Garmin neemt concurrent Navigon over

Navigatiebedrijf Garmin heeft zijn Duitse concurrent Navigon overgenomen. Garmin wilde Navigon kopen vanwege de positie in de Europese automarkt en de applicaties voor iPhone en Android, zo heeft de navigatiefabrikant woensdag bekendgemaakt.

De overname komt niet uit de lucht vallen. Enkele weken geleden ging al het gerucht van de overname. General Atlantic Partners, voor 90 procent eigenaar van Navigon, zou een verkoop overwegen omdat het bedrijf niet langer rendabel is. Garmin is marktleider op navigatiegebied en verkeert net als concurrent TomTom sinds de opkomst van gratis navigatie op smartphones in mindere tijden.

Navigon zal verder gaan als dochterbedrijf van marktleider Garmin, staat in de aankondiging van de overname. Financiële details worden niet vrijgegeven. De overname moet nog worden goedgekeurd door de toezichthouders. Met de overname hoopt Garmin zijn positie op de Europese markt te versterken: Navigon zou zijn omzet vooral halen uit de Europese automarkt en apps voor iPhone en Android.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

15-06-2011 • 09:05

38 Linkedin

Reacties (38)

38
32
21
3
0
7
Wijzig sortering
Goede zet van Garmin. Zo kunnen ze hopelijk wat beter concurreren met TomTom.

"Garmin is marktleider op navigatiegebied en verkeert net als concurrent TomTom sinds de opkomst van gratis navigatie op smartphones in mindere tijden."

Gaat het zo slecht met TomTom dan?
Anoniem: 112442
@tweaker201015 juni 2011 10:58
Goede zet van Garmin. Zo kunnen ze hopelijk wat beter concurreren met TomTom.

"Garmin is marktleider op navigatiegebied en verkeert net als concurrent TomTom sinds de opkomst van gratis navigatie op smartphones in mindere tijden."

Gaat het zo slecht met TomTom dan?
Nee het valt best mee. TomTom heeft goed gereageerd op een veranderende markt.

nieuws: Tomtom pakt marktaandeel in krimpende markt

Nu nog de Android applicatie:
nieuws: TomTom komt binnenkort met Android-applicatie
Misschien toch even vermelden dat de core-business van Garmin eigenlijk in vliegtuignavigatie en cockpit-elektronica zit (glass panel cockpits, navigatie, transponders, ...). Dus hoewel de portable navigatie-toestellen het minder doen, is het wellicht een beetje kort door de bocht om te stellen dat Garmin in mindere tijden zit. :)
Je hebt gelijk wat betreft vliegtuigen, maar ik denk dat de verkoopcijfers in die markt wel heel wat lager zit dan de "normale"consumenten markt. Gezien de aantal vliegtuigen die worden gemaakt en aantal auto's in 1 land. (garmin is internationaal dus eigenlijk meerdere landen).

Waarschijnlijk zijn ze in de markt van vliegtuigen wel wat rendabeler, maar zou wel willen zien wat de percentage (verkoop voor vliegtuigen) is van hun omzet (en winst).
Data van September 2010: http://seekingalpha.com/article/225061-analyzing-garmin
-
The automotive/mobile sector brings in the largest amount of the company’s revenue making up 69.7%. Outdoor/fitness, Aviation, and Marine make up 15.9%, 6.0%, and 8.4% of the company’s revenue respectively.
-
Dus toch 70% van de winst bij automotive... Maar ze zijn ook toeleverancier voor sommige inbouwsystemen... Toch moet ik toegeven dat ik een groter percentage bij Aviation had verwacht...
Een betere vraag is hoeveel % van de omzet garmin maakt in hun core business en hoeveel uit consumenten navigatie. Gezien de overname zullen ze daar toch in willen groeien lijkt het me.

Navigatie voor voor vliegtuigen en dergelijke zal ook wel een markt zijn waar tomtom geen voet aan de grond krijgt gezien de hoge eisen.
Dat is natuurlijk stupide logica. Op dezelfde manier kun je zeggen dat Garmin geen voet aan de grond kon krijgen in de PND markt, omdat ze hun vliegtuig apparatuur duizenden euro's kost.
Aan de ene kant is het jammer dat er in mijn ogen weer een marktpartij verdwijnt, hoe meer concurrentie hoe beter dit over het algemeen is voor de consument (al was het alleen maar omdat er dan meer keuze is)

Aan de andere kant, Navigon was in mijn ogen (en de ervaringen die ik er mee heb zijn uitsluitend via Android) nog af. Op een of andere manier mis ik bij Navigon nog steeds iets wat mijn TomTom wel gewoon heeft/had. De overname door Garmin geeft de ontwikkelafdeling misschien meer mogelijkheden tot het uitbrengen van verbeteringen en nieuwe producten.

Ik hoop dan ook dat beide concurrenten (Garmin & TomTom) vol gaan voor mobile toepassingen. Wie wil er nog met een PND op pat als een Smartphone het zelfde kan, een van de grootste voordelen is dat je maar 1 apparaat mee hoeft te nemen de auto in of uit. De kans op diefstal e.d. zou ook maar zo kleiner kunnen worden.

Afijn de toekomst zal het leren of dit een verbetering of een verslechtering voor de consument is.
Helemaal mee eens. Anders krijg je zo'n effect van: "wij hebben maar twee maten, te groot- en te klein." Ofwel; allemaal gele modellen in een bepaald jaar, omdat iemand bedacht heeft dat dit "goed" was. Bij gebrek aan concurrentie zit je daar dan aan vast, omdat je net dat jaar de Kilimanjaro ging beklimmen bijv.

Twee à drie GPS fabrikanten is helemaal niet zo slecht imo- anderzijds zijn er dadelijk wel drie navigatiesystemen, GPS, GLONASS en Galileo. Dat schept weer ruimte voor nieuwe partijen, met nieuwe producten- tot de overname's weer beginnen en je als consument wederom met een "eenheidsworst" opgescheept zit.
Hoezo schept Glonass ruimte voor nieuwe partijen? Dat is zo'n klein onderdeeltje van de techniek dat je't nooit alleen daarmee gaat redden tegen TomTom, Nokia en/of Garmin.
Ach die PND's kosten zo weinig anno nu. Je kunt gewoon een PND voor in de auto hebben en gewoon in de auto laten liggen. En een navigerende smartphone voor van de parkeerplek naar je eigenlijke bestemming. Smartphone navigatie is te compex voor in de auto, te veel functies op 1 apparaat. Ook zijn de schermen te klein voor auto navigatie of wel groot genoeg maar dan is smartphone weer lastig wordt mee te namen (>broekzak).
Ik werk met google maps als navigatie, werkt zéker even goed als al die betalende apps.
Enige nadeel is wel dat je veel data transfer hebt ipv alleen gps-navigatie, maar met een goed abonnement zoals van mobile vikings, hoef ik me over data weinig zorgen te maken.
En als Google Maps komt met de versie met offline navigatie dan zijn de betaalde apps helemaal verloren op Android.
Ik snap niet dat Google zo lang "achter" blijft met een Offline-Navigatie.
Nokia's OVI Maps voor Symbian werkt erg goed, en zonder internet.
Al zou dit wel een grootse strop worden voor bedrijven als Garmin en TomTom aangezien er dan een hele grote groep mensen echt geen los navigatiesysteem meer gaan kopen...
Dat heeft ook te maken met de contracten die Google heeft lopen met NavTeq, TeleAtlas etc voor het kaartmateriaal wat ze gebruiken. En die bedrijven hebben er een fors belang bij om Google dat recht te ontzeggen. Zeker TomTom, de eigenaar van TeleAtlas, juist om de redenen jij noemt.

Overigens zijn dat soort nuances, en vooral de hogere prijzen voor het offline kunnen gebruiken van (geo)datasets niks nieuws in de industrie, en zeker niet enkel "google pesten" in dit geval. Grosso modo kan je zeggen dat offline gebruiken een factor 5 tot 10x hogere prijs heeft ten opzichte van een online/on demand contract.
Ja, wat weer een partner is van Microsoft, en dus een concurrent van Google en Apple. 't Wordt een klein wereldje met een paar grote spelers.
Aha en als je ff buiten nederland zit met je data abbo dan vliegen de euro's je om de oren.
Anoniem: 54040
15 juni 2011 09:11
Hopelijk blijft Navigon wel als een betaalbaar merk naast Garmin bestaan. De Garmin toestellen zijn mooi, maar wel bovensegment van de markt, en dat zie je ook weer terug in de prijs.
De Navigon modellen zijn prima en goedkoper dan TomTom.
Ik ben erg tevreden met de Navigon app op Android.

Hopelijk wordt het beste van beiden verwerkt om zo top toestellen voor een betaalbare prijs aan te bieden.
nou, er staat een typo in de eerste zin, dat weten we nu wel, dat kan iedereen gebeuren.

Wat gaat er nu dan gebeuren met de gehele Navigon-line?
Blijven er alsnog navigatie's komen onder de naam Navigon, of wordt het Garmin-Navigon of zoiets dergelijks?
Ik ben verder wel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen in de 'Navigons' worden nu alle technieken van Garmin in een Navigon gedaan, of juist andersom?, aangezien ik persoonlijk Navigon qua menu zeer onduidelijk vind, maar qua navigeren zelf vind ik een Navigon weer veel preciezer als een Garmin of TomTom...

[Reactie gewijzigd door Vinny1994 op 15 juni 2011 10:00]

Navigatiebedrijf Garmin heeft zijn Duitse concurrent Garmin overgenomen.
dit klopt helaas niet. hij kan moeilijk zichzelf overnemen. maar een foutje kan voorkomen,

Maar ik zag altijd navigon als betaalbaar merk voor alles en nog wat. hopelijk verandert dat nu niet doordat ze toch eigenlijk wel de koop-kosten terug moeten halen , of? dat ze dan de prijzen verhogen van de producten. maar weet iemand of garmin ook Duits is?

quote uit www.iphoneclub.nl/128848/...navigatiebedrijf-navigon/

Details zijn nog niet bekendgemaakt, maar het zou gaan om een overnamebedrag van ongeveer 72 miljoen dollar, waarbij Navigon als dochterbedrijf van Garmin.zou blijven bestaan.
(even extra informatie)

[Reactie gewijzigd door lampen12 op 15 juni 2011 09:21]

Anoniem: 103512
15 juni 2011 09:41
Serieus, moet die spelfout nu echt tachtig keer gemeld worden?
Inmiddels is het al aangepast.

Navigon was altijd een flinke speler op de markt hier in Europa (ik heb jaren voor een concurrent van ze gewerkt). Garmin doet dit dus best slim, gezien ze in Europa lang niet zo groot zijn als in Amerika.
Jammer, ik vind Navigon echt veel beter dan Garmin of Tomtom. Ik hoop dat Garmin de Deutsche kwalität ook overneemt. Garmin vind ik op auto navigatie nogal tegenvallen, in tegenstelling tot wandel/fiets-navigatie. Als auto navigatie hiermee ook op een hoger niveau komt dan vind ok.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee