Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Het aandeel van p2p-filesharing in het Europese dataverkeer is in het afgelopen jaar gedaald van 22 naar 11 procent. Het deel van het dataverkeer dat voor websurfen wordt gebruikt is juist gegroeid, van bijna 26 naar bijna 45 procent.

Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Sandvine, een Canadese leverancier van netwerkapparatuur. Het bedrijf doet jaarlijks wereldwijd onderzoek naar het gebruik van breedbandnetwerken door eindgebruikers, meldt Heise Online.

Sandvine deed zijn onderzoek vooral tijdens de piekuren van het Europese breedbandnetwerk. Dit lag, net als in 2009, tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds. Met een absolute top tussen zeven en acht uur 's avonds. Een verschil met 2009 is dat het minimumgebruik van het netwerk, aan het begin van de ochtend, 16 procent van het piekgebruik bedraagt, relatief veel lager dan vorig jaar, toen het minimumgebruik van het netwerk nog ruim 30 procent van het piekgebruik bedroeg.

Realtime-entertainment, zoals YouTube en streaming audio- of videodiensten, hebben net als vorig jaar een aandeel in het dataverkeer van dertig procent op de Europese markt. De vijf categorieën die in Europa het meeste dataverkeer opleveren, zijn achtereenvolgens websurfen, realtime-entertainment, p2p-filesharing, opslag- en backup-services en realtime-communicatie. De laatste twee zijn dit jaar nieuw in de top vijf. Onder opslag- en backup-services vallen onder andere Rapidshare en Dropbox. Realtime-communicatie betreft applicaties zoals Skype. Vorig jaar stonden online-gamen en nieuwsgroepen nog in de top vijf.

Downstream gebruiken http-toepassingen het meeste dataverkeer in Europa. Op de tweede plaats staat YouTube. BitTorrent consumeert volgens de onderzoekers het meeste upstreamverkeer, gevolgd door http.

In Noord-Amerika maken mensen vooral gebruik van entertainmentdiensten zoals Netflix. In Zuid-Amerika neemt p2p-filesharing het grootste aandeel in het dataverkeer over van websurfen. In Azië en Oceanië moest websurfen terrein prijsgeven aan entertainmentdiensten.

Verdeling dataverkeer EuropaVerdeling dataverkeer up & down EuropaPiekuren in Europa

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Dit lijkt me een logisch gevolg van enerzijds het aanpakken van torrentsites (Mininova, TPB) en anderzijds het groeien van hoge kwaliteit doch gratis content. Maar dat het zo snel gaat is opvallend.
Plus, hoe zit het met websurfen? Normaliter gaat daar niet zo veel bandbreedte aan op, websites zijn voornamelijk text en plaatjes. Realtime entertainment zou volgens mij veel meer bandbreedte in moeten nemen, tenzij ze Youtube daar niet onder indelen.
Dit lijkt me een logisch gevolg van enerzijds het aanpakken van torrentsites (Mininova, TPB) en anderzijds het groeien van hoge kwaliteit doch gratis content. Maar dat het zo snel gaat is opvallend.
Ik verwacht niet dat het aanpakken van torrentsites enig resultaat heeft. TPB is immers nog steeds online en voor sites die wel offline zijn (mininova) zijn er te veel alternatieven.

Ik denk eerder dat:
- bittorrent een relatief kleiner aandeel van het totale verkeer beslaat omdat (ook volgens dit rapport) het totale verkeer is toegenomen,
- de noodzaak bittorrent te gebruiken om je content digitaal te kunnen kijken afneemt door bijvoorbeeld streaming diensten,
- het bittorrent verkeer zich meer tussen lokale peers afspeelt doordat de clients wat dat betreft steeds beter opgezet worden,
- p2p verkeer kan gemaskeerd worden als HTTP verkeer, de meting zegt uiteindelijk dus vrij weinig.

Al met al denk ik dat je uit dit rapport weinig kan afleiden mbt een absolute daling van het bittorrent gebruik.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 9 november 2010 11:00]

Ik vermoed dat Youtube juist wel valt onderwebsurfen, aangezien de player gewoon geintergreerd is. Zeker nu dat Youtube ook in HD beschikbaar is, betekend dat de hoeveelheid verstookte data aanzienverhoogd is, ervan uitgaande dat het merendeel van de mensen ook echt gebruik maken van de HD functie.

Maar dit is natuurlijk ervan uitgaande dat sites zoals Youtube hierin mee geteld worden. Waar ik benieuwd naar ben of webbased games meetellen, ik denk dan bijv. aan een Quake Live om maar iets te noemen. Iets meer inzicht in welke voorwaarden ze stellen wat geldt als websurfen zou wel mooi zijn voor het totaal plaatje.
Realtime-entertainment, zoals YouTube en streaming audio- of videodiensten,
Youtube valt dus niet onder websurfen
Hoe maken ze verschil tussen realtime-entertainment en realtime-communicatie? In beide gevallen gaat het om av-data.
+ Wat zeggen percentages. Als je het artikel leest lijkt het alsof er minder gedownload wordt via P2P. Misschien wordt er eigenlijk zelfs meer gedownload als je rekent in absolute GB's. Misschien wordt er gewoon op andere vlakken meer gedownload... Dus wat zegt dit onderzoek...
inderdaad de volume p2p verkeer kan gegroeid zijn
maar procentueel gedaald zijn door de gigantische toename van gebruik van bijvoorbeeld streaming diensten, die nu ook in HD streamen en dus veel extra bandbreedte opeisen.

zoals hier gemeld vorig jaar
nieuws: 'P2p-verkeer is ingezakt terwijl streaming video floreert'

toch zegt het wel wat, als mijn intuďtie gelijk heeft (en het vooral komt door een toename in Hidef streaming is dat wel heel interessant.)

want als ik het zo zie gaan we langzamerhand wel steeds meer richting streaming en clouddiensen, films streamen van het internet ipv downloaden en ook het streamen van muziek komt ook steeds meer tot wasdom. en het gebruik neemt toe (aan de bandbreedte te zien, die toename kan niet alleen va low naar hidef transitie zijn schat ik zo.)

zou me niet verbazen als we over een paar jaar niet anders gewend meer zijn.
want persoonlijk stream ik een film liever dan hem eerst te moeten downloaden en pas te kijken nadat hij helemaal binnen is.
en ook diensten zoals last.fm die me artiesten aanraden die ik waarschijnlijk ook leuk vindt, e dus daar een hele playlist van opzetten houdt alles fris.
Er is natuurlijk ook een andere factor. Dit artikel zegt dat Sandvine een " een Canadese leverancier van netwerkapparatuur" is. Wat er niet bij staat is exact wat voor apparatuur Sandvine levert.

Een kijkje op hun website:
Sandvine is dedicated to building solutions that allow today’s DSL, FTTx, cable, fixed wireless and mobile data service providers to increase network profitability while improving the quality of experience (QoE) for the consumer. Network Policy Control is a network and service management technique that supports all access technologies, all users and all applications to:

1. Identify convergent network conditions including subscriber, application and location
2. Evaluate in real-time business logic rules to make policy decisions locally
3. Enforce policy actions locally and remotely that affect network conditions and subscriber experiences
Veel geblaat. Wat er eigenlijk staat is dat Sandvine apparatuur maakt om aan traffic shaping te doen :o

Zij benadrukken natuurlijk de positive kant (voorrang geven aan zaken die belangrijk zijn), maar de negatieve kant is het botweg blokkeren, cappen of vertragen van verkeer dat 'ongewenst' is. Reken maar dat P2P-verkeer (en trouwens nieuwsgroepen) dat is - het slokt veel bandbreedte op, de ISPs en carriers verdienen er niets aan en het levert juridisch gezeik op (klaagbrieven van Brein/Buma en consorten)...

Het kan goed zijn dat wat Sandvine hier vooral wil laten zien is dat hun apparatuur (of die van concurrenten, ze zijn zeker niet de enige leverancier van die troep) succesvol doet waar hun klanten (ISPs en carriers) het voor aanschaffen. Of wij als eindgebruikers hier blij mee moeten zijn is een tweede, en los daarvan, het wordt wel een beetje een "wij van WC-eend" verhaal - als P2P gelijk bleef of steeg zou het ten nadele zijn van Sandvine (hun producten zouden niet werken), dus nogal logisch dat cijfers die wij van Sandvine krijgen tonen dat Sandvine werkt :z
dat was ook een van mijn 2 ideeën, het andere was dat het verkeer over SSL zou zijn toegenomen, waardoor het niet meer te herleiden is tot p2p
Volgens mij zijn streaming-diensten gigantisch gestegen, en vooral Youtube. Het p2p-verkeer kan in absolute hoeveelheid, of alleen in percentages, gedaald zijn. Dat blijkt namelijk niet uit het raport, dat geeft alleen percentages en ratio's.

Tja, waarom zou je nog muziek en video's downloaden als je ze online kunt afspelen en je dan meer keus hebt als je ooit via download op lokale opslag kunt verkrijgen.
Youtube e.d. doorzoekt makkelijker als een eigen HDD.
Omdat je betere kwaliteit wil
Omdat het iritant is dat youtube om de 10 minuten naar het volgende deel moet
Omdat je geen reclame wil
Zomaar wat ideeën...

Edit: trouwens eens wat films en series proberen te vinden op youtube dan, maar zo compleet en makkelijk te vinden als jij nu suggereert is het echt niet hoor... Dus, voeg ook maar aan het rijtje toe dat lang niet alles te vinden is inclusief dingen die wel makkelijk te downloaden zijn en als het er al op staat je toch even aan het zoeken bent. Als je download moet je misschien ook even zoeken, maar dan staat het klaar. Youtube kun je bookmarken maar dan heb je het risico dat het alweer verwijderd is.

Overigens kijk ik nog steeds uit naar de eerste dienst die mij tegen schappelijke prijzen uit een zo compleet mogelijk aanbod films en series laat kijken (liefst downloaden, zonder drm, dan kan ik het niet kwijt raken, ik betaal er immers voor). Het is echt niet zo dat ik per se niet wil betalen. Ter vergelijking, ik heb dit jaar ook al een paar honderd euro naar steam gebracht.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 9 november 2010 12:32]

Dit zegt mij eerder dat gemiste kansen door de grote jongens nu kunnen worden goedgemaakt, voordat de volgende illegitieme techniek om de hoek staat en streaming van media tussen gebruikers eenvoudig maakt.

Maar goed, dit onderzoek is toch vooral, "wij van wc-eend."
Het lijkt mij dat ze deze filteren op de gebruikte protocollen.
De Percentages zeggen in dit geval niks zoals Aurora zegt. Meer/Minder gedownload kan zowel in de grote van de bestanden zitten, als in de hoeveelheid mensen die daadwerkelijk download.

En ik neem trouwens aan dat ze de data echt wel filteren op gebruikte protocollen, om zo onderscheid te maken tussen bijv Torrent verkeer en Communicatief verkeer.
Onderscheid maken tussen verkeer wat van data centra en wat van consumenten aansluitingen af komt. Ook is de eerste uni-directioneel en de twee bi-directioneel.
Zou je uit de dalende trend van p2p verkeer en de stijgende van backup diensten als Rapidshare mogen concluderen dan Rapidshare een alternatief gaat worden voor het uitwisselen van minder legale video's?

De daling van p2p zou je dan toch als een overwinning voor stichting Brein mogen zien - kennelijk zijn de mensen toch wat minder geneigd om via p2p bestanden te delen.

Overigens lijken ook niewsgroepen/usenet volledig verdwenen uit de top 10 van 2010. Met usenet een goed alternatief voor p2p zou je daar juist een stijging verwachten...
Als iemand die enigzins in dat wereldje zit kan ik je zeggen dat op de meeste (grote) sites niet gekeken word naar rapidshare voor copyright content, hooguit een keertje om de gaten in een seizoen van een wat oudere serie in te vullen.

Dit is vooral vanwege het wachten en de limieten. Megaupload is daar veel makkelijker in + kun je gelijk streamen via de megavideo link.

[Reactie gewijzigd door Leo1010 op 9 november 2010 09:40]

Easy-share wordt ook steeds populairder. Ik vind het een stuk gemakkelijk (ook om te uploaden) dan RS.
De daling van p2p zou je dan toch als een overwinning voor stichting Brein mogen zien - kennelijk zijn de mensen toch wat minder geneigd om via p2p bestanden te delen
BREIN is echt niet verantwoordelijk voor een terugloop in het percentage van P2P in heel Europa (waar dit artikel over gaat)... Je geeft Dhr. Kuijk echt veel te veel credit... Zoals hierboven al gezegd is, de getallen zijn behoorlijk onduidelijk en roepen meer vragen op dan ze beantwoorden.
Usenet is zelfs helemaal uit de statistiek verdwenen in 2010. Hoe kan dat?

Gezien het toegenomen gebruik gemak en het feit een NAS steeds goedkoper wordt en steeds meer kan zou je verwachten dat dat toeneemt.

[Reactie gewijzigd door immetjes op 9 november 2010 08:58]

Tevens is het Gamen verdwenen.. Beetje vage getallen als je het mij vraagt... Zo zijn de meeste getallen gewoon gewassen neus
Vind it ook rare ontwikkeling. Als je het staatje juist interpreteert zou Gaming juist zijn afgenomen aangezien storage, eveneens 3,9% er gewoon in staat. gaming zou daarmee gezakt zijn beneden de 2,3%. Zo zie je maar weer dat deze getallen niets zeggen als je niet aangeeft om hoeveel dataverkeer het gaat. 99% van 1 Gb is altijd nog minder dan 0,001% van 1 TB.
Ook het feit dat het minimumgebruik relatief gedaald is wijst op teruglopen van gebruik van P2P-toepassingen. Dit zijn typisch het soort toepassingen dat je 's nachts laat doorlopen.
Voor de gemiddelde leek is het downloaden van muziek ook makkelijker geworden dankzij sites die het downloaden via Youtube makkelijker maakt. Of dit ook hier het geval is durf ik niet te zeggen, maar de firefox addons (voorbeeld) zijn wel ontzettend vaak gedownload.
Ook wel logisch gezien onze bandbreedte genoeg is om streaming video te bekijken. Mensen downloaden steeds minder een volledige film maar kijken deze gelijk online, tvtje koppelen en kijken maar!

Ik vind dit wel een goede ontwikkeling, want ik zou (samen met veel anderen) het helemaal niet erg vinden een kleine vergoeding af te leggen om een film in hoge kwaliteit streaming te kunnen bekijken bij een nette site. Hopelijk redt dit de filmindustrie een beetje!

Netflix in Holland!!!

[Reactie gewijzigd door gizmostudios op 9 november 2010 08:52]

Precies! Maar het grootste probleem blijft toch het aanbod.. Netflix is (zoals je zelf aangeeft) niet beschikbaar in NL*.

* Al twijfel ik nu wel.. Volgensmij wel op de xbox-360. Of dit was -nog- niet beschikbaar.
Oftewel, veel p2p-verkeer gaat nu encrypted door het netwerk heen, of maskeren zich als normaal surfverkeer.
Of de protocollen die ervoor zorgen dat je bij lokale peers download (de buurman bijvoorbeeld) die tegenwoordig in de torrentclients zitten blijken erg goed te werken?
Sandvine deed zijn onderzoek vooral tijdens de piekuren van het Europese breedbandnetwerk. Dit lag, net als in 2009, tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds. Met een absolute top tussen zeven en acht uur 's avonds.
Ze hebben dus gemeten op tijdstippen dat de meeste internetgebruikers aan het websurfen zijn, terwijl downloaden/p2p juist vooral 's nachts gebeurt neem ik aan. Zo krijg je dus een scheef beeld van het totale internetgebruik.
Mja tijdens het surfen/gamen wil je geen 2mbps torrent aan hebben :)
Ik denk als je een 50Mbit verbinding hebt dat je er bar weinig van zult merken. En anders limiteer je de upload en dan kun je nog makkelijk surfen en gamen.
Niet iedereen heeft een 50mbit verbinding...
Ik ook niet maar dat weerhoud mij er niet van een torrent de draaien en dan nog fatsoenlijk online te gamen ;)
Maar hoe zit het eigenlijk met de absolute stijging van het dataverkeer? Is het webbrowsen gewoon veel meer geworden, of is het het p2p-verkeer afgenomen?
Ik had altijd de indruk dat p2p verkeer terugloopt omdat newsgroepen belangrijker worden voor het downloaden. Kennenlijk valt dat wel mee.
Ongeloofelijk dat het aandeel websurfen zo groot is. Een pagina vol text neemt niet zoveel ruimte in beslag, zelfs niet met een mooie opmaak middels CSS. Het moet dus de andere content op webpagina's zijn (Graphics, flash, etc)
En dan nog idd. Als ik thuis. Voor ff de lotr trilogie download ŕ 120gb. Dan zou daar nu terabytes aan data tegenover moeten staan bestemt voor webverkeer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True