Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Slechts een paar dagen nadat Lenovo een umpc aan het grote publiek voorstelde heeft nu ook Fujitsu een vernieuwde minilaptop gepresenteerd. Het apparaat heet LifeBook U810 en heeft nu ook hsdpa aan boord.

Klanten die de LifeBook U810 voor 999 dollar aanschaffen, krijgen een laptop in handen die iets minder dan 1,4 kilogram weegt. Het apparaat beschikt over een Intel A110-cpu die op een snelheid van 800MHz draait, 1GB aan intern geheugen en een harde schijf met een capaciteit van 40GB. Voor verbindingen met de buitenwereld is wifi (802.11a/b/g), ethernet en bluetooth aanwezig. Verder zijn vanaf nu ook hsdpa-verbindingen mogelijk.

Het wsvga-scherm van de umpc is 5,6" groot en heeft een resolutie van 1024x600 pixels. Verder zijn een touchscreen, dat met de meegeleverde stylus bediend kan worden, en een 0,3 megapixel webcam aanwezig. Als accu wordt een lithium-ion-batterij meegeleverd, die goed is voor een gemiddeld gebruik van ongeveer 5,5 uur. De LifeBook U810 draait Windows Vista Home Premium.

LifeBook U810
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Eh, excuse me if I'm wrong, maar de U810 is al langer uit. Tweakers heeft hier zelf al over geschreven in augustus vorig jaar. LINK!
Het enige wat er vernieuwd aan is is de HSDPA.
@ TomWij, Vista zat er vanaf de launch standaard op.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Sicarius op 8 januari 2008 10:16]

Ja snap het ook niet heb zelf de U810 al paar maanden en hij was als nog eerder uit in azie als de U1010.
Inderdaad, lijkt me een vergissing.

Reacties op verschillende sites dateren al van September 2007...

http://reviews.cnet.com/l...1_7-32600944.html?tag=sub

[Reactie gewijzigd door TomWij op 7 januari 2008 22:29]

De LifeBook U810 draait Windows Vista Home Premium.
Dat kan toch nooit goed gaan? Het draait al kut op budget laptops met een veel snellere CPU, en dan gaan ze op een 800MHz CPU Vista draaien? Voor mij al reden genoeg om er ver uit de buurt te blijven (buiten de prijs, die voor het product wel meevalt, maar wat ik er niet voor over heb)
Dom dat de reactie boven mij onderuit gemod wordt want ik denk dat je hier wel een punt hebt. Hoe goed draait Vista op een dergelijk apparaat want het klinkt me niet echt lekker in de oren.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 7 januari 2008 22:04]

Het is natuurlijk maar net hoe men de computer inricht - als men alle overbodige grafische effecten uitzet dan is 800MHz wel degelijk voldoende.

Alleen moet je dan niet meer willen doen dan standaard office en internet werk - beetje meer eisen van het apparaat is dan niet meer verstandig...
En als je dat doet, kan je beter een EEE-PC kopen, en daar XP op gooien, dan ben je veel goedkoper uit, en kan je dezelfde dingen.
Een vriend van mij heeft dit gedaan, en het ding draait prima. (ook al draait er in feite niets, door afwezigheid van een harde schijf)

Echt een super dingetje, die EEE.
Wanneer een umpc met zo'n zwakke CPU komt, en met zo'n zwaar besturingssysteem, is het gewoon vrááágen om problemen.

Bovendien hebben we het hier over Fujitsu, wat ik sowieso al niet als het beste computer-merk durf te bestempelen.
Offtopic
EEE PC's zijn alleen nog maar geleverd met Taiwanees toetsenboard? Of stuur me anders de link :-)
//Offtopic

Ik wil graag een laptop waar ik "even" een bericht op kan tiepen e.d. en op de bank kan internetten. Daarom is een kleine laptop wel prettig. Nu een platte HP device, maar dat lijkt me toch handiger. En als het even kan TomTom voor in de auto :-)

Volgens mij gaat het mij gewoon om de goodie :-)

[Reactie gewijzigd door sethNL op 9 januari 2008 11:36]

Ondanks dat je (vreemd genoeg) wordt weggemod heb je een goed punt. Win xp tablet Edition zou een veel betere keus zijn. Dit zal echt niet vloeiend draaien :S
Performance is natuurlijk subjectief, dit is niet om serieus mee te photoshoppen laat staan gamen. Gewoon een briefje tikken, mailtje sturen, beetje surfen kan 'ie best, ook op Vista.

Wel raar dat er Vista Home op staat, zou toch Business verwachten aangezien het een hoge 'ons management heeft zo'n ding gewoon nódig'-factor heeft. En die gebruiken natuurlijk hun e-mail in een corporate-omgeving waar Home niet geschikt voor is |:(

[Reactie gewijzigd door AugmentoR op 7 januari 2008 23:46]

Nu is dit wel een Singlecore en ik heb alleen ervaring met dualcores icm Vista. Ik kan echter wel zeggen dat mijn vorige laptop met alles pracht aan nog steeds retesnel was met een AMD Turion 64 X2 teruggeklokt op 2x800MHz. Op dat moment maakte hij met Vista nog steeds gehakt van de 1800+ en 2800+ desktops thuis met windows XP. Ik denk dan ook dat je prima officewerk met deze UMPC kan doen.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 8 januari 2008 09:28]

De resolutie van het scherm van dit ding maakt dat deze wel te gerbuiken is om te surfen. Iets wat je van de eee pc niet echt kan zeggen.
Heb je de eeepc dan zelf wel geprobeerd? Ik kan er prima mee surfen zonder veel belemmeringen. Hoef zelfs niet eens zovaak horizontaal te scrollen als ik van te voren dacht. Je moet er uiteraard niet de hele dag mee gaan zitten surfen, want daar is het schermpje gewoon te klein voor (deze fujitsu ook). Dan kun je er beter een monitor aan hangen (een vga/dvi-poort zie ik op die fujitsu trouwens niet zitten...?).

Verder heeft dit apparaatje natuurlijk betere specs dan de eeepc, maar daar is de prijs ook naar. Geen vergelijking imo.
Voor $999 in de States is het nog een best net ding (1099 met Vista Business, standaard krijg je Home Premium),
De resolutie is wel een flink stuk beter dan de eee pc (door de 600 pixels in hoogte).
Mooi, klein, strak en niet te duur, maar in een maand of vier is er wel meer concurrentie van de eeePC klonen (deze heeft wel een 'normale' HD).

Verder is de touchscreen zijn beste verkoopgimmick (naast de 0.7kg).
Betterij: tot 5u30m (Lithium ion; 4-cells, 7.2V, 5200mAh; rated up to 5.5 hours)

[Reactie gewijzigd door Mr.Aargh op 7 januari 2008 21:04]

Hoe kan je dit ding vergelijken met de EEE pc? Je kan VIER EEE's kopen voor $999. Dit gezegd zijnde: voor de professionele gebruiker lijkt me deze laptop een schot in de roos; hij heeft alles wat je maar kan wensen!
voor de professionele gebruiker lijkt me deze laptop een schot in de roos; hij heeft alles wat je maar kan wensen!
Alleen draait'ie wel Vista Home en dus niet business - waardoor integratie in bedrijfsnetwerken niet/moeilijk verwezenlijkt kan worden.

Het enige dat hij dan nog voor heeft op de Eee PC is het feit dat'ie Windows draait - en dat is voor veel zakelijke mensen wel zo fijn, omdat men zich nu eenmaal gecommitteerd heeft aan het (proprietaire) Windows voor wat betreft de applicatiekeuze...

Als men echter alleen maar behoefte heeft aan een umpc voor een beetje tekstverwerken en simpel office werk is de Eee PC ruim voldoende...
Eee kan ook Windows (XP dan) draaien als je wilt.
Kan iemand mij vertellen wat het doelpubliek is voor deze laptops, het lijkt me een beetje zoals een coupé bij auto's, van alles een beetje maar nergens echt specifiek sterk in.
Ik ben nog op zoek voor een sleur machine om bij te zetten op mijn bureau voor (wireless) internet en de nieuws berichten. Officieel mag ik op het werk niet internetten. Alleen voor dergelijke bedragen pieker ik er geen moment over!
Nice, concurrentie is goed..

Ziet er qua specificaties goed uit, maar dat 5,6 inch scherm lijkt mij net iets te klein, 7"lijkt me stukken prettiger werken.

Mooi design is trouwens ook wat anders.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 7 januari 2008 21:03]

Ik snap niet waarom bij die dingen dat scherm er zo "gammel" op lijkt te zitten... Kun je die er af halen ofzo?
Draaien en gebruiken als touchscreen.
Persoonlijk vind ik dit niet echt meer id de categorie UMPC vallen. Dit zijn gewoon kleine laptopjes voor mensen met teveel geld.
Daar definieer je UMPC heel mooi ;)
Veelteveelgeld. Ik bedoel, Vista op een PC met 800mhz CPU. Nou weet ik dat mhz'en niet alles zeggen, maar ik weet het niet, het is niet mijn keuze.
In vergelijking met de EEE pc weinig beter en bijna 3x zo duur?
Paar puntjes:
- Meer diskspace
- Langere batterij duur
- Bluetooth (native)
- Hogere resolutie
- Touchscreen
- 70% van het gewicht
- Kleiner
70% van het gewicht?

De EEE PC weegt bij lange na nog geen kilo ;)
Ok, vooruit dan de eeePC weegt 0,9 kg.
Maar goed, deze doet daar nog 200g af en hij heeft de bovenstaande voordelen.
Daarnaast heeft hij vast slechtere speakers (heb ik niet gecontroleerd, als hij al speakers heeft).
Een import eeePC kost zo'n ¤350 (+¤50 transport kosten) uit Taiwan en dan nog een kans op een heffing (of de prijs incl. transport kosten), dus ongeveer 70% v.d. prijs.
400 euro vs 1000 dollar.
en jullie kunnen allemaal niet lezen?
Klanten die de LifeBook U810 voor 999 dollar aanschaffen, krijgen een laptop in handen die iets minder dan 1,4 kilogram weegt.
hij is dus wel een stukje zwaarder dan de EEE ;)
Zag het plaatje en dacht, whoaa!! die is geil! maar helaas, veels te duur (voor wat ik over zou hebben voor een laptopje) en eigenlijk overkill.
Zo lijkt 40gb me wat overdreven voor een office&internet machine. en touchscreen is natuurlijk heel leuk speelgoed, maar nou ook weer niet zó heel nuttig

pff.. ik wacht wel tot er iemand een UMPC uitbrengt met..
euh, alle features van de EEE, maar dan met een ietsje groter scherm :)

[Reactie gewijzigd door Xyzar_ op 8 januari 2008 14:57]

Leuk ding.
Ik mag graag veel foto's maken als ik op vakantie ben, maar heb niet altijd zin om een laptop mee te zeulen. En dan is zoiets als dit een mooie laptop vervanger. Geeft je toch de mogelijkheid je foto's (extra) op te slaan en wanneer er een WiFi netwerk voorhanden is ook het thuisfront af en toe wat te laten horen.
daar heb je imagetanks voor. die zijn meestal vanaf een willekeurige internetcafePC gewoon als sleur&pleur-plug&pray device te benaderen. stuk kleiner ook :)

afgezien daarvan: tegenwoordig: cardreader: tientje, 8GiB highspeed compactflash: 48 euro van TakeMS en ik kan je vertellen dat die dingen echt ook daadwerkelijk vlot zijn. vijf maal zo'n kaartje en je zit aan de 40 gig van dat ding, maar dan zonder dat daar nog een OS en een lading software op staat.

uiteraard is SD iets duurder in hoge capaciteiten, maar welke SD gebruikende camera schiet zoveel ruimte vol? zelfs op dikke RAW shots ga ik in twee weken vakantie niet meer dan 20-25 gig vullen hoor... en voor mn vakantiekiekjes neem ik wel highquality JPEG. spaart een boel werk :+

en waar je een wifi netwerk hebt heb je meestal ook wel een terminal die je voor een redelijk bedrag even kunt gebruiken. flash is zo goedkoop dat je daar echt niet zo'n ding voor wil gebruiken. :)

(getalletjes: 1 8GiB kaartje als ik op RAW schiet, kan 400+ foto's hebben. op zn minst. hoeveel foto's maak jij op vakantie die je neit gelijk verwijdert? )
Apple gaat een Ultra Portable iets om naar uit te kijken, zeer binnenkort 14/1? ;)
MacScoop: 12", Ultra-Thin, Optical Drive, Dual Core, $1700-$1800
Appleinsider: 13", aluminum, 50% lighter, Slim, NAND Flash, LED backlit, No Optical Drive
CNBC: 12", 50% Thinner, NAND Flash only (no HDD). $1500
9to5mac: "something strange about the touchpad"

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 8 januari 2008 01:47]

Moe wordt je er van 99 van de 100 Apple geruchten komt nooit uit. Zelfs de iPhone werd al jaren verwacht en kwam maar niet. Toen die wel kam was die totaal anders dan de meeste geruchten....
Met alle respect, maar 12" is al een heel stuk groter. Dus een heel anders soort product.

Bovendien kun je op dit soort vage geruchten toch geen aankopen plannen...