Limewire schikt voor 105 miljoen dollar met muziekindustrie

De beheerders van LimeWire hebben een schikking met de muziekindustrie getroffen, waarmee de rechtszaak tegen de voormalige p2p-applicatie van de baan is. De beheerders beloven 105 miljoen dollar te betalen. De Riaa eiste 75 biljoen.

LimeWire logoDe beheerders hebben geschikt met Sony, Vivendi, Warner Music Group en EMI, die samen met de belangenbehartiger van de muziekindustrie, de Riaa, in 2006 een rechtszaak tegen de uitwisselingsdienst begonnen. In oktober vorig jaar ging de dienst na een gerechtelijk bevel offline.

De muziekbedrijven vertegenwoordigen in totaal dertien muzieklabels, die begin dit jaar een schadevergoeding van 75 biljoen ('trillion') dollar eisten. De rechter veegde de vloer aan met deze claim, waarbij ze erop wees dat dit meer geld was 'dan de muziekindustrie heeft verdiend sinds Edison de fonograaf uitvond, in 1877'.

Het bedrag werd teruggebracht tot ongeveer 1 miljard dollar en de rechter oordeelde dat de bedrijven Lime Group en Lime Wire LLC gebruikers onrechtmatig hielpen inbreuk te maken op auteursrechten. Limewire startte in 2000 en had op zijn hoogtepunt meer dan 50 miljoen gebruikers per maand.

De Riaa noemt de schikking 'een overwinning voor muziekaanbieders die volgens de regels werken'. In maart kwam LimeWire ook al tot een schikking met de muziekindustrie, maar dat leidde toen niet tot stopzetting van de rechtszaak.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-05-2011 • 13:23

157

Reacties (157)

157
152
79
4
0
0
Wijzig sortering
De muziekbedrijven vertegenwoordigen in totaal dertien muzieklabels, die begin dit jaar een schadevergoeding van 75 biljoen ('trillion') dollar eisten.
Moest even aan austin powers denken:

http://www.youtube.com/watch?v=jTmXHvGZiSY

Die labels en riaa toch :')
En dan vraag ik me telkens weer af:

Waar gaat al dat geld naar toe wat met deze rechtszaken word "binnen geharkt"?
En ik vraag me af hoe Limewire nou weer aan 105 miljoen dollar komt.. :S
zijn de reclames je nooit opgevallen ?
Je had ook nog een Limewire Pro versie waarvoor je een jaar abonnement bij had. Daarna kon je de Limewire Pro versie nog gebruiken maar niet meer gratis updaten.

De Pro versie was reclame vrij en had volgens Limewire "Betere zoek resultaten" en maakte meer connecties met peers.

Daar hebben ze zeker aardig wat aan verdiend naast de reclames als ik lees dat ze 50 miljoen gebruikers per maand hadden. Dit zal wel het overgrote deel gratis gebruikers zijn geweest.

Als bijvoorbeeld 10% de pro versie had gekocht dan hadden 5 miljoen mensen 35 dollar neergelegd voor een jaar abonnement komt dat neer op 175 miljoen.
Anoniem: 58485 @Macfreakje13 mei 2011 17:11
De pro versie was zelfs op limewire gewoon te vinden :+
klopt en nog virus vrij ook. dat was wel een nadeel van Limewire aangezien er veel virussen op zaten. (dankzij een flut virus scanner had ik op een gegeven moment 9.995 virussen op mijn PC!! dat zijn er veel. gelukkig heb ik daar nu geen last mee van.
Als je .exe's download via Gnutella dan zet je jezelf sowieso in op risico voor een virus.
Lijkt mij dat het niet zo snel zulke hoge bedragen oplevert door zo'n klein bannertje in het programma?
Google's inkomsten van 2010 was 28 miljard dollar. Google verdient zijn geld voor 99% door middel van reclames. Dus het kan wel degelijk hoor.

Bron
Maar ik neem aan dat ze ook afgesproken hebben dat er vanaf nu geen illegale muziek bestanden meer gedeeld worden. Denk dat die 50 miljoen snel 50 word.
50 miljoen gebruikers op het hoogte punt ;) Dat telt toch wel aardig mee lijkt mij
Precies en 40 miljoen hadden geen idee dat er ook een versie zonder reclame bestond.
nee moet je maar is opletten.. lees internet marketing via Google.. reclame is duur in het algemeen en internet reclame niet. 70 cent per klik op een banner keer 50miljoen om het maar zo te zeggen is veel geld. voor al die jaren dat zij online waren hebben ze wel 10x dat bedrag gehad
Anoniem: 386257 @Jorn198613 mei 2011 14:02
Mark Gorton (de baas) heeft meer bedrijven dan alleen limewire zo heeft hij Tower Research Capital LLC (investerings fonds) en LimeMedical LLC (maakt medische software).
Anoniem: 119722 @Jorn198613 mei 2011 16:52
En ik vraag me af hoe Limewire nou weer aan 105 miljoen dollar komt.. :S
Ze hadden ook een PRO versie van hun software tekoop+reklame inkomsten die laatste kunnen hard gaan!Die PRO versie is inmiddels gratis
Rechtzaak kost geld
advocaten kosten geld, veel geld :9

Die 105 miljoen wordt echt niet verdeeld over de vele honderden artiesten waarvan muziek gedownload is door middel van Limewire, daar wordt alleen de rechtzaak en alle heisa er om heen van betaald. Niemand wordt er beter van, behalve de rechters/advocaten/juryleden/overheid

En die RIAA is niet helemaal lekker met hun 75 biljoen, zo'n beetje al het geld op de wereld? :P

[Reactie gewijzigd door FastFred op 26 juli 2024 08:12]

Over het algemeen kost het juridische systeem meer geld dan het oplevert. Griffierecht en proceskosten gaan totaal niet evenredig op met de kosten die door de staat gemaakt worden door de overheid. Er is één of zelfs meerdere rechters nodig, daarnaast kosten de griffier ook niet bepaald weinig. De openbare aanklager (die in dit geval achterwege gelaten wordt, overigens) maar ook de beveiliging binnen de rechtbank en tot slotte ook de rechtbank zelf zijn stuk voor stuk peperdure aangelegenheden. Er wordt door de staat dan ook zeker geen 'winst' behaald op dergelijke rechtszaken.

Advocaten, Juristen en deurwaarders smullen overigens wél van dergelijke rechtszaken, maar dat zijn (over het algemeen) ook geen instanties of personen die door de overheid betaald worden :)
Nou, zoals TorrentFreak al zegt, tenminste niet naar de artiesten. Die krijgen niks.

Bron: http://torrentfreak.com/l...tists-get-nothing-110513/
raar want uiteindelijk gaat het erom dat die artiesten geen geld zouden krijgen door piraterij. lijkt mij dan een kwalijke zaak als er dan ook niets mee gedaan zou worden richting de artiesten.
The recouped money is destined for reinvestment in new anti-piracy efforts and will not be used to compensate any artists.
owkee dus ze gaan dat geld dus in meer onzin steken zodat andere bedrijven ook een eis kunnen krijgen van 75 biljoen? FYI 75 biljoen is 75 met 12 nulletjes erachter!! is er uberhaupt wel een bedrijf dat zoveel geld heeft?
raar want uiteindelijk gaat het erom dat die artiesten geen geld zouden krijgen door piraterij. lijkt mij dan een kwalijke zaak als er dan ook niets mee gedaan zou worden richting de artiesten.
Dat maakt deze rechtzaken imo ontzettend dubieus: het wel als reden aanvoeren, maar vervolgens het niet daadwerkelijk toepassen. Maar zo zijn de BUMA/STEMRA en BREIN ook. ;)
Anoniem: 402567 @CH4OS13 mei 2011 20:01
Inderdaad, dit is echt een duidelijk voorbeeld van hoe die 'bedrijven' zijn, maffiapraktijken. Ze beschermen zogezegd de artiest, maar troggelen hem & de gewone mensen ongelooflijk veel geld af, waarvoor? Voor hun luxe :) !.
Ik zou zeggen: Daarom heet het ook auteursrecht, geen artiestenrecht...

De artiest heeft vaak geen snars gedaan voor de tekst en voert deze alleen uit.
Nee, want die zijn zo zielig,

Bron: MTV Cribs ;)
Time Machine Construction haha
Strijkstok.
Er zijn er zat die die vragen naar bronnen of bewijs willen zien, maar deze partijen rieken simpelweg naar kartel.
Waar gaat al dat geld naar toe wat met deze rechtszaken word "binnen geharkt"?
Luxe auto's voor de baas...

Maar vooral advocaten. Die gasten zijn duur!
Eerst lezen aub.
Hm...koekoek....ik zeg het nog een keer: 75 biljoen.

*krabt hoofd*

75.000.000.000.000

wacht nee... ik begrijp het verkeerd volgens mij, zoveel geld heeft heel Amerika en China niet eens bijelkaar. Ik denk echt dat de editor hier een grove vertaalfout aan het maken is.

De enige andere conclusie zou moeten zijn dat de RIAA compleet met bril en al van de pot is gerukt, maar dat zal natuurlijk niet kloppen. :9

* edit sorrie, dit is onnodig gebash naar de RIAA.

Voor 24 liedjes sharen werd 1,5 miljoen geeist, de huidige eis komt dan wel redelijk overeen met 150.000.000 liedjes sharen.

Een grove berekening zegt dat sinds het ontstaan van de muziekindustrie er rond de 2.500.000 liedjes zijn gepubliceerd waar nog niet eens een 1/10 terug te vinden is op internet en er dus zo'n 250.000 overblijven die actief op limewire geshared werden.

Tel daar nog even bij op dat 2/3 van deze uitgebrachte muziek niet door de RIAA word vertegenwoordigd dan blijven er 83.334 liedjes over waar gedokt voor moet worden.

Best wel veel waard die muziek, en ik juist maar blij zijn dat ik binnen een week al meer dan 100 luisteraars op m'n soundcloud heb. Had me eigenlijk 100x 899992800.05759953920368637050904 dollar op moeten leveren.

[Reactie gewijzigd door vlaaing peerd op 26 juli 2024 08:12]

Ben het met je eens dat de claim nergens op slaat maar jouwn redernering klopt niet helemaal. Er moet betaald worden voor elke download die er geweest is, niet voor elk nummer.
gezien je voor een geshared liedje zo'n 62 en een half duizend euro moet neertellen vind ik de redenering van vlaaing peerd niet zo gek. de bedragen die ze als schade vergoeding willen (die niet eens naar de artiesten gaan) daarvan klopt de beredenering niet helemaal. zoals McKillem al zegt. die gasten zijn gewoon met bril, wc en het halve riool van de pot gerukt. (a) er zit toch een draadje bij je los als je iemand een claim van 62500 aan z'n broek plakt voor 1 (als in eend) nummer? als je dan dus uitrekent dat je met 75 biljoen dollar zo'n kleine 150 miljoen shares kunt maken en die maatschappij "heeft" maar 83334 nummertjes. dan zou dat dus betekenen dat er van ieder nummer 18.000 kopietjes zijn. als je dat aantal in verkopen zou hebben zou je dikke anderhalve gouden plaat hebben. no way dat dat klopt (nog tweehonderd nummers en je hebt platina)
Met bril?

Met bril, wc, en het halve riool netwerk dat er aan vast hangt.
De Riaa eiste 75 biljoen.

Met zo'n eis diskwalificeer je jezelf meteen. 8)7

Maar goed, kennelijk heeft de inbreuk op auteursrecht de beheerders geen windeieren gelegd. 105 miljoen dollar is nou ook niet een pietluttig bedragje.
Anoniem: 153298 @shytah13 mei 2011 13:55
Ach, zeg dat ze tien jaar lang 25 miljoen gebruikers per maand hebben gehad, iedere gebruiker download natuurlijk 100 liedjes per maand, dan zit je op 300 miljard liedjes gedownload. Kost het maar $250 per liedje, valt nog mee gezien er in andere zaken tegen de $100.000 per liedje is gerekend :9
Mijn sommetje zal nog in de buurt zitten van die van Riaa ook. Lekker ongefundeerd en vooral veel claimen.
Met zo'n eis diskwalificeer je jezelf meteen. 8)7
Niet bepaald, ze hebben per slot van rekening wel gewonnen.
Anoniem: 179874 @arjankoole13 mei 2011 14:56
Nee, er is een schikking gekomen.....
Nee, er is een schikking gekomen.....
uit het artikel:
en de rechter oordeelde dat de bedrijven Lime Group en Lime Wire LLC gebruikers onrechtmatig hielpen inbreuk te maken op auteursrechten
De rechter heeft de RIAA et all, dus wel degelijk in het gelijk gesteld. Limewire heeft toen een schikkingspoging gedaan om te voorkomen dat de rechter zou bepalen hoeveel ze zouden moeten betalen (wat waarschijnlijk een hele grote zak geld meer was dan de 105 miljoen waar ze nu voor hebben geschikt).

Die poging is geslaagd, maar het neemt niet weg dat Limewire verloren heeft, en de RIAA gewonnen. Er is alleen geen definitieve uitspraak / vonnis geweest.
Ik vind dat de originele claim meer zegt over die 13 labels dan de muziek die ze maken... Van zo'n claim naar een schikking die 500x (en yep, exact 500 :P) kleiner is en het dan nog een overwinning noemen. Het toont aan hoe hoog sommige platenbonzen het in hun hoofd hebben.

Ik gebruikte in een ver verleden ook wel is limewire. Bij een verse installatie kreeg ik toch altijd de melding: "Ben je zeker dat je dit bestand wil downloaden? Je hebt mogelijk geen rechten voor dit materiaal" (Of iets in deze aard).

EDIT:
bron
Absurd
Joseph Baio, de advocaat van Gorton, zegt dat de aanklagers aanvankelijk 40 tot 50 miljard dollar eisten. Het hof noemde die eis echter absurd. De RIAA, die de muziekindustrie vertegenwoordigt, gaat nu dus akkoord met een fractie van wat ze eerst eisten.

Slachtoffers
De 105 miljoen dollar gaat echter enkel naar de platenmaatschappijen. De artiesten zullen niets van het bedrag krijgen, hoewel de RIAA tijdens het proces constant de artiesten en muziekgroepen voorstelde als de grote slachtoffers van LimeWire. (sg)
Ze spreken hier over 40 a 50 miljard... (nu ja, het blijven absurde bedragen...). Natuurlijk krijgen de artiesten niets... (surprise?)

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 26 juli 2024 08:12]

Sorry, maar 500 x zo klein?

75.000.000/75.000.000.000.000 = 1/1.000.000 = De schikking is één miljoenste van de start claim.
75.000.000/1.000.000.000 = 75 / 1000 (13,3 zo klein of groot)

Wat een mooie bron heb je daar:
http://yro.slashdot.org/s...eing-Sued-For-75-Trillion
http://www.geekosystem.com/limewire-sued-75-trillion/
http://hothardware.com/Ne...r-75-Trillion-in-Damages/

Wel grappig dat je hier iets leest en dan reageert met informatie van een Belgische site.

Dat artiesten niks krijgen verbaasd me niks. Hier ook in Nederland kennen we dat. Zo harkt justitie 90 miljoen euro van criminelen binnen. Gedupeerden bedrijven en personen krijgen niks terug, want het geld wordt gebruikt om meer misdaad speurders in te zetten. Zo werkt het RIAA ook. Nu kunnen ze nog meer strafzaken beginnen tegen overtreders.

[Reactie gewijzigd door Domus von Dutch op 26 juli 2024 08:12]

Je hebt gelijk! |:(

Ik was even in de veronderstelling van 75 000 000 000. Dit zijn dan nog eens 3 nullen te weinig. Geeft wel even een nieuw perspectief :X
Wel grappig dat je hier iets leest en dan reageert met informatie van een Belgische site.
Misschien is het ook omdat ik Belg ben? :P Ik had inderdaad wel wat meer kunnen googlen voor ik me vragen begon te stellen. Ik vertrouw ook meer het gene dat op T.net komt dan een artikel van HLN (echt qualitatieve journalistiek staat daar niet op, meer een beetje 'vermakend' nieuws).

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 26 juli 2024 08:12]

tsja en dit is natuurlijk zeer vermakelijk. ik had het gezicht van die rechter wel willen zien toen de geeiste vergoeding bekend werd gemaakt. Ik zou mezelf echt niet meer in kunnen houden en gelijk op de grond gevallen zou zijn van het lachen. het zou wel meesterlijk zijn geweest als die rechter voor de gein had toegestemd met 75 biljoen. zoveel geld is er niet eens in totaal.
Wet van Archimedes: Foutieve toepassing daarvan naar analogie.

De 75 biljoen die hier geclaimd word is waarschijnlijk gebaseerd op de bovenstaande drogreden. Als de muziekindustrie uitgaat van een bepaald bedrag per liedje, en dat dan vermenigvuldigt met het totaal aan gedownloade liedjes kun je heel veel geld eisen.

Ze gaan er hierbij van uit dat ieder gedownloade liedje gekocht zou zijn, als het niet illegaal te krijgen was. Dat is zeer zeker niet het geval maar het is mogelijk om het aannemelijk te laten klinken.

Overigens lijkt het me bij een prijs van één dollar per liedje nog steeds sterk dat Limewire 75 biljoen liedjes heeft verspreid. Dat zou betekenen dat er bij 50 miljoen gebruikers 2,1 miljoen liedjes per gebruiker zou zijn gedownload.
idd en met een gemiddelde van 83.000 nummers die die groep vertegenwoordigt zou dat dus betekenen dat ieder liedje dus dik 900.000.000 keer gedownload moeten zijn om het bedrag van 75 biljoen te rechtvaardigen, maar zoals eerder al gedemonstreerd werd word er voor een nummer gemiddeld zo'n 62.500 euro gevraagd als onkosten vergoeding (1,5 miljoen voor 24 nummers)

in dat geval zouden het zo'n 18.000 downloads per nummer zijn. en dat is toch nog redelijk te rechtvaardigen.
Wtf? 62.500 euro (waren 't trouwens niet $?) per gedownload liedje boete vind je 'nog redelijk te rechtvaardigen'?
Daar is helemaal niks rechtvaardigs aan.
Jezelf failliet verklaren lijkt me goedkoper dan over de brug komen met 105 miljoen dollar.
Je kunt jezelf helemaal niet failliet verklaren. Dat doet een rechter. En aangezien de eigenaar van Limewire genoeg geld heeft, zal de rechter dit ook niet doen.

Ook is de misvatting dat bij een faillietverklaring de kous af is en de schuldeisers met lege handen achterblijven. Zo eenvoudig is het gelukkig niet.
50 miljoen gebruikers per maand..? Op de een of andere manier kan ik mij niet aan het idee ontrekken, dat wanneer de muziekindustrie een zakelijke overeenkomst was aangegaan met Limewire (of bv. Napster), ze vele malen meer dollars in hun zak hadden kunnen steken dan de 105 miljoen die ze nu krijgen.
Misschien kan ik me niet aan het idee onttrekken dat elk gedownload stuk gelijk betekend dat als je het gekocht zou hebben als het niet gratis te downloaden was.
Die 105 miljoen hadden ze waarschijnlijk niet gehaald.
Daar staat nu tegenover dat ze en 105 miljoen ophalen en bij vergelijkbare diensten angst (FUD) zaaien. Zakelijk gezien, en privé ook, moet je opkomen voor je rechten, in welke zin dan ook.
Hier zoals het auteursrecht, maar ook het merkrecht.

Niet dat de muziekindustrie mijn warmste gevoelens heeft, ik vind hun licentiemodel erg krom. Maar dat is een andere zaak. Dat ze hun rechten via een rechter proberen af te dwingen en een belachelijk hoge schadevergoeding eisen is hun recht. Hoe absurd de schadevergoeding ook is.
Ach dat geld is sowieso gebakken lucht dat gaat toch nergens meer over?
Gewoon een absurd bedrag wat nergens op gestoeld is, en dan is het nu klaar met LimeWire, kunnen ze nu hun pijlen gaan richten op Frostwire, Emule, Win MX, Soulseek, kan nog wel even doorgaan...

Alsof die accountant van Limewire nu ineens 105.000.000 $ transfereert naar die muziekmaatschappijen. Dat geloof je toch zelf niet?

Is het programma trouwens nog operationeel? Want Frostwire e.d. die doen het wel nog.
Limewire is niet meer operationeel, er staat al maanden op de beginpagina dat ze zijn verwikkeld in een "juridisch proces".
Je kunt dus geen liedjes meer downloaden.

Maar serieus, 75 trillion dollar?? Get a life.. |:(
Veel van die andere apps hebben niet perse een rechtspersoon in de VS, dus dat zal weinig zin hebben deze aan te klagen.

En in sommige landen moet je kunnen bewijzen dat er schade is voordat je een civiele claim toegewezen krijgt, al wordt de kartel lobby wel steeds beter in het beinvloeden van rechters en de publieke opinie.
Anoniem: 399370 13 mei 2011 13:34
begrijp ik nu dat we straks weer verder kunnen met Limewire?
Geen idee. zou ik wel erg fijn vinden, ik mis het toch wel. En hoe zit het eigenlijk met limewire pro waar je voor hebt betaald? ik ben nu mooi mijn geld kwijt :( (destijds betaalde aangeschaft |:( )
intussen ben ik bearshare gaan gebruiken, maar ik vind limewire toch nog het fijnste.

[Reactie gewijzigd door MineTurtle op 26 juli 2024 08:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.