Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 173 reacties
Submitter: Derky

KPN heeft sinds woensdagmiddag te kampen met een landelijke storing in zijn internetnetwerk. Door de storing zitten enkele honderdduizenden klanten zonder internet. Ook interactieve televisie en internetbellen zijn door de storing getroffen.

Sinds woensdagmiddag klagen KPN-klanten dat zij niet of nauwelijks kunnen internetten. Daarnaast  beklagen klanten zich erover dat voip-bellen via het netwerk van KPN en zijn dochters niet mogelijk is. Ook iptv van het telecombedrijf is door de storing getroffen, waardoor deze klanten mogelijk de UEFA Champions League-finale tussen Manchester United en FC Barcelona moeten missen.

KPN bevestigt tegenover Tweakers.net bij monde van woordvoerder Stefan Simons dat het bedrijf inderdaad te kampen heeft met een storing, maar dat de oorzaak nog niet bekend is. "Het lijkt om een landelijke storing in ons netwerk te gaan die het internetverkeer treft", aldus Simons. "Dit betekent dat alle internetdiensten hinder kunnen ondervinden, zoals voip-bellen en iptv."

Hoewel de zegsman geen concrete aantallen durft te noemen, schat Simons dat de storing 'enkele honderdduizenden klanten' kan treffen. Het mobiele netwerk is niet getroffen door de storing. KPN zegt momenteel druk bezig te zijn om de storing, die veroorzaakt lijkt te worden door een dns-probleem, op te lossen. De laatste keer dat KPN met een grootschalige storing te kampen had, dateert van een jaar geleden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (173)

1 2 3 ... 9
Zelf zit ik ook bij KPN en heb ik nergens last van. Aangezien in de tekst genoemd word dat het een DNS probleem is, kan ik aanraden OpenDNS te gebruiken. Ben er zelf ook op overgestapt nadat ik me (een jaar geleden) irriteerde aan de soms uitvallen KPN DNS.

Je kan 208.67.222.222 en 208.67.220.220 als IP adres voor OpenDNS gebruiken. Instellen kan zo (Vista)
Heb je dit in de router (Experiabox) of lokaal op je pc ingesteld?
Ik kan volgens mij niks instellen in de router dus als je daar een oplossing voor weet graag!
Lokaal instellen op je PC kan, alsook in de router. Heb het zelf in de router gedaan, maar lokaal kan ook.

Hier staat per OS hoe je OpenDNS kan instellen, en hier per router.

[Reactie gewijzigd door hostname op 27 mei 2009 21:04]

Fijn, maar je gaat even voorbij aan het feit dat klanten die meerdere diensten bij KPN afnemen standaard geen eigen router kunnen gebruiken (tenzij ze genoegen willen nemen met dubbele NAT). In de Experiabox zelf kan je genoegelijk niks instellen.

Gelukkig gebruik ik geen bellen van KPN...
Wij moeten dat lokaal doen want in de experia box kan/mag je dat niet instellen. |:(

Heb het net een uurtje geleden gehad was bezig met een vnc sessie ik sluit die af en wil gaan surfen maar alleen de tweakers frontpage werkte.
Nu werkt alles weer zoals het hoort gelukkig, snel maar even open dns instellen.
was erg lastig, werkt nu stuk beter, maar ben ik enige of werkt google nu niet?
DNS werkt niet de kunt Google nog wel bereiken via het IP adress.
En als je OpenDNS gebruikt werkt alles weer als het goed is.

Zie dit topic op GoT: Google down??

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 27 mei 2009 21:07]

Mijn vader had ook geen internet meer op zijn apparaten, ik als openDNS gebruiker wel. Ik was o.a. hierdoor er snel achter dat het aan DNS lag.

208.67.222.222 en 208.67.220.220 ingevoerd, en alles werkte.

Ben wel benieuwd hoe VoIp hieraan is gerelateerd.
Ben wel benieuwd hoe VoIp hieraan is gerelateerd.
misschien het doen van een lookup op sip.provider.nl ? of voip.provider.nl ?

Sommige SIP implementaties leunen bovendien pittig op SRV records in DNS. Daarom is DNS ook het belangerijkste van internet. je begint erg weinig zonder. :)
Ik heb al geruime tijd de ipadressen van OpenDNS in mijn router staan als DNS servers.... Ik heb toch het idee dat deze DNS servers erg stabiel en een grote beschikbaarheid garanderen.
Merkte het ook vrij snel, ben toen overgeschakeld naar eigen dns server. Toen werkte alles weer :)
Bij mij deed de DNS van HetNet (KPN) het niet, dus kon ik maar op een paar sites komen (T.net wel :*) ). Toen ik mijn DNS had veranderd (naar openDNS) deed alles het weer. Storing heeft bij mij ca 5 minuten geduurd.
Google werkt hier nu wel, maar half uur geleden niet. Veel andere sites werkte ook niet, maar meeste nederlandse sites als tweakers waren voor mij nooit down.
(KPN Planet)
Google nog steeds niet werkend hier. Kan dat liggen aan de locatie of niet?

Veel Nederlandse sites waren tijdelijk of nooit down. Wel vanmiddag even moeite gehad met pingen naar T.net.
http://www.google.co.jp/ werkt bij mij wel. De .com, .nl en .co.uk (onder andere waarschijnlijk) werken niet.
Op de website van KPN staat doodleuk dat er geen storingen zijn.

Mocht je bepaalde websites niet kunnen bezoeken (zoals bijvoorbeeld Google), stel dan OpenDNS in als je DNS. Daarna is het opgelost en kun je weer volop internetten.
Leuk als mensen de site niet kunnen openen :+.

Naja. hier de ip's, die je even in moet stellen als DNS..

208.67.222.222
208.67.220.220
Je kunt altijd 1 van de volgende makkelijk te onthouden name servers gebruiken.
4.2.2.1
4.2.2.2
4.2.2.3
4.2.2.4
4.2.2.5
4.2.2.6
En dan de opendns ips opzoeken want bovenstaande zijn niet de snelste die er zijn.

Edit:
(was 4.2.2.1 vergeten).

[Reactie gewijzigd door 4ourty2 op 27 mei 2009 23:49]

Zijn deze nummers van een betrouwbare club? Aan de iprange te zien gok ik van wel?
DIe zijn van Level3 geloof ik, een van de grootste netwerkproviders ter wereld.
Voor zover ik weet is deze range van Level 3. Level 3 is 1 van de grootste leveranciers van backbones voor internet service providers van de wereld. Zie de wiki.

Edit:
Net tijdens het versturen van de reactie bedacht dat ik met een whois gewoon kan zien van wie het is. Ze zijn inderdaad van level 3.

[Reactie gewijzigd door 4ourty2 op 28 mei 2009 00:25]

Als mensen die site niet kunnen openen, hoe lezen ze jou post dan ;)

Denk niet dat er veel tweakers fans zijn die het ip van tweakers.net in hun host file gehardcode hebben voor dit soort gevallen :p
Ik had dit probleem ook (KPN Int+Bellen Groningen). In dit soort gevallen ben ik blij dat ik m'n mobiel aan m'n PC kan hangen en via UMTS (haha ja, KPN G3 netwerk :P) even de ip's van OpenDNS kan opzoeken, want dat het een DNS probleem was, daar was ik vrij snel achter.

Heb wel vaker problemen met KPN DNS gehad (vooral: supertraag), dus gebruikte eigenlijk altijd al op OpenDNS :P, echter sinds laatste routervernieuwing [net een paar dagen geleden] stonden de DNS instelling weer op default... Hoe dan ook: direct na invullen van OpenDNS ip's deed alles het weer ;) Maar ja, de 95% vd KPN gebruikers zijn niet-Tweakers en zaten gewoon zonder internet! En bij de helpdesk zullen ze je ook wel niet adviseren om OpenDNS te gebruiken, zo gok ik :(

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 27 mei 2009 22:02]

Dit soort gedoe is voor mij dus wel de reden dat ik nog steeds een ouderwetse telefoon lijn heb, inplaats van voip. Echt gaar als je internet er uit klapt en je kan alleen nog met je mobiel bellen.
Die stond zeker nog in je DNS cache, blijkbaar surf jij wel erg consequent naar tweakers ;)

google.nl heeft een TTL van 5 minuten, dus verdwijnt snel uit je DNS cache. Tweakers.net echter mag 2 uur in je cache blijven staan.
Dit kun je checken door de SOA van de DNS zones op te vragen, als volgt:

open een cmd console
type:
nslookup
en druk op <enter>
type:
set type=soa
en druk op <enter>
type:
google.nl
en druk op <enter>
nu zie je de SOA en bij de regel TTL zie je hoe lang entries van google in je dns cache mogen blijven staan.
type:
tweakers.net
en druk op <enter>
Zie het verschil in TTL ;)

[Reactie gewijzigd door musiman op 27 mei 2009 21:01]

Kijk, jij hebt er verstand van ;) Jammer eigenlijk dat je favorieten / bladwijzers niet automatisch in een vaste DNS cache worden gezet. Wil je dat, dan moet je handmatig host-files gaan aanpassen, ook niet echt gebruiksvriendelijk (en meende zelfs dat het vanaf Vista niet meer bestond, de 'ouderwetse' hostfile) 8)7 Hoe groot is nu de kans dat het IP adres achter je favo-website opeens wijzigt? En mocht dat zo zijn dan zou je gewoon op een soort 'Doe externe DNS lookup'-knop moeten kunnen klikken, niet?
De hosts file is een onderdeel van de TCP/IP stack zoals gebruikt door oa Windows en bestaat dus nog gewoon in Windows Vista en in Windows 7.

Gelukkig maar want soms is het toch nog verrekte handig.
kleine correctie:
de TCP/IP stack in de kernel weet helemaal niets van DNS of hostnames. Daarvoor zorgt je resolver library (libresolv of gewoon libc in UX achtige OSsen, zal in windows wel een dll voor zijn)
Grote websites wisselen vaker dan je zou denken. Daarom ook dat die van Google maar zo kort staat gok ik zo.
Bij google is het ook onderdeel van load-balancing volgens mij. Tenzij je een 'echte' dns expert mij terecht wijst kan je in de DNS-server meerdere A records("normale" records) registreren en deze worden dan random uitgedeeld.
Dit krijg ik nu van google terug:
;; ANSWER SECTION:
google.nl. 1800 IN A 72.14.221.104
google.nl. 1800 IN A 74.125.77.104
google.nl. 1800 IN A 216.239.59.104
Of nog sneller: geef als commando "nslookup -q=soa google.nl"
TTL van mijn site staat op 5 minuten geloof ik, die kan ik gewoon bereiken. Google niet, misschien omdat mijn server in NL staat en Google ergens anders?

En die van T.net ook in NL.

[Reactie gewijzigd door GWTommy op 27 mei 2009 22:07]

SOA , Start of Authority record voor DNS.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_DNS_record_types#SOA

Zo grappig is het dus helemaal niet ;)
Ik heb bij KPN op de helpdesk gewerkt, en altijd als ik DNS moest instellen met een klant liet ik de OpenDNS instellen, niet die van KPN, werkt over het algemeen een stuk beter.
De grap is dat een paar maanden voor mijn vertrek bij KPN is doorgevoerd dat medewerkers klanten niet meer mochten helpen de DNS in te stellen, werd niet meer ondersteund. Als je er al even werkt is het niet zo erg, want je weet hoe en wat in te stellen,maar alle nieuwe medewerkers weten dit dus niet. Ben benieuwd hoe druk het vandaag is geweest op de helpdesk }>
Als je als tech helpdesk medewerker NIET weet hoe je een DNS server handmatig instelt, dan mag je er IMO niet eens werken.

Zelfs een 1e-lijns medewerker snapt toch zeker wel dat DNS redelijk fundamenteel is voor (menselijk) gebruik van een internetverbinding.

Niet ondersteund is 1 ding (al is het wel belachelijk, je kunt dan wel je support inperken, maar DNS is toch zeker wel een van de basisdiensten), maar ik kan me niet voorstellen dat een medewerker met een beetje verstand graag zegt tegen een KPN klant: "andere DNS servers mogen we helaas niet instellen, dus wacht maar af tot wij onze DNS dienst hersteld hebben.."
Leuk en aardig, maar probeer Tante Annie van 82 maar eens uit te leggen hoe je een andere DNS-server instelt... Ben je al rap 10 minuten verder en dat is nu niet echt wenselijk als je 400+ mensen in de wacht hebt...

Overigens is de reden van geen DNS-servers instellen niet specifiek op OpenDNS van toepassing... maar meer vanuit de tijd dat de Siemens EB's nogal wel eens dement wilden doen en de DNS-servers kwijtraakten. Er is toen besloten om in plaats daarvan een modem reboot aan te raden. Dat had met de storing van vandaag niet geholpen.
Logisch dat KPN dat niet wil, wat als opendns er mee stopt?, of als KPN de nameservers naar een andere IP range verhuist ?

Alle mensen die je dan met alle goede bedoelingen geholpen hebt hangen dan weer aan de lijn ;)
Logisch dat KPN dat niet wil, wat als opendns er mee stopt?
Wat als KPN's nameservers niet meer werken zoals nu het geval is / was? Komt op hetzelfde neer, niet?
Ben benieuwd hoe druk het vandaag is geweest op de helpdesk

Piek van 250 wachtenden :P
Op de kleuterhelpdesk zeker, ik heb vandaag toch echt 400+ op mijn Aspect gezien... ;)

Verder had de storing op iTV en IPB meer te maken met een TSM(*) die ook al niet lief wilde spelen...

(*) Tango Subscriber Manager: Het beestje wat bijhoudt wat alle Experia Boxen moetenladen: VC's en SIP-accounts enzo...
werd niet meer ondersteund.
nameservers instellen werd niet meer ondersteund? dat lijkt me nou juist een van de meer wezelijke zaken voor een ISP/telco.

ik denk dat onze klanten ons gelynched hadden. (toen ik nog bij een ISP werkte)
het grootste nadeel van OpenDNS vind ik nog wel dat als je een site verkeerd intypt je niet meer naar Google gaat om de juiste te zoeken naar die openDNS search die bijna nooit weet welke site je eigenlijk bedoelt.

Heb op mijn laptop wel de OpenDNS DNS ingesteld. Dit zodat je altijd overal waar je aan het WIFI/Netwerk hangt tenminste weet dat je een DNS hebt die je niet naar een spoof site oid stuurt.
maar het heeft ook voordelen, bescherming van je requests tegen conflicker (nieuwe service) botnet beschreming, het kunnen filteren van content (bedoeld voor scholen en organisaties enzo) typo correction (.cm naar .com (tenzei het een geldig cm domain is)) enz enz. dus zo slecht is het verder ook niet ;)

maar je hebt gelijk in dat die search van ze brak is, was pas al aan het kijken of die niet uit kan..
Die zoekpagina werkt hir trouwens best aardig volgens mij, maar ik heb ook typo correctie aanstaan binnen OpenDNS en een aantal andere zaken die handig zijn.
Je kunt een hoop naar wens instellen, ook die suggestie site in en uitschakelen volgens mij, moet je alleen even een accountje maken op de OpenDNS website.
Ooh in Linux in /etc/resolv.conf

voeg je even "nameserver 208.67.222.222" toe en het werkt wel.
Beetje brak om een forward server te definieren onder Linux als je ook Bind als caching DNS kunt configureren die direct de root servers queried. Sneller en je bent niet afhankelijk van andere DNS servers zoals die van KPN.

zone "." IN {
type hint;
file "named.ca";
};

named.ca zijn de root servers.
En dan ben ik toch benieuwd wat één ieder dan gaat doen. Zijn er mensen die lichtelijk in paniek raken? Gaat men 'echte' sociale contacen aanhalen? Televisie kijken? Een boek lezen. Naar de bibliotheek gaan voor informatie? Mijn lappie is zo goed als altijd online en daarmee ik zelf ook. Regelmatig ga ik bijv. opzoek naar materiaal op internet om mijn lessen 'moderner' te maken. Als ik een avond geen internet heb, dan kan ik daar niet aan werken. Hmmm... misschien is dit wel een moment om te bezinnen en te kijken wat werkelijk de toevoeging is van internet op je dagelijkse leven. Heb als particulier het idee dat alles alleen trager gaat. En dat is alles.

Anyways, ik zit niet bij KPN, ik ga weer surfen ;)
Ik heb sinds enkele dagen Xs4all. Maar als het puur een DNS probleem is bij KPN zelf hebben alleen de klanten van KPN er toch last van of hebben ook de klanten van planet internet er last van. ?
Planet bestaat niet meer en is nu KPN.
En voor de duidelijkheid: KPN, Planet internet en Het Net behoorden voorheen tot de Planet Media Groep (PMG) en later KPN Internet en hebben dus alle 3 samen 1 netwerk.
Dus storing bij Planet destijds betekende ook een storing bij KPn en Het Net.

Corrigigeert u mij als de bovenstaande info niet klopt...
XS4ALL had wel wat extra's, waaronder eigen DNS servers (tenminste, toen ik er werkte in 2001 :P)
Onbegrijpelijk dat een grote ISP als KNP niet weet wat de oorzaak van hun (landelijke) storing is. Een DNS probleem kan zelfs een tweaker herkennen dus waarom kan de storingsdienst van KPN dat dan niet?

Verder mag een uitval van DNS-servers niet voorkomen. Je mag van KPN verwachten dat ze meerdere DNS-servers hebben voor het geval er eentje uitvalt.

Ben blij dat ik niet bij een KPN ISP's een abo heb maar ergens anders.
Er is een verschil tussen een DNS probleem herkennen, en de oorzaak achterhalen.
Google werkt hier ook niet, maar als je 'pingt' naar Google en dan het ip-adres in je browser zet werkt ie wel.. Op zulke momenten zie je ineens in hoe ingeburgerd Google ineens is als je dat nog niet besefte.
Als je pingt naar google moet het ook eerst naar een DNS. Dit zal dus ook niet altijd werken.
vaag genoeg deed de look-up naar google het wel. het pingen verder niet.
Meer had je niet nodig om achter het IP te komen :)
Ik kreeg de ping er ook niet in één keer door.
Na een aantal pogingen wel.

wat is trouwens het (windows cmd.exe)commando om je dns tabel uit te lezen van je pc?

[Reactie gewijzigd door Barleone op 28 mei 2009 17:41]

1 2 3 ... 9