Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: X-bit Labs, submitter: T.T.

nVidia mag zich de trotse eigenaar noemen van het grootste marktaandeel in de professionele grafische markt in het tweede kwartaal van dit jaar, zo is te lezen bij X-bit Labs. ATi moet niet alleen genoegen nemen met een tweede plek, maar ook met een marktaandeel dat significant kleiner is dan dat van de nummer ťťn. De kleinere spelers in deze markt, onder andere 3Dlabs en Matrox, hebben al helemaal een klein aandeel, maar dat komt vooral omdat deze bedrijven zich specifiek richten op een bepaalde groep klanten. De gehele professionele grafische markt kan in tweeŽn gedeeld worden: het 2D- en het 3D-segment. Dit laatste marktsegment is iets groter dan het 2D-gedeelte en neemt 54 procent van de markt voor zijn rekening. De overige 46 procent zijn voor het 2D-gedeelte.

Wanneer er naar de marktaandelen, 2D ťn 3D, van de bedrijven gekeken gaat worden, dan heeft nVidia 73 procent van de professionele markt in handen. ATi heeft een marktaandeel van dertien procent, 3Dlabs vier procent en andere bedrijven hebben de overgebleven negen procent in handen. Als er naar de 3D-markt gekeken wordt, dan spant ook daar nVidia de kroon, maar wel met een iets kleiner aandeel van 67 procent. Ook hier is ATi tweede, deze keer met een marktaandeel van iets minder dan 25 procent. 3Dlabs doet het deze keer iets beter en gaat er met negen procent vandoor. Als er puur en alleen gekeken gaat worden naar de 2D-markt, dan scoort nVidia nog lager: slechts 53 procent. Matrox is hier een goede tweede met een marktaandeel van negentien procent. De andere bedrijven, waaronder ATi en Appian, hebben de resterende 28 procent in handen. Het artikel sluit af met de volgende conclusie en vooruitblik:

ATi en nVidia chipIn case the numbers are absolutely correct and represent sales of actually supplied units, we can clearly recognize NVIDIA’s number one position in the professional segment. Given that the company’s Quadro FX graphics cards still boast with performance higher compared to competitors, while the Quadro 4 family is still popular among professionals, no surprises that NVIDIA is able to sustain its leadership positions in the second quarter. In the third quarter, however, the picture may be different because NVIDIA has had some transitions, while ATI introduced a number of new models.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Dan vraag ik me af: Hoeveel aantallen zijn dat precies per maand/jaar? Hoeveel Quadro VGA-kaarten verkoopt Nvidia, en hoe staat het met die markt? Welke kaarten in die sector presteren het best?

Veel vragen, weinig antwoorden :'(
Dit lijkt mij vrij logisch aangezien Apple tegenwoordig in al hun computers en laptopjes gebruik maakt van nVidia. Daarbij komt het feit dat Apple voornamelijk in de grafische sector gebruikt wordt. Op deze manier is het dus niet moeilijk om 73% in handen te hebben.
Dit gaat over professionele kaarten, dus niet de ATI mobilities en de gewone desktop ATI's (9600, 9800) :7

Er zijn nog geen professionele kaarten verkrijgbaar voor de mac, al schijnen ze er aan te komen volgens geruchten deze week.

edit: In de nieuwste macs zitten ATI's en NVidia's, met NVidia in de lowend modellen, en ATI in de highend.

toelichting: Dit artikel gaat dus over professionele kaarten zoals de Quadro's van NVidea, Wildcads van 3DLabs en FireGL kaarten van ATI. Deze zijn vooralsnog niet voor de mac beschikbaar.
t'is nvidia of was dat een laag bij de grondse woordspeling
t'is nvidia of was dat een laag bij de grondse woordspeling
Waar slaat dat op?
En hoeveel % zou Apple nog hebben in de grafische sector ? Want ondertussen is Apple kwa performance op hun voormalig sterkste punt al voorbij gestreefd door de 'gewone' PC.

Ik denk dat als je Apple niet mee zou tellen dat er hooguit zo'n 5 % verschil zal optreden. En dan nog is het de vraag of de kaarten die in de Apple gebruikt worden onder de professionele markt worden meegeteld, want ik ga er voorzichtig vanuit dat ze het dan toch wel over de Quadro kaarten hebben. En die zitten ( dacht ik tenminste ) niet in de Apple's.

Jammer genoeg wordt er in het stuk nergens vermeld hoe men die cijfers bepaald heeft. Apples zijn bij mijn weten van oudsher echte DTP machines, zou dan onder de 2D groep vallen. Dan zouden de verkochte Quadro kaarten het 3D segment voor hun rekening nemen. Ik vind het allemaal nog wat vaag .................

Ondertussen verkopen wij al onze machines nu standaard met ATi kaarten erin. Mits de klant een andere specifieke wens heeft natuurlijk.
Uh mis ik wat

In totaal 2D+3D is het 73 % voor Nvidia
In 3D 67 %
In 2D 53 %

Uh kan ik nu zo slecht rekenen 67+53= 120
120/2= 60

volgens mij hebben ze dan 60 % van de 2D en 3D in handen en niet 73 %

Of Mis ik dus wat |:(

oeps nog een reken foutje
het is 67% van 54% = 36%
en 53% van 46 % = 24,38 %
is samen 60,38 %
Hmm nog steeds niet die 73%
je maakt inderdaad een kleine rekenfout

je moet de helft van het marktaandeel (namelijk 50%) als maatstaf 1 nemen.

Die 54% van het 3D-segment telt dan iets zwaarder door dan de overige 46% van het 2D-segment.

dus:

3D: 67% * (54/50) = 72,36%
2D: 53% * (46/50) = 48,76%

Als je nu het rekenkundig gemiddelde daarvan neemt, dan klopt het nog niet :+ (namelijk 60,56%).
je maakt inderdaad een kleine rekenfout
Nee, zijn berekening klopt, alleen is hij onnauwkeurig door bij de eerste berekening af te ronden naar 36% terwijl dat 36.18% is.

Als je 36.18% optelt bij 24.38% krijgt je net als in jouw berekening 60.56%, je schrijft de berekening alleen onnodig ingewikkeld op. Beiden zijn gewogen.

\[Hillie:]
Misschien moet je 3 segmenten beschouwen:
- 2D
- 3D
- De combo 2D en 3D
Er is geen derde categorie, het is of 2D of 3D, voor beide categorieŽn samen neem je gewoon het gewogen gemiddelde.

Het is alleen niet duidelijk of XBit labs alleen naar professionele 2D/3D refereert met hun 73%, i.t.t. de genoemde 67% en 53% waar het wel duidelijk het geval is.

Er bestaan categorieŽn met discrete en geÔntegreerde GPU's, desktop en mobiel, DX9.0 supporting en DX9.0 compliant, workstation en mobiele workstation, value, mid- en high-end GPU's, allen in zowel 2D als 3D smaak, al dan niet in het professionele segment vallend. Al deze categorieŽn kunnen elkaar overlappen en nog belangrijker: verschillende marktonderzoeksbureaus met verschillende meetinstrumenten, manieren en dus cijfers; dus met wat creatief boekhouden uit verschillende bronnen kom je ergens vast wel aan de 73%.

Dezelfde XBit labs zegt bijvoorbeeld dit over het tweede kwartaal:

nVidia had 64% van de desktop standalone GPU markt, 60% van de DX9.0 supporting chips en 70% in de value DX9.0 compliant segment. Mobiel hadden ze op zijn hoogst 41% (waarschijnlijk veel minder, er wordt alleen gezegd dat ATI 59% had) en zelfs minder dan 3% van de geÔntegreerde desktop GPUs (die voorheen als 7% werd geboekt omdat ze alle nForce MCPs als grafisch beschouwden).

En hier zeggen ze weer dit:

Intel had 32% van de totale markt, nVidia had 27% en ATi 21%. Voor desktop standalone (niet geÔntegreerd dus) had nVidia 64% en ATi 28%, het eerste komt tenminste overeen met het bovenstaande. Totaal standalone had nVidia 54%, ATi 37%. Totaal mobiel voor ATi was weer 68%, standalone mobiel 59% tegenover 11% voor nVidia. Mobiel geÔntegreerd had ATi meer dan 30%.

Wordt hier maar eens wijs uit waar die 73% bijhoort.

Kortom: lies, damn lies, and statistics :)
Misschien moet je 3 segmenten beschouwen:
- 2D
- 3D
- De combo 2D en 3D
hieruit blijkt wederom dat 80% van de statistieken niet klopt :+
Op deze manier zal nVidia de strijd tegen ATi op de consumententijd lang voor kunnen houden.
ATi heeft echter wel weer veel OEM's achter zich staan, dus ook zij kunnen goed overeind blijven.

Al met al lijkt het een goed recept voor innovatie! :P
Echt niet. Die markt is maar een heel klein deel van de omzet van Nvidia. Als ze het daarvan moeten hebben dan gaan ze gewoon failliet.

Nee Nvidia zal echt moeten zorgen dat de competatief blijven in de notebook en desktop markt voor de gewone consument. Daar zit het grote geld.
Is het nou zo dat je met deze kaarten ook sneller kunt renderen, in bijvoorbeeld 3d studio max? Want dat het makkelijker werkt bij het moddelen dat begrijp ik, maar kan je hierdoor dan ook sneller bepaalde effecten gebruiken als je rendert?
zeker en vast, alleen moet je de prijs van die kaarten met minstens een factor 5 verhogen tov van de high-end consumentenkaarten om aan de low-end professionele prijzen te komen ;)
Een factor 5 is het allang niet meer, meer 2-3.
nee, niet op dit moment. Misschien dat ze in de toekomst mee kunnen helpen met het renderen van effecten ofzo, er wordt wel over gedacht, maar nu is renderen puur cpu-based
Ik heb al een tijdje geen reviews meer gezien, maar volgens mij maakt de Quadro nog steeds iedereen finaal af als er getest word.

Toch wel raar dat deze prestatie grotendeels in de drivers van nVidia terug te vinden is, aangezien de architectuur behoorlijk gelijk is aan de consumenten versies. Ook raar dat Ati ogenschijnlijk nog steeds niet voldoende kennis heeft om zijn professional drivers op te schroeven naar minstens Quadro kwaliteit. Bij de gewone kaarten maakt Ati immers korte metten met nVidia in snelheid en ook vooral kwaliteit (wat weer juist zo belangrijk is in de grafische sector).
Vergeet ook niet dat in veel professionele toepassingen niet direct3d de boventoon voert maar opengl, daarnaast zie je ook wel een verschuiving van irix (en zelfs windows) naar linux, en zowel opengl als linux zijn zaken waar ati zich absoluut niet op focust, nvidia echter wel en die leveren in dat opzicht dus simpelweg meer kwaliteit.
Ik ben benieuwd of XGI hier verandering in brengt :)
Pas wanneer ze een profi-kaart uitbrengen, niet het huistuinenkeukenspul voor spelletjes enzo. Want daar gaat het hier om, professionele ontwerpers enzo.
Pardon

Ati levert al jaren FireGL kaarten
En dat zijn geen spelletjes Kaarten hoor

|:(
dus volgens jou is Ati hetzeffde als XGI.
dan zal ik je bij deze uit de droom helpen. NIET DUS

hier wat info over XGI videocards: http://www.tweakers.net/nieuws/28744

Ook klein geografisch verschil ATI zit in Canada (dont nail me on that) en XGI ergens in azie.
Is dat wat er nu in alle computers zit want daar gaat wel een tijsperiode van 5 jaar overheen. toch :P
Vermoedelijk speken ze over de verkopen van het laatste jaar.

Je zal die ouwe bakkies es moeten tellen die gewoon allemaal ATi of Matrox standaard aan boord hebben. Kijk bv. maar es naar de oudere Dell Optplex machines, die hadden allemaal een Ati chip op het MoBo geplakt.

edit:

Sja, nog es ff het stukje aandachtig gelezen. En er staat natuurlijk dan dit vermeld : [quote]
nVidia mag zich de trotse eigenaar noemen van het grootste marktaandeel in de professionele grafische markt in het tweede kwartaal van dit jaar
[/quote]

Ik ben benieuwd welke 'afwijking' er na 1 of 2 jaar t.o.v. van deze cijfers geconsateerd wordt. Want dat nVidia een grote, zo niet de grootste speler is wil ik best geloven. En ook nog dat ze nu in de 'CAD-wereld' met hun Quadro's een enorm aandeel hebben. Maar dit is wel een momentopname. Laten we dit es over een periode van 2 jaar bekijken, dan kan het wel es behoorlijk tegenvallen. Zowel voor de professionele als de thuismarkt.
Vooral die MX440 en MX460 zullen goed hebben verkocht, vaak zitten deze in de packard bell, hp, compaq en andere standaard pc's in de winkels. Veel mensen hebben helemaal geen idee van wat een videokaart allemaal doet weten niet wat een goede videokaart is. De meeste kopen een standaard uitgeruste pc in de winkel waar dan zo'n standaard goedkoop videokaartje inzit, je ziet amper een radeon erin zitten en al helemaal geen matrox kaart. Als ze alleen keken naar de betere kaarten zoals de FX5900/5800/5600/Radeon 9700/9800/9600 dan zou ATI wel het meeste aandeel hebben in de verkoop. Want wie kan kiezen uit deze kaarten is dus duidelijk uit op gamen en weet dus meestal wat hij of zij moet kiezen en hierbij is ATI dus duidelijk in het voordeel. Ik denk dat Nvidia ook zeer goede zaken heeft gedaan met de TI serie die erg goed verkocht, met name de TI4200 die nu erg goedkoop is, vooral de 64mb versie. Ik denk dus dat Nvidia het vooral heeft van de TI en MX serie en bijna niet van de FX serie waarvan de FX5200 ook geregeld te vinden is in standaard samengestelde pc's.
Het gaat hier over proffesionele kaarten niet over wat er in de winkel voor de huis tuin en keuken consument staat.
van die percentages klopt iig helemaal niets :) het is iig wel duidelijk dat de meeste professionele gebruikers Nvidia kaarten hebben.
het is iig wel duidelijk dat de meeste professionele gebruikers Nvidia kaarten hebben.
Waaruit maak je dat op? Je zegt zelf immers dat er van die percentages helemaal niets klopt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True