Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Bron: C|Net

C|Net schrijft dat Microsoft volgende week een groot aantal producten uit de handel zal halen. De beslissing, die voortvloeit uit een gerechtelijke uitspraak die al een lange tijd geleden is gemaakt, betreft de Java Virtual Machine. In 2001 kreeg Microsoft het recht om Java met producten mee te leveren, en het recht om deze software tot januari 2004 aan te passen. Om aan alle eisen van de toen gemaakte overeenkomst te voldoen, zullen bepaalde producten van de markt moeten worden gehaald. Bij andere zal de Java-software vernieuwd worden. Onder de producten die zullen verdwijnen bevinden zich onder andere Windows 98, Windows NT 4 en SQL Server 7:

Java logoMicrosoft will retire several of its products next week, including Windows 98 and SQL Server 7, to comply with a court order related to its dispute with Sun Microsystems over Java. In a posting to Microsoft's developer Web site, the company lists several older products that are being phased out and that will no longer be available to customers as of Dec. 15.

The roster of products to be dropped includes SQL Server 7, Office XP Developer, Windows 98, and a number of Office 2000-related tools and patches. Microsoft said it will update Java-compliant versions of some products by the end of December, including Office XP Professional with FrontPage, Publisher 2002, Windows NT 4.0 and Small Business Server 2000. Microsoft said that after the deadline the products would no longer be available through its MSDN developer Web site or "other channels at Microsoft." In the posting, dated Dec. 4, the company said the shift was "due to a settlement agreement reached in January 2001" related to a Java licensing agreement between Sun and Microsoft.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Op zich niks mis mee hoor, maar het was beter geweest als Microsoft er van geleerd zou hebben dat er ook wel een markt is voor 'kale' produkten zonder allerlei toevoegingen en third party plugins.
Gewoon een 'kale' Windows Lite versie... is dat nou zo moeilijk?
Gaat zeker, maar je moet er wel 98Lite voor aanschaffen:
http://www.litepc.com/98lite.html
Gaat een pak sneller, en op mijn oude pc ook stabieler. Het is het OS dat ik steeds installeer op oude windows-pc's. Er is trouwens een beperkte gratis versie van geloof ik.
Een beetje off topic maar ik kan het niet laten :-D

Op de PClite.com site is ook XPlite te verkrijgen, een ideaal programma om Windows 2000 en XP mee te strippen.
Ik had hem al eens ingestuurd maar hij is tot op heden nog niet in de meuk lijst komen te staan.
XPLite, niet aan beginnen.
Dependencies zijn veel te ingewikkeld tegenwoordig om zomaar stukken uit windows te slopen en windows updates kan al helemaal de mist in gaan.

Voorbeeld:
Outlook verwijderen met XPLite en later ontdekken dat je geen .CHM files meer kan lezen.
Inderdaad, dit bestaat trouwens ook gewoon vanuit Microsoft. Heet WIndows XP Embedded, kan je zelf bepalen welke onderdelen je wilt hebben en worden voor je de dependencies onderzocht en erbij geladen.
Moeilijk niet, maar dat past niet in hun "lock in" en uitzuig strategie!
Op zich een hele makkelijke reden om met je oude producten te stoppen.... het was dius zoeken naar een goed argument..

De halve wereld zit nog op 9x/NT te werken.
Is dit dan ook niet direct weer het forceren van XP naar deze gebruikers.
Op het moment dat je serieus nog NT binnen je organisatie draait (waarmee je absoluut een data integriteits risico loopt vanwege de ondersteunings/patch-stop) neem ik toch ten minste aan dat je zelf wel een werkende copy hebt van het OS ?

Maar aan de andere kant, er ZIJN bedrijven die als het aan hun lag nog eeuwig op Windows95 door willen draaien. (en vaak ook financieel niet helemaal gezond zijn, en een ICT budget van 0,0 reserveren).
Ach, ik werk thuis nog altijd met 95, en alles wat erop werkt doet het echt goed genoeg. Wat voor reden heb jij om aan te nemen dat dat van de ene dag op de andere opeens niet zo is in een bedrijfssituatie?
Wat voor reden heb jij om aan te nemen dat dat van de ene dag op de andere opeens niet zo is in een bedrijfssituatie?
Wat dacht je van stabiliteit? En security? Een Win95 machine is nooit goed af te schermen geweest. En de netwerk ondersteuning is om te huilen. Je hebt gelijk als je zegt dat het niet van de ene op de andere dag niet meer geschikt is. Win95 is nooit geschikt geweest voor een beetje bedrijf.
Een Win95 machine is nooit goed af te schermen geweest.
Een windowsmachine is nog steeds niet zo goed af te schermen. Vrijwel alle bedrijven gebruik daarvoor beveiligingssoftware of -hardware van derden. Microsoft doet dat zelf ook!

Ik zeg niet dat windows niet beter is geworden sinds 1995, maar de beveiliging is zoveel beter niet geworden. Het barst van de virussen, vulnerabilities, en microsoft heeft voornamelijk slechts nog toegezegd er wat aan te doen. "in het volgende product wordt het beter", dat is iets dat ze de consumenten al jaren voorhouden.
als bedrijven al sinds 1995 hetzelfde werk doen met een computer en het werkt dan is het toch prima?
Vooropgesteld dat de wereld in die 8 jaar niet is verandert. Maar sindsdien is de hardware totaal anders, is internet er gekomen, wormen virussen. Wie weet kan het bedrijf beter werken met nieuwe middelen ipv oude rommel, ik neem tenminste aan dat er wel eens iets wordt vervangen daar of is alles 8 jaar oud?
movemoor,
wat begrijp je niet aan het woord "als en het zinsdeel "en het werkt" in de post van kingfinn. ;)

Windows is zoveel nog niet verbeterd. Win95 doet waarvoor de meeste mensen het aangeschaft hebben: win32 apps draaien.
sindsdien is de hardware totaal anders
niet waar.
is internet er gekomen
dat was er al
wormen virussen
Daar is de nieuwste windows even vatbaar, zoniet nog vatbaarder, voor als windows 95.

Microsoft innoveert bijlange na niet zoveel als dat de consument denkt. De consument trapt telkens weer in de propaganda van het bedrijf, maar innovatie is er echt weinig. Echte innovatie is gefundeerd op open standaarden, en daar wil MS simpelweg nog steeds niet aan.
Wie weet kan het bedrijf beter werken met nieuwe middelen ipv oude rommel,
Er dergelijk bedrijf is veruit het beste af met Gnu/Linux en opensource oplossingen. En wel debian-stable imho :) Weinig updates, nauwelijks onderhoudt, en toch veilig en stabiel. Ik ben met je eens dat win95 rommel is, maar win98 is nog meer rommel, en persoonlijk vind ik XP daar ook niet voor onder doen. Ik begrijp heel goed waarom een dergelijk bedrijf niet upgrade.

Het enige goede OS van Microsoft is mijns inziens NT4 geweest, dat na 6 servicepacks wel goed was. W2k is vergelijkbaar, maar niet beter, het heeft voordelen en nadelen. Voor de toekomst zie ik helemaal niets meer in windows. Linux groeit tig keer harder en is sneller, stabieler en veiliger. Het is een kwestie van tijd voordat iedereen het gebruikt. Windows is op de retour.
sindsdien is de hardware totaal anders
niet waar.
is internet er gekomen
dat was er al
wormen virussen
Daar is de nieuwste windows even vatbaar, zoniet nog vatbaarder, voor als windows 95.
Dit wordt natuurlijk al snel een wellis nietus verhaal maar naar mijn persoonlijke mening is aan de hardware toch aardig wat verandert de afgelopen paar jaar. Internet was niet vergelijkbaar met wat het vandaag de dag is. Windows nt/2k/xp is veel veiliger te maken dan met 95 ooit gedaan kon worden
...Echte innovatie is gefundeerd op open standaarden...

Innovatie <-> Standaarden.
moet een standaard niet ontstaan uit een innovatie?

Wat is Open.... als in Sun Java open???? of als in USA-DOD (departement of defence) open ( b.v. internet voorloper)?

Linux dan.... ( iemand al die toespraak gehoord op www.sco.com ???)

voorstel: innovatieve standaard:

TweakOne
def: alle huidige hardware en software voor een snelle pc/server.

( volgende week TweakOne 1.2)

etc, ad infinitum.....
Windows nt/2k/xp is veel veiliger te maken dan met 95 ooit gedaan kon worden
In de praktijk is het dat echter niet omdat microsoft geen goede default configuratie van windows aanbied.
Windows nt/2k/xp is veel veiliger te maken dan met 95 ooit gedaan kon worden
In de praktijk is het dat echter niet omdat microsoft geen goede default configuratie van windows aanbied.
Wat heeft dat er nou mee te maken. Default zo veilig mogelijk is slechts een benadering die door de tijd genoodzaakt is geworden. Precies wat ik ook al aangaf, de tijd heeft niet stil gestaan, daarom voldoet windows 95 niet meer. Je ziet nu de focus steeds meer naar security verschuift ook de default instellingen verschuiven, windows 2003 staat standaard verder dicht dan XP's de service packs van XP/2k3 schuiven dit nog verder op.
Het is niet slecht dat ze er nu mee stoppen, de mensen schaffen die software nu toch niet meer aan, NT4 kent al NT5 (2k) en NT6(2k3)
Windows 98 kent een veel stabielere broer genaamt XP
dus niemand word er veel slechter van
Windows 98 kent een veel stabielere broer genaamt XP
XP een stabielere broer van Win98? Ik dacht het niet. Win98 is een versie van DOS met een grafische schil er omheen. XP is een verdere ontwikkeling van NT. NT 5 zoals al gezegd is. Wat voor de thuis gebruiker gedaan is, is het aanpassen van de interface zodat hij er vertrouwder uit ziet. Dat het stabieler is, daar heb je gelijk in, maar dat was al met NT3.51 het geval
Windows XP wordt gezien (door MS) als 5.1 ipv 6

(edit: oeps te vlug gelezen)
En zojuist even gekeken, 2k003 is versie 5.2.
Beetje erg kort door de bocht.
Sommige fabrikanten van software garanderen dat hun software alleen werkt op oudere versies van windows. Nieuweere versies worden niet ondersteund.
Als bedrijf zit je op deze manier ook vast aan een oud OS. Er is immers geen enkel OS dat 1 op 1 uitwisselbaar is met een andere, er zullen altijd aanpassingen gedaan moeten worden.
Beste Casmea user
Onder XP kun jee compatibilitie modus draaien per programma.
Ik draai verschillende programma's onder win98 die onder winXP niet lekker draaien en zo wel
Jou argument is dus een beetje generalisties
Wel niet alle programma's werken onder compatibilitie modus. Probeer maar eens het spelletje van Star Trek Borg die doe het mooi niet. Ook programma's van metingen werken niet, sommige programma's die onder 98 werkte onder de DOS prompt werken niet onder 2000 of XP. compatibilitie modus is leuk maar werk bij heel veel dingen niet.
Alsof elke computer XP kan draaien. Ik heb boven nog een computer wat niet te doen is met XP.(te veel wachten enz.) Trouwens windows 2003 is nog geen NT6 hoor.
geen nood, niet iedere pc kan dan mischien uit de voeten met de nieuwste versies van dat Os uit redmond, maar je kunt ook altijd nog een smaak van linux kiezen die bij het systeem past, wedden dat je iets kan vinden wat nog lekker soepel draait EN veiliger is dan win98.

probeer het eens, bijvoorbeeld knoppix, of lycoris, wellicht bevalt het je.
En alle administratie software die alleen onder windows draaid meteen maar weg flikkeren? Volgens mij moet jij nog heel veel ervaring op doen in het bedrijfs leven.
@quatro
Win2k3 is versie 5.2 (build 3790). 6 bestaat nog niet.
Wel, Longhorn (tenminste, de latere versies) is 6.0 :)
Probeer jij maar eens de klassieke DOS games te spelen op XP en dan bij voorkeur op een pentuim 1 met 64MB ram...

Win98SE rulez...
Zeker op mijn P233mmx game bak :D
Beetje jammer dat mijn Pentium 166 best KUT loopt op win XP en prima op 98. :(
XP stabiel? Ik ben weer terug gestapt naar Win 2000, want de programma's onder XP lopen constant vast (ik stuur allang geen error reports meer, want er is toch niks meer aan te doen) en door de grafische interface is de computer zo traag als dikke stront door een rietje, vooral als na een tijdje het geheugen weer is dichtgeslibt.

Het enige echte aantoonbare voordeel wat ik bij XP gezien heb is dat het prullenbakje sneller geleegd wordt.

Het lijkt mij ook dat MS toch al wel van Win98 af zal willen, aangezien ze zich focussen op hun zelfgebombardeerde favoriet en money-making-machine Windows XP en op het toekomstige Windows Longhorn.
Ik heb een Pentium 4 en een PIII met goede (merk) hardware en ik gebruik al 6 jaar een PC, dus als het dan nog niet kan, dan weet ik het ook niet meer. Ik ben inmiddels alleen al door het troubleshooten van Microsores een expert geworden. Zelfs met de schoonste installatie heb je binnen notime Microsores, om maar niet te spreken van virussen en virusscanners die je er nog bij moet kopen die geheugen slurpen. Geef mij maar Mac OS X of Linux!
Ik zie hier zoveel mensen afgeven op MS, wat imho onterecht is.
Je moet bedenken dat nt4 antiek is, 98 ook aardig die richting op gaat en sql7 is ook antiek (in de computer wereld dan).
Dat MS het niet meer verkoopt en support betekend niet dat je het niet meer mag installeren (ookal ben je de cd kwijt, download je hem en je mag hem gewoon gebruiken, mits je een licentie hebt).

Ik hoor niemand klagen over het feit dat een pda type niet langer dan een jaar bestaat en maximaal 2 jaar gesupport wordt, NT4 is 8 jaar gesupport.
Ik hoor ook niemand klagen dat ene p2 niet meer door intel wordt gemaakt, maar deze kwam later op de markt dan NT4.
Support houdt gewoon een keer op en dat MS een uitzuig strategie heeft, misschien. Maar bedenk wel dat ieder bedrijf support op een bepaald product een keer stopt.
Nee ik ben niet pro MS, maar ik ben gewoon het hersenloze afzeikgejank zat :S
Feit is wel dat Microsoft een aantal besturingsystemen heeft geproduceerd die erg succesvol zijn gebleken. Zo succesvol zelfs, dat de hele wereld (Nou jah, Bijna... :) )
er mee werkt. Ik denk, dat je dan een zwaarder verantwoordelijkheid hebt tegenover je klanten. (De bijna hele computerende wereldbevolking.)

Microsoft kan best zijn belangrijkste producten (besturingsystemen) blijven supporten. Het is ook niet erg, dat Microsoft hier een (evt. aardig) bedrag voor kan vragen.
Of, als ze er geen brood in zien, "in licentie" uitbesteden aan een ander bedrijf.
Kijk dan wel even naar de posting die genoemd wordt in het C|Net artikel...

Dit is de lijst met producten
Due to a settlement agreement reached in January 2001, the following
products are being phased out and will no longer available to customers
through MSDN Subscriber Downloads or other channels at Microsoft. These
products will be removed from MSDN Subscriber Downloads as of December 15th,
2003.

Office XP Developer
Visio 2000
BackOffice Server 2000
Office 2000 Developer
Office 2000 Tools
Office 2000 Multilingual
Office 2000 Premium SR-1
Office 2000 Service Pack 2
Outlook 2000
Project 2000
SQL Server 7
SQL Server 7 Service Pack 3
Embedded Visual Tools 3.0
Visual Studio 6 MSDE
IE 5.5
MapPoint 2002
Visual Studio 6.0 SP3 and SP5
Windows 98
Windows 98 Y2K
Windows 98 Resource Kit
Windows 98 SP1 (all win98 except SE)
Windows NT 4.0
ISA Server 2000
Visual Basic for (Alpha Systems)

The following product will be updated with Java-compliant versions before
the 12/31/03 deadline:


Office XP Professional with FrontPage
Publisher 2002
Windows NT 4.0
Small Business Server 2000
--
Hersenloze afzeikgejank? De enige die iets negatiefs over microsoft zegt ben je zelf: "dat MS een uitzuig strategie heeft". En dat ook nog op een huilerige toon
:'(
Lijkt me een mooi 'excuus' voor Microsoft om te stoppen met support voor deze Windows versies.
Tjah,

pas geleden hier gelezen dat er een soort van Update-CD uitkomet voor o. a. Windows 98, dus da's wel een goed teken... Maar ook een teken dat Microsoft er mee stopt. En dat ze met NT 4.0 stoppen is zo heel erg nog niet. NT 5.◊ is nou eenmaal beter. (Voor de meesten zal dat wel NT 5.0 worden :P).
Maar laten ze idd maar eens wat doen aan XP.
Sinds wanneer is SqlServer 7 voorzien van Java? (ik zag ook een office versie tussen de apps staan). De JDBC driver, ala, maar die is los te downloaden en zit niet in de default install..

Beetje gelul van MS als je het mij vraagt, eerder een reden om oude handel voortijdig af te kappen (alhoewel NT4 zn langste tijd toch wel gehad heeft :))
NT 4 wordt anders nog veelvuldig gebruikt. En als je je exemplaar kwijt bent in je grote netwerk kun je geen kopie meer bij microsoft krijgen.
Dan koop je de opvolger, en installeer je de oude versie. Daar doet de BSA echt niet moeilijk over!
Het staat ook in de EULA van Microsoft dat dit is toegestaan.
NT4 wordt nog gebruikt, maar bijna overal heeft men plannen om over te schakelen naar een nieuwere windows (XP)... een belangrijke reden daarvoor is het ontbreken van support voor USB, wat nu echt wel de standaard aan het worden is
ahum ahum ...
ik denk dat je dringend eens bij een aantal grote bedrijven moet gaan kijken ... die specifieke bedrijven hebben niet meer dan NT4 nodig en hebben een heel pak speciale software.
kijk maar bv. naar ziekenhuizen van de KUL, daar installeren ze zelfs NT4 op een nieuwe Dell. (probeer trouwens maar eens zo'n mastodont te upgraden ...)
Je kunt (basic) USB-support aan NT4 toevoegen voor o.a. muizen en mass-storage (memsticks) door bij Dell een stuk software te downloaden. Is te vinden bij de downloads voor (een aantal) laptops.
En je botweg veroordeelt wordt om nieuwe te kopen? Zeer slechte zaak, stel je voor je hebt 20 licenties off 2k en je koopt er 5 machines bij. Wat dan een mix van 2k en XP alles upgraden? Of gewoon over op SUN Star office...
Als ik de qoute goed begrepen heb zal WinNT 4 niet van de markt gehaalt worden maar juist geupdate worden.
Ik denk dat microsoft dat helemaal niet erg vind, hoeven ze het 'ouwe spul' niet meer te supporten en sommige klanten zullen worden gedwongen te zijn over te stappen naar een nieuwe versie.
Het zou wel aardig zijn om het dan ook helemaal gratis te maken maar dat zal wel niet
zodra je een nieuwe pc met windows xp koopt mag je (zelfs van microsoft) gewoon win98 op dit systeem zetten. dit omdat 98 ouder is als XP. je mag ze echter niet naast elkaar zetten en zelfs niet VM waren

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True