Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

AMD staat op het punt om de nieuwe HD 4890-videokaart te introduceren. Deze kaart beschikt met de RV790-gpu over een verbeterde versie van de RV770 uit de HD 4870. De RV790 zou zonder veel moeite een kloksnelheid van 1GHz kunnen bereiken.

ATI Catalyst HD 4890 1GHz

In het Verre Oosten zijn de eerste HD 4890-kaarten, die officieel pas op 9 april zouden worden uitgebracht, al in handen van consumenten terechtgekomen. Op het Chinese PCInlife-forum zijn zelfs al enkele overklokresultaten van de HD 4890 opgedoken. De gpu heeft een standaard kloksnelheid van 850MHz en geheugen dat op 975MHz is geklokt. Een Chinese PCInlife-bezoeker wist de gpu zonder speciale hulpmiddelen over te klokken naar de magische kloksnelheid van 1GHz. Het gddr5-geheugen kon daarbij op 1125MHz worden geklokt.

De stabiliteit van de overgeklokte kaart werd getest met behulp van 3DMark Vantage. Met de eXtreme-setting werd een score behaald van X5480, waarmee de kaart iets minder snel dan Nvidia's GTX285 zou zijn. Om de kaart koel te houden draaide de ventilator op vol vermogen, maar of dat ook noodzakelijk was, is niet duidelijk. Na de introductie van de HD 4890 zal moeten blijken of alle exemplaren de 1GHz-grens even eenvoudig kunnen overschrijden.

Vantage-score HD 4890

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Ik vind dat we nog niet kunnen vertrouwen op deze benchmarks, er komen namelijk nieuwe drivers waar deze kaart beter presteerd. Dit komt doordat hier nieuwe shaders in zitten welke niet in de voorgaande HD4xx0 zijn gebruikt, de nieuwe drivers zullen zorgen dat deze shaders beter gebruikt kunnen gaan worden. Hierdoor zal de kaart waarschijnlijk nog een boost krijgt van zo'n 10%.
Wat natuurlijk wel mooi is dat hij zo makkelijk overclock baar is, je hebt dan voor veel minder geld een kaart die net onder de GTX285 presteerd.

[Reactie gewijzigd door crepsly op 24 maart 2009 18:44]

Die je dan wel moet overclocken, ik weet niet hoe het met de temperaturen, stroomverbruik en garantie zit enzo maar het lijkt me dan verstandiger om dan een GTX285 te halen.
Reken d'r maar op dat ie zo goed over 'lijkt' te clocken omdat juist die drivers nog niet goed zijn door inderdaad die niet actieve sharderblokken, dat scheelt een hoop warmte, geen idee of je beter meer shaders kan hebben dan een hogere clockspeed, maar representatief is dit bericht niet.
Kan iemand dan mij vertellen tot waar de normale HD4870 geoverclocked kan worden met de normale koeling (op vol vermorgen dan)?

Sowieso is dit een mooi resultaat :) .

[Reactie gewijzigd door Ywa op 24 maart 2009 17:10]

Overdrive staat 820 Mhz toe als maximum, veel mensen weten deze kaart met andere tools ongeveer tot 850 Mhz te klokken.
Voor die 850MHz moet al een voltmod worden gedaan. Met soft voltmod van 10% meer volt op m'n Sapphire HD4870 512MB (reference model!) haal ik de 860mhz. Overigens is de koeling dan wel op max. Veel rek zit er niet meer in.
Dit is echter wel grappig aangezien ik die van mij makkelijk op 850Mhz kan zetten , zonder enige aparte tools ?
Ik heb een Gewone Sapphire HD4870 512mb editie
Screenshot: http://www.mediafx.eu/850mhz.jpg
Je hebt waarschijnlijk de blauwe Sapphire. Als je die hebt, dan is het geen reference model waarbij je een softmods kan doen. Die hebben sowieso een andere bios die andere limieten hebben voor OverDrive.

Weet je overigens zeker dat die 850MHz wel stabiel en artifacts vrij ? Ik haalde eerst 885MHz zonder een voltmod. Echter bij zware belasting van de kaart bleek het toch niet zo stabiel te zijn. Er waren "onzichtbare"artifacts aanwezig die ATI Tray Tools wel zag en ATI Tools niet. Zelfs bij 850 mhz waren die onzichtbare artifacts aanwezig, pas bij 825MHz waren ze weg.

Screenshotje
http://img516.imageshack.us/img516/8132/885yr5.bmp
Er is een O/C versie te koop van club3D die op gpu/mem 800 / 925 draait ipv 750 / 900

Ik krijg de HD4870 vandaag binnen. maar ik ga hem niet o/c
mem draait op 950 mhz (heb hem zelf ook)
ik heb de normale club3d hd4870 versie (die met die grote rode cooler dr op)omgetoverd tot een O/C versie .. werkt prima..

normale versie 512mb gddr5 gpu: 750 mem : 900
OC versie gpu: 800/925 mem : 950
mijne gpu: 750/925 mem: 1100
ik heb mijn asus 4870 1gb dark knight edition gewoon lopen op 885Mhz core en 1095Memory. Ik heb dit bereikt met gewoon Ati overdrive en de "standaard" dark knight koeling van asus.

de kaart blijf ook redelijk koel met de fan op auto of op 40% (mijn systeem zit overigens wel in een ATCS 840, ik heb dus hele goede airflow)

getest op artifacts met ati tools en als stability test heb ik ook 3dmark vantage laten lopen. Werkte prima. (ben nu op mijn werk, heb de scores niet bij de hand. Mocht iemand interesse hebben, kan je me een pm sturen, ik zal het abeantwoorden)

[Reactie gewijzigd door A.Nikiforov op 25 maart 2009 13:05]

5480, is dat niet wat weinig?
Hier wat referenties in de 3DMark Vantage eXtreme scores

http://hothardware.com/Ar...-GTX-285-Unveiled/?page=3
Ze hebben de Xtreme benchmark gedraait, dat zie je aan de X in de score. Normaal doet iedereen performance draaien
En dan lijkt me dat best veel, met mijn Q6600 op 3 Ghz en 4850 goed overclocked zat ik ergens aan 2700 denk ik.

Deze kaartjes gaan dus weer als zoete broodjes over de toonbank gaan :)

[Reactie gewijzigd door Th1x4nG op 24 maart 2009 17:09]

de vraag is wat de scores zijn op standaard.
5480 op 1ghz is leuk maar wat doet hij op stock
(gokje 4500-5000)
5 460 * 0.85 = 4 641

en als een gtx 260 216 al 4900 doet (en een 4870: 4173)
hAL bedankt.

dan heeft de 4890 daar dus eigenlijk al moeite met het bijhouden van een gtx 260
en een gtx 275 is al weer een stuk sneller. en 285 ook.

al is de prijs weer een stuk lager, is de performance dat dus ook
de score valt mij ietwat tegen in ieder geval.
al ga ik er wel 1 naast mijn 4850 proppen denk ik
of ik wacht op de volgende serie. hangt ervanaf hoe het loopt
Dat zie je dus helemaal verkeerd.

De HD4870 presteert iets beter dan de GTX260 216 in games.
De HD4890 presteert 20% beter dan de HD4870 in synthetische benchmarks.
Je zou dus kunnen stellen dat de HD4890 ook 20% beter zal scoren dan de HD4870 en de GTX260 216 ;)

[Reactie gewijzigd door Indy91 op 24 maart 2009 18:32]

Dat de 4870 beter presteerd als de GTX260 core 216 zou ik graag bevestigd zien worden door verschillende benchmarks.... Die kaarten presteren gewoon om het even, bij de ene site wint de ene nipt, bij de andere site de ander. Daarbij hangt het ook maar net van de driver af die men gebruikt, zo dicht zit het bij elkaar.
Dat de 4890 20% beter presteert in synthetische benchmarks staat ook nog niet vast; http://www.fudzilla.com/i...k=view&id=12701&Itemid=34 Deze 'gelekte' resultaten vielen vrij tegen... Maarja, of die waar zijn is allerminst zeker.
Ik persoonlijk geloof niet dat de in-game prestaties 20% hoger zullen liggen, misschien bij enkele gevallen, maar gemiddeld denk ik net wat lager.
Verschil is wel dat de HD4870 doorgaans wat goedkoper te krijgen is. Dan weet ik toch welke kaart ik wil hoor :P

Vergeet niet dat de HD4850&4870 een echte revolutie hebben ontketend. Toen ze net uitkwamen, was de HD4870 +/- even snel als de toenmalige GTX260, maar kostte bijna §100 minder! Als ATI er niet was geweest, betaalde je nu nog altijd §500 voor die GTX285.

Verder zijn synthetische benchmarks ook vrij letterlijk zo te interpreteren: Synthetisch. nVidia heeft altijd al goed gescoord op 3DMark-tests. Kijk maar naar verschillende 3DMark-tests van de 4870X2 vs. GTX295. De GeForce komt daar fenomenaal uit tov de andere, maar in games is het verschil echt bijlange na niet zo groot.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 24 maart 2009 21:38]

@darkjeric

goedkoopste HD4870 = § 174,50

goedkoopste GTX260 = § 159,60

Dus snap ook niet hoe je erbij komt dat de HD4870 wat goedkoper te krijgen is. Mag je mij wel een linkje geven.

Kheb trouwens de 1GB versie van de HD4870 gekozen omdat 512MB niet echt opweegt tegenover 896MB van de GTX260. Het verschil van 896MB naar 1GB is kleiner dan van 896MB naar 512MB.

Waarbij ik ook nog wil vermelden de je al een GTX260 OC edition hebt voor § 172,97, is alsnog goedkoper volgens mij.
Ze hebben het ook over de GTX260 c216 en die komt toch wel minimaal €190
de gtx260 216 en de 4870 1gig doen handjeklap per game, de ene keer is de ati sneller dan de nvidia weer. De meeste sites geven het een win naar gelang welke benches ze draaien en hoeveel waarde ze eraan hechten.

In mijn bescheiden mening zegt zo'n synthetic bench vrij weinig. het is een indicatie wat de pc kan, maar het is lang niet zeker of die ook goed werkt met games of andere grafische programma's.

Daarnaast is niet alleen de kaart maar ook de driver erg belangrijk, plus de instellingen op de pc. Dat is alleen wat meer consument gericht verschillend.
Nu maar inderdaad is kijken of ze allemaal zo goed zijn. Nu vraag ik mij alleen af welke drivers gebruikt zijn. Het lijkt me niet dat AMD/ATI nu al wil dat al die kaarten vrij verkrijgbaar zijn.

Het lijkt me ook niet helemaal correct die data die uitgelezen wordt aangezien op de afbeelding vervolgens 240 MHz staat.
In 2D-modus klokt de core terug ;)
En van wat ik kan opmaken uit de bron is er gebruik gemaakt van een beta-driver, niet 9.3 in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Woutoud op 24 maart 2009 17:32]

Doordat de RV790 bijna gelijk is aan de RV770 draaien de nieuwste drivers die kaart vast ook wel. En voor test omgevingen zijn ook drivers nodig, waarom zoude ze niet de gewone drivers gebruiken dan zijn deze meteen goed getest met de nieuwe kaart.
die club3d versie is ook niet echt makkelijk verder te clocken. Of ik heb een slechte versie. Ik ben wel benieuwd op wat voor voltages die nieuwe kaart loopt. Iemand hier enig idee van?
Was het ook niet zo dat de nvidia kaarten cheaten in 3dmark vantage door een cpu test door de gpu te laten af handelen zodat de nvidia kaarten altijd veel hoger scoren dan ze eingelijk zouden doen.

Edit: plaatjes bekijken helpt ook wel eens, cpu maakt weinig uit in deze test

[Reactie gewijzigd door Mr-G op 24 maart 2009 17:54]

Hm lekker, gaat de goede kant uit :)
Maakt de aanlokkelijkheid tot overstappen weer groter.
Ik heb zo'n vermoeden dat deze kaart ongeveer het zelfde zal gaan scoren als de GTX275.
Ik bedoel dat is toch bijna elke keer he die kaarten presteren bijna gelijk. en de eene keer heeft AMD iets betere drivers en de andere keer Nvidia dat maakt eigenlijk vooral het verschil nog. Maar ik ben wel blij als deze 2 kaarten dan ook op de markt staan dan zal de prijs van de huidige componenten weer wat omlaag gaan en zijn deze nog wat goedkoper dan nu. Ik ruik al een radeon 4870 of GTX260 voor deze zomer. misschien dat 4890 en gtx275 ook snel in prijs omlaag gaan dan zitten we er nog zo'n 10-30% beter bij he in prestaties.
Ik ben wel blij dat de huidige kaarten zo krachtig zijn en voor rond de 170 euro te krijgen zijn nu want nu is het teminste mogelijk om fatsoenlijk te gamen op een grote resolutie.
mooie kaart :9~ , helaas heb ik daar geen geld voor. en het beetje computer wat ik heb is al een bottleneck voor mijn huidege HD4670 :'(
en ik denk dat deze kaart niet alleen een aanpassing is van de RV770. want als de 4870 vaak niet eens de 900Mhz haalt en deze 1Ghz... en dat met ongeveer dezelfde koeler. er moet iets extra's aan de hand zijn.
en Freaq, ik denk dat jou informatie een beetje slecht is. want het verschil tussen de HD4870 en de normale GTX 260 is klein. de core 216 is niet zoveel beter. jij praat nu over een 20+% verschil tussen deze 2 kaarten. ik schat de score van 4900. want de kaart is iets meer als 15% overgeklokt. 4800*1.15= 5520 en als je dan slechtere scaling op hogere clocks meerekent klopt dit wel ongeveer.
Ik ben bang dat 3dmark weinig zegt. Een hd 4850x2 scoort 5800 punten. 200 minder dan een gtx 285. En we weten allemaal dat een hd 4850x2 10% sneller is dan de gtx 285 (misschien wel meer). Ik vind het knap dat de hd 4890 in de buurt van de hd 4850x2 komt!