Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 210 reacties
Submitter: Polster

HTC had de update naar Android 2.3 Gingerbread voor zijn voormalige topmodel Desire geschrapt, maar kwam erop terug. De fabrikant had de update enkele maanden geleden al beloofd, maar schrapte die wegens gebrek aan geheugen.

HTC DesireHTC claimt maanden te hebben gewerkt aan de update, die er niet zal komen. "Het spijt ons te moeten melden dat wij moeten accepteren dat de Desire niet genoeg intern geheugen heeft om zowel Gingerbread als Sense goed te laten draaien. Het spijt ons oprecht dat dit nieuws een teleurstelling zal zijn voor sommigen."

De fabrikant beloofde in februari een update voor zijn voormalige topmodel, dat sinds april 2010 op de markt is. Die update leek er snel te komen, zeker nadat er een officiële rom uitlekte. Gebruikers van een Desire kunnen na het toestel van root-toegang te hebben voorzien wel zelf custom roms installeren met Gingerbread en eventueel HTC's Android-skin Sense.

De Android-smartphone draait op een Qualcomm QSD8250-soc en heeft een 3,7"-scherm met een resolutie van 800x480 pixels. De Desire kreeg eerder een update van Android 2.1 naar 2.2. Samsungs voormalige topmodel Galaxy S heeft wel een update gekregen naar Gingerbread; Nederlandse gebruikers kunnen de update via Samsungs desktopsoftware Kies installeren.

Update 14:45: HTC zal de Gingerbread-update voor de Desire toch uitbrengen, zegt HTC Rusland. "In tegenstelling tot onze eerdere verklaring komt er toch een Gingerbread-update voor de Desire", laat HTC weten. HTC UK heeft dat bevestigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (210)

1 2 3 ... 10
Contrary to what we said earlier, we are going to bring Gingerbread to the Desire:

Op de officiele facebook pagina van HTC...

[Reactie gewijzigd door Siyara op 15 juni 2011 14:35]

Voor alle mensen die zeggen dat Custom Roms met Sense bewijzen dat het wel mogelijk is... Dat is onzin.

Alle Custom Roms met Sense maken gebruik van een SD-Ext partitie, waar je overige data opgeslagen wordt. Dat kan dan je app_data zijn, je dalvik_cache of een andere combinatie.

Dit word gekenmerkt met Data++ of App2SD, App2ext etc etc. En een 2e EXT2/3/4 partitie die men moest aanmaken.


Dit bekend dat de Desire te weinig ruimte heeft om je apps en sense en GB op te slaan in het interne geheugen. Wat HTC wel kan doen is exact het zelfde doen als de rombuilders, maar dan snijden ze zichzelf in de vingers door het toestel te rooten en garantie returns omdat het toestel gebricked is.

Overigens zijn alle "3.0" roms, hybrids van 2.1 sense met 3.0 apps op android GB. Behalve de "Kingdom" roms, maar die zijn nog niet helemaal stabiel.

En trouwens, toen de Desire net uitkwam, kocht men het toestel toen al voor GB en Sense 3.0? het was pas toen er GB en een nieuwe sense werd aangekondigd dat er mensen er naar verlangde. Het vertrouwen in het HTC beloftes mag voor sommige mensen wel weg zijn maar het neemt toch niet weg dat als HTC een product op de markt zet, dat deze niet goed is?

[Reactie gewijzigd door ReseT op 15 juni 2011 10:05]

De "partitietabel" wordt bij HTC toestellen opgeslagen in de bootloader, HBOOT. Die is voor de HTC Desire standaard als volgt;

/system: 250M
/cache: 40M
/data: 147M

Het enigste wat apps2sd doet is /data/dalvik-cache en/of /data naar de sd-kaart verplaatsen zodat je meer apps kan installeren via de market. Dat heeft dus uiteindelijk niets te maken met de /system partitie (waar GB+Sense staat). Nu zal Sense ongetwijfeld gebruik maken van de dalvik-cache omdat hier wat bytecode wordt opgeslagen (vergelijk het met windows prefetching) maar dat zal echt niet veel meer zijn dan een paar MB ten opzichte van de oude Sense schil. Ook wordt hier application data opgeslagen maar mocht dit veel MB zijn dan hebben de ontwikkelaars bij HTC niet goed hun werk gedaan; niet cruciale dingen hadden dan prima op de SD-kaart kunnen staan.

Vergeet ook niet dat makers van custom-roms vaak zelf ook een hoop apps meeleveren en dat app2sd hun rom aantrekkelijker maakt omdat mensen er meer apps op kunnen installeren.

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op 15 juni 2011 10:31]

Klopt helemaal. Alleen is GB+ sense uit bv de Desire S, standaard te groot voor de 250MB. Ergens hierboven staat dat het ~380MB groot is. Dan kan je als HTC engineer je partitietabel (aka MTD) aanpassen naar bv.

/system: 380M
/cache: 40M
/data: 17M

De 130mb extra moet ergens vandaan komen. Zoals je ziet ging het van de data partitie af. Kan je leuk een keer cachen op google maps en dat was het als je geen SD kaart hebt. De rest moet dan de data moet dan op SD kaart staan. Er moet dan weer een SD-ext partitie gemaakt worden op SD-kaart. SD-kaart verschilt weer van snelheid, etc. Een SD-kaart blijft hoe dan ook langzamer dan interngeheugen.

Uiteindelijk ondervind de gebruiker (daar draait het natuurlijk om) niet de juiste software ervaring wat men ervan verwacht. Mensen (niet iedereen is tweaker) gaan klagen over snelheid, of partitie aanmaken is niet goed gegaan, etc etc. En dat zou voor een bedrijf zoals HTC een goede reden zijn om het niet uit te brengen. Mensen die het willen kiezen dan voor een custom rom.
Hoe verklaar je dan dat de wildfire s wel GB heeft? Zie de post van Rigs hierboven: Rigs in 'nieuws: HTC schrapt beloofde Gingerbread-update Desire'
Gelukkig is dat allemaal voor de Desire Z niet nodig. Je kunt hierbij alles vanuit de ROM draaien. Dat is de grootste beperking van de Desire, 512MB ROM. Het RAM van de Desire Z is meer dan voldoende om Sense 3.0 (vanuit een Pyramid build, dus volledig 3.0) te kunnen draaien. De Desire moet hier dus ook genoeg RAM voor hebben.
Het enige nadeel is dat je filesystem te klein is door de kleine RAM.
Desire Specs: geen gingerbread
http://www.htc.com/nl/product/desire/specification.html
  • Geheugen: 1 GHz
    ROM: 512 MB
    RAM: 576 MB

    Processorsnelheid: 1 GHz
Wildefire S specs: wel gingerbread
http://www.htc.com/nl/product/wildfires/specification.html
  • Geheugen: 600 MHz
    Intern geheugen: 512 MB
    RAM: 512 MB

    Processorsnelheid: 600 MHz
hello world :?

[Reactie gewijzigd door Rigs op 15 juni 2011 09:50]

Het enige verschil is de resolutie. De Desire heeft 480x800, de Wildfire S 320x480. Ik kan me best voorstellen dat die (veel) hogere resolutie leidt tot meer geheugengebruik. Sense is tenslotte (o.a.) een grafische schil. Dat kan dus het verschil verklaren tussen de toestellen.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 15 juni 2011 10:15]

Hoe verklaar je dan dat custom roms met gingerbread wel werken op de htc legend die dezelfde resolutie heeft dan de htc wildfire s

Forum tweakers, root & custom rom htc legend: [HTC Legend] Rooten & Custom ROM's


Legend specs
http://www.htc.com/nl/product/legend/specification.html
  • Geheugen

    ROM: 512 MB
    RAM: 384 MB

    Resolutie: 320 X 480 HVGA

[Reactie gewijzigd door Rigs op 15 juni 2011 10:51]

Klopt helemaal, kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen de Sensation en de Samsung SGS2. De hogere resolutie maakt dat de Sensation meer geheugen gebruikt en daardoor op de verschillende snelheidstests ook langzamer uit de bus komt. Echter stapt iedereen dan voorbij aan het feit dat de Sensation veel meer pixels moet aansturen.

Het is exact het zelfde dat een PC ook beter presteert op resolutie van 1280x1040 dan een die veel hoger is.

De resolutie speelt dus heel erg mee wanneer je een Desire vergelijkt met een Wildfire S.

En dat is dus precies de reden waarom de Desire geen Android 2.3.3 + Sense krijgt en de Wildfire S dit wel heeft.
Niet alleen door de hoge hoeveelheid Pixels. De SGS2 is op meer vlakken in zijn voordeel. Hij heeft bijvoorbeeld een Dual Core A9 cortex in plaats van de oude A8 die ze in de sensation gestopt hebben.

Daarnaast is veel van Touchwiz geoptimaliseerd voor de GPU waardoor alles smoother lijkt.
Ook vele applicaties zijn geoptimaliseerd met de GPU zoals de standaard Android browser.
Samsung is daarin iets voor aan het lopen op Google die nog standaard alles in het UI door de CPU laat doen. Dit gebeurt dus ook vrijwel veel in de Sensation.

Dus niet alleen de pixels die het hem doen. Veel meer.... De TouchWiz skin is veel beter onder de motorkap dan Sense. Ik zeg niet dat de ťťn mooier is als de ander, dat is smaak.

En het kan ook zijn dat de Wildfire S een lagere versie van Sense draait dan dat ze de Desire wouden meegeven. Men wil ook natuurlijk niet achteruit gaan. Ben hier alleen niet zo zeker van.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 15 juni 2011 10:51]

Inderdaad, de specs van de Wildfire S die wel Sense en Gingerbread heeft vs die van de Desire lijken zwaar tegen HTC te wegen. Dit ruikt naar commerciŽle belangen en niet naar technische beperkingen.

Ontzettend jammer dit, dit geeft me toch het gevoel dat ik de volgende telefoon niet meer bij HTC ga halen, maar dat ik eens bij een ander merk ga shoppen.
Wat een onzin zeg. Gelukkig bestaat er zoiets als custom roms. Dit zijn het soort streken waardoor ik in het vervolg wel 2 keer zal nadenken of ik nog een telefon van HTC koop. Ze hebben dus nog geen half jaar support geleverd voor deze telefoon. Bovendien staan op youtube genoeg links waarin te zien is dat 2.3 met sense prima draait.

http://www.youtube.com/watch?v=EFbSYPheghU
Het draait ook prima, maar Custom ROM"s zijn geen stock software.
HTC zal er vast naar gekeken hebben en ik gok dat ze tot de conclussie zijn gekomen dat wanneer ze 2.3.3 + de sense interface op de Desire willen laten draaien ze consessies moeten doen qua beleving. Dat een Custom ROM bakker het wel lukt zegt meer over hen dat over HTC.

De Desire heeft gewoon te weinig geheugen om de Sense rom van HTC goed te kunnen draaien, het zal vermoedelijk ook te veel geld kosten om Sense te herschrijven zodat hij beter op de Desire en Android 2.3.3 draait.
Zoals hierboven al reeds aangegeven over dat de Desire 'te weinig geheugen' heeft --> pure onzin.

Mijn zusje heeft een Wildfire S waar Gingerbread MET Sense op draait. Even ter vergelijking:

RAM/ROM --> Desire heeft 576/512 en Wildfire S heeft 512/512
Proc. snelh. --> Desire heeft 1 GHz Snapdragon en Wildfire S heeft 600 MHz Snapdragon
Verschil --> 64MB RAM en 400 MHz minder, en dan TOCH Gingerbread MET Sense draaien

Het is haast niet te geloven dat HTC uberhaupt het argument durft aan te halen Gingerbread + Sense op de Desire niet voldoende zou werken om de HTC-ervaring te behouden. Waarschijnlijk hebben ze daar teveel Lemmings zitten spelen.....

[Reactie gewijzigd door Sky Lynx op 15 juni 2011 11:54]

Waarschijnlijk willen ze dat de gehele Desire familie dezelfde software draait. In dat geval moet de GB update dus Sense 2.0 bevatten. En dat past niet zonder een ext-partitie op de sd-kaart. Er is echter wel een rom gelekt met Gb en Sense 1.0, die in het filmpje van Baderyayo hierboven te zien is.
De bekende custom rom Leedroid is gebaseerd op deze gelekte HTC rom. In Leedroid is er wel A2SD+ toegevoegd zodat er meer ruimte is voor apps, maar dit is niet noodzakelijk voor de goede werking ervan.
HTC heeft een beta rom gemaakt die beter werkt dan de huidige Froyo rom. Dus HTC moet deze rom gewoon afmaken schoonheidsfoutjes oplossen. Punt.
Ik vind het maar een vreemd verhaal. De /system partitie van de Desire is standaard ingericht op 250MB, dat lijkt me meer dan voldoende voor Android + Sense 3.0 gezien de gecompileerde source van AOSP Android maar zo'n 80MB is. Tel daar ongeveer 15MB bij op voor de proprietary Android applicaties. Wil men zeggen dat ze meer dan 155MB nodig zijn alleen voor Sense 3.0?

Daarnaast is de /data partitie 147MB en dat is inderdaad klein. Maar die hoeft men niet te verkleinen voor de Gingerbread update en deze ruimte wordt alleen gebruikt voor applicaties die je naderhand installeert vanuit de market en verder je user content. Dus die ruimte houdt je gewoon. Daar komt bij dat je steeds meer applicaties op de SD-kaart kunt installeren.

Jammer :)

EDIT:

Ik heb een officiŽle Gingerbread 2.3.3 rom gedownload (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=999397) voor de Desire S en deze uitgepakt. Hierin is de System folder maarliefst 382MB, inderdaad te groot voor de normale Desire.

46% van deze grootte (178MB) komt van de meegeÔnstalleerd applicaties op de /system partitie, hierin zitten 135 applicaties waarvan de naam begint met HTC, dit is in totaal goed voor 72MB. 20% aan libraries (76,1MB) en 14% aan framework bestanden (55,7MB).

Trouwens wel bijzonder dat de APK die verantwoordelijk is voor het HTC Toetsenbord maarliefst 8,7MB is.

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op 15 juni 2011 10:44]

Ik denk dat de HTC-ontwikkelaars ook wel redelijk gefrustreerd zijn over het Desire-verhaal (2 maanden aankloten en 'no show' als ik dit verhaal mag geloven). Maar er zijn toch wel wat dingetjes die ze zouden kunnen verbeteren.. (ok, voor een toestel dat niet meer verkocht wordt en een besturingssysteem heeft dat verder misschien alleen nog in de Wildfire en Legend toepassing heeft - is het misschien niet het allerhoogste rendement.. afgezien van klanttevredenheid, dat zich misschien in merktrouw vertaalt). Maar ze zouden misschien nog een versie kunnen maken van 2.2 waar updates van bijvoorbeeld Flash, Maps, Gmail al in verwerkt zijn (spaart misschien nog wat schaarse geheugenruimte.. of zou ie de 'rollback'-gegevens op de SD-kaart zetten?). Verder kan er misschien met optimalisatie nog iets aan de batterijduur gedaan worden (een van de belangrijkste voordelen van Gingerbread) en zijn er bijvoorbeeld nieuwe drivers van Broadband die op broertje Nexus One inmiddels wireless-N ondersteunen (op een of andere manier heb ik last van nukkigheid wat betreft wifi, op meerdere netwerken). Ook kunnen ze wel wat kleine dingetjes van die nieuwere Sense porten volgens mij (meer symbolisch.. echt een betere telefoon wordt het niet van meer 'eye candy' - alhoewel, in wat gelekte roms zat wel een soort quick-boot functie..). Nah, ben benieuwd of er nog iets van een update binnenrolt in de loop van de zomer... de batterijduur is idd niet je-van-het en jammer dus van de geheugen-inschattingsfout - toch blijf k bij mij idee om ergens volgend jaar in een LTE-variant te rollen ((iig de toestellen zullen dan wel voorhanden zijn denk ik..) en in dat opzicht dan een stap te maken die de moeite waard is (1 jarige contracten zijn toch een hoop gedoe - en gebruiksgemak als desktopladers lonen dan niet en ik moet zeggen dat ik ook een paar maanden verder was voordat ik een paar goede had gevonden.. oh en voordat alles lekker synchroniseerde duurde ook even.. maar dat was meer een Android aspect..).. Trouwens, bedenk ik net.. beter toetsenbord kunnen ze er misschien ook per update wel inproppen.. mochten ze nog een software-matig bosje bloemen overwegen.. ik gebruik nu zo'n swype-trial.. (die zal over een paar weken wel weer gaan mekkeren).. maar met de nieuwe HTC Sensation hebben ze toch iets beters geregeld qua keyboard dacht ik..
Ach htc weet ook niet wat ze willen want nu komt de update toch weer wel : http://www.engadget.com/2...rbreads-coming-to-desire/
Het bericht hier op Tweakers is dan ook al uren geleden aangepast
Ik had contact vandaag opgenomen met HTC Nederland en die wisten ook nog van niks.

Waarschijnlijk zou de update wel uitkomen maar op een later tijdstip zeiden ze wel :D
Bron HTC
To resolve Desire's memory issue and enable the upgrade to Gingerbread, we will cut select apps from the release.
Look for status updates starting next week. We apologize for any confusion.
Ik gebruik al sinds dag 1 dat ik de desire heb www.cyanogenmod.com/ , deze is gebouwd op gingerbread en werkt perfect!
En door deze actie, ga ik me nu ook 'verplicht' voelen om te gaan rooten en er een 2.3 custom ROM op te knallen. Mede omdat er een beveiligingslek pas in 2.3.4 opgelost wordt: nieuws: Google repareert authenticatielek Android

Maar HTC zegt: "Open access to Android means that third party developers are free to modify elements of the code, remove entire features or significantly alter the phone experience based on their preferences." (Bron: http://gizmodo.com)

En zelf ben ik niet te spreken over Sence. Ok, sommige widgets zijn prima, maar voordelen en nadelen afgewogen (vervangende widgets beschikbaar), kies ik denk ik liever voor een kale Android-versie. Ik heb zelf nu ook ADW als homescreen vervanger omdat deze beter is aan te passen naar mijn smaak.
Ik blij inderdaad dat ik ook die cyanogenmod gebruik gebaseerd op gingerbread! Het werkt als een tierelier. Beetje jammer dat nu zoveel Desire bezitters worden teleurgesteld, blij dat ik niet heb gewacht op die update.

Edit: grootste reden om te rooten was ook inderdaad het gebrek aan intern geheugen.

[Reactie gewijzigd door iDutch op 15 juni 2011 09:43]

Sense neemt gewoon 150/200 mb in beslag, kijk maar naar custom roms, met of zonder sense, cm7 is 80mb, sense rom 250-300mb. Ze zouden dit wel iets in kunnen korten mijns inziens...
En ipv die 250 MB die Sense "2" in neemt, heeft de 3.0 versie nog eens ~120 extra nodig.

HTC heeft inderdaad niet bepaald netjes compact geprogrammeerd. Er zijn diverse devs die al eerder stukken HTC Sense compacter hebben gemaakt zonder functionaliteit in te leveren.

Maar dat is een non-argument wat gingerbread betreft. De huidige Sense versie werkt namelijk ook gewoon on der 2.3.x dus dat hoeft een systeem update niet tegen te houden.

Gelukkig kan 80% van de Nexus one drivers gewoon op de Desire gebruikt worden, waardoor er gewoon custom roms te draaien zijn met 2.3.4 en HTC Sense 2.2 ~3.0 hybrides voor die gebruikers die dat willen. HTC zegt "het kan niet", maar het kon al 2 maanden... XDA linkje hier
Goed om te weten, de laatste tijd krijg ik gewoon niet genoeg ruimte meer vrij op mn Desire.
Als cm zo veel kleiner is zal ik daar zeker eens naar kijken ^^
Vergeleken met de Google stock ROM die op de Nexus One zit, is CM ongeveer even snel. Ik ervaarde wel wat stabiliteitsproblemen met CM, dus heb hem weer terug geflashd naar de stock ROM. In CM zitten wel wat extra features die Google pas later in de stock ROM introduceert.

Het kan inderdaad goed zijn dat de HTC-shell het geheel een stuk trager en logger maakt.
Sense is een groot stuk software. Ik vind hetzelf een mooi stukje software maar wel een beetje te bloated.

Zelfs de Sensation heeft er af en toe nog wel eens moeite mee..
Ik draai ook cyanogenmod en ik moet zeggen dat het velen malen sneller en energie zuiniger is dan de standaard HTC rom. De reden van het gebrek aan intern geheugen snap ik maar vind ik tegelijkertijd een beetje dom. HTC heeft hier alleen problemen mee omdat ze zoveel ''crap'' apps standaard leveren met sense. Deze apps starten continu op om data binnen te halen oid wat veel geheugen kost en accu duur. Met cyanogenmod heb je dit probleem niet en blijft er genoeg geheugen over en gaat je accu langer mee. HTC kan dus wel een 2.3 versie uitbrengen maar dan moeten ze alle ''crap'' apps gewoon weg laten. Zo kan de gebruiker ook zelf kiezen welke ze willen installeren.
Ik zit ook op een ROM (Oxygen). Iets van een 50MB terwijl de originele goed boven de 100MB uitkwam.
Mij kon het niet zoveel schelen of deze update er nu kwam. Sense hing mijn keel uit, ik wilde de gewone stock Android zonder al die Facebook crap. Het is natuurlijk wel spijtig voor de mensen die hierop gewacht hadden. Uiteindelijk maken ze de mensen warm voor een update die er dan niet komt. Gewone gebruikers zullen er natuurlijk niets van merken, maar toch.

Vind het wel een stomme reden voor dit voorval. Lijkt alsof ze zich dan op weinig voorbereidt hadden. Vond het eigenlijk al een serieus minpunt dat de Desire al maar met 4GB SD kaart kwam terwijl Nokia bij mijn vorige 5800 zich kon veroorloven er een 8GB kaartje in te stoppen.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 15 juni 2011 12:43]

Het gaat niet om die 4 GB he, dat is wel voldoende (heb er alleen voor paar tientjes een 16GB in gezet omdat ik er nog wel is films/muziek op kijk/luister)
Maar intern heeft het apparaat maar 512 MB geheugen, en dit is volgens hun het probleem :)
Idd, het verschil tussen een officiele rom en een custom rom is dat een custom rom gewoon van de gebruiker een 1GB ext partitie op de sd-kaart kan eisen van de gebruiker. Een officiele rom moet ook werken zonder sd-kaart.
Maar buiten dat is er een paar maanden geleden een goed werkende GB rom gelekt met sense 1.0 (zoals de Desire altijd heeft gehad). Deze officiele gelekte rom bevestigt dat het wel degelijk kan.
En voor de widgets is LauncherPro Plus een goede vervanger!
Na dit gelezen te hebben, toch maar even uit nieuwsgierigheid deze cyanogenmod op mijn HTC Desire gezet. Werkt goed. Was even klooien om uit te vogelen hoe je moest rooten. :+

Kan je ook blokkeren dat die mobiele netwerk voor internetten gebruikt?...maar alleen wifi daarvoor? Wil niet onvoorziene kosten krijgen nl.

Het was wel jammer dat je je contacten niet meer kon importeren vanuit Outlook 2010. Hiervoor heb ik maar de proefversie van CompanionLink met DejaOffice geinstalleerd om dit alsnog te realiseren. :*) (leve internet). Ga nu een tijdje proefdraaien of ik het zo hou. :9
1 2 3 ... 10