Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

In reactie op AMD's nog te verschijnen HD 4890 zou Nvidia van plan zijn om een snellere uitvoering van de GTX260 op de markt te brengen. De GTX275, zoals deze kaart zou gaan heten, krijgt waarschijnlijk alleen hogere kloksnelheden.

De afgelopen maanden gonsde het van de geruchten dat AMD werkt aan een kaart die vermoedelijk 'HD 4890' gaat heten en die sneller wordt dan de HD 4870. Fudzilla beweert dat de RV790, op basis waarvan deze nieuwe kaart zou worden gebouwd, een nieuwe chip is, die wel sterk leunt op het RV770-ontwerp; PC Games Hardware beweert weer dat de RV790-chip slechts een hoger geklokte RV770-chip is. Inmiddels zijn ook de eerste berichten opgedoken over het antwoord van Nvidia: dat bedrijf zou al bezig zijn met de voorbereidingen een kaart die in de wandelgangen 'GTX275' wordt genoemd. Het verhaal dook als eerste op in het forum van XtremeSystems. Expreview verzamelde een aantal geruchten en bracht een uitgebreider verhaal over de GTX275, maar dat is op zowel de Engelse als de Chinese versie van die site inmiddels weer ingetrokken.

De GTX275 zou een overgeklokte versie van de GTX260 worden, met een gpu-kloksnelheid van 650MHz en op 1100MHz geklokt geheugen. Dat betekent een snelheidsverhoging van meer dan tien procent ten opzichte van de huidige GTX260, die het moet doen met gpu- en geheugenkloksnelheden van respectievelijk 576MHz en 1000MHz. Het aantal streamprocessors zou op 216 worden gehandhaafd, naar verluidt om te zorgen dat de nieuwe kaart de GTX285 met zijn 240 streamprocessors niet in de wielen rijdt.

AMD's HD 4890 zou volgens de laatste geruchten op zes april geïntroduceerd worden. Wanneer Nvidia de GTX275 introduceert, is uiteraard nog onduidelijk; de prijs van de GTX275 zou volgens diverse bronnen tussen de 249 dollar en 299 dollar komen te liggen. Het is echter nog verre van zeker dat de diverse sites het bij het rechte eind hebben. Zo is de vraag gerechtvaardigd of de introductie van de GTX275 wel voldoende ruimte voor - eventueel enigszins overgeklokte - versies van de GTX260 overlaat. Nvidia heeft de komst van het nieuwe model in elk geval nog niet bevestigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Misschien handig om te vermelden dat de bron met nieuws van de GTX275 afkomstig is van ons forum hier op Tweakers. Ik postte het nieuws daar namelijk gisteren nadat ik van een erg betrouwbare bron vernomen had dat nVidia eerder die dag spoedtelefoontjes had gepleegd naar AIB partners nadat ze in de gaten kregen hoe RV790 zou gaan presteren en voor welke prijs. Dat er telefoontjes gepleegd waren kreeg ik vanochtend bevestigd van mijn contacten met VR-Zone die het gelijk gedubbelcheckt hadden.

Zie: http://gathering.tweakers...message/31612656#31612656

In dit artikel wordt gelinkt naar het Xtremesystems-forum, maar dat was naar aanleiding van een bericht dat gepost werd door een van de GoT-leden die naar alle waarschijnlijkheid mijn bericht hier op het forum heeft gelezen. Dus weer eens is de bron van een GPU artikel terug te leiden naar ons aller GoT. ;)

Over de GTX275 kan ik je verder zeggen dat deze naar alle waarschijnlijkheid de GTX260 er uit gaat duwen in de lineup zodat nVidia een mooie lineup heeft van:

GTX275 -> GTX285 -> GTX295

De prijs van de GTX260 zou volgens mij bron op korte termijn zelfs nog verder zakken dan de vandaag opgedoken prijs van $199, namelijk naar $179. De adviesprijzen die nVidia nu heeft staan zijn als volgt:

GTX295 - $499
GTX285 - $349
GTX260 - $229 wordt $199 -> $179
GTS250 1GB - $149
GTS250 512MB - $129

De prijsverlaging van de GTS260 laat dus een enorm gat achter in het segment tussen de 200-300. Een opvuller van rond de $249 is dus voordehandliggend. Tadaa. Welkom GTX275. Ook is het dan logisch dat nVidia de GTX260 er snel uit wil faseren, want die komt dan wel erg dicht bij de verkoopprijs van de GTS250 en die chip is veel kleiner.

Het is overigens niet uitgesloten dat de GTX275 de volgende specs krijgt:

216 SPs - 512-bit memory interface

Je kan er redelijkerwijs van uitgaan (aan de hand van de architectuur van de GT200) dat de yields op de ROP partities beter zijn dan die van de streamprocessors. Aangezien er een bottomfeeder moet zijn voor het harvestingproces van nVidia lijkt het dan voor de hand liggend om voor deze configuratie te gaan. Ze vergrootten zo op simpele wijze de geheugenbandbreedte zonder dat ze sneller (dus duurder!) geheugen moeten gebruiken, waardoor de kaart beter zal presteren op hoge resoluties met veel AA in vergelijking tot een standaard GTX260.

Een andere mogelijkheid ligt in een halve GTX295, namelijk 240 streamprocessors met een 448-bit memory interface. De keuze zal uiteindelijk afhangen van de prijs van het PCB (is 512-bit PCB nu inmiddels net zo goedkoop te maken als 448-bit PCB) en de yields van de streamprocessors en ROPs. Aangezien nVidia al en masse PCBs maakt voor de GTX295, is dit dus ook een optie die nog vrij reeel is. Doe er nog wat hogere kloksnelheden bij en de GTX275 trekt elke normale GTX260 (core 216) er uit.

[Reactie gewijzigd door CJ op 10 maart 2009 18:35]

Onze berichtgeving was eerst gebaseerd op expreview. Ik weet echter niet of die het van het forum van xtremesystems hebben. Zoals te lezen is, heeft expreview het bericht echter weer verwijderd. De uitfasering van de gtx260 kan logisch zijn, maar ik ben bang dat nvidia, en zijn boardpartners, nog behoorlijk wat voorraad hebben. Hell, afaik kost de gt200 200 dollar om te produceren. Als Nvidia de msrp op 179 dollar gooit, gaat ze dat geld kosten.

Maar, de gtx260 moet er wel uit, want zoals vermeld, met alleen hogere kloksnelheden zie ik weinig toekomst voor een GTX275. Zelfs een hogere bandbreedte zal geen wereld van verschil maken, kijk bijv naar de gtx260 black edition, en hoe dicht die in de buurt komt van de GTX280.

Voorlopig een hoop speculatie. Ben benieuw hoe het zich ontvouwt. Als de RV790 echter sneller is dan de GTX260 216c, en 199 dollar gaat kosten, wordt het moeilijk om een GTX275 aan te raden voor 229 dollar of meer. En vooral in Europa, waar ATI sowieso scherper is geprijsd dan Nvidia.
Geheugenband zou een goede verklaring zijn om in de GTX27x serie te gaan werken. Maar nVidia schiet zich elke x in zn voet door van die domme namen te verzinnen als ze nu met een GT260 waren begonnen hadden ze met die vorige vernieuwing een GTS kunnen maken en nu een GTX260 (of 265) ook zijn ze zo stom om een GTX295 te maken hoe gaan dan twee 280/285 op een kaart heten GTX297 ofzo :?
Als dit al waar is denk ik dat het gewoon weer zo'n poging is om ATI bij te houden. Dat deden ze toch ook al op een iets andere manier met de 9800GTX+, die in essentie een 9800GTX was op een kleiner productieproces met hogere snelheden.

Wat ze nu doen is iets aan de kaart verbeteren om hem net weer op hetzelfde peil te krijgen als de concurrent, in dit geval de 4890.
de prijs van de GTX275 zou volgens diverse bronnen tussen de 249 dollar en 299 dollar komen te liggen.
en de 4890 zou 200 dollar gaan kosten? (zie eerder bericht vandaag)
Lekker tegenantwoord NVidia, ze liggen vast te sidderen van angst nu bij ATI :Y)

[Reactie gewijzigd door Tank80 op 10 maart 2009 16:58]

Volgens CJ op het forum komt het er als volgt uit te zien.
Afgaande op de goedkoopste prijzen uit de pricewatch zou je uit kunnen gaan van de volgende situatie (even geen X2 meegerekend):

HD4890 1GB OC/XXX/Superclocked: ¤279
HD4890 1GB: ¤229/¤239 - vs GTX 260
HD4870 1GB: ¤179 - vs GTS 250 OC
HD4870 512MB: ¤149 - vs GTS 250 1GB
HD4850 512MB: ¤119 - vs GTS 250 512MB
HD4770 512MB: ¤99 (goedkoopste HD4830 = ¤89) - vs GTS 240
HD4750 512MB: ¤79 - vs GF9600GT

2x een HD4890 1GB in CF zou het dan op moeten kunnen nemen tegen een GTX295. Een 950Mhz OC versie zou al iets meer dan 1.5 Tflops leveren terwijl de RV770 slechts 1.2 Tflops haalt. En we weten allemaal wel dat de RV770 meer dan genoeg bandbreedte heeft en z'n performance dus meer uit corespeed verhoging moet halen.
Dat nu de GTX275 nodig blijkt betekent dat, nVidia het de komende tijd waarschijnlijk (wederom) niet makkelijk gaat krijgen.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 10 maart 2009 20:44]

perfect dan kunnen de prijzen wederom nog meer naar beneden. de radeon 4870 is momenteel al een super kaart voor het geld hopelijk zien we zodra 4890 zijn intreden maakt nog meer pricedrops. Zo zou sapphire bijvoorbeeld ook werken aan een stillere 4850x2 en waarschijnlijk gaan de prijzen van 4870x2 en 4850x2 dan ook omlaag. Ik ben erg benieuwd het wordt best wel moeilijk een keus te maken tussen al die videokaarten , Ik bedoel het verschil is vaak niet eens zo heel groot in prijs he. zo is 4850x2 vrij goed maar is 4870 erg goedkoop nu en zijn inverhouding de meeste 4830 en 4850 kaartjes nog wat aan de dure kant in verhouding. het verschil tussen 4850 en 4870 is nu nog geen 30 euro meer ik bedoel dat is gewoon erg goed :D
And so the story goes on :P

Maar alleen maar goed :) des te beter en nog krachtiger worden de gpu kaarten (Wat een monsters)maar vindt zelf nog steeds dat ze iets aan het verbruik mogen doen :)

[Reactie gewijzigd door mklcln op 10 maart 2009 16:57]

Mee eens, het wordt allemaal sneller en sneller, maar de PCB, koeling etc wordt ook alleen maar groter en groter. Ik zou graag ook eens wat innovatie zien in het terugbrengen van het formaat en het verbruik van de videokaart. Ik heb onlangs een passieve HD3870 Ultimate gekocht en schrok mij echt rot hoe groot dat ding was, de kaart past dan ook echt maar net in mijn kast. Vermogen toevoegen aan een kaart door het ding alleen maar groter te maken vind ik niet zo'n sterke ontwikkeling, het zou voor mij pas echt spannend zijn als ze de formaten ook weten terug te brengen.
Mee eens, het wordt allemaal sneller en sneller, maar de PCB, koeling etc wordt ook alleen maar groter en groter. Ik zou graag ook eens wat innovatie zien in het terugbrengen van het formaat en het verbruik van de videokaart.
Er zijn toch ook kleine videokaarten? Als je een kleine videokaart wil, koop je een kleine, als je een zuinig wil, koop je een zuinige, ... al die kaarten bestaan dus het heeft geen zin om erover te blijven zeuren.
Een 3870 was destijds ook het topmodel van de reeks. Gek hè, dat ze die nou zo krachtig mogelijk maken? Er waren ook destijds zat leuke passieve kaartjes te krijgen, alleen verbruikt een topmodel nou eenmaal meer dan een lowrange HTPC kaartje.

De performance/watt gaat zeker de laatste tijd met sprongen vooruit. Een HD4850 bijvoorbeeld trekt ongeveer 100 watt in volle belasting. Dat deed die 3870 ook ongeveer, alleen is de 4850 veel sneller! Mooi toch!

Als je een laag energieverbruik wil, dan moet je gewoon een lowrange kaartje kopen, of voor onboard gaan. De illusie dat een passieve kaart zuiniger zou zijn is natuurlijk ook nonsens. Of dat een kaart minder energie verbruikt als hij minder warm wordt.
Dat laatste klopt gedeeltelijk wel. Een chip heeft namelijk een optimale bedrijfstemperatuur. Dat het in de praktijk <5watt of meestal zelfs <1watt scheelt, maakt het niet onwaar ;)

[Reactie gewijzigd door Krentenbol op 11 maart 2009 20:28]

Een Ferrari verbruikt toch ook meer dan een Daihatsu? Alleen gaat die Ferrari 300km/h, en die Daihatsu nou eenmaal niet.
Idd, maar zou het nou niet nog veeeel interessanter zijn als je met het verbruik van die daihatsu de snelheid van de ferrari zou kunnen halen of in iig benaderen? Blijkbaar is dat moeilijk te bevatten voor sommige tweakers, aangezien mijn andere reactie al is weggemod... ik begrijp bepaalde tweakers niet hoor... zijn jullie er zo blij mee dat het allemaal huge wordt?! Ik heb liever een heleboel power in een zo'n compact mogelijk en zuinig geheel, das pas tweaken...

Het is zelfs redelijk eenvoudig te verklaren, het grote probleem is dat de tijd niet wordt genomen om een GPU goed door te ontwikkelen. Als men nou eens wat meer tijd steekt in het huidige product en de doorontwikkeling daarvan dan wordt het allemaal vanzelf kleiner, zuiniger, beter, sneller, betrouwbaarder... daar zijn handenvol voorbeelden voor te verzinnen, kijk maar eens rond in je huiskamer ;) ipv altijd naarstig the-next-best-thing eruit te willen persen, met bijkomende problemen van dien... that's a fact...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 10 maart 2009 21:02]

Er zijn in elke nieuwe reeks ook kleinere/zuinigere kaarten.
Kijk naar de HD4350 die ik aanhaalde in mijn vorige post.

Dus kijk eens wat verder dan je neus lang is.
Het is logische dat men grote en veelverbruikende kaarten maakt omdat men zo de gamers beter tevreden kan stellen.
Wil je dat niet, dan kun je gerust voor een kleiner kaartje gaan.
Stop toch eens met die bullshit dat men niet op de koeling let.
Als je een high-end kaart koopt, dan is het toch logisch dat dat ding een kerncentrale nodig heeft om deze van stroom te voorzien. Dat is een afweging die je zelf moet maken.

Als je een kleine koele kaart wilt, dan koop je een kleine koele goedkope kaart. Neem een HD 4350.
Wil je een goed presterende kaart, dan koop je een goed presterende grote en warme/luidruchtige kaart. Neem een HD4870.

De Performance/Watt prestatie gaat er met elke nieuwe generatie goed op voorruit. Kijk eens naar een 1900XTX en vergelijk deze eens met een HD4870.

Alle keren dat er een nieuwe grafische kaart uitkomt zijn er mensen die moeten kunnen zagen over het energieverbruik. Dit is nog niet eens een top-model en er worden geen cijfers qua verbruik vrijgegeven. En dan nog begint men zulke dingen uit te kramen die totaal nergens op slaan.
Jullie gaan allebei totaal voorbij aan mijn punt door het over performance/watt verhoudingen te hebben en de daar aan gerelateerde formaten van koelingen. Meer vermogen is niet zo moeilijk als het daardoor ook allemaal groter wordt. Laat het formaat hetzelfde of zelfs nog kleiner, dat zou pas echt ontwikkeling zijn. That's my whole point, dat jullie alleen over perfomance/watt verhoudingen hebben en 'daarom is het logisch dat de koeling groter is' ehh tja... maar daar heb ik het dus niet over. 8)7 Ze worden allemaal sneller, het zou helemaal maf zijn als dat niet het geval zou zijn, maar ook allemaal dikker, langer, breder etc...Straks heb je nog een losse kast nodig voor je videokaart; 'Maar dan heb je wel de snelste hè!...' |:( :D

Veel kaarten passen nu al niet eens meer in de gemiddelde behuizing. Ik wilde mijn oude Asus EAH3650 aan mijn broertje cadeau doen, hij heeft gewoon een normale midi-tower, maar passen ho maar... Koelblokje van bridge zit in de weg, geheugen zit in de weg, powerconnector zit in de weg... alleen maar omdat die kaart helemaal van voor naar achter in het systeem zit. Die 3870 past bij mij ook alleen maar als ik mijn ene hd helemaal bovenin de kast zet en mijn 2e helemaal onderin, omdat de kaart gewoon in de hd-bays steekt... toch is mijn Revenge Value midi-tower redelijk ruim opgezet...

De 4850 verbruikt idd ongeveer hetzelfde en is sneller, maar de PCB etc is dus ook iets groter... ik zag toevallig onlangs de 4850 met dezelfde koeling als op mijn 3870 zit, dan heb je een snellere videokaart, maar zit je met een nog groter monster...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 10 maart 2009 20:26]

Als je dezelfde prestaties wilt als ~5 jaar geleden is het zeker kleiner, kijk maar naar de moederborden met een AMD780G chipset. Onboard video en voor een hoop mensen is dat ook voldoende. Ja, die onboard videokaart is huge :+
Je kan toch gewoon een zuinige kaart kopen?
ik denk dat hij eerder performance/watt bedoeld.
En die is voor de meeste kaarten al uitstekend.
Helaas een slap antwoord van Nvidia. De 4870 is gemiddeld iets sneller (circa 5%) dan de GTX260.

Nu komen ze met een opgeklokte GTX260, die ongeveer 10% snelheidswinst zou moeten boeken t.o.v. de normale 260.

Uit het eerdere nieuwsbericht omtrent de 4890 haal ik echter : Bronnen lieten echter aan vr-zone weten dat AMD verwacht dat de HD 4890 tot 20 procent sneller wordt dan de huidige HD 4870. Een snelheidswinst van 20 procent is echter niet te verklaren uit alleen de verhoogde kloksnelheden. Er wordt dan ook hevig gespeculeerd over een verhoogd aantal streamprocessors.

De enige conclusie die ik hieruit kan halen is dat de GTX275 het af gaat leggen tegen de 4890, en dus geen volwaardig alternatief zal zijn, in ieder geval niet op prestatie-gebied.
Waarschijnlijk wel. Speculaties zijn nu dat GTX275 zoals het er nu naar uit ziet een GTX260 Core 216 op GTX285 snelheden is voor wat betreft core en shaders.

CJ op het forum:
Lijkt me niet vreemd als GTX260 er helemaal uit gaat. Ik hoorde vandaag al een speculatie dat GTX275 niet eens een 240SP/448-bit kaart zou kunnen zijn (dus een halve GTX295), maar ook een 216/512 aangezien de yields op de SPs waarschijnlijk slechter zijn dan de yields op de ROP partities. En aangezien nVidia nog werkt met harvesting en er een bottomfeeder nodig is, is een 216 SP tellende GTX275 met 512-bit memory interface geen gek idee. De kaart wordt daarmee iets sneller op hogere resoluties met veel AA dan een standaard GTX260 Core 216 en als men de kloksnelheden ook iets omhoog doet dan is het rijtje mooi compleet en kan de GTX260 compleet worden uitgefaseerd.
Ik zie de meerwaarde van nog een kaart als tussenstap niet in.
Hier een GTX 280 in de pricewatch voor nog geen 250 ¤. Een goedkope kaart die sneller presteert, althans dat mag je hopen afgaande op het versienummer (280 vs 275).
Zoals vernoemd in het artikel belemmer je ofwel de verkoop van de GTX 285 of overgeklokte versies van de 260, om maar niet te spreken over de GTX 280.
Ik vind het niet zo'n geweldige ontwikkeling die veelvoud aan kaarten met net iets andere prestaties.

[Reactie gewijzigd door xGj op 10 maart 2009 17:02]

GTX280 is afaik end-of-life. de GTX285 is de kleinere opvolger, en dus net iets zuiniger/krachtiger/goedkoper.

@PeeFizz: Als het over prestaties gaat is de 285 nog altijd een leuk alternatief toch van NVidia?
waarschijnlijk een beetje van beiden.
ATI is gewoon een erg sterke marktleider in de GPU wereld. Die 4000-serie was echt een ongelofelijke rotschop onder NVidia's kont ;)
tja als alleen de kloksnelheden veranderen, dan is dit niet echt de moeite waard. mijn kaart (gtx260-216 55nm) is stock 575mhz op de core maar loopt moeiteloos op 675 en voor benchen op 700+.

Ik zou dus zeggen spaar de kosten, koop voor dat geld evt een andere koeler en draai harder dan de 275 (die waarschijnlijk niet beter overklokt).

Bovendien zijn er al kaarten die fabriek af hoger geklokt zijn dan deze GTX275. bijvoorbeeld de evga scc core op 675 zo word het verhaal wel heel onoverzichtelijk voor een niet tweaker.

wij als tweakers kunnen natuurlijk het kaf van het koren scheiden ;).

[Reactie gewijzigd door SpEnellis op 10 maart 2009 17:34]

Nvidia komt met een reactie op wat AMD doet zo veel is zeker, een 275 dat zou in houden dat Nvidia nog steeds gelooft dat de 280 nog steeds de prestatie kroon zal kunnen behouden. Ergens gloof ik dat ook wel de 280 is een waar energie vretend monster en het zal nog een flinke tijd duren voor AMD met zo'n ding op de makrt komt als ze dat ooit al zullen doen.

Ik denk eerder dat Nvidia een 270 op de markt zet op met de zelfde prijs als de 260 nu dan de 260 net onder of gelijk aan de nieuwe AMD kaart zet en dan ruimte overhoud om een 260 over te klokken en een kaart tussen de 270 en de 280 te kunnen brengen zonder dat er problemen met de naamgeving ontstaan.
Het zal voor namelijk af hangen van benchmarks als de nieuwe kaart van AMD beter persteerd dan de huidige 260 zal Nvidia met een kaart moeten komen die beter presteert maar niet heel veel meer kost en de 260 net even onder de prijs van de nieuwe AMD kaart zetten om op die manier de dreiging van de nieuwe kaart tegen te gaan.
Hoe dan ook Nvidia zit op het moment in de hoek waar de klappen vallen AMD is de laatste tijd erg goed bezig met kaarten die gewoon veel betere prijs prestatie verhoudingen beiden dan de Nvidia kaarten. De absolute top kaart mag dan het 280 monster van Nvidia zijn maar er zijn maar erg weinig mensen die zo veel geld kunnen uit geven aan een GPU. Ales daar onder is op dit moment eigenlijk voor AMD gewoon omdat je voor een veel lager bedrag vrijwel de zelfde prestaties krijgt als met een vergelijkbare Nvidia kaart.

De volgende generatie zal het stuivertje vast weer wisselen en zal Nvidia vast weer net even een streepje voor hebben op AMD om bij de volgende generate... etc, etc, etc...
Niet weer hè, denkt Nvidia het weer goed te doen.
Maar nee hè, verneuken ze het weer met de prijs. (Zoals altijd)
En komt ATI weer eff, komt met een veel betere presentatie tegen een lagere prijs.
Nvidia - EPIC FAIL