Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Submitter: Martin-S

Een Amerikaanse rechtbank heeft bepaald dat Hynix wegens patentschending 396,9 miljoen dollar aan Rambus moet betalen. Ook moet Hynix met terugwerkende kracht royalty's afdragen. Hynix wil tegen de uitspraak in beroep gaan.

Hynix logoHet bedrag dat Hynix moet betalen bestaat uit een schadevergoeding van 349 miljoen dollar en 47,9 miljoen dollar aan rente. Verder moet de geheugenfabrikant met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2006 royalty's aan Rambus betalen. Van de opbrengst van ddr-geheugen moet 4,25 procent worden afgestaan, van de omzet van sdr-sdram moet 1 procent aan Rambus worden overgemaakt. Hynix-woordvoerder Park Hyun heeft tegenover Reuters verklaard dat een hoger beroep tegen het vonnis in de steigers staat.

Een verzoek van Hynix om het bedrag, hangende het mogelijke hoger beroep, op een zogeheten 'escrow'-rekening te parkeren, in plaats van het direct aan Rambus te betalen, werd afgewezen. Hynix wilde de escrow-constructie gebruiken omdat het bang is dat Rambus het geld niet kan terugbetalen als het vonnis wordt teruggedraaid, maar de rechter was niet ontvankelijk voor deze argumentatie.

Rechter Ronald Whyte bekrachtigde vorige week een vonnis uit maart 2008, waarin bepaald werd dat Rambus geen fraude heeft gepleegd bij het verkrijgen van de gewraakte patenten en dat het bedrijf niet verplicht was om patentaanvragen aan andere Jedec-leden kenbaar te maken. Dat maakte de weg vrij voor de nu toegekende schadevergoeding. Hynix heeft als gevolg van de uitspraak zijn jaarcijfers over 2008 moeten bijstellen: het verlies van het bedrijf is vergroot van 2,3 miljard naar 2,5 miljard euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

:w Hynix, zeker nu het zo slecht gaat met de markt.

Wel jammer, altijd goed geheugen afaik.

Maarja dit soort dingen moeten ook gewoon betaald worden, al heb ik het idee dat Rambus wel eens misbruik maakt van z'n positie en patenten.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 11 maart 2009 13:20]

Het is anders wel een smerig spelletje wat Rambus speelt. Eerst je hard maken om een standaard op te stellen en pas daarna vertellen dat die standaard jou heel rijk gaat maken...
Ik blijf erbij dat dat te kort door de bocht is.

Vergelijking:
Microsoft, HP en Dell gaan samen een nieuwe computerstandaard ontwikkelen. Aan het eind is er een nieuwe standaard. Een pakket van ontwerpen, software en documenten ligt op de tafel.
HP en Dell verdienen goed geld met hun hardware, maar Microsoft verdient helemaal niks, want alles wat op tafel lag is van alle drie.... en HP en Dell betalen geen licenties voor de door Microsoft geleverde software.

In dit geval is het niet anders, de geheugenfabrikanten hadden een partij aan tafel zitten die nooit van plan was geheugen te gaan maken en puur leeft van het ontwikkelen en licenseren van technology. En dan vinden de fabrikanten ineens dat ze Rambus niet hoeven te betalen. Hoe gaat Rambus dan de gemaakte kosten terug verdienen?

De geheugenfabrikanten dachten even snel te kunnen profiteren van de technology van Rambus zonder te betalen en door deze rechtszaal betalen ze waarschijnlijk een stuk meer dan als ze in het begin de zaak netjes hadden afgehandeld.
De doelstelling van de JEDEC is en was het opstellen van specificatie's die royality en licentie vrij zijn. Hierdoor kunnen geheugenstandaarden ontwikkeld worden die voor iedereen te gebruiken zijn. Als je als oranisatie niet eens bent met het opstellen van een royalty vrije standaard moet je niet in die groep gaan zitten.
Wat RAMBUS dus heeft gedaan is een standaard mede opgesteld met als doelstelling dat het royalty vrij is. Patenten aanvragen en vervolgens klagen dat jouw patenten worden gebruikt, waarvan RAMBUS zelf heeft mee gewerkt het in de standaard te krijgen.

Het is echt te zot voor woorden dat er nu betaald moet worden. Rambus had al veel eerder moeten zeggen dat ze het er niet mee eens waren en dat ze bezig waren patenten aan te vragen. Dan hadden de geheugen bedrijven de kans gehad een andere standaard te kiezen.
Rambus had al veel eerder moeten zeggen dat ze het er niet mee eens waren
Er is wel gedegen onderzoek / voorbereiding nodig wil je goed in de strijd gaan. Zo'n voorbereiding kan best heel lang duren.
Wil nog niet zeggen natuurlijk dat dat vantevoren niet al allemaal ongeveer zo gepland was.
Rambus heeft eerst in de commisie gezeten. Toen duidelijk werd wat de standaard zou worden hebben ze zich terug getrokken en bleken ze ineens patent te hebben op wat de commisie had bedacht. Dit stinkt de hemel in.
Precies dit is duidelijk een geldkwestie rambus staat er immers om bekent dat het graag afnemers en producenten aanklaagt om er munt uit te kunnen slaan. maarja ze hebben zich zelf er uiteindelijk mee hoor ze schrikken afnemers en producenten ermee af. Daardoor kiezen veel afnemers en producenten liever voor niet rambus geheugen zoals bijv Gddr5 geheugen voor hun producten dan rambus XDR geheugen. Kijk he nu kan rambus nog even lachen zolang er nog ddr2 en gddr3 gebruikt wordt maar dit wordt ook langzaam aan uitgerangeerd binnen de komende paar jaar.
Als ik dit zo lees is het inderdaad wel een smerig spelletje geweest, en volgens mij is dat niet de keerste keer bij Rambus: nieuws: Rambus vrijgesproken van monopoliemisbruik
Het is wachten op het hoger beroep alvorens Hynix zal betalen.
Dat kan nog jaren duren, dus Hynix blijft nog wel een tijdje bestaan. :)

Overigens verwacht ik wel dat Hynix geld gereserveerd heeft hiervoor.
Als ik het goed begrijp moet Hynix nu betalen (heeft al betaald gezien de jaarcijfers van 2008). Vandaar waarschijnlijk ook de zorg dat ze hun geld niet terug kregen:
Een verzoek van Hynix om het bedrag, hangende het mogelijke hoger beroep, op een zogeheten 'escrow'-rekening te parkeren, in plaats van het direct aan Rambus te betalen, werd afwezen. Hynix wilde de escrow-constructie gebruiken omdat het bang is dat Rambus het geld niet kan terugbetalen als het vonnis wordt teruggedraaid, maar de rechter was niet ontvankelijk voor deze argumentatie.
In hoger beroep kunnen ze het terug krijgen, als Rambus het nog heeft.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 11 maart 2009 13:32]

(heeft al betaald gezien de jaarcijfers van 2008)
Zeker geen ervaring met boekhouden? ;)

Er is waarschijnlijk een reservering gedaan, maar als ik het goed begrijp nog geen betaling. Wanneer een rechter een uitspraak doet, betekent nog niet dat je handje-contantje in de rechtzaal afrekent.

Kosten en uitgaven zijn niet altijd gelijk aan elkaar.
Er moet al betaald worden voordat het hoger beroep begint, vandaar de escrow aanvraag.
Kinderachtig gedrag van beide zijden.

Toevallig krijgt de Amerikaanse firma gelijk in een Amerikaanse rechtbank. Trek je eigen conclusies.

Uit het eerdere artikel blijkt ook dat Infineon al geprobeerd had om een soortgelijke zaak van Rambus te winnen. Duitse firma's klagen niet aan zonder reden en/of succeskans IMO, dat bleek ook wel, want die zaak hadden ze in eerste instantie gewonnen. Rambus won alsnog in hoger beroep.

Dus aan de ene kant krijgt Rambus wel gelijk, aan de andere kant is het gedrag van Rambus duidelijk niet collegiaal.

De conclusie: zo'n JEDEC standaard lijkt zo makkelijk, maar het is niet vanzelfsprekend.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 11 maart 2009 15:08]

Je maakt mij niet wijs dat de andere partijen dit bedacht hebben en hun idee gratis wilde weg geven.

Ieder bedrijf die iets bedenkt kan daar patent op vragen, maar een standaard heeft niets met iets nieuws te maken.

Een standaard is altijd gebaseerd op iets wat er al is, als andere fabricanten hun eigen ontwikkelingen opzij schijven omdat het idee van een ander beter is kunnen ze geen patent aanvragen of gratis gebruik maken van het ontwerp van een ander.

Ik denk dat dit gewoon een spelletje van de andere fabrikanten.
De zoveelste keer dat ik rambus op deze manier in het nieuws hoor. Ik weet niet zo goed meer wat ik van dat befrijf moet denken. Destijds ook met dat rambus geheugen in de eerste P4's: Ze waren onbetaalbaar, presteerden helemaal niet zo goed als men deed vermoeden door de (destijds) hoge snelheid van 800Mhz en moesten ook nog een per 2 of 4 geplaatst worden waarbij de rest van de sloten opgevult moesten worden met dummy's en ze werden gloeiend heet.
Vaag bedrijf, vaag geheugen en vage rechtzaken over vage patenten... Ik hoop dat hynix het hogere beroep wint, het zou jammer zijn als een goede geheugenproducent de dupe word van rambus' vage bedrijfspolitiek.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 12 maart 2009 13:28]

uh ja dan ben je creatief, en mag je buurman exact dezelfde gaan namaken?
Jij hebt geld gestoken in onderzoek en marktonderzoek, en je buurman ziet dat het goed gaat, koopt zo'n ding van je, en maakt em na.
Hij heeft minder kosten gemaakt, dus een lagere verkoop prijs, en jij gaat failliet.

[Reactie gewijzigd door MrDrako op 11 maart 2009 14:28]

Dat is te simpel gesteld. Rambus heeft bepaalde patenten aangevraagd. Ondertussen ehbben ze deelgenomen aan de Jedec standaarden. Daar hebben ze er voor gezorgt dat er technieken in de standaard komen die ze zelf gepatenteerd hebben.
Nadat de Jedec is goedgekeurd melden ze pas dat ze patenten hierop hebben. Dus ban mij mag Rambus wel degelijk afsterven!
Het hele idee achter Jedec is juist om zo patentvrij mogelijk te ontwikkelen, als je daarin gaat deelnemen met het doel om juist je eigen patenten erin te krijgen....
Misschien moet je je wat verder inlezen op deze zaak. Het gaat niet om een uitvinding van Hynix maar om een gezamelijke ontwikkeling in de Jedec (een groep van o.a. geheugenbouwers om tot een gezamelijke standaard te komen).
Nadat de nieuwe standaard uit was vertelde Rambus doodleuk dat alles wat er aan hun bijdrage aan de standaard was toegevoegd wel gepatenteerd was onder hun eigen naam en de rest dus doodleuk royality's moest gaan betalen.
Rambus is een filantropische instelling die gratis technologie weggeeft?

Het is zo makkelijk om het in de schoenen van Rambus te schuiven, maar die geheugenfabrikanten dachten natuurlijk dat Rambus van alle consumenten wel een donatie zou krijgen, omdat ze zo blij zijn met deze geheugen standaard?

Alsof een aannemer tegen een architect zegt: "Ow, moet ik jou betalen voor je uren? Jij betaald mij toch ook niet voor mijn uren?". De klant betaalt de aannemer, daarin zitten de kosten voor het bouwmateriaal, uren en advies werk.
Dat zeg ik toch niet? :P Het is alleen wel typerend dat alleen Rambus dit doet, en de andere bedrijven die meegedaan hebben niet.
Hoe kun je nu creatief zijn als het idee wat je zelf bedacht hebt toevallig ergens door een of ander pipo gepatenteerd staat...
Heh, dan ben je blijkbaar niet creatief genoeg ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True