Fujitsu laat bestuurder eigen auto van bovenaf zien

Fujitsu heeft een nieuwe techniek ontwikkeld die met behulp van vier camera's een volledig overzicht kan genereren van wat zich rond een auto afspeelt. De chauffeur kan daarbij zelf het virtuele camerastandpunt kiezen.

De beelden van de vier camera's, die rondom een voertuig als een auto geplaatst worden, kunnen gecombineerd worden om de chauffeur zo een volledig beeld rondom de auto te geven. De automobilist kan zo profiteren van de extra informatie die de camera's leveren, waardoor de veiligheid van de inzittenden en andere verkeersdeelnemers vergroot wordt. Anders dan het beeld dat een standaard achteruitrij-camera levert, zorgt Fujitsu's systeem voor een overzichtsbeeld waarbij het camerastandpunt door de gebruiker gekozen kan worden: een helikopterbeeld is daarbij mogelijk, maar ook een gezichtspunt van achter, voor of opzij is realiseerbaar.

Om de beelden van de camera's in een virtueel 3d-beeld om te zetten, heeft Fujitsu software ontwikkeld die met behulp van een grafische chip de benodigde berekeningen uitvoert. De opengl-chip werd door Fujitsu Microelectronics ontwikkeld en kan voor embedded doeleinden gebruikt worden. De huidige techniek van Fujitsu is in staat binnen 30ms de vier camerabeelden te combineren en tot een virtueel 3d-beeld te vormen. Wanneer de chauffeur van camerastandpunt wil veranderen, interpoleert de software de beelden, zodat een vloeiende camerabeweging gesimuleerd wordt.

De techniek stelt de bestuurder in de toekomst in staat een surround-beeld van zijn auto op te roepen, waarbij het camerastandpunt aan de situatie aangepast kan worden. Zo kan bij parkeren voor een vogelpersectief worden gekozen, terwijl de camera bij achteruitrijden in de rijrichting gedraaid kan worden. Ook bij kruisingen kan het systeem voor meer overzicht zorgen, te meer omdat de beelden altijd volledig geïntegreerd zijn en de chauffeur geen afzonderlijke displays hoeft te bekijken om het overzicht te houden. Fujitsu is van plan de soc-techniek geleidelijk voor de auto-industrie beschikbaar te maken, waarbij het bedrijf ook naar de transportindustrie en het openbaar vervoer zal kijken.

Fujitsu's cameratechniek voor auto's

Door Willem de Moor

Redacteur

17-11-2008 • 15:27

60

Reacties (60)

60
56
11
7
0
0
Wijzig sortering
Als je de link volgt zie je dat je meer opties hebt, waarbij het dus niet allemaal zo enorm vervormd is als op het plaatje.

De gewone top-down view
Perspective view
Front view
Nog twee sample views

Prachtige techniek als je het mij vraagt.
Door deze beelden te zien lijkt het mij ideaal als dit met een multitouch-interface integreren, of tenminste een trackbal, zodat je snel kan zien of je niet ergens tegen aan botst.
Anoniem: 275892 17 november 2008 15:59
Infinity gebruikt deze techniek al een tijd.

Volg link voor een filmpje met demonstratie:
Infinity
Verschil is dat deze techniek alleen naar beneden kijkt. Maar daarnaast zie ik wel andere ideale toevoegingen, zoals de verwachte rijrichting.
Ik hoop dat de kwaliteit van de afbeelding nog wel enigszins verbeterd. Verder ook leuk als je dit bijvoorbeeld kan combineren met surround sound uit de omgeving buiten het voertuig wat hoorbaar is d.m.v. luidsprekers in het voertuig. Dan zie je niet alleen op het beeldscherm wat er zich afspeelt rond je auto maar dan zit je er echt helemaal midden in.
Ik denk dat het er hier toch meer om gaat dat je er van op de hoogte bent dàt er 'iets bewegends' in je dode hoek zit, en niet zozeer wat datgene precies is. Ik zou het juist beter vinden als het scherm versimpeld wordt en bewegende objecten (mensen, dieren) als rode vlekken worden aangegeven. Dan ben je binnen één oogopslag gewaarschuwd zonder dat je paaltjes van katten en stilstaande auto's van rondcrossende pizzabezorgers moet onderscheiden.
Nouja, ik denk dat een paaltje ook wel handig is om weer te geven hoor

(schadeformulier, wie is verantwoordelijk voor de schade: DE AUTO! stomme paaltje stond niet op het scherm :+ )
maarja, een fietser die stilstaat beweegt niet, een geparkeerde auto beweegt niet, paaltjes en dergelijke bewegen niet en toch wil je weten als ze aanwezig zijn. Bovendien moet je dan niet met een camera gaan werken maar met beweging sensoren. Wat niet wegneemt dat je ze zou kunnen combineren. Als stel ik mij de vraag of mensen niet teveel zouden vertrouwen op de techniek, als je kijkt naar de luchtvaart, daar heeft men net hetzelfde probleem gehad. Piloten vertrouwden hun instrumenten blindelings waarop er een paar vliegtuig ongelukken gebeurt zijn waarop men de opleiding heeft aangepast.
je wilt weten dat ze aawezig zijn, ik zeg ook niet dat ze in het door mij beoogde systeem helemaal niet zichtbaar zijn, maar het is veel belangrijker om bewegende objecten door te hebben. Op het moment dat je naar je auto toe loopt of naar de positie waar je je auto in wilt parkeren rijdt neem je de omgeving (geparkeerde auto's, paaltjes, obstakels) al in je op. Die objecten zorgen dan ook niet zo vaak voor problemen. Het zijn de objecten die snel en onberekenbaar van plaats veranderen waar je van wilt weten waar ze zich bevinden en welke baan ze afleggen.

Nog een klein ideetje: een warmte-detector zodat het apparaat kan zien welke geparkeerde auto op aan het starten is voordat je dat zelf doorhebt :)
maar dan zit je er echt helemaal midden in.
dat zit je toch altijd? dit gaat namelijk om een echte auto.
Wat nu als de camera het 'mis blijkt te hebben' wie is er dan verantwoordelijk??
Het is uiteraard prima voor als hulpmiddel, vooral voor bijvoorbeeld vrachtauto's of auto's / busjes met een dode hoek, maar het moet als hulpmiddel gezien worden.
Qua geluid: Zet je muziek zachter en open desnoods een raam :+

[Reactie gewijzigd door soepah op 23 juli 2024 20:31]

Nee, maar alsof een beeld niet kan blijven hangen of een vertekend beeld kan geven... En er komt ook nog software bij kijken die interpoleerd, als je weet wat dat is snap je ook dat er dingen kunnen verschijnen die er in het echt niet zijn ;) Daarbij, alles kan fouten maken...
Nou, de mensen maken de fouten. Die software doet gewoon wat hij moet doen.
helaas dat software wordt geschreven door mensen ;)
Goede zaak, aangezien de achteruitrij-pieper nog wel eens een voorbij lopende voetganger 'over het hoofd' ziet (in ieder geval bij mij).

Deze techniek geeft de bestuurder een duidelijkere indruk van wat er om hem heen gebeurd.
Erg creatief van Fujitsu!

Er zal wel een flink kostenplaatje aan zitten, maar gelukkig dat het dit keer niet een automerk is dat het ontwikkeld, maar een hardware-fabrikant.
Dan blijft het niet exclusief bij één merk die het daarna peperduur wil verkopen.

[Reactie gewijzigd door ByteDelight op 23 juli 2024 20:31]

Daar is de achteruitrij-pieper ook niet voor bedoeld! Het doel daarvan is dat je bij het inparkeren weet hoever je van een muurtje afzit.

Dit klinkt wel als een mooi hulpmiddel, alleen hoop ik niet dat het bestuurders 'lui' maakt door enkel hierop te vertrouwen.
Nee, het is het doel dat je de obstakels achter je hoort. Of dat nou een voetganger, paaltje of muur is maakt verder niet uit.

Dat veel van die dingen vaak zo af zijn gesteld dat ze:
1. Muren al slecht dedecteren.
2. Ook asfalt dedecteren.
3. Muren 'alvast' dedecteren op 2 meter afstand.
Maakt het wat mij betreft rotdingen. Bij inparkeren met een blind busje gooi ik vaak liever de deur open als ik het slecht zie in de spiegels (heb ik vooral bij hekken). In dat opzicht zie ik dit wel als een verbetering, mits de afstanden realistisch weergeven kunnen worden :)
Wat voor auto's rijd jij mee? De af-fabriek piepers waar ik tot nu toe mee heb gereden werken prima. Enige uitzondering was een betonnen paaltje dat in het gras lag, en er niet eens bovenuit kwam. Bumper gaat door het gras heen, en *schraaap* dat was een kras. Maar met een camera had je die ook niet gezien.

Ik ben trouwens benieuwd hoe ze de 'dode' hoeken weergeven met de vogelvlucht. De camera's zitten op de bumpers, dus je kan niet voorbij de auto naast je kijken.

[Reactie gewijzigd door MBV op 23 juli 2024 20:31]

Goede zaak, aangezien de achteruitrij-pieper nog wel eens een voorbij lopende voetganger 'over het hoofd' ziet (in ieder geval bij mij).
Dan heeft die voetganger wel heel erg ultrasoon-dempende kleding aan, of de sensoren zijn erg vervuild, want de 4-sensor-parkeerhulp van de Conrad die ik op mijn auto heb gezet is heel gevoelig. Een hand op een kleine meter afstand ziet 'ie nog gewoon.
Dit kan wel eens de oplossing zijn voor het dode hoek probleem, een uitvinding zeker geschikt voor de vele rontondes in Nederland.
het is niet meer dan een leuke gadget voor de auto, maar dit lijkt inderdaad op dé oplossing voor het dode hoek probleem van vrachtwagens.

Op dit moment zijn sommige vrachtwagens niet alleen in het bezit van een dode hoek spiegel maar ook nog een extra spiegel om te zien wat er voor de vrachtwagen is.
Helaas heb ik proefondervindelijk moeten meemaken dat dit nog altijd niet een ideale oplossing is en dat fietsers vaak alsnog moeilijk te zien zijn. Door dit systeem zou niet alleen de dode hoek veel overzichtelijker worden ook zou meteen een duidelijker overzicht ontstaan voor de chauffeur wat er zich direct achter hem bevind. Het is alleen nog een moeilijke opgave om dit systeem zo te ontwikkelen dat het makkelijk is in gebruik en dat het je niet te veel afleid van de rest van het verkeer.

toch hulde voor het idee, kan potentieel veel levens redden en gewonden voorkomen.
Dan moet het gezichtsveld nog wel wat worden uitgebreid. Een fietser met een snelheid van 25 km/u zie je met dit beeld niet op tijd aankomen.
Het is dan ook geen vervanging van de spiegel, dit is alleen handig om dode-hoeken te voorkomen.
De beelden van de vier camera's, die rondom een voertuig als een auto geplaatst worden, kunnen gecombineerd worden om de chauffeur zo een volledig beeld rondom de auto te geven.
Maar dan heb ik dus camera's OM mijn auto heen staan? Wat is het nut? Nogal logisch dat er een soort bol waar je in zit gecreeerd kan worden...

Lijkt mij dat de auto juist voorzien wordt van camera's, en die camera's vervolgens via een berekening de omgeving schetsen. Want zoals het nu wordt uitgelegd, lijkt het bijna alsof je een soort kooi om je auto heen hebt :P

Gezien de afbeeldingen in de foto lijkt me dat wel het geval, maar erg duidelijk komt dit niet uit de tekst?

[Reactie gewijzigd door Henk op 23 juli 2024 20:31]

Nee, de camera's zullen op de 4 hoeken van de (vracht) auto (dus rondom) gemonteerd worden. Omdat de camera's een zicht hebben van 270 - 360 graden heb je nogal snel een fish-eye beeld.

Maar vooral voor vrachtwagen bestuurders is dit een uitkomst want het ministerie van Verkeer en waterstaat is recent tot de conclusie dan alleen de toevoeging van de dodehoekspiegel niet voldoende is en dat er maar een extra spiegel bij moet komen. Uiteraard voor rekening van de transport sector.

Hopelijk kunnen de (achter) camera's dan wel gemakkelijk los gemaakt worden zodat ze ook gemakkelijk op een andere oplegger bevestigd kunnen worden. Verbinding met het systeem is dan bij voorkeur draadloos.
Mooie van NOG meer spiegels is altijd dat je maar net op het juiste moment in de juiste spiegel moet kijken. De spiegel zelf creert natuurlijk ook een dode hoek. En ik heb in mijn nieuwe Volvo een camera met fisheye-lens die zowel de dode hoek voor als de dode hoek rechts naast weer zou moeten geven. Deze kijkt langs de voorruit recht naar beneden, waardoor je rechts naast je niet meer ziet dan met de aloude spiegels.
Rondom, aan de auto vast, naar buiten gericht. (maar ik heb er ook 2x overheen moeten lezen hoor)
eerste wat ik dacht was gta IV

maar serieus, ik denk dat dit de bestuurder behoorlijk afleid van de weg...
Je hoeft er niet continu op te kijken. Vooral met het inparkeren en (achteruit) wegrijden van een parkeerplaats lijkt mij deze techniek zeer handig. Kan je net ff ietsje verder kijken dan wat jij zelf kan zien.

Of ondersteunen de camera's dat nog niet?


Overigens zeer lelijk beeld op het moment maar veel belovende techniek.
maar serieus, ik denk dat dit de bestuurder behoorlijk afleid van de weg...
Duh. Met de cameras zie je alles rond je in één beeld en hoef je niet meer voor je of in de spiegels te kijken.
Denk niet dat je dat systeem op de snelweg wilt gebruiken. :')
Ik zie niet waarom het niet aangepast kan worden om ook daar nuttig te zijn. Denk aan de vele racespellen waar het makkelijker is met een zicht van buitenaf dan van in de bestuurderszetel. Soms zie je ook moeilijk wanneer iemand van opzij komt of wanneer je zelf vlot kan invoegen.
Ik zie niet waarom het niet aangepast kan worden om ook daar nuttig te zijn.
Ik denk dat op de snelweg (met zo'n 120km/u) de vertraging te groot zal zijn.
Er staat nu dat de vertraging minimaal zo'n 30ms is (dat is namelijk de rekentijd) en dan ben je met 120 km/u al 1 meter verder.
Da's ook echt veel hè, op de snelweg... ;)
In veel situaties kan juist een meter het verschil maken, helemaal wanneer het verkeer druk is bijvoorbeeld rond de spits.
in de spits rij je ook niet tegen 120, eerder tegen 60
Gezien het feit dat de gemiddelde reactiesnelheid tussen de 600ms (optimistisch) en de 1400ms ligt, is het verschil inderdaad niet zo heel groot, minder dan 5%. Ik denk dat 5 jaar ouder meer invloed heeft op de reactiesnelheid dan die 30ms.
Sorry maar er staat: "De huidige techniek van Fujitsu is in staat binnen 30ms de vier camerabeelden te combineren en tot een virtueel 3d-beeld te vormen." Dus maximaal 30ms, niet minimaal.
Daarbij zal de snelheid al weer verbeterd zijn tegen de tijd dat het aangepast is om op de snelweg te werken.
1 meter is echt niet veel, voordat jij in je spiegel hebt gekeken en weer terug naar voren ben jij al een meter verder. Onthoudt wel dat 30ms per seconde een framerate van meer dan 33 frames per seconden geeft. Ik denk niet dat 30 ms opvalt.
Als jij een keer goed over de schouder kijkt om te zien of er niets zit ben je echt veel langer bezig dan 30ms. Dat vind niemand een probleem, het is zelfs verplicht. Dus volgens mij is dit een methode om sneller te zien of de weg wel of niet vrij is. En je hoeft er je nek niet eens voor te verdraaien.
Ik zie het dus wel zitten.
Het zou een goede vervanging of ondersteuning van de spiegels zijn. Bij dingen als invoegen kan je inderdaad misschien meer overzicht creëren. Maar door de voorruit kijken lijkt me toch nog onmisbaar, c0d1f1ed..

Bovendien mogen ze dan ook nog wel wat aan het beeld doen: op het plaatje hierboven heb je een duidelijk beeld tot op hooguit 2,5 m van je auto. Dat heeft op hoge snelheden weinig nut.
Het zou een goede vervanging of ondersteuning van de spiegels zijn. Bij dingen als invoegen kan je inderdaad misschien meer overzicht creëren. Maar door de voorruit kijken lijkt me toch nog onmisbaar, c0d1f1ed..
Vervanging van je spiegels lijkt me voorlopig niet, daarvoor is het bereik te klein. In je spiegel kan je een heel eind achter je kijken als daar niemand met hoge snelheid aankomt. Tegen dat je die persoon ziet op je display is het kaboem.
Maar voor het parkeren is het een mooi hulpmiddel. Het inschatten van de resterende afstand tot de auto voor/achter/naast je is niet altijd voor iedereen even gemakkelijk. Zeker mensen die maar eens om de drie weken moeten parkeren bij wijze van spreken.
Gruwelijk,.. nu nog in HD en met radar functies om obstakels duidelijk weer te geven! ;)
Misschien een deftig alternatief voor de niet werkende dodehoekspiegel van vrachtwagens?
Er zullen dan echter waarschijnlijk 2 of 4 cameras meer gebruikt moeten worden

[Reactie gewijzigd door D-rez op 23 juli 2024 20:31]

Anoniem: 264658 17 november 2008 15:34
Zou zoiets ook gebruikt kunnen worden om doden hoeken zichtbaar te maken op bijv vrachtwagens?
Ja het zou zker een oplossing zijn voor de dode hoek! Maar het is iig een begon deze technologie:D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.