Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Toshiba heeft aangekondigd dat het de productie van solid state disks flink gaat opschroeven. Het Japanse bedrijf zal daartoe productiecapaciteit verplaatsen naar de Filipijnen, waar nieuwe fabrieken zullen worden gebouwd.

Het bedrijf, de op een na grootste producent van nand-geheugen ter wereld, zal de productiecapaciteit voor flashgeheugen in Japan verminderen en productiefaciliteiten in de Filipijnen bouwen. Dat zou de kosten voor de fabricage moeten drukken, zo stelt het technologiebedrijf in een verklaring. Toshiba heeft zich ten doel gesteld de productie van solid state disks spectaculair op te voeren: over twee jaar wil het bedrijf dertig procent van de ssd-markt in handen hebben. Dat zou een vervijftienvoudiging van het productievolume betekenen.

De ssd's zouden in de Filipijnse fabrieken met capaciteiten van 64GB tot 512GB geproduceerd worden. Het leeuwendeel van de ssd's zou voor notebooks bedoeld zijn, maar de disks zullen ongetwijfeld ook op grote schaal in netbooks en desktops worden gemonteerd. Toshiba wil met zijn 43nm-nand-ssd's in april 2010 een miljard dollar op jaarbasis kunnen omzetten. Volgens marktonderzoeker iSuppli zal de ssd-markt de komende jaren ruwweg zeven keer zo groot worden en in omzet groeien van 12 miljard dollar per jaar nu, naar ongeveer 84 miljard dollar in 2012.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

dan droppen de prijzen ook gelukkig en word het betaalbaar voor iedereen
ik denk eigenlijk dat dat jammer genoeg wel mee valt.
het in elkaar zetten van die dingen is niet echt waar de kosten in zitten.
de kosten zitten gewoon in de flash-chips, en die flash chips werden al massa geproduceerd, die worden dus alleen nog maar goedkoper met verkleiningen van het productie proces elke 18 maanden en misschien technieken om meer bytes met minder transistors op te kunnen slaan.

de controller chips zouden nog wat goedkoper kunnen misschien door de grote massaproductie.
Ik denk wel dat de marges op SSD's nog hoog zijn. Zeker die Intel SSD's. Door de prestatie kunnen ze de prijs makkelijk hoger houden dan de andere (waarvan ik ook denk dat ze nog veel winst maken). Ik denk dat Intel hier super dikke winst op maakt. Als er meer maar vooral betere concurrentie komt dat zullen de prijzen nog wel flink zakken.
Als ze zulke hoeveelheden willen gaan produceren, moet er toch ook verkocht worden. Rechts zie je allerlei SSD aankondigingen, maar nul Toshiba SSD's in de pricewatch. Verkoopt Toshiba die dingen alleen aan OEMs soms?
De SSD's van de merken zoals OCZ, Transcend, Adata enz enz gebruiken geheugenchips die ook door Toshiba geproduceerd kunnen zijn.

Verder zijn er Intel/Micron, Samsung, Hynix en nog wel een paar.

Geheugenchips produceren is iets anders als een volledige SSD.

Het is net als videokaarten, de GPU is van Nvidia maar de kaarten kunnen van iedereen zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ze hebben het over de productie van SSD's en niet over geheugen modules.

Toshiba heeft aangekondigd dat het de productie van solid state disks flink gaat opschroeven.

Edit: typefout

[Reactie gewijzigd door Jeroen-83 op 11 maart 2009 20:28]

Lijkt me sterk dat harde schijven over een paar jaar niet meer bestaan. Daarvoor heeft die toch nog een aantal voordelen boven SSD's.

Maar desalnietemin een goede ontwikkeling waardoor hopelijk de prijs naar beneden gaat, de verkopen toenemen en de technologische ontwikkelingen daardoor worden gestimuleerd. Mooi voor het opstarten van de OS in je computer die SSD's.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 11 maart 2009 19:52]

Ja, dat lijkt me niet zo moeilijk. De markt is toch al aan het boomen. Toshiba zal toch sowieso moeten mee evolueren. De harde schijf zal binnen x aantal jaar niet meer bestaan, wanneer er nog wat vorderingen worden gemaakt op het gebied van de SSD's.
Alle technologie die we vandaag kennen zal ooit wel verdwijnen, maar om nu al het einde van de HD aan te kondigen is toch wel wat overdreven. Voorlopig hebben HD en SSD nog heel verschillende toepassingsgebieden.
En als ooit de SSD de HD als primaire opslag verdringt, denk ik dat we HD's nog lang als backupmedium zullen houden.
Nou ik denk dat best ruimte is voor een SSD bootdrive en een conventionele HD voor dataopslag, dat hoeft nou niet meteen backups te zijn. Ik denk dat dit geld voor zowel als desktops als server systemen.
In draagbare apparatuur zoals latptops zal SSD de HD toch wel snel gaan verdringen vermoed ik en daar zit voorlopig ook de grootse groei.
idd beide werken goed naar elkaar je moet het idd anders zien.

voor je software, os en opstartschijf is een ssd perfect en ze worden ook steeds sneller en sneller.

Voor massaopslag zal het nog wel een tijdje te duur blijven. een 1000 gb hdd koop je al voor rond de 100 euro en het zal nog wel even duren voordat ssd ook maar in de buurt komt. Daarnaast is er steeds meer vraag naar opslag, neem bijv hd-video, foto's van je digitale camera die naar mate je meer magapixels hebt steeds groter worden.

Dan is er ook bij ssd nog de vraag hoe lang blijft de data goed, het is bekend dat sommige ssd's maar beperkte hoeveelheid/lees schrijfacties kunnen doen. Een hdd doet het over het algemeen 5-10 jaar, bij ssd is dat nu even afwachten, het is nog een nieuwe techniek dus over een jaarjte of wat krijgen we vanzelf te zien hoe lang de levensduur echt is.
Oude tapes zijn nog steeds het goedkoopste per GB en worden nog gebruikt voor enorme archieven waar je geen acces time van 0.1ms nodig hebt maar genoeg hebt aan minuten of langer.
Het wordt natuurlijk steeds minder, maar het wordt nog gebruikt. En als ze al vervangen worden zullen ze echt niet naar SSD's gaan. De harde schijf zal nog wel een hele tijd blijven bestaan.
Ik benieuwd wat er met de markt gaat gebeuren. Om harde schijven te bouwen heb je een hoop kennis nodig, en dat waren altijd maar een paar bedrijven... Nu verplaatst dat zich meer naar geheugen bouwers. Het zal niet 123 allemaal naar flash gaan, maar ik ben toch benieuwd hoe Seagate e.a. hier mee om gaan...
Als ze niet snel omschakelen kan dat wel eens het einde betekenen, het slimste is volgens mij aandelen nemen in de bedrijven die geheugen chips voor ssd's maken,
zelf ssd's uitbrengen en investeren in snellere en grotere HD's
Darwinisme. Of ze zijn slim genoeg, en passen zich aan, of ze zullen zich op den duur in de positie van nicheproduct vinden, hooguit een of andere audiofiel die zijn MP3's lekkerder vind klinken op een magno-schijf. Persoonlijk kan ik me niet lullig voelen, een bedrijf moet meegaan met zijn tijd, of het gaat ten onder. En hoe minder bewegende delen in een PC, hoe beter. Dat; en het scheelt in seektime.
Toshiba heeft zich ten doel gesteld de productie van solid state disks spectaculair op te voeren: over twee jaar wil het bedrijf dertig procent van de ssd-markt in handen hebben. Dat zou een vervijftienvoudiging van het productievolume zou betekenen.

Gaan ze hier van de huidige verkoopaantallen uit of nemen ze in de berekening mee dat deze markt nog extreem kan groeien in het komende jaar? Want met een groeiende markt hebben ze waarschijnlijk nog grotere fabrieken nodig om die 30% te kunnen halen.

In iedergeval goed nieuws. Meer concurrentie betekend zeer waarschijnlijk goedkoper en betere producten!

[Reactie gewijzigd door Jeroen-83 op 11 maart 2009 19:54]

over twee jaar wil het bedrijf dertig procent van de ssd-markt in handen hebben.
. Toshiba wil met zijn 43nm-nand-ssd's in april 2010 een miljard dollar op jaarbasis kunnen omzetten. Volgens marktonderzoeker iSuppli zal de ssd-markt de komende jaren ruwweg zeven keer zo groot worden en in omzet groeien van 12 miljard dollar per jaar nu, naar ongeveer 84 miljard dollar in 2012.
Dertig procent van 12-84 miljard (zal ergens er tussenin zitten omdat het 1 jaar vanaf nu is en nu is 12) is nog altijd veel meer dan die 1 miljard omzet op jaarbasis. Dus die 1 miljard omzet op jaarbasis lijkt me dan érg weinig als ze 30% van de markt willen hebben?
Je kan best 30% van de markt hebben en alsnog een omzet hebben van 10% van de totale markt.

Waarschijnlijk zitten ze dan in het budget segment.

In de niche markt word nog altijd het meeste betaald.
HD is net als een benzine auto, sommige mensen houden ervan om te knoeien met ingewikkelde technologie, terwijl het alternatief, SSD, (elektrische auto) eigenlijk zoveel simpeler en geavanceerder is, maar er is niks spannends meer aan.

*Det de ssd-technologie aan sich eenvoudiger is dan de HDD techniek, waarbij niet alleen electrische maar ook fysische variabelen moeten worden "gemanipuleerd"
* Zo ook is de electrische auto simpeler van concept - het is opeens veel simpeler om computergestuurd te rijden, want je laat een hoop ingewikkelde mechanismen achterwege.
Dat is echter niet de enige voorwaarde om een bruikbaar product te lanceren moet je opeens andere moeilijkheden overwinnen. We zijn pas begonnen aan een revolutie, een ontwikkeling van 30 jaar/130 jaar haal je niet zomaar in op een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 11 maart 2009 22:19]

Vind ik maar een zeer bizarre vergelijking. Zowel elektrische auto's als SSD's zijn alles behalve "simpel". Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt maar het ontbreken van een ontstekingsmotor (bij de auto) of bewegende delen (bij de SSD) betekent helemaal niet dat het er eenvoudiger op wordt.

Bewijs hiervan is vrij duidelijk: er zijn heel wat SSD's die recht op hun gezicht gaan in benchmarks en gewoon ondermaats presteren. Als het allemaal zo eenvoudig was, moet je als fabrikant wel oerdom zijn om zo'n kemels te begaan.

SSD's zijn momenteel ook gewoon nog veel duurder dan HD's, en dat is de grootste barrière

[Reactie gewijzigd door SteroiD op 11 maart 2009 20:39]

Inderdaad:P
Hopelijk gaan de kosten per GB snel omlaag... Lijkt me dat SSD meer toekomst heeft uiteindelijk als de techniek nog wat verbeteringen krijgt. Geen bewegende delen, hogere snelheden en zo goed als geen crashes lijkt mij wel rielekst... Ben benieuwt..
Op naar de snelle,koelere,stille pc's

Wat gaan we het missen het geratel van de pc.
Hoe weten we nu dat het OS helemaal is opgestart op dat een game vastloopt tijdens
het laadscherm?!

Gisteren een 60gb SSD besteld ben benieuwd wat voor 'feel' dat geeft.

Hoop dat de prijzen flink zakken en ze elkaar flink beconcurreren.
(geen prijsafspraken)

En dat de SSD's op hun bek gaan ligt achteraf aan de onboard controllers

http://club.cdfreaks.com/...ives-raid-awesome-256100/
deze gozer heeft 2 ssd's op een raid kaart aangesloten (dure met cache geheugen)
en haalt 675mb's sequential speed!

[Reactie gewijzigd door LanVlam op 11 maart 2009 23:17]

ik denk dat straks (toekomst) veel servers op SSD technologie over zullen gaan.

Het zou een bult energie schelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True