Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: BBC News

In de VS worden goede testresultaten gemeld bij de behandeling van militairen met posttraumatisch stress-syndroom door middel van virtual reality. Dankzij de technologie kunnen patiŽnten in een gecontroleerde omgeving hun ervaringen herbeleven.

VR voor veteranen, soldaat De virtuele omgeving brengt situaties tot leven zoals straatgevechten, compleet met geluid maar ook geur. Volgens Skip Rezzo van de University of Southern California, die aan het systeem meebouwde, zijn er onmiddelijke verbeteringen in de toestand van patiŽnten waar te nemen, en krijgen ze minder last van symptomen zoals nachtmerries en flashbacks. Deze problemen kunnen er bij oorlogsveteranen toe leiden dat ze zich in toenemende mate isoleren - in ernstige gevallen vervallen patiŽnten in crimineel gedrag of ondernemen ze zelfmoordpogingen.

Dergelijke 'blootstellingstherapie' wordt ook door psychotherapeuten ingezet bij de behandeling van bijvoorbeeld vliegangst, maar de klassieke methode houdt in dat de patiŽnt wordt gevraagd zich bepaalde situaties in te beelden. Bij mensen met posttraumatisch stress-syndroom is dat lastig: die doen er juist alles aan om herinneringen aan de traumatische gebeurtenissen te verdringen. Met de nieuwe methode kan de behandelend arts verschillende scenario's op het netvlies van de patiŽnt toveren, van spelende kinderen tot onverwachte explosies. Geuren zoals kruitdampen, brandend rubber en zweetlucht kunnen er ter verhoging van het realiteitsgehalte aan worden toegevoegd.

VR voor veteranen, opstandeling Het is onbekend of het systeem ook nuttig is om militairen beter op missies voor te bereiden. Een jaar geleden werd wel bekend dat het Amerikaanse leger soldaten op buitenlandse missies voorbereidt met behulp van Tactical Iraqi, een variant van het spel Unreal Tournament. Daar gaat het echter niet om de ruwheid van de oorlog maar om te zorgen dat plaatselijke gebruiken en gebaren goed worden begrepen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Jammer dat deze technologie, waarscheinlijk niet beschikbaar zal zijn voor het merendeel van de Amerikaanse Iraq-veteranen.
Het merendeel van de Veteranen word voor zo ver ik weet gewoon aan zijn/haar lot overgelaten, na terug keer uit een oorlogsgebied.
En als je in Iraq word dood geschoten, krijgt je familie, van je laatste maand loon, alleen het geld tot aan de dag dat je bent dood geschoten, want de dagen daarna heb je niet meer gewerkt. Nee ik ben diep onder de indruk van hoe de VS met zijn veteranen omgaat.
Ik geloof dat een jaar geleden nog George het geld wat bedoeld is om veteranen te behandelen omlaag heeft geschroeft, dit terwijl er juist meer soldaten naar een oorlogs gebied worden gestuurt (en er dus ook meer veteranen terug komen), petje af....
Het posttraumatisch stress-syndroom is veel te lang onderkend en in het verleden is er weinig mee gedaan. Ook in het heden doet men er nog veels te weinig mee.

Nu laat je je nogal negatief uit over de Amerikaanse overheid/soldaten maar voor onze eigen jongens is het niet beter geregeld. Voorbeelden zijn de VN missie's in Libanon en Srebrenica. Ook onze eigen jongens lopen te lang rond met dergelijke symptonen en worden genegeerd door de overheid.

Gevolgen zijn vaak frustratie, scheidingen, geweldpleging etc etc. De voorbereiding van militairen is vaak primair gericht op de uitvoering en men word niet voorbereid op omstandigheden waarbij je vriendsoldaat het leven laat naast je in een gevecht. In Servie was het nog een stapje erger, moeten leven met het feit dat zoveel duizenden burgers onder je neus zijn vermoord.

Deze simulatie is een goedkope pleister, speel een computerspel en je bent je stress kwijt. Lijkt me sterk, want in een oorlogsveld ruik je de dood en zijn de omstandigheden anders. Beetje onrespectvol, het enige wat deze mensen verlangen is een praatpaal om je verhaal tegen te doen en een beetje begrip voor wat je allemaal meegemaakt hebt. Persoonlijk zou ik het er denk ik ook moeilijk mee hebben als m'n strijdmakker naast me sterft en een AK-47 laat nare wonden achter. Maarjah, je bent maar kanonnenvoer.

Ook nu in Uruzghan staat veiligheid rond de kampementen van onze jongens laag, terwijl dat de eerste prioriteit moet zijn ! En je bevelhebber, de politiek, ziet dat niet in, maar dat krijg je met politici die over je beslissen maar zelf nooit gediend hebben of operationeel zijn geweest. Triest om het met een spelletje af te doen, die jongens verdienen wat meer respect.
Het merendeel van de Veteranen word voor zo ver ik weet gewoon aan zijn/haar lot overgelaten, na terug keer uit een oorlogsgebied.
Het merendeel van de veteranen heeft dan ook geen posttraumatisch stress syndroom.

De VS behandelt haar soldaten niets minder goed dan bijvoorbeeld Nederland of Groot Britannie.
Logisch dat dit wordt ingezet. Virtual Reality is ook al zeer succesvol gebruikt om mensen van fobieen af te helpen... Een ruimte met virtuele spinnen betreden bijvoorbeeld.
Ik heb na Unreal 2 anders nog steeds angst voor die enge beesten hoor :'(
Volgens mij worden veteranen helemaal niet behandeld:

War wounded rushed home for treatment, only to face neglect: http://www.indystar.com/a...LOCAL17/702180393/0/LOCAL
Een beetje oftopic
Maar een simulator gebaseerd op het spel Unreal Tournament geeft mij toch wel het gevoel dat ze in Amerika niet met de gebruiken en gebaren in hun hoofd zitten maar meer op het Unreal gedeelte (knal knal boem)
Een unreal simulator?
Tegenstrijdig?
@iniquity:

Unreal Tournament is behoorlijk veelzijdig en wordt door veel universiteiten gebruikt om prototypes e.d. te ontwikkelen. Het gaat dan puur om het grafisch weergeven van wat je dan ook wilt simuleren, alle code die zorgt voor schieten, etc. kun je dan gewoon negeren.

Ik werk zelf bij het hier genoemde USC (meer specifiek, het Institute for Creative Technologies) en we gebruiken UT voor tientallen projecten. De meesten houden zich niet bezig met de geweldadige activiteiten, maar meer met de menselijke interactie. Een voorbeeld is de al genoemde gebruiken en gebaren. Een ander voorbeeld is hoe te onderhandelen met de plaatselijke bevolking. Dit zijn lastige aspecten om goed te simuleren en daar komen universiteiten om de hoek kijken. Het leger is prima in staat om hun soldaten zelf te onderwijzen in de geweldadige kant van het soldaat-zijn.
Eigenlijk is het gewoon een aangepaste manier van snoezelen klik.
hehehe .. ofwel stuur ze gewoon terug om ze de 'situaties te laten herbeleven', mag ik effe sceptisch lachen... wat een handige "virtuele oplossing".
Jij bent erkend psychiater? Waar heb je je diploma gehaald?
Op de virtuele Academie voor ongepaste kennis.

En ik verslijt 3 virtuele psychiaters per week die mij allen een betere medicatie voorschrijven zodat ik mij beter virtueel kan handhaven.

En mensen mateloos virtueel neermaaien is gezonde therapie voor jongelui die nog naar Irak moeten en als algemeen virtuele voorbereiding op het leven, waarna zij op latere leeftijd van hun trauma's afgeholpen kunnen met virtuele hulp.
Leeftijd 12-18: Voorbereiding = Virtuele Oorlogvoering op spelniveau
Leeftijd 18-28: Toepassing = Inzet oorlogvoering voor handhaving huidige status
Leeftijd 28-38: Afschrijving = Virtuele behandeling als aanfluiting van de mensheid
Dit lijkt me geen onderwerp om zo mee te spotten !
Word er mee gespot dan? Hier niet iig.
Mensen die in de knoop zitten helpen door te doen of het een realistisch spelletje is (en ze zo het gevoel van controle teruggeven).

Lijkt mij het definieve bewijs dat spelletjes niet tot geweld leiden, maar eerder andersom :)
Ik denk het ook... dus oorlogsspelletjes leiden tot een desensibilisatie van echt geweld. Je hoeft op straat maar eens rond te kijken hoe mensen tegenwoordig met elkaar omgaan en je weet genoeg.

Ik game ook en hoewel ik niet direct de neiging heb om zelf gewelddadig te worden betrap ik mezelf er toch op dat ik minder snel gechoqueerd ben door echt geweld, al kan dat ook aan onze andere VR machine liggen... de televisie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True