Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

De Nederlandse televisiezender SBS heeft deze week de website Programma Gemist in de lucht gebracht. Via de site wil de zender een overzicht bieden van alle televisie-uitzendingen die in Nederland via internet te bekijken zijn.

SBSDe website www.programmagemist.nl is nu drie dagen in de lucht en ziet er op dit moment nog kaal uit. Content is echter al aanwezig: de pagina bevat een geordend overzicht van televisieprogramma's met linkjes naar de webpagina waar videobeelden bekeken kunnen worden. Ook bevat de pagina een lijstje met linkjes naar de overzichten met te bekijken programma's van de verschillende landelijk uitzendende Nederlandse omroepen.

De website wordt onderhouden door SBS, maar dat wil niet zeggen dat programma's van die commerciŽle omroep een opvallendere plek krijgen op Programma Gemist. Het is namelijk de bedoeling dat de website een volledig en goed overzicht geeft van de Nederlandse tv-uitzendingen die via internet zijn terug te kijken. Volgens Thomas van de Weerd, internetmanager bij SBS, zou Uitzending Gemist die functie kunnen vervullen, maar doordat daar alleen de programma's van de publieke omroepen zijn te vinden, gaat dat op dit moment niet. Hoe SBS geld wil verdienen met de site is nog niet vastgesteld.

Van de Weerd vertelt verder dat zowel over het ontwerp van de website als over de inhoud de komende tijd verder nagedacht gaat worden. Het is in ieder geval de bedoeling dat het design basic en transparant blijft. Over de inhoud van de site weet Van de Weerd te vertellen dat er uitbreiding gaat volgen. Verschillende regionale omroepen willen namelijk ook op deze wijze hun programma's gaan verspreiden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Als ze nou eens 1 euro vragen voor een jaar lang gebruik van programma gemist. Dat moet toch prima zijn?

Of ben ik hier te naief?

(100.000 geregistreerden, 100K per jaar voor enkel en alleen hosting en dikke verbindingen. Tel daarbij op reclame inkomsten en je hebt toch een enigzins draaiende site?)

nb: die 1 euro staat voor een gebaarlijk bedrag waardoor mensen er makkelijk voor kiezen om het te doen, kan ieder bedrag tussen de 1 en 10 euro zijn eigenlijk, mischien met een data limiet of aantallen limiet? Best wat van te maken als je het mij zo vraagt!

[Reactie gewijzigd door ErA op 9 juli 2008 22:07]

Dan vergeet je nog alle andere kosten, onderhoud, ontwikkelingskosten enz. enz.
Maargoed abbonementen hierop zouden natuurlijk wel een goed idee zijn, al zou ik wat interactieve reclame ook niet erg vinden mits ik hierna niet meer lastig gevallen wordt voor een X aantal filmpjes (zoals bijvoorbeeld bij de KPN hotspots, als je niet wilt betalen dan kun je gewoon een flash filmpje zien waar je wat handelingen moet uivoeren waarvoor je dus 15minuten gratis internet krijgt).

[Reactie gewijzigd door Joshua op 9 juli 2008 22:12]

Dat is niks. Geld kunnen ze beter binnen gaan halen door reclame, levert denk ik meer op (reclamespotjes e.d., de tv zenders kunnen er ook op draaien, een website dan ook wel) ipv 1 euro te vragen p.p. het maakt de drempel veel lager.

Trouwens, er is toch ook tvopjepc.nl

Wat maakt dit beter? sowieso is dit natuurlijk 1000x niks op snelheid, overzicht, mogelijkheden, inhoud, en vooral design.
Het lijkt erop dat het niets meer is dan een portal, ze geven zo te zien zelf geen feeds door. Het lijkt me onwaarschijnljik dat er dan door gebruikers betaald gaat worden.
Eerst dacht ik dat hier een persbericht over was gegeven maar dat blijkt dus niet zo te zijn, als je de oorspronkelijke bron pakt (tweakers -> emerce -> marketingfacts..) dan zie je het woord 'stilletjes' in de titel.

Maar dat terzijde, ook al is hier geen persbericht over gemaakt is dit toch niet goed te keuren. Ik geloof niet dat _iemand_ dit op dit moment handig vind. Dan zet je zoiets in een /beta/ map oid, maar langzaam fases erin gooien lijkt mij geen goed idee. Maak toch gewoon even een goed plan van wat je wilt en ga het maken. Als het af is zeg je het op je tv zenders en maak je een persbericht. Dit is toch gewoon onzin, het lijkt op een hobby site door een amateur die net begonnen is met z'n php boekje, kijk ik kan een website maken!

Als tv station heb je toch je reputatie (zover SBS die had..) om in stand te houden, konden ze geen betere internet manager vinden? Of wacht, dit past precies bij SBS's programma's. :+

Trouwens, de dns van programmagemist.nl wijst wel naar een IP adres dat in de range zit van andere SBS sites. Dus het wordt niet gehost bij WideXS.

[Reactie gewijzigd door Arietje op 9 juli 2008 23:58]

Het feit dat mr. van de Weerd het domein op zijn eigen naam heeft geregistreerd en de on-professionaliteit deed mij vermoeden dat hij zichzelf alleen maar uitgaf voor Internet-manager van SBS en op deze manier een waanzinnige promotie-stunt uithaalde. Maar helaas... de website is echt van SBS. Ik zou me schamen om met zo'n website in de openbaarheid te treden... XBMC XOT:uzg heeft al deze zenders/ uitzendingen ook netjes op een rijtje... maar dan kun je ze ook meteen afspelen!
Een mooi initiatief, dat mij veel breder overkomt dan de site van de publieke omroep.
Hoe SBS geld wil verdienen met de site is nog niet vastgesteld.
Dus even afwachten of de site een succes wordt.
Zolang het blijft bij reclamebanners lijkt het me niet erg, maar waarom linken die programma's van SBS ook gewoon naar de site van SBS. Lijkt me dat je als initiatiefnemer juist integratie kunt doen op deze site waardoor je juist jouw programma's beter kunt promoten.

Vind het een goed idee, maar hoop niet dat dit een melkkoe gaat worden.
Ik vraag me zelfs af in hoeverre het echt van SBS is.

onderaan de pagina:
Wat wil jij op Programma Gemist? programmagemist@gmail.com

Komt toch echt niet profi over met een gmail account.

Daarnaast is de site traag, kaal, lelijk,en onoverzichtelijk. Het is niet duidelijk wat hun business case is.

Kortom het is nu al gedoemd te mislukken wie of wat er ook achter zit.

Toen ik de titel las dacht ik dat SBS nu eindelijk eens RTL en de publieke omroep ging volgen met een gemist website. Maar het is meer een startpagina met links naar anders websites.
Een whois op het domein geeft ook vage informatie, daar sbs.nl geregistreerd is door
SBS000025-VRDIG
SBS Broadcasting B.V,
Rietlandpark 333
1019DW AMSTERDAM
Netherlands

en programmagemist.nl door
WEE009016-WIDEX
T van de Weerd
<persoonlijk adres in Utrecht>
Netherlands

DNS etc klopt ook voor geen meter...

Tevens ziet het er inderdaad totaal niet profi uit.

[edit]
zie net dat die ene Thomas van SBS is, toch vreemd dat ze het op deze manier registreren en niet onder het SBS handelsmerk en de DNS van Veronica?

[Reactie gewijzigd door cyberde op 10 juli 2008 11:17]

de website is voor zover ik kan zien alleen een door link site. geen eigen content of streaming.
Derhalve kun je je afvragen of ze niet in de problemen komen wanneer ze geld gaan verdienen met doorlinken naar content die door o.a. uitzendinggemist.nl gehost wordt.
Volgens SIDN staat de website ook niet op naam van SBS Broadcasting, maar op naam van een particulier persoon, namelijk die internetmanager van SBS, Thomas van de Weerd.

Ik krijg daarom ook meer de indruk dat die internetmanager zijn eigen projectje heeft opgezet, dan dat hij in opdracht van SBS werkt. Ook door dat amauteuristische e-mailadres en de kaalheid van de site. Een professioneel bedrijf als SBS zou zoiets toch nooit doen? Die ontwikkelen eerst een volledige website, voordat ze hem aan het publiek openstellen. En die zorgen wel voor een degelijk e-mailadres. En voor een design dat ook werkelijk 'design' genoemd mag worden. Ik zie ook nergens een fatsoenlijk persbericht van SBS zelf?

Kortom: het is gewoon een one-man-project!

[edit] ik zie dat mijn bovenbuurman precies hetzelfde heeft gezegd :) we zijn in ieder geval eensgezind ;) volgende keer even doorscrollen |:(

[Reactie gewijzigd door chezrene op 10 juli 2008 18:20]

Wat dacht je van reclame?
Als er veel mensen kijken betekent dat ook dat de reclame waarschijnlijk ook veel gaat opleveren.
Weet je zeker dat het van SBS is? Onderaan de pagina staat namelijk een gmail-adres, en dat doet nou niet echt professioneel aan...
Weet je zeker dat het van SBS is? Onderaan de pagina staat namelijk een gmail-adres, en dat doet nou niet echt professioneel aan...
Volgens de Whois-informatie is de site particulier eigendom van bovengenoemde Thomas, uit Utrecht. Desalniettemin een leuk alternatief (hoewel er weinig leven in de site lijkt te zitten momenteel).

Date registered: 15-04-2004
Record last updated: 30-06-2008

Edit: inderdaad (refererende naar onderstaande reactie: ik had het al ge-edit). :)

[Reactie gewijzigd door Hans van Eijsden op 9 juli 2008 22:22]

Geen particulier initatief. Die "iemand uit Utrecht" is Thomas van de Weerd, en laat die nu dus, volgens het artikel, internetmanager van SBS zijn. Het is dus wel degelijk iets van SBS.

Blijft wel vreemd dat ze de site niet zelf hosten (staat bij WideXS) en dat hij inderdaad zo vreselijk traag is. Hier was hij pas na een kleine minuut geladen.
Als het van SBS is waarom is het dan op een 'particulier' aangemaakt in plaats van SBS zelf?

Want als je SIDN op sbs.nl en myvideo checkt krijg je SBS Broadcasting B.V als resultaat :).
Mja dit lijkt me inderdaad gewoon een projectje van de heer van de Weerd.

Al mag ie wel wat meer uitgeven aan servers denk ik :P

Al komt dit ook gewoon door de piek van tweakers.net bezoekers.
Zoals vermeld in de bron (artikel van Emerce, op diens beurt weer verwijzend naar artikel van Marketing Facts) is deze site stilletjes/beta van start gegaan. Volgens mij als publieke speeltuin. Wat dat betreft zou ik niet raar opkijken als het domein binnenkort op naam van SBS staat, op hun eigen platform komt te draaien en iteratief doorontwikkeld.. O-)
INderdaad zeer onprofessioneel. Mijn eerste indruk was: ff op refresh drukken, hij heeft de CSS niet geladen.
Tot mijn schrik kwam ik er achter dat er geen opmaak op de site voorkomt.
Dat bied echter wel mogelijkheden voor mobiele apparaten. Maar maak daar dan een apparte site voor.

Ben benieuwd hoe lang de site bannerloos blijft (misschien wordt het ontwerp, incl banners nog gemaakt).

Overigens een leuke dienst. Maar zoals ErA hieronder zegt, abonnements vorm lijkt me ongeschikt. Andere sites zijn namelijk allemaal gratis.
Of gaan ze de videos zelf hosten? Dat mag denk ik niet i.v.m. rechten van de omroep (of het kost ze weer geld).
Errug traag en door dat email adres en verder helemaal geen disclaimer of wat dan ook komt het inderdaad erg onproffesioneel over.

Het is overigens niet zo dat de videostreams op deze site gehost worden, dit is een doodnormale doorlink pagina.
Klik bijvoorbeeld de lama's aan en je komt uit op BNN .nl

[Reactie gewijzigd door bapemania op 9 juli 2008 22:18]

Ik wilde kijken, eerste wat opvalt het is nogal traag. Ik hoop dat dat aan mij ligt anders zie ik toch in ieder geval een probleem.

Ben benieuwd of dit wat gaat worden, als dit opgezet was door externe/onafhankelijke partij dan had ik er meer in gezien.
Zo te zien draait het op Ruby on Rails, volgens mij hebben ze de cache mogelijkheid nog niet uitgeprobeerd.
X-Powered-By: PHP/5.1.2

Lijkt me duidelijk.
Dat vind ik knap :).
Ik ben toch een redelijk ervaren internet consultant en kon dat er niet uithalen. Netcraft trouwens ook niet.
Klopt, bij mij laad de site na 15 seconden of iets dergelijks. En dan heb ik alleen nog de titel. :)
Voordat hij op tweakers stond (toen het bericht werd aangekondigd) heb ik al gekeken en toen was hij wel snel. Denk dat ze nu een kleine piek hebben ;)
dat die alleen publieke zenders toont, en wťl werkt
Die heeft alleen uitzendingen van de publieke omroep (Nederland 1 t/m 3 dus), terwijl ProgrammaGemist dus kennelijk van *alle* omroepen, inclusief de commerciele, uitzendingen gaat hosten.
Al linkt deze ook gewoon door naar de pagina's van de omroepen.
Zie het artikel:
zou Uitzending Gemist die functie kunnen vervullen, maar doordat daar alleen de programma's van de publieke omroepen zijn te vinden, gaat dat op dit moment niet.
Uitzending gemist is alleen voor de publieke omroep. Verder is rtlgemist.nl alleen voor rtl, en sbsgemist.nl alleen voor sbs6. Programmagemist.nl wil deze 3 sites combineren zeg maar, wat naar mijn mening een goed initiatief is.
De site doet weinig anders dan linken naar de verschillende websites van de omroepen. Is dat nu zo speciaal? Het werd pas interessant als ik op diezelfde site ook meteen alle afleveringen kon bekijken, maar nu zit ik alsnog op 10 verschillende sites...
Mja, nadeeltje, al is zoiets wel handig voor in je bookmarks :)
Duidelijk geval van komkommertijd: een verzameling van relevante links aanbieden is niets nieuws, maar soms wel zo effectief. De gemiddelde Nederlander weet vaak amper bij welke omroep wordt uitgezonden en is hier sneller uit de voeten dan de afzonderlijke websites af te lopen.
Helemaal onderaan de pagina staat: "Wat wil jij op Programma Gemist? programmagemist[at]gmail.com ".

Dat komt niet echt professioneel op mij over, zo'n Gmail adresje. :O

[Reactie gewijzigd door Ad4NL op 9 juli 2008 22:44]

Jammer, geen extra SBS programma's.
Alleen wat grote shows. o.a. # De nieuwe Uri Geller.

Niet dat ik veel sbs kijk maar je kan dus maar een heel klein percentage bekijken.

edit.
het zijn dus puur drie sites bij elkaar, niet meer niet minder.
Je wordt gewoon doorgelinkt wat het dus helemaal niet makkelijker maakt.

[Reactie gewijzigd door rob87 op 9 juli 2008 22:51]