Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

De Radeon HD 4890 is voor het eerst op de foto gezet. Daarmee zijn het uiterlijk en de specificaties van AMD's nieuwe grafische kaart niet langer in nevelen gehuld. De gpu van de kaart zou op 850MHz lopen, het gddr5-geheugen op 3900MHz.

Over AMD's nieuwe videokaart deden vele geruchten de ronde, maar die waren duidelijk niet allemaal even betrouwbaar. Sommigen beweerden dat de videokaart van een compleet nieuwe gpu voorzien zou worden, anderen stelden juist dat de kaart slechts een hoger geklokte RV770-chip aan boord zou hebben. Ook over de naamgeving bestond onduidelijkheid: de kaart zou misschien HD 49x0 gaan heten, maar ook de naam HD 4890 werd genoemd.

Een onbekende persoon in het bezit van de kaart heeft veel geruchten de wereld uit geholpen door de videokaart op de gevoelige plaat te zetten en door de gpu met gpu-z uit te lezen. Uit de foto's valt op te maken dat de kaart voorzien is van een dualslot-koeler, die ook gebruikt wordt voor de HD 4870. Er zijn twee zes-pins pci-e connectors te zien en op de achterkant valt duidelijk de naam HD 4890 te lezen.

De specificaties van de kaart konden gedeeltelijk worden achterhaald met het programma gpu-z. Deze software is niet in staat de videokaart helemaal goed te herkennen, en geeft dan ook ten onrechte aan dat deze over een 128bit-geheugenbus beschikt. Verder geeft gpu-z aan dat de gpu een kloksnelheid heeft van 850MHz en dat het geheugen op 3900MHz geklokt is. Daarmee is de kaart wat sneller dan de HD 4870, die het moet doen met een gpu- en geheugenkloksnelheid van respectievelijk 750MHz en 3600MHz. Onduidelijk blijft in hoeverre de gpu geheel vernieuwd is en wat de exacte prestaties van de kaart zijn. De specificaties zijn ook terug te vinden op de website van Salland Automatisering, waar de videokaart reeds in de prijslijst is opgenomen.

HD 4890

HD 4890 Naam HD 4890 Achterkant HD 4890
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

De prijs die er op de site van Salland staat is ook niet verkeerd te noemen! 273euro voor de (waarschijnlijk) snelste single GPU kaart in het assortiment van AMD is erg mooi!

Ik hoop dat er snel wat benchmarks gedaan gaan worden. Het is altijd jammer dat mensen lopen te pronken met foto's, maar vervolgens niet even een testje met 3dmark hebben gedaan. Ik snap dat ze zo snel mogelijk de foto's willen posten, maar een rondje 3d mark hoeft niet langer dan 15min te duren. Ook als je bij een winkel werkt en de kaart nog moet verkopen, zou ik toch niet de verleiding kunnen weerstaan om als eerste op de wereld een benchmark te draaien en de wereld in te sturen.
Als het gewoon de zelfde chip is, maar dan iets verbeterd, zouden de drivers er gewoon mee om moeten kunnen gaan.

Edit:
Bij Azerty staat hij voor 240euro op de site. Ook iets meer informatie staat daar.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 18 maart 2009 09:53]

niet verkeerd? Dat is 100 euro meer dan een 4870 voor een hogere clock. Beetje overklokken en je zit er aan. Eerst maar eens zien wat er allemaal nog meer voor specificaties en zooi aan gewijzigd is. Voorlopig wordt het voor mij gewoon nog een 4870 als dit de prijs gaat worden. Al die marketing zooi....
f het nu een single of duel is maakt voor mij geen h*l uit. Als hij maar goed presteerd. :)

[Reactie gewijzigd door thewizard2006 op 18 maart 2009 09:43]

natuurlijk zullen het aantal shaders ook verhoogd worden he... Anders komen ze nooit aan die 20% sneller dan een 4870, dus dat is zeker niet te compenseren met een beetje oveklokken...
Tot 20% sneller. De architectuur van ATI schaalt heel erg goed met hogere clocksnelheden. Reken er dus maar niet op dat er meer dan 160SPU's in zitten.

Waar je wel op mag rekenen is OCed versies van 900+ mhz! Die zullen toch wel redelijk een eind om hoog gaan in snelheid.

Edit: Wie geeft die vent steeds +1? Hij heeft gewoon ongelijk, alles wijst er nu op dat er geen extra SPU's in zitten.
En wat je een simpele update noemt is toch helaas geen 'simpele' update. Een leek zou zeggen van 'de RV770 is toch modulair opgebouwd, plak er een extra ROP-module, een extra SIMD-Array met extra TMU unit bij en huppakee... klaar is Klara...'. Maar helaas is het allemaal niet zo eenvoudig. Er zijn zo veel extra factoren die mee spelen. Een paar niet onbelangrijke factoren zijn bijvoorbeeld: Drivers zijn ingesteld op bepaalde verhoudingen binnen een architectuur... grote veranderingen vereisen grote driveraanpassingen. Wat doet de concurrentie? Verkoopt een uitgebreide DX10.1 refresh nog goed als nog geen paar maanden later Windows 7 en/of DX11 al uit zijn... Zie ook de first post waarin alles al tijden stond vermeld inclusief de redenatie van de keuze voor een simpele refresh ipv een uitgebreide.
http://gathering.tweakers...message/31655961#31655961

[Reactie gewijzigd door Reinman op 18 maart 2009 15:33]

20 % sneller ,wil nog niet zeggen dat ie 20 % beter gaat presteren. ;)
Omdat 3dmark alleen zou weinig zegt tegenwoordig,

en om een beetje normale 'preview / benchmark' te doen moet je toch op z'n minst 4 spellen pakken (die officieel ook hebben) die allemaal de lat een beetje hoog leggen voor systeembelasting, en die testen op verschillende resoluties (op zn minst 3 lijkt me) en elke resolutie op z'n minst zonder AA/AF en met alle AA/AF aan.

Dat is toch wel eventjes iets meer werk dan een foto'tje plaatsen, en dan krijg je waarschijnlijk ook nog het gezeur dat niemand van je heeft gehoord dus je benchmarks niet vertrouwd.


Je moet het er maar voor over hebben :)
Ook als je bij een winkel werkt en de kaart nog moet verkopen, zou ik toch niet de verleiding kunnen weerstaan om als eerste op de wereld een benchmark te draaien en de wereld in te sturen.
Vaak zit er op het moment dat je voor de officiele lancering een product ontvangt een disclosure agreement op. Op het moment dat je dit schendt, dus voortijdig benchen, foto's maken e.d., kan het zijn dat Sapphire in dit geval jou hiervoor straft. Het is immers in strijd met de voorwaarden die je bent aangegaan.

Wellicht heeft deze persoon gedacht dat benchen net teveel van het goede was doordat hij deze agreement dan dusdanig zou schenden :?
ligt het nou aan mij of ligt de productie van nieuwe videokaarten een beetje plat. normaal gesproken waren ze nu allang bij de volgende generatie aangekomen. maar nu lopen ze maar een beetje te kloten met hetzelfde oude spul en dan maar wat meer MHz en wel weer de topprijs vragen.

goed boeit mij niet zoveel meer, ik denk dat ik een goede keus heb gemaakt door een xbox360 te kopen. in een keer geen koppijn meer met videokaarten en upgrades. alles draait. misschien iets minder mooi, maar ik zit er ook 4 meter vandaan dus dat verschil zie ik niet.
beetje te kloten met hetzelfde oude spul en dan maar wat meer MHz
Dat is niet geheel waar. Deze RV790 word op een nieuw 55nm GT(Tegen GC voor de RV770) process van TSMC gemaakt. Hierdoor kan deze op een veel hogere kloksnelheid lopen en schijnt daarmee marginaal meer te gebruiken. Ook hebben ze de idle heel hard onder handen genomen. 950Mhz Core, zelfs 1Ghz OC horen tot de mogelijkheden. En zeg nu zelf, een HD4870 op 1GHz klinkt opzich wel vet en die kan je dus straks wss gewoon kopen. Jammer genoeg zal er wel geen X2 van uit komen.

http://gathering.tweakers...message/31655961#31655961
http://gathering.tweakers...message/31576486#31576486
http://gathering.tweakers...message/31656017#31656017

Edit: Fudzilla laat ook een interessant bericht zien!
We’ve heard that ATI's secret weapon with RV790 is not actually the higher clock speed, but rather improved shader efficiency, which enables it to do things a bit faster than a RV770.

This would meant that the RV790, Radeon HD 4890 card should end up faster compared at the same clock and specification to HD 4870 card.

We are not sure what ATI did to its shaders, but this is the reason why RV790 chips are actually differ from the RV770, and that the pin count is not the same. The release day should be April 6th.
http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=12677&Itemid=1

Zou dat het geheime wapen zijn?

[Reactie gewijzigd door Reinman op 18 maart 2009 11:35]

niet veel nut o te haasten met snellere kaarten op het moment omdat de afname zal afnemen en de cpu's nog steeds een bottleneck zijn voor de prestaties.
de CPU is juist niet meer de bottleneck als het gaat om het persen van FPS (de grootste bottleneck op ervaren snelheid is de harddisk imo)

Pas met 2 of 3 in crossfire geplaatste 4870 X2's werd het voordeel van een i7 duidelijk tov van een C2Q / D

Het is wel waar dat gemiddelde gamer/ het grootste gedeelte van de gamers op dit moment te maken hebben met een CPU bottleneck, wat dus ook de afzet van videokaarten wel doet afnemen, gezien het alleen maar upgraden van de videokaart in dit geval dan weinig zin heeft.

Maar als je nu een nieuw systeempje gaat bouwen zal de CPU niet gauw de bottleneck zijn.

De ontwikkeling, ofja het uitkomen op de markt, ligt imo dus inderdaad een beetje stil en dat komt inderdaad denk ik doordat consumenten op dit moment iets minder bereid zijn geld uit te geven aan niet al te duurzame zaken (economische crisis) en mede door het uitblijven van goede en zwaardere pc games die het rechtvaardigen om te upgraden.
Sorry voor het betweterigheid, maar de HDD is echt niet de bottleneck in een FPS. Ik programmeer zelf games, en als de game een beetje fatsoenlijk is geprogrammeerd, staat je hele level in het geheugen. Het enige wat dan nog als bottleneck beschouwd kan worden aan de HDD is de laad tijden. Voor de rest is het inderdaad de CPU of GPU die de bottleneck is.
de CPU is juist niet meer de bottleneck als het gaat om het persen van FPS (de grootste bottleneck op ervaren snelheid is de harddisk imo)
ervaren als in "de snelheid die ervaren wordt door de gebruiker". Hij heeft het in binnen de haakjes dus niet meer over de FPS-snelheid, maar over hoe snel de computer over komt naar de gebruiker toe. Voor de rest heb je natuurlijk wel gelijk.
@ZaPPZion: Met FPS bedoelde StraightOn.NL 'frames per sec', niet 'first-person shooter'. ;)
Heb je GTAIV al eens willen spelen? Ik heb 2x HD4850 en een Q6600@3,4ghz (378FSB) en 8 Gig ram... Dat zou toch supersoepel moeten draaien.

Maar ja.. De CPU nekt deze game toch echt. Ik weet dat het een uitzondering is, want die mafkezen van R* hebben gewoon slecht geoptimized... De GPU load blijft hangen rond de 60% terwijl de CPU tegen 80 90% hikt. Zo'n geweldige game.. zoveel cheaters, zo ontezettend jammer allemaal.
Tja is de CPU dan de bottleneck of gewoon het spel? Naar mijn idee een van de brakste spellen van het jaar, waarom kan een far cry 2 wel helemaal soepel voluit gespeeld worden en er 10x beter uitzien en een gta 4 niet?

Maar ontopic: zoals het eruit ziet is deze kaart niks bijzonders behalve een resultaat van goede yields. Ik zie dit dan ook meer als een zoethoudertje voor de 5serie komt. Maar de opmerking van hierboven sluit ik me bij aan, het lijkt wel alsof de gpu markt een beetje op zijn gat zit. De 1800, 1900, 1950, 2800, 2900, 3870 en 4870, 4870 X2 kwamen allemaal redelijk snel op elkaar en nu hebben we al een jaar lang niks nieuws in het topsegment.
Ach ja, de prijzen liggen iig wel lekker en ik ben erg tevreden over mijn hd4670 van 65 eurootjes, ik kijk al uit naar de hd56** haha. Bij nVidia heb ik geen idee waar ik naar uit moet kijken met die gekke naamgeving.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 18 maart 2009 22:40]

Hoe meet je je GPU load? Met een 8800 GTS 512 OC kom ik met een Q6600 niet meer dan op 75% CPU load.

De prijs van deze kaart bij Salland vind ik behoorlijk meevallen. 270 euro voor een high-end kaart die nog niet eens uitgekomen is, is zeer acceptabel wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door tygetjuh op 18 maart 2009 11:07]

bij mijn ati kaart kan je het zien in het 2e tabje van gpu-z. Met nvidia kaarten weet ik het niet
Tjah gelukkig dat ze de SSD's hebben uitgevonden ook al zijn die nog steeds onbetaalbaar als je een fatsoenlijke snelle SSD wil...
Dat geld alleen voor NVidea.
Zij hebben sinds de GT8X00 eigenlijk alleen maar updates van deze GPU uitgebracht.

ATI heeft wel steeds nieuwe gpu's gemaakt, maar zijn nu pas sinds de ATI Radean 9700/9800 weer eens zo succesvol dat Nvidea nu wel moet komen met een nieuw product.

Maar dat wil niet zeggen dat de doorontwikkeling niet zo goed is gegaan. Nvidea heeft met een doorontwikkeling nog steeds de snelste Single GPU-kaart van de wereld.
Dat is niet helemaal waar. Ook ATI heeft vooral doorontwikkeld op het concept van streamprocessors. Alleen zat er bij ATI meer rek in dan bij Nvidia. Nvidia verdubbelde het aantal shaders namelijk, maar zag geen verdubbeling van de performance, maar zat wel opgescheept met een gigantische die.

AMD meer dan verdubbelde het aantal shaders en zag ruwweg wel een verdubbeling (HD3870 > HD4870). Feit is namelijk dat sommige spellen al die shaders helemaal niet nodig hebben. Er zjin mensen geweest die een shaderblock op een 8800gt uitschakelde in CoD 4, en dezeflde FPS kregen als met een shaderblock extra.

Extra shaders hadden voor ATI dus meer nut dan voor Nvidia. En ATI heeft natuurlijk veel meer speelruimte door een kleinere gpu.
Ati houdt anders wel vast aan hun release tijden. Elk half jaar een refresh en elk jaar een (iets) grote(re) architectuur verandering.
wat mij opvalt is dat de huidige generatie kaarten nog steeds niet standaard worden uitgerust met een HDMI aansluiting.
Bij bijna alle kaarten is er tegenwoordig een verloopstekkertje meegeleverd die DVI omzet naar HDMI. En anders kan je die voor 10euro bij de Gamma kopen. Het signaal is namelijk precies het zelfde, het enige wat er dan niet bij zit is audio, maar dat krijg je over het algemeen ook niet uit je videokaart.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 18 maart 2009 09:39]

sterker nog ATI kaarten kunnen zelfs audio door een DVI - HDMI poort rammen... Het is trouwens ook hartstikke bewust gedaan want als ze een HDMI poort op een kaart moeten zetten komen daar weer licentie kosten bij waardoor de prijs omhoog gaat van de kaarten en die wil ATI zo laag mogelijk houden, dus hebben ze een manier bedacht om toch geluid te krijgen uit een DVI poort, en dat scheelt in de prijs...
Vanaf de HD2000 serie van ATi/AMD is er al een HD audio chip aanwezig op de kaart welke Audio over DVI stuurt. Nvidia is hier wat later mee begonnen geloof ik of het werkte niet helemaal lekker.

In iedergeval heb je bij ATi wel een ATi DVI > HDMI verloop nodig, met een standaard verloop stukje zal het niet gaan werken want deze houden geen rekening met de Audio.
Er zijn al geruime tijd videokaarten die een audio output leveren over HDMI ;)
Ik ben benieuwd of het PCB en de schroefgaten exact overeen komen met de 4870, want mocht ik hem willen, dan moet er in elk geval een EK waterblock op, en als het block van de de 4870 past dan zou het heel mooi zijn. Ander moet er weer een paar maand gewacht worden op een nieuw model van hun.


edit:
even snel wat bij elkaar geraapt,

http://img19.imageshack.us/img19/1732/48704890.jpg

Voor zover ik kan zien gaat het om exact het zelfde PCB dus, dan zou het EK block van de 4870 goed kunnen passen.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 18 maart 2009 13:35]

De schroefgaten komen waarschijnlijk wel overeen, maar het PCB is wel degelijk anders dan die van de HD4870. Let maar eens op de plek waar de VRM chips zitten en op de plek waar de powerconnector zit (HD4890 = 1x6 + 1x8 ready, terwijl de HD4870 2x6 heeft).
is er al een releasedatum bekend?
Artikel niet leverbaar

Er is helaas gebleken dat het door u gezochte artikel niet of niet langer leverbaar is. Onze excuses voor het ongemak.
Salland is wel vaker te vroeg met dingen aankondigen die nog niet leverbaar zijn ;)
CJ in ATi Topic 98
Wanneer komen ze uit? Eerst was het 8 april, nu schijnt het 6 april te zijn. Houdt deze data dus in de gaten.
Hier overigens meer informatie en screenshots

Bijna P11000 3DMark score in 3D Mark Vantage :9
The score on 3DMark06 is very close to GeForce GTX 285, but not on 3DMark Vantage because of the advantage of PhysX that GTX 285 has taken. Will HD4890 be fast enough to compete with GTX 285 in gaming? guess we'll have to see some more test results to be able to tell.
Kortom, dit lijkt weer een toppertje te worden :9~

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 18 maart 2009 22:03]

Als deze kaart zo'n 10-20% beter presteert dan de 4870, lijkt voor ongeveer hetzelfde geld de 4580X2 een 'beter' alternatief (en daar hoef je niet op te wachten). :)
Maar een 4580X2 zal wel wat meer stroom trekken lijkt me, dus die kan je 'beter' noemen, maar sneller is wat mij betreft niet direct 'beter' als me dat twee keer zoveel power gaat kosten...
van een 4850 X2 kan je er "maar" twee plaatsen van deze toch 4 ;)
Ik ben aant wachten op deze kaart... laat maar snel komen dan.
Je kan ook wachten tot de zomer en gelijk een R800 kopen met DX11 ondersteuning ;)
Je kan ook wachten tot het najaar en een #### kopen... of tot de winter en een #### kopen....

Je kunt blijven wachten tot je een ons weegt. Er is altijd wel weer wat snellers op komst. Maar als je blijft wachten zul je nooit meer je computer kunnen gebruiken.

Uiteindelijk moet je gewoon datgene kopen wat voldoet aan je wensen op het moment dat je het nodig hebt.
meestal zou ik het met je eens zijn, maar de sprong van de 4xxx naar de 5xxx generatie gaat naar verluidt een hele grote worden. In combinatie met DX11 heb je het dan over een bruikbare levensduur van de kaart tot diep in 2011, waar de 4890 sneller aan vervanging toe zal zijn.
DX11 zou weer in het begin amper nut hebben omdat het langzaam op gang moet komen, net als dat met DX10 het geval is, nu gaat het eindelijk een beetje beginnen en zijn er al aardig wat ondersteuningen, en dan gaan ze gelijk al weer met een nieuwe DX aan de slag. Ik snap dat niet hoor.

Laten ze eerst maar DX10 zelf een beetje optimaliseren.
Het is wel meegenomen dat een nieuwe high-end DX11-kaart ook DX9/10-games veel sneller zal draaien, dus je moet het niet als weggegooid geld zien.
Ja maar tegen de tijd dat DX11 volop wordt gebruikt is deze kaart al weer te sloom.

Zo gaat het altijd met nieuwe technieken, denk je dat de 1e DX10 kaart Crysis kan draaien? Nooit.
@bulls, onzin: 8800GTX? Kan Crysis gewoon draaien hoor.
Ja maar vraag niet hoe.
Ik heb hier een GTX280 met een core2duo@3.90GHZ moeten overclocken om eea er nog een beetje mooi eruit te laten zien.
"draaien" is een breed begrip. Over het algemeen kun je het zeker draaien, maar deze kaarten zijn high end kaarten bedoelt voor veeleisende gamers. Deze veeleisende Gamers zullen de kaart tegen de tijd dat DX11 breed geaccepteerd is te langzaam vinden en toe zijn aan een nieuwe.
Ja,
Tripple 8800 Ultra kan dat zeer goed denk ik zelf :)
Hear! Hear!! Je hebt volledig gelijk.

Waarom heeft de fotograag de koeler niet even verwijderd? Stond vast e.e.a. op de chip.. zal ie wel niet gemogen hebben..
Ach, het serienummer is ook witgemaakt, had hij/zij met de chip ook kunnen doen.
Ik begrijp dit soort afbeeldingen niet. Ik had dit ook al kunnen posten toen de ATI HD 2900 op de makrt kwam. Ander stikkertje erop en klaar. Zo'n afbeelding heeft voor mij niet echt toegevoegde waarde.
Dus het enige verschil is het stickertje? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het pcb er toch wel anders uit ziet dan bij een 2900 en als je dat kan fotoshoppen dan ben je goed bezig.
leuk geprobeerd mar de 2900 heeft een ander soort koeler en is wat groter. opzich is het model kaart redelijk het zelfde gebleven alleen is het voor deze kaart wel de GPU waar het omdraait. of deze groter geworden is weet ik niet misschien is het slechts een minor upgrade tegenover de 4870 misschien is het niet meer dan een overclock met wat extra geactiveerde shaderblocks dat kan ook. Het zou goed kunnen dat AMD op de 4870 niet alles volledig geactiveerd had om zo makkelijker massaal te kunnen produceren. Maar evengoed is het interessant als hij de GTX260 216 core editie dan wel ver voor blijft en zelfs in de buurt van de GTX280 zou komen. Als het precies de zelfde chip betreft zou het misschien zelfs mogelijk zijn om de bios die deze kaart heeft op een 4870 te zetten en erzo een 4890 van te maken wie weet er is vaak meer mogelijk dan men denkt.
Maar het allemaal nog speculeren over de prestaties natuurlijk.
Heb zo'n idee dat het hier gewoon om een overgeclockte HD4870 gaat, net wat het artikel zelf al doet vermoeden. Als het echt een totaal andere kaart zou zijn, hadden ze die '8' wel veranderd ipv de '7'.

Als dit vermoeden juist is, slaan ze hiermee dezelfde weg in als Nvidia. Die dat gedaan hebben met de GTX9800 en de GTX9800+, 8800gt vs 9800gt, enz enz.

Lijkt schijnbaar toch goed te werken op deze manier? ;)
Inderdaad, Ik koop binnen kort een HD4870 1GB en dat voor onder de 200 euro is lekker goedkoop en snel genoeg voor dit moment. Die 4890 zou wel eerst weer tegen de 350 aanzitten. (en er zijn dan nog geen normale water koelblokken te krijgen, tenzij ze de zelfde schroefmaat hebben)
Ze staan al voor ~240 euro (de 1GB versie) her en der in de lijsten, dus die 350 euro is schromelijk overdreven. Verder zou het maar zo kunnen zijn dat de waterblokken voor de HD4870 ook op de HD4890 gaan passen, maar dat zal wel vlot na release bekend worden.

[Reactie gewijzigd door dahakon op 18 maart 2009 13:09]

Als het aan de waterblokproducenten ligt zullen ze wel niet uitwisselbaar zijn. Het is in iedergeval zo dat Aquacomputer voor elke nieuwe serie een nieuw waterblok heeft. Voor de 4870 heeft AC zelfs twee verschillende typen voor de twee verschillende revisies van deze kaart.
De aanleiding om een nieuw full cover block te maken is meestal afhankelijk van de plaatsing van de schroefgaten. De 4 schroeven rond de core zijn meestal het zelfde alleen de overige montage gaten hebben vaak verschillende plaatsen, en daarom moet er een compleet nieuw block ontworpen worden. Maar voor zover ik kan zien met de vergelijking an de achterkant van de 4870 en de 4890, kom ik tot de conclusie dat het PCB het zelfde is.

http://img19.imageshack.us/img19/1732/48704890.jpg

De 4870 GS (golden sample) heeft een andere PCB dan het rev model, vandaar dat het een ander koelblock nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 18 maart 2009 14:39]

Ja ok daar heb je gelijk in, de 4870 1GB kost ongeveer 185, dus voor die 60 euro meer zit je al op een sneller model.

Nu maar hopen dat het block van 4870 erop past.
Volgens mij zouden de huidige kaarten ook gewoon DX11 ondersteunen.
nu nog w8en op een bench :)
Niet echt boeiend. Zoals je ziet aan de specs. zal die in benches rond de 8-10% meer prestatie neerzetten.

Zoals een ander ook al had gemeld, qua innovatie op het GBU gebied gebeurt er de laatste 2 jaar vrij weinig... veel teveel hitte en herrie tov de prestatie en daarmee te hoge kosten op het gebied van electriciteitgebruik.
Als je bovenstaand fudzilla bericht leest, zou je er wel eens anders over kunnen denken. Als de shaders per clockcycle meer werk kunnen verzetten, en hoger geklokt zijn, zou de prestatiewinst wel eens hogere kunnen liggen dan alleen de verhoogde kloksnelheden doen vermoeden.
Jammer, de specs zijn niet zo lekker schokkend als ze waren bij de 4870..
Nu maar hopen dat de R800 wel een uberkaartje gaat worden =D

Die stickertjes van ati zelf op de koelers zijn wel altijd erg mooi :9~ , beter daan die stickers van die vage games..
Ben blij dat Ati tenminste ook een beetje aan mij denkt. :P Eindelijk weer een mooi kaartje met power connectoren aan de achterkant. _/-\o_
voor veel midi towers is een connector aan de bovenkant of onderkant wel een must ik had nog 3 mm over met het plaatsen van mijn kaart dus was blij dat er connectors aan de bovenkant zaten.
mischien dat bigs hier geen last van hebben maar mijn big tower werd me te veel hehe.
Maar voor desktops en mediacenters weer niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True