Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

In het eerste kwartaal van 2008 gaan AMD en nVidia concurrerende chipsets uitbrengen. Het topmodel van nVidia wordt echter geplaagd door problemen terwijl een ander model minder presteert dan die van AMD, aldus moederbordfabrikanten.

De RS780 van AMD en de U- en de S-variant van de MCP 78 van nVidia beschikken over ge´ntegreerde gpu's met ondersteuning voor DirectX10. De MCP 78D van nVidia moet het zonder igp doen. Volgens bronnen binnen moederbordfabrikanten presteert AMD's RS780 vijftien tot twintig procent beter in de 3Dmark05 en 06-benchmarks dan de MCP 78S.

Daarnaast zou de snellere MCP 78U te kampen hebben met problemen met zijn passieve heatpipe vanwege de hogere klokfrequentie van de gpu-core. Een grotere heatpipe of ventilator toevoegen zou de kosten aanzienlijk doen stijgen en nVidia worstelt met het probleem, zo heeft Digitimes van de fabrikanten vernomen.

Tegenover de problemen met de RS 780 staat dat de fabrikanten al wel de voorbereidingen hebben getroffen om moederborden met deze chipset uit te gaan rusten, zodat het er naar uitziet dat de eerste modellen 23 januari 2008 uit kunnen komen. Voor de MCP 78 hebben ze nog geen onderdelen binnen waardoor de introductie wel eens uitgesteld zou kunnen worden naar eind januari of begin februari 2008.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Alsof de 3Dmark score van een onboard graphics chip zo interessant is?
Ik denk dat degene die hoge GPU-scores willen hebben wel voor een PCIe uitbreidingskaart gaan?
Voor de huis tuin en keukengebruiker is een onboard GPU over het algemeen voldoende. Als je zo'n ding in gebruik neemt, wil je wel degene met de minste problemen en de hoogste prestaties hebben. Met jouw redenering hoeven we ook niet de Geforce 8400GS en de Geforce6200 te 3DMarken, die doen er toch niet toe aangezien je gewoon het topmodel moet kopen als prestatie je interesseert.
Prestaties interesseren me dan echt niks! Ze kunnen beide Aero makkelijk aan en dat is de enige eis die ik zou stellen. Waar men wel in geintresseerd is zijn de HD-versnelling en verbruik (vooral, passief gekoeld). Bij een moederbord met IGP kijk ik naar features, niet naar snelheid en ik denk dat veel mensen me daar gelijk in geven.
Ik vind het toch een rare redenering dat als je geen 300 euro aan een grafische kaart uit wil geven, dat je dan helemaal niet zou willen gamen. Uiteindelijk wil iedereen wel het liefst een PC die alles (heel goed) kan, maar is het het budget dat in de weg zit. Ook ken ik veel mensen die gewoon liever een laptop willen. Ook dan kom je al snel bij een igp uit, maar toch willen die mensen best een 3D game kunnen draaien hoor.
Ik bedoelde dan ook de prestaties van een IGP. Als je welt gamen haal je een aparte kaart, je bent een idioot als je het niet doet. Als ik al zie hoeveel moeite mijn 8400M G in mijn laptop om een spel als ET:QW op de native resolutie nog net speelbaar te houden, dan weet ik wel zeker dat geen enkele IGP zulke spellen kan spelen, of ze nu 20% sneller zijn als een andere IGP. 20% sneller van een veels te trage kaart is nog steeds een te trage kaart.

Mensen die deze kaarten gebruiken spelen geen games. Het zwaarste wat ze draaien is Aero en Google Earth. Nogmaals, deze dingen zijn er niet voor bedoeld en ze zijn snel genoeg voor alles <> Games en andere zware 3D apps als AutoCAD. Energieverbruik en HD versnelling is dan ook veel belangrijker.
@GENETX
Wat een bekrompen tweaker / gamer view.
Er zijn 1000den mensen die geen bal van gamen weten en gewoon een pc kopen.
Na een paar maanden willen de kinderen ineens de sims 2 spelen, dus die mensen zijn dan idioot omdat ze geen 300 euro uit willen geven voor een kaart die waarschijnlijk 2 jaar later volgens jou al weer te traag is?

Als de PC markt kans wilt hebben om te groeien dan zullen ze iedere gamer nodig hebben die ze kunnen krijgen. De beste manier omdat te bereiken is on board videokaarten beter maken zodat minimale game pc's goedkoper worden en die belachelijke "Graphics FTW" mentaliteit aan de kant zetten. Helaas zie ik dat nog niet snel gebeuren want of wee als de graphics niet top notch zijn dan hoor je de hardcore gamers (zij die de tijd nemen websites te lezen) al weer zeuren. Dat je op die plaatjes niet ziet dat de gemiddelde game na 2 uur saai is, en na 10 uur uitgespeeld is dat vergeten ze voor het gemak.

[Reactie gewijzigd door ewt op 31 december 2007 17:56]

Wie zegt dat iedereen 300 euro moet uitgeven? Mijn HD3870 van 200 volstaat ook prima hoor. En ook oudere games zullen prima op en IGP draaien. Niemand heeft een 8800GTX Ultra nogwat nodig. Maar je mag toch verwachten dat wanneer je de laatste games wilt spelen je iig een midrange HD2600 of 8600 haalt. Ik heb zelf ook prima 3 jaar met een GeForce 2 MX400 gespeelt, en die was al dik verouderd toen we hem haalden (GF4 was al lang uit). Maar ik kan er niet bij dat je gaat kijken naar gameprestaties van een IGP.

Mijn HD3870 is ook mijn eerste high-end kaart. En tot tegenstellign van andere tweakers noem ik het ook een high-end kaart aangezien hij een stuk sneller als de midrange is: 2600 en 8600. Ik heb hem gehaald omdat hij een mooie prijs had en ik wel wat meer wilde, was deze kaart echter 250-300 geweest dan was ik zeker voor een midrange gegaan. Ik mag graag gamen, maar of dat op low is of op high maakt me niks uit. Echter kan een IGP dat gewoon uberhaupt niet aan.

Vindt het vervelend dat jullie mij opeens vanuit de Tweakers kant bekijken aangezien ik dat niet doe. Jullie vergeten met gemak alle low-end en midrange kaartjes die wel in staat zijn om spellen normaal te spelen. Maar een IGP vindt ik niet interessant, tenzij je games van 3 jaar of ouder speelt. Dat kinderen tot een jaar of 8-10 wat oudere games prima op een IGP kunnen spelen is prima, maar ook dan maakt eht weinig uit welke van deze 2 je neemt.

Nee, naar 3Dmark06 scores kijken voor IGP's, dat vindt ik pas kijken vanaf de tweaker zijde. Geen enkele tweaker die er eigenlijk belang bij heeft aangezien ze voor games wel een degelijke kaart nemen. De enige eis de tweakers zouden hebben zijn de resultaten bij het afspelen voor HD voor stille en energiezuinige HTPC's lijkt me zo. Toch geilen de eerste ~10 tweakers weer op een paar cijfertjes... NOFI, maar wat heb je er aan bij een IGP. Het is of je Farcry op low met 30FPS of 36FPS zit te spelen... Daarbij maakt een 3Dmark score ook niet zoveel uit. Mijn GeForce Go 7600 was ook ongeveer 15-20% sneller als een ATI Mobility Radeon X1600. In games presteerden ze echter gelijkwaardig, waar het om en om ging wie er de game won met 1-2 FPS verschil.

Ik game met veel plezier allemaal games. De afgelopen 4,5 jaar heb ik me enorm vermaakt met maar 3 games: Wolfenstein: Enemy Territory, Trackmania Natiosn en nu Enemy Territory: QUAKE Wars. De eerste 2 zijn zelfs helemaal gratis. Allemaal geen grafische hoogstandjes, de laatste is dan nog vrij nieuw waardoor hij er nog wel mooi uitziet naar mijn mening, maar ook die verbleekt bij veel andere games. Maar ik vermaak me prima aangezien die games geweldig inelkaar zitten en een geweldige mod community kennen. SplashDamage, de makers van W:ET en ET:QW hebben zelfs gewoon maps voor beide games weg gegooid na maanden van werk, puur omdat ze niet lekker genoeg speelden. Zoiets zegt mij heel veel.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 31 december 2007 19:00]

Wat een verhaal weer GENETX :+

En nog zie je niet in dat het misschien voor andere wel van belang is hoe hij presteert in 3d. :P Want zonder te benchen weet je niet of hij maar 10-15% sneller is, zelfde geld was hij 200% langzamer geweest. ;)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 2 januari 2008 22:09]

Ja en iedereen die soms games speelt of geen geld willen uitgeven of Řberhaupt geld te besteden hebben gaan 300 euro uitgeven voor een kaart. Ik heb neefjes die op een IGP gamen (of op een budget kaart) en die gamen waarschijnlijk meer dan jij op je 8800GTX of wat je ook heb. (die zitten de hele dag te gamen na school tijd, wat moet er toch terecht komen van de jeugd :+ )

Je moet niet alles vanuit jou stoel bekijken, probeer het eens vanaf een andere kant te bekijken. ;)

En jongens dit is geen review, het is gewoon een uitgelekte uitslag tussen die twee. Reviews komen nog wel met alles erop en eraan voor iedereen dus maak je niet druk op de laatste dag van het jaar. :Y)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 31 december 2007 16:05]

Ja dat is interessant. Als ik me nog goed herinner las ik laatst nog een bericht over AMD en hun gpu hybride techniek. Dat je grafische kaart word uitgeschakelt indien deze niet echt nodig is . bijv als je op je desktop aan het werk bent met word documentjes. Dan word je grafische kaart uitgeschakelt en schakelt ie over naar je onboard gpu om zo stroom te besparen.
Ja dat is wel heel leuk maar dat maakt niet het aantal punten dat je haalt boeiend. Geloof dat elke beetje moderne igp wel windows vista aero enzo kan draaien dus.

Het is een mooie functie om stroom te besparen dat wel maar het argument heeft echt niks te maken met wat jij stelt.
Ik denk dat je nog van staat te kijken hoeveel mensen er in de wereld daarop gamen. ;) Ik zou daar welles cijfers van willen zien want denk dat het best veel is, het zou geen crysis zijn. Maar CS of zelfs CS:S en wow en zo, zijn te spelen volgens mijn op deze IGP. ;) (volgens mijn zijn die al te spelen op een AMD 690G IGP)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 31 december 2007 14:53]

Zeker interresant, daar er momenteel steeds meer Media Center Pc`s worden gebruikt. en daar de IGP chips populair zijn. Er zijn nog genoeg IGP chips die geen fatsoenlijke HD kunnen tonen in Vista MC.
De score is misschien wel laag maar het blijft een indicatie van hoe goed het prodcut presteerd (eventueel tegenover een ander product). Er wordt ook niks gezegt over dat ze maar liefst xxxx aantal punten haalde, het ging gewoon erom welke sneller was.
Nee, het geeft aan hoe goed een product tegenover een ander presteerd in 3D apps. Voor 2D en ook Aero heb je er niks aan en volstaat elke IGP tegenwoordig wel om je briefjes te tikken en te internetten.

Ik had dan een vergelijking van oa HD versnelling veel interessanter gevonden, omdat daar op IGP gebied nog wel te winnen valt. Ik neem aan de de AMD 780 chipset over UVD beschikt, net als de HD2-serie en HD3-serie. Want dat is wel leuk voor oa HTPC's zodat er geen videokaart in hoeft en je toch je HD films goed kan afspelen.
Voor 2D heb je er niets aan, maar Aero gebruikt wel degelijk het 3D gedeelte van de GPU. De effecten van Aero maken gebruik van textures en 3D vormen.

Als het 3D gedeelte van je videokaart te traag is of niet genoeg geheugen heeft dan kun je geen Aero draaien.

De moderne IGP chipsets zijn voldoende om Vista te draaien, maar kunnen maar marginaal Aero aan.
Als ze prodcut X en Y (ongeveer) even veel kosten, maar product X verbruikt minder en is sneller dan product Y, welke kies je dan? En een doorsnee spelletje op lage settings is nog altijd leuk voor de niet fervente gamer...
Ja dat is interessant. Tegenwoordig zie je meer en meer grotere schermen & hogere resoluties opduiken bij de 'gewone' gebruiker. Ook voor de HD content acceleration zijn alle beetjes mooi megenomen lijkt me? ;)
Daar gaat het hier toch helemaal niet om!!
Tuurlijk is dat interessant. Als je tevreden bent mat 2 jaar oud games op medium, ben je met een beetje goeie IGP (zoals deze dus) al klaar en kun je een hoop besprean, zeker als je toch al op je budget moet letten.

Zo kun je ook met een systeem van 200 euro nog een beetje deftig gamen.
Is het de bedoeling om altijd maar de allerhoogste scoren te behalen dan?
Nee, zeer zeker niet. Om te vergelijken is 3D Mark een geschikt programma.
Je hoeft niet per se de te zijn, om te kunnen vergelijken met andere chipsets en dergelijke... ;)

En in zoiets als dit, dan is het juist interessant. Want dan weet je welke IGP beter is, die van nVidia of AMD... :)

Maar ja, het is niet interessant om te weten... ;)
Net zoals de Barcelona beter zou zijn dan wat Intel in huis had? Ik moet zeggen dat ik erg sceptisch ben met betrekking tot deze uitlatingen. Het lijkt me bovendien belangrijker dat ATi/AMD zich richt op de high-midrange tot zelfs de high-end, waar nVidia rake klappen uitdeelt.
Zowel AMD als ATI (toen het nog zelfstandig was) verdienden toch echt het meeste geld met de mid-range budget spullen. De marges zijn daar vrij lag, maar de volumes zijn zo veel hoger dan de performance markt, dat dit een veel veiliger strategie is.
De ontwikkelkosten zijn namelijk ook een stuk lager.
HP en Dell hebben straks prima PC's als ze er een Phenom in stoppen.
En met een leuke IGP (waar ATI uberhaupt altijd zijn brood mee verdiend heeft) wordt dat alleen maar makkelijker.

[Reactie gewijzigd door Vaudtje op 31 december 2007 16:05]

ATi verdiende een belangrijk deel van zijn brood met mobiele en serverchips, lange tijd was niemand in die markt ge´nteresseerd. Ook Apple heeft lange tijd 100% ATi geleverd, heel veel Powermacs en de IMac hebben een Rage 128. Van de Rage Mobility en Rage XL zijn er gigantische aantallen verkocht (en de Rage XL zit nog steeds op huidige serverborden, volgens mij gaat hij al een jaartje of 10 mee).

De IGP kwam pas toen we in het Radeon 9x00-tijdperk zaten.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 31 december 2007 16:27]

Waar het hier feitelijk om draait is dat AMD hier een stuk marktaandeel mee wint en dat zeer goed kan gebruiken na wat tegenvallers.
idd, vooral omdat hun marktaandeel enorm gezakt is nadat ze ATI hadden overgekocht (denk nu niet dat ik anti-AMD of anti-ATI ben hoor, maar het is gewoon zo)
Dit gaat dus puur om de chpsets voor AMD.

Aangezien de AMD's (processors) toch niet goed verkopen denk ik niet dat dit zo'n heel groot probleem zal gaan zijn.

Ik wil me zelf ook een moederbord met Nvidia chipset halen, maar dan dus ook voor de intel. (790i)
Lol? AMD komt helemaal terug lijkt het wel, namelijk met goedkope Quadcores en Tri-cores. Let maar op wat er straks in al die pre-fab Dells en HP's komt te zitten. Goedkope Phenom's die geen drol kosten waarbij de normale consument ook naar de cores gaat kijken, en 3 of 4 cores zijn meer als 2, en dat voor nagenoeg dezelfde prijs...

Wat mij betreft zet AMD een hele goede chip neer die heel wat meer kan op multimediagebied (UVD) tegenover Intel en tegenover NVIDIA een stuk goedkoper is. AMD mag dan wel niet de snelste zijn, de prijzen zijn mooi met een Quadcore voor 148 euro. Laat staan die 9100 binnenkort die rond de 120-130 zal zitten gok ik zo. Verder kan een redelijke Tri-Core het de Wolfdales ook nog lastig maken.

Nee, AMD is niet de snelste en lach ze maar uit met de "native quadcore" en TLB-bug, ondertussen zijn ze een stap verder dan Intel en hebben ze geweldige opties voor de normale HTK consument, het grootste deel van de markt.
Ik snap dit roze bril verhaal niet zo goed, Dell en HP blijven veel meer Intel PCs verschepen dan AMD, en AMD zit redelijk zwaar in de nesten doordat ze dure chips voor een budget-prijsje de deur uit moeten doen. Misschien kan AMD beter gaan krassen, dan kunnen ze nog eens wat interessanters winnen dan een IGP-benchmarkje.
AMD heeft ook wel behoorlijk wat minder productiecapaciteit dan Intel.
Als ze nou die IGP met wat gave HD-functionaliteit op een aardig presterend platform gooien, Zouden ze zomaar een leuk product voor het middensegment hebben.
Het is alleen wel erg jammer voor AMD dat de marketingspeak 'van de fabrikant van de hoogste/snelste/mooiste' glans er niet meer op zit, zoals met de A64's en 9800Pro (om maar eens wat producten te noemen die in het segment wel toppers waren) het een stuk makkelijker maakte al hun producten aan de man te brengen.
Productiecapaciteit is nu even niet het probleem. AMD is op dit moment gewoon producten aan het dumpen om de omzet op peil te houden. AMD gaat (heel) slecht. En iedereen die dat mist moet even het jaaroverzicht lezen
AMD gaat (heel) slecht. En iedereen die dat mist moet even het jaaroverzicht lezen
Een nieuw jaar (2008) nieuwe kansen voor iedere fabrikant inclusief AMD. ;)

Het jaaroverzicht IMO behoorlijk gekleurd.
Ik zeg ook niet dat HP en Dell meer AMD systemen als Intel systemen gaan verkopen. Echter zal AMD met de laatste ontwikkelingen wel weer terug te vinden zijn in meer computers, AMD groeit weer iets (laatste kwartaal deden ze dat al) en Intel zakt weer wat. Maar ik zie de gemiddelde Jan Modaal al bij de Dixons gladjanus waarbij zoals gezegd 3 en 4 cores uiteraard een stuk beter zijn dan 2 cores, toch?!?
Het gaat hier precies alleen maar om problemen en tekortkomingen :|
Gaat het nu om concurrentie voor de kaart met de minste fouten?
Volgens mij gaan toch we nog even mogen wachten hierop.

[Reactie gewijzigd door bReChThOu op 31 december 2007 12:46]

Ik snap ook niet waarom er een passieve heatpipe op de MCP 78 zit ... :? Alleen maar om de kosten te drukken ??
Knal er een goeie koeler op en indien deze chip zichzelf bewijst wordt het toch wel verkocht
Misschien is dat omdat op moederborden vaak alleen maar ruimte is voor hele kleine rotkoelertjes die vervolgens heel veel toeren moeten maken met als gevolg een hoop rotlawaai. Ik heb nog een oud moederbord met zo'n fannetje en het was veruit de luidste van allemaal.

Als je het passief kan koelen met de luchtstroom van de CPU koeler is dat toch gewoon mooi meegenomen (voor het gehoor)?
Heatpipe? nVidia zou beter iets aan hun chipsets doen dat ze wat fatsoenlijker te koelen zijn ipv die 60W per moederbord waar ze nu aan zitten. Op dat gebied kunnen ze daar nog heel wat leren van Intel en vooral AMD...
Het is wel overduidelijk en nogmaals bevestigt dat de nieuwe chipsets van AMD eentje zijn waarvan nvidia en zelfs intel nog van kan leren: AMD heeft een zeer laag energie verbruik en vereist daardoor weinig koeling.
Wel goed van die prestaties van de ge´ntegreerde GPU's, OEM's zijn daar immers zot op
low cost<->high tech! = AMD :)

[Reactie gewijzigd door betaplayer op 31 december 2007 12:49]

Was er mis met de chipsets van Intel? Ik heb hier een P35 met de FSB van 333 MHz en zit redelijk klein koelblokje op en werkt gewoon perfect!

Edit @ 1103318:
Ik weet niet hoe goed Intels IGP's zijn maar naar mijn ervaring goed genoeg voor de basis dingen die je ervan mag verwachten. Tevens was het genoemde argument waarom Intel en nVidia nog wat konden leren van AMD het energieverbruik en niet hoe goed de grafische core is.

[Reactie gewijzigd door SRI op 31 december 2007 13:12]

nou misschien dat de grafische core zo brak is als het maar kan?

edit: het is algemeen bekend dat intel grafische onboard cores stukken slechter zijn dan hun Nvidia en AMD tegenhangers

volgens mij heeft het goed zijn van een grafische core betrekking op 2 dingen: prestatie per wat en absolute prestatie. Energieverbruik op zichzelf is minder belangrijk aangezien dit altijd gelikt moet worden met performance

[Reactie gewijzigd door 1103318 op 31 december 2007 14:09]

De p35 heeft geen grafische core.
De p35 is een prima chipset, draai er mijn gewone pc mee.

De g33 op mijn gigabyte g33m-ds2r voor mijn HTPC draait prima op full hd films en een aantal applicaties. Ik heb er nog geen spellen mee geprobeerd maar ik neem aan dat iedereen snapt dat wanneer je echt spellen wil gaan spelen een losse videokaart onmisbaar is. Zeker op zulke resoluties. Ik snap ook niet wat iemand voor spellen wil spelen met een onboard gpu. Ik zou liever de functie willen zien waar ze het eerder over hadden, onboard samenwerken met een losse videokaart. (even de naam kwijt) In dat geval kan ik me wel voorstellen dat een snellere onboard meer verschil maakt.

Vind je opmerking verder wel een beetje kort door de bocht... :?

[Reactie gewijzigd door Dr. Schizo op 31 december 2007 13:21]

Jammer dat alleen AMD lijkt te beseffen dat energieverbruik prio heeft. Kom op zeg; een heatpipe of koeler is zo 2007 :+
Een grotere heatpipe of ventilator toevoegen zou de kosten aanzienlijk doen stijgen en nVidia worstelt met het probleem, zo heeft Digitimes van de fabrikanten vernomen.
Sinds wanneer zijn fans of heatpipes in zulke oplages duur? Zet er een goede ballbearing fan op die op een laag aantal toeren draait, dan zie ik niet zoveel problemen. Het moederbord zal echt niet een tiental euro stijgen qua kosten, plus dat je het aan kan dragen als een kwaliteits punt.
Elke extra dollar laat zich voelen in heel de verkoop keten (invoerders, verdelers) en maakt je product uiteindelijk een veelvoud daarvan duurder voor de consument. In een markt met zo een scherpe prijsconcurrentie als de pc markt kan dat een wezenlijk verschil maken in de hoeveelheden die je verkoopt.
Sinds wanneer zijn fans of heatpipes in zulke oplages duur? Zet er een goede ballbearing fan op die op een laag aantal toeren draait, dan zie ik niet zoveel problemen.
Allemaal leuk en aardig, maar je hebt natuurlijk niet oneindig veel ruimte op een moederbord, ieder koelblok en heatpipe zit in feite heel erg in de weg. Zeker in een HTPC waar je niet veel ruimte hebt is het niet echt handig om overal maar lekker grote koelers op te zetten.
Dit is dan toch goede nieuws voor AMD. Misschien gaat het bij de high-end processor lijnen slecht maar de chipstets zijn goed. Zo kan amd nog eens winst maken. Wel zou het ook slim zijn als amd chipsets maakt met crossfire en SLI ondersteuning. Dan kunnen ze ferme winst maken.
crossfire hebben ze al en SLI zou er makkelijk mee kunnen maar dat laten de drivers van nvidia niet toe. nvidia wil alleen sli op hun eigen chipsets.
SLI is ook gewoon een kwestie van tijd. Als nvidia zo door blijft gaan met hun problemen willen de mensen straks niet meer aan de Nvidia chipsets, maar willen ze wel SLI. Dan toch maar een nvidia chipset nemen? Of toch maar gewoon de 8800GT links laten liggen en een tweetal HD3870 GPUs aanschaffen? Bij ATI/AMD heb je tenminste keuze in verschillende fatsoenlijke chipsets, bij nvidia niet.
maar willen ze wel SLI.
Wie zijn "ze"?

Wie wil eigenlijk SLI/Crossfire? Een paar die hard gamers met een grote beurs?

Mijns inziens is dit een performance optie, die niet te hoog ingeschat moet worden wat afname betreft, maar correct me if I'm wrong.

Als in nu een 3870/8800GT aanschaf en ik loop over twee jaar tegen een bottleneck aan, dan ga ik geen 'oude' kaart meer aanschaffen maar een mid/highend kaart van die tijd.