Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Via heeft zijn NetNote-platform aangekondigd. Kleine notebooks op basis van het platform hebben maximaal een 12,1"-scherm met een resolutie van 1366x768 pixels en zouden in staat moeten zijn 1080p-content zonder stotteren weer te geven.

Via definieert een NetNote als een kleine notebook met een led-backlit-scherm met een resolutie van 1366x768 pixels, en een schermdiagonaal tussen 10,2" en 12,1". De cpu en de chipset van een NetNote moeten uiteraard ook van Via zijn en wel een C7-M of een Via Nano en deze moet gecombineerd zijn met de Via VX855-chipset en maximaal 2GB ddr2-geheugen.

Via NetNote Via NetNote Via NetNote

De igp is de Chrome9 HCM en deze ondersteunt hardwarematige acceleratie van 1080p-videobestanden. De maximumresolutie die de chipset op een extern scherm kan weergeven is 1920x1440, maar Via rept niet over de aanwezigheid van hdmi om video in die beeldresolutie uit te sturen. Via heeft rond de VX855 twee moederborden ontworpen, die het bedrijf Surfboards noemt: de VT6549 en de VT6552.

Via VT6552 Via VT6552 Via VT6552
VIA VT6549 VIA VT6549 VIA VT6549

De hdd meet maximaal 320GB, er kunnen twee usb-poorten worden ingebouwd en de webcam zou een 0,3-megapixelmodel moeten zijn. Het gewicht zou onder de 1kg kunnen blijven, denkt Via. Dat lage gewicht zal mede door de standaardaanwezigheid van een driecellige accu zijn, hoewel ook een accu met 6 cellen voor een NetNote mogelijk moet zijn.

"NetNotes tonen wat er mogelijk is als je kunstmatige restricties voor schermgrootte, resolutie en connectiviteit weglaat", vertelt Richard Brown van de marketingafdeling van Via. Die uitspraak kan worden gezien als een sneer naar Intel, die fabrikanten strikte eisen bij de productie van netbooks oplegt, al verschijnen er de laatste tijd steeds meer mini-notebooks met een 768p-scherm en een 1080p-uitgang.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Jammer genoeg niet vermeld in het bericht, maar toch imho iets om te vermelden:
2.3W TDP of the VIA VX855 chipset
http://www.via.com.tw/en/...etnote-edition-platforms/
Dat is mooi. 1080p, 2.3W. Bedenk dat de GF9300 van het Ion platvorm 12W TDP heeft. Nu zegt TDP niet alles over verbruik, het is wel een indicatie.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 17 september 2009 13:24]

Het is in ieder geval om en nabij het maximum verbruik want de koeling word er op gebaseerd, maar het zal ook niet dubbeldwars overdreven worden, let wel NVidia Tegra zou meer een soort gelijke chip zijn van dit niet de "oude" nForce combi met GeForce 9300.
Tegra vergelijkend? Tegra is ARM, geen X86! Nu komt ARM wel steeds dichterbij(Android/ChromeOS), maar gezien er nog geen windows voor is, duurt het nog wel even voor het doorbreekt op mini-notes/netbooks.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 17 september 2009 13:34]

Mijn PocketPC met Windows Mobile 2003 heeft wel een ARM processor hoor ?
Lijkt me dus ook dat de Windows CE core wl overweg kan met ARM CPUs en het dus geen probleem voor MS zou moeten zijn om een mooi OS te bouwen voor ARM processoren, gebaseerd op bijvoorbeeld de CE kern.
et tdp van atom daarintege is weer lager dan van via nano
ik zou wel een vergelijking willen zien
De vergelijkingen die ik gezien heb met de oudere Nano met 800VX vs Atom met 945GCS is dat de Atom het wint qua zuinigheid onderload, het na genoeg gelijk is in idle en dat de Nano sneller is.
Jammer genoeg niet vermeld in het bericht, maar toch imho iets om te vermelden:


[...]

http://www.via.com.tw/en/...etnote-edition-platforms/
Dat is mooi. 1080p, 2.3W. Bedenk dat de GF9300 van het Ion platvorm 12W TDP heeft. Nu zegt TDP niet alles over verbruik, het is wel een indicatie.
Waarom een chipset vergelijken met de IGP van een ander systeem? Je moet de Chrome IGP vergelijken met de GF9300 en de via chipset met de ion chipset. Niet door mekaar.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 17 september 2009 13:57]

Omdat ik lui ben en niet NF730i of wat dan ook ga schrijven. De GF9300 chipset is een alles in een chipset en heeft dus met alles een 12watt TDP, terwijl de alles in een van VIA, die VX855 chipset, een TDP van 2,3W heeft. De vergelijking blijft dus gewoon het zelfde(gezien het nog steeds over de zelfde chips gaat als ik zeg VX855 vs NF730i) daardoor is dus je comment gewoon onzinnig en juist verwarrend voor mensen die er minder verstand van hebben.

Daarbij, doen ze het zelf ook:
http://techreport.com/articles.x/15690

[Reactie gewijzigd door Reinman op 17 september 2009 16:28]

Waarom zoveel moeite om 1080p te ondersteunen terwijl er geen full hd scherm op zit? Waarom dan niet ook een full hd scherm?
Je kunt je netbook aan een fullHD scherm koppelen. Die resolutie op een 12" scherm is niet werkbaar. En voor films compleet nutteloos (net zoals het nutteloos is om een full-HD TV van 32" te kopen als je op 3 a 4 meter van het scherm zit: je ziet het verschil niet).
Spreek voor je zelf :X laatst was er ook iemand met een grafiek die zou zeggen dat er geen/moeilijk verschil te zien is tussen SD(576?) en Full HD (1080) op 4 meter op een 40" scherm, nou kan ik thuis toch zr duidelijk verschil zien.
Lekkere vergelijking met wat sopsop zegt, een 32" scherm en dan 720p met 1080p vergelijken of een 40" scherm en dan 567p met 1080p. :X

Ik weet niet of jij bionic eyes hebt ofzo, maar de relatie tussen kijkafstand, schermafmeting en oplossend vermogen van de ogen van mensen met goed zicht is al zo ontzettend vaak onderzocht en daar komt inderdaad uit dat voor veel huiskamer setups het verschil tussen 720 en 1080p simpelweg niet waarneembaar is.
Ja, maar daarentegen wordt de 720p nooit weergegeven door tv's. Om de een of andere domme reden moeten ze zonodig alles re-scalen naar 1368*768. En dan hangt het van de kwaliteit van de tv af hoe het er uit komt te zien. Laat het lekker op de orig resolutie, dat zwarte randje van 0.5 cm kan ik ook wel mee leven.
Maar jah, de vergelijking is een tikkie scheef.
nou... nooit is veel gezegd. Pioneer plasma's waren vroeger wel gewoon native 1280*720.
Jij wel - lucky you!

Iedereen, maar dan ook iedereen, die bij mij een GEWONE (originele) DVD komt kijken (bijvoorbeeld Wall-E / Madagascar 2) vindt mijn 'FULL HD 50" Plasma Pioneer' verschrikkelijk mooi. Mooier dan hun eigen LCD Full HD.

En het is....jawel...een gewone HD (720P).

En ik heb er bewust voor gekozen (oud model - voor 2000 EUR).

[Reactie gewijzigd door poehee op 17 september 2009 14:01]

jij blij XD

maarre als ik normale dvd afspeel op samsung le40a552 (40'' fullhd) dan zie ik er geen flikker in die hele film niet heur,

als ik effe bleuray afspeel dan is alles zo mega scherm

dit alles via mijn pc
Hoe kan het scherm FullHD zijn (wat inhoudt dat 1080p zonder downscalen weergegeven moet kunnen worden) en toch slechts een 720p resolutie hebben? Ik neem aan dat je HD Ready bedoeld. :)

[Reactie gewijzigd door Jaap-Jan op 17 september 2009 15:02]

Dat is je mening ja, ik vind het prima werken om te browsen/office te gebruiken... En me 26 inch (1920*1200) is toch echt veel scherper dan me 26 inch hd ready scherm... Dat zie je van 1 tot 5 meter gewoon :) iig IK, net zoals jij je mening hierboven geeft (maar dan net doet of het een feit is).
Het is wat offtopic, maar een kleine nuance is wel even te maken:

1080p en 720p is vrij lastig van elkaar te onderscheiden op kleinere formaten tv's zolang je dus films en of tv kijkt. Hang je je tv als monitor aan een computer, dan is het verschil eenvoudig te zien. Verder wordt het beeld door tv's altijd geoptimaliseerd en dat doet veel meer met de kwaliteit dan alleen het aantal pixels. Het is ook daarom dat het verschil voor vrijwel niemand te onderscheiden is, bij kleinere tv's op normale kijkafstand. Dat is met een blindtest prima te onderzoeken.

Het is geen mening dat het verschil zeer slecht tot niet waarneembaar is, het is aantoonbaar. Mijn mening is dan ook dat je beter een goede 32" HD ready Bravia (o.i.d.) kunt kopen dan een el cheapo LG full HD.
Behalve dat de 32" bravia's met HD-ready problemen geven met aansturing via de VGA :-(. Dus helaas.
En mijn 26 inch (1920*1200) is toch echt veel scherper dan mijn 26 inch hd ready scherm

Kom op, een spelfout is geen probleem, maar 'me'? Why..
Als hij een gereduceerde vorm van de eerste persoon wil gebruiken is hij daar vrij in maar of het handig is, is een tweede hij wil namelijk wel de nadruk op zijn producten geven.

[Reactie gewijzigd door kiersie op 17 september 2009 14:18]

Omdat je dan je mini laptop mooi kan gebruiken als mediaspeler of als HTPC
omdat je extern een Full Hd monitor kunt aansluiten.

Stel voor onderweg op de trein op je "netbook" werken etc.. en dan thuis aansluiten op je vast systeem..
dan is een netbook ook makkelijk te gebruiken als mobile media speler voor een film of zo op een TV :) en zou dan ook een film op de accu moeten overleven ;)
Waarom zou dat moeten? Je kan em evengoed gewoon even aan de stroom hangen.
Idd ik sluit mijn werk notebook altijd aan op mijn tv om daarna te besturen via een logitech dinovo mini
maar Via rept niet over de aanwezigheid van hdmi om video in die beeldresolutie uit te sturen
Wil niet zeggen dat er geen HDMI-uit erop komt. ;) Wel dus!

Bovendien, op een 12,1" scherm zul je niet het verschil zien tussen HD of Full-HD tenzij je letterlijk met je neus tegen het scherm zit.
The advanced graphics of the VIA Surfboard NetNote Edition Platforms is powered by the high performance VIA Chrome9 HCM IGP and allows for flawless playback of 1080p HD video at amazingly low processor utilization levels. The boards also feature HDMI ports that can be used to deliver HD content to external displays.
Bron

edit: update

[Reactie gewijzigd door pasarica op 17 september 2009 13:50]

tegenwoordig is de GHz mythe vervangen door 1080p. vooral bij netbooks.
Omdat je een 1080P film ook gewoon wilt kunnen kijken. Dat je scherm niet full-hd is, is niet relevant. Of wil je je films in verschillende formaten kopen/downloaden en op je netwerk bewaren?
Naast het feit dat je zoals hier boven genoemd de netbook op een HDTV/Monitor aan kan sluiten. Moet je ook 1080p ondersteuning hebben om 1080p materiaal op een lagere resolutie af te kunnen spelen.
Omdat mensen misschien 1080p films hebben en deze onderweg gewoon af willen spelen zonder moeite.
omdat je anders 1080p opnieuw mag encoden naar een kleinere resolutie alleen maar om het op je netbook te kunnen kijken

en omdat vrijwel alle nieuwe hd films in 1080 verschijnen, is het in mijn ogen wel degelijk een must
Onderschat de slechte kwaliteit van via's drivers niet. Zowel de chipsets als de s3 video tak van het bedrijf staan er om bekend om slechte programmatuur af te leveren. Compatabiliteit met aero, direct3d, dxva, evr, etc zal wederom bedroevend slecht zijn ben ik bang. S3 kennende zal de video acceleratie alleen werken met een eenmalige speciale uitgave van bijvoorbeeld powerdvd, of een eigen HTPC applicatie waarna de support voor eeuwig in de ijskast verdwijnt. Qua chipsets heeft via ook al meer dan een decenia te kampen met timing issues, irq problemen, niet goed werkende buffers in chipsets, voedingsproblemen richting de pci/agp bussen, etc. Daar bovenop nog eens het feit dat de grafische chips erg ondermaats presteren, de meeste games onspeelbaar zijn door de hoeveelheid grafische fouten die optreden, en de zwakke FPU performance van de processor reeks van via, heb ik maar besloten om me niet meer in te laten met hun inferieure producten. Voor een stabiel systeem waar je zorgeloos mee aan het werk kan zal je toch echt uit moeten wijken naar intel/amd/nvidia.
Helemaal mee eens. Ik had de HP 2133 mininote met een via HC9 chipset. Ik gebruik ubuntu maar de open source ondersteuning qua 3D was zo waardeloos dat ik de laptop weggedaan heb.
Voor een stabiel systeem waar je zorgeloos mee aan het werk kan zal je toch echt uit moeten wijken naar intel/amd/nvidia.
Ehm, ik heb hier toch al meer dan een jaar 24/7 probleemloos een web,-muziek,-file-server draaien met een Via bordje (passief gekoeld!), nog geen minuut downtime gehad,
prachtig spul.

Met notebooks en Via heb ik geen ervaring, maar het lijkt me sterk dat het hardwarematig zo slecht is (drivers is misschien een ander verhaal)
En hoe draait Windows 7 op dit platform?