Xs4all en Demon op één in onderzoek Consumentenbond

Consumentenbond (logo 2006)Volgens de Consumentenbond scoren van de Nederlandse internetproviders Xs4all en Demon het hoogst op het gebied van klanttevredenheid. In de deze maand te verschijnen uitgave van de Consumentengids staat onder meer vermeld dat de twee adsl-providers hoge punten scoren wat betreft betrouwbaarheid, installatiegemak en snelheid. Eerder deze maand kondigde KPN nog aan dat het Demon zal overnemen en dat zijn werknemers en klanten ondergebracht zullen worden bij Xs4all. Ook vroeg de Consumentenbond informatie op bij de diverse providers omtrent hun veiligheidsvoorzieningen en privacybeleid. Hierbij mochten Multikabel/QuickNet, Xs4all en Compuserve de kopposities innemen. Daarnaast kreeg Xs4all te horen dat de veelzijdigheid van de abonnementen en het aanwezige virusfilter 'zeer goed' waren.

Door Inge Janse

17-06-2006 • 15:42

90

Submitter: Verwijderd

Bron: Xs4all

Reacties (90)

Sorteer op:

Weergave:

Mjah what else is new?
Maar jah je betaald er wel voor bij die 2 providers. Was lang tevreden demon klant, maar het prijsverschil en snelheidsverschil vorig jaar met versatel ADSL 2 (39,95) tegen mijn 8mbit demon (65,-) heeft er toch voor gezorgd dat ik bij die prutsers ben gegaan.
Die is nu 55 eu en voor 65 eu heb je 12mbit

dan nog is het een stuk duurder, maar je weet wel wat je krijgt
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @418O217 juni 2006 19:01
Voor 24 euro heb je 10Mbit bij bv Tweakdsl. Demon levert op geen enkel manier een concurrerende prijs.
Inderdaad, TweakDSL is om te huilen.
Ik heb TweakDSL een rechtzaak aangespannen. Deze gewonnen, maar ik krijg nog steeds aanmaningen van TweakDSL terwijl de rechter mijn abbonement heeft ontkracht met TweakDSL wegens nalatigheid en grove fouten bij TweakDSL. (er heeft ook een artikel over mijn affaire in de Consumenten Gids gestaan)
Verwijderd @Bor17 juni 2006 19:09
De service bij TweakDSL is dan ook om te huilen.

Ja, spreek uit ervaring.
Het gaat niet alleen om de prijs tov snelheid, maar ook prijs tov service en extra diensten.

Ik heb 3 jaar als tevreden klant bij tweakdsl gezeten, maar ik kon het afgelopen jaar merken dat ze te commercieel geworden zijn.

Na mijn verhuizing eind vorig jaar zakte mijn verbinding ineens in elkaar. Modem tijden knipperend online/offline, en op het eind volledig offline. Tweak bleef volhouden dat het aan mijn modem/bekabeling lag, want hun meting gaf aan dat alles goed was.

Ben overgestapt naar xs4all. Problemen met mijn tweakverbinding gelijk ook maar voorgelegd. Stuurt xs4all van te voren een ander modem (om modem te checken), werkte nog niet. Xs4all heeft toen direct maar vast een monteur geregeld. Bleek de bekabeling in de wijkkast niet 100% correct meer !!
Xs4all weet tenminste wat ze doen. Tweak was goedkoop, maar de service belabberd. Enige goede was de nieuwsgroepdienst...
Verwijderd @Bor18 juni 2006 11:21
Juist, als alles goed werkt, is TweakDSL prima (dat kan elk bedrijf). Als er ook maar IETS fout gaat, dan zullen ze niets doen om je te helpen (alleen roepen dat het aan jou ligt).

Drama.
voor een dubbeltje op de eerste rang .. (etc)

het moet uit de lengte of de breedte komen, ook bij TweakDSL. Bij dit soort, vanuit de techniek vormgegeven, complexe dienstverlening is het zodra het misgaat, vaak niet meer recht te breien. Tenzij je ervoor betaald natuurlijk (=xs4all, demon e.d.)
Verwijderd @Bor17 juni 2006 20:24
Klasse, ga voor je gelijk... heb ik helaas niet gedaan. Schi*tbedrijf. |:(
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Bor18 juni 2006 12:31
Juist, als alles goed werkt, is TweakDSL prima (dat kan elk bedrijf). Als er ook maar IETS fout gaat, dan zullen ze niets doen om je te helpen (alleen roepen dat het aan jou ligt).
En dat is bij Demon helaas niets anders meer sinds Demon een boel zaken heeft uitbesteed.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Bor19 juni 2006 08:58
voor een dubbeltje op de eerste rang .. (etc)

het moet uit de lengte of de breedte komen, ook bij TweakDSL. Bij dit soort, vanuit de techniek vormgegeven, complexe dienstverlening is het zodra het misgaat, vaak niet meer recht te breien. Tenzij je ervoor betaald natuurlijk (=xs4all, demon e.d.)
Beetje vreemde stelling imho. Prijs bepaald niet in ieder geval de kwaliteit. Bovendien heb ik bij beide providers gewoon een bbned verbinding. Zoals eerder aangegeven is de kwaliteit van Demon de laatste tijd behoorlijk achter uit gegaan. XS4all schijnt nog wel echt kwalitatief hoger op de ladder te staan. Echter, dit is bij Demon echt niet meer het geval.

Verder is het ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang: tweakdsl hanteert gewoon concurrerende prijzen. Dat is iets wat Demon zeker niet doet (evenmin als xs4all).
Hopelijk gaat XS4ALL dan ook naar 55, dat is nog te doen. 59 is way te duur
Die 4 euro maakt plots het verschil dat het WAY te duur wordt? :) Dat vind ik wel een aparte :)

Maar ontopic: voor mijn gevoel staat xs4all al jaren goed aangeschreven. Ze zijn stabiel en goed, waar je dan ook net iets meer voor betaald :) Maar ja, service betaal je dan ook wat voor :)
Vind ik niet, 4 euro per maand. = 48 euro per jaar = bijna 1 maand per jaar besparing.
Tja.,..totdat je weg gaat bij ze.....zijn ineens niet zo vriendelijk meer, zeer moeilijk en onpersoonlijk.
Ik ben als geld koe }:O bij Demon weggegaan, ik heb nu 12 mbit voor 30 en ook nooit geen problemen.

:+
Da's vaak! Zo zie je maar.. bij XS4all en Demon heb je nooit problemen, en nu heb je nooit géén problemen!
Demon is met name voor de hogere downstream abbos duur. Maar ze hebben bij de goedkopere abbos een goede verhouding tussen upstream en downstream.

XS4ALL heeft dat helaas niet, dus het zal me benieuwen..
Anders toch maar naar InterNLnet ofzo, met wat extra IP addressen.
Ik ben nu ook al weer bijna twee jaar XS4ALL klant met het power abbo, kost me nog steeds 80 euro per maand. Niets op aan te merken qua service, maar qua prijs prestatie/verhouding kan XS4ALL nu toch echt niet meer mee. Bij TweakDSL heb ik voor een derde van de prijs een abbo dat ook nog eens 25% sneller download, dat is me de meerprijs van XS4ALL niet meer waard en ben nu dan ook verder aan het zoeken naar een goedkoper abbo. Ben nu zelfs een tele2 abbo aan het overwegen met telefoon en televisie (scheelt ook nog eens flink in kpn kosten). Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit aan het overwegen is.

Voor 8-15 euro/pm heb je een perfecte nieuwsgroep provider (beter dan newszilla), dus daarom hoef je het ook niet te laten.

Door een abbo te nemen dat 2.5 keer zo snel is (met bij passende newsgroups) bij een andere provider bespaar ik ruim zeshonderd euro per jaar, zo veel service levert XS4ALL nu ook weer niet...
Ik ben begin dit jaar ook overgestapt van xs4all naar Wanadoo. Van een 2mbit lijn van 50 euro per maand naar een 20mbit lijn voor 24 euro per maand.
Nu snap ik wel dat je bij xs4all ook voor de service betaalt en die is natuurlijk uitstekend, maar hoe kunnen ze dit prijsverschil verklaren? Want vooralsnog heb ik dus ook geen klachten over Wanadoo(hoewel ik dit wel verwacht had) en die ene keer dat ik de helpdesk nodig had, was ik ook binnen 5 minuten klaar.
Ik ben het met je eens hoor. Ook ik ben, na jaren tevreden geweest te zijn over Demon, weggegaan aangezien ze totaal geen moeite ondernamen om een beetje met de prijzen mee te gaan.

Het is wel opvallend dat juist NU deze provider ineens goed uit de tevredenheids-onderzoeken blijkt te komen. Juist in een tijd dat ze alle klanten al een jaar afgeperst hebben met veel te hoge tarieven.

Je vraagt je af of de consumentenbond niet gewoon betaald wordt voor dit onderzoek door de KPN. :?
Als dit voor alles zo makkelijk ging, dan was iedereen al lang geswitcht van Windows XP desktops naar Linux desktops. ;)

maar laten we deze discussie niet beginnen... }>
dit soort testen zijn al bijna 5 jaar hetzelfde, net als de uitkomst. laat eerst maar eens de conncurentie eens wat leren wat ze fout doen
Als de uitslagen inderdaad al 5 jaar hetzelfde is, leert de concurrentie dus verdomd moeilijk. :+
Of ze hoeven niet te leren omdat het toch wel verkoopt.
Als Demon klant ben ik dan ook zeer verheugd om te zien wat de fusie teweeg gaat brengen.

Best grappig dat KPN dan via via toch nog de beste is.
Als Demon klant ben ik dan ook zeer verheugd om te zien wat de fusie teweeg gaat brengen
Hogere prijzen bij demon natuurlijk :+
waarschijnlijk helemaal niets KPN kennende.
Ben al sinds jaar en dag telfort klant, ook de nare overname van O2 meegemaakt etc. Nu is het alweer een tijd in handen van KPN, maar er is geen verschil te merken eigenlijk dan daarvoor (de O2 periode niet meegerekend).
Wacht maar tot je abonnement wordt verlengt, dan kun je ook kennismaken met de nieuwe woekerprijzen van Telfort. Natuurlijk, 75% korting voor sim-only klinkt leuk, maar pas op dat je geen minuutje over je bundel heen gaat want Telfort rekent leuk zo'n 15 ct/min! Ook GPRS is veel duurder geworden, dat is nu zo'n 4,50 per MB; dit was voorheen altijd 1,50 per MB!!

Blijf dus niet zeggen dat Telfort niks is veranderd sinds de overname!
Idd, ik voelde em ook in mijn portomonee vorige maand. En brieven sturen met tariefverhogingen kan natuurlijk niet de deur uit. Je krijgt van de meest stomzinnige dingen post, behalve als het belanrijk is.

Ben zelf jarenlang klant geweest van xs4all (inbel periode), en zelf toen ik in de begin periode van ADSL bij wanadoo zat belde ik nog wel eens met de helpdesk van xs4all (toen kon dat nog:)) en altijd vriendelijk te woord gestaan en geholpen.
22 cent buiten de bundel.
en gprs zonder bundel is 50 cent per 100kb dus effectief meer dan 5 eurie per meg
Gepost door AvanCade - zaterdag 17 juni 2006 Best grappig dat KPN dan via via toch nog de beste is.
Alsof dat dan aan KPN zou liggen. :z Dat demon goed blijkt te zijn heeft dan ook totaal niks te maken met KPN. Aandelen bij KPN of zo ?

En wat Xs4all betreft is wel eens anders geweest (weliwaar jaren gelee maar toch) : nieuws: XS4ALL overwoog te stoppen met ADSL-aanbod dus maak mij nou niet wijs dat het aan KPN ligt. Zijn gewoon de providers zelf die de zaakjes goed voor elkaar (willen)hebben.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 17 juni 2006 18:44
Ik heb een jaar bij Demon gezeten en ben nu alweer blij dat ik er weg kan. De servicedesk is echt belabberd. De technische kennis van de mensen onder niveau. Dat was voor de uitbesteding van het servicenummer wel anders. Ook de prijs is totaal niet meer markconform. De stabiliteit van de verbinding is bij mij normaal geweest gedurende het eerste en enige jaar. Niets beter of minder dan mijn @home verbinding. Ook heeft Demon er een handje van onaangekondigd onderhoud te plegen en storingen niet duidelijk te vermelden.

Hierbij komen nog eens regelijk "aggresieve" telefoontjes die ik kreeg toen ik mijn verbinding had opgezegd met de vraag waarom ik wel had opgezegd en een rij waarschuwingen dat het bij andere providers lang niet zo "goed geregeld" is.

Er zijn behoorlijk wat mensen die bij Demon weg lopen op dit moment als ik om mij heen kijk en de topics op GoT lees. Waar Demon een tijd terug nog te boek stond als kwaliteitsprovider zijn ze vervallen in doorsnede kwaliteit voor een veel te hoge prijs.

Daaaaag Demon...


Eerlijk gezegd vind ik de test van de consumentenbond ook niet echt representatief. In het verleden werden ze er bv al van beschuldigd de provider waar men zelf een groot aandeel in had als erg goed uit de test te laten komen. Daarbij zijn de testmethodes ook niet altijd even duidelijk of uberhaubt objectief.
In het verleden werden ze er bv al van beschuldigd de provider waar men zelf een groot aandeel in had als erg goed uit de test te laten komen.
Wat bedoel je hier mee? Als ik dit lees, dan lijkt het alsof de consumentenbond aandelen in XS4all en Demon heeft. :?
Onaangekondigd onderhoud? Ik zit nu op een Demon accountje bij mijn ouders. Maar die krijgen altijd nog netjes een mailtje (tweetalig) dat er onderhoud gepleegd gaat worden, met de reden erbij, en van hoe laat tot hoe laat. (en op schappelijke tijden).

UPC daar in tegen wat ik heb op mijn kamer is om te janken. Die plegen iedere maandag ochtend onderhoud, ik ben dan altijd verplicht mijn router te rebooten en als ik pech heb krijg ik dan nog een nieuwe IP op de koop toe ook. Verder dik tevreden over mijn Chello accountje (routing en snelheid is zeer goed)
Sterker nog, ik krijg ook altijd een waarschuwing en niet alleen op mijn postmaster@ account maar ook op het mailaccount wat ik ingevuld heb bij aanvagen abbo bij demon (3,5 jaar geleden) :) Super tevreden. Kijk alleen met angst en beven uit naar de nieuwe prijsstellingen van xs4all...
Nu hopen dat als ze gefuseerd zijn het nog 2 keer zo goed wordt ;)
Score: -8 (Kansloos)

;)
ik zit bij xs4all en ben zeer tevreden over het product.
niet alleen is de snelheid goed maar alles daarom heen ook.
vind het wel jammer dat ik de abbo niet per jaar in 1 keer kan voldoen.

verder ben ik zeer tevreden.
Tjah en als Wanadoo klant ben ik ook niet ontevreden, vooral niet over de prijs/kwaliteit/snelheids verhouding tegenover andere providers zoals XS4All. Het enige nadeel is de Livebox, maar goed die kun je ook vervangen door een eigen router.
...tja en dan betaal je laten we zeggen 100 euro voor een eigen router en dan is je voordeel van het eerste jaar weer weg... :P.
kan me de tijd nog herinneren van de 28k8 modems.
razend snel met 4-5kb downloaden.
oh wat waren we toen blij.

ik weet het nog goed, ik had toen nog geen baard van inmiddels twee meter en de wereld was veel beter,. vroege,. ja vroege was alles beter,. :+

belachelijk dat je maar 1,5mb gebruikt voor je emails van 4kb. dat is toch lang niet genoeg. en regelmatig pron dowloaden en pagina's bekijken kan gewoon niet met dit account. (hehe, voel me behoorlijk fout als ik dit schrijf) }>

het feit dat een bedrijf aandeel houder wordt of alle aandelen in bezit krijgt van een bedrijf wil niet zeggen dat ze opeens een cloon maken van hun eigen bedrijf maken. het product/merk heeft een eigen doelgroep en prijs segment. zie philips en aristona. ze kopen meestal een concurent uit de markt en pakken opeens een giga grote groep consumente in dit geval en hun markt aandeel en invloed op de markt wordt groter dan wat ze eerst hadden.

de boel zit complexer in elkaar dan abbo's en snelheden aanpassen als versatel opgekocht zou worden door xs4all/kpn dat zou hun product niet opeens heel veel beter worden. opeens service en een stabiele verbinding. snelheid zal het zelfde blijven ondanks dat de boel nu in andere handen zou zijn. zou wel goed zijn als ze daar eens iets mee zouden doen maar ja, versatel is geen commercieel bedrijf, klant meer of minder is niet van belang met jaar contracten. :+
[...]kan me de tijd nog herinneren van de 28k8 modems.
Ja, ik ook. Zelfs de 300 en 1200 baud modems (heb er zelf ook een gehad van 1200 baud)
En dan hadden we ook nog 1200/75 voor Viditel proto.
Maar 100 jaar geleden gingen de mensen ook nog van dorp A naar B met paard en wagen, ook dat doen we niet meer.
Iedere ISP heeft wel ergens voor- en nadelen.
En meestal valt het op de prijs.
Ik ben zelf al ruim 10 jaar tevreden klant bij Demon geweest, alleen moet ik nu ivm verhuizing wel overstappen naar een andere provider (XS4ALL in dit geval) omdat Demon geen ADSL kan aanbieden in mijn nieuwe woonplaats.
Probleem? NEE
Nadeel: PRIJS!
Maar de kwaliteit en stabiliteit is voor mij wel belangrijk dat ik het er wel voor over heb.
Weet niet of dit onderzoek (sorry te lui om te lezen) ook kabel providers betrof....maar ik ben sinds 1.5 jaar al zeer tevreden met.............

....tadatatatataaaaaaaaa.

....Chello. (omgeving Amsterdam)
HUH ????

Ja. Chello.
Nog nooit storing gehad, met welke service dan ook.
Bandwidth is prima en de latency is fantastisch.

Met online games (ja ik pak altijd de laagste ping server en het is altijd een nederlands server etc.) heb ik nagenoeg altijd de beste of bijna de beste latency.

En geloof me....DAT heb ik ook wel eens heel anders meegemaakt bij Chello.
Hangt soms ook wel eens van een regio af. Ik heb @home als provider en hoewel ik het misschien ietwat duur vind heb ik er nauwelijks problemen gehad(misschien de eerste 6 maanden toen ze net waren begonnen). Iemand die ik ken die ook @home had, had echter aan de lopende band problemen en is dus ook overgegaan op een andere provider. Daarom oordeel ik ook niet snel over een bepaalde provider(behalve UPC dan ;) )
Zo'n beetje elke provider is tegenwoordig wel in staat de meeste van zijn verbindingen in de lucht te houden.

Waar het om gaat is hoe ze reageren als het aan de kant van de provider een keer helemaal fout gaat. Dan pas ga je merken wat service is.
Direct onderkennen dat er een probleem aan hun zijde is, de gebruiker terugbellen, per mail informeren, financiele compernsatie aanbieden etc.

Met XS4all en Demon erg goede ervaringen mee. Met bijv. @Home totaal niet.
Waarschuwing voor alle xs4all fans -xs4all bashing-

Net zoals ik in me vorige posts heb laten weten ik heb totaal geen goede ervaringen met xs4all.
incasso unie aan mijn deur gehad omdat ik niet wilde betalen voor niet geleverde diensten. (ik heb 4 maanden met een een knipperlicht vebinding gezeten)
en na 3 jaar kwamen ze met zogenaamde installatiekosten A 300 euro terwijl adsl in het begin 100 euro per maand kosten. en ze alles automatisch konden incasseren.
Sja ik hou er niet van na 3 jaar nog eens te gaan betalen

Volgens mij heeft xs4all de consumentenbond gewoon in zijn zak ze hebben hcc toch laatst ook over genomen.?

Nouja aan het einde van het verhaal is alles weer van de kpn.
heel handige constructie als je klanten wil uitwringen.
en modereer me aub niet als troll
Want xs4all heeft mij zwaar uitgemolken en daar waarschuw ik jullie voor. ik ben 3 1/2 jaar poweradsl klant geweest via bbned van xs4all.

nu ben ik lid van leaseweb daar wordt je tenminste serieus genomen als iets niet via de proceduren is verlopen !

het enige wat wel goed is van xs4all zijn de experimentele diensten zoals webcasting en hun newsservers. alleen van telefonische support hebben ze geen kaas gegeten wat een zooitje daar.
en als je ff goed doorgoogled dan vindt je nog meer mensen zoals ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.