Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

In een antwoord op AMD's recente prijsverlaging zou Nvidia van plan zijn de prijs van zijn GTX260 met 30 dollar te verlagen. Het gaat om de op 55nm geproduceerde GTX260, die na de prijsverlaging een adviesprijs van 200 dollar zou krijgen.

Tot voor kort waren de Radeon HD 4870 en de Geforce GTX260 elkaars concurrenten, maar recentelijk verlaagde AMD de prijs van de HD 4870, waardoor de GTX260 relatief duur werd. Nvidia zou dan ook besloten hebben om de prijs van de GTX260, die nu 229 dollar kost, met 30 dollar te verlagen, aldus GPU Café. Met een prijskaartje van 199 dollar zou de GTX260 weer moeten kunnen concurreren met de HD 4870 1GB, die in veel benchmarks ruwweg de gelijke van de GTX260 is. De prijsverlaging kan ook een vroege reactie zijn op de veelbesproken HD 4890, die bij introductie 199 dollar moet gaan kosten. De prijsverlaging zou binnenkort doorgevoerd worden, maar een precieze datum is niet bekendgemaakt.

Tijdens de Cebit, vorige week in Hannover, bracht Nvidia de GTS250 uit: een 9800GTX+ met een andere naam. Behalve een nieuwe naam kreeg de kaart ook een prijsverlaging: de GTS250 1GB-uitvoering mocht voor 150 dollar over de toonbank. AMD reageerde hierop door de prijzen van zijn HD4850 en HD4870 naar beneden bij te stellen. De HD4870 met 512MB aan videogeheugen ging door de prijsverlaging evenveel kosten als de GTS250 1GB.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

we hebben toch wel geluk met zon bedrijf als AMD. Als zij niet zulke lagere prijzen hadden, was nvdia veel duurder
Dat is een redenering die ook om te draaien valt. Als Nvidia er niet was geweest dan had AMD niet zulke goede kaarten tegen zulke lage prijzen aan hoeven bieden.

Concurrentie en de voordelen ervan liggen vaak bij twee of meer partijen.
Wat je zegt klopt wel maar ook niet. De GTX 2XX serie werd geintroduceerd voor erg hoge prijzen(~600eu), waarna deze een dikke maand later bijna werden gehalveerd toen ATI/AMD uit kwam met de HD48XX serie. Dus in dit geval heb je de lage prijzen wel te danken aan de ATI/AMD's strategie om op zulke kleine cores en lage prijzen te hebben.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 10 maart 2009 10:38]

Ja maar AMD had waarschijnlijk die HD48xx serie niet zo snel uitgebracht als er geen GTX 2xx serie was ;).
Jawel, want de HD38XX serie was al niet zo goed concurrerend(alleen op prijs). Daarbij hebben zij ook gewoon hun normale release date aan gehouden. Dus het is niet dat ze hem expres naar voren hebben gehaald om de concurrentie. Ze zitten beide redelijk op een gelijke release schema.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 10 maart 2009 10:38]

Maargoed de beide willen de beste prijs/prestatie verhouding dus maakt niet uit welke van de 2 actie onderneemt maar dan is het voor de ander altijd verstandig dat ook te doen anders lopen ze achter en hebben ze slechtere verhoudingen... of dat nou ati of nvidia is maakt geen zak uit!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 maart 2009 10:52]

we hebben gewoon geluk dat beide bedrijven goede kaarten kunnen maken en ook op een concurrentend vlak kunnen blijven hoewel nvidia wel iets groter marktaandeel heeft, loopt ati nu wel aardig in op het middensegment en ze doen ook zeker mee in de top.

En dit alles is gewoon mooi voor ons als consument, het bied ons keuze, lage prijzen door concurrentiedrang, een hoge vernieuwingsnelheid van de ontwikkeling van de cores en dus daarmee de mogelijkheid elke keer mooiere games te spelen.
Nvidia is de laatste tijd een beetje aan het prutsen, het enige wat ze doen bestaande producten 3x een nieuwe naam geven met een iets andere kloksnelheid ofzo.

Sinds de 8800GT is er weinig veranderd.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 maart 2009 12:13]

dan let jij niet echt op

GT2** core is echt wel een nieuw design
Maar de GT2xx core lijkt een volledige mislukking... Het ding is veel te duur om te produceren, voor te weinig prestatie. NVidia moet steeds uitermate pijnlijke prijsverlagingen doen, om 'm nog een beetje competatief te houden. En zelfs met deze prijsverlaging, is de GTX260 nog steeds veel te duur t.o.v. de 4870.

Nog veel belangrijker... Behalve de twee high-end kaarten, is er geen enkele spin-off van mid-end en mobile kaarten van de GT200 gekomen. Terwijl dat normaal gesproken altijd binnen enkele maanden het geval is. Het lijkt er heel erg op dat NVidia de GT200 op heeft gegeven, en een generatie overslaat met hun mainstream en mobile kaarten.
Allemaal relatief, zeker wanneer je niet alleen naar de instap GTX260 kijkt, maar ook de high-end versie, de GTX285. Daar heeft de GT2xx core zijn meerwaarde. Verder zul je wel gelijk hebben dat NVidia met een ander ontwerp gaat komen voor andere marktsegmenten, maar dat maakt de GT2xx niet minder goed in het segment waar hij wel in zit.
Kijk eens naar het idle stroomverbruik bijvoorbeeld. Bij Ati gaat het niet sneller worden dan een 4870 tenzij je naar de 4850x2 of 4870x2 gaat. Het idle stroomverbruik van die kaarten is (relatief) enorm. Wil je dus goede performance in games op hoge resoluties, maar ook een relatief laag stroomverbruik in normaal office werk, dan is een kaart als de GTX285 ideaal. Hij kost wel wat meer en je hebt iets minder performance in sommige games dan met een 4870x2, maar je hoeft ook niet per maand nog flink extra richting Eneco te storten ;)
Daarbij is het ook nog een heerlijk stille kaart dankzij dezelfde grote koeler als de GTX280, maar een veel koelere chip dankzij het 55nm proces. Ideaal voor een machine die niet alleen maar gebruikt wordt om te gamen, maar ook voor wat kantoorwerk en videobewerking. Ik ben na jaren ati toch blij dat ik deze keus heb gemaakt, ook al is de kaart qua prijs/performance relatief duur.

[Reactie gewijzigd door Bas van der Doorn op 10 maart 2009 11:17]

Als je de moeite neemt om de benchmarks te vergelijken en gaat shoppen voor de beste prijzen kan je met nVidia een leuke set maken. Ik heb mijn ATI4870 1Gb OC verkocht en vervangen door een GTX260 216. Die zijn ruwweg gelijk als je naar FPS kijkt in verschillende benchmarks op 1600X1050. Game afhankelijk scheelt het soms enkele fps. Nu heb ik voor totaal 300 euro (incl verzendkosten) 2X GTX260 in SLI en overclockt. Dan heb je een opstelling die 10-15% sneller is dan de ATI4870 X2 voor minder geld. Dus een GTX260 kan ook een prijs/prestatie interessant alternatief zijn.
Dus je hebt een 4870 1GB verkocht om naar eigen zeggen een GTX260 216 te kopen die ruwweg gelijk presteren. 8)7
Terwijl je in de pricewatch een 4870 1GB kan verkrijgen voor 180¤ en een GTX260 216 kan verkrijgen voor 225¤ (de GTX260'en die goedkoper zijn in de pricewatch zijn geen 216 versie de eerste 216-versie was de Club3D versie, terwijl je voor die info toch wel ver moet zoeken en het verschil tussen een 216 versie en een gewone versie moeilijk te zien is).

Moet ik daar nog iets aan toevoegen?
Misschien even vermelden dat 2x GTX260 216 2x 225¤ = 450¤ kost en een 4870 X2 2GB kost 386¤. Vind ik niet echt vergelijkbaar in prijs.
Ja ik heb een 4870 1Gb verkocht omdat ik de "hikken"die de kaart heeft bij 2D applicaties en starten/afsluiten van programma's beu was. Ik kon 2 nieuwe GTX260 216 kaarten kopen voor samen EUR 300. Ik wilde ook met PhysX aan de slag (tot nu toe niet spectaculair te noemen). Ik vind dat er onterecht negatief over de prestaties van de GTX260 gesproken wordt. Er zijn genoeg benchmarks waarbij de GTX260 net wat sneller is of gelijk is aan een ATI4870. En dan, als je relatief goedkoop aan één of twee GTX260's kan komen wordt de prijsprestatie ook interessant. Als je naar de prestaties kijkt is een GTX260 216 een waardige tegenstander. En dan, mijn 2 nieuwe GTX260's kosten samen EUR 300, dus ja goedkoper dan een nieuwe 4870X2. Vind ik in mijn geval dus vergelijkbaar! :9
hoezo bied het te weinig prestatie? ik kan met mijn 8800gt nog prima meekomen met vrijwel alle games, en dat is nog een oudere lager geclockte kaart op een groter procedé :)

Dat het gewoon vrijwel pure marketing is ben ik wel met je eens, en dat het wel erg makkelijk is zeker ook.

Maar voor alle gebruikers die niet het nieuwste van het nieuwste op het hoogste detail willen spelen is het gewoon een goede kaart met een redelijke prijs.

Waarschijnlijk duurt het zo lang omdat ze bezig zijn met een nieuwe generatie/versie van de gtx200 te produceren in plaats van de markt wederom een variant te bieden die ze toch qua prestaties allang hebben.

Ze moeten nu gewoon met een leuke nieuwe snelle en zuinige gpu komen zodat wij weer blij zijn :Y)

(het is trouwens mid range ;))
de GT2** is een doorontwikkelde core die de 8800GT ook heeft. Niet echt revolutionair nieuw.
De prijzen zullen toch altijd zakken ten opzichte van welke onderdelen je nu hebt. Een GTX260 zal alleen nog maar goedkoper worden en dus de upgrade alsmaar makkelijker / interessanter maken. Concurrentie versnelt dit proces alleen, maar het is niet bepalend. Prijsdaling / waardevermindering is een feit in high-tech markten, alleen de tijd waarin het gebeurt wordt sterk beïnvloed door concurrentie.

Ik wacht meestal tot ik een kaart kan kopen voor ¤200 of minder, die in mijn gewenste resolutie 100% meer performance biedt :) . Dit is met een 8800GTX nog lang niet aangebroken aangezien een GTX260 op 1680x1050 gemiddeld maar 20% sneller is, want me nogal sterk tegenvalt. Ofwel, wachten op de GTX385 tot die 200 euro wordt, ik zit nog wel een jaartje goed :D .
ik heb 260 euro neergelegt voor mijn gtx260 black edition maar ik ben er zeer tevreden over dus ik vond het de 260 euro zeker waard. 200 euro is niets voor die gtx260 het is een super kaart!
Klopt, maar ze doelen hier op de prijzen tussen AMD en Nvidia. Dat AMD zijn producten goedkoper aanbiedt met nagenoeg dezelfde specs.

Daarnaast probeerd Nvidia met product renames van oude kaarten af te komen; Natuurlijk niet de GTX260 (black) is dat de 55nm versie?
het is de 216. 65nm versie
en volgends reviews is hij ook een stuk sneller dan de 4870

[Reactie gewijzigd door Incognitow op 10 maart 2009 10:09]

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3520&p=7
Een stuk sneller? Waar dan? Dit is een van de meest recente benchmark tests van een zeer gerespecteerde site en de 4870 1GB, die te koo is vanaf ongeveer ¤190 doet niets onder voor de GTX260-216.
ik zie daar nergens de kaart staan waar ik het over heb (gtx260 Black edition).
http://www.neoseeker.com/...ews/xfxgtx260black/6.html
http://www.neoseeker.com/...ews/xfxgtx260black/8.html
http://www.neoseeker.com/...ws/xfxgtx260black/11.html

daar staat een 4870 die slomer is maar de turbo versie komt wel in de buurt.
Oude drivers, afgekeurd. Een overclock levert niet zo veel winst op.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 10 maart 2009 11:55]

Natuurlijk ga je nu geen bench meer vinden van de XFX GTX260 Black Edition vs. 4870 met de nieuwste drivers. Die kaart is een aantal maand geleden uit gekomen, je vindt nu toch ook geen bench meer van de 8800GT met nieuwste driver?
Toen de 260 BE uit kwam was de kaart gewoon een stap sneller als de 4870, daar kan je niet omheen, de OC die erop zit is dermate groot dat je zeker wel een merkbaar verschil merkte. De prestaties liggen gemiddeld 5-10% hoger als de stock versie. Vind je reactie daarom toch wel een beetje kort door de bocht.

On-topic: Goede ontwikkeling! Nvidia zal met een beetje hangen en wurgen toeleven naar nieuwe GPU's. Want het is natuurlijk duidelijk dat de GT2xx chip niet het succes is geworden wat ze ervan verwacht hadden. Dit natuurlijk mede door de onderschatting van ATI. Denk dat Nvidia er toch niet rauwig om zal zijn om straks over te stappen naar een nieuwe chip, want feit is dat ze elke keer net achter de feiten aanlopen...
quote: tygetjuh
Ehm, momenteel kost de GTX 260 185 euro. Het zal me niet verbazen als dat na de prijsverlaging 149 euro wordt. Net zo duur als een HD4870, maar toch zo'n 5% sneller (volgens Tomshardware 1920x1200 AA benchmark).
Jij refereert naar de GTX260 192 shaders. De 216 variant kost nog altijd >220,- dus zo snel zal dit niet zakken naar 149,-.......

[Reactie gewijzigd door MW1F op 10 maart 2009 14:17]

Nog altijd veel te hoog nu een 4870 voor 149¤ is te verkrijgen
waarschijnlijk resulteert 200$ toch in 200¤ na al die taksen etc.
klopt. Tekst zegt het ook de HD4870 512 MB is al even duur als een 9800GTX+ en veel sneller. De 1GB versie is maar ietsjes duurder.
Vergeet niet dat in de VS de ATI prijzen in relatie tot de nVidia prijzen veel hoger zijn dan hier.
Tsja, maar wij wonen hier in Nederland. Het kan mij niet boeien wat de prijzen in de VS zijn. Als NVIDIA hier haar marktaandeel hoog wil houden zullen ze ook hier wat moeten doen. Kom op, je gaat toch gelijk over de grond rollen als NVIDIA zegt:
Ja maar in de VS zijn onze kaarten wel goed geprijsd
Ehm, momenteel kost de GTX 260 185 euro. Het zal me niet verbazen als dat na de prijsverlaging 149 euro wordt. Net zo duur als een HD4870, maar toch zo'n 5% sneller (volgens Tomshardware 1920x1200 AA benchmark).
klopt en die 1gig versie van de gt250 is 99% hetzelfde als de 9800gtx+ alleen in de extreme hoge eisen van crysis zie je een wezenlijk verschil. Hij plaatst zich precies tussen de 4850 en 4870 samen met de 9800gtx+. De gtx260 wordt hierdoor wel interessant mocht die prijs idd zo rond de 150 e komen. Hij is toch ietsje beter dan de 4870 in veel games en applicaties maar het ligt er maar net aan wat je veel speelt.
Even afwachten dus :)

Verder zijn dit wel goede ontwikkelingen, gezien er waarschijnlijk nog genoeg rek in de winst zit tov de kostprijs dat er een prijsverlaging voor beide partijen inzit.
Zelfs in deze financieel tegenvallende tijden ;)
dat verschil zal op die resolutie met AA vooral komen door de 512mb geheugen van de hd4870. op lagere resolutie is de hd4870 512 namelijk sneller. wat normaal gesproken precies andersom is vanwege de grotere geheugenbandbreedte van de hd4870.
maar de 1GB hd4870 versie staat er niet bij bij tomshardware jammer genoeg.

bij andere benchmarks sites met de hd4870 kan de 1GB versie het zelfs in crysis winnen van de gtx260 216core op die resolutie met AA.

[Reactie gewijzigd door Countess op 10 maart 2009 13:02]

de 8800gt is toch wel het beste wat ze gemaakt hebben tot nu.
wil je echt een graphic spring maken kom je gelijk bij of gtx280 of gtx295 uit van nvidia
als dit net zo gaat als de supermarkten dan moeten we nu een videokaart kopen want dan gaan ze na het concurreren weer omhoog
Allemaal leuk en aardig. Maar is dit nou een videokaart waarbij de spelletjes echt zo lijken als de screen shots op de website van de spelletjes of op van die recensie sites? Bij mij zien de spelletjes er altijd minder mooi uit. Hmm, misschien verkleinen ze de beelden ofzo.
zet je settings eens wat hoger.
mischien moet je eens een 24inch scherm halen en alles op full zetten :P
de prijs van de sapphire radeon 4870 512mb versie is inderdaad geweldig deze kost nu zo'n 160 euro bij de goedkopere shops de 1GB versie is zo'n 20 tot 30 euro duurder bijna de zelfde prijs als een GTS250 moet kosten dus.
Het is goed dat Nvidia de prijzen ook wat omlaag gaat doen. in prijs snelheid verhouding is de GTX260 nu momenteel nogal duur.
Het is bijna April nog een dag of 30-40 wachten lijkt me en dan zou de 4890 ook op de markt moeten staan. Ik verwacht dan ook dat de prijzen dan flink zullen gaan veranderen.
Ik zit zelf op het moment ook te kijken naar een van de kaarten uit de nieuwe generatie. 4870 of GTX 260.
Waar ik vooral over tweifel is dat de GTX hardware matige physics berekeningen ondersteund. terwijl die 4870 dat niet doet..
Kwa voorkeur zou ik bijvoorbaat voor ati gaan, maar de Physics doen mij dus tweifelen.
Nu weet ik dat hardwarematige physics zeker geen heiligegraal zijn, en in veel games gewoon weg niet gebruikt worden. Maar ik heb toch een paar games die het ondersteuenen. UT3 bijvoorbeeld.
Maar mischien is die keuze in de toekomst makkelijker, als die ATI physics "hack" zo ver is dat die de aeiga physics ondersteuning stabiel/bruikbaar is.
UT3 is het alleen in een aantal (multiplayer)levels. Mirrors Edge gebruikt ook nog physX. Daar houd het mee op. Ik zou een kijken naar DX10.1 als ik jouw was. Stalker clear sky en nu bijvoorbeeld ook HAWX hebben dat en zien er met 10.1 een stuk mooier uit.