Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Vuzix claimt met zijn iWear VR920-headset virtual reality voor een consumentenprijs aan te bieden. Een reviewer van Ars Technica zette een testexemplaar van de iWear-bril op en geeft zijn mening.

Reviewer met Vuzix iWear VR920 op zijn hoofdDe vierhonderd dollar kostende VR920 biedt een resolutie van 640x480 pixels per glas en is voorzien van een microfoon en een los te koppelen hoofdtelefoon. De kabel aan de vr-bril moet verbonden worden met een usb-poort en de vga-uitgang van de grafische kaart. Helaas kan de kabel niet losgemaakt worden van de bril, waardoor bij een kabelbreuk het gehele apparaat teruggestuurd moet worden.

Ondanks de vga-kwaliteit van de iWear-displays, kan de software resoluties tot 1024x768 downscalen, waarbij de verversingssnelheid van 60Hz soms aan de lage kant is. De reviewer is toch tevreden met de geboden beeldkwaliteit, maar de feature om via '3D Stereo'-drivers van nVidia een 'echte' derde dimensie te creŰeren, mislukte. Dit wordt veroorzaakt doordat nVidia de drivers voor stereoscopisch beeld niet heeft doorontwikkeld, terwijl ATi- en Vista-bezitters al helemaal buiten de boot vallen.

Vuzix iWear VR920 video eyewearDe reviewer testte de VR920 aanvankelijk zonder ondersteuning voor het registreren van hoofdbewegingen, maar na het kalibreren van de headset startte hij Flight Simulator X op. Hierbij heeft de reviewer al snel het idee dat hij daadwerkelijk in de cockpit heeft plaatsgenomen, doordat de getoonde 3d-beelden soepeltjes meebewegen met elke verplaatsing van zijn hoofd.

Momenteel ondersteunt Vuzix slechts tien speltitels waarbij hoofdbewegingen daadwerkelijk gebruikt worden: World of WarCraft, Unreal Tournament 2004, Half-Life, Counter Strike, MS Flight Simulator X, IL2-Sturmovik, X-Plane, Gtr-II, rFactor en Second Life. De fabrikant stelt wel een sdk beschikbaar. Ondanks de minpunten concludeert Ars Technica dat de Vuzix iWear VR920 een stap vooruit betekent op de markt van toegankelijke en betaalbare virtual reality-oplossingen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Volgens mij is "Live For Speed" ook nog een game waar je dit kan toepassen.

Overigens ben ik blij te zien dat er nog wel ontwikkelingen zijn op dit gebied, want doordat het enige tijd stil is geweest omtrent VR brillen is de support ook gezakt tot een 0 punt en dat vind ik zonde.

En inderdaad de stereo drivers van nVidia en ATi, wat is daarmee gebeurt!?, 'stereo' zouden ze tegenwoordig toch wel standaard mogen inplementeren van mij, maar goed, wie ben ik.

Feit blijft dat er nooit zo bijster veel animo voor is geweest. Of ze zijn veel te duur, of het gewenste effect is niet voldoende of het zorgt voor koppijn (bij shutterglasses).

Dit concept is sowiezo veel beter dan shutterglasses, maar 640x480 is niet al te geweldig, wel een extreem compact apparaat!
Tegen de tijd dat high-res mini-LCD's in grotere getalen worden geproduceerd (bijvoorbeeld in digitale camera's) zal er op het vlak van VR grotere sprongen voorwaarts gemaakt worden. Ik denk persoonlijk dat twee schermpjes van 1024x768 een hele hoop detail kunnen weergeven, meer ten opzichte van een beeldscherm op 1024x768 (wat tegenwoordig al snel als lage resolutie bestempeld wordt). De 3e dimensie doet alles totaal anders overkomen, het is alsof de twee beelden 'mergen' tot een veel gedetailleerdere wereld waardoor de effectieve resolutie hoger lijkt te zijn.

Jammer dat dit product niet wereldschokkend beter is ten opzichte van wat er nu op de markt is maar misschien dat deze een beetje goedkoper is? Liever zie ik dus hogere resoluties.

Persoonlijk kan ik niet wachten op de tijd dat VR-brillen 'the way to go' wordt, die tijd zal komen, alleen wanneer ;)

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 8 november 2007 20:29]

egen de tijd dat high-res mini-LCD's in grotere getalen worden geproduceerd (bijvoorbeeld in digitale camera's) zal er op het vlak van VR grotere sprongen voorwaarts gemaakt worden. Ik denk persoonlijk dat twee schermpjes van 1024x768 een hele hoop detail kunnen weergeven, meer ten opzichte van een beeldscherm op 1024x768 (wat tegenwoordig al snel als lage resolutie bestempeld wordt).
De meeste schermtjes van digitale cameras komen niet aan deze resoluties!
Sony w80: 2,5 inch 115000 pixels
dus ruwweg 300 x 400 pixels op een veel groter scherm.

640*480 is niet veel maar in kleine schermpjesland (pda, gsm, foto) de bovengrens!
Feit blijft dat er nooit zo bijster veel animo voor is geweest. Of ze zijn veel te duur, of het gewenste effect is niet voldoende of zorgt voor koppijn (lees shutterglasses)
Shutterglasses is denk ik alleen voor VR brillen met kleine CRT'tjes, of van die constructies waar je met een bril naar een scherm kijkt, en zo als het ware 3D 'in je scherm' kan zien. (dus het ook waarvoor het beeld op dat moment niet bedoeld is moet afgedekt worden). Ik denk dat je dat bedoelt? Alles moet dan natuurlijk goed gesynchroniseerd worden.

Deze dingen werken normaalgezien met OLED schermpjes (zie ook mijn post hieronder) waardoor je dit probleem niet meer hebt. De led kan gewoon aanblijven totdat het beeld ververst wordt en de led een andere kleur moet aanemen. Ipv met een zekere frequenties beeldjes te tonen, laat je het beeld gewoon staan tot de volgende refresh. Zoals een lcd scherm bvb. Volgens mij resulteert dat in een veel rustiger beeld voor de ogen, OOK in VR toepassingen zoals deze.

Correct me if i'm wrong
Juist, ik had het inderdaad over hoofdpijn van shutterglasses die openen en sluiten in relatie tot de refreshrate van je Monitor, frame om frame wordt links dan rechts weergegeven op een CRT scherm, ondertussen sluit de bril zijn glazen om en om, zodat enkel het corresponderende beeld voor het juiste oog verschijnt. Het sluiten gebeurt geloof ik niet fysiek, maar door een transparant schermpje die kan blinderen. Wat veel mensen alleen verkeerd begrijpen, is dat ze hoofdpijn denken te krijgen van de 3D wereld, inplaats van het geknipper van de Shutterglasses. Deze knippert bij 120Hz 60keer per seconde per oog, wat niet fijn is op de lange duur. Je hebt dus minimaal een refreshrate nodig van 120+Hz, het liefst 160Hz tot 200Hz en dan houdt je alleen de lagere resoluties over. Aangezien veel mensen al niet eens weten 'laat staan' begrijpen wat een refreshrate is, zullen ze ongetwijveld met 60Hz spelen en 30 knipperingen PER oog in een seconde moeten verwerken, VIND JE HET GEK, dat je dan koppijn krijgt.

Deze nieuwe bril zal inderdaad wel OLED's hebben.

Maar het lijkt nu net alsof je me wilt vertellen dat deze schermpjes geen last hebben van het zojuist besproken shutterglass effect, maar die relatie heb ik nooit gelegt. Ik rakelde wat 'tekortkomingen' op van de huidige VR brillen, waaronder dus hoofdpijn van shutterglasses (wat een totaal ander concept is dan schermpjes voor je ogen). Om te voorkomen dat mensen denken van DEZE bril ook hoofdpijn te krijgen omdat ze ooit eens shutterglasses hebben geprobeert die 'gratis' bij de videokaart zaten, hebben het dus MIS. Van een bril met schermpjes krijg je in principe geen hoofdpijn, tenzij je gevoelig bent voor dergelijke 'virtual-motion' situaties. Meestal is dan misselijkheid het gevolg en niet hoofdpijn.

Deze nieuwe bril voegt eigenlijk alleen maar de motioncapture mogelijkheid toe, kan je netzogoed TrackIR + goeie VR helm kopen imho. Want nogsteeds is er geen mijlpaal berijkt met hoge resolutie displays. Volgens mij is de beste VR bril momenteel een exemplaar met LCD's van 800x600 pixels

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 8 november 2007 20:35]

Ik denk persoonlijk dat twee schermpjes van 1024x768 een hele hoop detail kunnen weergeven, meer ten opzichte van een beeldscherm op 1024x768 (wat tegenwoordig al snel als lage resolutie bestempeld wordt).
Ik denk dat je van de standaard resoluties moet afstappen. Ons gezichtsveld is eigenlijk extreem breedbeeld.
Schermpjes van 2000x500 lijkt me meer op zijn plaats.
Gelijkaardig aan deze eMagin Z800. Werd een tweetal jaar geleden ge´ntroduceerd met een erg goede prijs voor die periode. (en zeker gezien de concurrentie).

Ik heb nog even getwijfeld, maar ik vond het toch net wat duur en zeker om zomaar vanuit de VS te laten overkomen zonder mogelijkheid tot uitproberen.

Of dit bedrijf nog echt actief is weet ik niet, het had er wel alle schijn van dat eMagin niet 100% goed draaide ieg.

het belangrijkste met dit soort brillen is dat beide displays ook afzonderlijk kunnen aangestuurd worden met een stereoscopische driver om een dieptezicht te simuleren, ander heb je gewoon een plat beeld net voor je ogen, en dan kan je net zo goed naar je scherm kijken.

De eMagin beschikte over 800*600 pixels, wat me toch net iets fijner lijkt dan de res op dit exemplaar, maar goed, het ding is dan ook minder duur. alhoewel een modelletje met 2x 800*600 voor, laat ons zeggen, 600 euro ook wel goed zou verkopen. De schermpjes zijn normaalgezien oled (bij de eMagin dan toch, geen idee bij deze). Waardoor een rustig beeld ontstaat (zonder backlight, vandaar dat ze zo klein kunnen uitgevoerd worden) met lange levensduur en geen issues met verversingsfrequenties, wat crt VR brilletjes nogal 'nerveus' maakte.

Als ik me goed herinner was er voor de eMagin redelijk wat support, zoals in WoW, FS (uiteraard) en enkele race games, lijkt me dat het voor deze dan ook wel moet kunnen.

Jammer ook dat hierin niet meer ge´nvesteerd wordt. Ik wil wel eens iets nieuws ervaren in games. Graphics zijn tegenwoordig gewoon goed (crysis bvb heeft me echt geen extra thrills of zo, just far cry met betere graphics) Geef mij maar inleving en VR, dat wil ik wel eens proberen. (een meeslepend FPS zoals HL2 met deze bril, kom maar op!)

Verder kan je nog opmerken dat
-mensen met een bril hiervoor niet in aanmerking komen, of je moet lenzen dragen
-Hoe werkt zoiets? Zit er een lensje voor het scherm? Probeer maar eens een blad papier op 4-5 cm van je ogen te houden, normaalgezien kan je daar niet op scherpstellen (ik toch niet).
-Er is ook nog een probleem met viewing angle bij deze dingen. Je hebt dan wel een schermpje vlak voor je ogen, maar de hoek waaronder je beeld ziet schijnt (!!, geen ervaring) nogal klein te zijn. Dus het is niet zo dat je met je ogen veel links en rechts kan gaan kijken, maar dat je nogal strak voor je uit moet blijven kijken. ik herinner me waarden van 100░ gezichtsveld of zo?

Als iemand meer ervaringen heeft met dergelijke apparaten, open dan een topic op de forums, ik denk wel dat meerdere personen hierin ge´nteresseerd zijn!

[Reactie gewijzigd door alvi op 8 november 2007 17:57]

Ik heb een paar jaar geleden op beurzen wel een paar keer zo'n ding op gehad, en kan je vertellen dat dat best cool is.

Ik was me niet bewust dat ik met m'n ogen heen en weer bewoog om het volle beeld te kunnen zien, het volle beeld is dus in een keer te zien volgens mij.

Ook het focussen voelde heel natuurlijk aan, tenminste niet zoals je een blad papier voor je neus houd.

Ik denk juist dat de view-angle verwaarloosbaar is omdat je dat ding maar op 1 manier op kan zetten en omdat het zodicht bij is denk ik dat de verschillen tussen lichaamsbouw weinig uitmaken.

Nu weet ik dus niet hoe de techniek in de loop der jaren is verbeterd, mss was dat op de beurs wel een super duur apparaat.

Maar alles wat ik zeg is niet berust op vele uren ervaring, maar gewoon de indruk die ik er van over heb gehouden ;-)

Het rare is dus dat ik hier eingelijk al jaren en jaren op wacht, begrijp eingelijk niet goed waarom die techniek zo langzaam ontwikkeld.... iemand enig idee?
helaas is de emagin z800 inplaats van in prijs gedaalt, enorm in prijs gestegen.. hij is namelijk ook een tijdje zo'n $500 geweest, inmiddels istie al weer ruim over de $900..
En wat dacht je van 3D geluid (en dan echt geluid waar je de positie van een vijand echt kan bepalen). Je mist nu bij een 8.1 setje zowieso al de boven en onder speakers.

En dan ook games waarin dit goed wordt weergegeven. Bij spellen als DOOM3 had je echt geen iedee waar ze nu vandaan komen.
Wat ik een groot nadeel van de eMagin vond, was dat de headtracking niet vloeiend is, maar in stapjes van 1 graad werkt. Dat zie je in bijvoorbeeld dit filmpje heel duidelijk:

http://www.youtube.com/watch?v=c6ZD4Z7XwD8
Ik vind 400 dollar nog steeds behoorlijk duur voor een gadget die slechts door enkele spellen ondersteund wordt. Ook is de resolutie van 640 x 480 op 60 Hz al behoorlijk outdated. Werkt dit ding met crt-schermpjes ofzo? Dit kan echt niet gezond zijn voor de ogen?
640x480 op een schermpje van enkele cm▓ is niet zo gek hoor, het zit vlak op je ogen, dus zal je er niet heel veel last van hebben. Tevens is het een TFT/OLED/LCD-schermpje, dus zal je van de 60hz geen last hebben
maar als jij een diehard flight simulator fan bent dan is dit echt geweldig.
het mooiste zou zijn om een vliegstuur te hebben die de helm kan "zien" en deze precies in de 3d wereld mapped.

p.s. ik heb nog nooit flight simulator gespeeld :Y)
In het echt is het ook leuk: een radiografisch bestuurbaar vliegtuigje met daarop een cameratje die beelden naar je VR-bril stuurt. Een soort gyroscoop op je bril zorgt voor de beweging van het cameratje.
Met CRT zou 60 Hz inderdaad vrij laag zijn, maar dit is juist geen CRT.

En waarom zou dit niet gezond zijn voor je ogen? Of roep je maar wat?
Als het CRT zou zijn, zou het niet gezond zijn, maar het is gewoon lcd ofzo, dus niets mis mee.
Uhm.. kweenie hoor, maar 640x480 klinkt misschien laag, maar dit is wel ff een lcdschermpje ter groote van nog geen 10eurocent.. ze zijn er ook in hogere resoluties te krijgen (1280x768), maar dan praten we wel even over een brilleke van minimaal 1500 euro (en dat is ZONDER tracker, die toch erg belangrijk is)..
Tevens elke LCDscherm is 60Hz..
wat een nepzooi dat er geen echt 3d beeld gecreerd word door 2 verschillende beelden naar de bril te sturen, gerenderd vanuit allebij een iets ander punt...
dan is echt het enige waar dit brilletje goed voor is dat als je je hoofd mee beweegt je beeld mee opzij beweegt (ipv dat de monitor blijft staan). Want er zijn al controllers waarmee je met je hoofd kunt bewegen dat je dan opzij kijkt ingame, maar is zo rottig dat je monitor op dezelfde plaats blijft staan.
Waar staat dat de 2 ogen geen verschillende beelden krijgen??

resolutie van 640x480 pixels per glas
Betekent dit niet het tegenovergestelde?

Of zijn de videokaart drivers er nog niet aan toe?
Ik maak uit de tekst op dat er iets niet deugt aan de videodrivers waardoor er alleen maar gelijke beelden naar de twee schermpjes worden gestuurt en er dus geen 3d effect ontstaat. Dit neemt niet weg dat dat met deze bril weldegelijk mogelijk is. Pak oudere drivers, gebruik XP, misschien een ouder spelletje en het zal WEL werken.

nVidia en ATi moeten dus eventjes aan de slag, het is geen tekortkoming van de bril ansich.
The motion-tracking isn't perfect; it's helpful to remember to turn your head with moderately-paced, smooth motions.
Dat zal spelers van Unreal, Quake, CS etc. niet echt aanspreken, I guess.
Misschien nog niet, maar ik denk dat dit toch wel een prima begin is. Hopelijk is het over een jaar of 2 standaard.
Groter issue lijkt het me dat je niet je hoofd kan blijven draaien, om mee te gaan rellen in een FPs is het dus sowieso niet de besturing naar keuze. Althans, tenzij je vijanden altijd van dezelfde kant komen en je het niet erg vind om op je stoel te moeten gaan zitten draaien als je achter je iemand wilt schieten.

Daarnaast zitten de grote problemen nu nog in ondersteuning van games, pruttig 3d beeld, uitsluiting van een enorme hap van je doelgroep (ATI / Vista gebruikers) en de resolutie: in een tijd waarin mensen onderhand standaard op tenminste 1024x768, maar vaker en vaker ook in 1280x1024, 1600x1200 en nˇg hoger gamen, kun je met 640x480 eigenlijk niet meer aankomen, zÚker niet als dat geen perfect 3d beeld oplevert.
Vermoed dat je het hoofd van de personage beweegt en dat het lichaam nog steeds via de muis of toetsen gaat. Vandaar dat natuurlijk niet alle spellen ondersteund worden.
Heb je wel goed gelezen?
De ondersteuning voor games geld alleen voor het registreren van hoofdbewegingen. Je kunt er elk spel mee spelen.
Het doelgroep verhaal van jou geldt alleen voor 3D Stereo.
En de resolutie hoeft niet zo heel hoog te zijn, want het speelt zich af voor je ogen. Het is dus dichterbij.
En waarom alleen nuttig voor gamers?

Ik kan mij inbeelden dat het troubleshooten van headless systemen hiermee ook heel wat gemakkelijker wordt ipv met een scherm over en weer te moeten sjouwen (als dat niet meer gaat over het netwerk) - of als je vermoedt dat je scherm het begeven heeft.

Wie weet wordt het zelfs standaard op bureau's waar niet veel plaats is - een LCD tov een CRT levert al heel wat meer plaats op, maar met zo'n brilletje op kan je gewoon met je neus tegen een muur gaan zitten. Waarschijnlijk wel enkel nuttig voor mensen die blind kunnen typen...
Kan je niet meer rustig roddelen, als de baas achter je staat merk je het niet eens.
Wel rustig alle andere dingen doen, want er kan toch niemand meekijken.

Ik denk trouwens ook dat blind typen niet nodig is, met enige verbeteringen zou je je toetsenbord ook digitaal in kunnen projecteren. Ik denk dat deze versie misschien nog niet echt heel interessant is, maar er is zeker veel potentieel.
Ik denk dat na de jaren 80 het imago van VR brillen gewoon verschrikkelijk oubollig was maar dat dat nu alweer lang genoeg geleden is. Nu nog flink wat meer gesupporte games en je hebt wat mij betreft ineens een interessant stuk hardware.
Ik vraag me af hoe de hoofdbewegingen dan precies uitgevoerd worden. In een FPS bijvoorbeeld, zoals CS, draait dan het hele lichaam of zie je gewoon altijd een gedeelte van wat je normaal op een monitor ziet?
het lijkt me namelijk wel vrij vervelend als je recht vooruit rent en je de hele tijd je hoofd stil moet houden om ook dezelfde kant op te blijven gaan..

Verder lijkt dit ding me best bruut om een tijdje mee te spelen, maar ik zou het toch echt eerst eens uit willen proberen voor je er 400E voor neertelt :D

[Reactie gewijzigd door .Johnny op 8 november 2007 17:32]

Ik verwacht dat de hoofdmotor gewoon het gedrag van de muis vervangt.

Dat wordt mikken met de nekspieren!
Dat wordt mikken met de nekspieren!
Meestal kijk je recht vooruit naar je doelwit alvorens je actie onderneemt, dus dat moet geen probleem zijn :9

Lijkt me iig wel een zeer brute gadget 8)
ja, met je OGEN kijk je naar je doelwit, maar hoe vaak beweeg je je hoofd om te mikken? Zelfs op hele grote schermen beweeg je je hoofd niet, zelfs niet om in de hoekjes te kijken.

Althans, ik heb er op m'n 30" geen last van dat ik m'n kop zit te draaien om de staat van m'n wapens, radar en health in de smiezen te houden in STALKER, FEAR of Titan Quest

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 9 november 2007 12:12]

Volgens mij zal t gewoon de 'free mouse look' knop vervangen. Je geweer zal niet met je hoofd meedraaien, maar je zal gewoon om je heen kunnen kijken alvorens je geweer te richten. (met je muis en/of toetsenbord) :)

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 9 november 2007 20:39]

Ik kan je vertellen dat dit niet echt de moeite waard is. Als je geld over hebt en een leuke gimmick wilt, dan is het misschien wat. Er zijn een groot aantal problemen met VR brillen, zelfs met heel erg dure systemen.

Het beeld is slecht en kijkt als het ware door toiletrollen, omdat je kijkhoek IRL enorm is in vergelijking met een VR bril. Er is wel een systeem met in totaal 24 800x600 displays in een bril, maar hier heb je een heftige cluster voor nodig en je ziet de randen tussen de displays.

Een algemeen probleem is dat er misselijkheid optreed door desorientatie en bovendien krijg je last van je ogen, omdat het focus punt wat je ziet en het werkelijke focuspoint op het scherm verschillen. Deze laatste problemen verschillen wel van persoon tot persoon. Een beter systeem is een CAVE of soortgelijke opstelling, maar dan moet je wel een flinke ruimte hebben en een paar ton die je over de balk wilt smijten.
Nou joh! je zal je maar in CS snel willen omdraaien in de game. Breek je meteen je nek als je het hoofd omdraait!
Second life: Grote Pixels in Real Life .. :Y)

Flight Simulator zal vast heel mooi zijn iemand enig idee over de prijs?

@ .Johnny: Het lijkt mij ook vreemd, want hoe draait de camera? ik neem aan dat bij een normaal persoon de nek niet meer dan 180graden draait :Y)

had de prijs niet gezien 8)7

[Reactie gewijzigd door Kwastie op 8 november 2007 17:36]

Hmm ik vraag me af of die twee dan precies hetzelfde beeld geven of een compleet ander beeld of een klein beetje ander om de illussie van 3d te wekken. Verder vraag ik me af of je met de software ook een van de twee beeldjes uit kan schakelen. Ik zelf kijk namelijk met maar een oog dus....

Verder hele mooie ontwikkeling en denk dat dit pas het begin is van veel moois =)

Edit: zullen wellicht niet twee verschillende beelden zijn omdat onze hersenen niet echt gewend zijn dat te verwerken...

[Reactie gewijzigd door SRI op 8 november 2007 18:06]

Wel HL maar geen HL2?? Beetje vreemd om juist een oude titel wel te ondersteunen en een nieuwe niet.

What's more, als ze HL2 kunnen ondersteunen, kunnen ze wrs iedere Source-based game ondersteunen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True