede klant hier helemaal niet over nadenkt.
Ligt aan de storing. Heb Ziggo zakelijk (geen VoIP van uit Ziggo op mogelijk op mijn variant - mss inmiddels wel overigens) en bij de meeste storingen heb ik of geen internet of geen TV. En de laatste keer dat m'n TV er uit lag was... eh nooit dat ik me van bewust ben ;) (woon er nu 4 jaar).

Internet heeft er 2 keer uitgelegen. Vrij kort overigens, het zakelijke deel zorgt wel voor nette response tijden (evenals vaste IP adressen waar het me om te doen was overigens).
KPN Glas, onder de uitvoerder van Reggefiber (100% eigenaar KPN), gaat overal in nederland graven. Ze roepen wel bij minimaal 30% inschrijvingen in deze gemeente. Dit is marketing taal. Ze gaan sowieso graven. Dit is alleen om 'druk' te leggen bij de burgers.

ik blijf nog bij Ziggo, ik was duurder uit met Reggefiber+Aanbieder, ik wacht wel tot een scherpere aanbeiding of van KPN of van Ziggo :-)

Ik adviseer iedereen wel dat ze glas laten graven tot je huis/meterkast, ook al neem je geen glas abbonement af. Dit aanleggen is de eerste keer in je gemeente gratis.
Wat je ziet dat in dergelijke gemeenten het termijn vaak niet gehaald kan worden en dat de deadline keer op keer opschuift. De interesse blijkt vaak onvoldoende omdat er alternatieven zijn die ook goed werken en even duur of goedkoper zijn zonder dat men over hoeft te stappen op in de regio vaak onbekende bedrijven. Niet overal is trouwens de aanleg van glas tot het huis / meterkast gratis. Reggefiber, als voorbeeld, slaat hele wijken over en trekt ook over een wijk waar men wel gaat aanleggen een raster. Wie daar buiten valt heeft eerst geen aanbod.
die deadline is vaak omdat ze simpelweg niet van de gemeente mogen graven.
of bij jou de flat in mogen.

ze geven pas een datum als ze minimaal 30% hebben
De gemeente heeft niets te zeggen over of ze mogen graven. Dat was vroeger wel, maar de regels zijn midden jaren negentig veranderd zodat de gemeente geen nee meer mag zeggen.
Ik adviseer iedereen wel dat ze glas laten graven tot je huis/meterkast, ook al neem je geen glas abbonement af. Dit aanleggen is de eerste keer in je gemeente gratis
Zonder meer. Later aan laten leggen kost handen vol met geld. Er moet dan niet alleen het kleine stukje naar jouw huis gelegd worden, maar waarschijnlijk de hele kabel tot aan het verdeelpunt. Ik heb gezien hoe lang de kabels zijn, en hoeveel stoep er voor moet worden opengebroken. Zelfs al weet je zeker dat je nooit glasvezel wilt hebben, bij een eventuele verkoop kan de aanwezigheid van glas toch geld opbrengen.
Als je denkt 'ik woon in een huurwoning...', regelmatig worden huurhuizen aan de bewoners te koop aangeboden. Wat nu je huurwoning is, kan over een aantal jaren je koopwoning zijn.

Ik ben tevreden met mijn Ziggo alles-in-een. 120 Mb/s kan ik halen, alleen daarvoor moet de andere zijde ook zo snel zijn. Mijn account (buiten ziggo) voor nieuwsgroepen is slechts 60 Mb/s.
Zonder meer. Later aan laten leggen kost handen vol met geld. Er moet dan niet alleen het kleine stukje naar jouw huis gelegd worden, maar waarschijnlijk de hele kabel tot aan het verdeelpunt
Ze leggen in de meeste gevallen het hele traject al aan tot voor de oprit wanneer je het niet laat afmonteren. Dat niet doen zou dom zijn omdat het daarna niet commercieel aantrekkelijk nog is aan te leggen. De hele straat zou weer open moeten etc waarvoor ook toestemming van de gemeente nodig is. Het is echt niet nodig om een nieuwe ader te trekken vanaf de verdeling tot aan het huis en hiervoor de hele straat weer open te breken mocht je achteraf glas willen.

Dat later aanleggen "handen vol geld" zal gaan kosten is voornamelijk een argument om mensen alsnog over de streep te trekken ipv dat het echt om torenhoge kosten zou gaan. Het stuk onder de oprit of onder de tuin door graven ze bijvoorbeeld niet maar daar 'blazen' de de kabel er doorheen. De kosten liggen dan, zeker bij grote hoeveelheden, vele malen lager. Ik heb een donkergrijs vermoeden dat de aansluitkosten ook in gevallen waar de ader niet tot in de meterkast is afgewerkt niet zo hoog of zelfs helemaal gratis zullen zijn voor de consument. Vergeet ook niet dat de meeste glas aanbieders niet met maandabonnementen werken zoals Ziggo doet maar met langlopende contracten waar dit soort kosten gewoon in verrekend worden.
"KPN Glas, onder de uitvoerder van Reggefiber (100% eigenaar KPN), gaat overal in nederland graven. Ze roepen wel bij minimaal 30% inschrijvingen in deze gemeente. Dit is marketing taal. Ze gaan sowieso graven. Dit is alleen om 'druk' te leggen bij de burgers."
Niet dus.. In Veenendaal hebben ze die 30% niet gehaald, en is dus alleen Veenendaal West voorzien.
Misschien doen ze het ooit nog wel, maar dan 'achter aan in de rij'. Wat mij betreft prima, ik zit er toch niet op te wachten. Ziggo levert bij mij prima.

"Ik adviseer iedereen wel dat ze glas laten graven tot je huis/meterkast, ook al neem je geen glas abbonement af. Dit aanleggen is de eerste keer in je gemeente gratis."
Van mij mogen ze, alleen dit doen ze dus alleen als je ook glas afneemt.
is precies wat je zegt, ze moeten wel degelijk die 30% halen, alleen advizeren ze de mensen een handtekening te laten zetten en gewoon te laten graven zodat het er ligt. je bent niet verplicht om er daadwerkelijk wat mee te doen en daar vergissen veel mensen zich
Van mij mogen ze, alleen dit doen ze dus alleen als je ook glas afneemt.
Dat is niet waar. Mijn ouders wonen in een gemeente waar Reggefiber aan het aanleggen is en hebben ook kostenloos de verbinding tot in de meterkast laten leggen. Zij nemen geen glasvezel met de huidige prijzen en het huidige aanbod.
Nou meneer de topman, misschien moet je dan eens wat aan de prijzen en snelheden gaan doen?
Klagen in de media heeft weinig zin.
Ze zijn gewoon te duur voor wat je krijgt vergeleken met (a-v)dsl2 en glasvezel (als je dat hebt).
Voip heb ik ergens anders en internet ook, dus drie losse pakketten is goedkoper dan Ziggo all-in-one.
No offence maar hoezo is de prijs duur vergeleken met DSL? Ik ken geen enkele provider op DSL die een soortgelijk producten aanbod heeft voor deze prijs en de snelheid ook echt waarmaakt met redelijke service erbij. De meeste glasvezel pakketen van soortgelijk aanbod zijn ook hoger geprijst tegen, voor de doorsnede gebruiker, maar zeer minimale voordelen. Non argument als je het mij vraagt.
Daarom ga ik zeker over op glasvezel voor internet + telefonie en blijf ik voor TV bij Ziggo :') en toch iets (zei het < 5 euro) goedkoper uit,
  • TV: blijft hetzelfde t.o.v. mijn Ai1 Plus abo nu. Is puur omdat kwaliteit van TV via glas nog achter zou blijven bij kwaliteit van Ziggo
  • Telefoon: had ik puur om voor bepaalde personen bereikbaar te zijn over een vaste lijn ipv mobiel. Boeit me dus niet als bellen door mezelf iets duurder is (doe ik 2x per jaar of zo :') )
  • Internet: gaat van 60/6 naar 50/50. Ik hoef niet sneller te downloaden. Meer upload is wel handig
Het gaat me dus vooral om het uploadverhaal waar Ziggo gewoonweg achterblijft t.o.v. glas. Het wordt tijd dat ze daar eens iets aan gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 19 oktober 2012 18:57]

Je kan er toch niet van uitgaan dat je oneindig kan blijven groeien? Op een gegeven moment is de markt verzadigd. Kijk maar naar tomtom dat liep zo goed, totdat iedereen een tomtom heeft en het alleen nog maar kan verdienen aan te dure kaart updates.
Het aantal huishoudens groeit nog steeds, dus potentieel zijn dat allemaal klanten. Als het aantal Ziggo aansluitingen daalt, betekent dus dat hun marktaandeel daalt.

Hoeft overigens niet erg te zijn, zolang het maar de dure (veel klagende, weinig extra services afnemende en wanbetalende) klanten zijn die verdwijnen }>

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 oktober 2012 16:34]

Wellicht is Ziggo wat duurder dan de concurrentie: maar in mijn geval met internet 40 Mbit down en 4 Mbit up + Digitale tv met een CI+ module in mijn tv, heb ik een kwalitatief goed product in huis.

Internet heeft er nog nooit uitgelegen, router is voorzien van Wifi N en de standaard zenders met een groot gedeelte in HD kwaliteit, is voor mij perfect. Ik zou daarom ook niet snel de keuze maken om over te stappen naar een concullega, waarvoor ik waarschijnlijk weer een apart kastje nodig heb. Kortom; een tevreden klant !
kpn loopt vooral voor op glasvezel.
ik werk bij een bedrijfje die installaties voor kpn en ziggo uitvoeren en we komen vaak tegen (in kleinere dorpjes) dus meer als 6 km van een centrale staat, er zon groot signaal verlies is dat het niet mogelijk is om digitale tv te ontvangen of maar een setupbox. bij glasvezel is dat probleem zo goed als verholpen.

en dan heb ik het nog niet eens over internet snelheid.
mensen moeten sowieso af kan analoog.
Het aantal Ziggo-klanten met alleen een analoog tv-signaal daalde ten opzichte van het vorige kwartaal met 37.000 naar 679.000.
Deze laatste analoge klanten hebben geen zin in of zijn digibeten en willen geen losse apparaten onder hun TV om tv te kunnen kijken.
Voor hun is dus een 100% AllinOne TV de oplossing (zonder smartcard) en te activeren op afstand door Ziggo, UPC of ander provider.
Dat gezegd moet er wel een gezamelijke standaard voor encryptie komen die standaard in de TV zit ingebouwd en laat dat dus het huidige probleem zijn.

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 19 oktober 2012 18:08]

Nee die willen ook geen nieuwe TV.

Weet je hoeveel mensen er nog een oude CRT bak hebben? Die vinden het prima zo, analoog beeld. Bellen via de KPN-lijn en internet? Heus niet nodig. Die mensen bestaan ook nog. Beetje digibeet, jaartje of 70-80 en bridgen op dinsdag en vrijdagavond. Op woensdagochtend tennisen ze voor de lol. Die willen geen verandering.

Alleen is die groep te groot voor Ziggo om ze eruit te drukken en/of op kosten te jagen. Het is voor die mensen niet te bevatten dat ze straks een settopbox aan _moeten_ schaffen of huren bij de concurrent. Dat snappen ze niet want 'het werkt nu toch prima?'. Ik heb ze aan de lijn gehad en die mensen wilden absoluut geen kastjes of wat dan ook, ze wilden gewoon de voetbal kijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True