Skype herstelt langzaam van grote storing

Skype heeft al bijna 24 uur problemen met zijn dienstverlening. Miljoenen mensen kunnen niet inloggen en videobellen is niet beschikbaar. In 2007 kampte de voip-aanbieder twee dagen met een grote storing; toen werd beterschap beloofd.

Skype-splashschermpjeOp het weblog van Skype schrijft 'blogger-in-chief' Peter Parkes dat op het moment van schrijven circa 5 miljoen mensen online zijn. Dat zou slechts dertig procent zijn van het normale gebruik op dat tijdstip. Volgens de Skype-client, die op de redactie van Tweakers.net bij vlagen lijkt te werken, zijn inmiddels 6,7 miljoen mensen online. Parkes zegt niet te kunnen aangeven wanneer de problemen zijn opgelost.

De zakelijke versie van Skype heeft geen problemen, schrijft Parkes. Het is voor zakelijke gebruikers, net als voor 'normale' gebruikers, echter niet mogelijk om te bellen met video. Evenmin is het mogelijk om in te loggen op de website van Skype. De problemen houden inmiddels al bijna 24 uur aan, hoewel Skype gisteravond al beloofde dat de problemen 'binnen enkele uren' zouden zijn opgelost.

De problemen zijn waarschijnlijk veroorzaakt door een softwarefout, die tot gevolg had dat de 'supernodes' massaal offline gingen. Skype maakt gebruik van peer-to-peer om gebruikers met elkaar te verbinden, waarbij supernodes een cruciale rol spelen. De supernodes, ook wel 'directory nodes' genoemd, houden bij welke gebruikers online zijn en waar ze kunnen worden bereikt.

Elke pc waarop Skype is geïnstalleerd, die over genoeg bandbreedte beschikt en die bereikbaar is via port 80 en 443 kan in principe als supernode dienst doen. Nadat deze normale supernodes faalden, ging Skype van start met het opzetten van 'mega-supernodes'. Dat lijkt nog niet voor alle gebruikers vruchten te hebben afgeworpen.

In augustus 2007 had Skype vergelijkbare problemen. Destijds beloofde het bedrijf de problemen binnen een dag op te lossen, maar uiteindelijk waren veel Skype-gebruikers twee dagen offline. De problemen werden toen veroorzaakt doordat te veel gebruikers na een update hun computer opnieuw startten, waardoor de dienst onder alle loginrequests bezweek. Destijds beloofde Skype dat het netwerk bestand zou worden gemaakt tegen een dergelijke 'onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden'.

Door Joost Schellevis

Redacteur

23-12-2010 • 14:40

51

Submitter: johnkessels87

Lees meer

'Facebook en Skype gaan samenwerken'
'Facebook en Skype gaan samenwerken' Nieuws van 29 september 2010
Inlogproblemen voor Skype-gebruikers
Inlogproblemen voor Skype-gebruikers Nieuws van 16 augustus 2007

Reacties (51)

51
49
40
0
0
1
Wijzig sortering
Nogal tendentieus geschreven. Ik lees meerdere keren terug dat skype 2 jaar geleden een storing had en beterschap beloofde, voor die omstandigheden. Wie zegt dat ze nu hetzelfde hebben? Zo klinkt het dankzij Tweakers.net wel een beetje. Vooral voor leken, en da's toch het nieuwe publiek wat jullie proberen te trekken.

Met 1 storing in de twee jaar doen ze het beter dan de gemiddelde TELCO hier. Waarom klinkt het hele artikel dan zo f-ing negatief?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 16536 op 26 juli 2024 16:57]

Vind het artikel helemaal niet negatief klinken. Er worden alleen feiten opgenoemd met technische uitleg voor onze geïnteresseerde tweakers. Kan niet echt (negatieve) meningen eruit halen.
Wat ik wel interessant vind is dat ik zo gewend ben aan de stabiliteit van de skype service, dat als ik problemen heb met skype dat ik dan bijna altijd aan mijn computer of internetverbinding ligt. Door deze berichtgeving weet ik dat ik niet hoef uit te zoeken waarom het niet werkt.

[Reactie gewijzigd door appie1985 op 26 juli 2024 16:57]

In 2007 kampte de voip-aanbieder twee dagen met een grote storing; toen werd beterschap beloofd.

Net na de regel:
Skype heeft al bijna 24 uur problemen met zijn dienstverlening. Miljoenen mensen kunnen niet inloggen en videobellen is niet beschikbaar.

Is gewoon negatief rapporteren. Alsof er geen beterschap is geweest. Als ik slechts 1 keer in de 2-3 jaar een keer 24 uur niet bereikbaar ben noem ik dat wel verbetering.
Dat bedoelde Fallen Angel denk ik.
Overigens stoor ik me er zelf niet zo aan.
Ik mis anders het feit dat Skype in eerste instantie niet dacht aan softwarefout, en dacht te kunnen volstaan met het zelf online brengen van veel supernodes. Als ze direct een softwarefout hadden gevonden, had dat waarschijnlijk veel tijd gescheeld.
Vertel mij eens welke telecomprovider twee dagen storing heeft gehad in de primaire dienstverlening ? Dat zijn er niet zo gek veel geweest. Als je eens in de drie jaar twee hele dagen eruit ligt doe je toch werkelijk iets niet goed. En als je na één storing beterschap belooft maar dat niet waarmaakt, dan mag dat toch ook rustig vastgesteld worden ?

En dat die storing van 2007 tweemaal aangehaald wordt is ook niet raar. Een keer in het artikel, en eenmaal in de lead die de belangrijkste informatie van het artikel samenvat ;)
Kijk eens berichten terug, KPN heeft op het ADSL netwerk wel dagelijks een storing, mobiele providers de laatste jaren ook geregeld zeer grote storingen.
Telefonie hou ik me niet echt mee bezig, maar denk dat daar lokaal ook niet veel minder problemen zullen zijn en nu KPN omschakeld naar streekcentrale's i.p.v. wijkcentrale's denk ik dat een storing daar ook merkbaarder gaat worden.
Het is ook moeilijk vergelijken wat dat betreft. Dat KPN dagelijks op het ADSL-netwerk een storing heeft wil ik wel van je aannemen, maar dan vermoed ik wel dat dit niet _alle_ gebruikers van KPN betreft, iets wat bij Skype wel aan de orde is.

Verder zijn het geen simpele rekensommetjes, één storing van twee dagen kan een heel andere impact hebben dan vier storingen van een halve dag, en zoals gezegd: de hoeveelheid getroffen gebruikers speelt ook nog eens een rol.
Omdat het wel meteen een mega-storing is. Meeste storingen duren max een aantal uur. Skype ligt ongeveer 24u er uit.
Inderdaad, ook wordt er weer geen koppeling naar GoT gelegd. Skype overleden na (stille?) update? die overigens (uiteraard) wel is gesubmit. In het nieuwsbericht wordt ook niet gesproken wat dan die software fout was, en vooral waarom het opeens gebeurde.
Vind het helemaal niet negatief geschreven.
Enige wat ik als negatief beschouw is dat ze de problemen gister al beloofden op te lossen binnen enkele uren en dat ze nu nog steeds last hebben van de storing.
Overigens kon ik gister tussen 5 en 6 nog prima even skypen, ging wel wat lastiger dan normaal met inloggen, maar heb ook videobellen toch werkend gehad..
Maar goed, vind het helemaal geen negatief geschreven stuk.
Eens in de 2/3 jaar zo'n storing vind ik ook inderdaad reuze mee vallen, denk dat ook niet heel veel mensen er zo van afhankelijk zijn dat ze niet even zonder kunnen. Vervelend is het wel natuurlijk!
Dat vraag ik me ook af, volgens mij liggen andere communicatiediensten als gmail, hotmail e.d. er vaker uit (misschien wel voor kortere duur, maar als ik zie hoevaak ik in de afgelopen jaren niet fatsoenlijk op hotmail.com kon komen vind ik het toch stukken erger dan dat Skype een keer een dag niet werkt).

In Skype overleden na (stille?) update? werd trouwens nog wel een mooie uitleg gepost van de supernodes: http://www.disruptivetele...xplaining-supernodes.html
Het ziet er dus naar uit dat als die straks allemaal weer online zijn iedereen weer verbinding met elkaar zou moeten maken, maar dat tot die tijd je met wat geluk nog steeds gewoon gebruik kan maken van skype, ook al werkt niet iedere supernode.
Mee eens, ik gebruik Skype al vrij lang en eigenlijk nooit problemen ondervonden, ook niet qua storingen. Dit is natuurlijk jammer, maar geen grote ramp.
Waarschijnlijk omdat ze vermoeden dat het aan een soortgelijke fout zoals 2 jaar geleden ligt en dat ze toen gezegd hadden dat ze dit soort problemen gingen voorkomen.
Hoe dan ook, het is een massa mensen over gans de wereld die nu niet kan skypen, als een telco plat gaat is het meestal niet landelijk, laat staan wereldwijd en dat maakt toch wel een verschil in grote-orde.

Ik vermoed dat er ondertussen al een pak meer gebruikers dan dan 2 jaar geleden dus is de impact nog groter.

offtopic:
tendieus schrijven is iets van deze tijd denk ik

[Reactie gewijzigd door dusti op 26 juli 2024 16:57]

De 2e storing in 3 jaar tijd, dat valt wel mee toch? Hoe kan het dat de zakelijke versie geen problemen heeft? Of staat die op een andere node?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 26 juli 2024 16:57]

Valt op zich wel mee alleen als de storing identiek is aan de vorige en men toen beterschap beloofde dat dus niet heeft kunnen waarmaken.

Nu zet men snel megasupernodes op hetgeen men echter bij de vorige storing al had moeten doen.
...Want?

Ook al is het identiek dezelfde storing..

Heb jij afspraken gemaakt met Skype waar je maandelijks voor betaalt? De dag dat jij een SLA met Skype hebt, waarvoor je serieus gaat betalen.. dán heb je recht van spreken IMHO..

In 2007 2 dagen, nu 24 uur... Simpel (en ja, veel te kort door de bocht, maar even voor het idee..) rekensommetje:

4 jaar:

365+365+365+366=1461
1461 - die drie dagen... = 1458
1458/1461=0.998

...99.8% Niet slecht voor een dienst waar je gratis gebruik van amakt, of wel? (en ja, ik vind die paar euro's aan credits die je wellicht gekocht hebt te verwaarlozen)

..niet als flame oid bedoeld trouwens, maar wel om te zorgen dat we reeël blijven.
Whoaw, bbob1970 geeft alleen aan dat het wat sneu zou zijn, moest deze storing dezelfde zijn dan die van 3 jaar geleden. Dat zou kunnen betekenen dat ze niet uit hun fouten leren.
Maar de omstandigheden zijn niet hetzelfde. Ik gebruik Skype al vele jaren, en het verschil met 3 jaar geleden is dat destijds de tikker van simultane gebruikers stond op iets van 2 ~ 3 miljoen, op piektijden 5 miljoen behaalde.

Nu staat de tikker met regelmaat op meer dan 20 miljoen. Daarnaast was video conferencing destijds lang niet zo veel gebruikt als momenteel.

Dan kan een storing wel van gelijke aard zijn, maar 20 miljoen bellers met video conferencing opvangen is toch wel even iets heel anders dan 3 miljoen voice callers.

Met name variabele bandbreedtes werken hiermee niet in je voordeel. Als je supernodes dan uitvallen welk de data goed doorvoeren en je blijft over met 200 ~ 3000kbit verbindingen dan is het al snel geteld met je calls als mensen daarmee video en high quality sound willen verspreiden.

Het jammere is dat 3 jaar van nu als de supernodes eruit vliegen zal dit gewoon weer gebeuren, 6 jaar van nu? Hoogst waarschijnlijk weer. Skype heeft namelijk niet de luxe om de supernodes er blijvend uit te gooien en geheel op P2P te vertrouwen, omdat de bandbreedte qua upload er niet is bij de consument.
Beter lezen:
De zakelijke versie van Skype heeft geen problemen, schrijft Parkes. Het is voor zakelijke gebruikers, net als voor 'normale' gebruikers, echter niet mogelijk om te bellen met video. Evenmin is het mogelijk om in te loggen op de website van Skype.

[Reactie gewijzigd door TheDarkstar op 26 juli 2024 16:57]

Je quote nu zelf een stuk tekst waarin Peter Parkes aangeeft:
"De zakelijke versie van Skype heeft geen problemen"

Dat is toch precies wat tweaker2010 zich afvraagt??
Waarom hebben zakelijke gebruikers geen problemen? (met uitzondering van videobellen)
Vermoedelijk maken zakelijke gebruikers dus gebruik van andere "supernodes".

Heeft dus niets te maken met beter lezen.

[Reactie gewijzigd door J0HAN op 26 juli 2024 16:57]

Los van de technische verschillen, en welke functies er wel of niet werken, is het een zeer goede prestatie. Skype bewijst zich zelf, ook nu, als betrouwbare partner. 2de storing in drie jaar tijd? Onze eigen Spoorwegen houden het geen maand vol...
Dat is dan ook wel een hele reële vergelijking. Een datainfrastructuur is bijna hetzelfde als een transportinfrastructuur en onderhevig aan dezelfde factoren.
+1 :)

Desalniettemin inderdaad gewoon keurig. De zin "In 2007 kampte de voip-aanbieder twee dagen met een grote storing; toen werd beterschap beloofd." in bovenstaand artikel is nou niet bepaald redelijk.. (het staat er niet, maar wekt toch wel de suggestie dat de kwaliteit/beschikbaarheid matig is)
Helemaal mee eens ja, iets te negatief opgezet bericht. Zoals het geschreven wordt lijkt het wel of ze door hun uitspraak van 2007 verplicht zouden moeten zijn om hun deels onbetaalde dienst bij storing ruim binnen een aantal uur zouden moeten oplossen.
Zonder dat in het artikel nu echt duidelijk is wat de fout was.

Tsja in de techniek kan dit natuurlijk gewoon gebeuren, het is niet anders. Ik denk dat als je hun uptime berekent, dat het dan erg mee valt hoor!
Ik denk dat als je hun uptime berekent, dat het dan erg mee valt hoor!
Als ik uitga van een periode van drie jaar (3 x 365 dagen = 1095 dagen) en dan gemakshalve drie dagen storing reken dan kom je op 0,27% storing, en dus een uptime van 99,73 procent. Er zijn wel degelijk sectoren waar je met zo'n score niet wegkomt hoor ;)

[Reactie gewijzigd door Carpento op 26 juli 2024 16:57]

Ja een goed datacenter heeft dan echt problemen. Gelukkig krijgen die ook veel geld binnen en is skype bijna gratis. Verder vind ik helemaal niet erg dat zoiets gebeurt. Skype is geen datacenter, maar een aanbieder van Voip. Mijn eigen provider ligt er vaker uit dan skype en daar betaal ik wel voor. Stuur maar een mailtje als je iemand echt dringend nodig hebt.
Vannacht kwam ik er wel heel even op, samen met ~ 180.000 andere mensen. Vanmiddag ook eventjes, toen miljoenen mensen online. Nu kom ik er nog steeds niet op. iPhone versie werkt helemaal niet. Ben benieuwd hoelang dit nog gaat duren.
Bij mij doet hij het op de iPhone en iPad wel, maar op de PC en Mac niet. Gisteren avond lukte het mij wel om in te loggen vanaf de pc zo rond 22.00 uur.

Ik moet ook zeggen dat het artikel nogal dramatisch geschreven overkomt. Terwijl ik voor skype niks betaal en nog niet eerder tegen problemen ben aangelopen. De storing in 2007 heb ik niet eens meegekregen. Ik gebruik skype bijna dagelijks.

Het lijkt dat de schrijver van het artikel er ook vanuit gaat dat het om hetzelfde type probleem gaat. Terwijl dat nog niet bekend is.

Ik kom hier eigenlijk om ook de technische belichting van het verhaal te lezen, maar heb moeten constateren dat de kwaliteit daarvan te wensen over laat, al is dat wel afhankelijk van de auteur.
Niets van gemerkt, ben de hele dag al online op m'n werk met al m'n collega's.
Volgens de heartbeat ( http://heartbeat.skype.com/ ) zit het probleem alleen bij het inloggen. Ben je over die "drempel" heen dan kun je gewoon skype.
Ik vind het jammer van gisteren en hoop dat het vanavond weer werkt. Verder vindt ik het een leuk programma, maar vind de nieuwe versie van skype onoverzichtelijk en hij slaat gewoon geen enkele instelling op. Elke keer kan ik alles weer opnieuw instellen. Zelfs nadat ik de comp heb geformateerd. Wat een ellende.
Echt? Geen last van hiero.
Probleem lost zich, zoals al vermeld staat, langzaam op. Steeds meer mensen kunnen dus ook inloggen.
Dit zou dan waarschijnlijk met de nieuwe versie te maken hebben die net is uitgekomen.
Want sinds die uit is heb ik meer problemen dan ooit met skype!
Mijn skype voor iphone is weer up and running sinds een paar minuten.
Tja, vreemd. Ikzelf had alleen gistermiddag even problemen met de verbinding, maar dat was maar een uur of drie. Sindsdien geen problemen meer, dus ik behoor blijkbaar tot de lucky few.

Ik zal trouwens eens kijken hoe dat zit met die supernodes en of ik mijn pc/laptop kan opgeven als supernode. Om eerlijk te wezen wist ik niet eens van het bestaan af :X .
Het is vervelend, maar niet zodanig dat de wereld vergaat.
De meeste mensen maker gratis gebruik van Skype en voor diegenen die SkypeOut gebruiken, zoals ikzelf af en toe, is er ook geen man overboord aangezien het pay per use is.

Voor alle klagers: probeer zelf maar eens zoiets op te zetten en voor de rest van je bestaan storingsvrij te blijven. Bel me als het gelukt is

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.