Door , , 22 reacties
Bron: DPReview, submitter: T.T.

DPReview heeft een uitgebreide review gepubliceerd over de Nikon D2H digitale spiegel-reflexcamera. Deze camera is voornamelijk bedoeld voor sportfotografen, maar hij is uiteraard ook bruikbaar voor andere doeleinden. De Nikon D2H is uitgerust met een vier megapixel JFET LBCAST-sensor. Deze, door Nikon ontwikkelde, sensor heeft veel overeenkomsten met een CMOS-sensor, maar kan hogere doorvoersnelheden halen. Mede dankzij deze sensor kan de camera in één adem 40 foto's in een rij nemen met een snelheid van acht frames per seconde. Phil Askey is erg positief over de camera. De camera is bijzonder snel en kwalitatief erg goed. Ook de beeldkwaliteit is prima in orde. Enig minpuntje zijn de ruisniveaus die iets hoger ligger dan bij Canon's ultra low-noise CMOS-sensors. Dit weerhoudt Phil er echter niet van om een "Highly Recommended"-waardering uit te delen:

The Nikon D2H is one of a very few cameras which feels almost perfectly 'sorted'. By this I mean it's very difficult to use the camera and find faults, almost any faults, which will affect the camera's purpose in life, which is to be a very fast, flexible, robust and reliable photographic tool. It's very hard to live with the D2H and not love the way it feels in your hand and responds so quickly when that split second photographic opportunity arrives. I seriously can't imagine a digital SLR which could operate more quickly, both in terms of delays to shutter release (power up, AF, shutter release lag) and continuous shooting speed.

Build qualty, control layout and design are second to none, and as a personal opinion I believe it feels and handles better than the Canon EOS-1D/1Ds. Nikon's attention to detail and understanding of professional photographers needs is clearly on display with almost every aspect of this camera.
Nikon D2H digitale camera
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Prijs: ongeveer $3200 !
Prijs: ongeveer $3200 !
Volgens DPReview kost hij in de US rond de $3500 (volgens shopper.com inderdaad $3200), en in de EU zal hij rond de ¤ 4000 euro (dus effectief gezien zo'n ¤ 3700) kosten. Dit zijn trouwens adviesprijzen die gehanteerd worden die in ieder geval gehanteerd zullen gaan worden tijdens de introductieperiode dus waarschijnlijk zullen de prijzen nog iets gaan zakken (zeker als Canon het komende jaar weer wat bloedmooie DSLR's op de markt komt, wat me zeker niet gaat verbazen met de huidige concurrentie van Nikon op de DSLR markt ;) ).

Voor een camera die niet in de eerste plaats is bedoeld voor consumenten whatsoever is dit best een redelijke prijs. Zeker als je de prijs vergelijkt met de prijzen die gehanteerd werden rond de introductie van de directe concurrent: de CANON EOS 1D. Volgens shopper punt com moet deze camera inmiddels "maar" rond de $2999 opleveren terwijl deze rond de introductie voor een adviesprijs van rond de $6499 van eigenaar wisselde.

Nu ik toch die prijzen zie denk ik toch dat ook qua professionele DSLR camera's binnenkort een prijzenoorlog zal gaan plaatsvinden tussen Nikon en Canon. Voor $200 dollar meer (wat voor een professionele fotograaf eigenlijk best peanuts is) krijg je een camera die iets minder weegt en een aantal leuke features heeft (waaronder support voor 802.11b). Ben net zoals bij de aankondiging van de D70 erg benieuwd wat Canon's reactie hierop is, want gezien de features en de prijs van de D2H zal Canon wel wéér onzettend non-amused zijn. ;)
Voor $200 dollar meer (wat voor een professionele fotograaf eigenlijk best peanuts is)
was dat voor onzin?
Professioneel houdt niet altijd in dat geld geen rol speelt...
Professionele studio hier haalde een hasselblad digitale achterwand voor ¤75.000...
tja, dan gok ik dat ¤200 buiten de significatie valt..
Als die 802.11b er voor zorgt dat ze in de persruimte letterlijk met je cam mee kunnen kijken, en foto's binnen seconden op internet kunnen zetten, dan is die 200 euro helemaal niet veel geld om je concurrenten mee af te troeven.
Dat houdt niet per defenitie in dat het peanuts is, maar je kan wel zo'n investering spreiden over 3 jaar afschrijvingen, en vermits je van die camera moet leven is het toch een andere benadering dan die van een niet-pro.
De prijs bij introductie op dit moment is natuurlijk absoluut niet vergelijkbaar met de prijs van de 1D bij introductie. Niet alleen omdat we inmiddels heel veel later zijn, maar ook omdat de Digitale SLR er nu heel anders voor staat. Bij introductie van de 1D was een D-SLR nog niet bepaald geaccepteerd, tegenwoordig hebben heel veel (pro)fotografen een digitaal toestel en is een DSLR daarom ook geneigd veel beter te verkopen.

Het verschil in prijs in de VS versus hier in europa is niet goed te praten IMHO, dus dat ga ik ook niet doen ;)

Wat mindrash wel 'even vergeten' is:
Als je pro bent dan heb je flink geinvesteerd in je lenzen, ik ken een aantal fotografen die met meer dan 15k aan lenzen werken. Een bodywissel is geen probleem zolang je bij hetzelfde merk blijft, maar doe je dat niet mag je ook je lenzen gaan vervangen... Die ¤ 200,- is dan wel peanuts voor de body, maar als je vervolgens ¤ 15.000,- aan lenzen uit kunt gaan geven dan doe je het alsnog niet. ;)
Sorry, maar denk niet dat je weet waar je over praat !

dat Nikon blijft steken op een kleinere sensor oppervalkte ( 1.5x ) gaat Canon op de prof markt naar FF ( full frame ) en heb je alles aan je huidige Canon L lensen ( L = de prof lijn )...
L lenzen staan bekend om hun kwalitiet op het hele oppervlak, niet zoals de goedkopere lenzen alleen in het centrum...
Bij DSLR zijn je 'analoge' lenzen eigenlijk niet meer bruikbaar; ze passen en ze werken, maar de beeldkwaliteit lijdt eronder. Mieregeneuk, uiteraard, maar digitaal fotograferen vraag aangepaste optiek.
Een profi heeft zijn investering zitten in een compleet systeem, vooral zijn lenzen dus. Even je camera omruilen voor een ander merk is er echt niet bij. Je kiest voor een bepaald systeem en daar blijf je bij. Tenzij je fabrikant achter blijft, maar daar is zowel met Nikon als Canon geen sprake van. Dat over en weer elkander aftroeven met nieuwere (betere?) modellen is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven....dankzij de concurentie van deze beide grootmachten vaart ook de gewone consument hier wel bij.
Ik heb mijn complete investering in een EOS systeem zitten met L lenzen, alleen die al vertegenwoordigen een waarde wat vele malen hoger ligt dan welke digitale camera van Canon of Nikon. Wachten voor mij is dus op een nieuwe Canon, maar daarom is zoiets als dit, een nieuwe Nikon altijd leuk om te zien, kijken wat de concurentie doet dus...
Tsja, dat de 1D bij introductie zoveel duuder was, is niet gek natuurlijk, ding is alweer dik 2 jaar oud! Stel je voor: een camera van 2 jaar oud die nog mee kan komen met Nikon's nieuwste speeltje! En dan moet Canon volgend jaar nog met de opvolger van de 1D komen :)
Nou is het wel zo dat de btw maar iets van 6 a 7 procent is. Dan hou je nog steeds een prijsverschil.
en dan toch nog 3700 euro in de pricewatch. De euro is meer waard dan de dollar maar wij zelf merken daar niks van :( Waar gaat die +/- 700 euro verschil naartoe :?
ooit gehoord van BTW, invoerrechten en het feit dat men hier d'r ook nog wat aan wil verdienen?
De USA moet hem toch ook importeren uit Japan ?
/edit
Ik zie het zo: Camera komt uit Japan, voor USA en NL dezelfde fabrieksprijs. Waarom zouden de invoerrechten en het feit dat men hier er meer aan wil verdienen dan in de USA die prijs dan zo uit verhouding halen ?
BTW > Lager in VS
Afzetmarkt > Groter in VS (grotere inkopen == meer korting, Nederland is pussy markt in vergelijking tot VS)
Invoerrechten > Lager in VS
Prijsweergave > NL met BTW, VS zonder BTW.
Marges > Lager in VS (door concurentie? ? ?)

Al met al zou dit dus die 700 euro moeten verklaren :)
Amerikaanse prijzen zijn altijd exclusief btw, een amrikaan moet er dus ook meer voor betalen.
Ik betaalde in New York 8.25% belasting ( sales tax ) hoor
BTW in america is niet meer dan vijf procent... De euro is nu $1.24...
Vind vooral dat die 8 foto's / sec kan maken tot een max van 40 foto's erg gaaf. Vooral het geluid:
Het is jammer dat de CCD-techniek nog steeds niet zo verfijnd (lees: ruisvrij) is als Canon's prachtige CMOS sensor. Hoewel ik Nikon (in de analoge tijd) altijd als mijn favoriete merk had beschouwd, zou ik nu toch voor Canon gaan wanneer ik een DSLR zou kopen. Heb nu een 2.1 megapixel van Olympus (C-2100UZ met 10x Ultra Zoom lens met IS) die ik binnenkort wil gaan vervangen voor een Canon DSLR met losse lenzen, tenzij er een 10x Ultra Zoom camera uitkomt mét IS en minimaal een 5 megapixel sensor (liefst van het CMOS type)... We wachten af.. :)