Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 8 reacties
Bron: PC Watch, submitter: silentsnow

Het Japanse PC Watch heeft wat meer informatie weten te verkrijgen over de toekomst van het Rambus XDR-geheugen, dat voorheen ook onder de naam Yellowstone door het leven ging. Dit geheugen is de opvolger van RDRAM dat veel stof heeft doen opwaaien. XDR-geheugen zal onder andere gebruikt worden in de nieuwe generatie PlayStation van Sony. Er is ook een kans dat het geheugen in computers terecht komt. Echter niet als werkgeheugen voor de processor, maar als videogeheugen.

Tegenwoordig hebben grafische kaarten een enorme geheugenbandbreedte nodig om goede prestaties neer te zetten. De oplossing hiervoor is snel geheugen en een brede geheugenbus. De snelste kaarten zijn uitgerust met GDDR2- of GDDR3-geheugen dat op 500MHz zijn werk doet en twee keer per klok gegevens kan ontvangen of verzenden en de bus is 256-bits breed. Beiden levert echter een hoop problemen op bij het ontwerpen van de kaart waarop geheugen en GPU moeten plaatsnemen. Als eerste nemen 256 lijnen en de bijbehorende controlesignalen veel plaats in beslag. Daarnaast moet er voor worden gezorgd dat alle signalen op hetzelfde moment aankomen. Gelukkig is dat laatste geen erg groot probleem omdat moderne GPU's uitgerust zijn met meerdere geheugencontrollers, waarbij elke controller maar een gedeelte van de 256-bits aanspreekt.

XDR-geheugen maakt gebruik van een 16-bits brede verbinding tussen de controller en de geheugenchip waarbij er geen kloksignaal nodig is. Ter vergelijking, een GDDR2/3-geheugenchip is 32-bits breed en heeft een kloksignaal nodig. Vanwege het kleiner aantal verbindingen dat er bij XDR nodig is tussen controller en geheugenchip, is het ontwerp van de kaart ook een stuk makkelijker. Ook zijn de eerste monsters van het XDR-DRAM geheugen sneller dan huidige GDDR2- en GDDR3-geheugens. Vandaar dat Rambus gaat proberen om makers van GPU's zo ver te krijgen om XDR-geheugen te gaan gebruiken, in plaats van GDDR2- of GDDR3-geheugen. Of dit gaat lukken is nog maar de vraag, want het zou betekenen dat de geheugencontrollers van GPU's opnieuw moeten worden ontworpen. Daarnaast is het nog maar de vraag of XDR-geheugen prijstechnisch interessant genoeg is voor mid-range en low-end grafische kaarten. Wellicht dat Rambus hier ook een oplossing voor heeft in de vorm van een gecombineerde DDR/XDR-controler.

XDR Topologie (groot)

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (8)

... omdat moderne GPU's uitgerust zijn met meerdere geheugencontrollers, waarbij elke controller maar een gedeelte van de 256-bits aanspreekt.
Kun je dan nog wel van een 256-bits bus spreken, of zijn dat dan meerdere bussen van bijvoorbeeld 64-bit?

Ach, wellicht is het net zoiets als die 'effectieve' MHz-en van de FSB tegenwoordig?
Ik denk dat het om alles bij elkaar gaat..
of je nou 3 x 1 appel pakt of 3 in 1 keer, als je naar de som kijkt is en blijft het hetzelfde :)
dus er is wel een 256 bits bus..
je spreekt toch ook van een 3 baans weg en niet van 3 1-baans wegen ;)
qoute:Implementatie van XDR geheugen zou dus lagere productiekosten betekenen. Leuk voor ons consumenten tenzij RAMBUS dus weer met peperdure licenties gaat wapperen zoals bij RDRAM.qoute

nah dat denk ik niet. zoals je kunt lezen in het stukje praat men over het inslaan van een totaal andere weg geen kloksynaal meer en 16-bits ipv 32 bit. zoals aangegeven moeten de geheugencontrollers totaal opnieuw worden ontworpen. daarnaast praat men over snelheidswinst en niet over goedkoper produceren.
het is meestal goedkoper om een al bestaande weg te tweaken dan een geheel nieuwe manier te implementeren
Maar wat wel wat beter naar voren was dit. 't staat er wel.
http://www.tweakers.net/nieuws/32398

Die geheugen controler is dus niet zo'n grote stap.
Implementatie van XDR geheugen zou dus lagere productiekosten betekenen. Leuk voor ons consumenten tenzij RAMBUS dus weer met peperdure licenties gaat wapperen zoals bij RDRAM.
dat gaat rambus dus idd doen want het is een bedrijf dat leeft het innen van royalties.

ze bedenken geheugen ideeen, en verkopen die dan. or eigenlijk verkopen ze niks maar geven ze mensen het recht hun ideeen te gebruiken in hun producten en vragen daar dik geld voor.
Ze moeten gewoon XDR ram gebruiken op 512bit of 1024bit op een kaart dan krijg je pas een gruwelijke bandbreedte.
Dat zei ik overigens al toen XDR ram net aangekondigd werd.
Volgens het artikel is dat nu geblaat en was dat toen ook al geblaat. Gruwelijke bandbreedte is leuk, maar hoe ga jij precies je 512/1024 bits lijntjes op het bord krijgen?

Volgens het artikel is het hele punt net dat je met minder lijnen een even grote/grotere bandbreedte kan halen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True