Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

De overheid wil het mogelijk maken om via internet bij de burgerlijke stand aangifte te doen van een geboorte, overlijden, een geregistreerd partnerschap of een huwelijk. Nog dit jaar zal in een aantal gemeenten een pilot starten.

Het ministerie van Justitie en het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn bezig met het opstellen van een wetsvoorstel dat elektronisch aangeven bij gemeenten mogelijk maken. Momenteel ligt het voorstel ter advies bij de Raad van State. Ook zullen er nog dit jaar een aantal proeven beginnen in onder andere Den Haag, Den Bosch en Delft.

Bij de digitale aangifte kan een paar dat wil trouwen dit op de website van de gemeente regelen, waarbij het niet langer nodig zou zijn om een geboorteakte te overleggen. Ook moeten bijvoorbeeld uitvaartondernemers online melding kunnen maken van het overlijden van een persoon. Indien een ambtenaar nog vragen heeft over een aangifte, dan kan hij of zij contact opnemen met degene die de aangifte heeft gedaan.

De overheid wil met de invoering van een elektronische aangiftemogelijkheid de efficiëntie verhogen, maar het is onduidelijk of de gemeenten op termijn hun leges bij online aangifte zullen verlagen of zelfs afschaffen, zoals eerder werd geopperd. Om de invoering technisch mogelijk te maken moeten de gegevens van de burgerlijke stand en de gemeentelijke basisadministratie op elkaar worden afgestemd en zullen er een aantal procedures vereenvoudigd worden. Om online aangifte te doen is een DigiD-account nodig. De mogelijkheid om naar het loket van de gemeente te gaan voor aangifte blijft bestaan.

De plannen met elektronische aangiftes moeten dus de efficiëntie verhogen, maar ook op het vlak van digitale toegankelijkheid blijkt de overheid nog veel te kunnen verbeteren: veel websites van gemeenten blijken niet aan standaarden voor toegankelijkheid te voldoen. Uit een onderzoek van Stichting Accessability blijkt dat 98 procent van de zestig onderzochte gemeentelijke websites niet voldoet aan het minimale niveau van de internationale wcag-standaard voor webtoegankelijkheid. De overheid heeft belooft dat zijn websites eind 2010 voldoen aan de richtlijnen, maar het is de vraag of deze deadline gehaald zal worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

Ik begrijp dit artikel niet. Waarom spreken ze van het beginnen van een proef in o.a. Den Haag als dit al lang mogelijk is hier? Ik ben in 2006 bijna volledig digitaal getrouwd. Alles ging (gekoppeld aan ons DigiD) via een speciale portal van de gemeente Den Haag, ondertrouw digitaal aangegaan, alle papieren die nodig waren digitaal daar aangeleverd, getuigen opgetrommeld, datum geprikt. Het feitelijke trouwen was dan wel IRL, maar verder niks.
Da's 4 jaar geleden, loopt dit artikel zo ver achter?
Goed idee, maar waarom word het niet mogelijk om alle gemeentelijke zaken via Internet te doen, behalve dan natuurlijk de dingen waar je een handtekening oid voor moet zetten?

We leven toch in de 21e eeuw, met technieken als DigID etc moet dit toch relatief simpel in te voeren zijn?

Dan kan je ook nog eens besparen op het aantal ambtenaren (immers minder balie-bezetting nodig), en het is voor de mensen gemakkelijker, omdat niet elk gemeentehuis buiten werktijd open is.
Ik heb een tijdje gewerkt in een IT project op overheidsniveau waar dit gemaakt werd. Voor allerlei zaken als doorgeven van verhuizing, aanvragen vergunning etc, waren standaard formulieren gemaakt die dan door gemeentes ingezet konden worden. Dit alles zat overigens achter digid.

Is al weer een tijdje geleden (2 jaar?) en volgens mij is het project inmiddels gestopt.

Veel kleine gemeentes maakten van een selectie van deze formulieren wel gebruik, maar uiteindelijk is het blijkbaar niet echt meer iets geworden...

Ach ja, overheid en IT projecten. Helaas blijft de (interne) politiek en het ego (en kennis) van de gemiddelde ambtenaar zo nu en dan een struikelblok. Hoe ingewikkeld men dit project wel niet maakte daar zeg :S

[Reactie gewijzigd door IntToStr op 8 maart 2010 17:06]

in mijn gemeente hebben ze er anders geen enkel probleem mee: geboorte akte nodig? DigiD invullen + formulier en drie dagen later lag het in de bus, afgerekend met iDeal.

Het kan dus wel
Goed idee, maar waarom word het niet mogelijk om alle gemeentelijke zaken via Internet te doen, behalve dan natuurlijk de dingen waar je een handtekening oid voor moet zetten?
Nog dit jaar zal in een aantal gemeenten een pilot starten.
Ook zullen er nog dit jaar een aantal proeven beginnen in onder andere Den Haag, Den Bosch en Delft.
Ik neem aan, dat wanneer deze proeven efficient blijken, dit landelijk ingevoerd zal worden.
Er zijn al heel veel dingen die al lang via internet te regelen zijn. Ik zal hier geen hele lijsten gaan posten, maar kijk voor de grap eens een keer wat rond op de website van de gemeente waar je woont.

Neem bijvoorbeeld Zoetermeer: http://zoetermeer.nl/inde...17&pagid=1261&stukid=4700
Daar staat een enorme waslijst aan dingen die je ofwel digitaal kan regelen (Digitale formulieren) ofwel zelf kan uitdraaien (Download formulieren) en per post kan aanvragen.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 8 maart 2010 21:13]

Zou op zich niet zo verkeerd zijn. Dat DigID heeft (voor mij) zo weinig toepassingen dat ik elke keer dat ik het nodig heb het hele huis kan afzoeken naar de inloggegevens.
Goed idee, maar waarom word het niet mogelijk om alle gemeentelijke zaken via Internet te doen, behalve dan natuurlijk de dingen waar je een handtekening oid voor moet zetten?
Hoezo ?
Bij ondertrouw moet je ook een handtekening zetten.
Plus het feit dat je niet soms 2 uur hoeft te wachten om iets te regelen wat in 10 minuten klaar is :'(
Plus het feit dat je niet soms 2 uur hoeft te wachten
Je kunt ook van tevoren bellen voor een afspraak. Kan soms zelfs via de website.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 8 maart 2010 19:08]

ik zit op dit moment mijn tijd te verdoen op gemeentehuis eindhoven.. duurt echt lang
Jah je zal natuurlijk maar IETS langer werken he echt een schijt hekel aan al dat gemeente geneuzel.
Ten eerste, als je elke dag "iets" langer moet werken, dan loopt dat in de loop van de tijd aardig op. Wees blij dat je bij binnenkomst te horen krijgt dat je niet meer geholpen wordt en niet om 19:00 de loketten dichtgegooid worden en iedereen die er nog staat pech heeft.
Nog zo iets waarom 1 dag in de week in de avond open...mensen die daar wat te zoeken hebben moeten gewoon werken misschien de openings tijden een keer om gooien.?
Werk jij elke avond? Ik neem aan dat je daar ook geen zin in hebt.

Misschien moet je je eens realiseren dat de mensen die daar zitten ook een priveleven hebben en graag 's-avonds thuis zijn. Bovendien: hoe vaak heb je nu helemaal iets nodig van de gemeente? 1x in de 5 jaar (?) een rijbewijs, 1x in de 5 jaar (?) een paspoort... De meeste mensen komen misschien gemiddeld 1 of 2x per jaar bij de gemeente... is het nou echt zo veel moeite om dat even op een specifieke avond te plannen?
Onzin

Ooit van shifts gehoord?
Ze kunnen mensen neerzetten die (graag) in de avond werken.

Daarnaast wil ik ook graag thuis zijn + kan ik niet zomaar vrij vragen + als ik vrij ben is dat ook zeker niet gratis.

Ik vind het bizar hoor. Gemeentehuis is hier altijd maar een paar uurtjes per dag open of op de koop-avond, maar dan is he gigantisch druk.
Blijkbaar gaan ze er van uit dat iedereen werkloos is of zomaar vrij kan krijgen :?

Dan praat ik niet alleen namens mezelf maar al die vele mensen die ook gewoon 40 uur per week werken. Dat al die mensen moeten vrij vragen is (voor de overheid) een stuk kostbaarder dan een paar mensen 's avonds te laten werken.

[Reactie gewijzigd door B_FORCE op 8 maart 2010 18:27]

Onzin. Als jij 1x twee uur later begint kost dat de overheid geen cent. Jou misschien wat, je werkgever misschien wat, maar dat is 't wel. Extra avonden open zijn betekent echter meerkosten qua beveiliging, BHV-ers, overhead en natuurlijk het salaris van de dames en heren achter de balie. Ook kan het extra kosten meebrengen aan ondersteunend personeel zoals ITers op het moment dat er support nodig is. Al met al gaat dat flink in de papieren lopen.

Ik ben het met je eens dat een wachttijd van 90+ minuten belachelijk is, zowel op koopavonden als overdag, maar om zomaar te eisen dat anderen onregelmatig gaan werken om het jou naar de zin te maken is wat veel gevraagd naar mijn mening.
Indirect kost het de overheid geldt als bedrijven verlies maken. (koopkracht etc etc etc)
Het is wellicht wat ver gezocht, maar dat ik vind het van het zelfde kaliber als een loket langer openhouden. (buiten het feit dan men iets aan de werkloosheid wil doen, ik zie opties..... ;) )

Hier in Rijswijk is hij van 9:00-14:00 open, dat is toch niet normaal? Dat is nogal een ambtenaren dag (om maar eventjes de vooroordelen er bij te halen)
Dat betekent dat je gelijk een ochtend vrij moet nemen. Het duurt toch minimaal 20min (meest gunstige) voordat je weer buiten staat. Dat betekent dat ik pas op z'n vroegst 9:30 naar het werk toe kan (moet ook nog even heen en weer etc). Aangezien niet iedereen vlak bij zijn of haar werk woont, is dat wel iets meer dan twee uurtjes.

Het komt er dus op neer dat er heel veel mensen moeten schikken voor een gemeentehuis waar dan hooguit 5 mensen (oid) aan het werk gezet moeten worden?
Ik zie de logica niet, jij?

Als men al begint met openingstijden van 8:30-17:30 lijkt me dat al een gigantische verbetering!! Tijden die beter aansluiten bij werkend Nederland zal ook al wat beter zijn (ipv midden op de dag)

[Reactie gewijzigd door B_FORCE op 9 maart 2010 01:09]

Voor die ene keer per jaar dat je naar het gemeentehuis moet, ga je toch lekker op donderdagavond tussen 18-21... Dan zijn ze namelijk ook open.
:z
Dat was juist het punt dat het DAN juist enorm druk is.
Daarbij komt ook nog dat het hier op donderdag maar van 17:00-19:00 open is!
Moet je dus ook nog haasten vanuit je werk om dat te kunnen halen
Dan moet er in principe worden gesteld dat de balie ruim voor de echte sluitingstijd is gesloten zodat het personeel op tijd klaar is. Als je binnen de openingstijden binnenkomt zullen ze je ook gewoon moeten helpen. Als ik één minuut voor sluitingstijd bij een winkel binnen ben zou ik in de meeste gevallen ook gewoon worden geholpen.
Geen geboorteakte meer inleveren.
Hoe gaan de gemeente's die aangiften controleren op echtheid dan?

Dat betekend dat ik bijvoorbeeld J.P Balkenende spontaan voor dood zou kunnen verklaren.
Daarnaast laat ik mijn ex in één keer trouwen met mijn overbuurman van 86.
Normaal als je gaat trouwen moet je zo'n ding laten zien bij de gemeente, terwijl ze die gegevens zelf in hun PC hebben staan. Volkomen achterlijk natuurlijk.

En betreft controleren op echtheid: Als ik aangeef dat ik wil trouwen met mn vriendin, en ik vul zowel haar als mijn BSN in, en ik log in met mijn DigID, waarna zij een bevestigingsmail krijgt en verifieert met haar DigID, moet toch helder zijn?

En ik neem aan dat er bij overlijden wel meer invoervelden zijn dan enkel een naam.
Nee, die dingen hebben ze niet op hun PC staan. Toen ik een tijdje geleden trouwde moest mijn vrouw helemaal naar de andere kant van Nederland op een bepaalde dag omdat de gemeente waar ze geboren was niet meer bestond. De gemeente waar ze nu bij hoorden kon echt alleen maar bij die papieren in het 'oude archief' En daar konden ze dus maar op bepaalde uren bij. En dat was geen smoesje, de ambtenaar die het moest doen had bij haar op school gezeten en heeft haar best gedaan om het handiger te regelen.
Dat betekend dat ik bijvoorbeeld J.P Balkenende spontaan voor dood zou kunnen verklaren.
Daarnaast laat ik mijn ex in één keer trouwen met mijn overbuurman van 86.
Ik neem aan dat online aangiftes wel voorzien moeten zijn van een nummer van de huwelijks- of overlijdensakte. Misschien zelfs een scan van de (ondertekende) akte, dus zomaar iemand 'dood verklaren' of trouwen is er niet bij, dit is alleen een aangifte van wijzigingen in het overlijdens-, geboorte- of trouwregister en de GBA, waar je nu nog altijd voor naar het gemeentehuis moet.

Om iemand dood te verklaren of om een geboorteakte op te maken heb je nog altijd een arts nodig. Om een koppel te trouwen heb je nog altijd een (bijzonder) ambtenaar burgerlijke stand nodig, en een notaris die de huwelijksakte opmaakt. Dat verandert niet, alleen het paperwork achteraf gaat een stuk sneller.
Afgezien van de leerplicht (maar die is vast te omzeilen) kan ik nu dus melding maken van de geboorte van een zoon/dochter en als deze dan zogenaamd 18 jaar oud is kan ik een uitkering voor hem aanvragen. Als ik dat met 4 kinderen doe, dan heb ik een inkomen van rond de 4x700 = 2800 euro ... dat noem ik nog eens de moeite waard :)
En dat kon je niet door naar de balie bij het gemeentehuis te gaan?
Niet met imaginaire kinderen ;) Als je dan toch al namaak-ouder bent geef je ze thuis onderwijs door een privé leerkracht.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 8 maart 2010 18:42]

Ligt misschien aan mij, maar voor te trouwen moet er toch iemand bij zijn die dat mag doen? Meestal is dit iemand van de gemeente en moet er iets ondertekend worden. In de meeste gevallen trouw je zelfs op het gemeentehuis? Wat is hier dan het nut van?

Bij overleiding lijkt mij nuttiger. Je bent dan sowieso al niet in de stemming om nog zaken voor de overheid te doen. Overleidens akte kan terplaatse geregeld worden met de lijkschouwer.

Over de uitvallende servers, zoals ik het lees is dit niet een inplaats van , maar een ook. Dus gewoon naar het gemeente huis gaan.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 8 maart 2010 17:00]

Ligt misschien aan mij, maar voor te trouwen moet er toch iemand bij zijn die dat mag doen?
Is dit bedoeld als grap, of denk je werkelijk dat hier de huwelijksceremonie bedoeld werd?

Het lijkt me nogal duidelijk dat het hier om het prikken/reserveren van een trouwdatum gaat, en eventueel registreren van ondertrouw etc.

Voor de ceremonie zelf lijkt het me nogal duidelijk dat daar een ambtenaar van de burgerlijke stand bij moet zijn, dat zal neem ik aan ook niet veranderen.
Ligt misschien aan mij, maar voor te trouwen moet er toch iemand bij zijn die dat mag doen? Meestal is dit iemand van de gemeente en moet er iets ondertekend worden. In de meeste gevallen trouw je zelfs op het gemeentehuis? Wat is hier dan het nut van?
De daadwerkelijke voltrekking (huwelijksceremonie en bruiloft) blijft nog altijd bestaan, want om een huwelijk wettig te voltrekken heb je een ambtenaar burgerlijke stand nodig. Daarna moet bij een notaris de huwelijksakte opgemaakt worden.

De laatste stap doe je normaal bij het gemeentehuis, om een wijziging door te geven in het bevolkingsregister. Vrouwlief mag pas na dat moment haar nieuwe naam voeren, en een week later ligt het trouwboekje bij het gemeentehuis klaar ;)... Die laatste stap was normaal een oorzaak van veel wachttijden op het gemeentehuis en administratieve romplslomp, want eigenlijk is het niet meer dan het wijzigen van een entry in een enorme database.

Dus nee, iemand clandestien ten huwelijk verklaren of jezelf dood verklaren zodat je zoon de erfenis op kan eisen kan gelukkig niet. ;)
De scheiding moet dan ook gewoon via het internet te regelen zijn toch? En wat als de servers uitvallen? Het gebeurd bij de overheid vaak dat een systeem niet werkt. Laten ze zich eerst eens de problemen oplossen met de Politie voordat ze weer iets nieuws gaan verzinnen (dat straks ook niet gaat werken).
De politie is geen taak van de gemeentelijke overheid, maar van de landelijke. Hier gaat het dus over de gemeentelijke overheid.

Daarnaast is 'server down' geen goed argument. Immers, als je aan de balie komt kan het ook zijn dat de server down is, waardoor de ambtenaar je op dat moment niet kan helpen. Dat nadeel is er nu dus ook al.
Net zoals bij de gemeentes, vindt ik het raar dat elke politiecorps zijn eigen IT-systemen heeft en er niet een centrale systeem is (al dan niet op elke locatie redundant uitgevoerd).
Waarom heeft gemeente X (of kops X) nou systeem 1 en gemeente Y (of korps Y) nou systeem 2 :?
Ze doen toch hetzelfde werk en de systemen zouden dus toch hetzelfde moeten zijn?
Dat heet vrije markt. Als iemand een systeem nodig heeft, doet hij een aanbesteding, en dan kan iedere computerboer offertes uitbrengen.

Dat de goedkoopste/beste moge winnen.
Volledig van de pot gerukt!

Op het moment dat iemand overlijdt, doet de uitvaartondernemer en/of de nabestaande hiervan aangifte bij de gemeente met een kopie van de akte van overlijden. Daarnaast zal je nog heleboel zaken moeten regelen die niet digitaal kunnen/mogen zoals een bankrekening of een verzekering etc. Dat soort instanties (ABN-AMRO, lees u mee) durft het zelfs te presteren om te zeggen "Nee hoor, wij accepteren geen kopie; u moet het origineel opsturen naar postbus die en die".

Zolang de gemeente dus niet die zaken ook aanstuurt of daar hele goede afspraken over maakt met banken, verzekeraars en andere algemene instanties, zijn we dus eigenlijk bezig om weer eens een bak geld in een ICT-project te storten bij het Rijk waar uiteindelijk over een jaar of twee iemand van zegt "tja, dat was inderdaad niet handig".
Maar als je langer nadenkt kan je toch ook wel snappen dat de ABN-AMRO bang is om een rekening af te sluiten van iemand die niet dood is? Ik kan me goed voorstellen dat bij zoiets belangrijks er originele kopieën moeten zijn. Dat het dan per post ergens naar toe moet maakt toch niet zoveel uit? Of ze het account vandaag of morgen digitaal opheffen, dat maakt voor de overleden persoon ook niet zoveel uit....

@hieronder, ik doel op een gewaarmerkt kopie. Dat zou toch afdoende moeten zijn?

[Reactie gewijzigd door swtimmer op 8 maart 2010 17:33]

...Ik kan me goed voorstellen dat bij zoiets belangrijks er originele kopieën moeten zijn...
Originele kopieen? :+

Je krijgt een overlijdensakte 1x en that's it. Dat is het enige bewijs dat iemand overleden is. Ga je dat toevertrouwen aan een partij, zoals TPG, dat het wordt bezorgd in een postbus van de ABN. Dat het bij de ABN dan naar eer en geweten wordt behandeld en "bewaakt" en dat het daarna (waarschijnlijk niet aangetekend) maar eens retour wordt gezonden terwijl je de akte nodig hebt om misschien in de tussentijd andere dingen te regelen?

/edit @hierboven: nee dus, die ABN moet en zal het origineel in handen krijgen. Pas na veel aandringen kan je op een hoofdkantoor voor consumenten terecht waar ze dan met 2 man een kopietje gaan maken en daar een stempel en handtekening op zetten. Echt zaken waar je op zit te wachten in moeilijke tijden.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 8 maart 2010 17:42]

Dat slaat nergens op. Het idee van een gewaarmerkt kopie lijkt me toch juist dat je hierdoor iemand garant staat voor de inhoud van de kopie.
Ik verzin het niet... Bel de ABN maar eens op... :'(
Dan maak je een kopie, gaat naar gemeentehuis, betaalt een X bedragje voor stempeltje en dan heb je een gewaarmerkte kopie van het origineel.

En dan stuur je die op, dan hebben ze geen poot meer om op te staan, want dan heeft de gemeente garant gestaan voor de geldigheid ervan.

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 8 maart 2010 19:50]

Ondertussen weigeren ze toch om maar iets te doen zonder dat het echte origineel alsnog langskomt. Bureaucratieen hebben zo hun eigen manier van werken, die niet noodzakelijkerwijs past bij de werkelijkheid.
Goed punt. Deze nieuwe mogelijkheid is maar een kleine stap. We schieten in Nederland pas echt op als we echt de onzinbureaucratie kunnen aanpakken. Ik stel daarom twee regels voor:

1. Uitvoerders van regels die zelf nieuwe regels bedenken kunnen op staande voet ontslagen worden, door de benadeelde. Dat geldt zowel voor ambtenaren als baliemedewerkers van (staats)bedrijven. Let op: het ontslag gebeurt dus niet door de werkgever, maar door de benadeelde.

2. Bureaucraten die ongepaste of onnodige regels invoeren kunnen op staande voet ontslagen worden door benadeelden. Dit betekent ook de mensen die regels mogen maken beperkt worden. Gemeentelijke beleidsambtenaren mogen dus nog steeds gemeentelijke regels maken, maar niet over buitenlands beleid.

De reden voor de ongebruikelijke clausule "door benadeelden" is omdat overheden geen ambtenaren ontslaan, zelfs niet als daar bijzonder goede redenen voor zijn. Anderzijds moet er voorkomen worden dat deze sanctie ingeroepen wordt door mensen die er geen belang bij hebben, vandaar de beperking tot benadeelden.
Bij de digitale aangifte kan een paar dat wil trouwen dit op de website van de gemeente regelen, waarbij het niet langer nodig zou zijn om een geboorteakte te overleggen
Dat zou een uitkomst zijn. Voor de geboorteakte kon ik een dag vrij nemen om naar m'n geboortegemeente te rijden. :( En nee, opsturen deden ze niet aan.

Daarentegen: de geboorte van m'n zoon wilde ik aan de hele wereld vertellen, dus ik vond het geen straf om dat bij een ambtenaar te doen en niet via een site. Er zijn zo van die dingen die je niet moet willen automatiseren. ;)

@Stoney3K: als ik daaraan deed, had ik dat trouwens wel gedaan, ja. Touché. ;)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 8 maart 2010 17:17]

[...]
Daarentegen: de geboorte van m'n zoon wilde ik aan de hele wereld vertellen, dus ik vond het geen straf om dat bij een ambtenaar te doen en niet via een site.
Dat gooi je natuurlijk in hoofdletters op je Twitter, Hyves en Facebook. Welkom in 2010! :p
Hadden ze al lang voor elkaar moeten hebben naar mijn idee. Dit is toch o/a één van de redenen waarom de DigiID is ingevoerd..

Ze zouden veel meer moeten automatiseren naar mijn idee.

Het is bijvoorbeeld te absurt voor woorden dat je naar het gemeente huis moet gaan vertellen dat je geen hond meer hebt.

Of toppic
En in mijn geval dan ieder jaar weer moet door geven dat die er niet is en of ze dus zo vriendelijk willen zijn de honden belasting terug te willen storten.

pffff
kan ik dit aan de status van mn facebook/hyves account koppelen? :Y)
Laatste update:
* HKS-Skyline is getrouwd met Facebook_user29141.

Ik ben alleen bang dat het dan maar één richting uit gaat werken. ;)
Ik vind het maar raar, is het nou zo'n moeite om je kind op te geven bij de burgerlijke stand? Ik zou dat juist leuk vinden om te doen.

Ook vind ik het raar om 'even online aan te geven dat opa is overleden.'
Nog even en je hoeft letterlijk nergens meer je stoel voor uit. Dat zetten we ook een webcam op de begraafplaats, dan hoeven we dat ook niet meer te doen.
Met robots die het graafwerk doen :+