Microsoft hoopt op snelle overstap van XP naar Vista

Microsoft verwacht dat 12 maanden na de release van Windows Vista het marktaandeel van de nieuwe Windows-versie bij bedrijven dubbel zo groot zal zijn als het aandeel dat Windows XP een jaar na de lancering had, aldus Brad Goldberg, algemeen manager van Microsofts Windows Client-divisie. Het Redmondse bedrijf wil zelf geen cijfers vrijgeven met betrekking tot de marktpenetratie van Windows XP en verwijst naar onderzoek van IDC. Daarin is te vinden dat Windows XP een jaar na de release een marktaandeel had van ruwweg 10 procent, wat zou betekenen dat Microsoft hoopt dat Windows Vista goed zal zijn voor 20 procent. Volgens IDC-analist Al Gillen is dit doel echter te hoog gegrepen en is 11 procent een betere verwachting van het Windows Vista-marktaandeel een jaar na de introductie.

Windows Vista bubble logo (klein)Microsoft hoopt dat nieuwe features en tools die het beheer van en de overstap naar Windows Vista gemakkelijker moeten maken een snelle migratie zullen rechtvaardigen. Volgens analist Gillen spelen andere zaken echter een grotere rol bij de uiteindelijk migratiebeslissing: beslissingen van andere bedrijven om naar Windows Vista over te stappen en de reeds in gebruik zijnde upgradecycli. Ook analisten bij Gartner verwachten geen snelle overstap naar Windows Vista, omdat er nog maar weinig bedrijven zijn die hebben laten weten een extra snelle migratie te overwegen. Bij Gartner heeft men becijferd dat Windows Vista anderhalf jaar na de release een marktaandeel zal hebben van 10 procent.

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

02-10-2006 • 22:46

135

Bron: ZDNet

Lees meer

Lanceerdata Vista bekendgemaakt
Lanceerdata Vista bekendgemaakt Nieuws van 2 november 2006
Plannen voor Wine 1.0 gepresenteerd
Plannen voor Wine 1.0 gepresenteerd Nieuws van 30 september 2006
Alle Vista-versies op één dvd
Alle Vista-versies op één dvd Nieuws van 19 september 2006

Reacties (135)

135
135
56
23
4
57
Wijzig sortering
Moeten ze Vista gratis gaan weggeven :P
Anoniem: 76058 @Snake3 oktober 2006 00:08
Idd ... gratis is beetje veel gezegt, maar als ze een snellere overstap willen van XP naar Vista, mogen ze wel eens beginnen met de prijs te verlagen...

Leuk, Vista introductieprijsen zijn dubbel zo duur als de huidige XP prijsen, met relatief weinig extra's die de kosten rechtvaardigen.

MS kennende zullen ze wel snel beginnen met de support voor XP te verzwakken, om de overstap naar Vista te "helpen".
Leuk, Vista introductieprijsen zijn dubbel zo duur als de huidige XP prijsen, met relatief weinig extra's die de kosten rechtvaardigen.
Hmm.. MS prijzen van Vista tegen XP bij het Computercollectief: (volledige versie / upgrade)

Vista Business: 299 / 199
XP Professional: 384 / 254

Vista Home Premium: 239 / 159
Vista Home Basic: 199 / 99
XP Home Edition: 269 / 147

Dus valt wel mee met die "dubbel zo dure introductieprijzen van Vista". Zelfs Ultimate komt met zijn 399/299 maar net boven XP Professional uit, maar die versie heeft niemand nodig (al zegt iedereen, vooral tweakers, dat ze die versie natuurlijk willen hebben).

Relatief weinig extra's? Bijna alles is veranderd, niet alleen de looks, hoor.
Echter als je met meerdere pc's zit (broer, zus ouders) wat niet meer zo ondenkbaar is in meer en meer gezinnen, is het echter wel een dure brok.

Daarin vind ik apples politiek op OS X - jammer dat hun HW zo duur is en zelfbouw totaal niet kan - wel beter dat je een licentie krijgt voor x aantal computers. Correct me if I am wrong.

Soit ik zit op een keerpunt voor het moment en wacht nog even af. Als Vista echt is wat het beloofd dan zal ik naar de loop ter tijd wel de overstap doen. Echter als blijkt dat het weer hetzelfde bedje ziek is als Windows XP dan denk ik wel over te stappen naar het mac platform ook al betaal ik dan wel apple tax. Ik ben al die grillen met windows xp - ook al was het een verbetering weliswaar - beu aan het worden.
Echter als je met meerdere pc's zit (broer, zus ouders) wat niet meer zo ondenkbaar is in meer en meer gezinnen, is het echter wel een dure brok.
Precies. Ik heb 4 PC's dus 4 x upgraden zou dan 4 x 159 euro = 636 euro gaan kosten.

Maar ik ben al aan het overstappen op OSS. Firefox, OpenOffice, Apache en nog wat meuk. De laatste stap voor mij is nu de overstap naar Ubuntu voor het OS.

(Al zal er op één PC heus wel Vista komen op termijn.)
Volgens mij kunnen de prijzen voor XP wel een stukje omlaag.
Ik vind ze voor zo'n 80 euro voor Home en 130 euro voor Pro. (bij buyerszone op deze site)

Beide zijn volgens mij geen upgrade prijzen.

Met deze prijzen komt Vista weer een stuk duurder uit.
Dat is een marketing truuk. Begin te hoog en laat daarna de prijs zakken tot een acceptabel niveau. In de eerste ronde betalen de gekken die voor nieuw/nieuw/nieuw gaan te veel. Daarna laat je de prijs zakken, krijg je de gekken die voor afgeprijst/afgeprijst/afgeprijst gaan, en daarna zorg je ervoor dat vista features krijgt die xp niet heeft en je tot overstap dwingen en krijg je de rest mee. Tel uit je winst. B-)

Ben ik blij dat ik OSS gebruik zeg! :Z
Ja, een uitgekleedde versie :Z
Moeten we eerst maar eens nieuwe hardware upgrades uitvoeren en maar wachten tot vista SP2.

;(
En hoe komt het dat XP vanaf SP2 weer een stuk beter was dan met SP1 of zonder SP? Omdat men in allerlei situaties XP hebben gebruikt, en zo komen er pas problemen naar boven. Dus ik zal het lekker gaan gebruiken, fouten tegenkomen, en er op rekenen dat, vooral met elk nieuw SP, de stabiliteit, performance en veiligheid beter wordt.

Opzich kan je ook nog lekker doorwerken met SP3 op XP straks. Er zullen namenlijk altijd fouten zitten in meerdere versies van Windows, dus ook in de NT5-famillie en in de NT6-famillie tegelijk.
Dat is nu gelijk het punt. Wie wil nu een onstabiel/incompleet/niet functionerend systeem gaan beta testen als je er 400 euro voor lapt?

Ik kijk liever eerst de kat uit de boom en laat lekker anderen met de meuk spelen. Pas als de stabiliteit garant staat stap ik over.
Vergeet niet dat Vista nog nooit zoveel beta's heeft gespreid als met Vista. Vista word dus veel beter en door meer mensen getest voordat het in de winkel komt te liggen. En de versie die ik draai (build 5728) vind ik persoonlijk al zo goed als even stabiel lopen als XP SP2.
Stabiel omdat je een deel van de software niet kunt draaien?
@ potatox: Er zijn slechts 2 beta's verspreid. Wel veel TPC's maar die waren in principe voor een kleine groep bedoeld (dat je ze overal illegaal kon downloaden is dan weer een ander verhaal).
Anoniem: 63982 @L3TUC33 oktober 2006 13:28
Onzin, een fabrikant van software moet hun software aanpassen, Microsoft hoeft echt niet 100% backwards-compatibiliteit te garanderen. Juist daardoor en door smerige trucken die in programma's worden gebruikt onstaan onveilige systemen...

Waarom denk je dat je ook niet meer automatisch kunt inloggen met een HTTP request? Dat kon vroeger wel en premature intranetten gebruikte dat 'lek' ook. Totdat het misbruikt werd door phising etc.
Ja precies, ze willen wel maar ja de hardware moet ook willen en daar de eisen best hoog zijn.

Je kunt je geld maar een keer investeren, dus of hardware upgrade en door draaien onder XP of Vista en dan maar hopen dat je hardware het trekt.

@Gizzah.
Dus iedereen koopt ook maar meteen een nieuw systeem alleen omdat Vista komt ?? Misschien hebben ze even gewacht maar verder... Het meerendeel van de mensen gebruik XP voor krap 10%. Alleen voor internetten en een briefje. Het is omdat 98 nu helemaal niet meer ondersteund wordt anders ztten ze daar nog op.
Je kunt j geld maar een keer investeren, dus of hardware upgrade en door draaien onder XP of Vista en dan maar hopen dat je hardware het trekt.
Dit is echt geen issue hoor. De gemiddelde consument koopt een pc met windows, dus als de hardware wordt vervangen hebben ze ook meteen visa.
Dus iedereen koopt ook maar meteen een nieuw systeem alleen omdat Vista komt ??
Neen, dat zeg ik niet. Jij zegt dat mensen die geld hebben voor iets nieuws kiezen tussen software (losse vista licentie) of hardware.
Ik zeg dat de gemiddelde consument die geld heeft voor hardware of een losse vista licentie gewoon kiest voor een nieuwe pc waar vista standaard bij zit.
Sja, alleen erg jammer een flink deel van de huidige hardware/randappartuur geen certified Vista drivers heeft of krijgt en dus per direct onbruikbaar wordt .............

MS is nogal vasthoudend mbt MS-Vista gecertificeerde drivers voor hardware. Heb je die niet, dan ook geen installatie mogelijk, toch slordig als je een deel dan niet alle randapparatuur weg kunt smijten, omdat 3rd party leveranciers ( niet onterecht ) geen licentie willen kopen voor al wat oudere hardware.

Mijn mening is dat MS zich met deze opstelling flink in de vingers kan gaan snijden. Voor mij reden genoeg om es met de diverse Linux varianten te gaan stoeien. En dat als MCSE'er :-) Maar ja, bij MS zien ze het blijkbaar liever zo ............ nieuw OS is 'fine by me' maar als ik hiervoor gelijk al mijn hardware en randapparatuur moet upgraden en extra moet gaan dokken omdat MS alleen MS gecertifieerde drivers/hardware ( lees duurdere ) toe staat, wordt je als prijsbewuste consument al snel een andere hoek in gedwongen. Ik denk dat ze hier een groot deel ( dan niet alles ) van hun krediet gaan verspelen en een enorm risico nemen om klanten te binden.

Sja, en dat kan dan ook snel de mening worden van onze prijsbewuste omgeving. We hebben met vallen en opstaan met Windows moeten leren omgaan, maar met een grafische Linux omgeving zal dat ook best wel lukken. En het beste van de open scource concurrent is ook nog dat en groot deel ( zo niet het grootste deel ) van de benodigde software gratis EN legaal is, in tegenstelling tot het best dure MS platform en software. Ik krijg toch de indruk dat Redmond momenteel redelijk naast zijn schoenen loopt en zich zo wel es flink in de vingers kan snijden.
Anoniem: 92624 @Gizz3 oktober 2006 14:25
na 3 jaar is een systeem afgeschreven.
Gemiddeld zal dus ieder jaar 33% van de zakelijke markt vervangen worden!

Maar dat is niet helemaal waar omdat in 1999-2000 veel bedrijven vervroegd hebben geinvesteerd om de milleniumbug op te lossen.

Dus in 2002-2003 was de volgende investeringsronde.
En 2005-2006 is ook weer zo'n ronde. Vandaar dat Microsoft hoopte om eind 2006 nog te komen met Vista.

Ookal missen ze die boot, dan nog zal het aandeel bij bedrijven zo'n 20 tot 30% zijn.
Trek daar bedrijven af die nog op XP willen blijven werken en je komt toch wel op een marktaandeel van zo'n 18-22%

Bij consumenten is de lifecycle langer. En toen Windows XP uitkwam namen veel consumenten nog gewoon Win98. Dus daar zal slechts een bescheiden marktaandeel te winnen zijn.

Dus op zich is 20% binnen een jaar niet heel onrealistisch.

Dat ze over 3 jaar ruim 80% zullen hebben is zelfs heel realistisch, omdat dan alle bedrijven een 3-jarige lifecycle hebben doorlopen en XP echt uit de gratie raakt. Ook zullen dan de meeste 'bugs' dan verdwenen zijn, en is het veilig om over te stappen.
Anoniem: 187314 @Gizz3 oktober 2006 08:45
Vooral nu Mandriva transgamings cedega in zijn nieuwe 2007 versie gooit.Ze beloven ook dat directx 10 spellen gaan werken onder directx.

Voordelen genoeg dus,geen hardware upgrades,wel op termijn directx 10 spellen kunnen spelen,..
Anoniem: 126121 @Gizz3 oktober 2006 13:25
Ja, en gaat het in dit bericht over 'de gemiddelde consument'?

Nee, en dat deel is ook 10x minder interresant als de zakelijke markt voor MS. Of consument na consument die upgrade, of een bedrijf dat in 1 klap 3000 pc's (noem maar wat) van Vista voorziet, bedenk zelf maar wat spannender is voor MS.

Verder blijf ik me verbazen dat zoveel mensen hier op tweakers maar blijven denken dat de consumenten/tweakers markt zo enorm spannend is voor bedrijven.

Verder moet Vista denk ik wel heel veel bieden tov Windows XP, want ik denk niet dat bedrijven weer zin hebben om over te stappen, en waarom zouden ze? veel bedrijven draaien nog op Windows 2000/XP, wat super stabiel is.
Is juist dat bedrijfs beleid gericht op hogere stabiliteit. Om crap drivers van 3th party fabrikanten te mijden. waardoor Vista meer op Linux lijkt omdat ook niet elk hardware linux drivers beschikbaar heeft. Maar dan wat stabiler.

Ik zie er 'n plus in natuurlijk heeft elke keuze ook een nadeel. Maar daar krijg je enigzins wat meer stabiliteit voor terug.

Ik zelf denk toch er aan om voor Vista 64 'n Vista 64 PC te samen te stellen. Met dus Vista 64 ondersteunende onderdelen.
Anoniem: 126121 @Gizz3 oktober 2006 14:55
ornixium, leuk en aardig.

Maar :
na 3 jaar is een systeem afgeschreven.
Gemiddeld zal dus ieder jaar 33% van de zakelijke markt vervangen worden!
Dus op een systeem van 3 jaar oud kan je 'ineens' geen brief meer tikken? Niet om het 1 of ander, maar de meeste systemen zullen nog altijd voor administratieve taken gebruikt worden waar toch echt geen super mega dikke pc met Windows 2028 en Office 3006 voor nodig is.
Bij consumenten is de lifecycle langer. En toen Windows XP uitkwam namen veel consumenten nog gewoon Win98. Dus daar zal slechts een bescheiden marktaandeel te winnen zijn.
Mijn vermoeden en ervaring is dat het juist andersom is, een consument schaft zo een nieuwe pc aan, met dus ook nieuw OS.

Maar een bedrijf die de hele boel gaat ombouwen, terwijl de oude situatie nog prima functioneerd? Nee ik denk dat er dan toch een betere reden moet zijn als een nieuw OS.
Anoniem: 63982 @bonus3 oktober 2006 13:23
Best hoog?

*A modern processor (at least 800MHz).
*512 MB of system memory.
*A graphics processor that is DirectX 9 capable.

Vind jij hoog? Als je zo'n systeem hebt dan is die minstens 5.5 jaar!! oud. Dat lijkt me toch echt wel tijd voor een upgrade. En DirectX 9 is niet echt nodig, zonder Aero draait het ook prima en biedt het het nog voldoende voordelen ten opzichte van XP.

Ik heb het op meerdere PC's draaien (RC1) en de langzaamste is een P4 2.4 en daar draait het lekker vlot.

Heb je het al geprobeerd? Of ben je zo'n naprater die wel ergens een klok heeft horen luiden?
Maar dat betekend natuurlijk ook dat het op een systeem dat meer te bieden heeft, minder rap zal werken dan XP daarop nu doet ;)

Mij lijkt het trouwens, zeker voor de 'kantoorwereld' helemaal niet zo interessant om over te gaan op Vista. Het heeft niet zoveel extra te bieden voor hen dan XP...
Persoonlijk zie ik voorlopig nog geen enkele reden waarom ik over zou stappen op Vista. Zolang Windows XP nog gesupport wordt door Microsoft, en voor mij nog doet wat 't moet doen, zou ik niet weten waarom ik over zou moeten stappen.
Geen excuus maar wel een noodzaak.. DirectX 10 zal Vista only worden. Nieuwe spellen zullen dit ook ondersteunen en dan sta je dus te kijken.
Leuke zet van MS :D
-edit-
iederen die vermoed dat de overstap naar 10 een optie is. Even een verrassing, om de nieuwe gpu's te kunnen gebruiken maken ze gebruik van directx10 en ben je wel genoodzaakt tot overstap.
.oisyn Moderator Devschuur® @n4m3l3553 oktober 2006 11:20
Afgezien van die paar door MS gelicensde Vista only games zullen de gamedevelopers zichzelf echt niet in de voet schieten door alleen DX10 te ondersteunen hoor. Dat is namelijk een afzetmarkt van niets en dan kun je wel opdoeken, zeker in deze tijden waar het als gamedeveloper sowieso moeilijk is om je hoofd boven water te houden.

Reken dus op D3D9/OGL, en daarnaast wellicht een D3D10 implementatie voor de populairdere games/engines.
En als je net als veel mensen helemaal of nauwlijks spellen speelt??
Ik twijfel nu nog of ik 2000 zal vervangen door XP.
2000 draait eigenlijk heel lekker...
Ik denk dat dit nog in zo'n vaart zal lopen.

Bij WinXP hebben ze momenteel een veel groter draagvlak en veel meer ervaring met DirectX9.
En aangezien de overstap naar Vista, naar mijn idee, (veel) negatiever zal uitvallen dan ze voorspiegelen. Denk ik ook dat de gamedevelopers zich wel 2x bedenken voordat ze de overstap maken naar DirectX10.
En jij denkt dat game ontwikkelaars hun spellen DirectX 10 only zullen maken, spel ontwikkelaars zijn niet zo gek om hun spel alleen compatible te maken voor een select publiek. Ik verwacht dat zulke spellen pas na 1, 2 jaar op de markt komen.
volgens mij kun je nogsteeds bijna alle DX9 spellen op een DX8 kaartje spelen.
Het ziet er misschien niet uit en je mist bijna alle eyecandy, maar je kan het spelen.
.oisyn Moderator Devschuur® @D-rez3 oktober 2006 13:59
volgens mij kun je nogsteeds bijna alle DX9 spellen op een DX8 kaartje spelen
D3D9 is dan ook backwards compatible, D3D10 gaat dat niet zijn. Je kunt voor een pure D3D10 game geen D3D9 hardware gebruiken - er zal expliciet een D3D9 implementatie geschreven moeten worden door de gamedevelopers om die hardware nog te supporten.
Omdat je een tweaker bent? Als eerste nieuwe software en hardware gebruiken hoort daar bij. Als wij het niet doen, wie dan wel....
Wat een flauwekul

Eeen "echte tweaker" gebruikt heus geen Windooz :P
Nee, maar dat heeft meer te maken met het niveau van de gemiddelde tweaker dan met de kwaliteit van Microsoft producten ;)
Zolang Windows XP nog gesupport wordt door Microsoft, en voor mij nog doet wat 't moet doen, zou ik niet weten waarom ik over zou moeten stappen.
Zodat je een goed excuus hebt om je computer weer eens lekker te pimpen met een nieuw mobo, processor, geheugen en GraKa? :+
Anoniem: 147317 2 oktober 2006 22:48
Merendeel van de bedrijven/scholen/instellignen (die niet direct ICT gerelateerd zijn) zijn net overgestapt op XP. Die wachten mooi nog een tijdje af, in plaats van weer een hoop problemen op de nek te halen (migraties + probleems = foute zin :Y) ).
mha beetje school is al 2 jaar over :)

scholen die op 98 / nt4 draaide, zijn toen enigsinds gedwongen,doordat er geen hardware support meer was voor die os'en
Dat zal best,

Maar wat is het nut om voor bedrijven en onderwijsinstanties om over te stappen op vista?
Ik vind dat gehele vista nu al een dikke flop, MS forceert iedereen weer een richting op, terwijl menig persoon tevreden is met XP.

Zelfs ik ben met XP tevreden, en ik vind het dan ook belachelijk dat ze nu al iedereen over willen op VISTA, met alle gevolgen en kosten van dien.

NO THANKS!
Je vindt Vista een hele flop ? Nu al ???
Jij snapt het duidelijk niet, het is tijd om goeie en slimme veranderingen doro te brengen, bijvoorbeeld Vista de GFX kaart laten gebruiken ipv CPU only, da's al een, het is stabieler, veiliger (maar niet voor lang, maar da's altijd een soort wapenwedloop).
Ik denk zeker dat het nuttig is, en dat er veel mensen over zullen gaan, ik denk alleen niet dat er zo'n mega hype is zoals met XP het geval was. Het zal denk ik iets geleidelijker gaan.
Anoniem: 98889 @netblade3 oktober 2006 12:47
Volgens jou gaat Vista een succes zijn ?

Vista is voor alles too much, too little, too late. op gelijk welk vlak.
Wat is het nu voor bedrijven en onderwijsinstanties over te stappen naar Windows XP?
Windows NT 3 werkte toch goed?

Waarom een kleuren TV? Dat 6 inch zwart-wit geval van 50 jaar oud werkt toch ook goed?

Zie het zo zwart-wit eens niet 8-)
mwoa de school waar ik werk als beheerder is het niet omdat we geen xp willen maar het niet mogen.

De scholengemeenschap waar we bij zitten word gewerkt met enkele databases die alleen in een 2000 omgeving probleemloos samen werken. zo lang dit niet compatible met een nieuwer OS word zitten we hier dus ook vast op 2k. En dit met hardware van net een jaar oud..verder loopt nu trouwens alles perfect en zal het dus de komende 4 jaar niet veranderen tot de volgende migratie voor de deur staat.
Anoniem: 182744 2 oktober 2006 22:59
XP is wel aardig ingeburgerd en laten we eerlijk zijn, het overgrote deel van de consument heeft geen flauw idee waar zelfs xp overgaat en wat de voordelen zijn, laat staan wat vista allemaal te bieden heeft. Daarom denk ik dat die 11% marktaandeel puur te maken heeft met de nieuwe pc's die verkocht worden (11% op 100% betekend ruwweg dat 1 op de 10 consumenten een nieuwe pc, met binnenkort vista, koopt wat op zich redelijk is als het over 5 jaar bekijkt, 5 op 10, de helft) en ruimte daargelaten voor consumenten die zelfstandig overstappen op Vista en de groeiende markt. De gemiddelde consument zal niet zo snel de overstap maken naar vista aangezien XP voor de/het normale man/gezin gewoon voldoet. En laten we eerlijk zijn, het interesseert de gemiddelde gewoon geen r**t of het nou vista of xp is. De gemiddelde reactie zal toch zijn: Hey schat kijk! Ik kan door m'n mappen kijken en Wat een leuke achtergrond, nieuw?
Beter lezen:
Microsoft verwacht dat 12 maanden na de release van Windows Vista het marktaandeel van de nieuwe Windows-versie bij bedrijven dubbel zo groot zal zijn als het aandeel dat Windows XP een jaar na de lancering had...
wat niet zo onlogisch is
aangezien Windows2000 als bedrijven OS nog geen 2 jaar ervoor was gereleased, waren veel bedrijven naar w2k aan het overschakelen, men is pas grootschalog naar wXP beginnen gaan toen duidelijk werd dat de opvolger uitgesteld was naar 2005 (en nu dus 2006-2007)
Ze hopen dat bedrijfen snel overgaan, laten die over het algemeen de LAATSTE zijn om over te gaan. Want als iets op Win2k goed werkt...waarom upgraden..tijd en geld steken in het weer werkend krijgen?

Juist, de "upper managment" mag misschien wel hype gevoelig zijn maar zodra de ICT afdeling komt met een dure beraming inclusief "probleem oplostijd" dan is die lust toch wel weer over. Meer dan een "test servertje met windows vista" komt er dan niet meer in.

Hell toen ik eens een pin automaat die crashte tegenkwam toen zag ik ... een blue screen of death met NT4 opstart programma. Dat is zo iets van twee jaar geleden!

Daarmee is zowat alles gezegt is het niet? Nieuwe pc's komen misschien dan standaard met Vista "home" OEM ( en wat haat ik home versies..geef me freaking toegang tot die instellingen! ). Maar dat is voor consumenten..
Behalve als je als bedrijf nu op Win2K zit en daar eigenlijk vanaf wil. Ga je dan nog naar XP of maar meteen naar Vista?

Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar ze net een forse vernieuwing wilde doorvoeren terwijl Win2K een maand (!) uit was. We hebben met z'n allen min of meer gegokt dat Win2K goed zou zijn. Dat bleek zo te zijn en we zijn nog jaren blij geweest dat we niet meer in Win98 of NT4 spul hadden geïnvesteerd.
Meeste bedrijven (lees grote bedrijven) hebben toch echt een overeenkomst met Microsoft, voor dit soort upgrades.

Win2K is zo oud, man hebben we al jaren de deur uitgegooid beter nog , er is volgens mij al zelfs geen support meer, tenzij je extra betaald.

Nee, VIsta here we come !!!!
Het zijn gelukkig niet de meeste bedrijven die in de praatjes van MS getrapt zijn.
Die berekeningen gaan uit van nieuwe versie elke 3 jaar maar ze hebben er nu al bijna 6 jaar over gedaan. Dus dan zou je nu al dubbel betaald hebben voor 1 licentie.

Daarnaast wat is er mis met Win2K :?
Ik ken best veel mensen die het draaien waaronder ik zelf en ik kan niet anders zeggen dat het heel goed bevalt.
Je hoeft na installatie niet eerst alle tering tubbie kleuter kleuren te veranderen en start menu te fatsoeneren.
Daarnaast draait het bij mij veel stabieler!

Dus ik laat de XP en ook de Vista trein aan mij voorbij gaan.
is niet altijd het geval, heb bij een grote multinational stage gelopen die 2 maanden na release al over willen stapppen op vista.
Anoniem: 174017 2 oktober 2006 23:05
Het succes van XP is mede te danken aan eerdere bagger versies van windows. Bij Vista ligt het heel anders, XP draait namelijk erg goed en veel bedrijven zien het nut dan niet om weer te moeten overstappen. Voor de consument is XP er dan mischien al bijna 7 jaar maar de meeste bedrijven zijn pas overgestapt bij SP2 of later, dus om nu al weer te investeren in een nieuwe systeem terwijl het oude nog prima voldoet is volkomen zinloos.
Volgens mij deed (en doet) Windows 2000 het ook al heel goed bij bedrijven hoor.
klopt. veel bedrijven hebben zelfs de desktops nog op windows 98 draaien, helpdesks van bijvoorbeeld eneco, KPN etc hebben allemaal 1 programma draaien waar klantgegevens ingetikt worden, daar hebben ze geen krachtige pc voor nodig en gebruiken dus geen dingen als internet en e-mail. windows 98 is hier dus prima voor, win98 kan namelijk zeer soepel draaien als je verder geen contact met internet maakt en niet te veel prgrammas draait.

hetzelfde geldt voor win2000

Bedrijven gaan pas investeren in ICT als het echt nodig is, of ze moeten zelf in de ICT business zitten , dan moeten ze wel. maar ervaring leert dat het ICT budget meestal het kleinst van allemaal is :)
Microsoft RoadMap

Deze is niet voor de Localised version (e.g. de NL versie is nog niet volledig), dus bij deze de UK (ENU) versie.
ms is wel erg positief over haar eigen product.
Ik verwacht dat iedereen eerst ff de kat uit de boom kijkt omdat ze willen weten welke bugs er in vista zitten
Is natuurlijk wel zo dat xp nu bijna 5 jaar oud is en 2k was destijds slechts 2 jaar oud
Misschien werkt dat ook de andere kant op.
Als de klant denkt dat Vista ook wel weer 5 jaar op de markt zal blijven als meest moderne systeem, dan kun je ook over 3 jaar overstappen om maar wat te noemen.
Immers je gebruikt met XP de op een-na-recentste versie van de software, en dat is voor veel mensen voldoende up to date.
Wat is de recentste dan voor desktop gebruik (momenteel, betas niet meegerekend)?
Windows 2003? :?
Lijkt me niet, dat is een server OS. ;)

XP64? :?
Lijkt me ook niet, dat is een 'gewone' XP met 64 bit CPU ondersteuning, meer niet, dus dat is dan eerder als een uitbreiding op XP... ;)
Dat is dan wel zo, maar je kunt het beter zo bekijken: Windows 98 was 3 jaar oud, je moet namelijk niet redeneren van windows 2000, omdat dit niet voor consumenten bedoeld was, maar voor bedrijven. Het werd dan ook nagenoeg niet op pc's voorgeinstalleerd, maar windows 98 (SE).

Blijft wel het feit dat de windows die nu gemeengoed is, 5 jaar oud is.
Als ze nou eerst eens zorgen dat ze het voor een fatsoenlijke prijs gaan aanbieden...

zeg, 80 euro voor een studentenlicensie met aero :)
Dat zou een nobel streven zijn, en voor veel studenten mogelijk een (legale) overstap zijn.
Iets waar Microsoft wel blij mee zou zijn, gezien het grote aantal illegale versies van XP in de studentencultuur.
Waarom denk ja dat er altijd goedkope studentenlicensies en MSDNAA zijn? Studenten betalen toch niets of weinig, en als je ze niet office en windows voor weinig geld geeft, gaan ze LaTeX op Linux gebruiken. (En als je eenmaal LaTeX gewend ben, wil je nooit meer naar Word terug).
Hahahahaha! Leuk verzonnen. Zelf een student? Bij die prijs gebeurt er het volgende:
-
1. Student kijkt naar de doos met Vista erin: 80 euro.
2. Student kijkt naar de illegale kopie van Vista en de 10 kratjes bier die hij kan kopen voor die 80 euro.

Nou, daar hoef ik niet voor gestudeerd te hebben om te weten wat er dan gekozen wordt.

Is Microsoft blij met een dronken student die een illegale kopie heeft. Get real.
https://www.ma3d.com
vorig jaar werkte het prima. toen stond longhorn er ook op. nu is de inschrijving gesloten.
Als ze prijs nu eens op een acceptabel niveau brengen dan willen meer mensen snel overstappen.
Want het is niet alleen de prijs van het nieuw aan te schaffen software pakket, maar ook wat men uit moet geven om de hardware enigsinds compatible te maken.

Als ik naar me zelf kijk, kost het mij dus weer geheugen en een nieuwe video kaart, wil ik Vista goed kunnen draaien, terwijl dit onder XP als een zonnetje draait en ik alles kan wat ik wil.

Daarnaast heb ik een dual boot met linux, waar alles nog veel betre op draait en voor linux is de extra's gewoon overkill die ik nooit zal gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.