Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Om Linux op de netbookmarkt een groter marktaandeel te geven, moeten de fabrikanten vaker aangepaste versies van het OS meeleveren, die online diensten beter ontsluiten. Dat stelt Jim Zemlin, directeur van de Linux Foundation.

Volgens Zemlin kiezen teveel netbookfabrikanten gemakshalve nog voor kant-en-klare Linux-distributies. Door dit verouderde bedrijfsmodel kreeg Microsoft de kans om Windows alsnog op grote aantallen netbooks geïnstalleerd te krijgen, zo stelt de Linux Foundation-topman. In zijn ogen moeten de fabrikanten goed kijken naar de succesvolle verkoopmethode die veel aanbieders van mobiele telefonie gebruiken: zij verkopen hun hardware met korting, maar leveren wel aangepaste software en abonnementen op aanvullende diensten mee.

Zemlin stelt dat netbooks met een Linux-OS tot nog toe vrijwel alleen kopers trekken die nu al  een voorkeur voor het opensource besturingssysteem hebben. Om beter met Microsoft te concurreren, zouden netbookfabrikanten meer moeten samenwerken met bedrijven die aangepaste Linux-versies leveren, en bovendien contracten met de aanbieders van online diensten of internettoegang moeten sluiten. Dankzij dergelijke overeenkomsten kunnen zij hun netbooks met korting aanbieden, waardoor het marktaandeel van Linux kan worden vergroot, denkt Zemlin. Overigens zouden niet alleen de hardwarefabrikanten hun handen uit de mouwen steken, maar ook de bedrijven die aangepaste Linux-versies ontwikkelen. Zij zouden met name betere api's moeten bouwen, zodat webdiensten eenvoudiger in Linux kunnen worden opgenomen.

De stellingname van Zemlin volgt kort op het nieuws dat Google overweegt om netbooks met Android uit te rusten en deze met korting op de markt te brengen. Een eventuele netbookversie van Android zal logischerwijs diverse clouddiensten van Google toegankelijk maken. Ook voor andere partijen zou dit model aantrekkelijk zijn; zo heeft Eee PC-fabrikant Asus al aangekondigd dat het met Android bezig is. Ondertussen heeft Microsoft bijna een uitgeklede netbookversie van Windows 7 klaar, waarmee duidelijk is dat de softwaregigant uit Redmond zijn marktaandeel niet zonder slag of stoot uit handen zal geven.

Linux-interface van Eee PC-netbook

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Volgens mij is er niemand hier die dit bericht snapt. Nu zijn alle computers hetzelfde, zo ongeveer de meest "aparte" computer is een laptop met een Ferrari logo. Zodra je hem aan zet draait het ding gewoon Windows.

Stel je voor...

De laptop is niet alleen Ferrari rood, maar zodra je hem aanzet, met je auto-sleutel, maakt hij een blaffend motor geluid. Tijdens het booten hoor je een zware motor grommen en schakelen, en na exact de 12.4 seconde die een Ferrari nodig heeft om naar topsnelheid op te trekken verschijnt een desktop.

Niet zomaar een desktop, maar een dashboard. Als je in de auto stapt, zoekt de laptop via bluetooth verbinding, en worden de instrumenten van je auto gekoppeld aan de instrumenten op je dashboard. Als je niet in je auto bent wordt er vanzelf een race-spelletje gestart, wat gebruik maakt van diezelfde metertjes op je scherm.
Na het racen kun je je raceauto bij tunen, en met een druk op de knop die instellingen uploaden naar je eigen auto. Of een nieuwe auto bestellen met precies die configuratie.

Verder kun je met die laptop een beetje browsen, en verder hoeft het ding niks te kunnen. Ferrari zou zo'n netbookje zo kunnen laten ontwikkelen, en voor een paar honderd euro per stuk weggeven als relatiegeschenk. Ik durf te wedden dat hele volksstammen zouden vechten voor zo'n computer.

Ander voorbeeld, denk aan een netbook van je voetbalclub, die je "gratis" krijgt bij een jaarkaart. Op die netbook staat het clublied voorgeinstalleerd, en de webbrowser opent vanzelf op de website van je club, en als je het ding aan zet tijdens een wedstrijd krijg je automatisch een pop-up waarin je de wedstrijd live kan volgen.

Heel ingewikkeld is het niet, erg duur hoeft het ook niet te zijn. Op de een of andere manier hebben wij met z'n allen het idee gekregen dat computers allemaal hetzelfde moeten zijn. Zelfs de meeste Linux/Ubuntu fans roepen hard dat _iedereen_ Linux zou moeten draaien. Op een Windows machine vinden mensen het al schokkend als je een alternatieve Start knop hebt.

De marges op hardware zijn minimaal, er is geen droog brood mee te verdienen. De fabrikanten hebben elkaar helemaal kaal geconcurreerd, en toch blijven ze allemaal proberen om diezelfde hardware nog 1 euro goedkoper te maken. Ze zouden zich echt kunnen onderscheiden door andere software te leveren, en door de grote ontwikkelingen in de Linux wereld kan dat tegenwoordig.

Het grote voorbeeld is Apple. De hardware van Apple is niet zo heel speciaal, de echte waarde zit in de combinatie met software. Velen beseffen dat wel, maar niemand lijkt er les uit te trekken. Als een fabrikant al eens wat anders probeert is het bijna automatisch een Apple cloon.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11 maart 2009 22:50]

Volgens mij is nog altijd de factor die de mensen het meest weerhouden: Spelletjes

Ja, ik geef toe, ik zou momenteel liever een Vista laptopje kopen dan eentje met een linuxdistributie. Gelukkig heb ik dat zelf nog niet nodig, maar binnen 2 jaar als ik wil verderstuderen kan zo'n laptop nooit kwaad kunnen. Als ik dan naar de winkel ga waar ze zowel Vista als Linux geïnstalleerde computers aanbied, is de grootste troef van Vista dat ze nog altijd het overgrote deel van de spelletjes kan spelen.
Natuurlijk is het een "platform" waar je je huiswerk/taken/samenvattingen op moet maken, maar als je voor Vista zou kiezen kan je je computer ook na je school/studie-uren gebruiken.

Als ze deze troef van Microsoft eens afpakt én je doet een deftige promotie-actie, krijg je volgens mij een explosieve groei van het Linuxgebruik.

Natuurlijk is het niet de taak van Linux om alle spelletjes "linux-compatible" te maken.

typo's

[Reactie gewijzigd door D!zzy op 11 maart 2009 19:39]

Volgens mij is nog altijd de factor die de mensen het meest weerhouden: Spelletjes
En nog steeds: hardware

Ja, ik weet dat het voor netbooks minder geldt, omdat Linux wordt voorgeïnstalleerd. Wil je het echter zelf op een systeem zetten, dan kom je nog steeds hetzelfde probleem tegen.

Mijn netwerkkaart van mijn nieuwe notebook gaat pas ondersteund worden in kernel 2.6.28, Die is pas nét uit, en zit niet in de meeste distro's op dit moment.

De geluidskaart van mijn desktop heeft minstens ALSA 1.18 nodig, maar de meeste distro's zijn pas bij 1.16, zover ik heb gezien.

Als ik dus Linux zou willen installeren, kan ik nog steeds niet gewoon ergens een driver downloaden (vooraf, of op een andere computer), Linux installeren, bestandje runnen, en klaar. Ik wéét dat het niet zo werkt onder Linux en dat het een andere filosofie heeft, maar ik heb geen zin om zooi te moeten compileren, omdat ik iets nieuwers nodig heb dan wat er in de distro zit.

Daarnaast wordt sommige hardware ronduit niet ondersteund, of door tegenwerking van de fabrikant, of door onwil van de community (welke van de twee het is, zal de gebruiker een rotzorg zijn).

DAT moet Linux verbeteren, om van het imago "moeilijk" af te komen, IMHO.
www.kernel.org ff kernel downloaden
cd /usr/src/
tar -xjvf kernel*.tar.nogiets (geen idee doe 't ff uit mn hoofd :p)
ln -s kernel2.6.xx linux
cd linux/
make menuconfig
make && make modules && make modules_install
etc... zat guides voor en voor elke distro is er wel een specifieke manier

kan wel :) l33t
Zou heel goed kunnen, daar heb ik amper (lees: geen) verstand van.
Denk je dat de gemiddelde volwassene, die hun laptop gewoon gebruiken om te internetten, mails lezen, tekstverwerking, zelf zo'n promptcode inneen kan flansen?
Daarvoor moet je toch al wat van computers/linux kennen.
www.kernel.org ff kernel downloaden
cd /usr/src/
tar -xjvf kernel*.tar.nogiets (geen idee doe 't ff uit mn hoofd :p)
ln -s kernel2.6.xx linux
cd linux/
make menuconfig
make && make modules && make modules_install
jaja.. Het zal wel :)
Als je een kernel wilt compilen komt er wel meer bij kijken tegenwoordig. Dit soort adviezen kun je beter niet geven / of opvolgen.
(hint: compiler installeren, initrd configureren, config goed clonen en upgraden, bootmenu aanpassen, boot problemen zelf kunnen fixen - heb je alsnog een expert nodig).

* YaPP doet dit denken aan http://www.bash.org/?464385:
<@insomnia> it only takes three commands to install Gentoo
<@insomnia> cfdisk /dev/hda && mkfs.xfs /dev/hda1 && mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/ && chroot /mnt/gentoo/ && env-update && . /etc/profile && emerge sync && cd /usr/portage && scripts/bootsrap.sh && emerge system && emerge vim && vi /etc/fstab && emerge gentoo-dev-sources && cd /usr/src/linux && make menuconfig && make install modules_install && emerge gnome mozilla-firefox openoffice && emerge grub && cp /boot/grub/grub.conf.sample /boot/grub/grub.conf && vi /boot/grub/grub.conf && grub && init 6
<@insomnia> that's the first one
:+

[Reactie gewijzigd door YaPP op 12 maart 2009 00:09]

Of gewoon: KernelCheck voor de luie en/of terminalfobe mensen.
- www.dell.nl
- Tag van je notebook inkloppen
- Driver aanklikken en opslaan
- Dubbelklikken

Toch makkelijker als je een stuk hardware ondersteund wil hebben. Ik blijf het absurd vinden dat ik een nieuwe kernel nodig heb als ik een nieuw stuk hardware wil ondersteunen.

OK, het is niet altijd nodig, maar vaak wel. Op zijn minst zal ik dan een of ander pakket zoals ALSA moeten compileren, en dan ga je buiten de packagemanager om... iets wat je eigenlijk niet wil in Linux.

Let wel, ik zeg niet dat ik het niet zou kunnen, of dat het niet zou werken. Ik kan het wel, en het werkt wel. Het kost echter onevenredig veel tijd om dit soort dingen te doen c.q. uit te zoeken, in vergelijking tot "driver downloaden op de website van de fabrikant en dubbelklikken".
en voor elke distro is er wel een specifieke manier
En dit zou ZEKER afgeschaft moeten worden als Linux wil doorbreken. De BSD's doen dit tenminste wel goed, maar die zijn buiten de serverwereld al helemáál een ondergeschoven kindje.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 12 maart 2009 09:14]

Je kan kernel 2.6.28 en ALSA 1.18 alsnog bekomen door Ubuntu Intrepid te installeren en het dan te wagen om via de jaunty backports de bovenvermelde versies van de gewenste componenten te installeren.

Natuurlijk is er minder garantie dat alles zal werken dan als je je houdt aan de vooropgestelde grenzen (geen packages uit andere versies installeren in een bepaalde versie van een distro), maar het is het proberen waard.

Op deze manier heb ik heel wat verouderde packages toch kunnen upgraden, en met succes.
ik denk dat de meeste mensen die een netbook kopen dit niet doen voor de games. verder sta ik compleet achter je.
Je vergeet de troef Windows XP. maximaal meukbaar, weinig systeembronnen nodig zeer bruikbaar met de meeste spelletjes en software.
Op zich een goed plan, maar dan moeten het wel "bruikbare" versies zijn van Linux. Ik heb zelf een Acer Aspire One met Linpus, en alhoewel het snel was, vond ik het niet echt prettig werken. Scherm fonts waren matig, etc. Vandaar de switch naar Windows.

Zorg dat er veel software voor is, en dat de installatieprocedures goed gaan, of preinstalleer het :)
Acer zou bijv, de ontwikkeling van Kuki (op ubuntu gebaseerde linux speciaal voor de AAO) kunnen ondersteunen en helpen uitbreiden....
duidelijkere interface (a-la appsotre) voor synaptic over apt-get en je hebt het. software probleem opgelost. (want ja 9/10 keer is die software dr al)

wellicht dat reclame maken voor het os ook wel kan helpen, kijk eens hoeveel mensen zaten te springen om een willkeurige phone met android?
De mensen willen vooral Android omwille van Google. Linux kan goed doorbreken maar er staat geen gigant achter. Asus mag dan een eigen Linux versie maken, maar uiteindelijk wordt het niet opgevangen door een echte gigant. Google heeft de macht om iets 'hip' te maken. Apple heeft die macht ook, ook Microsoft. Linux op zich zegt bijzonder weinig mensen iets, in tegendeel, de meeste mensen schrikken ervan weg.

Ook niet vergeten, de mensen verwijzen bij Android niet naar Linux maar naar Google. Ook het nieuwe WebOS van Palm is gebaseerd op Linux, maar de mensen die een Palm Pre zouden kopen zullen dat niet eens beseffen.

Mijn mening is dat Linux een slecht imago heeft. Het is niet hip of niets, het heeft een moeilijk imago en daar moet het vanaf raken. Ze verzwijgen beter de term Linux dan hem te vermelden vind ik.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 11 maart 2009 19:53]

in de marketing is daar een oplossing voor, rebranden die hap ;)
Wel een klein probleem hé: Linux zelf heeft geen geld.
Goed voorbeeld: Coca-Cola hun light versie was helemaal niet aantrekkelijk voor mannen, zie nu wat ze doen met hun Coca-Cola Zero. Zelfde concept maar totaal andere marketing. Linux mist dat.

Linux moet het hebben van bedrijven die het zonder medeweten van de gebruiker erop zetten en dat product dan promoten (zoals Android en Palm doen).
Linux geeft geen WOW effect aan de mensen. Google, Apple, Microsoft, Palm, HTC,... doen dat wel.
Linux geeft geen WOW effect aan de mensen. Google, Apple, Microsoft, Palm, HTC,... doen dat wel.
Daar zijn ze natuurlijk wel druk mee bezig, en tools als Compiz zijn juist de dingen die nieuwe (thuis)gebruikers naar Linux laten switchen. Zodra ze door hebben dat er nog veel meer kan blijven ze meestal wel...

Tot ze erachter komen dat ze niet zo makkelijk kunnen gamen als op windows... :X
Wat zijn WOW effecten? Dat zijn geen mooie elementjes op het scherm tonen, dat is van iets klein een enorme hype kunnen maken. Apple doet het met hun iPhone en iPod, Microsoft doet het met Aero en Surface, Google doet het met Android en hun bedrijfsstrategie waar ze zich voordoen als jong en speels, moet ik verder gaan?
Hoe doet Linux dat? Om een WOW effect kunnen geven aan mensen moet je in de media kunnen komen. Ik heb Linux nog nooit echt 'gezien' op niet IT sites.
Apple heeft dit een aantal jaren geleden serieus omgedraaid, beginnend met de iPod en nadien verder te bouwen op de strakke look (computer != saai bureau accessoire)

Ik bekijk het vanaf een marketing standpunt. Zeer weinig mensen zullen echt een Linux distributie op hun PC gaan zetten. Ik zeg niets over servers, daar staat Linux zeer sterk maar dat komt dan ook door de voordelen van Linux en niet door hun marketing.

Iets wat niemand kent kan moeilijk een WOW effect geven.
Microsoft heeft ook geen WOW effect. Vista werd door bijna iedereen uitgekotst, en windows mobile willen zelfs nog minder mensen iets van weten. Toch wordt het verkocht. Waarom? Zal het vertrouwde zijn denk ik. Je hebt nieuwe hardware maar toch dezelfde interface. Een beetje hetzelfde als waarom mensen bij hetzelfde merk telefoon blijven.
Google en Apple (en nog een paar natuurlijk) hebben dat effect inderdaad wel, maar aangezien de meeste computers nog steeds op een OS draaien van iemand met een "meh" image is dat effect blijkbaar niet voor iedereen een factor om voor zo'n product te kiezen.
Linux kan wel degelijk zo'n wow-effect hebben hoor. Compiz zorgt nog steeds voor aandachtige ogen als ik tussen een groep verstokte windows gebruikers zit met m'n laptop. Wat Linux het meeste mist is marketing. Op telefoongebied is dit aan het veranderen. Onder andere door Google en Palm. Ik denk dat over een jaar of 10 zo'n 50% van de smartphones met een linux variant verkocht zal worden. Op de netbook markt moeten ze nog steeds knokken tegen "het vertrouwde" van windows.
Android? Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen dat hij een telefoon met Android wil hebben, behalve op deze site. En ja, ik kom buiten.

Ik denk dat de Android-telefoon om en nabij dezelfde doelgroep heeft als de Linux-netbook. En een behoorlijk gedeelte van die doelgroep is op deze site te vinden.
Android werkt erg snel, en ook erg makkelijk op de T-mobile G1. Kan zelf dagelijks met een demo model spelen, omdat we deze op het werk hebben.

Ben echter benieuwd naar de andere mogelijkheden van Android :)
dat kan, bij mij is het andersom en ik kom ook buiten :D
Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen dat hij een telefoon met Android wil hebben, behalve op deze site.
Ze zijn er daadwerkelijk hoor. ;) Een vriend van mij mocht kiezen tussen een iPhone en een telefoon met Android, maar heeft uiteindelijk voor de iPhone gekozen omdat er minder bewegende delen op zitten. Toen ik zei dat hij beter even had kunnen wachten op de G2, vond hij het jammer dat hij dat niet eerder geweten heeft.

En ik kan zo nog wel wat mensen opnoemen die wel interesse hebben in Android, maar die geen bezoekers zijn van Tweakers.
same here
heb sinds oktober een Aspire One (de goedkoopste met 8GB SSD en Linpus)
maar die Linux versie was te beperkt, en ook al draait het snel en best goed. zodra je meer wil, of andere applicaties, dan moet je toch gaan tweaken, nu vind ik dat niet zo erg...

Dus heb ik er al 1GB mem bijgeprikt en ondertussen staat er Windows 7 Beta op! draait als een zonnetje
Tja, als je toch al een tweaker ben, had je ook even kunnen kijken hoe je (met vrij eenvoudige handelingen) de KDE interface aan kon zetten.
Dus beperkt is het niet echt (Linpus is onderhuids namelijk 'gewoon' fedora)

Ik ben zelf een linux gebruiker, en er zijn best goede punten hoor, maar om windows nou makkelijker of uitgebreider te noemen....nee, niet echt.
Tis maar net waar je aan gewend bent.

[Reactie gewijzigd door buzzin op 12 maart 2009 14:24]

Betere switch: naar Easy Peasy, ex-Ubuntu-eee. Snel, intuïtuief, mooi. _/-\o_
Easy Peasy is zeker mooi (heb plaatjes en vids gezien)

vind het alleen wat trager opstarten of is dit al verholpen?

Maarja we zien het wel. volgens mij kwam er een nieuwe versie gebaseerd op Ubuntu 9.04 :)
eeebuntu is een nog mooiere versie en soepler voor je asus eee je kan de settings kiezen die bij jouw asus eee horen echt super die draai ik nu

omdat ik easy peasy net niet mooie en soepel genoeg vondt

check it out ze hebben meerdere versies waaronder de netremix die ik draai en die is echt sweet
http://www.eeebuntu.org/

[Reactie gewijzigd door dispie op 12 maart 2009 11:30]

Een netbook koop je sowieso niet om mee te gamen. Het gros van de netbook gebruikers gebruikt hem ´grotendeels´ om mee te internetten/msn/mail. Daarmee zou Linux zeker net zo goed zijn als Windows. Het grote publiek is hier alleen gewoon nog niet op voorbereid, ook al wordt het goedkoper. Daarentegen denk ik dat Google met Android het al wel beter zal doen, gewoonweg om de naamsbekendheid.

[Reactie gewijzigd door Xenation op 11 maart 2009 19:55]

Die naamsbekendheid waar je het over hebt valt op het moment tegen... want zo extreem is die niet... Met XP en Vista word je tegenwoordig dood gegooit. Het gaat erom dat velen met Windows zijn opgegroeid en juist daarom vertrouwd zijn met de interface. Google zou
daarom niet alleen voor een knetterharde kernel moeten gaan zorgen voor hun OS, maar ook voor een zeer overzichtelijk en handig gebruikersvriendelijke interface. Maar ik denk dat Google dit maar al te goed weet en daarmee straks ook een snel en, op z'n zachts gezegd, "concurrerend" stukje software op de markt zullen brengen.
Als je XP hebt kun je altijd overwegen om Linux erop te knallen. Andersom gaat niet want daarvoor moet je een licentie hebben... :P O-) En die licenties zijn nu eenmaal niet te kraken... 8)7 :X
Zolang mijn USB 3g modem niet werkt onder linux zal er bij mij toch echt XP op (moeten) komen... Toen ik laatst keek (paar maanden geleden) was geen een van de USB modems echt aan de praat te krijgen onder linux. Volgens mij is juist 3g internet iets waar netbooks ideaal voor zijn en veel voor gebruikt worden, te zien aan de diverse reclames en mensen om me heen...
Zolang mijn USB 3g modem niet werkt onder linux zal er bij mij toch echt XP op (moeten) komen... Toen ik laatst keek (paar maanden geleden) was geen een van de USB modems echt aan de praat te krijgen onder linux. Volgens mij is juist 3g internet iets waar netbooks ideaal voor zijn en veel voor gebruikt worden, te zien aan de diverse reclames en mensen om me heen...
Ik gebruik mijn web'n'walk stick van T-Mobile anders al sinds Ubuntu 8.10 zonder problemen onder linux. Ik stak hem erin en hij werkte out of the box, hoefde niet eens die irritante software te installeren. :-)
http://polishlinux.org/li...3g-modem-in-ubuntu-linux/ kan je misschien helpen.
Troef aan linux, alles maar echt alles is online te vinden. ;)

[Reactie gewijzigd door I8pp op 11 maart 2009 20:41]

Hahahaha ik gebruik zelfs 3G modems onder een Mandriva Mipsel Distri :D (Modems van KPN, T-mobile, Vodaphone en Mobistar)

Totaal geen Linux verstand maar met een beetje computer verstand kom je heel erg ver ;)
Wat mij weerhoud om een netbook met linux te kopen is toch de software.
Ik gebruik nu een oude laptop voor het uitlezen van motormangegement van auto's, en ik ben nog geen software tegen gekomen wat onder linux loopt.
Ik ben geen linux leek of newbe, ik heb in het verleden linux servers gehad voor lanparty's.
Maar de huidige games draaien bijna alleen maar onder win.server's.
Voor DHCP/DDNS/WINS draaid linux/SAMBA wel weer goed. Alleen heeft win wel weer het voordeel dat de records makkelijker uitleesbaar zijn.
of gos 3.1 is van google en dan is het goed
gOS staat voor Good Operating Systeem en heeft niet met Google van doen al zal het natuurlijk best gebruik kunnen maken van google utilities. Naast Mozilla Firefox en Open Office. Voor zover ik het kan bezien is het een op Debian geënte Linuxdistributie.
gOS 3 Gadgets is een vrijwel gelijke Hardy Heron (Ubuntu 8.04 LTS) met Screenlets, Wbar en nog een paar tweaks. Het gebruikt ook dezelfde pakketbronnen als Hardy.
Aanvankelijk draaide gOS op Enlightenmet DR 17 (E17 voor de kenners) als desktopomgeving, maar gOS3 Gadgets draait op Gnome.

Als je handig bent kun je van Hardy ook een gOS 3 maken... }>
En ruim bekeken is het dus een Debian geënte distributie.

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 11 maart 2009 22:53]

gos is niet van google
quote: wikipedia
gOS of "Groen/Google OS" is een Linux-distributie speciaal ontwikkeld om op vrij eenvoudige computers te draaien en dan toch een krachtig en snel systeem te krijgen.
gOS is gebaseerd op Ubuntu, maar gebruikt de Enlightenment Windowmanager, en is bedacht door het in Los Angeles gevestigde bedrijf gOS LLC.
Bijzonder aan gOS is dat het systeem sterk leunt op een snelle verbinding met het internet via een netwerk kabel, aan een ADSL of kabel modem. Dit onder andere door het veelvuldig toepassen van Web 2.0 AJAX applicaties waaronder Google applicaties zoals Gmail Picasa en Google Docs. Ook andere technologieën van Google zijn ingebouwd, zoals "Googles desktop search".
Alhoewel gOS niet echt een project van Google is komt het daarom toch dicht bij het legendarische Google OS. Wel heeft het Google's volle steun.
http://nl.wikipedia.org/wiki/GOS_(Linuxdistributie)

[Reactie gewijzigd door Tuxedo-Devito op 11 maart 2009 19:32]

loopt Wikipedia toch een beetje achter ze gebruiken intussen gnome
met compiz voor de looks en heeft het uiterlijk van osx
Wat belet je die kennis in WP op te nemen? ;)
En dat doen ze natuurlijk omdat ze graag gratis de klant bedienen, ze willen natuurlijk geen winst maken.

Dit is precies hetzelfde als waar MS van beschuldigd wordt, allles gratis meeleveren dan als je groot genoeg bent dan vraag je gewoon geld voor.
Zolang niets je in de weg staat om de hd te wipen en iets anders erop te zetten en een andere provder te gebruiken is dit alleen toe te juigen.
Zoniet, dan is dit de nieuwe Sim-Lock Hell, Notebook Edition.