Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Microsoft gaat Europese steden fotograferen voor zijn Streetside-dienst. In Londen rijden de eerste camera-auto's al rond; andere grote steden in Europa volgen later. Of ook Nederlandse steden worden vastgelegd, is nog onbekend.

Microsoft is al begonnen met het fotograferen van Londen, meldt de BBC. Het is niet duidelijk of ook Nederland en België op de gevoelige plaat worden vastgelegd; een woordvoerder van Microsoft Nederland kon woensdagmiddag geen reactie meer geven.

Streetside werd in 2009 toegevoegd aan Bing Maps en laat gebruikers net als Street View van Google virtueel rondwandelen op straatniveau. Microsoft stelde tegenover de BBC dat het, in tegenstelling tot Google, niet alle straten in Europa wil fotograferen; het bedrijf richt zich vooral op de grote steden.

Googles Street View heeft de nodige controverses veroorzaakt: in verschillende landen, waaronder Zwitserland en Duitsland, werd geprotesteerd tegen het massaal online publiceren van foto's van huizen. Microsoft wil dergelijke ophef voorkomen door gebruikers vooraf op de hoogte te stellen dat er wordt gefotografeerd, bijvoorbeeld met een advertentiecampagne.

Net als Google wil Microsoft en passant wifi-netwerken in kaart brengen, om aan de hand van de positie van die netwerken betere locatiebepalingen mogelijk te maken. Daarmee begeeft Microsoft zich op glad ijs: Google kwam vorig jaar onder vuur te liggen nadat bleek dat ook gegevens die over onbeveiligde draadloze netwerken werden verstuurd, werden verzameld. Volgens Google was dat niet de bedoeling. Microsoft is nog niet begonnen met het in kaart brengen van de wifi-netwerken; wanneer het zover is, zal volgens de softwaregigant alleen het 'absolute minimum' aan gegevens worden opgeslagen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Ik gebruik zelf ook standaard googlemaps, maar daarnaast soms ook bing maps.
Met name vanwege de birds-eye, daar waar er geen google streetview aanwezig is, (maar wel bing birds-eye...wat natuurlijk ook niet overal is).

Verder gebruiken ze verschillende data, dus soms is Bing actueler dan google; zo is mijn nieuwbouwwoning op googlemaps 2 jaar niet meer dan een fundering geweest, terwijl bingmaps al een gebouw liet zien (ondertussen heeft googlemaps weer actuelere beelden dan Bing)

Overigens is Microsoft al sinds 1997 bezig met online kaart/luchtfoto sites/applicaties...alleen is dat nooit zo succesvol geworden.
Ik vraag mij af wat nou het aandeel van bing maps is op de wereld (en in nederland). Volgens mij gebruikt echt iedereen google maps als je het mij vraagt. Iemand hier enig idee over?

[Reactie gewijzigd door jacob.korf op 13 april 2011 16:53]

In de VS heeft Bing inmiddels een marktaandeel van 30% in maart (28% februari). Een behoorlijk groot aandeel als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Pinata op 13 april 2011 17:00]

ehm hij vroeg naar het aandeel van bing maps. staat los van het aandeel bing lijkt me. vooral omdat ik heel veel web apps ken die de API van google maps gebruiken en eigenlijk geeneen die bing maps gebruikt. Is er wel zo'n (open) API? Zal wel maar ik ken hem niet en niemand die hem gebruikt.
Er is een open api die google maps, bing maps, openstreetmaps en nog diverse andere maps ondersteunt. Zie www.openlayers.org voor meer info.
Dat is Bing powered en is dus inclusief Yahoo. Volgens mij zit er niet veel beweging in. Misschien nu toevallig wat meer, maar Google zat in de VS volgens mij al jaren rond de 60%.
Zullen ze in Duitsland blij mee zijn :) gezien de herrie die Google kreeg ;)
Ik denk dat Microsoft dan ook gevoegelijk .de overslaat ;)

Toch hebben onze Duitse Buren dat beter bekeken dan wij hier, en beter dan op menig plek. Ze zijn heel erg streng qua privacy, en dat is een uitstekend uitgangspunt.
Toch hebben onze Duitse Buren dat beter bekeken dan wij hier, en beter dan op menig plek. Ze zijn heel erg streng qua privacy, en dat is een uitstekend uitgangspunt.
Ik zou er enorm van balen. Streetview heeft mij al ettelijke malen geholpen de weg te vinden door vooraf de moeilijke punten in de route te bekijken.
Ja er zijn genoeg redenen om de privacy te laten voor wat het is maar ik vind de tegenargumenten nog altijd zwaarder wegen.

Werd van het weekeind nog uitgelachen omdat ik geen klantenkaart wilde (Ja want ik ben van de CIA zeker). Doe niet of je mij een service verleend wanneer je gerichter reclame wil maken.

Zo nu ga ik weer in mijn hoekje zitten met een alu hoedje op :)
Of google streetview op je mobiel
En hoeveel tijdwinst leverde het je op?

Als het meer dan 5 minuten is, dan zou ik maar eens snel je schoolgeld terug gaan vragen. :D
We hebben duizenden jaren zonder google streetview gekund. Toch kwamen mensen wel op de plaats van bestemming.
Zo waren er eens 3 wijzen uit het oosten.... O-)

[Reactie gewijzigd door Quacka op 13 april 2011 20:41]

ideetje: google starmaps? ;)
tja ik zelf gebruik ook google maps.
Wat ik beter zou vinden is dat ze al die dingen nou eens bij elkaar gooien zodat iedereen altijd het beste materiaal heeft.
Scheelt ook nog een gigantisch veel aan CO2...
dat lijkt me wel goed idee, maar ze gebruiken verschillende map systemen...
Ik heb wel gemerkt dat google map wat trager is dan microsoft map, dus ze gebruiken niet hetzelfde systeem.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 14 april 2011 12:46]

Goed idee, laten we van alles 1 systeem maken, zodat er geen concurrentiestrijd meer is en dus alle ontwikkelingen stoppen.
Ik gebruik heel vaak bing maps. Lijkt in Duitslands veel beter up-to-date van Google Maps. En de bird view is iets dat bij Google ontbreekt, en véél handiger is dan de satellite view.
Erg goed plan dat het eindelijk zover komt en kennelijk ook naar de mobiele varianten.
Ik hoop dat deze straat views dan ook regelmatiger geupdate worden dan dat bij Google Maps het geval is. Je ziet nog regelmatig niet up-to-date kaarten/satellietfoto's en daarmee ook straat views bij zowel Google Maps als Bing Maps en dat is toch wel jammer.

Het hoeft voor mij niet om de zoveel weken, maar eens in het jaar zou toch wel mooi zijn om nieuwe wijken en straten/huizen te kunnen zien.

[Reactie gewijzigd door Thief op 13 april 2011 17:00]

Ik kan op mijn huidige telefoon (S8000) gewoon streetview bekijken. Weliswaar niet zo gemakkelijk navigeerbaar als op een normale computer, maar het is wel degelijk mogelijk op de telefoon.

Ik vind het wel opmerkelijk dat microsoft nu ook weer hetzelfde moet doen als google doet. Het lijkt wel alsof ze het "succes" wat google heeft met verschillende diensten en producten willen behalen met naapen.
Microsoft is anders al een tikje langer bezig met maps achtige praktijken dan Google

Vroeger had je 2 soorten:

* Microsoft Research Maps (Sinds 1998)
* Microsoft MapPoint (Sinds 2000)

In 2005 is in navolging van de 2 Windows Live Maps bijgekomen als webdienst. Vele versies later is dat Bing Maps geworden. In al die tijd zijn er al vele toevoegingen gedaan aan Bing Maps (Je kunt zo bijvoorbeeld virtueel door het Metropolitan museum rondlopen dankzij Photosynth). Bovenstaande diensten bestaan trouwens ook nog steeds.

Het lijkt me dan ook niet al te gek dat ze gewoon hun dienst verder willen uitbreiden. In Amerika zijn al een tijdje bezig en een logische vervolgstap is dat ze dan naar de rest van de wereld gaan kijken. Dat heeft mijn insziens niet direct iets te maken met het "kopieren van google"

Niet zeggende dat beide bedrijven geen leentje buur bij elkaar spelen ;)
Ik vind het wel opmerkelijk dat microsoft nu ook weer hetzelfde moet doen als google doet. Het lijkt wel alsof ze het "succes" wat google heeft met verschillende diensten en producten willen behalen met naapen.
Dit is een strategie die Microsoft al tientallen jaren volgt op veel verschillende gebieden: maak je eigen versie van iets wat iemand anders uitgevonden heeft en probeer dan zoveel mogelijk gebruikers naar jouw versie te lokken.

.NET is hier een voorbeeld van (dat is Microsoft's eigen versie van het idee van Java). Bing is een ander voorbeeld, en Bing Maps natuurlijk ook. En zo kun je nog heel veel andere voorbeelden hiervan vinden.
Zo werkt de hele wereld nu eenmaal. Bij elk product ter wereld waar 2 of meer fabrikanten van bestaan is er altijd één die dat doet...
Ja, snap ook niet wat je hier mee moet als eer google streetview is.
Dat is natuurlijk geen reden om het niet te doen. Microsoft heeft een concurrerende dienst en wil logischerwijs ook op dit vlak niet achterblijven. Dat is ook beter voor de consument, die heeft zo meer keuze.
Microsoft doet het goed, het voorblijven en kopiëren van Google :P.
Veelal vind ik het wel grappig lijken.
Stap 1: Microsoft maakt iets. (E-mail client bijvoorbeeld, maar ook maps, OS, MSN Search)
Stap 2: Google kopieert het. (Ja, kopiëren als in: "jij maakt een mailclient, ik ook"
Stap 3: MS praat met Google.
Stap 4: MS brengt beter product uit.
Stap 5: Zie stap 4. Kopieer voor stap 6 en 7.

@Patriot
Die reactie van hem was sarcastisch, dat moet wel opvallen, denk ik zo.
Inderdaad is de concurrentie die hierdoor ontstaat verstevigt, maar in welk opzicht?
Gaan we misschien niet de Outlook/OutlookExpress/WindowsMail/LiveMail/Hotmail/MSN/Live-kant op? Daarmee doel ik op het aantal e-mail clients dat Micro$oft bezit.

-Ze leveren beide nagenoeg dezelfde opties: Streetview, satellite, sketch-ups (de lijntrekkerij en vlakken om aan te duiden wat en waar iets is)
-De services zijn gratis.
-De gebruikers zien het verschil niet tussen MapPoint en GoogleMaps. (letterlijk, ze kijken naar beiden om en om en zien geen verschil)

Hieruit kun je concluderen dat er verwarring ontstaat voor consumenten.
Veelal lost dit zichzelf op, doordat gebruikers gewoon de webapplicatie die ze het laatst gebruikten in de favo's zetten. Hierdoor hebben ze al een kant gekozen zonder dat ze er erg in hebben.

Hiermee doel ik voornamelijk op de consumenten in de leeftijd range 40-60, wie weinig ervaring met computers hebben, er enkel 1 hebben om hun kinderen (1 voor 1) te voorzien in de broodnodige afleiding.
Niet om zez over 1 kam te scheren, hoor, er zijn genoeg uitzonderingen.
Maar heel veel mensen van die leeftijdcategorie hebben geen ballen verstand ervan en gebruiken hun computer enkel voor hun eigen persoonlijke afleiding.
-Mail
-chat (msn etc)
-voip
-Half-gare projectjes, 3dmax, photopoep, cursor editing en/of een combo van deze dingen.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 14 april 2011 05:27]

Ik moet zeggen dat ik Bing Maps sneller vind werken dan Google Maps, dit verschil merk ik zowel op een oude P4 computer als een nieuwe Core i5 computer.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan ook uit naar Bing Maps, hoewel ik sommige functies in Google Maps wat fijner uitgewerkt vind.
Gaat me nog een klus worden als ze dat up-to-date moeten houden. Om de zoveel weken weer rondje door hele land rijden.
Up to date houden is altijd een klus als je het mij vraagt, onafhankelijk van het systeem.

Ik heb in Zoetermeer al een auto gesignaleerd die er hetzelfde uitziet als in het BBC bericht. Nu weet ik niet of dat betekent dat men al bezig is met fotograferen of dat de auto er om een andere reden stond, maar misschien was het een proefrondje. En Zoetermeer dan al snel in de dekking opnemen lijkt me ook niet een logische keuze. Een stad als Rotterdam of Amsterdam zou je dan eerder verwachten.

Overigens is de locatie van de Google-link vorig jaar op de schop gegaan. Dat is dus inderdaad wel aan een update toe.
Google Earth is absoluut niet bij de tijd, zeker 5 jaar oude kaarten, hier staat nog steeds een fabrieksterrein op google earth waar nu al nieuwe huizen op staan, het terrein op google earth is 7 jaar oud om precies te zijn. Hetzelfde geldt voor streetview, er staan huizenblokken op waar mijn neef woont die al 5 jaar geleden zijn gesloopt en inmiddels allemaal nieuwe woningen staan met parkeergarages eronder en een weg die al volledig op de schop is gegaan jaren geleden.

Maar dat geldt ook voor alle andere mappen, Wikimaps, Msn maps etc etc die zijn zeker 7 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door Athalon1951 op 13 april 2011 18:04]

Het is per plaats/regio verschillend. Hier staan al straten op die niet eens zijn gebouwd ;)
Athalon1951 heeft het over de foto's, jij hebt het over de overlay/labels. Nogal een verschilletje.
Streetview word toch echt redelijk vaak geupdate.
Ik merk regelmatig dat als er een nieuwe, of een nieuw stuk snelweg word aangelegd deze vrij snel word toegevoegd of geupdate..
Ik zie nog steeds een oud huis staan waar nu ons nieuwe huis staat. Dat is is 2006 gebouwd. Kan je na gaan hoe oud die foto's zijn.

Streeview wordt hier verder alleen op een hoofdweg getoond. De rest is geen streetview van. :'(

[Reactie gewijzigd door sstfn op 14 april 2011 08:28]

Erg goed plan???

Dat is datzelfde geneuzel als Google street

Persoonlijk ben ik zo tegen deze onzin, nu gaat de grootste onzin verkoper ook nog eens het wiel voor de 2 keer uitvinden .....want daar zijn ze goed in die MicroSh...

He fijn, waarschijnlijk nog beter dan Google, zodat de gemiddelde inbreker, lekker rustig van een gestolen laptop eens kan bekijken wat hij vanavond kan doen

Nee....goed plan

Ik hoop dat hiermee de bewoners ook mee kunnen instemmen..

Ik heb het geluk gehad dat ik mijn straatje buiten schot blijft, na aandringen!!

Ik wil zo'n karretje niet zien, of hij krijgt een lading verf over zich heen
In deze gevallen is concurrentie absoluut zinloos in mijn inzicht, waarom zou je nagenoeg 2 maal hetzelfde doen als de toegevoegde waarde verwaarloosbaar is al dan niet 0.
Waarom een tekstverwerker maken als WP er al is? En kijk nu eens?
Bovendien is concurrentie nodig, niet alleen voorkoming van monopolie. De innovatie gaat ermee vooruit bijvoorbeeld.
Je vergelijkt groene appels met rode appels... welke beide appels zijn, maar toch verschillend zijn.

Wat voor innovatie kan er zijn van het maken van 2x dezelfde foto... dit brengt aanzienlijke kosten met zich mee voor iets dat eigenlijk niet nodig is. Beter zou zijn als ze de kosten voor het maken van die foto's gewoon splitsen in 2 en er beide gebruik van maken. Dan bedoel ik natuurlijk niet de hele google/bing maps mee, maar alleen de fotos voor street view/side. Beiden hebben hier evenveel baat bij en de natuur heeft dat ook i.v.m. CO2 uitstoot.
Microsoft staat met streetside nogal sterk, het is ten opzichte van streetview enorme innovatie (naar mijn mening dan). Google zou echt een idioot zijn als ze hun foto's aan Microsoft gaan verkopen.

Indien Microsoft nu per direct over alle foto's zou beschikken zou streetview wel eens aan populariteit kunnen verliezen.

Tevens is het aantal foto's dat Google standaard schiet te weinig voor de toepassing die Microsoft voor ogen heeft. Zie ook onderstaande link voor een demo van streetside.

Streetside en steetview is niet het zelfde product!

http://www.youtube.com/watch?v=ktdhOv8E5lo

*edit: verkeerd linkje geplakt |:(

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 13 april 2011 17:44]

Ok na het zien van deze demo moet ik toegeven dat Streetside een heel stuk beter is dan Streetview, met name door de (waarschijnlijk) toepassing van Microsofts Photosynth.

Maar wat ik bedoelde was eigenlijk met het samen maken/delen van nieuwe fotos... niet al de bestaande fotos, dat zou idd stom zijn :P
Soms zijn satelietfoto's jaren oud en bij de concurrent een stuk jonger. Daarnaast is Streetside anders dan streetview vanwege de mogelijkheid een hele straat als gevelbeeld te zien. Dan zou met dezeflde foto's kunnen maar het is juist handig als iets op de ene niet goed zichtbaar is, bij de andere partij wel.

Daarnaast is birdseye-view van Bing erg handig omdat je gebouwen van 4 kanten van schuin kan bekijken dus niet alleen topdown.
Birdseye heeft dan weer niks met streetview / streetside te maken, maar met de maps service.

Desondanks is het natuurlijk wel slim van ze. Tijdens een foto vlucht schiet je die foto's sowieso al om de omvalling uit een foto weg te rekenen. Iemand van ms is gewoon zo briljant geweest om op het simpele idee te komen om die redundante foto's niet weg te gooien / knippen maar weer her te gebruiken voor birds-eye.

Ik snap dan ook niet dat Google dat niet ook gewoon doet, de foto's hebben ze immers al.
Ja, waarom zou er een iPhone zijn en een telefoon met Android, ze doen beide het zelfde (bellen, smsen, foto's maken enz... enz...).
Ja, maar een iPhone heeft zo z'n pluspunten en Android heeft z'n pluspunten.
Bing Streetside heeft 0,0 meer toegevoegde waarde dan Google Streetview.
Of kan je met Bing Streetside naakte vrouwen laten verschijnen in je straat?
Het zijn niet exact dezelfde producten, oftewel verschillen, oftewel voor en nadelen ;)

Nog nooit van bing maps gebruik gemaakt maar naar hore zeggen zijn de foto's daar mooier bijv...
Wat ik bedoel te zeggen is; De streetview functie van beide bedrijven is om straten in beeld te brengen. Dit kan op 1 manier, namelijk foto's maken. Je kan dan 1 ding doen en dat is zoomen, pannen, verplaatsen ed.

Het is niet een functie dat op verschillende manieren wordt uitgevoerd (iOS, Android), want de functionaliteit is gewoon beperkt en is al volwaardig ontwikkeld door Google. Daarom vind ik het 0,0 toegevoegde waarde hebben en zodoende nutteloos.
Streetside is wel degelijk anders dan streetview. Ik kan hier even geen demo voor je zoeken ivm proxy beperkingen, maar als je zelf zoekt zal je zien dat het anders is.

Zo kan je in streetside haaks op de gevel kijken en zo langs het hele gevelblok lopen (moeilijk uitleggen, je moet het zien).

Buiten dat genereert streetside een 3d model, waar je doorheen loopt. Terwijl streetview een fisheye effect heeft doordat je allemaal panorama foto's gebruikt.

*edit: deze kan ik je wel geven: http://www.youtube.com/watch?v=ktdhOv8E5lo

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 13 april 2011 17:39]

Je hebt wel een punt hoor, echter willen mensen wel graag de keus hebben, niet iedereen is fan van Google, niet iedereen van MS... Tevens wil Google MS natuurlijk voor blijven waardoor er misschien weer nieuwe leukere/betere features ontstaan :)
Wat ik bedoel te zeggen is; De streetview functie van beide bedrijven is om straten in beeld te brengen. Dit kan op 1 manier, namelijk foto's maken. Je kan dan 1 ding doen en dat is zoomen, pannen, verplaatsen ed.

Het is niet een functie dat op verschillende manieren wordt uitgevoerd (iOS, Android), want de functionaliteit is gewoon beperkt en is al volwaardig ontwikkeld door Google. Daarom vind ik het 0,0 toegevoegde waarde hebben en zodoende nutteloos.
Je kunt concurreren op resolutie, laad-snelheid, up-to-date-heid, noem maar op. Allemaal in het voordeel van de gebruiker, dus.
Dus je kun bellen met een iphone? :o
Goed initiatief van MS! Hopelijk zorgt dit ervoor dat er wat meer concurrentie op die markt komt, waar zoals altijd de consument bij wint :)

Ik hoop echter ook dat ze de privacy issues inherent aan dit soort diensten goed aanpakken.

@Visitor.q: Als meer bedrijven dit concept gaan implementeren (en dat zie ik nog wel gebeuren) dan kan het zomaar zijn dat er een onafhankelijk orgaan de wereld in wordt geholpen (wss op nationaal of Europees niveau) waarvoor de consument bij dit soort dingen aan kan kloppen. Die regelt het dan verder met de bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 14 april 2011 13:55]

Welke markt? De streetview-markt? Ik weet niet waar wij als consument blij van moeten zijn. Google Streetview werkt perfect en de komst van Microsoft brengt geen beter alternatief (gezien het verleden met kopieeren) en Google Streetview wordt er niet beter op...
Hoe kun je nu al zeggen dat dit geen beter alternatief kan zijn als je het niet test en naar het verleden blijf kijken? Lekker niveau weer als t om microsoft gaat
Qua privacy twijfel ik of dit wel zo goed is voor de consument. Google had privacy issues, maar dat is dan 1 bedrijf die je moet benaderen om (ik noem maar wat) een foto van streetview eraf te halen. Straks moet je 2 diensten 'in de gaten' houden. Zie ik geen voordeel in.
Had nog niet eerder gehoord van Bing Maps moet ik zeggen blijkt dus dat microsoft graag het wiel opnieuw uitvind. Niet dat daar iets mis mee is maar vind het zo raar dat ik het nog nooit heb gehoord. Ben wel benieuwd of het beter word dan google zijn versie maar dat zal nog wel even moeten duren denk ik.
Ik weet niet of je Bing Maps al eens geprobeerd hebt maar ik vind Bing Maps vele malen lekkerder werken dan Google Maps. Het enige nadeel dat er nog niet veel gefotografeerd is en niet overal satellietbeelden beschikbaar zijn.
Hoe orgineel zeg ;) Zal mij benieuwen of ze ook in Duitsland komen. Zo te zien aan:
Net als Google wil Microsoft en passant wifi-netwerken in kaart brengen, om aan de hand van de positie van die netwerken betere locatiebepalingen mogelijk te maken.
lijkt het er op of ze echt precies dezelfde fouten begaan die google toen gemaakt heeft ;) Lekkerrr slimmmm :+
Als ze geen data opslaan is er niks aan de hand.
maarja, data=macht,

Hoe meer info ze aan kunnen bieden hoe meer geld ze kunnen verdienen...
dat zie je ook bij socialnetwork sites als facebook, die proberen ook zo veel mogelijk informatie bij elkaar te schrapen.
Het absolute minimum aan gegevens? En wat als ik helemaal geen gegevens wil hebben bij Microsoft? (en wie weet wie nog meer)?

Mijn netwerk is niet voor niets beveiligd.. Het dient voor mijn gemak, als Microsoft plaatsbepaling wilt, maken ze maar foto's van straatnaamborden.
Dan kun je altijd nog je accesspoint zo configureren dat deze je ssid niet zichtbaar publiceert.
Redmond, start your copiers!

Wat is de toegevoegde waarde van dit t.o.v. Google Maps?

En het is zeker niet slim om wifi-netwerken mee te nemen als in het verleden gebleken is dat Google hiermee in de problemen kwam..
Toegevoegde waarde? Dat je er alleen de grote steden mee kunt bekijken :+