Apple geeft MacBook-reeks een update

Apple heeft updates gepresenteerd voor zijn MacBook-serie. Gek genoeg kiest het bedrijf, in tegenstelling tot de meeste andere grote computerfabrikanten, niet voor Intels nieuwe Santa Rosa-platform.

Nieuwe Apple MacBooksApple heeft besloten om de MacBook-lijn bij te werken met hardware die relatief bescheiden van aard is, in plaats van met Santa Rosa-componenten. Daarmee laat het bedrijf pluspunten als een 800MHz-bus en de nieuwe mobiele 965-chipset links liggen, en heeft het op papier direct een achterstand ten opzichte van de concurrentie die Santa Rosa wel omarmt. Een mogelijke verklaring hiervoor zou zijn dat het bedrijf van plan is een duidelijkere scheiding tussen de MacBook en de MacBook Pro aan te brengen, maar in een interview met MacWorld zegt het bedrijf deze keuze te hebben gemaakt om de kosten van de budgetlijn te drukken. Het instapmodel, de 1099 dollar kostende 13"-MacBook, moet het daarom doen met een 2,0GHz-Core 2 Duo T7200-processor, in plaats van de snellere T7300 met een bussnelheid van 800MHz. Het instapmodel is al wel voorzien van de voorlopige versie van 802.11n-netwerkconnectiviteit. De laptop heeft verder een 80GB-harddisk gekregen die op 5400rpm zijn werk doet. Een dvd-brander is nog altijd niet standaard; in plaats daarvan krijgt de gebruiker een dvd/cdrw-combodrive tot zijn beschikking.

Voor 1299 dollar koopt de consument een 13"-MacBook met 2,16GHz-Core 2 Duo T7400-processor. Apple kiest hier weer niet voor de meer voor de hand liggende, nieuwe T7500. De laptop is verder uitgerust met 1GB 667MHz ddr2-geheugen, een 120GB 5400rpm-harddisk en een 8x-dvd-brander. Het zwarte topmodel uit de Macbook-reeks kost 1499 dollar en krijgt eveneens een T7400-processor. Het verschil met de hiervoor genoemde uitvoering zit in de 160GB-schijf die op 5400rpm draait. Alle MacBooks zijn verder uit te breiden met extra werkgeheugen tot een maximum van 2GB, en de harde schijf kan vervangen worden door een exemplaar dat 200GB kan opslaan.

Er wordt door Apple met geen woord gerept over de subnotebooks waar AppleInsider het recent over had. De verwachting is dat deze samen met de geüpdatete MacBook Pro's op het WWDC worden aangekondigd. Daar zal ook blijken of de speculaties waar zijn dat Santa Rosa aan de MacBook Pro's voorbehouden is. Of de nieuwe MacBook-laptops uitgerust worden met leds als backlight is ook onbekend, maar gezien de belofte van Steve Jobs zal dit dan tenminste de laatste serie zonder led-backlight moeten worden. Waarschijnlijk zullen deze 'groene' displays eerst in de nieuwe MacBook Pro's verschijnen.

Door René Gerritsen

15-05-2007 • 20:34

106

Bron: Apple

Lees meer

'Geen Flash of Java op iPhone'
'Geen Flash of Java op iPhone' Nieuws van 22 juni 2007

Reacties (106)

Sorteer op:

Weergave:

Dit zag ik als een van de grote nadelen voor Apple aan de overstap naar Intel: een veel grotere druk op features en laatste versies. In het powerpc tijdperk wist niemand welke chipset blablabla.

Volgens mij leidt het vooral tot schijninzicht. Ten eerste omdat Intel een uitgekiende marketing voert ten aanzien van haar componenten en daardoor producenten dwingt om hogere prijzen te betalen voor het snoepje van deze week. Ten tweede omdat goede integratie tussen hardware componenten onderling en tussen hardware en OS vele malen belangrijker is dan de vraag of het laatste dingetje wel gebruikt wordt.
€1050 voor een budget-model. Need I say more?

Eigenlijk wel.. Ik wilde een laptop kopen van rond de €1000, en kwam daardoor automatisch uit op het goedkoopste model van Apple. Hoewel een T7200 niet verkeerd is in deze prijsklasse, is de rest van de hardware zo low-end, dat je wel moet upgraden, tegen hoge prijzen. Neem de 60GB HDD, de 512MB Geheugen en geen DVD brander. Dat vind ik niet kunnen in een laptop van deze prijsklasse.

Elke andere hardware fabrikant die zo een laptop zou proberen te verkopen zou: 1) Vierkant uitgelachen worden. 2) Geen enkel model verkopen. Ik ben dus uiteindelijk ook niet voor de MacBook gegaan. Misschien leuk voor een tijd wanneer ik teveel geld heb (mocht dat ooit gebeuren :D).

@Cubefanatic: De Acer Aspire 5633WLMi heeft 2 x meer schijfruimte, 2 x meer geheugen, maar een iets langzamere processor. De Acer is €60 goedkoper.

@Rembert: Alles heeft zijn voor en nadelen. Ik heb een beetje een hekel aan die fanboys die blind zijn voor alle nadelen van een product. De MacBook heeft ook zeker z'n voordelen, maar als student wegen die (voor mij) niet op tegen de hoge prijs.
Apple maakt geen notebooks in de budget-klasse van Acer en Asus. Een MacBook zit beter in elkaar, er is beter over nagedacht, je krijgt de volledige versie van het OS er bij, er zit een 13" scherm in (duur!), het toetsenbord tikt geweldig, etc. Allemaal spul dat je echt niet krijgt bij wat bij de b-merken als budget-model geldt. Begin eens te vergelijken met een Thinkpad of andere kwaliteitsnotebook en geef dan eens een oordeel over de prijzen.
Ik heb met beide systemen gewerkt (langere duur), en moet bekennen dat een Thinkpad (T60) echt een betere constructie heeft dan een MacBook (Pro), zeker voor mensen die veel reizen.

Mijn MBP was binnen een paar maanden al 'gruizig', het alu. verweerde snel, was erg besmettelijk voor krassen/vuil, etc Je bent elke keer het apparaat aan het poetsen. De mooiste combinatie zou de constructiekwaliteit van een Thinkpad met OSX zijn O+
Verwijderd @R3M116 mei 2007 02:25
Ik heb al meer dan 2,5 jaar een PowerBook 12" met die alu-behuizing. De behuizing is nog in picobello staat, echter heb ik idd gehoord van roestende(?) macbook pro's.

De beginnende poster vergelijkt echter een echt budget laptopje met een MacBook. Ik ook Acer Aspire 5633WLMi_2048 vs basis Apple MacBook 13":
+cpu -> 1,66 tegen 2.0ghz (~20% sneller)
+15.4" tegen 13" -> resolutie hetzelfde
- videokaart -> NVidia 7300 tegen onboard Intel
+accuduur -> 2 tegen 6 uur (toch even 'maar' 3 keer zo veel)
~dvdbrander -> als je doorklikt (aanpassen configuratie) staat er bij het basismodel nu wel een dvdbrander
-geheugen -> 2048 tegen 1024 iid iets minder
-harde schijf -> 120 tegen 80 ook wat minder
-prijs -> 962 vs 1049 (studentenkorting: 986,51 en via actie surfspot: 923,44)

legenda:
+ voor macbook
- tegen macbook
~ 'gelijk spel'

Zelf zie ik de macbook wel zitten als vervanging van mijn Powerbook 12" en ik ben student. Voor die powerbook heb ik flink moeten sparen (€1800) maar hij is het geld waard, als ik de MacBook aanschaf weet ik ook nog niet zeker of ik deze verkoop, het was mijn eerste mac.
echter heb ik idd gehoord van roestende(?) macbook pro's.
Aluminium roest ook gewoon. Echter, en dat is heel belangerijk: de roest (Aluminium Oxide dus) sluit het onderliggende Aluminium hermetisch af van de buitenwereld, en zal dus nooit verder roesten. Daarom moet je Alunium eigelijk niet oppoetsen / schoonmaken, omdat je dan mogelijk die beschermende laag beschadigd.
Verwijderd @R3M116 mei 2007 09:18
Ik heb een Powerbook G4 en ben helemaal niet blij met het materiaal dat ze gebruikt hebben... Heb hem een keertje laten stuiteren en toen zat er een moeilijk uit te deuken deuk in. Mijn iBook kon beter tegen een stootje (is mijn ervaring).

Wat dat betreft ben ik meer voor de plastic casing van de MacBook!
Een Apple laptop betere kwaliteit?

Man man man, de klachten zijn niet bij te houden:

- Opzwellende batterijen
- Kromtrekkende casing vanwege de hitte
- Vlekken
- Scheurtjes in de casing

Apple = design, maar kwaliteit valt mij vies tegen (en niet alleen bij de laatste modellen)
Een Apple laptop betere kwaliteit?

Man man man, de klachten zijn niet bij te houden:
[..]


Die problemen hebben ze inderdaad gehad, maar zijn inmiddels allemaal verholpen. Nog steeds niet netjes natuurlijk, maar volgens mij bij alle exemplaren die hier last van hadden onder garantie verholpen.
Apple is niet de enige met deze problemen. Er moet (door druk van de consument) steeds meer in een laptop passen. Dat gaat gewoon niet langer goed. Als we zo doorgaan dan ontploffen laptops straks massaal.

Bij Apple wordt alles iets meer uitgelicht, zowel de positieve als negatieve berichten. Want je hoort bijna nooit over productupgrades van een ander merk, maar ook weinig/niets over problemen bij anderen, terwijl anderen die zeker ook hebben.
Kom eerst met cijfers.. hoeveel procent van de machines hebben problemen? En vergelijk dat met andere laptops.

Dit soort reacties is ronduit dom en niet onderbouwd.
Man man man, de klachten zijn niet bij te houden:
Bij ons op de zaak is ruwweg de helft van de computers een Mac (en dat aantal stijgt nog steeds), en los van wat issues met batterijen die veel te snel de geest gaven, hebben we geen enkele andere issue gehad.

Ja, natuurlijk, er gaat er wel eens eentje kapot. Schermen, hardeschijven, moederborden, cpu's... je hebt altijd het risico dat je een slechte hebt. Maar dat aantal is zo'n beetje op 1 hand te tellen, en het is doorgaans binnen 2 dagen gerepareerd. (zo niet binnen een paar uur).
ik ben het er mee eens dat een mac qua hardware erg duur is, maar om dit nou te vergelijken met acer?
dan is er toch wel een heel aanzienlijk kwaliteits / service verschil. Bij mij in de klas ken ik alleen al 5 mensen van wie hun acer al meerdere malen terug is geweest.
Misschien heb jij andere ervaringen dan ik, maar Apple en service passen eigenlijk niet in 1 zin (buiten de garantieperiode in ieder geval). Hoe het daarbinnen zit, weet ik niet. Soms heb ik het idee dat Apple niets slechts kan doen; er is altijd wel een reden om de 'aanklacht' tot iets positiefs te veranderen.
Ik denk dat Apple geen laptop neer wil zetten voor de prijs van een budget windows laptop. Je moet dan te veel concessies doen op de kwaliteit waardoor je een berg negatieviteit over je heen krijgt. De MacBooks zijn de 'budget' laptops van Apple en daarvoor krijg je behoorlijk veel laptop. Probeer maar eens een kwalitatief vergelijkbare laptop te vinden met Windows (vergeet niet dat OSX maar in 1 versie leverbaar is: alles is aanwezig, dus geen kreupele Home versie of zo). Je zal zien dat de prijzen van Apple nog niet eens zo heel vreemd zijn. Of eigenlijk wel: bij de gemiddelde Appleshop staan geen uitzendkrachtjes je te woord maar mensen die echt enthousiast zijn over de produkten en er ook redelijk wat van weten.

En, wat me opvalt sinds ik een MacBook Pro heb: veel mensen lopen er toch wel omheen te draaien. Ze hebben een Windows laptop maar vinden zo'n Apple eigenlijk wel heel erg mooi en handig, onderwijl zoekend naar argumenten om maar niet over te hoeven stappen. Ik vraag me af: was ik ook zo?
Neem de 60GB HDD, de 512MB Geheugen en geen DVD brander. Dat vind ik niet kunnen in een laptop van deze prijsklasse.
Ik denk dat de NL Apple Store nog bijgewerkt moet worden. Het instapmodel heeft nu een 80GB HDD en 1GB RAM voor €1049.
Misschien is Acer dan wel budget, echter krijg ik bij Acer buiten de (1-jarige) garantieperiode WEL service, en bij Apple niet. Die zeggen doodleuk: had je maar applecare af moeten sluiten.
Zoek eens vergelijkbare laptops, dan valt de Apple best mee kwa prijs...

[Edit]

Kerel, da's een 15" bak en een totaal verschillende CPU. Ik had het over een VERGELIJKBARE laptop en dat gaat met die Acer niet op.
Ik ken ze wel ja, die Windowslaptops met dezelfde features voor veel minder geld. Al is "zelfde features" een beetje misleidend: De schermen op die goedkopere laptops zijn vaak veel slechter en de vaak zijn die laptops zwaarder, dikker en lelijker (al is dat laatste natuurlijk zeer persoonlijk).

Ik geef toe dat ik toch wel een beetje een fanboy ben (met een goeie reden! Mac OS X vind ik by far het beste besturingssysteem waar ik ooit mee gewerkt heb!). Ik vind het niet erg om $1099 neer te leggen voor een laptop die praktisch alle moderne besturingssystemen ter wereld kan draaien! Mac OS X draait (niet zonder rare fratsen) niet op die goedkopere Windowslaptops dus ik zou ook wel moeten.
Acer is dan ook een B-merk
Een economisch argument om juist wel voor een apple te kiezen: over twee jaar kun je een gebruikte macbook tegen een hogere prijs verkopen.
Als je accu/voeding het tegen die tijd begeeft, kun je ook veel makkelijker reserve onderdelen via marktplaats vinden of eventueel bij een mac winkel.
Met de budget acer van de maand heb je dat niet zo snel.

Daarnaast lijkt die acer nu wel een goede koop, tot je over twee maanden het volgende budget model met betere specs in de mediamarkt ziet.
€1050 voor een budget-model. Need I say more?

Ik denk dat je voordat je gaat vergelijken eens na moet denken over het verschil tussen 'price' en 'value'. Een MacBook zit kwalitatief wel degelijk beter in elkaar dan een budget-laptop van Dell/Acer/etc. en is bovendien op een andere markt gericht (kleiner). Zoals al opgemerkt door iemand anders zou het eerlijker zijn om met een degelijke laptop te vergelijken, zoals een Vaio of een Thinkpad.

Daarbij houdt een MacBook zijn waarde beter vast (zie marktplaats bijvoorbeeld) en is bij de prijs ook een OS-licentie inbegrepen, waarbij OS X m.i. een stuk meer bruikbare software meelevert dan Windows. Tenslotte duurt het in mijn ervaring langer voordat je aan een nieuw apparaat toe bent, mijn iBook G4 werkt nog perfect met de huidige versie van OS X, en ook Leopard moet ie prima kunnen draaien. Bij het Windows platform lijkt het alsof zowel het OS als de toepassingen veel sneller 'zwaarder' gaan wegen op de hardware wanneer nieuwe versies uitkomen.
Ik snap het niet helemaal;
Het Santa Rosa [SR]-platform is toch een combi van Intel's CPU/mainboard/GPU enz?
Waarom zou apple dan SR gebruiken? Apple heeft toch de ATi-kaarten als gpu's?

En Apple heeft toch ook nooit gebruik gemaakt van Centrino [das toch de voorganger van SR?]
Om een Centrino stickertje op een noodboekje geplakt te krijgen moet zo'n apparaatje aan 3 dingen voldoen: Intel Pentium M (of beter) processor, Intel chipset en Intel nic/wifi.

Je mag als fabrikant on-board video gebruiken maar hoeft niet, genoeg modellen die een NVidia of ATi videokaart gebruiken en toch Centrino certified zijn.
Centrino is niet iets tastbaars, Centrino is een merk, Santa Rosa een code name voor een groep onderdelen.

Apple maakt wel tot op zeker hoogte gebruik van de onderdelen die Centrino vereist maar het wordt niet als zodanig ge-'brand'. De MacBook Pro zal dus wel 'Santa Rosa' gebruiken maar niet 'Centrino' op de doos hebben staan.
Apple heeft toch de ATi-kaarten als gpu's?
In de Macbook Pro's zitten inderdaad ATi's. (In het geval van mijn 15" - uit de allereerste serie - een x1600 met 128 MB).

In de MacBook zitten juist weer geintegreerde chips, van intel. de iMac is in duurdere uitvoeringen juist weer voorzien van Nvidia en ATi chips. (de Mac Pro heeft ook keuze tussen de beide merken).
In de tekst staat dat een DVD-brander niet tot de beschikking is standaard bij het instapmodel, echter als ik het instapmodel selecteer krijg je wel een superdrive met double-layer ondersteuning en dus geen Combi meer.
Volgens mij zit er wel een DVD-brander in hoor! :)

/Edit: waarom nou weer overbodig gemod dan, ik dacht dat het juist een helpende hand was, maar ok.
Eeuh.. er staat gewoon een combi drive bij hoor..

edit: Bij de NL site, als je hem selecteerd staat er rechts idd dat er een superdrive in zit.. bij de VS site staat netjes combo.. zal een foutje zijn dus.
Op de pagina waar je het model moet keizen staat wel Combo drive, dus misschien dat het een foutje is? (een van de 2 in ieder geval)

Link:
http://store.apple.com/Ap...ts/nlstore?family=MacBook
Voor 1299 dollar koopt de consument een 13"-MacBook met 2,16GHz-Core 2 Duo T7400-processor. Apple kiest hier weer niet voor de meer voor de hand liggende, nieuwe T7500. De laptop is verder uitgerust met 1GB 667MHz ddr2-geheugen, een 120GB 5400rpm-harddisk en een 8x-dvd-brander. Het zwarte topmodel uit de Macbook-reeks kost 1499 dollar en krijgt eveneens een T7400-processor. Het verschil met de hiervoor genoemde uitvoering zit in de 160GB-schijf die op 5400rpm draait.
dus je betaald 200 dollar extra voor die 40 GB extra en een zwart kleurtje?
En een dvd brander. Ik vind het trouwens belachelijk / niet meer van deze tijd dat er bij de goedkoopste versie alleen een cd-brander in zit. Voelt een beetje 2004 aan.
En nu kom je alweer in een veel duurder model uit. Want als optie een DVD brander in het goedkope model stoppen zit er niet in. Belachelijke marketing IMHO.
Zeg maar gerust 2002. De meeste in 2004 hadden al een DVD brander.
Ja, dat was altijd al zo.. dat heet marketing..

Misschien dat de kosten ook iets hoger zijn om het zwart en mat te maken, ipv wit en glanzend..
En dat zwarte ding is mateloos populair - dus Apple komt er zoals gewoonlijk weer mee weg :+
Vraag en aanbod... Volgens mij is onze maatschappij hierop gebaseerd :+
De macbooks zijn btw ook 50 euro goedkoper geworden..
Volgens mij is de prijs, 802.11n en de processor dan het enigste verschil. De Harde Schijven waren al deze opslaggrootte, en het geheugen was ook al volgens deze indeling.

Vind het eigenlijk nogal veel heisa voor zo'n kleine update. 802.11n kon je bij de gewone macbooks met core2duo processors voor 2 dollar erbij krijgen, dus dat is ook niet echt een groot verschil.

Edit: @hieronder, je hebt gelijk ik zat wel te slapen toen ik dit bericht heb gelezen. Ik blijf overigens bij mij punt dat ik het veel heisa vind voor een kleine update :)
Schijfruimte is wel degelijk groter geworden.. En het instapmodel had nog 512 mb geheugen...
En nog steeds belachelijk duur :D
Hoewel Neko bijna weggemod is met die opmerking, toch vind ik die opmerking terecht: kan iemand mij uitleggen dat een macbook zo duur moet zijn?
Hebben we te maken met service, ondersteuning of i.d. wat zo'n 13" macbook met een c2d t7200 nog zonder dvdrw een prijskaartje van rond de 1100 euro verklaard.

Ik zit hier al 3/4 jaar achter een Toshiba met een c2d t5500 (1,6GHz), misschien wel maar een halve gig ram, maar wel een flink scherm en standaard een dvdrw. En natuurlijk kwam 'ie met Xp. Is het juist de afmeting (13" is klein?) die het em doet?

Ik snap echt niet dat iets met zulke specs zo duur moet zijn, wie weet het wel?
En: wie heeft het er voor over en waarom?

edit: die toshiba kostte bijna 700,- natuurlijk wel belangrijk dat even te vermelden :Z
Prop jij die hardware eens in een laptop met een 13" scherm. Da's gewoon krap werken, die dingen zijn daardoor duurder. Waarom denk je dat alle wegwerpklapjaps van de mediamarkt 15,4" zijn?
De Macbook is zo duur vanwege de onderdelen die erin zitten. De Core 2 Duo processor is niet de goedkoopste. Men had er ook een Celeron in kunnen zetten waardoor de prijs weer een stuk omlaag kan. Punt is dat men met deze werkwijze flink inlevert op kwaliteitsgebied en dat is iets waar Apple geen concessies aan wil doen. Er zitten dus gewoon duurdere hogere kwaliteit onderdelen in de Macbook.

Kijk je naar vergelijkbare laptops dan zie je dat de Macbook netzo duur of een stukje goedkoper is dan de anderen. Kijk maar eens op www.system76.com en configureer de 13" laptop met Ubuntu Linux exact hetzelfde als de Macbooks. Je zit al snel 100 euro boven de prijs van een Macbook. MSI heeft trouwens ook een v ergelijkbaar model waarbij de prijs hetzelfde is. Nou is MSI geen a-merk, wat Apple wel is en als je dat meeneemt in de vergelijking dan is zo'n Macbook toch niet zo duur meer.

Gevoelsmatig kun je dan nog discussieren of een prijs van 1099, 1299 en 1499 duur is of niet. Voor velen is en blijft het erg veel geld. Een aantal anderen heeft dat al bij bedragen van 600 euro (en daarvoor kun je tegenwoordig ook aardig wat laptops kopen). Een computer is nou eenmaal duur, het is een aardige investering die je doet. Als je ziet hoe mensen er dikwijls mee om gaan dan vraag ik me vaak af of men dit wel beseft.
Er wordt door Apple met geen woord gerept over de subnotebooks waar AppleInsider het recent over had. De verwachting is dat deze samen met de geüpdatete MacBook Pro's op het WWDC worden aangekondigd.
Echt? Zelfs de Mac-geruchtensites hebben het voor een eventuele subnotebook over het einde van het jaar, niet over WWDC (11-15 juni).

Edit: Het modereren neemt steeds groteskere vormen aan.
Dit was mijn allerlaatste bijdrage. Doei.
de iphone werd ook maanden eerder geintroduceerd, maar moet ook nog op de markt verschijnen..
waarom zeurt iedereen omdat Santa rosa er niet inzit? of een combo-drive?
die 2 zouden eht enkel nog duurder maken, terwijlje voor de prijs al een ZEER goed product hebt. ikd aag iedereen uit om een product van deze prijs te vinden met een 1280*800 resolutie, 1GB, een dualcoreCPU van dezelfde klasse, 802.11n(!) en met een deftig design. vergeet niet dat apple gedurende het ontwikkelen voortdurend een optimaal design in eht achterhoofd houdt, wat je van lelijke dikke dells of hp laptops niet kan zeggen...
vergeet ook niet dat deze laptop voorde mainstream is, en daarom geen aparte GPU heeft. voor deze prijs heb ik nog niet veel laptops gezien met een aparte GPU, eigenlijk geen enkele.
Ik zeg nu ook niet dat apple HET beste levert, maar dat apple gigantisch duur is, is gewoon onzin, je moet alles in achting nemen, niet enkel specs.
Verwijderd @kiang16 mei 2007 08:57
Mijn Fujitsu-Siemens heeft het allemaal behalve 802.11n... Voor hetzelfde geld, maar al wel een jaar oud.

Ik ga zelf mijn PC vervangen door een iMac, maar om nu te zeggen dat het allemaal kwalitatief zoveel beter is enz. enz.... vind ik een beetje onzin.

Apple is niet de goedkoopste, wel de gebruiksvriendelijkste.....
Helemaal mee eens, een macbook is niet een spel computer, vandaar geen zware gpu en geen andere dure rommel. Het is een notebook, zoals een notebook is bedoelt ofwel hij is portable! Klein, licht en voldoet precies aan de wensen voor iemand die onderweg is, studeert of wat dan ook!

Neem je de powerbooks, die zijn bijna half zo hoog als een gemiddelde Dell laptop. En wegen ook nog eens een stuk minder, terwijl deze wel een enorm scherm hebben.

Ik zat al te wachten op deze update.. :-)
Een snelle dualcore cpu is niet alles. Er moet genoeg ram in zitten en ook nog eens een 7.2K rpm schijf wil je een vlot systeem hebben.

Dat ze er even een dure cpu in flansen wil niet zeggen dat hij ineens sneller is. Sterker nog: in de huidige laptops heeft de cpu het meeste marge als je niet de hele tijd zit te fotosoepen of encoden.

Daarom dus liever meer/snellere ram en hdd dan een snellere cpu, want dat is puur voor de cijfertjes.
waarom zeurt iedereen omdat Santa rosa er niet inzit? of een combo-drive?
die 2 zouden eht enkel nog duurder maken,
Dat is niet waar. De T7200 kost $294, en de T7300 kost $241 oftewel $53 dollar goedkoper.
Bron: nieuws: 'Introductie vernieuwd Centrino-platform op 9 mei'

Waarom zou Apple kiezen voor een 'verouderde' processor die:
1. Duurder is
2. Langzamer is
3. Meer energie verbruikt
Voor zulke kleine update hoeft er nou ook weer geen t.net artikel te verschijnen. Dat doen we voor de andere fabrikanten ook niet.
Het nieuws is hier dat deze upgrade niet echt nieuwswaardig is. Apple excelleert op 2 fronten: 1) opvallende nieuwe producten en 2) minimale upgrades van bestaande producten waardoor ik telkens denk: heb ik daar nou al die tijd op zitten wachten?
waarom zou je wachten op een update ?
Omdat je niet de winkel uit wil lopen met een splinternieuwe klapjap om 's avonds op het internet erachter te komen dat er een nieuwere komt binnen een maand...
Agreed, Apple lijkt bij sommigen echt heilig...
is ook zo :+
Wel komisch dat bij het nieuwsitem over de Sony N30,
"die iets weg heeft van een MacBook"
niet geklaagd wordt over de T7400. De prijs van de N30 begint overigens bij *kuch* €2000,-

Maar dan heeft ie wel een vingerafdruklezer. O joy!

Edit: Het modereren neemt steeds groteskere vormen aan.
Ik moet nog voor 2000 euro een Apple notebook vinden met BR of HD-DVD.. wacht eens even.. die is er niet ;) Daarnaast heeft die van 2000 euro ook een carbon casing dat 'm extra licht maakt wat... deze ook niet heeft. Dus als je er goed naar kijkt betaal je een kleine 1000 euro, wat je bij acer/fujitsu or Asus voor 600 a 800 euro hebt. En met een spuitbusje van 15 euro maak ik 'm voor je nog apple wit ok :)
*BR/HDDVD=bagger, totaal nog niet klaar voor de markt, NIEMAND gebruikt het al echt, op de PS3games na
*voor die 2000€ heb je GEEN BR/HDDVD bij sony, 2000is de instap prijs, modificaties aan het systeem kosten meer
*de MBP is lichter en dunner, dus zwijg over je carbon-zever
*sony werkt met 72dpi schermen, apple met 100dpi schermen: meer beeld op de MBP
*de MBP is simpel en sexy, geen enkel sony systeem is dat :P
*OSX werkt. punt. voor geen geld ter wereld heb je een OS dat out of the box zo goed werkt en van zo'n hoge kwaliteit is. en het OS is niet eens duur (130€ tov 300-800voor windows, linux werkt niet volledig out of the box)
dat was dan dat voor je apple-bashing :P
Niemand gebruikt het? Als ik een film kan wegbranden op 4,7 of op 25 gig die ik net samengesteld heb, dan weet ik het wel. En de rest vd industrie ook.
Die 2000 euro voor de VX versie of welke dit is, is met BR. Koopje dus
De carbon versie weegt 800 gram, je zei.. lichter.. neh
Je schermen is afhankelijk weer van welk type je neemt, ook Sony kan hier zeker concurrentie in vormen. Sterker nog het zou me niet verbazen als het Sony LCD's zijn in je Apple.
Sexy... ja dat vinden veel mensen ook van Carmen Electra, er zijn er ook veel die 't een silicone doos vinden.
OSX werkt.. true.. maar spelletjes... software? Tevens 130 euro... XP licentie is 100 euro..
Niemand gebruikt het, schijfjes beginnen ouderwets te worden. Mensen kopen er gewoon een grote harde schijf bij en mounten de zaak wel...
Verwijderd @kiang16 mei 2007 00:01
Je lijstje klopt niet. Voorbeeld: Sony N31 heeft scherm op 103 ppi. SZ5 heeft scherm op 120 ppi.
@n4m3l355:
WoW?
battlefield 2?
en zo verder.....
Verwijderd @kiang16 mei 2007 09:58
Even voor de duidelijkheid. Ik gebruik geen windows en ook geen os x, maar het argument dat os x out of the box werkt, lijkt me geen argument. Windows werkt ook out of the box. Beiden doen ze het op geheel eigen wijze.
Ook lijkt de kwaliteit van de hardware niet echt een punt om over te stappen op Apple. Hier op kantoor zitten een aantal Mekkerts en bij een aantal MacBook Pro's zijn al heel wat onderdelen vervangen. Er zijn ook heel berichten in de media geweest over defecte schermen en oververhitting.
Mijn conclusie? Windows-machines en Apples zuigen beiden, maar waarschijnlijk haal ik binnen een jaar wel een Apple op. Die zien er ten minste nog aardig uit.
Verwijderd @kiang16 mei 2007 10:33
WoW? Ja, een klega is clan leider en ze heeft 1 computer, een MacBook Pro.
De rest zal wel niet.
Goh, je schroeft je laptop open, gooi je drive in de prullenbak en schroeft er een BD/HD DVD drive in. Problem solved.

Daarnaast vraag ik me serieus af of er zo ontieglijk veel vraag is naar die drives, er is nog steeds geen standaard en ik heb geen zin om een drive te kopen waar straks niks voor komt. Ik heb uberhaupt geen zin in een optical drive, daar hebben we Daemon toch voor?
Heel leuk allemaal, maar wat die andere laptops allemaal niet hebben is Mac OS X!
Begint bij € 899 zul je bedoelen! kijk maar naar de bron van dat artikel. Dat artikel is verkeerd vertaald door tweakers..
Helaas stond er een foutje in het artikel op GoT en is in het artikel op Engadget dat de laptop van Sony 900 tot 1000 euro gaat kosten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.