Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Bron: C|Net

In 2005 is de gecombineerde verkoop van cd's en digitale muziekalbums gedaald met 8 procent, zo is te vinden in de Nielsen SoundScan-rapporten. Tegelijkertijd is de verkoop van losse nummers via het internet in vergelijking met vorig jaar gestegen met 150 procent naar 320 miljoen tracks. Deze stijging was echter onvoldoende groot om de afname van het aantal verkochte albums te compenseren en de totale muziekmarkt is daardoor gekrompen met minstens 5 procent, afhankelijk van de gebruikte rekenmethode. Het zijn echter met name de grote muziekmaatschappijen wier omzet en afzet afnemen, onafhankelijke platenlabels doen het namelijk erg goed. Gedurende het afgelopen jaar was 18 procent van de verkochte albums er een van een indie. Wanneer enkele grote onafhankelijke labels, die hun marketing hebben uitbesteed aan de gewone muziekmaatschappijen, meegeteld worden komt dit percentage zelfs op 27 procent, zo schrijft C|Net op zijn site.

Mannetje met microfoonDe voornaamste reden voor het succes van de onafhankelijke platenlabels is de opkomst van het internet. Vroeger was het zo dat potentiële kopers vrijwel volledig afhankelijk waren van de radio, muziekzenders op televisie en een verdwaalde alternatievemuziekwinkel om muziek te ontdekken. Aangezien de muzikale content voor zowel de radio als de televisie veelal geleverd wordt door de grote platenmaatschappijen, waren er weinig mogelijkheden andere muziek te leren kennen. Met de komst van internet hebben consumenten echter de mogelijkheid gekregen om zelf op zoek te gaan naar interessante muziek. Dit heeft er al voor gezorgd dat de onafhankelijke platenlabels samen groter zijn dan twee van de Big Four, namelijk Warner Music en EMI. Om de groei vast te houden en het marktaandeel uit te breiden, zijn er al plannen gesmeed om als indies meer samen te werken.

Volgens de grote muziekmaatschappijen heeft de groei van de indies echter meer te maken met de consolidatie van de Big Four en minder met een goede marketing van de kleinere labels. Dit wordt bevestigd door het feit dat de indies in 2005 in totaal minder albums, zowel analoge als digitale, verkochten dan vijf jaar geleden. De grotere muziekuitgevers menen dan ook dat de onafhankelijke labels enkele jaren achter de grotere bedrijven aanhinken en dat hun groei wel weer zal afnemen. Daarnaast maken de grote maatschappijen steeds meer gebruik van marketingtechnieken die eerder vooral door de onafhankelijke werden gebruikt. Hier staat echter tegenover dat de muziek van de indies steeds vaker gebruikt wordt in tv-programma's en dat het steeds eenvoudiger wordt de alternatieve muziek aan te schaffen in gewone winkels of via internet. De toekomst zal dus moeten uitwijzen of er sprake is van een tijdelijke toename of dat de indies hun marktaandeel definitief hebben veilig gesteld.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Ik ben zelf eigenaar van een (kleinschalig) platenlabel dat vinyl (LP's) uitgeeft. Voordeel daarvan is dat nog steeds heel veel DJ's met platen draaien ipv CD's en je kunt nog steeds geen mp3 downloaden en die op een plaat branden :P Dus de afzetmarkt voor platen is op zich nog wel redelijk, al heeft de markt wel een klap opgelopen sinds de introductie van mp3.
Voordeel van internet is wel dat je een gruwelijk groot publiek hebt. Onze platen liggen nu in de winkels in heel Europa en ook in Canada en Australië. Dat was in het pre-internet tijdperk niet haalbaar tenzij je echt een topband had :P
en je kunt nog steeds geen mp3 downloaden en die op een plaat branden
nou... kan wel maar kost wel aardig paar centen denk ik.
http://feed.proteinos.com/item/2847/catid/4

:)
Ik koop ook alleen maar vinyls om persoonlijke redenen. Ik vind ze gewoon beter klinken dan cd's of wat dan ook. Dat is natuurlijk voor discussie vatbaar en ieder zijn mening daarover. Vooral als je ziet dat nieuwe vinyls (ik heb het over albums, niet maxi's) makkelijk goedkoper zijn dan cd album cd's is de keuze snel gemaakt.

En inderdaad, dankzij het internet zit je direct bij elke platenboer over heel de wereld, hoe klein dan ook, toch kan je het bestellen. Dankzij (weliswaar illegale) vinyl rips kun je eerst eens even luisteren of die plaat deftig is en dan gelijk bestellen.

Ik droom van de dag dat bv. Stiefje met iTunes rechtstreeks naar de artiesten gaat. Dan is het gedaan met de halsstarig kortzichtige bekrompen dominatie van the big four. In het concept van iTunes zouden zelfs de prijzen dan massaal kunnen zakken tot 0,5 EUR/nummer. Nu 1 EUR -> 0,3 = Apple, 0,65=platenmaatschappij, 0,05=artiest dacht ik... als ze dan zouden zakken naar 0,5 heeft artiest nog steeds 4 keer meer dan nu. Met zo'n bedrag is het ook te gek om het illegaal te downloaden toch?
Tuurlijk, zo kun je muziek die niet op de radio komt, maar toch wel goed is, ook aan de man brengen. Dit zorgt ervoor dat de zogenaamde "underground scene" toegankelijker wordt voor anderen. Dit is goed voor de artiesten (ze kunnen meer mensen bereiken) en leuk voor de consumenten (goede muziek).

[Edit]
Dit zorgt dus voor gelijkere kansen van de muzikanten en zo speelt het kapitaal dat grotere maatschappijen al hebben minder mee. Zó hoort het marktmechanisme te werken.
Dit is idd exact wat een "open, vrije en ongereguleerde" markt zou kunnen doen in een utopisch beeld. Zie bijvoorbeeld Woodcut records. Als je er óóit van gehoord hebt, dan moet je persé houden van woeste mannen met gitaartjes. Dankzij internet kun je dan ook echt dingen van dit label open. Dat kón vroeger gewoon niet, tenzij je geluk had en toevallig in Amsterdam of Den Haag woonde vlak bij de importeurs en dus met nog enige kans dat één achteraf winkeltje ergens in een donker steegje toevallig net ook eens één CD van dat label had liggen.

Nu bestel je hem vanuit je luie stoel rechtstreeks bij de platentoko en die sturen het ding in een leuk plopzakje naar je huis. En ineens ontdekken veel mensen dat ze toch niet precies de smaak van de Big Four hebben en dat er meer is dan de op MTV en TMF grijs gedraaide same-old-shit hiphop en r&b en rock en techno.

Er is weer keus, en dat is natuurlijk geweldig voor consumenten. Niet zo geweldig voor degenen die hun centjes verdienen door de markt af te sluiten... en die zeuren en zaniken en zeiken dan ook net zo lang tot ze óf winnen óf tot iedereen ze uitkotst.
MTV en TMF associeren met muziek is een foute gedachte. MTV gaat over alles behalve muziek en TMF is een SMS zender.

Wat techno betreft, dat zul je ook niet op dergelijke zenders aantreffen (want te moeilijk) wat zij brengen is misselijk makende R&B/hiphop en goedkope/commerciele dance/trance zooi. Ik begrijp niet waarom de meute het accepteert dat we al jaren met dergelijke meuk worden doodgegooid. Ik boycot wat dat aangaat dan ook radio en TV.

Internet is een zegen voor een mensen die in een niche groep vallen zoals techno liefhebbers. Je kunt heel makkelijk in de gaten houden wat er zoal uitkomt, bijna elke platenzaak heeft wel een website.

Meer dan de helft van mijn aankopen (bijna uitsluitend vinyl) komen van Internet af. Het zoeken in back catalogues op specifieke artiesten, links met verwante muziek en dergelijke is ook veel makkelijker op het web. Dat laatste geeft ook aan dat Internet extra markt potentieel blootlegt en benut. Vooral in Duitsland heb je dan ook nog eens een groot prijsvoordeel. Je zou bijna niet meer uit je stoel komen...
Sterker nog. De helft tot driekwart van de omzet van TMF komt via die SMS. En die clips zijn iegenlijk gewoon beeldvulling geworden.
Vreemd dat toch meer mensen legaal gaan downloaden.
Zouden ze bang zijn geworden voor Brein en dergelijke?

Hoewel ik denk dat de illegale downloads nog steeds in de miljarden ligt.
Wat denk je van een gevoel van eerlijkheid?
Als ik muziek goed vind ben ik best bereid om de mensen die de muziek gemaakt hebben daarvoor te vergoeden.

Vroeger was het moeilijk om onbekendere muziek legaal te vinden, maar net door de opkomst van legale downloadsites wordt dit een stuk eenvoudiger.
Met gevoel van eerlijkheid ben ik het 100% eens. Feit is echter dat een artiest zo'n 6%-8% van de opbrengst van een CD ziet. Dat is voor mijn gevoel niet eerlijk. De rest steken de corrupte labels in hun zak. Dat artiesten dat slikken en niet gewoon samen een eigen label beginnen begrijp ik niet.

Maar goed, ik zou graag een site hebben waar je rechstreeks kan doneren aan een artiest die je het gunt zonder de hypocriete handel er omheen. Ik ken mensen in redelijk succesvolle bands en van de verkoop van CD's moet je het niet hebben. Of de verkochte aantallen moeten gigantisch zijn.
Dat artiesten dat slikken en niet gewoon samen een eigen label beginnen begrijp ik niet.
Waarom denk je dat Eminem zijn eigen label heeft opgericht:
Shady records.
De DJ's van M.A.N.D.Y. hebben ook een eigen label samen met andere DJ's, zo verdienen ze samen veel meer dan dat ze allemaal bij een andere label zitten.
Maar jammergenoeg is een label oprichten ook niet zo makkelijk, je moet vrij veel geld hebben en het kost veel tijd om het allemaal te regelen lijkt me.
w00t dan wordt t een soort vrijwillegers werk! :Y)
Reactie verwijderd
De niet door terroristische organisaties als de RIAA en Brein gesponsorde onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen die downloaden vaak juist meer kopen dan mensen die dat niet doen, omdat ze aan meer muziek worden blootgesteld. Dus die 'miljarden verlies' zou ik als ik jou was alleen geloven wanneer je toevallig een Europarlementarier bent die er smeergeld voor ontvangt.

Edit: Tenzij je natuurlijk 'miljarden nummers' bedoelde, dan heb ik niets gezegd :+
Ik geloof wel dat dergelijke organisaties miljoenen verliezen,
alleen voeg ik er wel aan toe dat het ten goede komt aan minder bekende zangers/producers.
Ik denk persoonlijk meer, dat het is dat men meer inzicht krijgt in wat er verkocht word.. of beter nog.. platenmaatschapijen nu pas durven toe te geven dat het best werkt..... :S
De grote platenmaatschappijen zullen nooit toegeven dat de illegale muziekdownloads bijdragen aan de legale muziekverkoop.
Dan kunnen de RIAA en Brein wel stoppen met hun praktijken.
Ware het niet dat downloaden in NL gewoon legaal is als je het hebt over muziek/film.
Het overcopieeren van familie vrienden is niet verboden... Het op grote schaal versprijden (en ook het binnen halen daarvan) is ook gewoon in Nederland verboden.
binnen halen niet..
Binnen halen ook, alleen kunnen ze vaak niet bewijzen.
Ik koop zelf liever de CD dan dat ik het download (Origineel boekje etc.) maar als je eens een nummer wil proberen van een nieuwe artiest is dit helemaal geweldig!
B-)
Het probleem steekt dan natuurlijk de kop op dat als ik iets wél legaal wil hebben, het ook voorhanden moet zijn. Niet dat ik naar drie verschillende winkels rijd om er daar achter te komen dat de releasedate in de VS anders is dan die in Europa....dan is downloaden (hoe graag ik het officieel wil hebben) makkelijker voor mij.

(Dit gebeurde overigens laatst met een spel dat ik wilde hebben. Ik ben drie keer naar een winkel geweest om te vragen wanneer dat spel nu in de winkels zou liggen terwijl het al een week of twee bij de plaatselijke torrentboer lag.)
Dat gaat alleen de eerste paar weken op. Daarna is de cd (of game) wel te krijgen, of je bestelt hem gewoon van over de plas natuurlijk.
Ach, de grote platenmaatschappijen hebben het heus niet zo zwaar, hoor. Ze kunnen makkelijk sloten met geld binnenhalen door hun hele backcatalogus ter (pay-)download op internet te zetten.
Enige kosten zitten in goede batch voor omzetten van masters naar mp3/aac/... en een goede digitale opslag. Ze hebben zelf (bijna) geen cent geďnvesteerd in online aanbod (daar heb je Apple voor, en bedrijven als Napster leg je eerst het vuur aan de schenen via flink sue-en, daarna koop je ze voor een appel en een ei over. Vervolgens maak je er een eigen Itunes kloon van) en eisen van de online distributeurs wel goede DRM-trucs (koop je ook gewoon in, wees alleen wat voorzichtiger dan Sony ;) ).
En dan voor iedere scheet die een ... Buckley, Bob Marley of elke andere pop-'martelaar' (:P) op band heeft gezet kan je al gauw 99 centen per download vangen! Dit is nog beter dan de hele Gilette-marketing methode!
Maar ja, je zit natuurlijk in een heel groot kantoor met een heleboel mansen die bv distributie regelen. Die zijn niet meer nodig en het kan soms lastig zijn al die mensen de laan uit te sturen als je nog zoveel winst maakt... Dus dan eerst maar enkele jaren klagen om je bedrijf enkele tientallen reorganisaties op te dringen...

Of ben ik nu te zwartgallig? :+
Vreemd dat toch meer mensen legaal gaan downloaden. Zouden ze bang zijn geworden voor Brein en dergelijke?
De breedbandpenetratie wordt steeds hoger, waardoor meer mensen makkelijker muziek binnen kunnen halen, en mensen krijgen steeds meer vertrouwen in het internet (gewenning).Mensen willen wel betalen voor een goede, betrouwbare download, zolang het ze maar makkelijk word gemaakt :). Zelf snap ik het downloaden van een CD uberhaupt niet helemaal. Ik koop zelf (nogal veel) cd's omdat het leuk vind om ze te hebben, en later nog eens te draaien. Je betaald ongeveer 12 - 15 euro per cd en 1x formateren en weg is je geld. (hoeveel gebrande cd's heb jij in je boekenkast staan?)
Ach ja, een SCSI RAID array kan zo ook nog wel van pas komen bij ons tweakers... vooral met die handige zoekfuncties gaat het wat lekkerder dan met CD's! ;)
En als je slim heb je altijd een kopie van je pron en muziek :P.

Maar ff serieus. Ik ken dus de mensen die bijna TB's muziek hebben op hun arme schijvEN. Maar toch hebben ze veel legaal en zetten ze het legale spul op de PC (is wel gemakkelijk). Want zo zijn er bands waar ik nog nooit van gehoord heb. Iemand stuurt mij een WMA (ja WMA) en dan kan ik als het mij bevalt een CD kopen (omdat je als echte fan, de band ook wil steunen.
Als je bij een beetje downloadsite hebt gedownload wordt het aan je account gekoppeld... Bovendien heb je altijd een bewijsje dat je het gedownload hebt, als je het daarna dus ergens gratis vandaan plukt ben je nog steeds niet illegaal bezig! }>
Ach, die P2P en torrent downloads zijn zo verdomd tijdrovend om je cds bij elkaar te zoeken. Kan je ze beter bij iTunes e.d. kopen of gewoon in de winkel. Natuurlijk is een doosje wel leuk maar ja, dat beland dan ook weer ergens in een kast en/of la.

Ik koop mijn muziek gewoon bij iTunes en brand het op cd voor in de auto. Ook geen sprake van enge kopieerbeveiligingen op mijn computer, zoals die van SonyBMG.
MTV en TMF grijs gedraaide ... techno.
Sorry wat? Op MTV en TMF vind je praktisch geen techno...weet je wel goed wat je zegt en doel je niet op trance, wat iets heel anders is..


Wat betreft het artikel, ik zie het ook aan mezelf, ik ben zelf ook een zolderkamer-plaatjesdraaier en koop nu platen (vinyl ja, geen CD's, radiolui willen CD's ook nog wel is "platen" noemen:S) van labels en artiesten die ik zonder internet nooit had gekend. Dan had ik blijven hangen bij de dingen die ik tijdens het uitgaan hoor, in plaats van dat ik mezelf via internet verder kan verdiepen in netwerken van artiesten, labels uit verschillende landen. En van verschillende stijlen, want ik ben ook zeker breder georiënteerd geraakt erdoor. Positief.

Warner en EMI kunnen het best met wat minder stellen. Ze hebben afgelopen jaren al genoeg kunnen verdienen aan de welbekende hitjes. Mooi dat div. underground scenes kunnen floreren.
Dus de kleine labels met beginnende artiesten hebben niet onder p2p te lijden? Was het hoofdargument van Brein & co niet dat door p2p beginnende artiesten niet aan de bak komen?
Ergens, in een of andere utopische wereld zullen de platenmaatschappijen het internet gaan zien als een marktpotentieel en niet als bedreiging. Eens zullen ze inzien dat de consument hersens heeft en geen CD's van 50 minuten en 10 tracks voor 25 euro gaat kopen. Ooit...

Gelukkig beginnen de 'echte' artiesten en platenlabels het al te snappen :)
het is opzich wel logisch dat de verkoop uit cd's minder is geworden omdat mensen vaak een cd kochten voor een of twee nummers die ze leuk vonden en de rest meestal troep was. Nu mensen zelf de nummers kunnen kiezen zijn ze dus goedkoper uit

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True