Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

VIA heeft een mini-server voor kleinzakelijke toepassingen op basis van een Nano-cpu aangekondigd. De M'Serv S2100 biedt plek aan twee 3,5"-sata2-hdd's, is voorzien van ethernet-aansluitingen en heeft twee ddr2-sodimm-geheugensockets.

De energiezuinige server kan volgens VIA dienst doen als nas, maar ook worden ingezet als network video recorder, waarbij de M'Serv S2100 de videostreams van ip-webcams in het netwerk opslaat. Ook andere serverapplicaties kunnen worden gebruikt. Het VIA-kastje biedt vanwege het gebruik van de Nano-cpu ondersteuning voor hardwarematige aes-encryptie en virtualisatietoepassingen. De M'Serv S2100 kan draaien op Windows XP, Vista en 7, in zowel de 32bit- als de 64bit-versies, maar ook op Windows Server 2008 Foundation, en op een groot aantal Linux-distributies als Ubuntu en Suse Linux Enterprise Desktop 10, en FreeBSD. De mkb-mini-server heeft een cf-type 1-slot waarin bijvoorbeeld een ssd geplaatst kan worden met daarop een embedded OS.

De M'Serv S2100 heeft met zijn grootte van 25,9 bij 13,5 bij 11,5 centimeter de afmetingen van een kleine schoenendoos en wordt aangedreven door een Nano-cpu op een kloksnelheid van 1,3GHz of sneller. Als chipset wordt de VIA VX800 met igp gebruikt. De M'Serv S2100 heeft aansluitingen voor twee maal gigabit-ethernet, twee usb-poorten aan de achterkant en eentje aan de voorkant, en een vga-aansluiting. Het is niet bekend of de twee hdd's ook in een raid-configuratie kunnen opereren. Voor de koeling wordt gebruikgemaakt van een 8cm-fan, terwijl een 75W-voeding wordt meegeleverd.

De prijs van de M'Serv S2100 is niet bekend, maar volgens VIA is de mini-server al via toeleveranciers voor het mkb te verkrijgen.

VIA M'Serv S2100 VIA M'Serv S2100 VIA M'Serv S2100
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Jammer, dat er niet wat meer HD's in kunnen, anders was het de perfecte mini-NAS. :)
Voor mij zou dit aantal voldoende zijn. Als je geen echte hardware raid gebruikt is Raid 0 en Raid 1 voldoende.

Vooral de zuinigheid, 64 bit en virtualisatie support, maakt het ook een ideaal servertje voor thuis.

Ik hoop dat er een prijs van < € 300,- aan gaat hangen.
Als ik zo kijk naar de onderdelen verwacht ik niet dat deze doos veel meer dan 100 euro gaat kosten.
De pricewatch: Asus V3-M3A3200 is enkele slagen groter met veel geavanceerder technologie. Deze kost 97 euro.
Ik heb de indruk dat de S2100 al vanaf een paar tientjes winst gaat maken.
Het is een tamelijk uniek product, en dat zou de enige reden kunnen zijn waarom de prijzen hoger zouden kunnen liggen.

Ieder moet zelf weten wat hij doet, maar hiervoor bijv. €280 geven is volgens mijn econ. intutie te gek.
Dat is gewoon een goedkope kast met een simpel moederbord en een voeding met 300W peak-power. De CPU en het geheugen moet je zelf nog kopen. Deze twee producten zijn echt niet met elkaar te vergelijken.
Wat de Asus V3-M3A3200 ontbeert in vergelijking met de M'Serv S2100 is een processor inderdaad. De rekeneenheid in de M'Serv S2100 is denk ik zeer, zeer goedkoop. Je kan voor de vergelijking dus een supersimpele processor in de asus steken.

De RAM wordt bij beide machines niet meegeleverd, dus dat onderdeel van je bewering klopt niet.

De Asus V3-M3A3200 zal niet zo zuinig zijn als de M'Serv S2100,dat wel. Aan de andere kant: de Asus V3-M3A3200 kan een veel groter aantal schijven herbergen en is ook nog eens upgradebaar.
Ik ben wel benieuwd wat een Asus V3-M3A3200 met de goedkoopste processor aan energie slurpt, en hoeveel de M'Serv S2100 lust. En hoe gauw je dat terugverdient. Iemand? :)

[Reactie gewijzigd door bulle bas op 13 januari 2010 15:58]

een cpu vergelijkbaar met de nano kun je bij intel in de E1xxx serie vinden en amd heeft er ook voldoende aanbiedingen bij ....

degelijke dualcores presteren bij gelijke clock ook nog een beter.. maar verbruiken een fractie meer (iets waa je goed op moet letten als je aan cooling denkt )...

toch zou ik zelf liever een kastje zien waarin je 4x 2,5inc sata schijven kunt bouwen.
(tja eigenlijk kan dat al in bijv een xcube maar die zijn prijstechnisch een heel stuk minder interessant...

het zou trouwens eens leuk zijn als t.net hier eens een goede review van zou doen, (dit kastje) tegen andere barebones... met en zonder cpu

lijkt me bijzonder intressant om te lezen welke van al die mitx en andere mini pc's nu het beste geschikt is als basis voor een nas. of zelfs een 'echte' netwerk server...
Voor mij zou dit aantal voldoende zijn. Als je geen echte hardware raid gebruikt is Raid 0 en Raid 1 voldoende.
RAID1+0 is in bepaalde situaties wel gewenst (goedkoop, goede prestaties en redundant) en heeft 4 schijven nodig, terwijl hardare RAID daarvoor niet nodig is.
RAID 0 en RAID 1 hebben voldoende aan 2 schijven hoor, RAID-0 dan worden alle schijven als 1 gezien. RAID-1 is mirroring, dus waar jij 4 schijven voor nodig hebt is mijn onduidelijk.
ZepMan bedoeld een RAID 10 oplossing. Worldcitizen schijft
Als je geen echte hardware raid gebruikt is Raid 0 en Raid 1 voldoende.
. Hij bedoelt te zeggen: RAID0 of RAID1.

RAID 10 is een set van 2 RAID0 configuraties (striping=hoge snelheid) die in RAID1 opstelling staan (mirroring=veiligheid).

Hierdoor zijn dus automatisch minimaal 4 schijven nodig, en is dit niet mogelijk bij deze kast.

Je krijg je een set met:
De snelheid van RAID0 (theoretisch 2x zo hoog als de losse schijf)
De veiligheid van RAID1 (alle bestanden worden dubbel opgeslagen)
Het verlies aan opslagruimte van RAID1 (totale opslagcapaciteit = 50% van opslagcapaciteit van de losse schijven).

Doordat hiervoor geen zware berekeningen nodig zijn zoals dit wel is bij RAID5 kan dit eenvoudig met goedkope hardware worden gerealiseerd.

Edit: Te laat.

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 13 januari 2010 17:00]

maar, lees je dan niet 4 keer zo snel? ik bedoel als je hetzelfde bestand op 2 keer een raid-0 array opslaat, kan je toch datzelfde bestand met 4 schijfen tegelijk lezen
bijv. met 4 schijfen:
schijf 1 bevat deel 1, schijf 2 bevat deel 2 (raid 0)
de schijfen 1 en 2 bevatten dus samen beide delen, en kunnen tegelijk lezen.
als je nou op schijf 1 deel 1 en deel 2 zet, en op schijf 2 ook, zouden ze toch ook gelijk moeten kunnen lezen?
nu heb je dus 4 schijfen die allemaal tegelijk kunnen lezen als het bestand meer als 4 blocks groot is.
ja, en ik geloof dat de linux-software-raid 10 daar ook gebruik van maakt.
het is echter niet zo dat een I/O controler, zomaar van 2 schijven tegelijk (het zelfde datablok) kan lezen, dus dubbele reads (om het zo maar te zeggen) hoef je niet te verwachten. wat WEL zo is is dat je minder last hebt van toegangstijden,

simpel gezegt betekend dat zoveel als 2 identieke schijven, met de leeskoppen op (A 12:00u) (B 06;00u) wanneer de data nu op 09;00u staat zal schijf B binne een kwart rotatie mogelijk al bij de data zijn, terweil schijf al er 3/4 rotatie over zal doen

en vooral wanneer data op 05;59u staat kun je mogelijk wel een verschil merken... -

dit alles is natuurlijk wel erg versimpeld - maar in weze is dit de enige snelheidswinst die je kunt halen met een mirror... - natuurlijk een giga stuk minder dan wanneer je data-blokken striped -
RAID0: Stripen op 2 schijven = 2 schijven
+
RAID 1: Deze 2 schijven mirroren = 2 x 2 schijven
= RAID 10

= 4 schijven :Y)
RAID0: Stripen op 2 schijven = 2 schijven
+
RAID 1: Deze 2 schijven mirroren = 2 x 2 schijven
= RAID 10

= 4 schijven :Y)
Effe nitpicken (sorry): wat jij en Nelissuh beschrijven is RAID 0+1. Daar mirror je stripes.

Bij RAID 10 stripe je mirrors, da's robuuster dan RAID 0+1 van zodra je 6 of meer schijven in een array hebt.
Hij schrijft toch ook RAID 1+0. De plus betekent en, niet of. Je mirrort dus twee raid 0 sets. Of je zet twee RAID 1 sets in RAID 0. En dat gaat dus alleen met minimaal 4 schijven.

Als jij een andere manier weet?
Raid-5? Goede lees-performance, redundantie en maar 3 schijven nodig.
en een extreme hoeveelheid parity berekeningen bij het wegschrijven, werkt geweldig, werkt snel, MITS je een goede raid chip hebt, ik denk niet dat je raid-5 met dit processortje wil doen!
true, uit ervaring weet ik dat je daar geen via chipjes voor kunt inzetten...

en zelfs een E1500 (intel) trek je er aardig mee onderuit)...

kortom dat gaat behoorlijk geld kosten... maar software raid is zeker wel het overwegen waard... denk aan een amd K8 x2 of intel Core2 Duo.

ik heb het wel eens getest tegen een wat oudere adaptec 4kanals raid kaart met 32mb cash, maar mijn opteron 165 op een nforce chipset maakte er compleet gehakt van. (met dezelfde pata schijven wel te verstaan).

nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat er inmiddels niet veel betere raid-chips zijn, waar mijn setup echt niet tegen op kan, maar het wil wel zeggen dat software-raid binnen bepaalde doelgroepen en prijsklassen best nog wel aantrekkelijk kan zijn...
Raid 5 Write hole probleem?
Write hole problem gebeurd bij software raid oplossing, zonder NV-RAM oplossing op hardwarematige RAID-controller. Software RAID-5 draai je toch niet op een processor als deze.

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 13 januari 2010 16:59]

wel minder redundantie en minder performance dan raid10
Ik zoek al een tijdje naar een home-server met weinig verbruik. Dit zou ook een optie waard zijn. Mocht de prijs inderdaad goed uit vallen...

Er zit dacht ik toch een 75W voeding in zat, wat zal echter het idle verbruik zijn, iemand die durft te gokken?
via spul staat er om bekend dat het zuinig is, tot het extreme toe. Ik schat zelf een watt of 15-20 met 1 2.5" schijf. Maar voor zekerheid zul je dus even moeten wachten op reviews.
Foto's van de binnenkant? Beetje vreemd dat ze hier niet bij staan, gezien de naam "tweakers", maar nog vreemder dat VIA ze zelf ook niet publiceert.

Het is verdorie een product waarmee je een eigen server gaat bouwen. Je MOET em openmaken om er iets mee te beginnen. Dan wil je toch van tevoren weten of de binnenkant er een beetje handig uitziet :?
Je kan hier een handleiding vinden voor het plaatsen van de schijven en geheugen:
http://www.via.com.tw/en/.../M%27SERV%20S2100_011.pdf
Het zijn schematische tekeningen, maar je krijgt een idee van het interne deel.
Ben enkel benieuwd waar de CF aansluiting zit.
Is het geen idee om de IGP eraf te halen? Dat scheelt toch weer een paar watt, lijkt mij... Misschien is het onhandig, maar een router uit de winkel heeft toch ook geen VGA-poort? Je zou toch zeggen dat je zo'n apparaat ook wel vanaf een netwerk kunt aansturen, of zie ik dat verkeerd?
De routers of NAS apparaten hebben een embedded OS en werken met bv. een marvel of ARM chip. Via het embedded OS kan de router beheerd worden.
Het OS van de fabrikant kan in sommige gevallen geflashed worden en vervangen worden door een linux-variant (bv. OpenWRT).

Wat VIA hier heeft is een volwaardige server-barebone met een x86 CPU. Je kan hier allerlei OS'en op draaien; windows, linux, unix ... wat je maar wilt.
Omdat je bij de installatie van het OS van een server in eerste instantie een beeldscherm nodig hebt, heb je een VGA uitgang nodig.
Omdat je bij de installatie van het OS van een server in eerste instantie een beeldscherm nodig hebt, heb je een VGA uitgang nodig.
Dat is helemaal niet nodig. Ik heb thuis als NAS een intel SS4200-ehw, deze heeft ook geen VGA uitgang, je kan op deze machine via de seriele poort in de BIOS en de installatie doen. Alleen een grafisch installer zoals Windows kan niet, maar dat lijkt me niet zo problematisch aangezien dit soort machines toch niet snel genoeg zijn om op te gamen.
Sommige mensen zouden nog wel proberen om er de windows SMB server erop te installeren, moet je wel voldoende ram kunnen in plaatsen.

verder, leuk machientje, maar idd 4 hdd bays waren wel handig geweest, geen idee of een externe adapter voldoende prik kan leveren voor 4 SATA's.
Moest dit echt een energiezuinige PC/server moeten worden dan keek ik wel om er SSD's in te plaatsen, maar daar is het gezien de prijs misschien nog net te vroeg voor.
Om precies te zijn:
Er zit geen voeding in.
Je krijgt er een externe voeding bij (zie DC-in connector op de achterkant).

[edit was bedoeld as reactie op ProudElm]

[Reactie gewijzigd door Japs op 13 januari 2010 15:18]

Ah, ok. Thanx! Is dat trouwens een goed of een slecht ding?: )
Een slecht ding als je 'm in je woonkamer zet (met losse adapter), een goed ding als je een NAS in je auto wilt hebben :)
Doet me een beetje denken aan de Cube 3, maar dan met meer mogelijkheden op gebied van OS... (http://www.memoryxsun.com/3800551.html)
Goede ontwikkeling, ik wacht nog even tot er 4 schijven in passen (in de volgende VIA kast bedoel ik dan :)) dan gaat mn huidige NAS de deur uit :D ik heb een soortgelijke opstelling gebouwd met soortgelijke hardware (VIA plankje). Maar mijn behuizing is een beetje lomp.. 4 schijven past praktisch in geen 1 'htpc'-achtige behuizing.. Het CF-slot is ook zeker welkom, nu steekt er een USB stick uit waar Openfiler op staat.. :P

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 13 januari 2010 14:44]

hoeveel was jij kwijt aan componenten?
4 schijven past praktisch in geen 1 'htpc'-achtige behuizing
.

Daar ben ik het niet mee eens. Veel "43 cm componenten" HTPC kasten (stereo-apparatuur design) hebben voldoende ruimte voor 3,5" schijven. Mijn Silverstone kast (http://www.silverstonetek...ec.php?pno=lc16m&area=usa) heeft bijvoorbeeld ruimte voor 6 schijven, 3 rechts en 3 links van de optische drive.
Tot nu toe heeft via altijd goede prijzen gerekend voor z'n mobotjes, zal denk ik nu niet anders zijn.
Je bedoeldt: goed duur neem ik aan. Een atom bord koop je voor de helft...
Klinkt goed! Ik heb (in 2005) mijn eigen energiezuinige via epia mini server gebouwd (Via Epia SP13000 Mini ITX + 3COM LAN PCI + 1 x 7200rpm laptop server harddisk (linux boot) + 1 x 750GB 3.5 + 512MB geheugen en een Hoojum Cubit 3 kast --> http://www.hoojum.com/new/html/technical_c3.htm) die (met Gentoo Linux) router, firewall, fileserver, webserver, ftp server, etc is. Op mijn board zit maar n onboard LAN, dus ik heb er een 3COM bijgeprikt. Daarnaast zit er TV uit op, wat ik niet gebruik. Wat dat betreft lijkt dit echt een perfect setje van Via, energie zuinig, goedkoop, ruimte voor twee 3.5" schijven n dual onboard Gigabit Ethernet. Ik ben blij met mijn servertje, maar uiteindelijk was hij toch nog redelijk aan de prijs (paar honderd euro).

Overigens zit er ook nog een bootable CF slot in: Built-in bootable Compact Flash socket is perfect for installing a slimmed-down version Windows or other embedded OS.

Het enige nadeel dat ik nu ondervind met mijn via Epia server is dat mijn Java / Grails applicaties redelijk wat resources vereisen en traag draaien. Als ik dat beter zou willen kunnen draaien zou ik misschien eerder een intel atom platform overwegen, al weet ik niet hoe dat presteert.

Als ik -bovengenoemde uitgezonderd- weer eens een nieuw servertje in elkaar wil schroeven dan lijkt dit me een uitstekende optie :)

edit:

overigens is mijn via epia al wat minder zuinig omdat er inmiddels al weer twee 1 TB externe WD schijven via USB aan hangen. Al slapen die wel regelmatig :)

[Reactie gewijzigd door 4np op 13 januari 2010 15:43]

kan iemand info vinden over de hoeveelheid geheugen die je in dit beestje kwijt kunt? Ik verwacht 4GB maar 8GB zou nog leuker zijn, als de CPU krachtig genoeg is zie ik leuke virtualisatie mogelijkheden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True