Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Electronic Arts heeft besloten de originele variant van het spel SimCity weg te geven aan de Olpc-organisatie voor gebruik op de XO-laptops. De gamebouwer wil hiermee de educatieve bruikbaarheid van de laptop benadrukken.

Spelers nemen in SimCity de functie van burgemeester in een nieuwe stad op zich, wat inhoudt dat ze verantwoordelijk zijn voor de aanleg en het onderhoud van de volledige stad. Om dat te bereiken moeten huizen, bedrijven, ziekenhuizen en wegen gebouwd worden. Het spel is inmiddels meer dan 18 miljoen maal verkocht, aldus EA. De versie van SimCity die is weggeven, is het origineel uit 1989, schrijft Gamasutra. Deze klassieker is overigens via EA's site nog steeds te spelen.

Steve Seabolt, bij EA als vice-president verantwoordelijk voor de wereldwijde merkontwikkeling van het The Sims-label, vertelt: 'SimCity is een vorm van entertainment die ook educatief ingezet kan worden. Spelers leren om met een beperkte hoeveelheid resources hun steden te bouwen en te verbeteren. Men moet keuzes maken die gevolgen hebben, het belangrijkste is dat het een creativiteitstool is die slechts gelimiteerd is door het voorstellingsvermogen van de speler.'

Hij heeft er dan ook alle vertrouwen in dat het spel een goede manier zal zijn om het Olpc-project te helpen bij het bereiken van het doel om alle kinderen van wereld onderwijs aan te bieden. Naar verwachting zal de XO-laptop nog voor het einde van het jaar in Uruguay, Peru, Mexico, EthiopiŽ, Rwanda, HaÔti, Cambodja en India verspreid worden.

SimCity Classic
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Ze geven niet echt het originele spel weg; het gaat in principe alleen om de rechten op het spel. De software zelf is een aangepaste versie van een andere implementatie die oorspronkelijk geschreven was voor UNIX en dus geen code gemeen had met de SimCity die als spel voor DOS verkocht werd.

Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want die Olpc-laptop draait Linux, en DOS-emulatie toevoegen alleen voor zo'n spelletje gaat wat te ver.
het was geschreven op een Mac hoor, niet Unix.
de mac versie was de eerste net als alle andere maxis spellen van die tijd.
Nee, dat is dus de oorspronkelijk versie van Maxis, die inderdaad de Mac als een van de eerste platforms had (maar in een korte tijd op een heleboel verschillende platforms is uitgebracht).

Maar de versie die voor het Olpc-project gebruikt wordt is dus een andere versie die helemaal opnieuw van de grond is opgebouwd, en waar zover ik weet Maxis (en zeker EA) helemaal geen code in hebben zitten.

Vandaar mijn punt: ze geven niet het door hun ontwikkelde spel weg, maar hun rechten op het spelconcept, zodat een andere implementatie van het spel meegeleverd mag worden.
Ik post hier bijna nooit, maar wil nu toch echt even iets kwijt.

Ik vind het belachelijk hoe mensen hier praten over een spel dat voor een goed doel gratis wordt weggegeven. Een gegeven paard in de bek kijken noemt men dat ook wel. Is het niet te begrijpen dat EA ook een boodschap mee wilt geven met het gratis verstekken van deze game? Ongelofelijk dat er nog zoveel geklaagd kan worden door vele van jullie.

Sim City is leuk, leerzaam, een klassieker en gratis, en toch wordt nog geklaagd.

Onbegrijpelijk..
Zo zo zo, de orginele versie van Simcity...
Kon het er vanaf, EA?
Je moet ergens beginnen toch, voorlopig zijn ze de enige die iets ter beschikking hebben gesteld. En wat hierboven gezegd wordt klopt natuurlijk ook, de nieuwste versie draait er niet eens op.

En daarnaast, dit spel is nog net zo leerzaam als de nieuwste variant, de kinderen die die OLPC dingen krijgen die zijn gewoon niet zo verwend als wij (of in ieder geval sommigen)
Dat dacht ik eerst ook, maar voor latere versies heeft de OLPC wellicht niet genoeg resources over (hardeschijfruimte en processorkracht).
ehrm zelfs dan kon sim city 2000 er nog wel van af ;)

Ik noem het gewoon een marketing poging, om EA te profileren als een bedrijf dat een hart heeft, waar ik in het geval van EA niet in geloof. Zeker niet als je mensen dan afscheept met een spel als Sim City. Misschien is het spel prima voor de mensen in afrika e.d. maar het is zo'n overduidelijke "ok wat is gemakkelijk/goedkoop om te leveren" aktie in mijn ogen...

Ik had liever een modern custom made spelletje wat mensen zakelijk inzicht e.d. geeft. Dat hoeft niet veel te kosten. Het is al gauw beter dan SimCity en het hoeft niet de gameplay waarde te hebben van een miljoenen productie. Daarnaast toon je als bedrijf ook nog eens initiatief!
volledig akkoord maar hoe gaat zo'n spelletje er dan weer uitzien? Want we dringen onze cultuur dan weer op en nu we net door hebben dat onze levenswijze zeer belastend is voor deze planeet zijn wij nu juist niet degene die de lessen moeten opstellen want zelf zijn we ok niet goed bezig en dan komt sim city de originele misschien toch nog goed uit om dat men juist een beetje verbeelding nodig heeft en niet een stadsimulator die een westerse realiteit probeert te simuleren.
Ik ben het ook met jou eens.

Ik doelde eerder op kleine stapjes... Meer de ogen openen voor mogelijkheden, ipv regels opleggen. De rest laten we over aan hun creativiteit en situatie. Maar wel op zo'n manier dat het niet betuttelend is (wat vaak in mijn ogen wel gebeurt). De juiste mensen - of kinderen in dit geval - met de juiste geest en instelling worden dan wellicht geprikkeld om hun ambities verder te ontwikkelen en uit te voeren.
olpc staat toch voor:
One Laptop Per Child???

Wat moet een kind in hemelsnaam met een custom made spelletje voor zakelijk inzicht.
dat is niet erg zakelijk bekeken van je.
Nee maar wel een sim city achtig spel maar dan hoe je land beheerd tegen erosie en de grond vruchtbaar houdt. Als EA dat gedaan had had ik gezegt :"Kudos EA! Leuk gedaan". Dit is gewoon heel goedkoop reclame maken onder de OpenSource fans en fans van de OLPC. Wat waarschijnlijk niet gaat werken omdat die ook wel door hebbend at dit wel een hele goedkope poging is om hun om te kopen.

Het is geen geheim dat in veel derde wereld landen Erosie een heel groot probleem is. En een Sim City achtig spel die inzicht biedt in duurzaam bouwen kan een hele generatie beter inzicht geven in het beter verbouwen van hun producten.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 10 november 2007 14:53]

Ik noem het gewoon een marketing poging, om EA te profileren als een bedrijf dat een hart heeft, waar ik in het geval van EA niet in geloof.
om eerlijk te zijn gaat EA steeds aardiger worden (okee, het zijn spellen van de vorige eeuw, maar het is in elk geval een begin) en ik denk dat dat te maken heeft met de switch van EA en MS (of het er ook echt iets mee te maken heeft weet ik niet, maar je weet maar nooit :) )
beetje makkelijk om dit af te kraken. ik vind het een goed gebaar en denk dat die mensen er ook best nog wat van kunnen leren (evenals mensen hier).
De OLPC draait toch op Linux, dus het werkt met Wine zeker?
De systeemspecs van SC2000, de versie die stukken diepgaander is dan SCC (SimCity Classic) zijn:
486 op 33MHz
4MB ram
17MB schijfruimte (het spel zonder de steden en scenarios is 6MB)
en 512KB video
(net even op de originele verpakking gekeken :P)
En dan hebben we het hier nog over de windows versie, de DOS versie kun je op nog lagere specs draaien.
Dat moet de olpc makkelijk kunnen trekken en zou iets meer meerwaarde hebben voor de kinderen als het gaat om inzicht te creŽren in diverse aspecten.
Ik kan me voorstellen dat Simcity 2000 met z'n vereiste voor VESA-drivers een stuk moeilijker te porten is naar de Linux-distributie die OLPC gebruikt. Wellicht kon Sim City Classic geport worden zonder dat de distributie gewijzigd hoefde te worden, terwijl je voor SC2000 wellicht nog een sloot aan emulators of drivers nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door rachid.nl op 10 november 2007 11:50]

DOS-versie heeft gelijke eisen hoor!
Maar onthoud wel dat als je linux/windows naast SC2000 draait dat je PC meer te doen heeft dan wanneer je DOS draait.
Behalve als het om de eerste DOS extender versies van Windows ging (AKA Windows t/m 3.11 fwg)
SC2000 loopt idd zelfs op m'n PocketPC prima

@m'n -1 moderators: :z Echt waar, PocketPc 2003 draait prima simcity 2000. 't Is wel een beetje wennen qua bediening, maar als je je boeken uit hebt op vakantie, dan is de pocketpc interface best te doen.

En een olpc-pc moet dus ook prima SC2000 of zelfs 2003 kunnen draaien, maar die gaan ze natuurlijk verkůpen aan de olpc-pc bezitters, }> EA? Nee hoor, als je wat dan ook gratis beschikbaar maakt, dan verdient dat altijd een dikke :)

[Reactie gewijzigd door AugmentoR op 11 november 2007 01:07]

Wellicht is de vraag niet zozeer wat de pc aankan of hoe het spel eruit ziet, maar meer om de inhoud. Leren navigeren met de muis (coordinatie, (ik adviseer noobs eerst eens een potje of 10 solitair te spelen, dat is niet makkelijk!), leren om in scenario´s te denken, vooruit te denken, besluiten nemen en begrijpen wat het gevolg is, etc. etc. Wellicht dat ze ook Larry hebben overwogen... Al met al imho een erg goede keus, niet nobel of marketingtechnisch geneuzel, gewoon een weloverwogen besluit, ook vanuit de org. van OLPC natuurlijk, denk maar niet dat ze gewoon alles op de laptop zetten...
Je haalt newb en noob door de war.
Wellicht wel, maar ga je er dan vanuit dat de OLPC een middel is om de kids aan de games krijgen? Naar mijn idee heeft grotendeels van de doelgroep die deze machine gaat krijgen nog nooit een pc of typemachine aangeraakt, net als een noob?
umh t efectieve doel van simcity is allang bewezen, en als dat via een spelletje kan dan is dat alleen maar interesante voor kinderen hoor.
Persoonlijk denk ik dat een spel als SimCity 2000 voor de net beginnende computeraar veel te veel van het goede is. De leercurve van SimCity 2000 is zoveel steiler dan die van SimCity.

Denk dat dit een logischere verklaring is...
Maar Simcity orgineel? daar zit toch helemaal niks in! Zelfs een kind van 5-6 zonder engels kan daar een stad mee volbouwen..* Zoals gezegd, Simcity 2000 had prima gekund en had ze ook niks gekost. Sterker nog, het lijkt nu een geweldige stunt van EA om het superspel Simcity classic weg te geven wat al lang gratis te spelen is...

*) GENETX is het elvende bewijs :+
Even off-topic maar jij hebt zeker nog nooit geprobeerd de perfecte stad te bouwen in SC1? Dat valt nog tegen hoor. Die kaart is zo volgebouwd maar om de perfecte verhouding te krijgen, daar gaat het om. :P

Het is een goede zet van EA om SC1 erbij te doen. Andere fabrikanten zien dit ook en misschien trekt het meerdere partijen over de streep. Het OLPC-project loopt nu al zo lang en nu pas komt het echt van de grond.

Over de leeftijd van het spel ga ik geen uitspraak over doen aangezien ik mijzelf nog steeds kan vermaken met Dig-Dug en oudere spellen zijn niet makkelijker uit te spelen dan de hedendaagse spellen. (Supaplex anyone?) :P
daar zit toch helemaal niks in! Zelfs een kind van 5-6 zonder engels kan daar een stad mee volbouwen.
Dat is het hem juist! Die kinderen zijn 5-6 jaar...
En engels lezen kunnen ze misschien nog niet zo goed, Dus is dit spel perfect voor zulke kinderen!

(als ik naar mezelf kijk: Ik ben begonnen in het dos tijdperk, waar je 4/5 knoppen hoefde te gebruiken waarna controls steeds uitgebreider werden totdat je gewoon 22 knoppen op 1 (xbox360) controller hebt... (en dan heb ik het nog geen eens over alle combinaties die je er mee kan maken :).

oftewel, het is perfect dat er een simpel spel bij de xo zit :)
Jij hebt zeker alleen maar steden gebouwd met de shift-F-U-N-D cheat in SimCity?
Je moet een gegeven paard niet in de bek schijten.

Heeft SimCity meerwaarde voor de doelgroep? Ik denk het wel. Dat wij met onze hi-tech apparatuur zware games draaien en alles kapot schieten wat los en vast zit hoeft niet te betekenen dat je mensen in de 3e wereld niet blij kan maken met een spelletje in de vorm van SimCity. Waarom SimCity en geen SC2000? Daar zal EA vast wel goede redenen voor hebben (wellicht technisch, wellicht marketingtechnisch). Het feit is dat ze die software standaard meeleveren, en voor een laptop van die prijs... Ik kan me er niet druk om maken.

Hell, zelfs ik ben blij met m'n patience in Windows, en die zit er ook al jaren in. Dat het oud is, hoeft niet automatisch te betekenen dat het niet leuk is.

[Reactie gewijzigd door Bolk op 10 november 2007 02:28]

Waarom SimCity en geen SC2000?
Wellicht omdat Don Hopkins (http://www.donhopkins.com) in 1992 al een Tcl/Tk versie voor Unix heeft gemaakt, zie zijn blog-post. Het is ook een versie die blijkbaar relatief eenvoudig naar Sugar geport kan worden. Ook is het de bedoeling dat kinderen zelf nieuwe rampen kunnen maken, m.b.v. een taal als Logo. Dus naast dat EA er niet al te veel resources in hoeft te stoppen, is het met deze versie neem ik aan ook eenvoudiger om dergelijke extra features te maken ťn om het te integreren in de rest van het systeem. En inderdaad, ik denk niet dat het kinderen in de 3e wereld veel uitmaakt of ze nou SimCity Classic of SimCity 2000 spelen - het is hoe dan ook een leuk en leerzaam spel voor ze.
Mja, ik kan het wel een beetje begrijpen hoor, dat ze nu niet echt onder de indruk zijn dat EA een stukje zo-goed-als abandonware uit 1989 weggeven. Poepoe, nounou, het mocht wat kosten hoor. ;)

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/SimCity

Zo scoor je natuurlijk een leuk stukje imago voor niets. Ik bedoel, zo maken ze leuk reclame voor iets wat ze helemaal niets kost, want ik gok dat de handel in de originele simcity niet zo heel groot meer is. ;)
De handel in Simcity zal inderdaad niet groot meer zijn. Ik heb wel een paar jaar geleden voor een euro een Simcity-CD'tje meegenomen. Met filmpjes. Erg leuk.

Maar wat mensen die nu sarcastisch doen over deze zet vergeten is dat EA onlangs ook Command & Conquer ter gratis download aangeboden heeft. Ook Command & Conquer wordt niet meer veel verkocht (hooguit in First Decade) maar dat neemt niet weg dat het een sympathieke zet is. Hetzelfde geldt voor Rockstar met GTA1 natuurlijk, en zo zijn er nog wel meer van die spelletjes vrijgegeven. Het zou tof zijn als dit een trend wordt. Niet alleen voor gierige tweakertjes en arme kinderen in 3e-wereldlanden, maar ook voor generaties die er anders niet echt meer mee in aanraking zouden komen. Het zijn wel echte klassiekers, soms ronduit grondleggers voor genres. :)
uhm.. aan degene die hierboven over abandonware praten.. SimCity is weinig abandonware aan, en op het moment dat je ze ergens aantreft om zomaar te downloaden, dan praten we nog steeds over illegale software, want EA geeft geen toestemming om het zomaar te mogen downloaden...
Iets wat (mogelijk) abandonware is, wil nog niet zeggen dat het dan legaal is om het zomaar te downloaden/verspreiden..
Weet je welk spel leuk en leerzaam is: OpenTTD (Open Transport Tycoon Deluxe). Ziet er een stuk beter uit, en is imho een stuk leuker. En wat maakt het uit dat ze er niks mee kunnen later, als ze er maar lol mee kunnen hebben in de pauze :)

En nog mooier: Het is open-source :) Wie helpt er mee om er een makkelijke installer voor te maken, zodat die kindjes het zelf op hun OLPC kunnen zetten :)

[Reactie gewijzigd door weebl op 9 november 2007 21:58]

OpenTTD is voorlopig nog afhankelijk van de originele (grafics) bestanden van TTD, daar komt verandering in overigens.
Weet je welk spel leuk en leerzaam is: OpenTTD (Open Transport Tycoon Deluxe). Ziet er een stuk beter uit, en is imho een stuk leuker. En wat maakt het uit dat ze er niks mee kunnen later, als ze er maar lol mee kunnen hebben in de pauze :)

En nog mooier: Het is open-source :) Wie helpt er mee om er een makkelijke installer voor te maken, zodat die kindjes het zelf op hun OLPC kunnen zetten :)
Volgens mij heb je vooralsnog de originele Transport Tycoon nodig om OpenTTD te kunnen draaien, dus moet je toestemming hebben van de maker daarvan, zelfs al is OpenTTD Open Source...
Wat kunnen we weer goed zeiken op EA hier zeg 8)7
Volgens mij is de reden dat EA de originele SimCity vrijgeeft, en niet een latere, is, als ik dit zo lees, meer omdat deze al zo goed als gepoort was, een PyGtk/sugar/X11/linux poort van de tcl/tk/X11/unix poort van de originele mac versie, om precies te zijn. Lekker makkelijk voor EA dus.
Daarnaast is dit wel nog steeds de meest verkochte versie.
Ongeloofelijk zeg. Er wordt een spel GRATIS gedoneerd, en het enige wat het gemiddelde tweakers publiek weer kan is zeiken dat er niet een nieuwere versie meegeleverd wordt |:(

Echt, ongeloofelijk hoor sommige mensen hier.
jah kom op he......simcity weggeven is als het honoreren van iemand die zijn vriend een pepermuntje aanbied......

En wat een verzonnen argument: lerezaam my ass......gewoon ook de afrikanen indoctrineren met spelletjes.....wtf kunnen die kinderen nou leren wat simcity te bieden heeft: leren omgaan met geld? Digitaal geld is anders dan je echter portomonee: in spellen ben ik altijd blut: in echte leven heb ik altijd geld achter de hand.

Kul argument en gewoon 150% dikke marketing......

En zoals gezegd simcity 1 is echt dikke BS, das iemand gelukkig maken met dooie mus. Of ben jij ook blij met PacMan op je nieuwe computer??????
Ja tuurlijk, van een of ander simulatie spel leer je hoe je een echte stad moet runnen. Laten we alle opleidingen afschaffen en tegenwoordig iedereen met computergames hun skills laten opdoen!
Ik heb dat simcity inderdaad nooit gespeelt, ik vind al die sim spellen ronduit saai, maar ik kan je wel vertellen dat een spel nooit op de werkelijkheid gaat lijken, dus ga geen onzin lopen verkopen. Anders kan ik ook wel roepen dat je vechtskills krijgt door het spelen van Unreal Tournament :+

Maar in 1 ding heb je wel gelijk, pacman still rulez :)
Hoho, nu leg je hem woorden in de mond! ;) Hij zegt dat je door te spelen inzicht kan krijgen in hoe je een stad moet runnen, dus meer het globale plaatje. Hij zegt nergens dat je door simcity meteen voorgedragen kan worden als de nieuwe mayor, plantoloog en hoofd reinigingswerken :+
No flame intended maar SimCity?

Niet om het een of ander maar als je dan toch games naar ontwikkelingslanden verstuurt, vermoed ik dat SimFarm een beter idee is.
4 1/2 miljoen inwoners (Calcutta) danwel 13 1/2 miljoen (delhi)

Even raden wie de meeste ervaring heeft met de grote stad.

Het lijkt me toch redelijk om aan te nemen dat *niet* iedere inwoner van een ontwikkelingsland ervaring heeft of zelfs maar wil hebben met het boerenleven.
Dat ben ik met je eens, dat niet elke inwoner van de genoemde landen per definitie iets met het boerenleven te maken heeft maar feit is wel dat de mensen die in steden wonen en alleen maar een OLPC kunnen betalen, vaak geen invloed hebben op infrastructurele beslissingen.
Hoe kan een spel als SimCity nou helpen bij het bouwen van een stad of SimFarm bij het houden van een boerderij. Iedereen die zegt dat dergelijke spellen de realiteit benaderen moeten hoognodig achter zijn monitor weg komen en eens de wijdewereld in trekken.

Het is een spel, het blijft een spel. Het doel van een spel is vermaken en bij vermaken wil je niet dat het te realistisch wordt, want dan kun je net zo goed de computer uitzetten en je leven gaan leiden.
Het doel van het spel is dan ook kinderen leren creatief denken en hun leren dat beslissingen gevolgen hebben, en niet over hoe een stad te bouwen.
Volgens mij heb jij nog nooit Simcity of Transport Tycoon gespeeld? Dit soort spellen zijn buiten leuk ook erg leerzaam. Ze geven je inzicht in hoe de wereld werkt, en in economische en sociale structuren. Uiteraard niet te vergelijken met een HBO of Universitaire opleiding demografie, maar het begin is er...;)

Ik denk dat het een goede actie is om SimCity bij deze OLPC te doen, ik zou er zelfs voor willen pleiten om Transport Tycoon en Theme Park er ook bij te doen, omdat deze spellen net een andere insteek hebben, en een leuke & goede aanvulling zouden zijn.
Sinds het eerste begin van Simcity en Transport Tycoon speel ik deze spellen. En toch zijn deze spellen niet te vergelijken met de werkelijkheid.

Ik heb niet gezegd dat het niet leerzaam is, maar heb gezegd dat het spel niet realistisch is. Een simpel aspect, een stad bouw de burgemeester niet vanuit een dictatoriaal oogpunt, je hebt te maken met wethouders enz enz enz...

Overigens ben ik het me je eens dat de spellen die je noemt goed passen bij de ontwikkeling van het creative gedachtegoed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True