Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties
Submitter: anandus

De Olpc-laptop zal in november in de VS verkrijgbaar zijn volgens de zogeheten 'give one, get one'-constructie. Voor 399 dollar krijgt de koper een Olpc-machine, terwijl er tegelijk eentje wordt bekostigd voor een kind in een ontwikkelingsland.

XO-laptop In januari werd reeds duidelijk dat de organisatie over een dergelijk plan nadacht, maar de eerste prioriteit op dat moment was om de machines in productie te krijgen. Nu de laptops reeds gedurende twee maanden in voldoende getale van de lopende band rollen, krijgt het idee om ze ook aan consumenten te slijten vaste vorm, maar het lijkt in ieder geval in eerste instantie om een proef te gaan. De 'give one, get one'-actie, kortweg G1G1, duurt slechts twee weken, en wel van 12 tot 26 november. Of G1G1 wordt uitgebreid en de laptop ook in andere delen van de wereld voor consumenten verkrijgbaar zal zijn, zal moeten worden afgewacht.

Mogelijk hangt de actie samen met een tegenvallende orderportefeuille, of beter gezegd, met het uitblijven van concrete bestellingen nadat er beloftes zijn gedaan. 'Ik heb het verschil tussen handenschudden met een staatshoofd en een cheque uitgeschreven krijgen toch enigszins onderschat', zo gaf Olpc-voorman professor Nicholas Negroponte toe aan The New York Times. Maar de tegenvallers zouden ook kunnen worden veroorzaakt door prijsstijgingen van het kleinood; zo steeg de prijs van de Olpc, die in eerste instantie door het leven ging onder de naam '$100-laptop', onlangs naar 188 dollar.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Met die laptop's Zorg je ook voor een beter toekomst meer voorlichting .

Hoe ze hun eigen Economie Gezond kunnen maken .
Bijvoorbeeld Hoe een stuk land bewerkt .sexuele voorlichting geven ..

Afrika moet zelf gezond leren maken ,En niet teren op de hulp goederen dan komt het nooit goed .
En de comminucatie Infrastructuur word er ook beter van ..
Als hier wat gebeurd weten weten we het in een uurtje daar duurt het dagen voor nieuws zich
-Verspreid. (Overstromingen ziektes )..
Mooie acties, ik hoor hier dingen als hulp voor onderwijs, voedsel enz..
Zouden misschien inderdaad wel beter zijn dan een laptop.

Maar mensen vergeten ook soms ons aandeel in de situatie daar...

Want waar het naar mijn gevoel echt om gaat is handelsprotectionisme.
Zolang wij Afrika op allerlei gebieden weigeren werkt niets! Dan kunnen we zoveel investeren in educatie enz, maar wat schieten ze daar mee op als ze overal onze blokkades tegen komen? Niets! Wij houden Afrika deels kunstmatig arm om onze economie veilig te stellen....

Kofi Annan pleit voor vrije handel

En waar komen die terroristen ook alweer vandaan?

Kloof tussen arm en rijk bedreigt veiligheid VS

Nee, denk niet dat ze daar echt op een laptop zitten te wachten.........

Edit: Even een quote:
Zeer opvallend bij de analyse is dat de CIA die ongelijkheid als een veiligheidsprobleem ziet voor de Verenigde Staten. „Regio's, landen en bevolkingsgroepen zullen een stagnerende economie kennen, politieke instabiliteit en culturele vervreemding”, aldus het rapport. „Daar zal een voedingsbodem ontstaan voor politiek, etnisch en ideologisch extremisme en het geweld dat daarmee gepaard gaat. Dat geweld zal vooral tegen de Verenigde Staten gericht zijn wiens economische, technologische en diplomatieke invloed zonder weerga zal zijn in 2015, zowel onder landen als onder regionale en internationale organisaties. Die invloed zal niet alleen Amerika's prestige verzekeren, maar het land ook een sleutelrol toebedelen op internationaal vlak.”

[Reactie gewijzigd door bokskater op 25 september 2007 11:56]

Dit belooft nog wat als ik de link lees.

Nu zal de US waarschijnlijk hun budget voor ontwikkelingshulp opkrikken, dat erg karig is met hun 0.17% van hun Bruto Binnenlands Product (BBP).
http://www.updaid.nl/ontw...en-van-ontwikkelingshulp/
http://www.europa-nu.nl/9...xwqqityi?ctx=vg9pjq8ja4z2

Ik ben bang dat ik te naÔef ben, en dat dit "nieuwsbericht" alleen maar bedoeld is om interne paniek te zaaien.
Ik vind het wel een cool ding.

Specs zijn inderdaad niet alles.
Design vind ik wel aardig. Het is per slot van rekening bedoeld voor kinderen.

Je kan hem bij wijze van spreken de hoek in smijten uit frustratie en vervolgens weer verder gaan.
Je kan dwars door de regen met je laptop in je hand zonder enige vorm van beschadiging.
Dat vind ik 2 voordelen die de "lage specs" wel goed maken.

En je helpt inderdaad de "nog" minder bedeelden in de wereld aan ontwikkeling.

En hij is rete goedkoop. voor 399,- koop je 2 laptops!!! Zo'n prachtig low-end apparaat kost hier misschien net zoveel, maar dan heb je er maar 1 EN je moet er debiel voorzichtig mee omgaan.

Dus...

[Reactie gewijzigd door De Butler op 25 september 2007 09:05]

Voor 399 dollar krijgt de koper een Olpc-machine, terwijl er tegelijk eentje wordt bekostigd voor een kind in een ontwikkelingsland.
Het klinkt allemaal zo mooi. En het is ook een mooi initiatief maar.... het gaat niet werken. Voor wie is deze laptop nu eigenlijk bedoeld? Kinderen uit arme landen? Volgens mij moet je deze kinderen eerst fatsoenlijke scholing aanbieden...

En al zou je zo'n latop in een rijk land aan arme mensen geven. Ze hebben dan weer geen geld voor een Internet-aansluiting. Weet je nog toen het pc-privť begon? Iedereen kocht een pc en vervolgens stond deze 4 jaar stof te happen.

Het zet allemaal geen zoden aan de dijk. De initiatiefnemers zouden veel beter universiteiten/hoge scholen (of nog liever basis scholen) in arme landen sponsoren. Geef die lui pc's zodat een student altijd de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van computers/Internet. Weer een gemiste kans en pure kapitaal vernietiging. Net zoals al die centen die we steken in ontwikkelingshulp. Ik ben VOOR helpen van arme landen maar dan wel constructief...
Onderwijs is in heel veel ontwikkelingslanden van een prima niveau. Het ontbreekt echter nog wel eens aan lesmaterialen, en daar kan zo'n Olpc prima bij helpen.

Wat versta jij dan onder constructief? Het plaatsen van een beperkt aantal pc's (al dan niet met internetaansluiting) is niet constructief. Wel eens gekeken op een middelbare school, HBO of WO waar ook maar een beperkt aantal pc's beschikbaar zijn voor duizenden studenten? Als je er een kan krijgen heb je mazzel. Zo niet dan moet je wachten en wachten tot je het geluk hebt om er een te krijgen. Als elke stident een Olpc/laptop heeft kan idereen direct aan de slag.

Eerst maar eens je licht opsteken over wat er allemaal wel werkt in plaats van je baseren of de negatieve berichtgeving over wat er allemaal fout (kan) gaan.
Kinderen uit arme landen? Volgens mij moet je deze kinderen eerst fatsoenlijke scholing aanbieden...
Ik denk dat je de scholing in derde wereld landen onderschat. Voor zover ik in India gezien heb waren er veel schoolgaande kinderen met veel motivatie en een fatsoenlijke scholing. Net voor deze kinderen zou zo'n notebook de punt op de i kunnen zijn.

(Er waren ook kinderen die om welke reden dan ook niet naar school gaan, ouders en/of financieel).
Ze hebben dan weer geen geld voor een Internet-aansluiting.
Je kunt de notebook toch ook voor veel andere zaken gebruiken. Je hebt niet perse internet nodig, er zit trouwens mesh networking in.
"Voor zover ik in India gezien..."
India beschouwd zichzelf dan ook niet als een ontwikkelingsland maar als een wereldmacht. Waarschijnlijk is dat terecht.
India beschouwd zichzelf dan ook niet als een ontwikkelingsland maar als een wereldmacht.
Weet je dit wel zeker, dat ze zich niet als ontwikkelingsland zien? Ik denk het zelf niet er zijn behoorlijk veel analfabeten en er zijn helaas nog veel mensen die onder het bestaansminimum leven.

Wereld macht en ontwikkelingsland kunnen ook samen gaan. Uit democratisch principe zijn ze altijd al een wereld macht geweest, 1/6 van de wereld bevolking.

De groei in India is enorm en aangezien het de grootste democratie in de werled is zullen op langere termijn waarschijnlijk alle inwoners van de welvaard gaan profiteren. Hopelijk zitten ze binnen 25 jaar op een westers niveau.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 25 september 2007 23:54]

Dus als ik zo'n OLPC zou kopen in die week, gaat er 1 naar een kind in ontwikkelingsland? Goede zaak! _/-\o_
Gaan ze kinderen die amper te eten hebben een laptop geven.
Trouwens, waar laadt je zo'n ding op in een houten hutje? ;)

Laten ze eerst daar de uitbuiting van mensen tegen gaan en een sociale en eerlijke beschaving proberen te creŽren van het geld wat men aan die doelen geeft.
Stunts als dit zijn alleen tijdelijke oplossingen die keer op keer weten te falen.

En terwijl een klein deel van nederland nog geen eens de maand kan rondkomen, en een groter deel heeft het krap in nederland. Ik zie daarom niet echt het succes in deze actie.

En nog wat, ze kunnen beter zorgen dat het geld dat gedoneerd word aan stichtingen ook echt naar de mensen gaan in ontwikkelings landen, een groot deel beland gewoon in de zakken van hogerhand. Ook staat een groot deel van het voedsel wat er gekocht is gewoon in loodsen en word niets mee gedaan.
Ik zeg niet dat iedere stichting zo bezig is met oplichting, maar ik vind zulk soort dingen gewoon niet kunnen.
Gaan ze kinderen die amper te eten hebben een laptop geven.
Trouwens, waar laadt je zo'n ding op in een houten hutje?
Ben je ooit in een ontwikkelingsland geweest? Ook in ontwikkelingslanden zijn verschillen in inkomens. Er zijn mensen van zeer rijk tot bitter arm. Er zijn in de middenklasse mensen die geen PC/notebook zouden kunnen aanschaffen maar waar het wel een verrijking van kansen zou opleveren.

Ik vind trouwens dat erg denigrerend over mensen in ontwikkelingslanden praat.

Wat is er mis met een "houten hutje" in bijvoorbeeld Zweden en Noorwegen wonen veel mensen ook in een "houten hutje".
Stunts als dit zijn alleen tijdelijke oplossingen die keer op keer weten te falen.
Deze "stunt" is bij mijn weten nog nooit uitgehaald. Dus of het gaat falen is de vraag als het voor rond de 50% van de mensen betere kansen oplevert is het IMO geslaagd.
En terwijl een klein deel van nederland nog geen eens de maand kan rondkomen, en een groter deel heeft het krap in nederland. Ik zie daarom niet echt het succes in deze actie.
Dit heeft niets met deze actie te maken. En persoonlijk denk ik dat lenen.nl/klanten kaart/veel te hoge hypotheek bij veel mensen aan de wieg van hun problemen staat. (Niet bij allemaal!)
En nog wat, ze kunnen beter zorgen dat het geld dat gedoneerd word aan stichtingen ook echt naar de mensen gaan in ontwikkelings landen, een groot deel beland gewoon in de zakken van hogerhand. Ook staat een groot deel van het voedsel wat er gekocht is gewoon in loodsen en word niets mee gedaan.
Ik zeg niet dat iedere stichting zo bezig is met oplichting, maar ik vind zulk soort dingen gewoon niet kunnen.
Het standaard excuus om niets te doen.

Edit: Typo, bedankt kiang

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 25 september 2007 08:30]

Ik vind trouwens dat erg de genererend over mensen in ontwikkelingslanden praat.
ik denk dat je bedoeld dat er erg denigrerend wordt gesproken ;)

Verder heb je volkomen gelijk: de derde wereld is nu niet gewoon een brok zand met enkel mensen zonder eten, er zijn plaatsen waar mensen in perfect leefbare omstandigheden leven, maar dat is het: ze komen niet vooruit omdat er geen onderwijs is.Hier kunnen projecten zoals deze verandering in brengen :)

Alhoewel, ik ben niet akkoord met 1 ding: ook al brengt dit project voor maar 10% ofzo van de kinderen verandering, dan nog vind ik het de moeite waard :)

[Reactie gewijzigd door kiang op 25 september 2007 00:06]

Ik geef nooit geld aan goede doelen. Het is allemaal politiek geregeld. Zij blijven arm, anders kunnen wij niet zeggen dat we rijk zijn. Als je ze een kans wilt geven, breng ze naar nederland. Het eerste wat ze daar zullen doen is de laptop verkopen.

[Reactie gewijzigd door ronin7 op 25 september 2007 00:00]

HET excuus om niets te doen: "het is zij of wij". Als je dat gelooft ben je gewoon blind.
als je alle rijkdommen ter wereld eerlijk zou verdelen zouden zelfs wij, de gewone westerse mensen, een pak rijker zijn dan we nu zijn, dus neen, er moet geen extreme armoede bestaan om onze levenskwaliteit te behouden.

En nog iets: rijkdom is geen statische voorraad: door innovatie en werk kunnen rijkdommen vergroot worden.
VB: sub-atomaire architectuur (het afbreken van een atoom in subatomaire deeltjes en er andere atomen mee bouwen, bv van lood waterstof of zuurstof maken) kan watertekort naar het verleden bannen. Gecombineerd met moleculaire architectuur (het volledig zelf kunnen ordenen van atomen in moleculen) is er geen enkele grondstof meer die we ooit tekort zullen hebben.
Voor de pessimisten die denken dat dit onmogelijk is: het is idd toekomstmuziek, maar allemaal perfect mogelijk. Voor de realisten die direct zien dat deze dingen energie slurpen voor dood: de grootste kernreactor die we ooit zullen vinden hangt boven ons hoofd en straalt zijn energie gratis uit, en we hebben de technologie om die op te vangen ;) (lees: een simpele rekensom toont aan dat we alle energie die we ooit nodig hebben echt wel uit de zon kunnen halen)

Dit allemaal slechts om aan te tonen dat rijkdommen wel degelijk vergroot kunnen worden :)

@comments hieronder: idd, moeilijk en voor de toekomst, maar ik wou enkel de mythe uitdrijven dat we een beperkte hoeveelheid rijkdom hebben, en dat er nooit genoeg zal zijn voor iedereen :)

[Reactie gewijzigd door kiang op 25 september 2007 12:01]

Water maken kan wel simpeler dan wat je nu voorstelt hoor, en op subatomair niveau gaan zitten prutsen lijkt me niet de efficientste oplossing. Ontzilting lijkt me veel efficiŽnter, en zeewater is er genoeg.
Allemaal mooie verhalen, maar zoals je zelf zegt is het toekomstmuziek.

Ik kan ook fantaseren over utopische werelden waarin we allemaal gemoedelijk in broederschap leven, maar wat is de relevantie met dit topic?
:O Ik wist wel dat de meeste mensen rijkdom nastreven, maar jij ben echt erg.
Aan de zijkant zit een zwengel daarmee kan je de laptop aanzwengelen, en dit zorgt voor de mogelijke extra educatiemiddelen in een arm land, dus gaat het land er op den duur op vooruit en kunnen wij ons ontwikkelingsgeld aan die 'arme' mensen geven in ons land. Want ondertussen is het mogelijk arm te zijn in Nederland met alsnog een huis te hebben ipv een lemen hut wat ze daar hebben.
Dat ideee van die zwengel is toch al anderhalf jaar geleden afgevoerd
In addition, —for use at home and where power is not available—the XO can be hand powered. It will come with at least two of three options: a crank, a pedal, or a pull-cord. It is also possible that children could have a second battery for group charging at school while they are using their laptop in class.
Van de OLPC site zelf
Je hebt wel gelijk voor verschillende landen. Maar er zijn ook genoeg landen met slechte elektriciteit die om de zoveel tijd uitvalt (wat geen ramp is met dit ding), onderontwikkeld onderwijs en genoeg eten om in ieder geval niet dood te gaan, en op de lange termein kan beter onderwijs met behulp van de OLPC echt helpen om de situatie te verbeteren.

"En nog wat, ze kunnen beter zorgen dat het geld dat gedoneerd word aan stichtingen ook echt naar de mensen gaan in ontwikkelings landen, een groot deel beland gewoon in de zakken van hogerhand."

Daarom de OLPC! Je geeft geen geld, maar je geeft een laptop. Ik denk echt dat een corrupte overheid toch een stuk sneller geld achterhoudt dan een stel low-end laptops.
Je hebt inderdaad helemaal gelijk. De wereld is totaal zwart-wit. Een kind is of wel rijk genoeg om er eentje van zijn ouders te krijgen. Of een kind bevind in een sloppenwijk en struint elke dag de vuilnisbelt af op zoek naar spullen die ze kunnen verkopen voor eten. Denk je nou werkelijk dat die kinderen die nog niet eens in hun primaire levensbehoeft worden voorzien deze laptop gaan krijgen zonder dat ze te eten krijgen? Doe niet zo naief!
straks spelen ze de hele dag WoW :P
Goede zaak of niet maar voor rond dat bedrag is er een betere keus aan laptops te vinden....
Bedoel je dit nou grappig? Jij hoort niet tot de doelgroep van zo'n ding, en daarom vergeet je zijn pluspunten ten opzichte van een standaard uber budget laptop?

Ah voor jezelf bedoel je :) Jah... Het is idd wel een kiddie ontwerp, maar dat je je accu zelf weer bij kan vullen vind ik dan wel weer leuk.

[Reactie gewijzigd door EIo op 25 september 2007 09:28]

Hmmm op zich best een goed idee. Alleen achterdochtig als ik ben kies ik er dan liever voor: Ik koop er 2 en stuur er zelf 1 naar iemand. Vertrouwen is goed, controle beter...

[Reactie gewijzigd door Sparks.nl op 24 september 2007 19:55]

En wie controleert jou dan weer? Niet persoonlijk hoor, maar een flink deel van de "anderen" zal die tweede dan waarschijnlijk niet gaan opsturen. Het is imo eenvoudiger om een organisatie te controleren, dan alle kopers individueel.
Leer mij Amerikanen denken, daar gaat dit niet aanslaan. Heeft niets met negativiteit over USA te maken; Amerikanen zijn heel behulpzaam, maar zodra het geld kost neemt het animo behoorlijk af. Verder is 400 dollar voor wat je krijgt een hoop geld, en de meeste amerikanen hebben het geld nauwelijks.

Ongetwijfeld zal het wel driftig onderzocht zijn, maar m.i. had je dit principe beter in Europa kunnen introduceren; daar zijn we wat meer buitenlands ingesteld.

Als je trouwens vaak in Amerika bent geweest, zie je ook dat daar veel armoede heerst. Mede daarom zullen veel Amerikanen niet erg staan te springen voor dit principe
En wat dacht je dan van 'Den Hollander'? Als er ťťn gierig volk ter wereld is dat zijn het de Nederlanders wel. Tja, die Tsunami actie heeft wel wat losgemaakt maar sinds die tijd klagen alle 'goede doelen' over dat er zo weinig binnenkomt. En al helemaal voor Afrika. Dus 1 halen 2 betalen zal zeker in Nederland niet werken. Eerder 3 halen 2 betalen en 5 euro naar een goed doel.
Als ik de reacties lees dan heb ik het gevoel dat veel mensen denken dat er alleen 3de wereld landen in Afrika zijn.

In deze link staat een kaart met de derde/tweede en eerste wereld landen erin vermeld. Gevoelsmatig klopt deze niet helemaal maar wel voor het overgrote gedeelte.
Het geven van een laptop aan mensen in arme landen is net zoiets als een onderkoeld iemand vanaf de buitenkant verwarmen.
Heeft iemand wel eens gedacht aan de problemen die daarna komen?
Heb ik het even over simpele organisatorische haakjes en oogjes.
De laptop gaat kapot, ik breng hem even naar de shop op de hoek! :-(, en zie hem wellicht binnen 2 jaar terug.
Goed voor de werkgelegenheid, maar wie betaald dat?
Even wifi opstarten en een meeltje versturen:-(
Heel Africa vol zendmasten, of op elke school een server/router.
Dit zal eenvoudigweg voor de nodige moeilijkheden gaan zorgen.
Over 4 jaar zijn die dingen versleten...., en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
We zullen zien of de problemen kleiner of groter zijn geworden over 4 jaar.
Ik hoop het eerste maar ik ben bang dat het tweede reŽler is
Geld schijnt in Afrika niet meer zo het probleem te zijn, sinds China en India er zo investeren.
En ik ken Nederlanders die een pc niet kunnen betalen, of zo krap bij kas zitten dat ze maar rustig doorwerken met die zeer oude Win95 bak.
Tja in Nederland zijn er echt mensen die in krotjes wonen en geen schoon drink water hebben :'(

Ook hebben we hier in Nederland last van ziektes een oorlogen ;(

En dan heb ik het nog niet eens over de vele Nederlandse kaaskopjes die hun derde levensjaar niet halen :|
Kijk om je heen in NL er is genoeg ellende, daklozen, kinderen die op straat wonen, mensen die in afbraakwoningen wonen. Schoon drinkwater is idd niet het probleem.

Er wordt tegenwoordig uit volkstuintjes groente gejat, er zijn hier schijnbaar mensen die Honger hebben. Ik bedoel maar, Afrika is zielig en wij zijn stinkend rijk, zo zwart wit is het niet dus.
Denk dat het gejat uit volkstuintjes niet komt omdat ze echt honger hebben maar eerder uit verveeling (jeugd) of gewoon Hollandse gierigheid.

Voor daklozen hebben we opvang, hetzelfde geld voor kinderen.

Ook voor de andere problemen zijn oplossingen in Nederland, je moer er alleen wel voor open staan. Maar als je echt wilt is er altijd een uitweg.

In Afrika willen mensen het wel maar is het er niet.
Honger in Nederland bestaat niet.
Je kunt hoogstens trek hebben, voor de rest heb je het leger des heils.
Honger is dus als je te lui bent om naar het LDH te lopen en dus maar ergens eten gaat pikken.
Bovendien ben ik van mening dat dit helemaal niet nodig is, steek je handen uit je mouwen, werk ligt op straat.
Probleem is alleen dat men het werk meestal niet goed genoeg vind, dus blijven we lekker thuis zielig doen.
Zou zeggen, hier heb je een emmer en een spons, was mijn auto en dan krijg je van mij een boterham met pindakaas.

In africa is dit echter geheel anders, daar bestaat wel degenlijk honger !
Daarom best een goede actie, al zie ik liever dat als ik een laptop koop er daar een ploeg word gekocht om het land te bewerken, daar hebben de echte arme mensen tenminste wat aan.
Zoals ik altijd zeg: je moet geen brood sturen maar graan.
Leer de mensen onafhankelijk te worden.
Zou zeggen, hier heb je een emmer en een spons, was mijn auto en dan krijg je van mij een boterham met pindakaas.
* BramT sluit zich aan
Man, wat een hoop zand in dat water de laatste tijd. Ik kan daar zo van balen....
Laatst liep het wieltje van m'n golfkarretje ook al aan... nou dat zijn van die dagen... (Youp _/-\o_ )

(verder ben ik het helemaal eens met dat het werk op straat ligt)
Je kunt hoogstens trek hebben, voor de rest heb je het leger des heils.
Als ik een dag niet eet heb ik toch echt honger hoor!
Zowiezo moet je goed eten, dus om nou te zeggen dat we alleen maar trek hebben :S

Tis nu eenmaal zou dat wij ervoor zorgen dat er voor ons meer eten beschikbaar is..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True