Samsung gaat ultraplatte hdtv's zonder speakers uitbrengen

Samsung heeft op de IFA-elektronicabeurs in Berlijn prototypes getoond van dunne lcd-hdtv's waarbij de speakers zijn weggelaten. Het Koreaanse bedrijf zou de 'stille' hdtv's volgend jaar willen uitbrengen.

Het bedrijf zou met zijn speakerloze aanbod van hdtv's tegemoet willen komen aan consumenten die de tv op een eigen audiosysteem aan willen sluiten en geen behoefte hebben aan ingebouwde speakers in een tv. Dit zegt Hans de Jong, productmanager voor tv's bij Samsung tegenover Tweakers.net. Hdtv's zijn volgens De Jong alleen platter te maken door de speakers achterwege te laten.

Samsung toonde op de IFA-beurs een aantal prototypes van de ultraplatte lcd-tv's. Alleen waar de cilindervormige voet aan de tv bevestigd is, is een kleine verdikking te bespeuren. Het is nog onbekend wanneer de nieuwe hdtv's zonder speakers zullen verschijnen en in welke beeldformaten deze op de markt komen. Ook de prijsstelling is nog onbekend, maar wel duidelijk is dat ondanks het ontbreken van speakers de nieuwe serie waarschijnlijk duurder zal uitvallen dan een soortgelijke serie met speakers.

Samsung lcd-prototypes zonder speakers Samsung lcd-prototypes zonder speakers Samsung lcd-prototypes zonder speakers Samsung lcd-prototypes zonder speakers Samsung lcd-prototypes zonder speakers Samsung lcd-prototypes zonder speakers

Door Pieter Molenaar

06-09-2009 • 11:34

89

Reacties (89)

89
86
59
0
0
1
Wijzig sortering
Hmm. Nog meer keuze! Ik weet niet of dit een goeie stap is. Aangezien ik smorgens voor ik naar mijn werk ga geen zin heb om mijn complete home-cinema set aan te slingeren voor 5 min tv...
Verder een superslanke tv, zo te zien met perfecte afwerking. Alleen zonde dat de ophanging daar wel zo "dik" is...
Aangezien ik smorgens voor ik naar mijn werk ga geen zin heb om mijn complete home-cinema set aan te slingeren voor 5 min tv...
Mee eens.
Het geluid van mijn tv is niet geweldig (dat wist ik toen ik 'm kocht) en wanneer ik series of films kijk gaat het geluid over de versterker, maar wanneer ik alleen het nieuws even kijk hoeft dat niet zo nodig over 8 speakers.
Voor mij persoonlijk mag een t.v. best wat dikker zijn wanneer ze er dan ook fatsoenlijke speakers inzetten en zorgen dat er fatsoenlijk geluid uit komt..

Ik zou bijna wensen dat ik de speakers van m'n oude Philips t.v. op m'n nieuwe Samsung kon schroeven.

[Reactie gewijzigd door centr1no op 25 juli 2024 19:31]

voor jou is er dus niets te klagen, want tv's met speakers zijn er al een stuk of 1000. Dit is puur een extra toevoeging in het assortiment, wat voor vele andere mogelijk wel wenselijk is. En daar ben ik er 1 van.

Ik druk met 1 vinger op de power knop van de versterker en ik ontvang meteen het geluid van de settopbox, die automatisch aangaat als de tv is aangezet.
Dus het kost mij maarliefst 1 druk op een knop extra om er goed geluid bij te hebben.
Vet, kan ik m in een lijst monteren en aan het schroefje hangen waar de spiegel ooit hing :9
Ik weet niet wat voor home-cinema set jij hebt, waarbij het veel moeite kost om geluid er uit te krijgen. Ik kan met 1 druk op de knop mijn volledige set in staat van paraatheid krijgen, en dan heb ik het niet over een "1 apperaat" set van de aldi.

Ik zou zo'n tv best wel willen hebben, nog mooier zou het zijn als het paneel gewoon alleen een paneel is, en je een aparte "tuner-switch-hd decoder" unit hebt. Minder kabels naar de tv, en wel volledige functionaliteit.
Punt is meer dat je vaak 2 afstandsbedieningen erbij moet pakken, en dat is in de ochtend voor effe snel tv kijken gewoon teveel gedoe.
Punt is meer dat je vaak 2 afstandsbedieningen erbij moet pakken, en dat is in de ochtend voor effe snel tv kijken gewoon teveel gedoe.
Max 5 seconden meer 'werk'. Nou nou, wat een gedoe zeg.

Maar goed, zoals met alle producten geldt ook voor dit product dat de sommige mensen het niets vinden. Dat het voor de ene persoon niet nuttig of handig is wil uiteraard niet zeggen dat dit dan voor iedereen geldt.
Maarja, mensen die zulke tv's kopen hebben dus ook een fatsoenlijke hdmi receiver erbij, en met CEC is het dus 1 remote waarmee men bij het aanzetten van de tv ook meteen de receiver aangezet wordt en bediend kan worden.

En zoals hierboven ook al aangegeven wordt, als jij nog met meerdere afstandsbedieningen werkt wordt het toch eens tijd dat je naar een fatsoenlijke universele afstandbediening gaat kijken, 1 remote to rule them all... enuh, kijk verder dan alleen die logitech harmony dingen, voor minder dan 30 euro kun je ook universele remotes kopen die wel ook zeer degelijk en kind bestendig zijn.. vindt namelijk persoonlijk de harmonies nogal fragile aanvoelen... EN voor degene met een PS3 is sinds kort ook goedkoop een universele remote beschikbaar die ook Bluetooth ondersteund ($50)...
Dan hang je er nog een simpel speakersetje bij?
Logitech Harmony?
We zitten tenslotte op tweakers.net, niet op creatiefmetkurk.net.
Haha, meer creatief-met-pcb's-en-meuk.net ;) Ff serieus, die tv's zijn denk ik meer geschikt voor mensen die elke avond een film kijken. Wat ik niet doe overigens. Maar dat neemt niet weg dat deze tv een uitkomst kan zijn!
Dat heb ik al jaren, ben niet anders gewend. Heb dan ook een tv met satellietontvanger.
vind de harmony veel te duur,
tzal best goed werken. maar voor die prijs..
Voor een beetje tv plus versterker plus speakers ben je een paar duizend euro kwijt. En dan gaan miepen over een afstandsbediening van 150 euro?

Er zijn ook mensen die tevreden zijn met een eenvoudigere setup. En daar zijn deze tv's van Samsung niet voor bedoeld.
Anoniem: 307929 @freaq6 september 2009 12:50
Harmony is ook een beetje overrated. Zit je de hele avond je knopjes op de juiste positie te zetten. Geef je vervolgens een commit om daarna een bericht terug te krijgen dat je sessie is verlopen. WTF! De website is ook totaal niet gebruiksvriendelijk.

Ik mis bovendien een ontdek modus op de harmony (ik heb hem te minste niet gevonden). Het probleem is dat veel onbekende (da's gekocht bij de Aldi, Lidl, Blokker of bijv. de Gamma) merken niet in het lijstje van de harmony staan en juist die afstandsbedieningen gaan sneller dan een a merk stuk. (Ja, Medion is vaak net zo goed als Akai of Yamaha maar daar gaat het nu niet om.)
Volgens mij ging dit topic niet over de Harmony, maar om toch even in te springen op jou commentaar.
Ik zou als jou was eens beginnen met 'LEZEN' op de software van Logitech wordt netjes aangegeven dat je tijdig moet updaten i.v.m. verlopen van je sessie. Dat ten eerste en ten tweede.. die ontdek functie zit zeker WEL op de Harmony.. maar ook dat is weer een kwestie van lezen.. specifieker nog: RTFM! Zal een hoop frustraties wegnemen..

OnTopic: Bij de Philips Essence (PES0001D) heb je de keuze of je de speakers installeert of niet. Ik heb de tv opgehangen zonder de speakers en dus direct het audio signaal via de versterker. Met de Harmony (525 dus niet eens top-of-the-line) is het prima te doen en zelfs mijn vriendin weet niet beter.
Een TV zonder geluid is dus prima te doen, echter ben ik wel van mening dat je de keuze zou moeten hebben. Stel dat mijn home cinema nu defect gaat .. dan zou ik toch nog even geluid willen hebben.. dan is het een kwestie van de speakers aansluiten en ik kan weer verder kijken/luisteren.
Dat is dus niet mogelijk bij deze Samsung modellen.. en persoonlijk vind ik dat dan weer een minpunt.

Anderzijds is het voor bedrijven e.d. natuurlijk prima, want de meeste gebruiken de interne speakers niet eens (als ze überhaupt al geluid gebruiken)
Hij zal toch nog wel een koptelefoon uitgang hebben? Aan de andere kant, het lijkt ook alsof er geen externe input meer is, dus dan lijkt het dat die in een los kastje zitten. En zo'n tuner-kastje heeft vaak een audio uitgang.
Euuuuh, was dit er maar een paar jaar terug meer geweest.

Ik heb echt twee weken lopen speuren naar iets zonder boxen. Uiteindelijk iets gevonden :-), wel met speakers maar die waren eraf te halen.
En wat heb je gevonden? Altijd intressant
Wij hebben in ieder geval een Sharp TV waar de box (onderaan) er af te schroeven is. We zochten ook een boxloze tv. Heel handig :)
Voor het geluid gebruiken we Logitech z5400 boxjes die eigenlijk altijd aanstaat.
Ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat deze tv speciaal ontworpen is voor mensen die een zo'n dun mogelijke tv aan de muur willen bevestigen. Die ophanging is puur aangesloten voor de stand, maar zal naar mijn idee in de praktijk niet veel gebruikt worden.
Hier wordt de versterker automatisch aangezet door de TV op het moment dat die aangezet wordt :) En het volume wordt ook gewoon door de TV geregeld (TV speakers gebruik ik nooit, audio komt altijd uit de speakers die aan de versterker gekoppeld zijn)..
De oplossing voor jou probleem: niet voor deze TV kiezen.
Anoniem: 287428 6 september 2009 12:16
Elke fabrikant zou zijn tv's zonder speakers moeten doen: èn goedkoper, èn mooier, win-win dus.
.. In theorie want in het artikel staat staat dat het duurder is dan de serie met speakers :? :?
Win-win? Ik heb toch liever een televisie met speakers.
De meeste televisieprogramma's hebben niet zo'n denderende geluidskwaliteit dat ik daar mijn homecinemaset voor aan wil zetten.

P.S. Ik heb hier een Panasonic TH-50PZ80 en het geluid is alles behalve slecht.

[Reactie gewijzigd door sjaool op 25 juli 2024 19:31]

Van mij mogen ze mijn tv-speaker houden. Hebben hier een 94cm Full-HDTV van Philips. Het beeld is superbe ! Maar het geluid..... Audiosonic speaker klinken nog beter. Hier staat dus ALTIJD de stereo versterker erbij aan.
Ik denk niet dat dat de grootste doelgroep is,de meeste consumenten willen gewoon geluid uit hun lcd/plasma.
Het zou mooier zijn als ze eens een keer goed geluid uit hun lcd's toveren of bv een lcd met draadloze speakers(bluetooth).
Ik denk niet dat dat de grootste doelgroep is,de meeste consumenten willen gewoon geluid uit hun lcd/plasma.
Serieus ? Waarom ?

Koop je een joekel van een plasma, ga je zitten kijken met crap geluid. Koop dan gewoon een 50cm CRT oid.
Serieus ? Waarom ?
Omdat ik de ellende die het journaal uitzendt wel wil weten maar niet wil "beleven". Ook omdat ik geen kabels door mijn woonkamer wil leggen of boxjes en subwoofers achter de bank wil hoeven verstoppen. Omdat ik het geluid van de homecinema sets helemaal niet zuiver vind (teveel bas).

Het idee van Samsung is goed, er is zeker een markt voor en het beeldscherm is prachtig dun. Maar voor mij wel ongeschikt.
Komen er hordes boze klanten naar de winkel dat er geen geluid uit komt. Mensen zijn tegenwoordig te stom om te lezen, vergeet dat niet :)
Ook handig voor bedrijven waar ze zulke TV's kunnen gebruiken voor reclamedoeleinden :D
Geen flauw idee waarom ze je op 0 hadden gemod, want hier had ikzelf nog niet eens aan gedacht en dat lijkt me een heel zinnige markt. Natuurlijk hangt het af van de prijs, maar hoeveel pompstations hebben niet van die reclame dingen hangen bij de kassa enzo? Goed, waarom dit huge-ass LCD TV's moeten zijn is me een raadsel maar het hangt er nu ook al en dan is dit best een mooi alternatief :)
Hoezo zou dit 'extra' handig zijn voor reclamedoeleinden dan?
Samsung heeft reeds imho zeer mooie lcd modellen staan voor een waarschijnlijk veel lagere prijs. En als je het hebt over het niet beschikken over geluid dan kan je de model met speakers altijd nog op mute zetten. Denk persoonlijk zelfs dat reclame MET geluid 100 x effectiever is, maar dat terzijde.
Voor mij lijkt het er in eerste instantie op dat ze dus in feite een computer-monitor hebben gemaakt, en het een tv hebben genoemd.
Waarschijnlijk weet ik er niet voldoende van, maar het lijkt me toch maar vreemd.
Zit wel 'iets' meer technologie in dan een computer monitor. En dan bedoel ik niet alleen een tuner.
Wat bedoel je dan precies?
Want als er meer technologie in zit zou ik verwachten dat ze duurder zouden zijn dan computerschermen.
Terwijl als ik de goedkoopste 30" monitor die ik snel vind (LG Flatron W3000H-BN voor €1099 ) vergelijk met de goedkoopste 32" tv die ik vind ( LG 32LH2000 voor €375) ben ik toch even in de war.
ACM Software Architect @-Vasa-6 september 2009 14:25
Dat is dan weer een onzinnig vergelijk. Die 30" monitor is bedoeld om vlak voor te zitten en heeft dan ook een resolutie van 2560x1600. Terwijl die 32"-tv bedoeld is voor op een afstand er naar kijken, tv's gaan voorlopig sowieso nog niet verder dan 1920x1080.

Er bestaan overigens al langer tuner- en/of speakerloze "tvs" die voor de zakelijke markt worden aangeboden. O.a. voor het houden van presentaties e.d. kan het een uitkomst zijn als bijvoorbeeld een beamer geen bruikbare oplossing is.

Dit scherm zal daar overigens behoorlijk vergelijkbaar mee zijn, wat er precies aan extra electronica behalve de tuner in moet zitten is mij ook niet zo duidelijk. Wellicht de beeldverbeterende electronica waar vaak mee geschermd wordt in de beschrijvingen van tv's, maar tegelijkertijd is er geen reden waarom die niet in die zakelijke schermen zouden kunnen zitten :)
Toch is het vreemd dat een gemiddelde tft monitor veel scherper beeld geeft dan een tv, zelfs via hdmi ingang vanaf computer.
Op zich voegen speakers in de tv weinig toe aan de beleving van het kijken van goede series en films. Maar om nou 100% van de tijd je geluidsinstallatie aan te hebben staan om bv alleen even het nieuws te kijken vind ik ook weer wat.
Ik vraag me af of hier wel echt een hele grote markt voor is.
Op zich voegen speakers in de tv weinig toe aan de beleving van het kijken van goede series en films. Maar om nou 100% van de tijd je geluidsinstallatie aan te hebben staan om bv alleen even het nieuws te kijken vind ik ook weer wat.
Ik vraag me af of hier wel echt een hele grote markt voor is.
Ben ik niet mee eens. Hoe je een film of serie beleeft ligt eigenlijk helemaal aan de eisen die jij stelt. Er zijn mensen die beweren dat een losse speakerset met versterker pas echt belevenis geeft, maar mensen die A ) niet de ruimte ervoor hebben, B ) geen baat bij hebben en/of C ) financieel het niet kunnen veroorloven is voor hun ingebouwde speakers meer dan voldoende. Voor deze mensen voegd de ingebouwde speaker wel degelijk een belevenis toe aan films/series.

Of er markt voor dit soort schermen zijn valt er nog over te discuseren. Zelf denk ik dat Samsung een beetje met het verkeerde product is gekomen op het verkeerde moment. We weten allemaal dat er nu een economische crisis heerst. Analisten discuseren nog flink of er in 2010 wel of niet een herstel zal plaats vinden. Aangezien in deze tijden de meeste mensen al een hand op de knip houden, vraag ik mij af of mensen dan nog wel gaan investeren in dit soort dure producten. Laat staan dat je daarna waarschijnlijk nog moet investeren in een goede speakerset en versterker.

Uiteraard kan het ook zo zijn dat een bepaalde groep mensen al een goede speakerset en versterker heeft. Maar dan denk ik dat zij moet afvragen, wil ik wel een LCD scherm kopen zonder speakers? Alleen vanwege het feit dat het dunner is.
Er zijn namelijk al schermen op de markt welke dun maar ook voorzien zijn van ingebouwde speakers. In mijn optiek zal deze schermen mijn voorkeur hebben, alleen al vanwege het feit, dat als de versterker ooit op een dag defect raakt. Je dan niet zonder geluid zit. Zeg nou zelf, geen geluid zal zeker weten weinig belevenis aan film/series toevoegen.

[Reactie gewijzigd door PCMedic op 25 juli 2024 19:31]

Anoniem: 175233 @PCMedic6 september 2009 17:40
Ik denk dat de crisis juist voordelig is voor dit product... Immers, geen speakers betekent dat de TV goedkoper kan worden!

Zou voor mij een uitstekend product zijn. Momenteel gebruik ik al helemaal nooit de speakers van mijn plasma, en bij een eventuele vervanging, zou ik graag een TV zonder speakers kopen.
Nou, hier iemand die zo werkt. Ik gebruik de speakers in m'n TV nooit, altijd de stereo er bij aan (1 druk op de knop op een Harmony). Ik snap echt niet dat iemand de speakers in de TV gebruikt, niet om aan te horen, zelfs voor het journaal niet geschikt.
Ik heb een demente TV. Das "Menu -> Geluid -> Extra -> PC Speakers AAN (onderste optie) -> Wijzigen -> Nee" om het geluid over de stereo installatie te krijgen (Die ik dan vervolgens nog moet aanzetten en het goede input kanaal moet kiezen).
denk aan bepaalde plaatsen waar geen geluid nodig is zoals toonzalen, informatieschermen enzomeer... Komt misschien goedkoper uit dan met speakers, en niemand die per ongeluk het geluid kan opzetten en naar een ander kanaal kijken tijdens de werkuren.
Maar daar gebruiken ze ook regelmatig gewoon PC beeldschermen, die vaak toch al geen speakers hebben.
Krijg je er denk ik wel weer een Kastje bij onder je TV, voor alle aansluitingen, en waarschijnlijk ook de tuner, want neem aan dat die niet aan de zijkant of onderkant zitten :P

Wat ik in principe geen nadeel vind, kun je makkelijker alles aansluiten, hoef je niet je TV te verplaatsen om een xbox o.i.d. er in te pluggen.

[Reactie gewijzigd door SgtElPotato op 25 juli 2024 19:31]

Ik denk dat de aansluitingen gewoon aan de onderkant/zijkant zitten. Lijkt me de beste oplossing in elk geval.

Voor mijn part mag het kastje wegblijven. Zonder speakers dat begrijp ik dat het een voordeel kan zijn voor sommige enthousiastelingen. Maar als de TV nou ook direct aansluitingen heeft voor 7.1, dan scheelt het wel weer een hoop moeite en ruimte want dan heb je geen receiver meer nodig.

Bovendien zit je dan weer met 2 afstandsbedieningen als de receiver bijvoorbeeld niet met HDMI-CEC werkt.

[Reactie gewijzigd door Thief op 25 juli 2024 19:31]

Denk dat deze tvs wel een goede uitkomst zijn voor mensen met een aparte htpc en geluidsset.

Zou helemaal mooi zijn als de tv(al zou het dan geen tv meer heten) zelf alleen een scherm zou zijn zonder tuner erin en dat je dat aan je htpc over laat gewoon. ( als tvzender aanbieders dan ook nog eens gaan zorgen dat de tv tuner kaarten wat universeler opgelost kunnen worden dan wordt een htpc helemaal aantrekkelijk)
Ik gebruik de TV eigenlijk ook alleen als monitor, ik heb een externe humax decoder, extern geluid, externe Blu-ray speler en sinds kort ook een WDTV. Enige wat ik met de TV doe is kleur instellen en aandoen voor de rest gaat alles via andere afstandbedieningen.
Anoniem: 306422 6 september 2009 11:41
er zijn natuurlijk genoeg mensen die niet genoeg nemen met de matig tot slechte audio kwaliteit van lcd/plasma tv's en dan is dit natuurlijk een mooie oplossing
Ik vind het een goede zet. De speakers van mijn LED tv gebruik ik niet. Als ze daar de speakers uit haalden had ik een nóg slankere TV. Zeer zeker welkom!

Nu alleen nog een schilderij haakje voor zulke smalle TV's :+ .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.