Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Nvidia heeft vijf nieuwe Quadro-kaarten voor workstations geÔntroduceerd. De nieuwe kaarten kosten tussen de honderd en negenhonderd dollar. Het duurste model ondersteunt Nvidia's SLI Multi-OS-technologie voor virtualisatie.

Met de introductie van de vijf kaarten is de nieuwe Quadro-line-up compleet, volgens Nvidia. Eind vorig jaar bracht de fabrikant al twee high-end-modellen uit: de FX 5800 en de FX 4800. Van de nieuwe kaarten biedt de Quadro FX 3800 met 192 streamprocessors evenveel rekenkracht als de FX 4800, maar de rest van de specificaties zijn wat omlaaggeschroefd. De adviesprijs bedraagt 900 dollar en dit is dan ook de helft van die van de FX 4800. De andere nieuwelingen hebben onderstaande specificaties en adviesprijzen meegekregen:

ModelSp'sGeheugenBandbreedteVerbruikPrijs
FX 3800 192 1GB 51,2GB/s 108W $900
FX 1800 64 768MB 38,4GB/s 59W $600
FX 580 32 512MB 25,6GB/s 40W $150
FX 380 16 256MB 22,4GB/s 34W $100
NVS 295 8 256MB 11,2GB/s 23W $100

De top drie, oftewel de FX 5800, de FX 4800 en de FX 3800, hebben ondersteuning voor Nvidia's nieuwe SLI Multi-OS-technologie aan boord. Daarmee wordt volledige 3d-hardwareversnelling mogelijk in gevirtualiseerde omgevingen waarin verschillende besturingssystemen tegelijk worden gedraaid. De nieuwe Quadro's zullen op korte termijn te vinden zijn in systemen van onder meer Dell, HP, Fujitsu-Siemens en Lenovo.

Reeds in november kwam Nvidia met het van 4GB gddr3-geheugen voorziene vlaggenschip: de 3300 dollar kostende Quadro FX 5800. Deze kaart heeft 240 streamprocessors aan boord en kan het geheugen aanspreken met 102GB/s. Het verbruik ligt op 189W. Een maand later dook de Quadro FX 4800 op, die het met 192 streamprocessors en 1,5GB geheugen moet doen, wat op 76,8GB/s kan worden benaderd. Deze 1800 dollar kostende kaart verstookt 150W.

nVidia Quadro FX 3800
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Let op: iedere keer als er weer nieuwe Quadro's op de markt komen begint hierboven/onder een discussie over de zin en onzin van het gebruik van de professionele Quadro en FireGLkaarten. Je kunt immers GeForce kaarten flashen tot Quadro en zijn die Quadro drivers nu echt zo anders - etcetera.

3D professionals betalen duizenden euro's aan licenties en contractonderhoud voor de software die ze gebruiken; wat zal ze die anderhalf duizend extra uitmaken als dat ervoor zorgt dat ze OpenGL gecertificeerde hardware hebben. Zodat ze een goed verhaal hebben richting hun softwareleverancier als er problemen zijn: "Nee, het ligt nŪet aan de hardware - 't is het spul dat jullie gecertificeerd hebben".

Overigens is er in MCAD land op dat punt iets interessants gaande. Autodesk stapt over van OpenGL naar Direct3D. En ik verwacht dat veel partijen in deze sector dat voorbeeld zullen gaan volgen. Autocad, Inventor, 3DSmax draaien onderhand net zo goed of beter op Direct3D. Autodesk heeft hier heel bewust voor gekozen - het OpenGL-platform is namelijk nogal onbetrouwbaar gebleken sinds Khronos de kar trekt. Met name de testprocedures om een product OpenGL-compliant te krijgen is een drama - dit kost Autodesk handen vol geld. Microsoft heeft WHQL en neemt derde partijen als het ware deze certificering uit handen. Door gebruik te maken van de Microsoft API kan er dus bespaart worden. OK, als het historisch zo is dat software X altijd gebruik heeft gemaakt van OpenGL, dan is er sprake van een flinke porteringsklus, maar daarna zit men in principe goed. En (nu dus mijn punt - eindelijk): de eindgebruiker is ook goedkoper uit: deze kan kiezen voor standaard hardware met WHQL drivers - elke gamekaart voldoet dus - een potentiele bedreiging voor de markt van de professionele 3d-kaarten. Niet omdat tweakers aan het flashen zijn, maar omdat Direct3D gangbaar wordt in de professionele 3D software.

Zal software die gebruik maakt van CUDA de Quadro redden? Ik hoop het oprecht voor NVidia...

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door MOmax op 31 maart 2009 11:25]

Ik hoop echt dat CUDA niet te vaak gebruikt zal worden. Hopelijk wordt de extensie OpenCL zodat we niet aan 1 vendor vast komen te zitten.
Het zou wel slim zijn voor Nvidia om veel te gaan werken aan workstation kaarten. Als Onlive ooit gaat worden wat ze beloven dan hebben al die servers toch echt de beste videokaarten nodig.
Deze grafische kaarten zijn absoluut ongeschikt om te gebruiken in servers voor bijvoorbeeld Onlive. Ze zijn bedoeld voor (Grafische) Workstations. Verder zijn deze kaarten voor games totaal ongeschikt omdat ze daar in minder krachtig zijn dan gewone kaarten, maar wel een heel stuk duurder.
In feite zijn de kaarten net zo snel als de tegenhangende GeForce versies, het zijn alleen de drivers die de kaart minder geschikt maken. Mogelijk kun je ook gewone GeForce drivers gebruiken op je Quadro kaart, met behulp van een aangepast installatiebestand. Dan komen de FX4800 en FX5800 qua prestaties redelijk in de buurt van de laatste GeForces. Blijft wel een punt dat je krankzinnig veel geld uitgeeft als dat je doel is.

Vroeger kon je ook van je GeForce-kaart een Quadro-kaart maken, dan had je nog eens bang-for-the-buck :).
De Fx580 wekt toch wel intresse. De kaart valt bij veel mensen binnen het budget van hun thuis-workstation. En met 512mb kom je er toch een hele stap mee vooruit :)
Denk dat je beter af bent met de aanschaf van een 9500GT (geloof dat dit dezelfde core is). Kost aanzienlijk minder. En als je handig bent moet het wel lukken om FX drivers hiervoor te installeren.
die fx drivers mods voor geforce stellen geen drol voor.. kun je beter voor 200/400 euro een budget ECHTE quadro halen zijn 4x sneller dan wat voor geforce mod (in cad software natuurlijk)

300 dollar en dan heb je bijv 2x FX 580 ( mits deze sli support)
Dat is niet echt duur. ( tenzij je er games op gaat spelen :X )

[Reactie gewijzigd door Chaosstorm op 31 maart 2009 10:45]

Ik merkte het tegendeel. Met tekenen was een standaard GeForce iets sneller, maar maakte er hier met tekeningen met veel polygonen een eigen wending. Pixelprecisie van de Quadro ligt wat beter. Ook met driver mods bleek een GeForce niet beter te zijn. Je merkt duidelijk dat de GeForce meer geoptimaliseerd is voor het willekeurig neer plempen van pixels, en het voor de gebruiker toonbaar te maken met beeldverbeteraars. In dat opzicht was de Quadro dus langzamer, maar het eindresultaat had ik wel wat aan.

Verder snap ik niet waarom mensen grof investeren in een midrange CAD kaart. Voor CAD render je het uiteindelijke resultaat toch op de CPU (cluster) en ART VPS Raytrace engines. Een FX580 zal voor $100 iedere dollar waard zijn, maar in hogere regionen, je zal er practisch niets van merken. Een kaart van $900 is niet 9x zo productief met CAD. Je kan er misschien 2x zo uitgebreide tekeningen mee maken. Uitgebreid betekend in de praktijk echter gemakzucht, inefficiŽnt tekenen (net als programmeurs hun code niet efficiŽnter maken omdat de CPU's steeds sneller worden).
Ik vraag me dan af of zo'n fx580 nou zoveel beter is in workstation applicaties dat hij zijn ' power-verschil' met de gtx260 (die hetzelfde kost), kan waarmaken. Ik bedoel: 32v s 192 streamprocessors en 512 vs 896 mb geheugen. De bandbreedte ligt bij zo'n 260 ook nog veel hoger.

Ik snap eigenlijk niet hoe zo'n fx580 dan nog beter kan presteren. (ja afgezien van support en dergelijke)
Ik zou eigenlijk weleens een prestatievergelijking willen zien voor programma's dit gebruikmaken van CUDA ... ik moet nogal veel simulaties draaien dus ik ben benieuwd of een Quadro veel meer speedup geeft dan een 'normale' grafische kaart, en in hoeverre het dan nuttig is om een duurder model aan te schaffen :)
Wellicht dat deze review je erbij kan helpen.

Of deze in combinatie met de nieuwe Intel Nehalem processors voor de server.
Inderdaad. De namen van deze kaarten zeggen me niets en het is ook niet duidelijk waarop ze gebaseerd zijn. De FX 3700 zou op een G92 gebaseerd zijn, en lijkt heel veel op een 8800 GT.
Je kunt een GeForce converten naar Quadro's.
En je zal zelfs prestatie winst hebben in businnes app's, in gaming verlies je wel wat frames.
Dat weet ik, maar ik bedoelde dus dat ik wil weten op wat voor chip ze gebaseerd zijn. Dat kan ik namelijk in tegenstelling tot de oudere modellen zoals de FX 3700 die ik noemde nergens vinden. En bij aanschaf van zo'n kaart is het toch interessant om meer dan alleen de hoeveelheid geheugen te weten.
Ik heb ook zo een quadro kaart in mijn Dell, maar die is eigenlijk compleet nutteloos, want gebruik geen beeldbewerkingprogramma's, Ik speel alleen games op de laptop en uiterdaard office werk voor school.

Maar ik gebruik ook gemodificeerde geforce drivers. Maar het blijft natuurlijk een zeer dure kaart om hem voor games te gebruiken.

De enige reden dat ik deze heb gekocht is omdat we de laptop via de universiteit goedkoop konden krijgen van Dell. 1000 euro, als ik hem op de website van Dell samen stel 2600 euro ... :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True