AMD ontkent merknaam ATi te laten vallen - update

Een medewerker van AMD heeft tegenover Custom PC bevestigd dat het heeft besloten de merknaam ATi te laten vallen. AMD nam ATi over voor een bedrag van 5,4 miljard dollar en leek in eerste instantie te kiezen voor de voortzetting van de merknaam en de daarmee samenhangende productnamen. AMD benadrukte dat de firma ATi is overgenomen en dat er geen sprake is van een fusie. Het is dus naar AMD’s eigen zeggen vanzelfsprekend dat er onder de naam AMD verder wordt gegaan. Er is nog niet besloten of productnamen als ‘Radeon’ ook vervangen gaan worden. Chris Hook van ATi heeft inmiddels laten weten niet al te veel waarde aan de merknaam te hechten en vooral de nadruk te willen leggen op het maken van goede producten. Het is nog niet bekend onder welke naam de chipsets voor Intel-processors worden uitgebracht.

Update 17:20 - PC Pro meldt van AMD-woordvoerder Eric DeRitis te hebben vernomen dat de ATi-merknaam en/of submerken zoals Radeon niet zullen verdwijnen. 'Het management van AMD begrijpt dondersgoed hoe krachtig merken kunnen zijn, en ATi's merken behoren tot de meest gewaardeerde binnen de technologiesector', zo stelt DeRitis. De tegenstrijdige berichtgeving - die niet alleen richting de pers gaat maar ook richting ATi- en AMD-medewerkers - lijken vooralsnog alleen duidelijk te maken dat AMD de touwtjes in handen heeft als het om de naamgeving gaat. Of het ATi-merk en/of merken als Radeon daadwerkelijk behouden blijven moet wellicht nog even worden afgewacht.

AMD en ATi schudden handjes

Door Jan Laros

Freelance redacteur

08-08-2006 • 17:20

155 Linkedin

Bron: Custom PC

Reacties (155)

155
149
68
30
13
54
Wijzig sortering
Hier snap ik niks van. Unilever weet ook al decennia wel te varen bij het handhaven van een assortiment merknamen. Dat geeft de klant het idee van diversiteit en kwaliteits gradiaties.

Dat ze de chipset divisie evt onder de AMD naam willen brengen ok, maar de GPU merknaam.. ATI is en heel grote naam op dat gebied, veel leken kennen ATI wel, AMD daarentegen..

Fusie cq overname heeft weinig te maken met een gevoerde merknaam. Dat is een stickertje, meer niet, niet een heel productieproces, achterliggende techniek of distributieketen. AMD heeft ook gewoon ook de merknaam overgenomen, die is mischien wel net zoveel waard als de hele tech divisie van ATI. Vreselijk zonde om dat bij het oud vuil te zetten. :?
Tja. Een aantal jaren geleden heeft een andere chipsbakker ook een ijzersterk merk laten vallen. Smiths chips heet nu Lay's chips.
Ik heb me laten vertellen dat toen Lay's bekend maakte dat deze merknaam zou vervallen, Smiths een marktaandaal had van 60% en een naamsbekendheid onder de doelgroep van 98%. Dus wat hoopte Lay's te verbeteren? Het enige voordeel voor hun was dat ze nog maar 1 merk hoefden te promoten. Blijkbaar kan dit zo sterk tellen dat je ijzersterke merken laat verdwijnen.
De reden dat Unilever nadruk legt op merknamen en niet de bedrijfsnaam is controle bij reputatieschade: als er een paar duizend Unox rookworsten moeten worden teruggeroepen heeft dat in ieder geval geen nadelig effect op de verkoop van Persil.

Overigens kondigde Unilever een tijdje geleden aan dat zij hun bedrijfsnaam vaker als paraplu zouden gaan gebruiken.

AMD heeft misschien bij het grote publiek een grotere naamsbekendheid. Het is maar een gevoelskwestie. De marketingafdeling van AMD zal het wel hebben uitgezocht, als het goed is
Een merknaam is voor een bedrijf en consumenten veel meer dan een stickertje. Het plakkertje "coca cola" heeft een geschatte waarde van 55 miljard. Kijk eens op www.interbrand.com om te bezien hoe deze worden bepaald.

Het voorbeeld unilever dat je aanhaalt is met name interessant. Recentelijk hebben ze het aantal merken gereduceerd om het beheer te vereenvoudigen. Later bleek het nadelig dat er geen kleine merken meer waren om te gebruiken als speeltuin voor nieuwe producten. Zoals ProfPi hieronder zegt kan de schade dan groter zijn.

edit: Onrelevante en onjuiste paragraaf verwijderd
Unilever laat ook wel eens een steekje vallen.
Mijn favoriete pizza (crossa venetiana) heette eerst "iglo", toen "mora" en nu "dr. oetker". :Y)
jammer van de naamswijziging, Ati had een sterke naam neergezet op de videokaart markt
Anoniem: 170968
@andyy8 augustus 2006 12:03
Je kan er inderdaad van uit gaan dat dit slecht nieuws betekent voor wat nu de videokaart-divisie is van AMD. Ik denk niet dat iemand die een Intel computer koopt daar een AMD videokaart in laat zetten met argument "die zullen wel niet goed samenwerken."
Lach maar, maar zo is het (bij mij in ieder geval) wel. Het klinkt dom, maar hier en daar vang je toch dingen op van hardware van concurrerende fabrikanten die niet goed samenwerken.

Ik ben altijd intel/ati aanhanger geweest, maar puur hierdoor zou er wel 's verandering in kunnen komen. Het 'voelt' alleen al niet lekker. Ik ga echt legio's reviews e.d. nodig hebben voordat ik een AMD-kaart in een Intel-PC duw.
Wat een gelul. Er zijn toch ook zat mensen die een ATI Radeon kaartje in een moederbord met een Nvidia chipset proppen?
Anoniem: 104532
@BramT8 augustus 2006 13:47
Hoeveel videokaarten ken jij die niet werken in combinatie met een bepaald moederbord of processor? Alleen moederborden die niet conform de ATX/BTX standaard zijn gooien nog wel eens roet in het eten. AMD heeft zich altijd netjes aan het reference design gehouden.
Anoniem: 74500
@BramT8 augustus 2006 12:39
Ik ga echt legio's reviews e.d. nodig hebben voordat ik een AMD-kaart in een Intel-PC duw.
Verandert er iets dan :?. Elke zichzelf respecterende tweaker zou toch reviews mogen bekijken alvorens een aankoop te doen...
kom zeg, ik heb al jaren een ASUS mobo en een videokaart van MSI of omgekeerd gehad, ASUS en MSI zijn zwaar concurrent van mekaar, maar werkt perfect hoor

als 1 van de 2 de boel saboteert gaan reviewers dat echt wel merken en wordt die direct aan de schandpaal gehangen (+ bijkomende rechtzaken)
Maar iemand met een AMD cpu en een AMD videokaart die ook nog tegelijk heel vet oogt en grote prestaties neerzet, tegelijk met een AMD chipset (immers ATI maakt chipsets dat nu overgenomen is) kan wel zorgen dat een klant over de streep getrokken wordt omdat nu alle onderdelen van 1 fabrikant komen. Bij verkoop moet dat een significant voordeel opleveren. Tevens omdat er nu op alle vlakken en dus ook op software gebied inside information over de hardware beschikbaar is. Voorheen was dat niet.

Ik denk dat dit meer voordeel oplevert dan consumenten die mogelijk of misschien gaan twijfelen of het wel samengaat.
Kan ook andersom uitvallen: 'dit is een goeie AMD videokaart, dan zal ik daar ook maar een AMD board/CPU bij kopen'. Het is ook een voordeel als AMD vaker genoemd wordt bij releases, testen, price-watches, e.d., dat komt de naamsbekendheid van AMD weer ten goede. De toekomst zal het uitwijzen...
Das natuurlijk onzin, want heel veel mensen hebben niet eens door van welk merk bv nu de X1600 is, of de 7800GT..
de gemiddelde consument kijkt weet heus wel dat Intel en AMD 2 verschillende merken zijn en dus concurrent van elkaar.

Over je 2e opmerking: een Jag is nog altijd een stuk duurder dan een Ford, daarbij: een Jag is vaak nog een status symbol van "kijk mij eens in m'n dure kar".
Nou, dat Jaguar van Ford is, dat weet ik. Maar om een Jaguar X-Type nou te gaan vergelijken met een Ford Mondeo, dat vind ik onzin, da's appels met peren vergelijken.
JAJAJAJAJA daar isie, ik zat er op te wachten.

Helemaal fout. Ze hebben dezelfde bodemplaat!

Dus buiten de verschillende prijsklasse en status symbool ja/nee rijden ze bijna hetzelfde.

Echt waar.
De wielen staan exact hetzelfde. Er zit een brute motor en leren bekleding in een Jag, en hij is een stuk lichter maar dat is het.

Zou je alle onnodige meuk er af slopen en dezelfde motor in beide planten doen ze het op het circuit even goed.

Dus ja die Jag is voor een deel gebakken lucht qua sportauto.
JAJAJAJAJA daar isie, ik zat er op te wachten.

Helemaal fout. Intel en AMD systemen hebben dezelfde geheugen en harddisk!

Dus buiten de verschillende processor, moederbord en videokaart reageren ze bijna hetzelfde.

Echt waar.
De data wordt exact even snel van de harddisk gelezen. Er zit een snellere processor en een andere videokaart in en de chipset werkt totaal anders maar dat is het.

Zou je alle onnodige meuk er af slopen en dezelfde processor in beide planten doen ze het in een benchmark even goed.

...

Wat een onzin!
Anoniem: 167619
@andyy8 augustus 2006 12:36
dat is vooral bij ons tweakers et geval hoor.

laatst was ook op rtl-z over de overname van ati door AMD, en daar moesten ze echt ff uitleggen wat dat allemaal voor gasten zijn hoor ;) , intel kennen ze nog wel, maar voor de rest hebben ze nog nooit van 1 van die namen gehoord hoor.
daarbij heeft ook 70% van de mensen geen videokaart in hun pc, alleen een IGP, dus er zijn er waarchijnlijk die het niet eens weten wat graphische kaarten zijn ;)

voor ik vorig jaar regelmatig dingen op tweakers begon te lezen, had ik nooit gehoord van AMD noch ati of nvidia. alleen intel kende ik door het stickertje op me pc ;)
Dit staat weer haaks op het laatste stukje uit de eerdere berichtgeving van de overname:

nieuws: AMD neemt ATi over voor 5,4 miljard dollar
Hoewel niet helemaal duidelijk, lijkt het er overigens wel op dat de naam ATi gehandhaafd wordt.
Mijn inziens een slechte zet. Ik kan me voorstellen dat een eigenaar van een Intel systeem minder snel geneigd zal zijn om een AMD Radeon in zijn systeem te hangen.
Klopt, echter het is wel logisch. Wanneer men de naam AMD en ATi blijft voeren is er sprake van een fusie omdat men wel samenwerkt maar wel eigen namen blijft voeren.

Nu AMD er een overname van maakt is het onhandig voor het bedrijf om twee namen te voeren naar de buitenwereld. Hierdoor zal er dus AMD op de kaarten gaan pronken.

Over de eventuele handigheid en doordachtheid van AMD heb ik het dan niet, ATi was toch redelijk ingeburgerd bij de mensen en daar komt nu een streep door. Ik hoop dat ze daar toch afdoende naar gekeken hebben?
Anoniem: 34169
@Maximus8 augustus 2006 12:15
Dat ben ik niet met je eens. Er zijn zat automerken die zijn overgenomen door grotere, die hebben ook hun eigen naam gehouden. Ferrari is voor 56% van Fiat, om maar eens wat te noemen, Lamborghini en Bugatti zijn van de Volkswagen Group.
Dit verschijnsel zie je echter niet alleen bij fabrikanten van supercars, wat nog enigszins logisch zou zijn omdat die zo'n kleine afzetmarkt hebben. Ook Skoda's en Bentley's komen uit de fabriek van Volkswagen rollen, en een Seat is in feite een Audi. Datzelfde Audi is overigens weer onderdeel van de Volkswagen Group, maar is wel gescheiden van de Volkswagen tak van het bedrijf.
als op alle 'dikke' videokaarten AMD staat, wordt AMD geasoccieerd met meer kwaliteit.
Dit zijn zeker geen uitzonderingen.

IBM > Hitachi welliswaar is et Type naam nog wel voortbestaan maar de merknaam is Hitachi.

Zo zal AMD dus ook de Radeon X serie wel door zetten.

maar ook Ford heeft dat:
Land Rover
Jaguar
Lincoln
Astin Marton
Volvo

Dat zijn toch bekende merken maar vallen onder 1.
De diversiteit van de producten is bij automobielen nogal wat groter dan bij processors en videokaarten. De producten van Intel en AMD onderscheiden zich voornamelijk door kloksnelheid, een paar variaties van de cachegrootte, het aantal cores en het in- dan wel uitgeschakeld zijn van multi-processormogelijkheden. Dat is zo'n beetje. Het heeft geen enkele zin om in hetzelfde marktsegment drie merken te voeren zoals VAG bijvoorbeeld doet. Winst maken in de processormarkt draait geheel om volumes en niet om het creeëren van niches.
@ Jan:
Maar in die gevallen bleef het merknaam bestaan. Je koopt nog steeds een Ferrari Enzo en niet een Fiat Enzo...
@ArmadaRIK : wie? ik?
Inderdaad moeder Ford heeft de merknamen Volvo, Mazda, Aston Martin, LandRover, Jaguar ook niet veranderd in Ford.
Het is niet helemaal eerlijk om auto merken te vergelijken met hardware producenten.

Zo'n beetje elke auto groep heeft een merk in deel van het segment.
Maar ze overlappen elkaar niet.
Je doet bijvoorbeeld afbreuk aan de merknaam ferrari als je dat fiat gaat noemen.
Omdat fiat nu helemaal auto's maakt voor de man/vrouw met de kleinere portomonnee.

Bovendien verrichten ati en amd allebei taken op een ander deel van de mark.
En beiden staan zeer hoog aangeschreven.
Denk dus dat het bij de fusie ati/amd vele malen minder schadelijk is dan bij auto's.
@Omixium
Van de andere kant worden AMD videokaarten nu dus met '2e rangs' geassocieerd. Intel heeft bij de meeste mensen voldoende naam om als 'de beste' bekend te staan.

Intel maakt al langer CPU's dan AMD en in het begin had AMD minder goede processoren. De eerste generaties waren zowat kopieen van (maar dan hoger geklokt) en daarna bij de Pentium is AMD overgegaan op een eigen ontwerp die bij de K5 en de K6 steeds geplaagd werd door een L2 cache die zo brak was als de nacht. Inmiddels is AMD stukken verbeterd maar dankzij agressieve marketing staat Intel nog steeds bovenaan en voeren de grote merken nog voornamelijk Intel waardoor consumenten al beinvloed worden.
Zo'n beetje elke auto groep heeft een merk in deel van het segment.
Maar ze overlappen elkaar niet.
Bij Ford en GM zijn er toch zeker wel overlappingen, zo ook binnen de Volkswagen Group.
Ja en nu met de opkomst van de Core 2 Duo generatie kunnen ze elke publiciteit gebruiken.

Al denk ik wel dat het de videokaarten verkoop zeker niet verbeterd maar de verkoop van processors misschien wel.

Ik heb toch het idee dat Ati een betere naam als AMD had.

(niet dat AMD een slechte naam heeft dat is natuurlijk al lang niet meer zo, heck ik heb er zellef ook 2)
De AMD K5 en K6 hadden helemaal geen L2 cache. Pas de K6-2+ en K6-3 hadden 128 of 256KB cache en deden het in de super socket 7 boarden uitstekend. Helaas zijn ze nooit in grote aantallen op de markt gekomen, omdat ze met name voor de mobile markt bedoeld waren.
Zie ook http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k6.php voor de details.
(reactie op Jan)
VAG == Volkswagen Audi Group
Seat is Audi, Skoda is Volkswagen enz enz...
Elk heeft wel zijn eigen productieband, enkel de motoren worden nogal gelijkmatig ontwikkeld.

Hetzelfde zal bij AMD en ATi gebeuren volgens mij...
De naam mag dan wel veranderen, de hardware zal gewoon nog van de ATi-band rollen...
Onzin. Je kunt best met meerdere merknamen jezelf presenteren zonder gefuseerd te zijn. Men spreek dan van 'met meerdere hengels in dezelfde vijver vissen'. Bijvoorbeeld ING handhaafd merknaam RVS, terwijl er toch geen sprake is van fusie. Alles hangt meer samen met de waarde van het merk. Zelfs als Pepsi Coca Cola zou kopen (wish :9~ ) dan nog zouden ze coca cola als merknaam handhaven omdat het een van de sterkste merknamen is. Ik vind het persoonlijk overigens dom ATi te vervangen voor AMD, omdat in de GPU markt nu altijd de overweging is of je voor ATi of voor nVidia gaat. De naam ATi is voor mij sterk verbonden aan goede grafische prestaties.
@Truster

ehh Diamond was toch gewoon een leverancier net als Asus, Gigabyte, etc ? Ze maakten echt niet zelf de chips ofzo, die kwamen gewoon van 3DFX (Diamond Monster 3D etc.) en S3, nVidia en Rendition Verite chips hebben ze ook geleverd, maar niet zelf geproduceerd. Wie weet hebben ze zelfs nog een ATi kaart in het assortiment gehad. En ze hadden helemaal niet de BESTE kaarten, ze waren gewoon gelijk aan andere leveranciers. Je kon net zogoed een 'Hercules' nemen, precies hetzelfde, of een 'Creative' deed het ook prima. Waarschijnlijk begreep je in die tijd nog niet goed het verschil tussen de fabrikanten van geassembleerde videokaarten en de fabrikanten van de grafische processors. Diamond was net als de rest en in mijn ogen niet beter, ze hebben het immers ook niet vol kunnen houden. Inmiddels zijn er weer een hoop anderen zoals Club3d, Connect3d etc. Maar jij dacht dat Diamond videokaarten een Diamond GPU hadden ofzo? Nou mooi niet dus :)

edit:


En btw, die ViperII was toch een videokaart met S3 Savage 2000 chip oid? Deze had snel kunnen zijn maar schoot op allerlei plaatsen tekort. Dat was inderdaad een drama, maar dat had niets met "Diamond Viper" te maken, er waren ook andere fabrikanten die deze S3 chip leverden, alleen heette de kaart uiteraard geen Viper, deze term hanteerde Diamond alleen. De Diamond Stealth II S220 heb ik nog gehad, maar dat is ook weer zo'n verwarrende naam. Diamond hanteerde steeds eigen namen, maar het ging gewoon om een Rendition Verite 2100 GPU en deze werd door veel meer fabrikanten geleverd. De ViperII is dus niet een drama van Diamond, maar van S3, de Savage 2000 was gewoon een ramp. Wel opletten ;)
M.a.w, je hele vergelijking van nVidia met Diamond raakt kant noch wal. En waar haal jij vandaan dat nVidia Diamond opgekocht zou hebben?

Compaq was ook een gevestigde naam en was meer waard dan HP, zeker in bepaalde marktsegmenten van de ICT markt. Dat wist HP ook, daarom hielden ze de naam nog eventjes aan. Lenovo doet dit nu ook met de naam IBM.
Uiteindelijk zal dat IBM naampje verdwijnen netzoals de naam Compaq inmiddels ook verdwenen is. Hoe sterk een merknaam is zegt dus helemaal niets over het feit of het aangehouden wordt of niet. Het kan een tijdje aangehouden worden als overgangsfase, het kan ook gewoon altijd aangehouden blijven worden omdat het gewoon een gevestigde naam is. Denk hierbij aan bijv. XS4ALL dat eigendom is van KPN. Op deze wijze kun je van beide zijden zat voorbeelden bedenken. De merknaam ATi laten vallen is een netzo logische keuze als de merknaam ATi aanhouden. Een merknaam is niet meer dan een merknaam. Consumenten switchen toch wel naar de nieuwe merknaam. Zo was het vroeger altijd Raider terwijl iedereen het vrij snel na de naamsverandering in Twix het ook op Twix hield i.p.v. het oude Raider. Het is en blijft maar een naam voor het beestje.

@SPee
Als je mijn verhaal leest gaat het ook alleen om de naam "IBM" die Lenovo gebruikt, jouw verhaal is wat gedetailleerder (ik vind die details voor mijn verhaal niet van toepassing, ging me om het gebruik van de naam IBM). IBM zelf is een grotere naam dan Lenovo en daarom heeft men ook die regeling getroffen dat ze iets van 5 of 10 jaar nog die IBM naam mogen voeren. Je ziet echter bij de nieuwe producten die onder de vlag van Lenovo zijn geintroduceerd al wel dat Lenovo echt alleen nog de naam IBM op de apparatuur drukt. Ze prijken niet prominent meer met de naam IBM als dat men in het begin deed.
Het is vaak ook meer in het belang dat de oude naam zo snel mogelijk door de nieuwe wordt vervangen anders zit je nog een hele tijd met een verwarrende situatie.

HP en Compaq zijn niet samengegaan tot 1 bedrijf. Compaq is overgenomen door HP waarbij HP eerst had besloten om de naam Compaq voor bepaalde segmenten nog te behouden waar het overigens ook heel rap weer van terug is gekomen. Het is ook een beetje raar om diverse namen voor hetzelfde bedrijf te hanteren. Je ziet dan ook wel vaker dat men hierom 1 merknaam hanteerd. Een recent voorbeeld hiervan is de naamsverandering van Wanadoo in Orange.

@MrCyber
Thanks for the input. Zo te zien is de Presario ook nog de enige productlijn die de naam Compaq draagt.
Volgens mij gebruikte Diamond toch gewoon chipsets van s3 en 3dfx en misschien zelfs ati.
Diamond kan je dus niet vergelijken met nVidia.
..netzoals de naam Compaq inmiddels ook verdwenen is.
Hoe kom je daar nou toch bij? De naam Compaq is nog helemaal niet verdwenen. De Compaq Presario lijn wordt nog steeds door HP verkocht.
Ik, en vele tweakers met mij, heb zeer slechte herinneringen aan mijn diamond viper II videokaart, hoe kom je er bij dat diamond goed was?
Ik denk dat diamond vooral voor 2D goed was.
Diamond had zekers een hele goeie naam vooral voor 2d ja (en dus windows)..
Zeker ook omdat zij toendertijd de eerste waren die met de Voodoo kaart op de markt kwamen.. Elke merk heeft wel eens zo af en toe een probleem.. Maar ik heb inmiddels 2 kaarten gehad met een ATIchip erop en voorlopig komt er geen ATI (of nu dus AMD) meer bij mij, nog nooit zoveel problemen gehad met die klote drivers van hun.. Kwas van plan om een Nvidia 6800GT (AGP) te kopen omdat mijn ATI 9800Pro voor de zoveelste keer weer hitte problemen vertoonde (zalman vc700 zit erop), maar met was frisse koelpasta lijkt het probleem voorlopig weer verholpen te zijn zodat ik mogelijk eind van het jaar toch maar eens een nieuw compleet systeem kan gaan kopen (nu een 3.2 HT Intel + 1GB Mem)
Diamond is toch overgekocht door S3, en juist niet door Nvidia?
Ze zijn daarna alleen doorgegaan met hun rio players enzo, en hebben de grafische kaarten uitgebracht ander de naam diamond, maar ze gebruikten alleen hun eigen chipsets... en niet meer de voodoo en nvidia chipsets die diamond voorheen gebruikte.. vandaar dat iedereen ongelukkig werd van de Viper II, de Viper 550 bijvoorbeeld was een nvidia TNT chipset, de 770 een TNT2 chipset, en de viper II een schamele, verrot ondersteunde S3 savage 2000 chipset... en die viel zwaar tegen... ze hebben de kaart als tegenhanger van de Geforce, met hardware Texture and Lightning, maar ze hebben het nooit in de drivers geactiveerd.... dus preseteerde de kaart niet.... einde verhaal diamond... jammer...
Lenovo doet dit nu ook met de naam IBM
Met het grote verschil dat Lenovo niet IBM heeft overgenomen, maar alleen de PC afdeling die door IBM van de hand is gedaan.
Voor klantenbinding en een gelijdelijke afname heeft Lenovo toestemming van IBM om nog een paar jaar de naam IBM op die PC/laptops te gebruiken. Ik denk dat Lenovo grote problemen gaat krijgen als ze het ineens ook op andere producten gaan gebruiken of langer dan die periode gaan gebruiken. :)

Met HP/Compaq zijn die 2 bedrijven samengegaan naar 1. Hierdoor mag het bedrijf vrij van beide namen gebruik maken. Totdat ze een van de namen loslaten en vrijgeven mogen ze er gewoon gebruik van maken. (HP werd meer gezien als printerfabrikant, terwijl ze meer deden. Daarom wouden ze samen met Compaq dat wel als een PC leverancier bekend stond).
Beste kaarten :?

hier krullen mijn tenen krom van. De prestaties mochten dan oke zijn, kwalitatief vond ik het maar matig. Heb er tientallen ingebouwd/cq mee gewerkt en 90% van die diamond-kaarten had een te dunne PCB, waardoor de kaart in het PCI-slot "zwemde". Was altijd kunst en vliegwerk om die piep met het opstarten eruit te krijgen (kaart maakt dus weer eens géén goed contact).

Verder, mijn eigen über" Viper-kaart, daar klapte eens per maand (gemiddeld) het bios eruit; gelukkig was die nog wel te flashen.

Top-kaarten ? als je de cijfers en marketing mag geloven wél, ik weet wel beter...
Klopt, echter het is wel logisch. Wanneer men de naam AMD en ATi blijft voeren is er sprake van een fusie omdat men wel samenwerkt maar wel eigen namen blijft voeren.

Het is natuurlijk niet zo dat als bedrijf 'x', bedrijf 'y' koopt maar dat beide namen (omdat ze beiden sterk zijn in een iets andere sector) behouden blijven, er geen sprake meer is van een overname. Het is dan gewoon een nieuwe merknaam van bedrijf 'x'.

Dit gebeurt erg vaak, en niet alleen bij autofabrikanten.
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen ATi als subnaam op te nemen in hun producten, zoals:

ATi by AMD of iets dergelijks

zodat de link toch duidelijk blijft en je de gevestigde naam behoudt. Maar goed, ik ben natuurlijk geen doorgewinterde marketing man...
Anoniem: 127734
@Maximus8 augustus 2006 13:24
"Wanneer men de naam AMD en ATi blijft voeren is er sprake van een fusie omdat men wel samenwerkt maar wel eigen namen blijft voeren." => Wat een onzin, natuurlijk niet. Een overname is een overname als een meerderheid van de aandelen wordt overgenomen. Welke namen er vervolgens aan een product of een fabriek wordt gehangen is puur marketing. Oftewel AMD denkt meer geld te kunnen verdienen door het merk ATI niet langer te voeren. En ik denk dat mensen er heeeeel snel aangewend zijn bv AMD Radeon klinkt prima.
Buiten het feit dat je het hebt over de klant die geen AMD kaart in een Intel systeem wil, is er nog een veel groter probleem.

ATI is een goed bekend merk, wat een goede reputatie heeft. Kortom als ATI wordt afgestoten is het een enorme kapitaalvernietiging. Al de moeite en reclamegeld dat er ooit aan besteed is goeien ze in een keer weg. Tevens is er neem ik aan goodwill betaald voor ATI. Dat schrijven ze dan dus ook af.

Ik zie het nog niet zo snel gebeuren. AMD zou enorm veel geld moeten pompen in reclame om de AMD videokaart te promoten, terwijl ze met ATI al zo'n merk hebben.

Kortom de aandeelhouders zullen tegen die tijd zelfs nog wel aan de rem trekken vrees ik.
Ati zelf verkoopt geen videokaarten meer, ze verkopen de chip en het referentie board aan diverse fabrikanten die er zelf een koeler opzetten. Waarom zou AMD die niet ook zo gaan doen. De merknaam Dadeon kunnen ze zo goed behouden.
Tevens is er neem ik aan goodwill betaald voor ATI. Dat schrijven ze dan dus ook af.
Euh, goodwill heeft niet alleen met de merknaam te maken hoor... Goodwill is gewoon wat je "teveel" betaalt voor een bedrijf t.o.v. de werkelijke waarde om de overname door te kunnen zetten. Vervolgens hoop je dat het overgenomen bedrijf voor jou zo'n gunstige koop is dat je dat extra bedrag eruit haalt. Soms (vaak?) is dat niet het geval, en dan moet je dus enorme verliezen nemen op je goodwill, die dan dus (achteraf geconstateerd) zonde van je geld is geweest.
zal me n rot zorg zijn welke naam erop staat, als die die maar doet wat die moet doen :D
marketingdollars kunnen ze maar 1 keer uitgeven, waarom niet alles op AMD zetten? 't scheelt maar drie letters, en iedereen is ATI binnen 2 jaar vergeten. Het zal eerst wel zoiets worden als de AMD Radeon 9999, "powered by ATI technology"
't scheelt maar drie letters
Mis, het zijn er twee :+

edit: svenson was me voor...
Grappig, volgens mij schelen 'AMD' en 'ATi' maar 2 letters, en geen 3 :)
Ze hebben beide de beginletter 'A', stommekoe ;)
Dus schelen ze 2 letters.
Of om het nog ingewikkelder te maken: ze hebben beide 3 letters dus het verschil is 0 (3-3=0).

Q: Hoeveel poten heeft een hond over als hij er 1 kwijtraakt?
A: Geen. Hij komt er 1 tekort dus heeft hij er géén over.
Ik kan me voorstellen dat een eigenaar van een Intel systeem minder snel geneigd zal zijn om een AMD Radeon in zijn systeem te hangen.
Ach, dat is omdat mensen AMD en Intel alleen als rivalen kent, maar een argeloze koper zal het straks niks deren, en zal AMD als goede videokaarten bouwer zien.
Lijkt me niet dat ze de kaarten ongeschikt gaan maken voor intel, dat is voor je videomarkt je doodsvonnis tekeken... :9
Anoniem: 124334
8 augustus 2006 12:42
Ik snap dat hele merknaam gedoe niet hoor...

2 type consumenten:

1.) De MediaMarkt klant (om het zo maar even te noemen), koop een merk PC bij een winkelketen en weet toch al niet wat wat is.

2.) De Doe-Het-Zelfer, die stelt het lekker zelf samen en heeft wat meer kennis van zaken, houd het ICT nieuws een beetje bij en weet dus nu dat ATI verdergaat onder de naam AMD.

Where's the problem?
Chris Hook van ATi heeft inmiddels laten weten niet al te veel waarde aan de merknaam te hechten
Vreemde uitspraak. Doorgaans als je een eigen bedrijf hebt opgebouwd onder een dergelijke merknaam en deze sterk in de markt hebt neergezet, dan mag je er toch enigzins vanuit uitgaan dat je toch wel waarde hecht aan de naam.

Bovendien is de naam bekend onder de computergebruikers en staat het voor kwaliteit. Een verandering in een dergelijke naam zal niet altijd gepaard gaan met success, in tegenstelling tot een verandering van een naam die niet bekend is.
Als jij de zak met geld kreeg die hij waarschijnlijk heeft gekregen zou je onmiddelijk die merknaam willen laten vallen ;)
Het blijft om geld draaien he.
AMD staat ook bedenkd onder gamers voor kwaliteit. Chris Hook bedoelt waarschijnlijk dat de AMD meer naamsbekendheid heeft dat zijn eigen merk. ATi was er altijd al, dus het was een meer solide merknaam. AMD is nieuw in die industrie, dus misschien wekt dat de interesse van mensen.
Meer om de prijs/prestatie verhouding denk ik hoor.. Intel is zeker qua moederbord chipsets altijd beter geweest is mijn ervaring..

Maargoed, nu met Core 2 is intel weer ff de baas, ook met prijs/prestatie..
Anoniem: 97797
@G-RaX8 augustus 2006 12:08
En bovendien mogen ze weerom van logo veranderen...

nieuws: ATi is van logo veranderd
En dan de medewerkers die erg trots zijn op deze naam en aan de vooravond staan van grote veranderingen. Geen goede basis voor een veranderingstraject.

Wellicht wil Chris Hook wat roet in het eten gooien?
user1: "Mijn AMD Radeon is lekker 2.4 gieg met duo koor. Dat is sneller dan die Radeon van jou met 'maar' 800 megaherts."
user2: "Hah! Mijn processor kan veel sneller als ik hem in de S-L-I doe. Dat zeiden ze in de kompjoeterwinkel. Dus ben ik op de toekomst voorbereid." :+
Een zwarte dag in de geschiedenis voor de fanboys die zowel Intel als ATI ondersteunen... :+
En zo is het maar net... Ik zie heel m'n wereld instorten. Met een Intel Core 2 Duo ga ik natuurlijk geen AMD GPU in mijn mobo prikken.
Kan jou de naam nou schelen :P
Als het maar snel is :+
Anoniem: 31814
@Moooo8 augustus 2006 12:59
ik vind dat ze(Intel/AMD) ook wel weer terug kunnen naar de zelfde socket, net als heeeeel lang geleden.
Kunnen beide merken cpu's en chipsets voor een en de zelfde universele socket.
Nogal moeilijk aangezien AMD nogal veel in zijn procesorkes steekt (memory controller enzo...) ...
Auw, ik weet niet of ik de enige ben, maar deze ontwikkeling valt me tegen.
Daar niet iedereen weet dat AMD ATi overgenomen heeft zal menig consument raar opkijken als z'n buurman een ATi Radeon heeft en hij een AMD Radeon.

Ik zie de vragen op GoT al komen :+
misschien gaan ze toch hun naam veranderen in DAAMIT. Had een tijdje geleden een nieuws submit gedaan hierover. Blijkbaar niet gepost. Ik vind het een zeer slechte zet. Sommige dingen kan je beter gescheiden houden. Als we ATI horen, denken we aan een grafische producten fabrikant. Ik zal nooit in principe AMD gaan associeren met iets grafisch. Maar ja, op dit moment alleen maar speculeren. Tijd zal het leren of het een goede zet is of niet.
Heb je op die site al bovenaan eens op 'About' geklikt? Kennelijk niet :P
Called "the world's greatest tech humour site" by The Register, BBspot creates entertainment for the geekier side of the world. BBspot produces a variety of features like fake news stories satirizing the tech and political worlds, the BBspot Mailbag which pokes fun at the Believers (people who believe our fake news) and much more.
Tuurlijk had ik het gelezen. Vind het nog steed een zeer slechte zet van ATI en AMD
Ter aanvulling op Rafe: denk eens aan "Damn it" en lees het artikel eens op nieuw ;)
Zie ook het laatste nieuwsbericht over de nieuwe CPU van AMD, de Moron (More Power than Duron) :)
Hmm... AMD zal zoals in het originele artikel staat "the trousers in its relationship" dragen, dan vraag je je af hoe sterk AMD zich voor ATi zal profileren in de graphics industrie.
Ik kan nu wel begrijpen waarom nVidia zo blij is met AMD's aankoop: minder concurrentie. AMD is tenslotte erg CPU-centric.
Dat is onzin. Nvidia is helemaal niet blij, maar of ze dat nou wel of niet zouden zijn. In alle gevallen zullen ze altijd roepen dat ze wel blij zijn.

Je moet immers naar je aandeelhouders altijd optimistisch blijven.

Je zou toch niet verwachten dat Nvidia roept dat ze doodsbang zijn voor de gevolgen van de fusie?

AMD was erg CPU-centric ja. Maar als CPU je core-business is, dan is dat ook wel knap logisch! Dat zal na de fusie wel veranderen.
Ga je straks roepen dat Nvidia erg GPU-centric is?
Anoniem: 157985
8 augustus 2006 12:01
ik mijn opninie een slechte zaak
voor de leeks onder ons gaat dit wel heel verwarrend overkomen wanneer de merknaam van een cpu dezelfde wordt als die van de grafische kaarten vrees ik
Joa natuurlijk dat is bij Intel natuurlijk niet zo... Die maken alles van grafische chips, mobo chipsets, cpu's tot netwerkchips en complete moederborden. :z
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee