Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

De rechtbank van 's-Gravenhage heeft vorige week computergroothandel Business Hardware failliet verklaard. De webwinkel is hiermee iets meer dan een jaar na de start alweer van het toneel verdwenen. De problemen begonnen eind vorig jaar al.

De rechter heeft naar nu blijkt het faillissement vorige week uitgesproken. Het is niet bekend of het faillissement door de eigenaren is aangevraagd of door schuldeisers. Duidelijk is wel dat het al langer rommelde bij Business Hardware. In oktober vorig jaar was de webwinkel enkele dagen offline en waren de medewerkers ook telefonisch niet of nauwelijks te pakken te krijgen. Het bedrijf verklaarde destijds tegenover Tweakers.net dat de verkoop van producten na een mislukte overname tijdelijk was gestaakt.

Deze overnamekandidaat was Halcón Holding uit Rijswijk. Hoewel dit bedrijf al een overname-overeenkomst met Business Hardware had gesloten, zag het bedrijf toch af van een verdere samenwerking met de webwinkel. "Ze maakten verlies en zochten een overnamekandidaat", bevestigt eigenaar De Valk. "We hebben gesprekken gevoerd, maar de eigenaren weigerden zich aan onze regels te houden. Hierop is besloten de overeenkomst ongedaan te maken."

Een curator van het Rotterdamse advocatenkantoor Wessel, Tideman & Sassen Advocaten is aangesteld als tijdelijke bewindvoerder van het failliete bedrijf. Het is niet bekend hoeveel klanten zijn gedupeerd door het faillissement. Evenmin is bekend of er een doorstart mogelijk is, al zouden er naar verluidt momenteel wel gesprekken worden gevoerd. De curator wil op dit moment nog geen inhoudelijke details vrijgeven.

Halcón heeft zich inmiddels wel als schuldeiser bij de curator gemeld en heeft tevens aangifte tegen Business Hardware gedaan wegens fraude. Business Hardware is in handen van de 32-jarige Jasper Bernard Sterre en de 26-jarige Michel Budel. Laatstgenoemde is de zoon van Guus Budel, die eerder de webwinkel Shops at Work oprichtte en verkocht, en daarna als directeur werd gewipt.

Update 19-02-2010 - Michel Budel laat in een reactie weten dat Halcón betalingen heeft ontvangen namens Business Hardware en die gelden niet wilde terugstorten. Nadat enkele leveranciers betaling van Business Hardware eisten, is faillissement aangevraagd. Tegen het faillissement is beroep aangetekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

"Een curator is aangesteld als tijdelijke bewindvoerder"?

Dat kan niet, of althans werkt nogal wat begripsverwarring in de hand.

Bij een surséance van betaling wordt een bewindvoerder aangesteld, die gezamenlijk bevoegd wordt met de directie van de onderneming. Die bewindvoerder zal proberen om met de crediteuren een akkoord over de aflossing van de schulden te bereiken. De bewindvoerder streeft in beginsel naar voortzetting van de onderneming onder dezelfde juridische entiteit (bijvoorbeeld een BV).

Bij een faillissement wordt een curator aangesteld die alle bevoegdheden van de directie van de onderneming overneemt. De curator heeft als taak de failliete boedel zo optimaal mogelijk te vereffenen. De curator streeft in beginsel niet naar voortzetting van de onderneming, maar kan (delen van) de onderneming wel doorstarten in een andere juridische entiteit.

Zowel een bewindvoerder als een curator zijn tijdelijk. De bewindvoerder tot einde surséance (na homologatie van het crediteurenakkoord; lukt dat niet dan volgt automatisch faillissement), de curator tot einde faillissement (na bindend worden van de slotuitdelingslijst -opbrengsten minus schulden van de boedel-, of na succesvol verzet tegen het faillissement).
de laatste tijd gaan er een hoop online shops over de kop, duidelijk dat de recessie hier hard toeslaat
Minimaal te behalen winst voor de ondernemer, weinig te behalen qua upgrade voor de consument. Tevens is een ander issue vaak dat de consument het online kopen niet enkel voordelig wilt, maar ook in combinatie met goede service.

Dan ken ik businesshardware.nl niet, dus kan ik weinig zeggen over de service; maar betekend dus ook dat ik er iig niets positiefs over uit heb horen springen.

Terwijl met zaken als alternate, 4launch en informatique dit bijvoorbeeld wel het geval is.
vorig jaar toevallig 1 keer met Businesshardware te maken gehad voor het bedrijf waar ik werkte.

Laat ik het zo zeggen: ik heb de mensen bij ons op het bedrijf aangegeven dat ze daar nooit meer iets moesten bestellen.

die paar man die daar in dat kamertje (meer was het niet) dozen aan het schuiven waren deden ook alleen maar schuiven. elke vorm van kennis (producten, of de markt) ontbrak.

Ik zal ze in ieder geval niet missen in de pricewatch
Als ik het artikel zo lees dan denk ik eerder aan wanbeleid. Ook is het beginnen van een webshop met computer hardware niet echt een brilliant idee. De markt is verzadigd en de marges staan gigantisch onder druk. Op een computer worden misschien een paar tientjes winst gemaakt. Dus ook zonder recessie was het waarschijnlijk fout gegaan.
Dat was ook mijn idee, ik bouw toch redelijk wat sites per jaar en in principe zou je niet failliet moeten kunnen gaan met een moderne webshop, denk aan:
Dagelijks automatisch de product database updaten, in het script automatisch alle marges al meerekenen. Klanten laten betalen via iDeal/vooruitbetaling. What can go wrong? je hebt meer geld binnen dan wat je moet uitgeven.

Maar het zal wellicht het 'standaard' probleem zijn geweest, het gaat even een paar maanden booming, dikke leasebak voor de deur. Dan kan het ook weer zo over zijn...
Halcón heeft zich inmiddels wel als schuldeiser bij de curator gemeld en heeft tevens aangifte tegen Business Hardware gedaan wegens fraude.
Doet mij toch overkomen alsof er ook gerommeld is met de financien binnen het bedrijf en dat het dus niet alleen maar ligt aan recessie of concurrentie.
Dit denk ik ook. Het is zeker niet altijd het geval dat je als zaakvoerder slechter ervan af bent door een faillisement. Zeker niet als je vader er al specialist in geworden is :)
weinig winstmarge en het feit dat mensen eigenlijk momenteel niet investeren in een computerupgrade, zeker niet als hetgeen wat mensen nu nog hebben staan, voldoet aan de eisen. De meest mensen internetten wat, typen wat mailtjes en bekijken foto's. Zeg nu zelf, dat gaat ook goed op een pentium 4.
Nou een Core 2 Duo + 2GB RAM is op zijn minst handig, mijn moeder heeft nog een Pentium 4 3GHz en 512MB RAM maar ik ga daar echt niet meer op wachten, dat duurt me allemaal veel te lang.

Overigens zag je de laatste jaren door de webwinkels het bos niet meer. Wellicht is de crisis in deze tak zo slecht nog niet..

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 16 februari 2010 15:44]

Zal meer aan je RAM liggen dan aan de processor.
Voor XP heb ik altijd gedacht 256 is onacceptabel traag, 512 is werkbaar en vanaf een gig kan je er ook daadwerkelijk lekker mee werken.
Wat een onzin. XP kan je prima uitkleden en goed laten werken op 256 MB. Je moet het idd dan wel houden bij mailtjes lezen en wat foto's bekijken, zoals erg veel mensen. Duurt misschien iets langer, maar het werkt prima. Bezoekers aan deze site hebben daar per definitie niet genoeg aan :P .
das allemaal leuk dat je met nlite en zulke rommel een gewledige prestatie kunt neerzetten op 256mb ram, mij lukte het steevast om het zelfs snel te laten draaien op 192mb ram...

totdat je er een antivir op zet (zou bij wet verplicht moeten zijn) - en een programma als MS Office opstart... - dan wil het allemaal niet zo snel meer,

een p4 3ghz is voor single-taskende mensen idd meer dan genoeg, sterker nog zelfs een 2,1 - 2,4 ghz moet ook al voldoende zijn. wat 1gig ram betreft ben ik het het met hem eens, vista draait overigens niet erg lekker op een gig (daar moet je gewoon naar 2)...

dus dat die core-2-duo helemaal niet nodig is, voor Ons moeder mogen nu wel duidelijk zijn...

je kunt het geld van die cpu beter steken in een degelijker moederbord, meer ramgeheugen of een duigdelijkere antivirus oplossing (niet dat MSSE niet goed is, er zijn gewoon betere)....
dus dat die core-2-duo helemaal niet nodig is, voor Ons moeder mogen nu wel duidelijk zijn...

je kunt het geld van die cpu beter steken in een degelijker moederbord, meer ramgeheugen of een duigdelijkere antivirus oplossing (niet dat MSSE niet goed is, er zijn gewoon betere)....
Om nog verder off-topic te gaan.

Performance technisch heb je helemaal gelijk. Maar ik denk dat je goedkoper uit bent als je een nieuw mainboard koopt inclusief processor en geheugen. (optioneel een AMD).

Want hedendaags DDR2/DDR3 geheugen is veel goedkoper dan DDR geheugen c.q. je krijgt meer geheugen voor het zelfde geld of je moet net geluk hebben dat je een DDR2 mainboard hebt.

En de CPU is ouder waardoor de kans dat deze stuk gaat groter is.

En je bespaart geld t.a.v. energie als je naar een hedendaagse processor gaat.
Ik zit al enkele jaren in de reparatiewereldje. Als ik tot nu toe 2x heb meegemaakt dat een proc stuk was is het veel. Die dingen gaan (samen met de kast) het langste mee.
Een defecte kast (sluiting maken op bord, brakke usb hub) heb ik vaker voorbij zien komen dan een dooie proc.

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 16 februari 2010 17:13]

Ik ben er van overtuigd dat je zo goed als geen PCs binnen krijgt van meer dan 5 jaar oud.

Ik weet ook wel dat de CPU heel erg degelijk is.

Maar geef me een goede reden waarom niet een goedkope Core 2 duo of een Dual /Tripple of Quad Core AMD te kopen?

Die sneller is en x86_64, virtualisatie SSE tm minimaal 3 ondersteund.

En waar je 3 jaar garantie op hebt.

En als de CPU onverhoopt stuk gaat moet je al op de 2de hands markt gaan leuren of alles weg gooien.

Het enigste zinvolle optie voor MeltedForest is in mijn ogen. Nieuw of tweede hands geheugen om het op te krikken naar minimaal 1GB.

Geheugen is net zo degelijk dan CPU's. Nu zul je waarschijnlijk zeggen dat dat niet klopt. Maar dat komt omdat het overgrote deel van de mensen zich niet aan antistatische voorschriften houden.
We krijgen toch wel systemen van een jaar of 5 binnen hoor. Wel in beperkte mate.

Maar ik ben het wel geheel met je eens dat het niet nuttig is om een oude P4 te upgraden omdat zo'n apparaat na 5 jaar gewoon op is. Mijn enige punt was dat de proc nou net het enige is wat het veel langer vol kan houden.

Geheugen is inderdaad minder degelijk dan een CPU (ik ga idd zeggen dat het niet klopt :P ) . Vanwege het negeren van antistatische voorschriften, maar vooral omdat ram veel gevoeliger is voor ESD. Ook is ram gevoeliger voor een brakke ground van het mobo of een niet stabiele voeding.
Een proc kan beter tegen ESD, hitte en spanningsverschil.
Een computer is na vijf helemaal niet op. Leeftijd zegt niets en computers worden ook niet langzamer. In de tijd van de P4 was ik dik tevreden over mijn systeem en met dezelfde software draait zo'n systeem nu net zo vlot als vijf jaar geleden.
Daar sluit ik me nu eens helemaal bij aan, gamen daargelaten werkt zo'n beetje alles nog prima op een pentium 4. Bij een Pentium 3 (600mhz denk ik nu aan) gaat 't misschien langzamer, maar voor internet werkt dat nog steeds prima. Bij een pentium durf ik zelfs nog browsen, zeker als je er een recentere HD in hebt steken dan een oeroud ding, want dat zorgt voor het lange laden. Wat ik wel kan zeggen is dat 256MB ram een hel is, en minder nog erger natuurlijk.

Vooroordelen bepalen meer het snelheidsgevoel heb ik de indruk dan de effectieve specs van een PC. En zou het nu niet belachelijk zijn moesten dingen die op een Pentium gingen indertijd nu ineens zoveel meer processorkracht eisen zonder dat er veel verschil is? Een true color websiteje of afbeeldingkje weergeven gaat al lang "goed".
Een computer is na vijf helemaal niet op. Leeftijd zegt niets en computers worden ook niet langzamer.
Volgens mij heb ik dat ook niet gesuggereerd.

Het enigste wat is wou zeggen is dat het vaak niet meer rendabel is om een oude PC te repareren. Onderdelen zijn in verhouding zelfs duurder (geheugen, mainboard) dan actuele varianten.

Je betaalt sowieso bij de meeste zaken onderzoekskosten. Als je geen verstand van PC's hebt of je kent niemand die dat heeft. Dan kun je gezien de huidige prijzen van PC's beter overgaan tot aanschaf van een nieuwe budget PC. Die niet onderdoet voor je 5 jaar oude PC.

Deze link onderschrijft dat ook. Een Athlon II X2 255 en een E6500 zijn vele malen sneller dan een P4 670 een P4 op 3.8GHz.

Ik had zo'n grote verschillen niet verwacht.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 17 februari 2010 12:42]

Ik heb nog een P4 3Ghz bakje draaien van 6 jaar oud (medio 2004) en dat ding werkt in vergelijking met mijn normale pc ook heerlijk. Er zit dan ook wel 2GB RAM in en een 7800GT videokaart wat dan misschien weer lichtelijk overdreven is :P Het moederbordje werkt (P4P800-VM) ook heel lekker (sneller als een andere P4 die ik er nog heb liggen).
Wat een onzin, mijn P4 3.0 Ghz van 5 jaar oud hoeft niet perse op te zijn, hij voldoet nog perfect voor wat ik ermee doe (browsen, email, online games, films en series downloaden en bekijken, etc).
Je moet alleen wel je systeem niet vol laten lopen met allerlei zut die dat ding zo traag als stront door een dunne trechter maakt.

Sterker nog, mijn systeem loopt soepeler en sneller dan die van een collega die laatst op bezoek was hier want zijn mond viel open hoe snel alles op laadde en op het scherm kwam. Daar staat hij dan met zijn Core2Duo :D
[...]
En de CPU is ouder waardoor de kans dat deze stuk gaat groter is.
...de cpu is een van de meest duurzame onderdelen uit een pc (op je kast na)...

[Reactie gewijzigd door CMG op 16 februari 2010 16:51]

XP met 256mb en alle updates werkt niet lekker. Bij meerdere tabbladen in uiteraard IE8 loopt hij kortstondig vast om dan weer verder te gaan. Als je alles up-to-date houdt qua flash en silverlight zelfs dan is filmpjes op internet openen nog lastig. Zeker omdat pc's met 256mb geheugen vaak nog een behoorlijk deel afstaan aan de videokaart.
Met 256MB geheugen (of minder) kun je het beste niet verder gaan als sp1, eventueel sp2 maar verder alle updates uit. Moet je maar gewoon niet als Administrator werken en voordat je die inlogt even de netwerkkabel er uit.

Als je geen wireless netwerk gebruikt kun je nog beter W2K gebruiken, alleen kun je daarop geen IE7 of IE8 installeren, en IE6 kun je beter vermijden, dus is het dan raadzaam om Opera of Firefox oid te gebruiken.

Qua virusscanner: vermijd Symantec, Mcaffee en ook AVG. NOD32 schijnt heel licht te zijn, Avast gaat ook redelijk goed.

Zelf werk ik nu met 768MB (heb 2 grotere modules, passen wel, maar toch start het systeem er niet mee op. FSB staat nu ook tijdelijk op 333 ipv 400) en dat gaat, prima onder Windows XP en Ubuntu tot 8.10 maar bij 9.4 begint hij te klagen. Ouder PC's doen het met 512 (PIII 1Ghz) en 768 (Duron 850Mhz) en dan merk je dat cpu-kracht ook belangerijk is. Lagere kloksnelheden trekken het met Flash echt niet (bv funnygames piratengevecht).
Lariekoek.

Windows XP machines met 512 MB doen er al 15 minuten over om op te starten op het moment dat je er tenminste een (zakelijk noodzakelijke ) licentie van mcafee of symantec opzet. Ja er zijn lichtere scanners ja, maar daar schiet je niets mee op als je standaard gebaseerd is op een van die twee. Wat bij veel bedrijven al het geval is.
Tel daarbij op het feit dat XP trager wordt naarmate het langer in gebruik is en dus ook meer updates heeft gevreten...

Overigens zijn de meeste laptops die 256 MB hebben ook nog eens zo'n 7 a 8 jaar oud dus ook al niet meer de snelste..

Persoonlijk heb ik ervaren dat 1 gig dan toch wel minimaal noodzakelijk is om acceptabel gebruik te garanderen.

En ja inderdaad 256 lukt natuurlijk ook wel,, maar dan moet je er dus geen zware AV opzetten en wel heel zorgvuldig met je rescources omgaan....
Plus moordende concurrentie en toch vaak te weing kennis van de markt die ze bedienen...
Er is ook de laatse jaren een wild groei ontstaan van div. web shops. Nu blijven de sterke / goeie over. Misschien is een beetje opruiming nog niet eens zo erg als is het voor de betreffende bedrijven die het treft altijd minder...
En volgens een aantal reviews hier op T.net betreft het hier gewoon een slecht tot zeer slechte shop (op basis van 9 reviews) - zie http://tweakers.net/shopreview/7728/business-hardware.html

Hoewel, de meeste negatieve reviews zijn van half september vorig jaar, toen de problemen echt begonnen qua levering en dergelijke. Het kan ook zijn dat ze toen pas net de lucht in waren. De eerste review (van 7 september) is overwegend positief, de volgende (19 september) maakt al melding van bezorgproblemen en dergelijke.

Als Tweakers bij deze shop gekocht hebben na September zouden ze toch eerst de reviews hebben moeten lezen.

[Reactie gewijzigd door YopY op 16 februari 2010 15:30]

Ja of net niet over de kop. Het mooiste voorbeeld hiervan is BCE (Benelux Computer Exchange) in Amsterdam. Een winkel die al vanaf 1987 op de Wibautstraat zat. Nadat het personeel 2 jaar geleden de winkel van computerpionier Luc Sala (oa oprichter van bladen als commodore.info en de pc dumpdagen) had overgenomen en de winkel prachtig liet verbouwen kwam de crisis, de klanten bleven weg en de keren dat ik er kwam had men klaarblijkelijk ook bijna niks meer op voorraad... Sinds kort zijn ze noodgedwongen verhuisd naar een bedrijventerrein in A'dam Oost. Erg jammer de nieuwe locatie is te ver weg voor mij. Ik kwam er graag en het personeel was ook altijd aardig, daarnaast hadden ze ook altijd vreemde gadgets die tegen dumpprijzen wegmochten
Gaat de curator er deze keer wel voor zorgen dat er geen bestellingen meer gedaan kunnen worden? Lijkt me erg slecht voor ze, als het nu weer zover zou komen...
nieuws: Curatoren gaan vaker in de fout met bestelfunctie failliete webshops

[Reactie gewijzigd door Deurges op 16 februari 2010 15:16]

Och, wellicht dat een nieuwsbericht als dat eraan bijdraagt dat curatoren bewust worden van de gevolgen van een dergelijke verandering in de economie. Ik neem het de curator niet eens zozeer kwalijk dat ie geen idee heeft dat de webshop nog online is. Het vervelende in dat specifieke geval was dat ook na melding van het online zijn van de winkel de curator nog een paar dagen nodig heeft gehad om de winkel offline te halen.

Wat ik overigens er goed vindt van ons PW team is dat zij bij duidelijke signalen van problemen minimaal een waarschuwing plaatsen in de PW :)
De site is al neergehaald dus dat scheelt:
Op dit moment is Business Hardware vanwege onderhoud niet bereikbaar.
Excuses voor het ongemak.
Onderhoud :+

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 16 februari 2010 15:45]

Een maand of 5 geleden een CPU proberen te bestellen, die was erg goedkoop en uit voorraad leverbaar. Vooruit betaald, en dag of wat later, konden ze die CPU voor die prijs niet leveren.

Maar ze konden wel een megadeal met me sluiten tegen hun inkoopprijs. Die was dus duurder dan menig ander bedrijf en de levertijd was niet 0 maar opeens 2+ weken en dan ook nog "verwacht".

Enfin, dat was eens maar nooit weer.
Ik had daar ook 4 van besteld, maar dat was een typefout waardoor een processor van ~500 euro er voor ~50 euro opstond(weet de prijs niet precies meer) :p

Ging precies hetzelfde bij mij, jammer, had flink kunnen verdienen door die verder te verkopen.
Sorry, maar dan vraag je er natuurlijk ook om. If it looks too good to be true, it usually is. Dat zou toch het uitgangspunt moeten zijn bij het zaken doen.
Het is op het ogenblik ook niet echt de meest gezonde branche om in te zitten. Stijgende dollar, artikelen die slecht leverbaar zijn, slechte reparatie/rma procedures van de grotere fabrikanten (reparatie van een notebook duurt tegenwoordig gemiddeld 4-5 weken! bij de meeste grote fabrikanten), verminderde koopkracht.
Het lijkt wel of de webshops bij bosjes vallen. Hoewel dit aan de ene kant goed is voor de gemiddelde kwaliteit van de webshops. Aan de andere kant betekend minder concurentie ook minder concurrerende prijzen.

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 16 februari 2010 16:22]

Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken over de prijzen. Ik verwacht dat die laag blijven. Zodra de prijzen gaan stijgen geeft dat weer ruimte aan nieuwe webshops.
De prijzen van werkgeheugen zijn in een half jaar verdubbeld en stijgen nog steeds.
prijzen van overige hardware gaat binnenkort ook weer stijgen.
Als ik even mijn glazen bol erbij mag halen voorspel ik dat binnen 2 maanden de prijzen nog een keer met een vijfde omhoog zullen gaan. Dit komt vooral door de slechte leverbaarheid van componenten en stijgende dollar. (zet in je agenda dat we over 2 maanden eens gaan kijken of ik gelijk had.)
Met name werkgeheugen, hdd's en procs worden (weer) duurder.
Dit komt vooral door de slechte leverbaarheid van componenten en stijgende dollar.
Dat zal wel een excuus van de fabrikanten zijn. Maar dat is onzin. Vorig jaar rond deze tijd was de dollar duurder dan nu.
Met name werkgeheugen, hdd's en procs worden (weer) duurder.
Werkgeheugen zal wel met productie reductie te maken hebben.

HDD zullen niet duurder worden ze voelen meer en meer de hete adem van de SDD's in hun nek, ze zullen uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper worden.

Procs er is nog steeds een moordende concurrentie tussen AMD en Intel.

Zowel HDD's en Procs hebben niet de trend van RAM gevolgd.

En als ik de historie volg is binnen een jaar de geheugen prijs weer op het oude niveau.

Dat zie ik in mijn glazenbol. O-)
Als ik zo lees was het niet alleen de economie.
Ik heb zojuist contact gehad met de curator. Er is nog geen zicht op de boedel (minimaal bij een webwinkel) en/of eventuele (preferente) schuldeisers.

Voor schuldeisers het adres van de curator om een vordering in te dienen:
Wessel, Tideman & Sassen
T.a.v. R. Le Grande
Postbus 80504
2508GM Den Haag
Toch netjes dat de curator ook gelijk de webshop offline heeft gehaald. Wordt nog wel eens vergeten met alle treurige gevolgen van dien.
Trek de eigenaar maar na, staat me bij dat die al een kleine historie heeft. Trouwens wel ooit iets besteld (SCSI schijf) wat goed afgehandeld werd, toen bestonden ze denk nog maar net.

Ah kijk eens hier, de grootse plannen van slechts precies een jaar geleden: http://www.channelweb.nl/nieuws.jsp?id=2837598
Oohh Shops at Work, ik weet genoeg :P
De helft van huidige winkels kunnen nog weg, dan pas is branche weer gezond.

Tot die tijd ben je beter uit om voor 10% meer je spullen fysiek bij de winkel in de buurt te kopen er is niets mis met handje contantje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True