Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aanklagers VS seponeren Xbox-modrechtszaak

Aanklagers in een rechtszaak tegen een Amerikaan die de firmware van Xbox-consoles aanpaste zodat kopieën konden worden gedraaid, hebben de zaak geseponeerd. De aanklagers gaven toe tijdens de zaak fouten te hebben gemaakt.

De Amerikaanse overheid had de 28-jarige Matthew Crippen uit Californië aangeklaagd omdat hij voor andere mensen de firmware van hun Xbox 360-spelers aanpaste zodat illegale kopieën konden worden gedraaid. Crippen adverteerde online met de dienst. Tony Rosario, een undercovermedewerker van de Entertainment Software Association, reageerde in 2008 op een advertentie van Crippen en liet voor 60 dollar de optische drive van zijn Xbox 360 aanpassen. Rosario legde het geheel vast met een verborgen camera, genoeg reden voor de autoriteiten om een aanklacht tegen Crippen in te dienen.

Tijdens de rechtszaak stelde de rechter dat de aanklagers nog moesten bewijzen dat Crippen zich ervan bewust was dat hij de wet brak met het modificeren van de firmwares. Rosario werd als eerste getuige opgeroepen en verklaarde tegenover de rechter en jury dat Crippen na de modificatie een illegale kopie in de optische drive stopte om te testen of de modificatie succesvol was geweest. Dit feit kwam als nieuws voor de verdediging, want Rosario had dit niet vermeld in zijn geschreven verklaring of eerdere getuigenissen. De aanklagers zeiden dat Rosario dit pas onlangs tegenover hen had onthuld en gaven toe dat ze in de fout waren gegaan door deze nieuwe informatie niet te delen met de advocaten van Crippen en de rechter.

De nieuwe onthulling was niet het enige waaraan de rechter aanstoot nam. Zo was niet duidelijk of videomateriaal van Rosario wel rechtsgeldig bewijsmateriaal was volgens de Californische wet. Volgens de aanklagers was er geen sprake van het illegaal opnemen van een gesprek, omdat de video geen geluid bevatte. De verdediging was desondanks van mening dat het materiaal niet mocht worden gebruikt, omdat het met een verborgen camera was opgenomen. Daarnaast bleek dat een andere getuige, die twee door Crippen gemodificeerde drives had geanalyseerd, vroeger zelf Xbox-consoles had gemod.

Dit was genoeg reden voor de rechter om op de tweede dag van de rechtszaak een half uur durend kritisch betoog af te steken tegen de aanklagers over de manier waarop ze hun zaak hadden opgezet. De aanklagers hebben toen op de derde dag van de rechtszaak besloten om, vanwege hun fouten en in het kader van fairness and justice, de zaak te seponeren, schrijft Wired. Crippen is van plan om, nu alles achter de rug is, zijn opleiding te vervolgen, waarna hij wiskundeleraar wil worden op een middelbare school. Als Crippen schuldig was bevonden had hij een maximale gevangenisstraf van vijf jaar kunnen krijgen.

In Nederland zijn de verkoop van modchips die kopieerbeveiligingen omzeilen en modificaties met hetzelfde doel bij wet verboden. Toch worden Xbox 360-modchips nog gewoon verkocht. De verkoop van omgebouwde Wii's en R4-flashkaartjes is eerder dit jaar door de rechter aan banden gelegd. Volgens de rechter werden deze 'vrijwel uitsluitend' gebruikt voor het omzeilen van kopieerbeveiligingen.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

03-12-2010 • 15:12

39 Linkedin

Reacties (39)

Wijzig sortering
Een WII ombouwen doe je toch ook omdat je alles vanaf USB wil spelen. De dvd's krassen zo snel en zijn na een tijdje onbruikbaar.
Ja maar wij in NL hebben nog het recht om een kopie te kunnen maken voor eigen gebruik weliswaar. Alleen lullig dat de kopie dan niet wil werken, dus aan dat recht heb je weinig zonder een mod. En een ge-modded XBOX / WII wordt weer gebanned.
Waarom meen jij het recht te hebben om een kopie voor eigen gebruik te mogen maken? Op software heb je alleen het recht een reservekopie te maken, mits dit voor het gebruik van de software nodig is en mits de rechthebbende je dat toestaat.

Nintendo staat overduidelijk niet toe dat je een reservekopie maakt, en zelfs als dat toegestaan zou zijn dan mag een reservekopie nog altijd alleen gebruikt worden als het origineel onbruikbaar raakt - oftewel, je mag een reservekopie in de kast bewaren en eruit halen als het origineel niet werkt.
Nintendo heeft zich aan de Nederlandse wet te houden en kan niet voor eigen rechter spelen.
Nintendo heeft zich aan de Nederlandse wet te houden en kan niet voor eigen rechter spelen
Ik zie iedereen deze fout keer op keer maken. De thuiskopie is een wassen neus, want alhoewel jij het recht hebt om een thuiskopie te maken, is Nintendo nergens en nooit verplicht jou daarin te faciliteren. Nintendo mag het afspelen van kopieen gewoon verhinderen, en daarmee staan ze juridisch volledig in hun recht.

Bovendien geld het thuiskopie verhaal niet voor software.
Iedereen zegt wel dat ze dat recht hebben, maar het is gewoon bullshit.
Uiteindelijk gebruikt niemand een omgebouwde Xbox/Wii om alleen backups te spelen en dat weet je zelf ook.
Hey!

Ik heb mijn wii omgebouwd (softmod) omdat ik wou kijken of ik oude point&click adventures erop draaiende kon krijgen. Het ding werd alleen op feestjes/bij vrienden gebruikt, en dus na klooien met wiimotes en bluetooth adapters, was de volgende stap om te kijken of het ding dus dosbox/scummvm kon draaien. Dit kan, met prima upscaling. Best leuk hoor, om op een groot beeldscherm die oude games nog kan spelen, met een afstandsbediening.

Dit was nog voor de tijd van de iso loaders, en net toen de softmod uitkwam. DVDtjes branden is te veel werk want de helft van alle wii games is toch crap, en ik koop eigenlijk enkel spellen waarvan ik weet dat ze goed zijn (bij iemand anders gespeeld ofzo)

Later inderdaad een iso loader erop gezet. Degene die ik nu heb is coverflowloader ofzo iets, je rost een spel erin, drukt op een knop, wacht even, en je hebt hem op je externe hardeschijf staan. DVD in het hoesje in de kast, en je neemt het ding overal mee naartoe. Ik heb zelfs zo'n sensor bar op batterijen, ideaal.

Je gooit het ding in je rugzak, gaat naar iemand toe, hangt het ding aan de TV en je kunt gaan. Geen dvd's waar iemand met zn dronken kop op gaat staan, en je kan met zn allen gewoon lekker blijven zitten/op je plek blijven staan als je iets anders wilt.

Nu heb ik het ding ergens in een kast. Hij word niet al te warm, je hoort hem niet en als je een spelletje wilt spelen druk je gewoon op de wiimote. Ik wou dat ik dat ook kon doen met mijn xbox, maar helaas is Microsoft wat minder tolerant betreffende wie de eigenaar van die machine is :(.
Ligt eraan welke mod je gebruikt. Ik kan met mijn WII gewoon online hoor.
Wat is de celstraf die je in Nederland krijgt voor het ombouwen van een xbox of wii etc?

Ik vind 5 jaar max. nogal buiten proporties. Ja hij overtreed de wet maar kom op, 5 jaar?
Natuurlijk moet je wel mee rekenen dat hij een advertentie had geplaatst met zijn diensten maar dit vind ik echt te overdreven voor woorden.
Laat hem alle winst die die gemaakt heeft terug betalen en geef hem een uur of 40 community service als straf.

EDIT: Dit was er vanuit gaande dat hij daadwerkelijk bestraft zou worden.

[Reactie gewijzigd door _Rope op 3 december 2010 15:33]

Die hoge straf moet als voorbeeld dienen, en hij verdiende er geld mee.
Dat is toch een ander niveau als bv ff een filmpje voor je buurman branden die je over de schutting gooit.
Of 5 jaar proportioneel is kun je over bekvechten, maar 40 uur taakverlening is natuurlijk weer belachelijk laag.
Als je dit soort dingen zakelijk gaat aanpakken komen de normen nu eenmaal anders te liggen.

Of je blij moet zijn met de huidige versies van copyright is natuurlijk een heel ander verhaal. Laten de platenmaatschappijen eerst maar eens duidelijkheid verschaffen of je nu een licentie koopt voor je media, of dat je een fysiek medium koopt waar je mee kunt doen wat je wilt.
Want de huidige stand van zaken is dat ze die 2 dingen mixen en alleen de dingen eruit pikken die voor de platenmaatschappijen gunstig zijn.
Welk deel van maximale heb je niet begrepen?

De wet geeft altijd een gebied aan waartussen de straffen kunnen liggen. De rechter moet dan bepalen hoe hoog in dit specifieke geval de straf komt te liggen.
Welk deel van mijn reactie heb jij niet gelezen? Er staat toch "max." in mijn reactie of niet dan? Het ging mij om het idee dat je uberhaupt 5 jaar hiervoor kan krijgen.
En wat mag "5 jaar hiervoor" betekenen? Dacht je nou werkelijk dat dit specifieke vergrijp zo gedetailleerd in de wet staat? Kom nou toch! De wet die zoiets beslaat is veel algemener, en beslaat alles van kleine vergrijpen tot grootscheepse criminaliteit. En de rechter bepaald dan waar in het spectrum dit specifieke geval ligt.

Gaat hier trouwens wel om iemand die commercieel bezig is. online-advertentie, 60 euro ombouwkosten. Dat is dus niet de spreekwoordelijke buurman die even iets regelt.
een aanklager kan een rechtzaak niet seponeren, dat kan enkel de rechter.

De aanklagers kunnen het onderzoek wel seponeren, waarna de rechter de rechtzaak seponeert.
Technisch gezien, maar als het OM zegt:

“The government has decided to dismiss the indictment"

Dan heeft de rechter weinig meer te doen, behalve de zaak te seponeren.
Je mag toch zeker zelf wel weten wat je doet of laat doen met een aangekocht product.
Nee.
Fout.

Het fysieke product, de console hardware, mag je alles mee doen wat je wilt. Soldeer er chips op, breek hem in twee, gooi hem in de frituurpan, soldeer alle onderdelen los en doe er wat anders mee...

De software, welke je niet koopt en waar je alleen een licentie op kan krijgen, mag je niet alles mee doen. Zo mag je die software bijvoorbeeld niet wijzigen.

Er is geen enkele rechter in Nederland die iemand zal veroordelen voor het monteren van een modchip op zijn eigen console, als de modchip niet in staat is om het spelen van gekopieerde spellen mogelijk te maken. Waar een rechter iemand op zal veroordelen is het doorbreken van beveiligingen of het gebruiken van gemodificeerde software van een ander (zoals gehackte firmwares) waar geen licentie voor is. Al wordt dit overigens alleen gedaan voor persoonlijk gebruik, dan is de kans dat dit tot een veroordeling zal komen evengoed nihil. Linux draaien op je console is redelijk veilig, mits een rechter oordeelt naar redelijkheid en billijkheid. ;)

Het gebruik van gekopieerde spellen (en ik bedoel geen 'back-ups') is natuurlijk een hele andere zaak...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 december 2010 10:25]

Ik repareer dan voor de leuk gameconsoles, en als je ziet wat kinderen er mee doen, 4 schijfen tegelijk in een drive stoppen, ik vind geld/papier/water/sokken in gameconsoles.

Maargoed dat we in nederland een copie ervan mogen maken, scheelt de ouders een hoop stress en zeurende kinderen die klagen elke 5 minuten dat hij stuk is of niet kan afspelen. Die ouders hebben het echt niet makkelijk als de ds spelletjes stuk zijn of de schijfes of dvd speler kapot is van een drive.

Opmerkingen dat je dan maar beter moet opletten vind ik te onvolwassen. Zeg dat pas als je zelf een aantal jaar kinderen heb.

Wat dus wel ideaal is is gewoon spellen op een hardeschijf, origineel veilig in de kast of je digitale aankoop bewijs in een map.

Ombouwen dus die hap
Ik heb een neefje en een nichtje met allebei een Xbox en ze zijn allebei voorzichtig genoeg met zowel het apparaat als met de spellen die ze erin stoppen. Dus dat jij toevallig een paar kinderen kent die aanleg hebben om sloper te worden betekent lang niet dat ze allemaal zo zijn.
Dat jij toevallig een neefje en een nichtje hebt die dat niet doen betekent niet dat de rest het ook nket is.

Ieder kind is anders en het ligt ook aan de opvoeding die een kind krijgt. Als een kind een knal voor z'n harses krijgt als ie d'r ook maar aankomt dan zal ie het de volgende keer wel laten om er ook maar in de buurt te komen. (beetje fout voorbeeld dit XD)
het gaat om iemand die geld verdient heeft
aan het ombouwen van xboxen zodat er kopieen op gedraaid kunnen worden.
een echte tweaker had dat voor nop gedaan....dan wordt het een ander verhaal!
wel zo fair dat je daarvoor wordt bestraft......
"Toch worden Xbox 360-modchips nog gewoon verkocht."

Kennelijk wordt de schrijver van dit artikel niet gehinderd
door een gedegen kennis van zaken; 360's worden
omgebouwd middels een custom firmware niet door een
modchip.

@Wooley: "een echte tweaker had dat voor nop gedaan....
dan wordt het een ander verhaal! wel zo fair dat je daarvoor
wordt bestraft......"

Wat een onzin.. Jouw definitie van tweaker is de maatstaf waaraan
iedereen die dit doet wordt beoordeeld?
Ik vind het niet meer dan normaal dat zo'n persoon daar wat voor vraagt;
doe jij soms alles voor noppes? Wellicht had die persoon zelfs fiscaal
de zaak op orde! Iemand in de US die iPhones jailbreakt en daar geld
voor vraagt en netjes zijn deel aan de fiscus afdraagt doet precies hetzelfde
en is 100% legaal bezig.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 5 december 2010 03:15]

Vormfout dus, zou niet moeten gebeuren.
Dit is meer dan een vormfout. Een vormfout is een tikfout, of iets anders bazaals in de papierwinkel. Hier is ongeldig bewijsmatriaal geintroduceerd. (Die camerabeelden hadden gemaakt moeten worden door een gelicenseerde prive detective, dan had er minder aan de hand geweest)
Wat een geklungel van die aanklagers...
Ze kunnen iemand vijf jaar achter de tralies zetten maar is het illegaal kopieren dan ineens afgelopen?

Vijf jaar cel staat niet in verhouding. Dit is gewoon een laffe pest actie.

Goed dat de rechter ze allemaal weer naar huis heeft gestuurd.
Pest actie? Als hij schuldig was bevonden dan had hij iets gedaan wat niet wettelijk is. De schade die deze persoon mogelijk heeft aangericht is niet te meten evenals de verdiensten die hij eraan gehad heeft.

Als je weet dat je iets illegaals doet moet je de gevolgen maar durven dragen ook als je gepakt word.
Waarom zo'n heisa om een beetje burgelijke ongehoorzaamheid. We hebben het hier wel over een Tweaker.

Daar ga je de rechterlijke macht niet mee belasten. Is gewoon onverantwoordelijk gedrag.

Regeltjespoetserij is het.
Dit is geen burgelijke ongehoorzaamheid, dit is gewoon op commerciele schaal spelcomputers ombouwen. Wat je met je eigen spelcomputer doet mag je zelf weten, maar als je dit als commerciele dienst aanbiedt ben je niet helemaal fris bezig.
Wat je met je eigen spelcomputer doet mag je zelf weten, maar als je dit als commerciele dienst aanbiedt ben je niet helemaal fris bezig.
Want? :?
Als ik mijn PC wil modden moet ik dat toch ook zelf weten? Als ik die mod door iemand anders uit laat voeren moet ik dat toch ook zelf weten? Als ik mijn auto laat opvoeren zodat hij nog verder boven de 200 kan is dat toch ook geen probleem? Denk je dat ik dat zou doen om er vervolgens keurig 120 mee te blijven rijden? Toch is het volledig geaccepteerd dat we in auto's rijden die harder dan de limiet kunnen rijden en waarvan we gewoon weten dat een groot deel ook af en toe daadwerkelijk harder rijdt.

Om dan te zeggen dat je die mod enkel en alleen gebruikt voor het spelen van illegale kopieën en dus aangepakt moet worden is een onzin argument. Dat is hetzelfde als zeggen dat het bittorrent protocol verboden moet worden omdat hier zoveel auteursrechtelijk beschermd materiaal mee gedownload wordt. Het is misschien waar, maar totdat het openbaar ministerie, en niet Brein, RIAA of MPAA, bewijzen dat je iets doet wat niet mag(te hard rijden) kunnen ze jou een (cel)straf of boete opleggen. De makers van het bittorrentprotocol gaan net als de autofabrikanten en garages in deze, terecht, vrij uit.

Waarom dan toch zo'n vreemde uitzondering voor console mods? Dit riekt gewoon naar gelobby van de entertainment industrie en organisaties als Brein die onze politiek en rechtstaat negatief beïnvloeden. Dat zouden ze eens aan moeten pakken. We worden immers al jaren lang voor dief uitgemaakt met elke gekochte DVD en BluRay door die clubs :(

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 4 december 2010 05:35]

Waarom dan toch zo'n vreemde uitzondering voor console mods? Dit riekt gewoon naar gelobby van de entertainment industrie en organisaties als Brein die onze politiek en rechtstaat negatief beïnvloeden.
Ik hoop dat je weet dat software (al dan niet in ROM vorm) kopieren altijd al bij wet verboden is. Daarom zijn modchips verboden, en mogen zaken als R4 niet. Dat heeft weinig met lobby, en alles met de wet te maken. Punt.

Bovendien slaat je reactie nergens op (alhoewel het een fraai betoog is). Het is niet fris als je het als commercieele dienst aanbied. Als je puur en alleen je eigen console mod (voor eigen gebruik) zou men het nog door de vingers kunnen zien. Maar er geld aan verdienen is geld verdienen aan het faciliteren van iets wat strafbaar is. Zo simpel is het. If you don't like it? begin een politieke partij, of emigreer.
Ik hoop dat je weet dat software (al dan niet in ROM vorm) kopieren altijd al bij wet verboden is. Daarom zijn modchips verboden, en mogen zaken als R4 niet. Dat heeft weinig met lobby, en alles met de wet te maken. Punt.

Bovendien slaat je reactie nergens op (alhoewel het een fraai betoog is). Het is niet fris als je het als commercieele dienst aanbied. Als je puur en alleen je eigen console mod (voor eigen gebruik) zou men het nog door de vingers kunnen zien. Maar er geld aan verdienen is geld verdienen aan het faciliteren van iets wat strafbaar is. Zo simpel is het. If you don't like it? begin een politieke partij, of emigreer.
Zozo, dat is behoorlijk stellig. En fout, om meerdere redenen.

Er mag een reserve kopie van software gemaakt worden(http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/.
Deze regeling is te vinden in artikel 45k van de Auteurswet 1912:

Als inbreuk op het auteursrecht op een [computerprogramma] wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.

De belangrijkste elementen van dit artikel zijn:

* Het moet gaan om een kopie van computerprogramma's of software.
* De kopie moet door de rechtmatige verkrijger gemaakt worden.
* De kopie moet een reservekopie zijn.
* De reservekopie moet noodzakelijk voor het beoogde gebruik zijn.
Belangrijkste vraag is dan denk ik: is de reservekopie noodzakelijk voor het beoogde gebruik. Heb je een back-up disc voor Xbox spellen nodig? Kun je, jaren nadat je er geld voor betaald hebt, een nieuwe disc krijgen als deze stuk gaat? Antwoord: niet altijd en zeker niet onbeperkt lang in de toekomst. Als ik over 10 jaar nog lekker Ninja Gaiden op mijn originele Xbox wil spelen(dat is het beoogde gebruik) maar mijn disc is kapot, dan heb ik lekker pech. Mijn mogelijkheden zijn dan 2e hands kopen, als dat al lukt. Of een reservekopie gebruiken.

Als ik dus mijn Xbox wil modden om daar reservekopieën op te draaien dan is dat mijn goed recht. De Xbox is mijn eigendom, en reservekopieën mag ik zelf maken van mijn gekochte spellen. En kom dan niet aan met: ja maar, mensen gebruiken dat in 99,9% van de gevallen voor auteursrechtenschending. Dat is geen reden dat ik maar onder de 'slechte' moet lijden en niet de mogelijkheid moet krijgen om mijn Xbox te laten modden omdat ik dat zelf niet kan. Dat doen we immers ook niet met auto's die te hard kunnen rijden. Daar pakken we ook alleen degenen die daadwerkelijk harder dan toegestaan rijden.

Punt is, de wet is niet zo zwart wit als jij schetst. En zo bot doen tegen mensen in jouw reactie, dat is pas een reactie die nergens op slaat |:(
Helemaal mee eens! Ik vind het zeer jammer dat mensen hier welbewust foutieve dingen voorgehouden worden puur om hun kromme overtuigingen te rechtvaardigen.
Hier in Nederland is het verboden om software te downloaden en heeft dus niks met kopieren te maken. Volgens mij haalt Arian dingen doorelkaar....
En waarom zou het strafbaar zijn om een mod uit te voeren voor een ander als het modden zelf niet strafbaar is? Wat heeft het ermee te maken dat iemand anders het voor je doet? Of hij dat voor commerciele redenen doet, moet ie zelf weten. Zou het uitmaken als hij het gratis zou doen?
Het ironische is dat het modden zelf in de VS niet strafbaar is, maar dat ze een paar chips hebbben ingebouwd die omzeilt moeten worden en daardoor opeens onder het kraken valt, waardoor de DMCA in werking treed, het is en juridisch trucje, geen technische belemmering,
Fraai betoog? Het begint al met een auto vergelijking....
Ja, en iemand die 10gram wiet per week verkoop op straat is een kwajongetje.

Idd, hier ga je wrs het rechtelijke systeem mee belasten, maar als ze je op een dag pakken dan moet je niet zeuren uiteraard. Zo nu en dan eentje uitpakken geeft een goed signaal uit naar de rest.
Er worden een miljoen fietsen per jaar gejat... waarom zou je bedrijven beter gaan beschermen tegen een relatief kleine diefstal dan de burger? Dat is van de zotten.
Vijf jaar cel staat niet in verhouding. Dit is gewoon een laffe pest actie.
Vijf jaar staat prima in verhouding, als je de Amerikaanse wet volgt. In Amerika hanteren ze nou eenmaal veel en veel zwaardere strafmaten dan wij hier doen. Nou ben ik niet eentje die het populistische gewauwel volgt van bepaalde politieke partijen, maar was het niet zo dat ook hier, in Nederland, een enorme roep is vanuit de bevolking voor zwaardere straffen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True